Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 11235
(Om denne tråden er plassert feil så flytt gjerne til riktig sted, var litt usikker.)

Dette er ikke så lett å forklare, men skal prøve så godt jeg kan.

Jeg bor i et kollektiv med 4 andre. Vi har en TV i stuen med get boks, også har en av mine samboere en egen TV på rommet.

Den tv'en som vi alle bruker som "hører sammen med" get-boksen står i stuen. Men: Min ene samboer (vi kaller han Per) som flyttet inn med tven, har kjøpt den for evigheter siden, sammen med sin mor, så den står på hun(eller han, en av de ihvertfall). Han har bodd hjemmeifra i noen år nå, og har ikke mottatt noen form for NRK lisens, så vi går utifra at moren hans betaler den for han.

Min andre samboer(som vi kaller Jon) har nylig kjøpt seg ny tv ser dere, og nå har vi nettopp motatt en grusom NRK lisens som var sendt til Jon, altså i hans navn.

Han sier/påstår at det er noe vi alle må spleise på etc og går utifra at det gjelder tven i stuen pga han ikke eier noen form for dekoder/kanaler.

Jeg er nesten HELT sikker på at dette ikke kan stemme, for Per har aldri mottatt NRK lisens før, og han har bodd hjemmeifra med denne tven i flere år. Jon har akkurat kjøpt en ny tv, og mest sannsynlig registert denne på vår adresse og hans navn.


Har noen noe råd eller tips eller kilder som kan vise til at jeg har rett? Eller har jeg kanskje feil?
Sitat av muti Vis innlegg
(Om denne tråden er plassert feil så flytt gjerne til riktig sted, var litt usikker.)

Dette er ikke så lett å forklare, men skal prøve så godt jeg kan.

Jeg bor i et kollektiv med 4 andre. Vi har en TV i stuen med get boks, også har en av mine samboere en egen TV på rommet.

Den tv'en som vi alle bruker som "hører sammen med" get-boksen står i stuen. Men: Min ene samboer (vi kaller han Per) som flyttet inn med tven, har kjøpt den for evigheter siden, sammen med sin mor, så den står på hun(eller han, en av de ihvertfall). Han har bodd hjemmeifra i noen år nå, og har ikke mottatt noen form for NRK lisens, så vi går utifra at moren hans betaler den for han.

Min andre samboer(som vi kaller Jon) har nylig kjøpt seg ny tv ser dere, og nå har vi nettopp motatt en grusom NRK lisens som var sendt til Jon, altså i hans navn.

Han sier/påstår at det er noe vi alle må spleise på etc og går utifra at det gjelder tven i stuen pga han ikke eier noen form for dekoder/kanaler.

Jeg er nesten HELT sikker på at dette ikke kan stemme, for Per har aldri mottatt NRK lisens før, og han har bodd hjemmeifra med denne tven i flere år. Jon har akkurat kjøpt en ny tv, og mest sannsynlig registert denne på vår adresse og hans navn.


Har noen noe råd eller tips eller kilder som kan vise til at jeg har rett? Eller har jeg kanskje feil?
Vis hele sitatet...
Altså, enkelt og greit: den som eier tv/dekoderutstyr skal betale lisens. Om den første personen (som eide tv fra før) ikke betaler lisens på den er jo det flott. Om dere er smarte så kan dere sende en forespørsel til NRK og si at tv'n (den nye) er kjøpt til den personen som står som eier av get-boksen (antar det er en av dere), da kan den personen som nettopp kjøpte tv "skrive over" sin nye tv på personen som eier get-boksen, og dere kan alle spleise på utgiftene (NRK lisens og avgiften til get).

Alternativt kan dere alle betale en NRK lisens hver.

