Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 744
Rett etter jul har jeg planer om å pakke en svær sekk og kaste meg ut i verden, budsjettet ligger på ca 30-40 000. Eneste jeg vet om denne reisen er at den etter all sannsynlighet vil starte i Marokko, deretter kan det fort bære videre til Thailand, alt ettersom..

Med andre ord, det er lite som er sikkert.. Har heller ingen interesse av å planlegge noen reiserute, da jeg aldri har planlagt noe i hele mitt liv, trives med å ta ting på sparket! En hake ved dette er at reisingen fort blir veldig mye dyrere, noe som vil korte ned "ferien" betraktelig. Vil helst reise så lenge som mulig, uten å planlegge.

Noen som har gjort dette før? Hvor fant dere billige reiser og bo-alternativ?
Har googlet det som googles kan, men ting blir mer komplisert da det kommer til reisedato og slikt.
Interrail kan jo være noe for deg da? Hvis du ikke er kresen på hvor du bor så kan du jo sjekke inn på hosteller rundt om i de forskjellige byene, bruker som regel å ligge på en 50 lapp natta, kommer ann på hvor de skal Ett annet tips kan være å lage deg bruker på: http://www.couchsurfing.org/ der vil du kunne finne personer som vil kunne tilby reisende en plass å ligge over en eller flere netter på sofaen deres. Dette skulle kunne gjøre reisen din betraktelig billigere! Lykke til! Håper også du kunne ha laget en "blogg" eller noe lignende om reisen din, er litt spennende å lese om slikt
http://www.finn.no og flybilletter der. Ikke på reisesidene, men på torget (se link). Der legger folk ofte ut flybilletter som de ikke får brukt på svært kort varsel. Om du kan reise hvor som helst på kort varsel er de sidene gull.
Velg et kontinent med det budsjettet, heller enn å velge to... Om du egentlig vil se litt av alt og kunne tenke deg en jorden rundt tur, sjekk Killroy sine pakkeløsninger. Et par av de er ganske fleksible, men mest sannsynlig holder ikke det budsjettet.

Flybilletter fåes billigst hos enten Kayak.no, Skyscanner.no eller Momondo.no Sjekk alle tre, ulike kombinasjoner. Sjekk også muligheten for alternativ transport. For eksempel kan du noen steder ta ferge eller buss i stedet for fly. Det er stort sett alltid billigere. Sjekk også ulike selskaper, ulike tider. Enkeltbilletter er stort sett alltid overpriset sammenlignet med om du kan bestille to eller flere samtidig. Sett opp en rute med for eksempel Oslo - Marrakech - Bangkok - Oslo om det er det du vil. Dog er det garantert billigere å reise til Spania, så ferge til Ceuta.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Skychief: Interrail ville passet ypperlig dersom reiseruta hovedsaklig gikk igjennom Eu! Couchsurfingen kommer også til å bli aktuell, men i de fleste landene er jeg heller villig til å betale en liten pris for litt privatliv. Det kommer en blogg ja, vær trygg!

Dembele: Takker for bra tips! Blir absolutt å holde meg oppdatert på Torget, der er det muligheter for gullfunn.

nikita: Vurderer nå å legge turen til kun Asia, innser at det blir betydelig billigere, så får Marokko bare være.. Virker som om du har erfaring med backpacking, har jeg rett?
Noe jeg kan anbefale på det aller sterkeste er å prøve å jobbe litt underveis.
Da jeg var i Kina f.eks. var det veldig vanlig blant oss backpackere å jobbe som engelsklærer for kost og losji, noe som lett kan gjøres uten å snakke kinesisk, og du lærer deg fort nok kinesisk til å få noe ut av det selv også.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Noe jeg kan anbefale på det aller sterkeste er å prøve å jobbe litt underveis.
Da jeg var i Kina f.eks. var det veldig vanlig blant oss backpackere å jobbe som engelsklærer for kost og losji, noe som lett kan gjøres uten å snakke kinesisk, og du lærer deg fort nok kinesisk til å få noe ut av det selv også.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du i kontakt med dette? Det hørtes jo så supert og enkelt ut
Så lenge du er i populære områder så er det åpenbart hostelworld som er enkleste, og som regel billigste og beste, måten å skaffe seg et sted å bo på.

For Asia generelt er ikke 100-150kr dagen et umulig budsjett, hvis du vil iallefall, så du klarer fint en god del måneder på veien for 30-40k. Du klarer fint Sør-Korea, båt til Kina, buss nedover Kina og til Hong Kong, airasia til Vietnam hvor du kjøper deg gammelt vrak av en motorsykkel til 600-700 spenn og putrer igjennom Laos, Kambodsja, Thailand, Malaysia på det budsjettet der... vel, fint og fint.. du må være flink til å ikke bruke mye penger, men det er jo halve moroa. (Å ta med sykkelen over grensa til Kina går forøvrig ikke, da må du ha skikkelige papirer).

Jeg ville kjøpt billett til Seoul og retur fra Hong Kong (uansett hvor du er i Asia, så er det veldig billig å fly med AirAsia til Hong Kong). Både Expedia.com og kilroy.no lar deg kjøpe tur/retur billetter med retur fra et annet sted. Kilroy er forøvrig flinke til å gi gode råd hvis du bor i nærheten av en.

Marokkko er uansett overvurdert, men det er ikke sikkert det koster deg så mye ekstra å fly til Marokko med Norwegian.. og deretter bestille Marokko -> Hong Kong, Hong Kong -> Oslo med emirates.

Forøvrig, flyr du til Sør-Korea, som er et fantasisk land, skaff deg visumet til Kina før du drar. Er irriterende nok umulig å skaffe visum til Kina fra Sør-Korea. Det er veldig enkelt og billig å skaffe det i Hong Kong derimot (som du heller ikke trenger visa til). Det eneste andre land du må vurdere visum til er Vietnam. Norge/Sverige/Danmark har visumfritak for tre uker der, men skal du være lenger trenger du å søke på forhånd. Resten av landene jeg nevnte er visumfrie.


Edit: Er massevis av utlendinger som underviser engelsk i både Kina og Sør-Korea. Bare dra dit og prat med folk, så ordner det seg.. er du utadvendt og flink klarer du å tjene til kost&losji, men ikke særlig mer... og markedet blir dårligere hvert eneste år for alle som verken er native speakers eller har lærer-utdanning.

Edit 2: Dropp Kina og Sør-Korea så lenge det er vinter. Start hvor det er varmt

Tillegg: Myanmar / Burma holder på å åpne opp nå, og selv om det er litt uroligheter der er nok dette en fantastisk mulighet til å utforske et land før det har blitt ødelagt av mainstream-backpackerene. De gangene jeg har kommet meg skikkelig vekk fra den gemene hop har jeg elsket det.. og Burma er nok rimelig unikt nå.. veldig lite utbygd turistindustri, samtidig som det er moderne nok til at det er enkelt å reise der.

Jeg er forøvrig usikker på om det går ann å komme inn overlandgrensene billig, og om du trenger visa (sjekker landsider.no og thorn three-forumet selv), men hvis det ordner seg er nok dette desidert beste muligheten for fantastiske ekte opplevelser.
Sist endret av DumDiDum; 15. november 2012 kl. 17:11.