Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1866
Hey,
Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg en extra sub, selv om mine blue diamonds v3 har en innebygd sub, nemlig fordi jeg ønsker litt mere trykk fra bassens side.
Det står egentlig mellom xtz 10.16 eller Audio pro b1.40 10". Jeg kjenner en fyr på elkjøp og han har satt ned prisen til 2900,- for meg på audio pro'en, men har lest at xtz er en helt annen klasse, og når det bare er en 500-lapp som skiller dem, så blir jeg litt usikker.

Har noen noe innspill/erfaringer om hva jeg burde velge? Isåfall, kjør på!
Sist endret av annern55; 2. oktober 2014 kl. 10:38.
Har selv en XTC 10"
utrolig bra lyd i den så anbefaler den. Har mye trykk også så om du vil spille høyt funker det også.
Har veldig lite rom da så 10" er akuratt passe for meg.
Vet ikke med Audio Pro suben, men kan vertfall anbefale XTC
Sitat av iColdman Vis innlegg
Har selv en XTC 10"
utrolig bra lyd i den så anbefaler den. Har mye trykk også så om du vil spille høyt funker det også.
Har veldig lite rom da så 10" er akuratt passe for meg.
Vet ikke med Audio Pro suben, men kan vertfall anbefale XTC
Vis hele sitatet...
Takk for innspillet Det eneste som for meg til å tvile er at audio pro'en koster egentlig 4000,- og jeg får den for 2900,- Hvis jeg ikke hadde fått audio pro sub'en på tilbud så hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe xtz. Men det er også litt stress med frakt og å måtte kjøpe den på nettet da. Med AP suben kan jeg bare kjøre 10 min med bil og få den i dag menmen
Sist endret av annern55; 2. oktober 2014 kl. 11:08.
Jeg har hatt XTZ og har en kompis med AP. Jeg ville uten tvil gått for XTZ, selv med rabatten du får. XTZen er så vannvittig mye for pengene, og den knuser det meste under 6000,- Den ser bedre ut enn AP, den er lettere å justere inn og den slår bedre fra seg. Et stort pluss for puter til å plugge igjen bassportene for å tweeke lyden.
Det ble vist en AP selv om xtz'en sikkert er en del bedre. Skal bruke den på et knapt 13m2 rom så blir intenst nok uansett. Fikk til og med pruta ned prisen til 2499,- så angrer ikke. Men hvis det blir tilfellet så leverer jeg den tilbake og kjøper meg xtz'en.
Men en ting jeg lurer på, jeg har en rca kabel med splitter, der den ene ledningen er svart og den andre er rød, mens på sub'en er en line-in (right) rød og en hvit(left)? På receiveren har jeg 2 subwoofer outputs, men bare en kabel til å plugge inn, så satte den på output 1. Jeg får av en eller annen grunn ikke noe lyd ut av sub'en. Er det noe jeg gjør feil? Har 1 hdmi fra receiveren til pc-skjermen på out a mens jeg har en fra receiveren til pc'en på video 1
Sist endret av annern55; 2. oktober 2014 kl. 14:19.
På mange receivere må du aktivere sub i menyen da de står default som "off". Hva slags receiver har du? Merke og modell.

Koble en kabel fra receiveren. Fra en av utgangene til en av inngangene på subben. Easy as that.
Sitat av Hobby Vis innlegg
På mange receivere må du aktivere sub i menyen da de står default som "off". Hva slags receiver har du? Merke og modell.

Koble en kabel fra receiveren. Fra en av utgangene til en av inngangene på subben. Easy as that.
Vis hele sitatet...
Jeg har en sony str-dn1040, finner ikke noe setting for å aktivere sub i menyen da :/ Og ja har koblet til l og r på sub'en og output 1 på receiveren så skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke funker :S

Etter å ha lett litt så fant jeg noe som het input settings - Component (In1-in2). Kan det ha noe med det å gjøre?? Den står imidlertidig på "None"
Sist endret av annern55; 2. oktober 2014 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger ikke å koble til L og R, koble til en av de... Se etter LFE i menyen, det skal stå der.


https://us.en.kb.sony.com/app/answer...1,43145,76515/

Av erfaring vet jeg også at noen receivere ikke funker med sub om du kjører stereo med mindre du gjør endel dilldall.. Kjører du stereo kan du prøve å aktivere surround bare for å teste.
Sist endret av Hobby; 2. oktober 2014 kl. 16:52.
Og btw, når jeg gjør en test tone i receivermenyen for subwooferen, så fungerer den helt fint.
Har du prøvd å gjøre som beskrevet i linken? Subkanalen skal ende på .1 eller .2... Samt prøv det jeg sa om surround
Sitat av Hobby Vis innlegg
Du trenger ikke å koble til L og R, koble til en av de... Se etter LFE i menyen, det skal stå der.


https://us.en.kb.sony.com/app/answer...1,43145,76515/

Av erfaring vet jeg også at noen receivere ikke funker med sub om du kjører stereo med mindre du gjør endel dilldall.. Kjører du stereo kan du prøve å aktivere surround bare for å teste.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe lfe input på subwooferen min som du kan se her: http://puu.sh/bWq5R/9061bb2f72.jpg
Edit: Der ja! Tror det var fordi jeg hadde satt alle høyttalerne på "large". Skifta det til small fordi det sto (From the menu of the A/V receiver, make sure that all the speakers are not set to large. If all of the speakers are set to large then no audio will be sent to the subwoofer when a music sound field setting is selected.) og nå funker det.
Sist endret av annern55; 2. oktober 2014 kl. 17:03.
Du har LFE i menyen på receiveren din..

Du trenger ikke å koble til både L og R på subben, det holder med at du kobler til EN av de.. Fra ene utgangen på receiveren til den ENE inngangen på subben, drit i y-leddet.


Igjen, åpne linken jeg sendte til deg, det er fra manualen til receiveren din om hvordan du får lyd i en sub om den er stum.

Det du kan gjøre bare for å teste at subben funker som den skal er å koble til med høyttalerkabler.. Da kobler du høyttalerkabler fra receiveren til subben (in) og fra subben (out) til fronthøyttalerene dine. Det kan være noe kødd med inngangen (line-in) på subben som du ikke vil se med denne metoden, men du vil ihvertfall se om det er noe liv.
Sist endret av Hobby; 2. oktober 2014 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På 13 kvm er nok den helt grei. Og mtp på prisen så gjorde du nok et godt kjøp.

Håper du ikke har sure naboer. Da blir fort wooferen en kilde til masse klager
Sitat av annern55 Vis innlegg
(From the menu of the A/V receiver, make sure that all the speakers are not set to large. If all of the speakers are set to large then no audio will be sent to the subwoofer when a music sound field setting is selected.) og nå funker det.
Vis hele sitatet...
Det er surt å innrømme det, men noen ganger er bruksanvisninga god å ha