Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 788
Hei.

CYP450 3A4, forkotet CYP3A4, er et enzym som blant anet metaboliserer(bryter ned) benzodiazepiner(ikke lorazepam, oxasepam og temazepam og kanskje enkelte andre sære benzoer)

Det finnes stoffer in hemmer CYP450, og det finnes stoffer som induserer CYP450, dvs gjør effekten av enzymet høyere og dermed øker clearance(hvor fort det går ut av kroppen, altså hemmer effekten) av benzoer.

På listen i linken over ser dere hvilke stoffer som hemmer og induserer enzymet. Dersom stoffet står under "inhibitor", vil det si at det hemmer effekten av enzymet og dermed senker clearance og gir høyere nivåer av stoffet i blodet fordi kroppen bruker lengre tid på å bryte det ned. Beklager det uprofesjonelle språket, jeg er ingen lege.

Dere ser at det står grapefruktjus under "inhibitor" på listen feks.

Tenkte dere kunne bruke dette til å finne ut hva dere kan ta for å øke effekten av benzoer.


Når jeg startet tråden, var jeg brennsikker på at også tobakk stod listet som en inducer, altså som noe som øker effekten av CYP3A4, men det gjorde den ikke. Så jeg fant en annenlink som støtter opp under at også tobakk øker effekten av dette enzymet og dermed øker clearance. Ikke vær redd for wall of text på den siste linken, det står relevante ift. denne tråden står på linje 3.
Jeg personlig har merket at rivotrilen fungerer mindre dagen etterpå hvis jeg har røyket mye tobakk.

Har lest et sted at røyking faktisk senker nivået av benzoer i blodet med opptil 30-40%, men jeg finner faen ikke noe kilde på stående fot. Skal undersøke mer etter at jeg har postet tråden. Tror faktisk det kunne vært på felleskatalogen. Eller så var det noe legen min fortalte meg.

Så i tillegg til at dette kunne være et slags oppslagsverk, hadde jeg også et spørsmål. Tror dere at snus har samme effekt? Vil nødig slutte med snusen.

TrippyKing

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20233914 fant jeg en link som sier at det i alle fall senker effekten av clozapine og olanzapine med 30-40% dersom man røyker. Det er antipsykotika og faller jo ikke under helt samme kategori, men også disse stoffene metaboliseres av det samme enzymet så jeg er ikke helt på bærtur. Skal prøve å finne en bedre kilde.

Så, tror dere det er røykingen som forårsaker dette, eller det selve nikotinet?


Jeg har totalt oppheng på dette nå og setter pris på om noen med kunnskap om temaet kunne belyst dette.

For å gjenta det egentlige spørsmålet mitt på nytt, i klartekst: er det kun røyking som hemmer CYP450, eller er det nikotin generelt? I alle forskningsrapporter jeg har lest står det "cigarette smoking", men de har jo ikke snus i statene, så blir usikker.

Takk for meg. Lover jeg ikke skal legge til flere poster nå, haha.


<3
Sist endret av TrippyKing; 25. juni 2015 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.