Det at Jon (han med den nye tv'n), ikke har et abonnement på en kanalpakke betyr ingenting for NRK, han har tv altså skal han betale lisens. Men om dere ikke vil betale mer enn en, se forslaget over.
Sist endret av Anoman; 7. mars 2014 kl. 22:18.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Altså, enkelt og greit: den som eier tv/dekoderutstyr skal betale lisens. Om den første personen (som eide tv fra før) ikke betaler lisens på den er jo det flott. Om dere er smarte så kan dere sende en forespørsel til NRK og si at tv'n (den nye) er kjøpt til den personen som står som eier av get-boksen (antar det er en av dere), da kan den personen som nettopp kjøpte tv "skrive over" sin nye tv på personen som eier get-boksen, og dere kan alle spleise på utgiftene (NRK lisens og avgiften til get).

Alternativt kan dere alle betale en NRK lisens hver.

Det at Jon (han med den nye tv'n), ikke har et abonnement på en kanalpakke betyr ingenting for NRK, han har tv altså skal han betale lisens. Men om dere ikke vil betale mer enn en, se forslaget over.
Vis hele sitatet...
What?

Hvorfor blande inn dette med GET, dekoder osv?

Han som kjøpte tv`n har tydeligvis oppgitt navnet sitt og får derfor lisens i posten. Det er hans problem.

Get oppgir for øvrig aldri navnet på sine abonnenter til NRK.

/thread
Sist endret av Freakaholic; 7. mars 2014 kl. 22:21.
Den lisensregningen blir dere ikke kvitt - den må betales. Men send inn varsel til NRK med en gang om at tv er makulerte og ikke er lenger i bruk.. Da slipper dere å betale for Norges dyreste og kjedeligste kanal.
Hvis Jon kjøpte ny TV i sitt navn, så er det på denne nye TVen lisensen er påtenkt.

Forøvrig vil jeg anta som Anoman, at noen allerede betaler lisens pga. GET-boksen, og derfor blir det smarteste for Jon å "selge" / flytte eierskap av den nye TVen over til samme person som allerede betaler for lisensen på GET-boksen.
Sist endret av Lanjelin; 7. mars 2014 kl. 22:24.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
What?

Hvorfor blande inn dette med GET, dekoder osv?

Han som kjøpte tv`n har tydeligvis oppgitt navnet sitt og får derfor lisens i posten. Det er hans problem.

Get oppgir for øvrig aldri navnet på sine abonnenter til NRK.

/thread
Vis hele sitatet...
Dette: (titegn)

Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Hvis Jon kjøpte ny TV i sitt navn, så er det på denne nye TVen lisensen er påtenkt.

Forøvrig vil jeg anta som Anoman, at noen allerede betaler lisens pga. GET-boksen, og derfor blir det smarteste for Jon å "selge" / flytte eierskap av den nye TVen over til samme person som allerede betaler for lisensen på GET-boksen.
Vis hele sitatet...
muti's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
What?

Hvorfor blande inn dette med GET, dekoder osv?

Han som kjøpte tv`n har tydeligvis oppgitt navnet sitt og får derfor lisens i posten. Det er hans problem.

Get oppgir for øvrig aldri navnet på sine abonnenter til NRK.

/thread
Vis hele sitatet...
Samme tenkte jeg, at han kan da virkelig ikke komme her å kreve at alle skal spleise på den lisensen? Når den blir sendt til hans navn?! Og for det andre: han har nylig (les: 3mnd siden +/-) kjøpt seg ny tv. Og vi har bodd sammen i snart 1 år uten å motta noen form for regning fra NRK før. Per har aldri fått en regning andre steder han har bodd heller.

Er det noen mulighet for å evt ringe NRK folket og høre hvilken tv denne lisensen dreier seg om? For når vi har vært så heldige at Per sin mor betaler hans, som vi alle nyter i stuen, så betyr ikke det at vi alle skal betale for at han sitter å lurker inne på rommet sitt med sin store fine flatscreen?

Er det noen kilder etc som henviser til at lisensen ikke omhandler dekodere osv?

Tuuusen takk for svar, visste at kjære medfreaks kunne hjelpe til!
Lisensen er 100% sikkert kommet pga at "jon" kjøpte ny TV registrert i sitt navn. Dette blir da registrert og sendt videre til NRK.
Man betaler TV lisens for TV i husstanden.
Han har kjøpt seg en ny TV i sitt navn som HAN skal bruke, da får han betale regninen eller plombere TV'en eller finne en annen måte å unngå denne NRK lisensen.
Hadde samme greiene her, egentlig, bare at da var det jeg som var synderen.

