Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2092
Hei. Som vi alle sikkert vet øker tobakksrøyking clearance av benzoer og masse andre legemidler, som fører til at plasmakonsentrasjonen blir redusert betraktelig og man får mindre effekt av medisinen.

Gjelder det også for snus, tyggetobakk, nikotinplaster, e-cig etc?

Ønsker svar fra noen som har peiling på dette, men synsing er også velkomment. Har googlet og søkt som faen, uten å funnet svar.
Det er faktisk ikke NIKOTINEN det er som gjør det husker jeg, det er selve hydrokarbonene i røyken fra varmen som reduserer effekten av benzodiazepiner. Dette betyr derfor at andre nikotinprodukter som ikke røykes vil ikke ha denne effekten på blodplasmakonsentrasjonen av benzoer.
Men jeg vet ikke om noen spesifikke kilder på nettet angående dette. Dette er fra informasjon som jeg kan huske å ha lest på bla. andre forum når jeg lurte på det samme.
Sist endret av Deagleflyndre; 27. august 2015 kl. 15:40.
Takk for svar. Har kommet frem til det samme, men jeg er ikke særlig dreven i å lese og tolke forskningsartikler, så jeg tenkte å høre her i tillegg.

Dette har jeg funnet:

Link 1
Link 2
Kan ikke være rare greiene, jeg har aldri merket noe til det.
Hva hvis man justerer med grapefrukt-jus da?
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Kan ikke være rare greiene, jeg har aldri merket noe til det.
Hva hvis man justerer med grapefrukt-jus da?
Vis hele sitatet...
Synes ikke grapefrukt-juice gjorde noe særlig. Kanskje over lengre tid.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Kan ikke være rare greiene, jeg har aldri merket noe til det.
Hva hvis man justerer med grapefrukt-jus da?
Vis hele sitatet...
Spørs hvor kraftig det hemmer/forsterker CYP'et. Noen medikamenter kan øke clearance med over 80%
Hvilke medikamenter er det snakk om?