Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1435
Hei!

Mine foreldre sitter på en ganske treg adsl linje (3,5 Mbit/300 kbit). Vil det gjøre noe nytte med å sette opp en http proxy for å få raskere surfing og lavere belastning på linjen?
Proxy har ikke noe med hastighet å gjøre, du vil mest sannsynlig oppleve trege nett med proxy. å laste inn en website vil være på samme størrelse uansett
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Proxy har ikke noe med hastighet å gjøre, du vil mest sannsynlig oppleve trege nett med proxy. å laste inn en website vil være på samme størrelse uansett
Vis hele sitatet...
I "gamledager" hadde jo proxy mye med hastighet å gjøre ved å mellomlagre bilder og sider. Husker at jeg fikk mye raskere surfing med proxy da jeg satt med isdn.
Jeg antar at du snakker om en lokal proxy på deres eget nett, og ikke en ekstern en. En lokal proxy-server kan ikke øke båndbredden på noe vis, men den kan spare båndbredde ved å mellomlagre data som antas uendret. Siden nettleseren din gjør akkurat det samme, så er det lite å hente på det med mindre foreldrene dine også besøker de eksakt samme nettsidene i sine browsere. Dette forutsetter også at alle på nettverket tar i bruk proxy-serveren, inkludert mobiler, nettbrett, osv.

Men så fort dere stort sett besøker forskjellige nettsteder, eller besøker krypterte nettsteder, så er det ikke noen besparing. Det er mulig å installere et sertifikat på alle klientene for låse opp og cache HTTPS også, men det er ikke så rett-fram å gjøre dette med f.eks. nettbrett og visse telefoner. For ikke å snakke om TV-utstyr.

Med en ekstern proxy utenfor deres eget nett, så er det faktisk mulig å få en opplevd høyere båndbredde, ved at den komprimerer data for deg. Dette kan være å bruke gzip for nettsider som ikke støtter det, og nedkonvertering/skalering av bilder. Strømmedata, nettbaserte spill, og engangs-nedlastinger (f.eks. en oppdatering til et spill/program) kan sjeldent forbedres på noen måte av en proxy.

Så svaret er at du kan få en *opplevd* raskere surfing med en proxy, men det kommer på bekostning av f.eks. bildekvalitet, og forutsetter at så mange som mulig på nettet tar i bruk serveren.
Sist endret av Dyret; 11. november 2017 kl. 19:53.
De aller fleste seriøse nettsted i dag kjøres med gzip eller tilsvarende komprimering på servernivå. Dette er bla. en viktig brikke i SEO.

I praksis vil ikke en proxy øke hastigheten du opplever på nettsurfing. Den kan løse routingprpblemer, forutsatt at routingen til proxy er god.


Jeg tror det er bedre å se på andre løsninger for å få et bedre nett. Hva med mobilt bredbånd?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det er også litt å tjene på å blokkere reklame og slikt. uBlock for nettleseren, og eller pi-hole kan gjøre opplevensen en del bedre.
De har ingen muligheter for å øke linjehastigheten? Om det ikke var mulig tidligere kan det ha skjedd endringer siden sist (vet ikke når du snakket med leverandør sist)