Samboeren min har hatt en liten TV i 3 år, som han fikk av foreldrene sine, og betalte altså ikke lisens. Så kjøpte jeg ny og større TV, så nå bruker vi den på stua i stedet, mens samboeren tok den lille inn på rommet sitt. Ikke lenge etterpå kom det faktura fra NRK, som samboeren slengte på pulten min. Jeg betalte regningen uten noe mer om og men.

Litt senere kom strømregningen, og da snakket vi litt om strøm og internett, og samtidig spurte en av samboerne mine: "Ja, apropos. Den NRK-lisensen. Må vi være med å betale den?"

Jeg svarte "Nei. Det var jeg som kjøpte ny TV, og det var jeg som fikk lisenskravet, så den tar jeg på min kappe. Men hvis dere føler det er riktig, så kan dere selvsagt være med og spleise om dere vil."

Gikk et par dager, og vips så hadde jeg fått inn 75% av lisenspengene på konto igjen. :-)

Er man hyggelig og grei, så er folk som regel det samme tilbake. Folk skjønner selv hva som er rimelig. Ingen vil være gnien, selv om man er fattige studenter. Kan jo naturligvis være at du er så uheldig at du bor sammen med noen som virkelig vil være kjip og urimelig mot sine egne samboere for å spare et par hundrelapper, og det er jo i så fall bare veldig synd. Men dette bør dere klare å bli enige om ved å snakke om det.

Sitat av muti Vis innlegg
Er det noen kilder etc som henviser til at lisensen ikke omhandler dekodere osv?
Vis hele sitatet...
Tvert i mot. Her er en kilde på at lisensen i høyeste grad omhandler dekodere.

Ser forresten at jeg tolket tråden feil. Du er altså en av de kjipe som vil knuge på penger på bekostning av kameraten din. Ta ansvar.
Sist endret av Realist1; 7. mars 2014 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
muti's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ser forresten at jeg tolket tråden feil. Du er altså en av de kjipe som vil knuge på penger på bekostning av kameraten din. Ta ansvar.
Vis hele sitatet...

Altså, jeg er ikke en kjip knuger. Ukoselig å anta det, men uansett, tven i stuen blir brukt lite, få ganger i uken, av 3 av oss som bor her, og siste mann tilbringer stort sett tiden inne på rommet sitt og sannheten er vel at han ikke liker oss noe særlig, men det er jo selvsagt lov, og han skal få være i fred om det er det han ønsker.

Det er kjipt at vi skal måtte betale unødvendige kroner til NRK fordi han ikke gidder/vil/ønsker å se på tv i stuen og vil helst gjøre det for seg selv på rommet sitt, og derfor valgte å kjøpe seg en ny tv. Det at han er asosial vil ikke jeg måtte betale 750kr for.

Tusen takk til alle andre for svar, er fortsatt litt forvirret men virker som siden det ble sendt til han, i hans navn, og at vi ikke tidligere har mottatt noen nrk regning, at det går på hans personlige tv, som han selv har valgt å skaffe seg når det er en like stor fin tv i stuen. Som btw er tilgjengelig 80% tiden med GETboks så ting kan taes opp, og sees senere.
Det som egentlig skulle skjedd når noen flyttet inn i leiligheten med en TV, var at dere skulle melde fra til NRK at dere har flyttet, og tatt med TVen. Alle husstander med TV skal betale lisens. Egentlig har dere lurt dere unna i den tiden dere har hatt TV, og ikke betalt lisens. Når han da kjøpte seg en TV, fikk NRK beskjed om at den første TVen kom i hus hos dere, og dere fikk en regning.

