Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 617
Som overskriften tilsier kan jeg ikke utføre administrative oppgaver på min Ubuntu PC. Kan ikke åpne synaptic, installere fra add/remove eller bruke partisjonsprogrammet.

Håper noen har en løsning på problemet. Skulle gjerne gjort noen endringer i partisjonsoppsettet.

Mvh
TKM117
er du logget inn som root?

du kan evt. starte synaptic fra en terminal, med sudo foran:

sudo synaptic
Går sikkert an å finne en løsning på problemet, men du må definere det litt bedre først. Starter du synaptic via den vanlige launcheren under System->Administration? Får du en feilmelding? Eller prøver du å kjøre det fra terminalen, og får deretter beskjed om at du ikke har admin-rettigheter? Prøv å kjøre kommandoen "sudo synaptic", eller "gksu synaptic" for grafisk passord-dialog, og se om det hjelper. Sjekk også at launcheren til synaptic innehar kommandoen "gksu /usr/sbin/synaptic". Det samme gjelder de andre programmene.

Kom med litt mer info, så kanskje vi finner ut av det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
TKM117's Avatar
Trådstarter
Fungerer ikke fra terminal heller. Jeg ble saa lei av aa sitte med problemet at jeg bare reinstalerte PCen.
og nå virker alt fint?

da har du jo løst det problemet
TKM117's Avatar
Trådstarter
Jepp, naa funker alt fint