Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  180 12001
Sitat av emphi
Nå drar off topic så det holder, men jeg skal svare likevell. Jeg skrev om integrering i forhold til nasjonaldagen vår. At invandrere vil delta på og feire 17. mai er da klart og tydelig et tegn på at integreringen har gått i riktig retning, er det ikke? Selvsagt er jeg enig i at det på mange andre områder er stort forbedringspotensiale for integrering, men det handler heller ikke denne tråden om.

Alle som kritiserer integreringen i Norge burde føle seg spesielt beæret over at innvandrerne feirer 17. mai. Noe tydeligere tegn på at de ønsker å være en del av det norske samfunnet kan jeg ikke tenke meg.
Vis hele sitatet...
Enig, men føler det er litt dumt at de feirer Norge med andre flagg enn norskt vis du skjønner
Sitat av catch21
Litt OT, men ei veninne av meg mener at mørkhudete ikke kan bruke bunad samtidig som hun mener de må flagge med rødt, hvitt og blått på 17.Mai
Vis hele sitatet...
Haha, hun er vell ikke den mest reflekterende veninnen din, er hun?
Uansett er dette en fin oppvisning på patriotismsens mørkere sider.
Sitat av Bernhard
Har blitt fortalt det av folk jeg kjenner som har vært innlagt på syke hus, kanskje litt overdrivelse men har hørt at muslimer har fått dobbelt romm alene mens nordmenn har måttet dele. Dette hadde med relgionen dis å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt mye rart jeg også fra folk, som hadde hørt fra noen andre folk, som igjen hadde hørt det fra noen andre. Jeg stiller meg svært kritisk til å ta slik "informasjon" for god fisk, helt uten videre.

Du har kanskje ikke tenkt på at det kan ha vært andre grunner enn religion også? Kanskje muslimen hadde en smitsom sykdom som krevde at han lå alene på et rom? Eller kanskje han rett og slett ikke skjønte norsk og sykepleierne tenkte det ville være bedre at det to nordmennene kom på samme rom, de som i alle fall skjønte hverandre? Jeg har svært liten tro på at det du beskriver er vanlig praksis, særlig når det bare er noe du har hørt fra noen som har hørt fra noen som...
Sist endret av emphi; 13. april 2008 kl. 01:39.
Den sykehus fortellinga til Berhard er bare en vandrehistorie - på lik linje med at man får hundkjøtt på kina resturanter osv.
Sitat av Bernhard
Enig, men føler det er litt dumt at de feirer Norge med andre flagg enn norskt vis du skjønner
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skjønner ikke. Som jeg tidligere har sagt er det å flagge en måte å vise respekt på, så jeg skønner ikke hvordan det kan være provoserende og feil at noen heiser et pakistansk flagg til topps på 17. mai. Vi maser om mer respekt fra innvandrerne, og de viser respekt på sin måte. Men da er plutselig galt, det også.

Å forvente at innvandrere skal bli 100% norske er å være utrolig blåøyd. Innvandrere vil alltid holde på sin egen kultur og indentitet, men samtidig også være Norske. Vi er et flerkulturelt samfunn nå, så ikke kom her og fortell meg hva som er riktig og galt for en nordmann, det finnes ingen fasitt på hva som er en 'riktig' nordmann lengre.
Som nevnt tidligere gikk jeg med 4H banner i 17.Mai toget. Ingen som protesterte mot det den gang. Så vidt jeg vet er 4H Amerikansk så da er jo det tydligvis mer akseptabelsk enn Pakistansk... Det vitner bare om rasistiske holdninger
Sitat av catch21
Som nevnt tidligere gikk jeg med 4H banner i 17.Mai toget. Ingen som protesterte mot det den gang. Så vidt jeg vet er 4H Amerikansk så da er jo det tydligvis mer akseptabelsk enn Pakistansk... Det vitner bare om rasistiske holdninger
Vis hele sitatet...
Så du går bort til en vilt fremmed og sier i fra hver gang de eventuelt gjør noe teit?
Nei, ikke jeg, men det er mange som gjør det.