Regningen er hans ansvar, og det er han som kommer til å få betalingsanmerkning hvis den ikke betales. Om dere vil hjelpe han å betale regningen får bli opp til dere, men jeg synes dette er noe som dere bør spleise på. Det er mye lettere å betale 1/4 (eks. 1 000kr) av en regning hver enn at en stakkar skal sitte igjen med 4 ganger så mye som det beløpet hver enkelt må betale (eks. 4 000kr). Hadde det vært deg, hadde det vært surt. NRK-lisensen vil jeg kalle en av fellesutgiftene i leiligheten.
Sist endret av Flaskepost; 7. mars 2014 kl. 23:18.
Sitat av muti Vis innlegg
Det er kjipt at vi skal måtte betale unødvendige kroner til NRK fordi han ikke gidder/vil/ønsker å se på tv i stuen og vil helst gjøre det for seg selv på rommet sitt, og derfor valgte å kjøpe seg en ny tv. Det at han er asosial vil ikke jeg måtte betale 750kr for.
Vis hele sitatet...
Beklager, misforsto jeg igjen? Jeg trodde situasjonen var den samme som min, altså at han kjøpte ny og bedre TV til fellesskapet som alle nøt godt av. Hvis han bare tok den med inn på rommet er jeg selvfølgelig helt enig med deg.

Sitat av muti Vis innlegg
Tusen takk til alle andre for svar, er fortsatt litt forvirret men virker som siden det ble sendt til han, i hans navn, og at vi ikke tidligere har mottatt noen nrk regning, at det går på hans personlige tv, som han selv har valgt å skaffe seg når det er en like stor fin tv i stuen. Som btw er tilgjengelig 80% tiden med GETboks så ting kan taes opp, og sees senere.
Vis hele sitatet...
Hvis han har fått regningen i sitt navn, så er det jo selvfølgelig på hans TV, og også hans ansvar at regningen blir betalt. Dere har også utstyr som er lisenspliktig, men det har dere vært så heldig at dere har sluppet å betale for. Hadde han delt TVen med alle sammen, så synes jeg det hadde vært rimelig å spleise, men hvis han bare tar den med inn på rommet sitt og knuger på den, så er det selvfølgelig ingen grunn til at dere skal betale noe for den.
muti's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Det som egentlig skulle skjedd når noen flyttet inn i leiligheten med en TV, var at dere skulle melde fra til NRK at dere har flyttet, og tatt med TVen. Alle husstander med TV skal betale lisens. Egentlig har dere lurt dere unna i den tiden dere har hatt TV, og ikke betalt lisens. Når han da kjøpte seg en TV, fikk NRK beskjed om at den første TVen kom i hus hos dere, og dere fikk en regning.

Regningen er hans ansvar, og det har han som kommer til å få betalingsanmerkning hvis den ikke betales. Om dere vil hjelpe han å betale regningen får bli opp til dere, men jeg synes dette er noe som dere bør spleise på. Det er mye lettere å betale 1/4 (eks. 1 000kr) av en regning hver enn at en stakkar skal sitte igjen med 4 ganger så mye som det beløpet hver enkelt må betale (eks. 4 000kr). Hadde det vært deg, hadde det vært surt. NRK-lisensen vil jeg kalle en av fellesutgiftene i leiligheten.
Vis hele sitatet...
Men altså, vi har allerede en fungerende tv, som moren til min ene samboer betaler for, altså allerede en tv, som står i fellesrommet/stuen, som er tilgjengelig til alle døgnets tider og fungerer helt optimalt.

Hvorfor skal vi spleise på at han ene vil ha en _egen_ tv, på sitt _eget_ rom, som _ingen_ andre har tilgang til? Når vi allerede har en like stor,fin osv tv tilgjengelig i stuen UTEN å måtte betale lisens?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Beklager, misforsto jeg igjen? Jeg trodde situasjonen var den samme som min, altså at han kjøpte ny og bedre TV til fellesskapet som alle nøt godt av. Hvis han bare tok den med inn på rommet er jeg selvfølgelig helt enig med deg.


