Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1471
Hei freaks! Har det siste året vurdert sterkt å gå til innkjøp av en reptil, tenkte da fra reptilmessa i Gøteborg. Valget har stått mellom en kameleon og kramagan, det ser nå ut til at valget har falt på en kramagan.

Det jeg lurer på er, noen her som har erfaring med slike? Vet at de trenger et ganske så stort terarie, minst 1.5 m i høyde og lengde! Har også hørt at de er mye ansvar den første tiden. Men etter hvert, er det lette å få tamme osv? Vil de være tamme kun for meg?
Hvis du ikke har erfaring med reptiler fra før av, så er kameleon noe du absolutt ikke burde skaffe deg. Kjenner flere som har hatt det, vurderte det selv en gang i tiden, de er vanskelig å holde. spessielt det første leveåret. Mener jeg hørte på messe i sverige at sjansen for død, før fylte 1 år er rundt 60% (kan nok tas med en klype salt, men dog)

Kragagam kan jeg svært lite om, men 1.5 meter i høyde virker lite, mtp at de blir ganske store. du må også huske på at de trenger vannbasseng, og etter hva jeg har forstått nøye regulert temperatur.

Har du vurdert leopardgecko, evt skjeggagam (skjeggis)? Greie reptiler å holde, uten for mye erfaring.
Uansett, les deg godt opp på hva dyra trenger; mat, klima, vitaminer osv.
Sist endret av Yorke; 18. juli 2012 kl. 16:17. Grunn: skrivefeil
Sitat av subscribe Vis innlegg
Hei freaks! Har det siste året vurdert sterkt å gå til innkjøp av en reptil, tenkte da fra reptilmessa i Gøteborg. Valget har stått mellom en kameleon og kramagan, det ser nå ut til at valget har falt på en kramagan.
Vis hele sitatet...

Hei! Det er ikke noe reptil som lyder verken kragagam eller kramagan.

Nermeste jeg kommer, er krageagam, Chlamydosaurus kingii.



Sitat av subscribe Vis innlegg

Det jeg lurer på er, noen her som har erfaring med slike?
Vet at de trenger et ganske så stort terarie, minst 1.5 m i høyde og lengde!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke erfaring med krageagam personlig, men holder selv reptiler som hobby. Nøyaktige mål på en krageagams minimumskrav husker jeg ikke.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Har også hørt at de er mye ansvar den første tiden. Men etter hvert, er det lette å få tamme osv?
Vis hele sitatet...
Det er mye ansvar hele tiden. Alt skal passes på. Terra, vedlikehold, vitaminer, temperatursoner, kosthold, kalsium.. u name it. Lista er lang!

Temperament nivået til en krageagam mener jeg er høyt, selvom jeg ikke skal garantere noe her.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Vil de være tamme kun for meg?
Vis hele sitatet...
Nei, reptiler blir ikke tam slik som f.eks en hund. Den vil ikke like kos, pjusk eller lignende. Den kan bli menneskevandt i den grad at den aksepterer deg/mennesker/ assosierer en hånd med mat( noe godt/positivt)

Det skal dog ikke mere enn en dårlig opplevelse til, før du må ut med 70 gode, strekt over tid for at den skal akseptere deg igjen.

Besøk oss gjerne på reptilfreaks dersom du vil ha mer utfyllende svar, fra personer med erfaring med slike.

Er selv behjelpelig i den grad jeg kan her på nFF, men du finner meg og på reptilfreaks!

Sitat av Yorke Vis innlegg
Hvis du ikke har erfaring med reptiler fra før av, så er kameleon noe du absolutt ikke burde skaffe deg. Kjenner flere som har hatt det, vurderte det selv en gang i tiden, de er vanskelig å holde. spessielt det første leveåret. Mener jeg hørte på messe i sverige at sjansen for død, før fylte 1 år er rundt 60% (kan nok tas med en klype salt, men dog)

Kragagam kan jeg svært lite om, men 1.5 meter i høyde virker lite, mtp at de blir ganske store. du må også huske på at de trenger vannbasseng, og etter hva jeg har forstått nøye regulert temperatur.

Har du vurdert leopardgecko, evt skjeggagam (skjeggis)? Greie reptiler å holde, uten for mye erfaring.
Uansett, les deg godt opp på hva dyra trenger; mat, klima, vitaminer osv.
Vis hele sitatet...

Njæ, man har det folk kaller nybegynner dyr, som er mer hardføre og tåler en feil eller to. Slik som f.eks leoser eller skjeggis. Disse er hardføre skapninger, og de tåler at en eventuell eier gjør en feil nå og da.

Kameleoner er vanskeligere og holde, og har høyere krav til eier når det kommer til vedlikehold. Her må man være mer nøyaktig og påpasselig, men dersom man leser seg opp, så er det ingen problemer med og starte med en kameleon som førstegangsdyr. Men, man må være forberedt på mye ansvar, vanskeligere hold og større krav til deg som eier.

Det med % på dødsfall kan nok tas med en stor klype salt spør du meg. Vet av en som klekker fram store tall med kameleoner her i norge, og virker ikke som han har noe problem med dødsfall. Man må vite hva man gjør, det er bedre og spørre etter erfaring en gang for mye, enn en gang for lite.

At reptiler trenger vannbasseng er nytt for meg. Diverse dyr som f.eks vannagam/subtropiske dyr, vil i noen tilfeller trenge ett ''basseng''/ vanndel. Spesielt vannagam.

Dette er ikke så vidt meg bekjent en nødvendighet hos en ørkenlevende krageagam. Noen reptiler trenger konstant vanntilgang, slik f.eks en vannagam gjør.

Ørken dyr, slik som f.eks skjeggis, leopardgeckoer og krageagam, vil ikke ha ett slikt behov for vann/luftfuktighet. Selvom de såklart skal ha en viss luftfuktighet, og tilgang til ferskt vann de også!