Har ikke sett noen debatter om 4H flagg, men Pakistanske derimot.....
Sitat av catch21
Nei, ikke jeg, men det er mange som gjør det.

Har ikke sett noen debatter om 4H flagg, men Pakistanske derimot.....
Vis hele sitatet...
Har sett flere debatter om flere forskjellige flagg, kanskje ikke akkurat spesifikt 4H flagg.
Men, blir utallig mange å nevne.. hvis man skal gå igjennom alle.
Min personlig mening er at det er det norske flagget som hører hjemme på 17.mai, men det er min mening. Noen er enig, og noen er uenig. Slik kommer det nok til å være.
OT, men hva med skipstrafikken. Skal de utendlandske båtene fjerne flaggene sine 17.Mai når de kommer til Norsk farevann??
Sitat av catch21
OT, men hva med skipstrafikken. Skal de utendlandske båtene fjerne flaggene sine 17.Mai når de kommer til Norsk farevann??
Vis hele sitatet...
Ja, kystvakta vil stå på 17.mai langs hele norske farvannet og dele ut norske flagg til båtene som kommer inn. Siden dette vil være påbudt. (ja, jeg var sarkastisk)
HE HE. Jeg fikk svar som fortjent
Sitat av Ztiiiaan
Den Norske Grunnloven



Er jeg frekk? Har jeg gått i gatene i Mr. Ali land og vifta med det Norske flagget? Jeg driter i om du har tjenestegjort Kongen, Nato eller for all del mora di, for det har ikke noe med denne saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Si meg, har du vært i Mr.Ali land? Du er en fjott som er født 1991 langt opp i nord. Har selv vifta med det Norske flagget både i Afghanistan og i Pakistan. Uten at jeg ble halshugd eller drept. Sitter her fortsatt. Du har mange fordommer men lite livserfaring. Du burde gjøre noe med det. Personlig mener jeg at denne saken er latterlig og tatt ut av sammenheng og proposjon.

Ta deg en dunk med karsk og kjør traktor du!
Sitat av x3m187
Si meg, har du vært i Mr.Ali land? Du er en fjott som er født 1991 langt opp i nord. Har selv vifta med det Norske flagget både i Afghanistan og i Pakistan. Uten at jeg ble halshugd eller drept. Sitter her fortsatt. Du har mange fordommer men lite livserfaring. Du burde gjøre noe med det. Personlig mener jeg at denne saken er latterlig og tatt ut av sammenheng og proposjon.

Ta deg en dunk med karsk og kjør traktor du!
Vis hele sitatet...

Unnskyld at jeg ikke liker muslimer i det hele tatt, og jeg kommer aldri i livet komme til å like dem heller. Kvinnediskriminering, omskjæring, æresdrap, osv... De sier vi skal respektere deres gale religion, og når de kommer til Norge, så viser de ikke respekt for Norge og våres lover på mange måter. Dette er et eksempel.


Forresten... Gikk du rundt med det norske flagget på NASJONAL dagen?
Sist endret av Ztiiiaan; 13. april 2008 kl. 17:09.
Sitat av Ztiiiaan
Unnskyld at jeg ikke liker muslimer i det hele tatt, og jeg kommer aldri i livet komme til å like dem heller. Kvinnediskriminering, omskjæring, æresdrap, osv... De sier vi skal respektere deres gale religion, og når de kommer til Norge, så viser de ikke respekt for Norge og våres lover på mange måter. Dette er et eksempel.

Vis hele sitatet...
Nei, for guds skyld, la oss bestemme oss her og nå hva vi synes om alt og alle, og aldri gå fra de meningene. Det kan jo ikke hende vi tar feil fordi vi IKKE HAR NOEN SOM HELST PEILING PÅ HVA VI SNAKKER OM ENN HVA VI HAR HØRT FRA ANDRE?