Hvis han har fått regningen i sitt navn, så er det jo selvfølgelig på hans TV, og også hans ansvar at regningen blir betalt. Dere har også utstyr som er lisenspliktig, men det har dere vært så heldig at dere har sluppet å betale for. Hadde han delt TVen med alle sammen, så synes jeg det hadde vært rimelig å spleise, men hvis han bare tar den med inn på rommet sitt og knuger på den, så er det selvfølgelig ingen grunn til at dere skal betale noe for den.
Vis hele sitatet...
Aha! Vel, den nye fine tven står pent plassert på rommet hans med lukket dør, er vel også derfor jeg finner det så vanskelig å skulle bruke penger på at han skal se på filmer og få gamet i sengen! (misunnelig..)
Ære være deg, som donerte tven til fellesskapet, og da skulle jeg med glede satt over mine siste kroner til lisensen. Men her er det desverre ikke tilfellet.

Jeg var ikke klar over at det var lisenspliktig på utstyr jeg, vi betaler jo ofc for internett + tv til get, men trodde det var det? Hvordan lisens er detta?
Sist endret av muti; 7. mars 2014 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av muti Vis innlegg
Jeg var ikke klar over at det var lisenspliktig på utstyr jeg, vi betaler jo ofc for internett + tv til get, men trodde det var det? Hvordan lisens er detta?
Vis hele sitatet...
Linket til det over her.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Her er en kilde på at lisensen i høyeste grad omhandler dekodere.
Vis hele sitatet...
Hvis du klikker på lenken kan du lese følgende:

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Realist1; 7. mars 2014 kl. 23:30.
Vil det si at moren betaler for TV-en på deres adresse? I så fall er det bare å kontakte NRK og be om et skjema for å overdra lisensen til et annet lisensnummer. Jeg gjorde dette da jeg bestilte TV til min søster, og endte opp med regningen. Vi måtte fylle ut skjema med mitt lisensnummer på regningen, mitt navn, og infoen til den allerede betalende lisenseieren: navn, lisensnummer, adresse, osv. Det er bare å sende epost til NRK via NRKs hjemmesider, så setter de regningen på vent. I mitt tilfelle, så fikk jeg svar etter noen uker med dette skjemaet. Fyll ut, send inn. Har ikke hørt noe fra de siden.

For å gjøre dette enkelt for dere, så gir dere den asosiale karen ansvaret for å kontakte NRK, og å gjøre alt utenom å kanskje skaffe lisensnummer som dere sikkert må hjelpe han med. Det greieste er vel hvis den samboeren med den betalende moren får tak i dette. Hvis den nye TV-eieren ikke gidder dette, får han sitte igjen med hele regningen.
Sist endret av Flaskepost; 7. mars 2014 kl. 23:32.
muti's Avatar
Trådstarter
Er jo bare slik at han(Per) fikk tv'en når han bodde hjemme, og tvhaiene kan jo fortsette å tro at den er der, er jo helt unødvendig at vi skal sette hele verden på hue fordi han andre jeg bor med(Jon) bestemte seg for å kjøre one man show.

Poenget er: Han har fått en nrklisens tilsendt, i _hans_ navn, på en tv han har kjøpt til eget privat bruk. Er det da fair å be oss være med å betale? Når vi allerede har et gratis fungerende system i stuen som alle har tilgang til?
Sist endret av muti; 7. mars 2014 kl. 23:56. Grunn: skrifeleif
Sitat av muti Vis innlegg
Poenget er: Han har fått en nrklisens tilsendt, i _hans_ navn, på en tv han har kjøpt til eget privat bruk. Er det da fair å be oss være med å betale? Når vi allerede har et gratis fungerende system i stuen som alle har tilgang til?
Vis hele sitatet...
Svaret på det er nei. Flaskepost har forøvrig et poeng over her, som du kan si videre til roomiene dine.
Mye rart her.

For det første så betaler ikke mor for den tven dere allerede har. Den dagen den forlot huset hennes og kom til dere skulle dere betalt lisens for den. Men er derfor man ordner seg med brukt tv. Ingen melding til nrk om lisens

Det andre. Tven på rommet. Den er hans og hans alene. Ferdig. Hadde nekta plent å være med. Mange triks gan kan prøve på, men nrk er garva i det her så det beste for han er enten betale selv og Ha den på rommet. Eller sette den i stua og dele med alle andre.

