Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1808
Hei,

Leieboer vil gjerne koble seg på internett via nettverkskabel, altså rett på ruteren. Hvordan setter jeg opp ruteren slik at dette blir sikkert i forhold til resten av nettet? Kanskje noe som tilsvarer et "gjestenett" på trådløst internett.

R
skaff en ruter til, og ha den i mellom?
Trådstarter
87 5
Ok, det sikrer resten av nettet?
Hvilken router har du? En ekstra ruter er ikke nødvendig hvis du har en router som støtter VLAN.

Og det skal også påpekes at et trådløst gjeste nettverk ikke nødvendigvis er skilt i fra det ordinære nettverket.
Trådstarter
87 5
En rimelig ASUS-ruter. Tror den har VLAN.

Er det slik om jeg tar meg bryet med å ha en egen ruter til leieboer, så er jeg helt sikker på at resten av nettet er sikret?

Når det gjelder gjestenett, er det noen innstillinger jeg må ekstra oppmerksom på for at det skal være sikkert?
Sitat av Rul(l)er Vis innlegg
En rimelig ASUS-ruter. Tror den har VLAN.

Er det slik om jeg tar meg bryet med å ha en egen ruter til leieboer, så er jeg helt sikker på at resten av nettet er sikret?

Når det gjelder gjestenett, er det noen innstillinger jeg må ekstra oppmerksom på for at det skal være sikkert?
Vis hele sitatet...
VLAN er minst like sikkert, sett opp to VLAN, et til deg, og et til leieboeren din. Du setter opp porten på routeren som leieboeren din skal få med hans VLAN ID og som untagget port. Samme gjør du med de resterende portene og WiFien, bare med din VLAN ID og untagget.

Da er dere skilt, og sitter på to forskjellige nettverk.
Sist endret av 0xFF; 10. oktober 2017 kl. 22:27.
Trådstarter
87 5
Ok, skal prøve. Er ikke helt trent i dette med å sette opp porter, men får prøve meg fram. Takk for svar. :-)
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Rul(l)er Vis innlegg
Ok, skal prøve. Er ikke helt trent i dette med å sette opp porter, men får prøve meg fram. Takk for svar. :-)
Vis hele sitatet...
Finnes massevis av guides for dette på det store internet. Prøv å google din routermodell + vlan så finner du helt sikkert noe til å hjelpe
Trådstarter
87 5
Sitat av FatMan Vis innlegg
Finnes massevis av guides for dette på det store internet. Prøv å google din routermodell + vlan så finner du helt sikkert noe til å hjelpe
Vis hele sitatet...
Ja, er i gang.