Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3212
Hei!

Jeg jobber for en bedrift som skiftet eier for et par måneder siden. Jeg lurte på om jeg har krav på feriepengene fra den gamle eieren da det ble ny eier ved oppsigelses dato(alle ansatte ble oppsagt fra den gamle eieren for å så bli ansatt av den nye).

Fant "§ 12.Virksomheten skifter eier
Skifter virksomheten innehaver (eier eller leier), trer den nye innehaver inn i den tidligere innehavers plikt til å gi feriefritid og betale feriepenger etter loven her. Krav på feriepenger som er opptjent hos den tidligere innehaver, kan fortsatt gjøres gjeldende overfor denne."

i arbeidsmiljøloven, men synes den var så kronglete å forstå, så spør dere!
Sist endret av Provo; 9. januar 2015 kl. 09:18.
Sitat av Seiken Vis innlegg
Hei!

Jeg jobber for en bedrift som skiftet eier for et par måneder siden. Jeg lurte på om jeg har krav på feriepengene fra den gamle eieren da det ble ny eier ved oppsigelses dato(alle ansatte ble oppsagt fra den gamle eieren for å så bli ansatt av den nye).

Fant "§ 12.Virksomheten skifter eier
Skifter virksomheten innehaver (eier eller leier), trer den nye innehaver inn i den tidligere innehavers plikt til å gi feriefritid og betale feriepenger etter loven her. Krav på feriepenger som er opptjent hos den tidligere innehaver, kan fortsatt gjøres gjeldende overfor denne."

i arbeidsmiljøloven, men synes den var så kronglete å forstå, så spør dere!
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det slik at feriepenger du har tjent opp hos gamle eier er gamle eiers ansvar. Feriepenger du tjener etter overtagelsen er nye eiers ansvar. Ta kontakt med gamle eier for å få bekreftelse på at feriepengene blir utbetalt, hvis ikke tar du kontakt med advokat/politi/arbeidsmiljøtilsynet eller noe liknende.
Vet at de blir utbetalt, men mener at jeg har krav på de den siste dagen jeg er ansatt hos den gamle eieren.
Nei. Du har kun krav på de når du selv slutter eller blir sagt opp.

Du jobber fortsatt for samme firmaet(?), så da følger feriepengene jobben.
Sist endret av Blackkoz; 7. desember 2014 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Seiken Vis innlegg
Vet at de blir utbetalt, men mener at jeg har krav på de den siste dagen jeg er ansatt hos den gamle eieren.
Vis hele sitatet...
Korleis foregår eigarskiftet? Er det eit AS som er selt? I så fall er du truleg tilsett i det samme ASet sjølv om aksjane har skifta eigar. I så fall er det forsåvidt inga endring i tilsetjingsforholdet ditt.

Vart det gamle arbeidsforholdet formelt avslutta, og ei ny kontrakt signert?
Har vært i en tilsvarende situasjon hvor tidligere eier solgte firmaet (A/S) og da var det ny eiers ansvar å utbetale. Ny eier skulle ta over gjelden fra tidligere firma. Ny eier var ikke opplyst om / satte seg ikke inn i regelverket før overtagelseskontrakt ble signert og satt i utgangspunktet med skjegget i postkassa. Tidligere eier ble til slutt stevnet for tingretten og ble, som rettferdig er, dømt til å tilbakebetale feriepengene fra hans eierforhold.

Er det snakk om et konkursbo så skal det bli dekket av lønnsgarantifondet såvidt jeg vet. Du starter med å gå til forliksrådet, der hjelper de deg videre. Viktig at du gjør dette asap da det er tidsfrister på slike krav.
Sist endret av DuFinnerMegIkke; 7. desember 2014 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nja, nesten! :P Altså bedriften ble solgt til en ny eier hvor alle ansatte ble oppsagt for å så bli ansatt av den nye eieren. Så det er samme hus og lokale for bedriften, men det er en ny bedrift da den nye bedriften er en AS, men det var ikke den gamle.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis foregår eigarskiftet? Er det eit AS som er selt? I så fall er du truleg tilsett i det samme ASet sjølv om aksjane har skifta eigar. I så fall er det forsåvidt inga endring i tilsetjingsforholdet ditt.

Vart det gamle arbeidsforholdet formelt avslutta, og ei ny kontrakt signert?
Vis hele sitatet...
Ja. Det var det.
Sist endret av Seiken; 8. desember 2014 kl. 01:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men da er saken en litt annen.

Da kan man slå fast at den forje bedriften din ble lagt ned, og så ble du ansatt i en ny bedrift.

Da skulle du ha fått utbetalt feriepengene med en gang. Og du/dere må nok ta en samtale med NAV for å finne en løsning på det hele.
Sist endret av Blackkoz; 8. desember 2014 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skal få utbetalt feriepenger på siste ordinære lønnsoppgjør før arbeidsforholdet opphører - jf Ferieloven §11 (3)(Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)
Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.