Hvis han deler så kan han forlange at dere er med på regninga.
Sist endret av tearz83; 8. mars 2014 kl. 01:00.
Kanskje ikke alle er klar over det, men det å oppgi sitt eget navn når man kjøper elektronikk er høyst frivillig - man kan kreve å få en anonym kvittering uten navn ved å vise til at dette gir kunden langt flere rettigheter, da kvitteringen ved et eventuelt videresalg følger produktet, ikke kunden; om man har et produkt med en navnløs kvittering må butikken forholde seg til forbrukerkjøpsloven og er ansvarlig uansett hvem som eier varen - selv om den er gitt bort som gave eller solgt til en annen, men er kvitteringen bundet til et bestemt navn, gjelder bare kjøpsloven om varen gis bort eller selges videre.

Derfor burde man ta godt vare på kvitteringen og aldri oppgi sitt eget navn når man kjøper elektronikk over disk, også ved kjøp av TV. Aksepterer ikke butikken dette, er det bare å fortelle at man dessverre blir nødt til å handle hos en konkurrerende butikk som tar mer hensyn til lov og rett, noe som forhåpentligvis får selgeren til å skifte mening. Kjøper man TV på nettet, vil det neppe by på problemer å la noen som allerede betaler lisens, bestille TV-en.

Så i denne saken er spørsmålet om ikke "Jon" burde ta konsekvensen av sin egen handling, og innse at det å kjøpe TV samtidig som man oppgir navnet sitt er omtrent like klokt som å dundre på døren til NRKs lisenskontor og av full hals hyle: "Hallooo! Her er jeg, jeg elsker å betale lisens, og oppgir mitt eget navn for å gi dere anledning til å kreve inn pengene..."

Selv har jeg for øvrig ikke TV, og har følgelig aldri betalt lisens; med tanke på gigantomanien NRK står for med NRK 1, 2, 3, en barnekanal, satsingen på Melodi Grand Prix, DAB, og ikke minst de utallige radiokanalene, er dagens lisensordning fullstendig ute av proporsjoner - om "Jon" vil støtte den, får være hans sak, men å pålegge hele kollektivet om å spleise på opplegget, er nok ikke det mest solidariske man kan gjøre, for å si det pent.

Men som også andre har påpekt her, burde dere allerede betale lisens for TV-en dere har fra før av. Likevel - det NRK ikke vet, har de ikke vondt av, og hadde det ikke vært for "Jons" TV-kjøp, hadde hele lisensproblemet vært unngått.
Frankrikes Solkonge
Her har du fått en del gode svar. Selv mener jeg at hvis TVn står trygt og godt på hans rom, så har dere absolutt ingen plikt til å betale NRK-lisensen hans.

Om jeg får lov til å stjele tråden bittelitt, så vil jeg gjerne høre om noen har et svar på min problemstilling.

Samboeren min kjøpte en Panasonic fra bedriften selv for innkjøpspris (fordelen med å jobbe i elektroforretning) for en god stund siden. Vi har enda ikke mottatt NRK-lisensen, og synes det er litt rart, men for å "unngå" den, så har vi planlagt å få plombert TVn. Spørsmålet mitt lyder jo da som følger: hvordan kontakter jeg NRK for å si at vi aldri fikk faktura for lisens og har allerede plombert TVn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freakix Vis innlegg
Kanskje ikke alle er klar over det, men det å oppgi sitt eget navn når man kjøper elektronikk er høyst frivillig
Vis hele sitatet...
Nei, sorry mate.

Kjøper du TV har forhandler opplysningsplikt til NRK lisensavdelinga om namnet ditt. Du kan utmerka godt få anonym kvittering, men du må altså legitimere deg for lisensføremålet.
Plomber tven og få papirer på det. Legg papirene i safen og vis hvis nrk banker på døra.

Over til hovedsaken. Bare si at tven må ut av rommet hvis dere skal betale regningen.

Og bow aldri ha tven i stua synlig fra vindu eller inngangsdør. Kontrollørene trenger bare og se tven for å ilegge avgift.
Sist endret av tearz83; 8. mars 2014 kl. 01:54.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, sorry mate.