Seriøst, skaff deg litt perspektiv. Vi må slåtte og tro at kristendommen er den religion som alltid har rett, hvis ikke er vi akkurat like trangsynte som muslimene du snakker om. Mange av våre vestlige skikker faller neppe særlig godt i smak hos muslimer, som det å spise gris. Hvem har egentlig rett til å si at "å spise gris er rett" eller "å spise gris er galt"?

Det er to forskjellige kulturer og samfunn, og det vil alltid være kulturelle forskjeller som vil skape debatt og i noen tilfeller gnisninger. Da må vi kanskje istedefor å alltid stå på vårt, være mer åpne for kompromisser. Det er en håpløs oppgave å prøve å omvende alle ikke-vestlige til vestlige, og det vil aldri lyktes. På tide å innse at våre kulturer istedefor vil smelte inn i hverandre, og danne en ny.
Sist endret av emphi; 13. april 2008 kl. 17:40.
kanskje noen vil finne dette litt interessant... http://answers.yahoo.com/question/in...1122826AATtteN ...eller..kanskje ikke?
Izor, USA er en helt annen nasjon med en helt annen fortid. Nesten alle amerikanere i dag er innvandrere, så...

Poenget ved debatten, er hva vi vil at 17. mai skal være. Dette er Norges nasjonaldag, og vi må stille oss spørsmålet om hva vi vil se i et 17. mai tog som skal feire Norge. Vil vi se et hav av rødt, hvitt og blått, eller vil vi se et mylder av ulike flagg?

Personlig mener jeg at vi ikke burde ha utenlandske flagg i 17. mai toget, da jeg mener dette er en dag hvor Norge skal feiers, og hvordan bedre gjøre det enn med det norske flagget. Om innvandrere vil vise at de respekterer Norge, og hva landet står for, kan det virkelig ikke være så vanskelig å bære det norske flagget, eller intet flagg, en dag. Om de på død og liv må bære sin gamle nasjons flagg, for nå antar vi jo at de har fått oppholdstillatelse, og vil bli værende i Norge, er det et tegn på at de ikke er integrert, men heller klynger seg fast til sin gamle nasjon. Integrere betyr å bli en del av, og hvis innvandrere skal bli en del av 17. mai feiringen, så kan de gjøre som de fleste nordmenn, bære et norskt flagg.

17. Mai toget er en gammel norsk tradisjon, hvor barn (og voksne), i langt tid har båret det norske flagget i 17. mai toget. Om innvandrerene ikke kan respektere at Norge har en slik tradisjon, og føye seg etter den ihvertfall den ene dagen, mener jeg at de ikke er integrert i ordets betydning, men heller vil forandre ting i Norge.
Bra sakt Drachir
I like turtles
Skyfex's Avatar
Anbefaler å lese denne:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article343352.ece

Setter ting litt i perspektiv.

Det er kvalmende hvordan nordmenn reagerer på denne saken. Jeg kan ikke si at jeg har blitt mer nasjonalistisk. Kanskje jeg skulle finne et svensk flagg på 17. Mai..
På kanten til provoserende å se at folk som bekjemper andres rett til i bruke sine egne flagg på nasjonaldagen når de ikke engang selv vet hva vi fierer. Det kan i mange tilfeller sammenlignes med Vigrid, totalt uintresserte i å lære seg, men nasjonalisme på høyt nivå.

Og nei - dette har ikke noe med sosialisme å gjøre. Bland for pokker ikke inn politikk i en slik debatt, dette er ikke stedet eller tiden for det. Her er det snakk om at fler vil vise sin respekt til Norge - kan vi ikke bare være glade for det? Nabolaget mitt er svensk, og de feirer med svenske flagg. Jeg hadde blitt langt mer opprørt om de ikke hadde flagget!
Sitat av Ztiiiaan
Den Norske Grunnloven
Vis hele sitatet...
Ja, den NORSKE grunnloven som er grunnlaget for ting som f.ex. DEMOKRATI, frihet, og LIKHET, her i landet. Det er snodig hvor mange som er utrolig glade i å skryte av disse tingene, men som ikke bryr seg så mye om dem med en gang det ikke passer dem.

