Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3009
Hei!

Trenger noen små tips rundt et tema jeg er helt blank på.
Har tenkt å kjøpe meg en båt og gjøre klar til sommers. Ønsker å ha et lite musikkanlegg med en bass og noen høytalere. Er dette mye hokus pokus?
Tenker på hvordan jeg skal få strøm osv. går det an å hente ut fra motoren? Isåfall hvor stor motor bør jeg ha? har det noe å si?
Må man ha eget batteri på anlegget?
Skjønner det kommer an på hvor stor bass osv. men skal ikke være noe heftig shit. Håper noen med litt erfaring eller kunnskap kan svare!
Beklager om det var dumme spørsmål.

Takker på forhånd for svar!
Ja, du må ha batteri, det er en selvfølge. Jo større batteri jo bedre er det!

Noen motorer har mulighet til å lade batteriet mens den er i drift. Dette gjelder normalt kun større motorer.
Så er jo veldig avhengig av hvilken type båt du har og hvor stor motor du kan ha på den.

Batteriet til båten bør uansett lades regelmessig når man skal ha anlegg tilkoblet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dersom anlegget ikke kan være innendørs, så bør/må du gå for et marineanlegg, fks bose har dette, disse tåler vann, og følger ofte med lokk for å innkaplse anlegget helt. Høyttalerne spiller helt OK og tåler selvfølgelig vann de også.
Koster såklart litt mer enn vanlige greier, men dersom du kjøper noe som ikke er ment for slike forhold, så kan jeg garantere deg at de neppe holder mer enn 1-2 sesonger, gjerne mindre.

Vet ikke hvor stort du har tenkt å gå, om du vil ha egen forsterker til høyttalerne?
Batteri må du ha uansett til dette, Alle båtmotorer med elstart kan jo lade, så det er ikke noe problem med mindre du har en liten påhengs(typisk under 9,9hk) uten ladespole.
Dersom du har en litt større båt med litt motor,(og ikke kan dra den igang) så bruk aller helst et eget batteri til forbruk, og et eget til start.
Takk for kjappe svar. Kan legge til at båten vil gå i ferskvann (noe som kanskje gjør det mulig å bruke "vanlig"?)
Tenker ikke ta det langt, er kun for "morroskyld" å ha litt lyd under fisking på fiskekonkuranser og ellers.
Er type 25-50hk innenfor?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan bruke vanlig anlegg, sålenge du holder alt tørt, kan være en utfordring pga luftfuktighet så nærme vann, og ved evt regnvær
Kan bli vanskelig mtp høyttalerne, da vanlige ikke tåler vann, og de kan være nokså utsatt der de er montert.
Dette kommer litt an på båttypen, dersom du får en nokså lukket båt, så kan du gjøre dette.
25-50hk funker nok bra, jeg vet at endel eldre påhengs i 25-30 området kun har snorstart, og ikke ladespole, evt kun et lite strømuttak til lanterner, dette blir for ustabilt og ikke nok til å lade et batteri, dette finner du fort ut av om du evt skal handle.

Etter det inntrykket jeg har fått, så tviler jeg på du trenger egen forsterker, kjøper du merke så er det helt OK lyd fra forsterkeren i spilleren.
Eller ta med boomblaster/dockinghøyttaler med eget batteri de gangene du er ute med båten?
https://www.youtube.com/watch?v=N3k9lWz48rw
Mekk deg en slik. Du får det ikke enklere. Det finnes kretskort som tåler 2x100w, men 2x50w holder til heftig party.

Eller hvis du har lyst til å festivalmaskin så er "Boominator" veien å gå. Krever mer innsats og deler, men da har du noe som kan gå i arv.
https://www.youtube.com/watch?v=RWjBS5hT3ZU
https://www.facebook.com/theboominator/
Blir nok ikke noe heftig party på anlegget i båten, det får bli på land! Får prøve å få i en båt med kalesje og delvis tak, så en får festa opp høytalere og bassen...
Båt 14-17fot ønskes kjøpt!! PM
En enkel løsning som er mye mer fleksibel vil jo være å kjøpe deg f.eks JBL xtreme. Holder lenge til musikk i båten og du kan bruke den på andre turer i tillegg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøp gjerne et 10W solcellepanel fra ebay som kan vedlikeholdslade batteriet i båten.
Virker som denne dingsen skal klare 2x30w, noe som er mer enn nok for folk på en båt.
https://www.youtube.com/watch?v=hzjDbbuNNpc

25$ på Amazon.
http://tinyurl.com/jsv83q2
Står at den klarer spenning fra 12-24V.

Bruk denne og denne til å koble til bilbatteriet. 60Ah batteri er mer enn nok og du kan sikkert spille i dagevis. Et motorsykkelbatteri er enklere å håndtere hvis du har et liggende.
Kan anbefale Jabra Solemate Max, hatt min i nærmere 2 år nå, og den har fulgt meg på en god del utflukter, både i båt, strand og på land. Har ikke merket at batterikapasiteten har droppet noe spesielt, den spiller fremdeles veldig lenge uten strømkilde(type 8-12 timer), i tillegg så er det ganske robust og tåler litt vann og lignende. Lydnivået er også veldig tilfredstillende og har vel egentlig aldri følt behov for noe mer output. Men anbefaler deg å ta en titt på den, ganske lett løsning på problemet ditt.