Kjøper du TV har forhandler opplysningsplikt til NRK lisensavdelinga om namnet ditt. Du kan utmerka godt få anonym kvittering, men du må altså legitimere deg for lisensføremålet.
Vis hele sitatet...
Jo, du har sikkert rett hva dette angår - men hva hvis man kjøper en TV som man skal gi bort? Hvilke forpliktelser har man egentlig når man kjøper en julegave...?

Ifølge denne tråden i VG Debatt er det tilstrekkelig å oppgi en annens personalia; de fleste selgere er tross alt mer interesserte i å selge en vare enn å følge rigide regler:

Er ikke noe jeg tror, men vet, siden jeg var med en kompis når han gjorde det. Kompisen min kjøpte en tv i sin brors navn. Broren betalte lisens og sa at det var greit. Han i butikken spurte om navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer. KOmpisen min oppga det, og alt var i orden.
Vis hele sitatet...
Det er nok også forskjell på selgere og butikkjeder, men med mindre man påstår at TV-en er en overraskelse til Statsministeren eller Nord-Koreas ambassadør, skulle jeg gjette på at det er mulig å finne en butikk der man kan kjøpe en TV som gave uten å måtte legitimere seg.

- - - - -

Vi har enda ikke mottatt NRK-lisensen, og synes det er litt rart, men for å "unngå" den, så har vi planlagt å få plombert TVn. Spørsmålet mitt lyder jo da som følger: hvordan kontakter jeg NRK for å si at vi aldri fikk faktura for lisens og har allerede plombert TVn?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, men for å være på den sikre siden ville jeg ha anbefalt å si at dere ikke brukte TV-en før den ble plombert - når NRK sender ut lisenskrav til nåværende brukere for tidligere års bruk om ikke TV-en var registrert før, skulle det ikke forundre meg om dere fikk regning på etterskudd, dere òg. Med tanke på det jeg har lest om NRK-lisensen, virker det som om det også er stor forskjell på hvordan den tolkes innad i NRK - noen slipper ikke unna lisensen nesten uansett hva de enn gjør, mens for andre er det tilstrekkelig å gi beskjed om at TV-en ikke lenger er i bruk.

Undres på hva man skal gjøre den dagen NRK-lisensen blir uavhengig av TV-en, og man også her i Norge blir nødt til å betale lisens for PC og mobil, slik man må i enkelte andre land; mon tro om man slipper unna lisensen hvis man kjører en tekstbasert Linux-distro...?
Sist endret av Freakix; 8. mars 2014 kl. 03:26.
Da vi for første gang fikk lisens (en som lånte leiligheten slapp inn NRKfolka...) ringte vi inn med en gang og forklarte at vi nettopp hadde fått tven, og at vi ikke visste vi måtte betale lisens for å spille tv-spill på tven. Forklarte videre at det ble for dyrt for oss å betale lisens en gang i året, så vi kom til å gi bort tven. Vi måtte da levere bekreftelse på at tven ble gitt bort (trengte ikke nevne hvem vi gav den til), og vi måtte kun betale for 1.termin. Etter dette har vi ikke hørt noe fra NRK, og det er vel 3-4 år siden nå.

For mange er det altså veldig lett å komme unna lisensen.

Sitat av Freakix Vis innlegg
Jeg vet ikke, men for å være på den sikre siden ville jeg ha anbefalt å si at dere ikke brukte TV-en før den ble plombert - når NRK sender ut lisenskrav til nåværende brukere for tidligere års bruk om ikke TV-en var registrert før, skulle det ikke forundre meg om dere fikk regning på etterskudd, dere òg. Med tanke på det jeg har lest om NRK-lisensen, virker det som om det også er stor forskjell på hvordan den tolkes innad i NRK - noen slipper ikke unna lisensen nesten uansett hva de enn gjør, mens for andre er det tilstrekkelig å gi beskjed om at TV-en ikke lenger er i bruk.
Vis hele sitatet...
Sier man fra at man ikke bruker mottakeren gjelder dette tidligst for neste termin. Man må fremdeles betale for den terminen man står i. Så de kommer dessverre ikke utenom å betale et terminbeløp.