Er jeg frekk? Har jeg gått i gatene i Mr. Ali land og vifta med det Norske flagget? Jeg driter i om du har tjenestegjort Kongen, Nato eller for all del mora di, for det har ikke noe med denne saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg driter faktisk i om du har gått i et hvilket som helst land og vifta med det norske flagget, men frekk er du uten tvil.
Tatt fra diskusjonen på dagsavisen:
Det er trist å se at enkelte voksne nå forsøker å ødelegge
barnas festdag 17.mai med strid og konflikt. Dette er det
voksne som står bak. Jeg kan ikke huske å ha sett noen
kampanjer fra 10-åringer som krever å få marsjere med andre
staters flagg i 17.maitoget. Men nå er det jo heller ikke barna
som skaper konfliktene i verden.
Vis hele sitatet...
Denne leste jeg på et hefte vi fikk til norsk eksamen:
Pappa: hvor har du hvert?
Sønn: ute å lekt.
Pappa: med hvem?
Sønn: en gutt.
Pappa: svart eller hvit?
Sønn: vent litt pappa, så skal jeg se etter!
Vis hele sitatet...
Ser ikke folk att disse forjævlige tilltakene ikke bare strider mot grunnloven(som atomet sier), men også ødelegger de fordomsfrie sinnene til alle barnene også? Jeg mener, i de siste årene har jo 17. mai blitt mer og mer barneorientert - mamma og pappa har fokusert på at vi skal ha det hyggelig, de har ikke tatt dagen noe spessielt seriøst selv.

Og her kommer det mest skremmende: horder med folk som før ikke har brydd seg døyten over den 17. blir plutselig i fyr og flamme fordi noen går med et annet flagg enn det norske.. Ser noen andre dette mønsteret?
Men hva med barna? Barna gir no, som joachimsen poengeterer, en blanke faen.

Men når en unge kommer løpende med det Iranske flagget og en kommer løpende med Jødestjernen, som gjerne er et hatobjekt i hjemmet til iraneren så er det grobunn for en intens og vedvarende konflikt. Det er bare en av de tusen konfliktene jeg kan tenke meg.

Hvorfor skal man ta vekk uskylden ved 17.mai med å gjøre hele greien til en politisk splittelse av landet? De som foreslo dette var nok velmenende, men forbanna korrtenkte og naive. Hverken etniske nordmenn eller våre nye landsmenn er oppegående eller siviliserte nok til å løpe rundt med forskjellige flagg på norges nasjonaldag.
Jeg synes alle burde få lov til å feire landet sitt ved flerkulturelle feiringer... Men nå er ikke 17.mai en flerkulturell begivenhet. 17.mai feires liksom ikke i England, Iran, Tyskland, Irak eller noe annet land, bortsett fra Norge. Derfor forstår jeg ikke hvorfor innvandrere skulle feire denne begivenheten.

