Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1917
Heisann. Øreproppene mine kutta ut den ene siden og tenkte jeg skulle se om jeg fikk fikset dette.

Jeg spratt opp jackpluggen og skilte alle tre ledninger og lodda på, men dæven fikk jeg bare lyd på ene siden. Men det er da tre ledninger (kobber,grønn og rød) og tre festepunkter på jackpluggen, men er usikker på hvilken kabel som skal på hvilket festepunkt.

Flott om noen kunne fortelle meg hvor de skal festes.

http://img402.imageshack.us/img402/5039/jackr.th.png

La ved link til bildet
Sist endret av Kugie; 26. november 2009 kl. 14:17.
Hva slags ørepropper? Jeg er ikke klar over noen fargekodestandard på ørepropper. Har du lyd på samme øret som før du lodda? I så fall kan det være et tegn på at bruddet i ledningen (hvis det er problemet) er lenger opp.

Tips for fremtiden: Når du demonterer noe, se etter hvordan ting sitter før du begynner.
Hehe, er nå tre ledninger med forskjellige farger og tre festepunkter på jackkabelen. I dette tilfellet kunne jeg ikke se hvordan det var koblet, siden det lå inne i en metall "beholder" så måtte bare dra det fra verandre. Og ja, det er i jackkontakten det er problem.
Husket å brenne litt på tuppen på ledningene?
Er nemmelig et lag med en form for klar lakk, til beskyttelse og isolasjon på utsiden av lederene.
Gjorde ikke det nei, men orker ikke prøve å lodde på ledninger ved å gjette hvor dem skal. Fint om noen kan fortelle på hvilke festepunkter de forskjellige ledningene skal på (se bilde).
En av ledningene er felles jord for begge proppene, mens de andre to ledningene er til hver sin propp. Ut i fra dette og ved å raskt berøre ledningene på hver sin side av et 1,5 V-batteri mens du hører hvor kneppet kommer, kan du finne ut hvilken ledning som hører til hvilken propp og hvilken som er jord. Hvis du er veldig redd for proppene dine og har en motstand på rundt 10 Ω liggende, så kan du alltids sette den i serie for å være helt sikker på å ikke sprenge elementene.

Knepp i begge vil si at du holder i høyre og venstre.
Knepp i høyre vil si at du holder i høyre og jord.
Knepp i venstre vil si at du holder i venstre og jord.

Søk på nettet så finner du hva som er hva på pluggen (dette er det standard for).
Takker=) Har nå funnet ut hvilket punkter på jackpluggen som er jord, høyre å venstre, men har ikke funnet ut hva fargene på ledningene indikerer.
Rød?
Grønn?
Cobber?

Instinktet sier meg at Cobber er jord, rød høyre og grønn venstre, men det er nå kun magefølelsen.
Kobber er nesten garantert jord. De to punktene som kommer ut i "midten" er da rød og grønn og kobber skal øverst...
etter et kjappt søk på google så fikk jeg det her hvis dette er til hjelp da http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Jack_plug.png

1. Sleeve: usually ground
2. Ring: Right-hand channel for stereo signals, negative phase for balanced mono signals, power supply for power-requiring mono signal sources
3. Tip: Left-hand channel for stereo signals, positive phase for balanced mono signals, signal line for unbalanced mono signals
4. Insulating rings
Sitat av Kugie Vis innlegg
Takker=) Har nå funnet ut hvilket punkter på jackpluggen som er jord, høyre å venstre, men har ikke funnet ut hva fargene på ledningene indikerer.
Rød?
Grønn?
Cobber?

Instinktet sier meg at Cobber er jord, rød høyre og grønn venstre, men det er nå kun magefølelsen.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vil benytte metoden jeg beskrev, kan du jo gå ut i fra at kobber er jord (forholdsvis sikker antagelse) og lodde denne til sleeve, og berøre loddepunktene på pluggen med rød og grønn ledning for å finne ut hvem som er hvem. Husk at det ytterste loddepunktet pleier å være sleeve og det innerste tip.
Sist endret av Provo; 26. november 2009 kl. 14:54.
Brukte trikset ditt Provo, og fant ut Takker.
Har lodda på nå, så skal vi se

Yaay, da var det koblet riktig, bare fryktelig skurrete og lavt, men er vel koblingspunktene som er dårlig lodda, men nå vet jeg hvor og kan gjøre det ordentlig
Takk for all hjelp.
Bra det funket, men jeg tenker på den "lave og skurrete" lyden. Brukte du batteritrikset, eller loddet du jord og berørte de andre loddepunktene med de andre ledningene? Hvis du brukte batteritrikset kan den skurrete lyden være et tegn på sprengte elementer. Som jeg sa tidligere, men velger å presisere igjen i tilfelle andre vil prøve det samme, det er lurt å bruke en motstand i serie. De aller fleste headset vil nok tåle en puls på 1,5 V, men det er da viktig å være rask slik at man ikke får en DC-strøm som varmer opp og tar knekken på viklingene bak elementet (forsåvidt viktig selv med motstand). Klarer man å se hva som er jord, er nok den siste måten med å lodde fast jord og berøre loddepunktene en tryggere måte å gjøre det på.
Sist endret av Provo; 27. november 2009 kl. 11:40.