Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1550
Shooting expert
BrageP's Avatar
Hei!

Tenker å sette opp en torrentserver med linux. Blir en "headless" server med Ubuntu eller Debian, og med torrentflux eller rtorrent. Uansett blir maskinvarekravene veldig lave.

Er på jakt etter en snerten torrentserver som kan stå i stua, så den bør være stille.
Og så trenger jeg ikke mye RAM eller kraftig CPU, men desto mer lagringsplass. Skulle hatt minimum 2 TB.

Forslag?

Hilsen Brage
Hvor mye vil du legge inn i dette? Vurdert en Dedikert server fra noen som tilbyr servere? Bedre oppetid og raskere ned/opplastning.
Høres det helt fjernt ut å kjøre en gammel pc med et par eksterne harddisker? (Evt. sette inn en stillegående vifte)
Dedikert server fra OVH/Kimsufi (kan dessverre ikke kjøpes gjennom Norsk IP)

1 TB harddisk på 2 GB minne over 100 mbit til under kr 130,- per måned er vel ikke å forakte?

Kan legges ved at jeg har denne selv og er kjempefornøyd!

PS! Får du kjøpt via den franske nettsiden står du uten begrensninger på båndbredde til kr 10,- mindre enn fra Storbritannia.
Sist endret av waf; 21. august 2011 kl. 20:54.
Sitat av waf Vis innlegg
Dedikert server fra OVH/Kimsufi (kan dessverre ikke kjøpes gjennom Norsk IP)

1 TB harddisk på 2 GB minne over 100 mbit til under kr 130,- per måned er vel ikke å forakte?

Kan legges ved at jeg har denne selv og er kjempefornøyd!

PS! Får du kjøpt via den franske nettsiden står du uten begrensninger på båndbredde til kr 10,- mindre enn fra Storbritannia.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du serveren til? Hvordan er oppetiden, er det utdatert hardware? Har selv sett på Kimsufi en stund nå.
@Settoz: Jeg bruker dedikert server til 1) Irssi*, 2) Delt FTP-server**, og 3) RSS og torrent generelt***.


* Jeg benytter PuTTy hjemmefra, fra arbeid, etc. ved behov.
** Hvis noen skal sende noe til meg henviser jeg dem hit slik at de ikke skal være begrenset av min nettlinje (vi snakker utrolig dårlig linje).
*** Ved at denne serveren er på 24/7 hentes det jeg ønsker gjennom RSS fra de sidene jeg benytter + at jeg kan laste ned og dele herfra istedenfor å gjøre det hjemme.

Skal legges til at jeg sitter bak VPN hjemme for å være på den sikre. Dette siden til tross for at alt (vertfall det meste) skjer utenlands.

Oppetiden: Har ikke merket nedetid.
Hardware: Min forrige server var utstyrt med Intel® Desktop Board D201GLY, Intel(R) Celeron(R) på 1.2 GHz, 2gb DIMM @ 533MHz og 2x 250gb disker i raid#0 ~ 500gb volum.

Til informasjon har jeg nettopp byttet til en billigere server med bedre hardware fra en tilfeldig gammel via seedhost (de videreselger servere fra kimsufi til 2-3x pris). En enkel start for de fleste, til tross for prisen, da de klargjør det meste for deg på forhånd og gir någen lunde god support ved behov.
Sist endret av waf; 21. august 2011 kl. 21:06.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Hei og takk for svar, folkens!

Jeg trenger egentlig ikke noen seedbox i utlandet. Laster ikke opp/ned såpass mye at ISP'en min blir forbannet. Har bare en god del torrenter med faktisk helt lovlig materiale(!) jeg ønsker skal være tilgjengelig 24/7. Ikke nødvendigvis med full opplastingshastighet. Holder at den står og laster opp i 30-50 kB/s.

Har kikket litt på eldre PCer på Finn o.l., men de folkene der vil jo ha like mye penger for en fem år gammel PC som det koster å bygge en ny.

Vil ikke legge i all verden, maks 2000-3000,-.
@BrageP: Kjenner du ingen som vil kvitte seg med gammelt skrot? Eventuelt at elektroniske butikker har avfallstasjon på baksiden hvor du kan hente hva andre har kastet fra seg? Alternativt kan du sette oppslag på nærmeste butikk, hvis de tillater deg dette, hvor du søker etter noen som vil gi fra seg det de ikke lengre benytter.

Når det gjelder maskiner som selges på Finn.no vil jeg be deg om å prute til den største gullmedalje før du godtar noe pris. Finn.no er kjent for kjeltringstreker da mange er uvitende over verdi og pris på mye av det de kjøper i dag.
Bygg deg en server Eller kjøp.

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10305
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593224#extra
Sist endret av Vod0; 21. august 2011 kl. 21:13.
Har du ikke en kompis som skal bytte ut laptopen sin eller lignende? Sleng på en ekstern disk så er du i mål...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
ingen som nevner NAS?

fleste nas har innebygget torrentdownloader og x antall diskslots,bråker gjør de ikke heller.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Ikke dumt med en gammel laptop i grunn. Ganske stille og så har de batteri... Ellers er jo en NAS en veldig god idé også: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626371 Får mye jern for pengene.
Du kan få kjøpt en del brukte kontor pc'er og lignende på gs.no. Anbefaler deg å ta en titt der.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kontakten ser ikke ut til å passe i Norge. Ellers var den jo veldig billig og gjør alt jeg vil. Kan ikke finne noen som selger den i Norge heller, dessverre.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Kontakten ser ikke ut til å passe i Norge. Ellers var den jo veldig billig og gjør alt jeg vil. Kan ikke finne noen som selger den i Norge heller, dessverre.
Vis hele sitatet...
Bare til å bytte støpsel, gjort på 2 min.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...9-12980A5CD5CC
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
Bare til å bytte støpsel, gjort på 2 min.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...9-12980A5CD5CC
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg er en idiot, men jeg kan ikke se noe støpsel på den siden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du trenger ikke å bytte støpsel uansett, du kan kjøpe en overgang fra US -> NO, fås ofte kjøpt på f.eks Clas eller tilsvarende butikker.
Adapteret er 110->220v uansett.

Men.... kjøpe en sånn ting fra DX uten å vite hva den støtter etc.. skeptisk.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du trenger ikke å bytte støpsel uansett, du kan kjøpe en overgang fra US -> NO, fås ofte kjøpt på f.eks Clas eller tilsvarende butikker.
Adapteret er 110->220v uansett.

Men.... kjøpe en sånn ting fra DX uten å vite hva den støtter etc.. skeptisk.
Vis hele sitatet...
Likte konseptet godt. Liten og hendig sak, bruker lite strøm. MEN den støtter bare harddisker opp til 500 GB. Så ikke dét med en gang.

Da er jeg kanskje tilbake til plan B (vanlig desktop).
Bygg en billigpc, null stress. Som sagt, man kjøper ikke fra DX uten å vite hva det støtter osv. Forresten mye billige å sette på nytt støpsel enn en adapter.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Det ordnet seg. Skaal få en gammel pc en fyr ikke hadde bruk for mer.