Hvis det var slik at de ville feire den for de de ville være som alle andre normenn så burde de jo bruke norske flagg.
Jeg skjønner ikke hvordan det går ann å bli så opphisset for noe slikt som dette. Hva er det dere ser for dere, at hvis dette går gjennom så vil gatene fylles av gale islamister med iranske flagg som kupper nasjonaldagen vår? Hvis noen ønsker å vise hvilken opprinnelse de har på denne festdagen over alle festdager, som like fulle norske borgere som alle oss andre, må de da få lov til det? Blir oppgitt over hvor lite toleranse det er her i Norge; når jeg feiret 4. juli i USA for noen år tilbake syns folk bare det var trivelig at også nordmenn ville være med å feire dagen dems. (Og nei dette er ikke bare antagelser, jeg fikk positive kommentarer når jeg veivet med mitt norske flagg).
Sitat av ifni
Jeg skjønner ikke hvordan det går ann å bli så opphisset for noe slikt som dette. Hva er det dere ser for dere, at hvis dette går gjennom så vil gatene fylles av gale islamister med iranske flagg som kupper nasjonaldagen vår? Hvis noen ønsker å vise hvilken opprinnelse de har på denne festdagen over alle festdager, som like fulle norske borgere som alle oss andre, må de da få lov til det? Blir oppgitt over hvor lite toleranse det er her i Norge; når jeg feiret 4. juli i USA for noen år tilbake syns folk bare det var trivelig at også nordmenn ville være med å feire dagen dems. (Og nei dette er ikke bare antagelser, jeg fikk positive kommentarer når jeg veivet med mitt norske flagg).
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne Norge med USA, alle hvite i USA er "innvandrere"
Bernhard: Hva så? For en gangs skyld skal jeg faktisk være enig i at amerikanerne er et godt eksempel! Det er akkurat som å skrive "fra denogden" på et kort, en gave, eller hva som helst, det er en HILSEN, "HEI, VI KOMMER HER/DER/POKKERIVOLDFRA, OG SYNS OGSÅ DETTE ER NOE SOM BØR FEIRES!"
Om forfedrene kom fra England for 250 år siden eller lengre er meg knekkende likegyldig. Hvis vi går langt nok tilbake er vi også innvandrere. De fleste amerikanere ser på seg selv som amerikanere, ikke europeere i eksil. En av de få gruppene som fortsatt har en annen oppfatning er jo ironisk nok norsk-amerikanerne.
Men herre .. Sier som noen andre har sagt: 17.Mai er NORGES nasjonal dag. Der er ikke Sveriges, Danmarks og DEFINITIVT ikke Kina og Mongolia sin nasjonal dag. På syttende mai skal det Norske flagg vaie i vinden, ingen andre flagg har noe som helst ute å gjøre på den dagen, innenfor Norges grenser.

Ser at mange syter og klager over at vi må få integrert innvandrerene, MEN FOR FAEN! Det gjør vi da de andre 364 dagene i året. 17.Mai tilhører nordmenn, hvis innvandrere så absolutt vil feire, så får de jaggumeg se til å gjøre det riktig. Jeg krever selvfølgelig ikke at de går i bunad osv. osv., sier meg enig med den som sa at; De må for all del gå i sin nasjonaldrakt, noe som plutselig snur litt på flisa, men det er kun ETT flagg som skal svaie - Og det er Norges flagg.
Noen burde snart oppsummere denne diskusjonen. Dere pro-norske flagg kommer stort sett bare med prikk like argumenter.

Sjåvinister.

Hvis man hadde slappet litt mer av og ikke skapt diskusjon med én gang et lite fremmedelement kom inn i vårt snevre synsfelt, så hadde heller ikke 17. mai blitt omfavnet av det klamme, politiske teppet som vedrører alt vi driver med uansett de andre 364 dagene i året.

Jeg finner det også underfundig at i denne diskusjonen er det de største «patriotene» som skriver dårligst norsk.
Sitat av egeulf
Noen burde snart oppsummere denne diskusjonen. Dere pro-norske flagg kommer stort sett bare med prikk like argumenter.

Sjåvinister.

Hvis man hadde slappet litt mer av og ikke skapt diskusjon med én gang et lite fremmedelement kom inn i vårt snevre synsfelt, så hadde heller ikke 17. mai blitt omfavnet av det klamme, politiske teppet som vedrører alt vi driver med uansett de andre 364 dagene i året.

Jeg finner det også underfundig at i denne diskusjonen er det de største «patriotene» som skriver dårligst norsk.
Vis hele sitatet...
Enig, men nå er jo dette en menings debatt. Jeg føler ikke at de som ikke er pro-norske flagg er så veldig mye bedere til å argumentere.

Men vis man skal oppsumere denne diskusjonen så bør det vær noe sånn som.

Noen er i mot siden de mener det er Norge som skal feires på 17. mai og ikke alle andre land.

Noen er for siden de mener at alle burde få være med å feire på nasjonal dagen vår.