Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1216
Jeg har en pc som har både vista og ubuntu, det funker kjempe fint med unntak av at jeg ikke finner partisjon c:

Jeg har kun en harddisk, men to partisjoner.
på "min datamaskin" i ubuntu er det kun en stasjon som heter media.
Denne tilsvarer min partisjon d: hva skal jeg gjøre for å finne c:?

Som noen sikkert allerede har oppservert så er jeg rookie i linux.
Vista bruker NTFS og er litt klønete for andre OS å se, installerer du WinXP med FAT32 partisjonering vil den dukke opp umiddelbart, det sagt så skal du kunne mounte NTFS som read-only og være på den trygge sida for at ingenting skal gå galt. Jeg vet at der finnes NTFS skrivestøtte i Linux, men all den tid NTFS ikke er et dokumentert format... så er det ingen garanti for at Vista booter igjen etter neste gang du har skrevet filer til C
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Vista bruker NTFS og er litt klønete for andre OS å se, installerer du WinXP med FAT32 partisjonering vil den dukke opp umiddelbart, det sagt så skal du kunne mounte NTFS som read-only og være på den trygge sida for at ingenting skal gå galt. Jeg vet at der finnes NTFS skrivestøtte i Linux, men all den tid NTFS ikke er et dokumentert format... så er det ingen garanti for at Vista booter igjen etter neste gang du har skrevet filer til C
Vis hele sitatet...
Det er jo forsåvidt fornuftig nok, men dette er jo samme harddisk.
Bare to forskjellige partisjoner, kan det ha noe med at Vista er installert på partisjon C?
Hjelper ikke om det er samme fysiske disk hvis det er to partisjoner med forskjellig filsystem.. Installer NTFS-støtte, eller let litt og se om du kanskje finner innholdet fra C-partisjonen under media.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hjelper ikke om det er samme fysiske disk hvis det er to partisjoner med forskjellig filsystem.. Installer NTFS-støtte, eller let litt og se om du kanskje finner innholdet fra C-partisjonen under media.
Vis hele sitatet...
NTFS-støtte er jeg 89.5% sikker på at kommer som default i ubuntu.

Hvis du vil ha tilgang til C-disken din i ubuntu gjør du følgende.

df -h

da vil du se mye rart.

Kode

/dev/sda3             4.6G  3.7G  745M  84% /
udev                 1003M  160K 1003M   1% /dev
tmpfs                1003M   84K 1003M   1% /dev/shm
/dev/sda1              56G   29G   24G  55% /home
/dev/sda er min første harddisk. Her ser du at 2 partisjoner er mountet.

Så tar du en "sudo fdisk -l" da vil du se alle partisjonene på din(e) harddisk(er).

Nå ser du alle partisjoner som er mountet, og alle partisjoner du har. Nå er det bare til å finne ut hvilke av disse som ikke er mountet.

Når du har funnet ut hvilken av disse som ikke er mountet bruker du kommandoen ntfs-3g

f.eks sudo ntfs-3g /dev/sda1 /her/vil/jeg/ha/mountet/partisjonen/min

Når det kommer til å skrive til ntfs i linux, dette er ikke lengere et problem. Det er ikke 100% enda, men 99.99999999999999% holder lenge for min del.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Faktisk så er NTFS out of the box i 8.04 og 9.04 afaik.

Jeg plugger bare til SATA-diskene mine mens systemet kjører, og den mounter opp volumene uten å blinke engang.