"§ 9.Mottaker ikke i bruk
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.
Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.
Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.
Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798


Man må også være obs på at man egentlig er lisenspliktig selv ved lån av mottaker. Så låner du deg en tv en liten periode skal du egentlig betale lisens...

"Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker."
http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371
Sitat av muti Vis innlegg
Er jo bare slik at han(Per) fikk tv'en når han bodde hjemme, og tvhaiene kan jo fortsette å tro at den er der, er jo helt unødvendig at vi skal sette hele verden på hue fordi han andre jeg bor med(Jon) bestemte seg for å kjøre one man show.

Poenget er: Han har fått en nrklisens tilsendt, i _hans_ navn, på en tv han har kjøpt til eget privat bruk. Er det da fair å be oss være med å betale? Når vi allerede har et gratis fungerende system i stuen som alle har tilgang til?
Vis hele sitatet...
Så dere betaler ikke for å ha lisens i den leiligheten der dere bor nå. Det er imot loven. Dette er fastsatt av stortinget, og ikke av NRK. Dette er ikke en frivillig lisens for de som har en fungerende TV eller tv-boks. Den skal betales av alle husholdninger som har dette. Hvis dere sier opp lisensen, har NRK lov til å komme på døren deres og plombere utstyret slik at dere ikke kan se på TV (§ 9 i linken over). Dere skal ifølge loven betale for lisensen. Dere har et gratis fungerende system i stuen som er mot loven. Bare for å ha det helt klart.

Angående regningen, så er den kommet til Jon. Den kom fordi Jon har det første offisielle TV-apparatet i leiligheten deres. Jon er nå ansvarlig for å betale denne lisensen, eller melde fra til NRK at han ikke bruker apparatet, og gir de tilgang til å komme til dere og uhindret plombere utstyret deres. Det er Jons ansvar, ikke deres. Om dere vil hjelpe Jon er en privat sak mellom dere. Så om dere misliker Jon, og mener han bør ta regningen for at leiligheten deres skal ha rett til fjernsyn, vær så god. Da kan dere heller ikke klage på at han velger å melde fra til NRK at han planlegger å bruke TV-en til å spille spill på, og gir de tilgang til leiligheten for plombering av utstyret. Personlig hadde jeg tatt min del av regningen på sekundet.
muti's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Dere skal ifølge loven betale for lisensen. Dere har et gratis fungerende system i stuen som er mot loven. Bare for å ha det helt klart.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvorfor det er bryting av loven her når lisensen blir betalt, selvom den blir betalt av en ikke-samboer/uteforstående, så blir den jo fortsatt betalt?

så den loven du snakker om, er da for all del ikke brutt? Så lenge NRK får pengene sine noensteds fra så er vel de fornøyde? Eller mener du at siden tv'en er flyttet fra et sted til et annet så følger lisensen med? For regningen blir jo betalt i/fra barndomshjemmet til Per, der tv'en opprinnelig sto.
:-)
Sitat av muti Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor det er bryting av loven her når lisensen blir betalt, selvom den blir betalt av en ikke-samboer/uteforstående, så blir den jo fortsatt betalt?

så den loven du snakker om, er da for all del ikke brutt? Så lenge NRK får pengene sine noensteds fra så er vel de fornøyde? Eller mener du at siden tv'en er flyttet fra et sted til et annet så følger lisensen med? For regningen blir jo betalt i/fra barndomshjemmet til Per, der tv'en opprinnelig sto.
:-)
Vis hele sitatet...
Hvis du leser lovteksten, så slipper du å spørre. Hver husstand som har (dvs eier, leier eller låner) en TV (altså dere) må betale lisens. Når TVen tidligere sto hos Pers mor, så var det hennes lisens. Når TVen nå står hos Per, er det hans lisens, og det at moren betaler for sin TV hjemme, fritar ikke Per for å betale for deres TV i deres leilighet. Nå er det blitt to lisenser, en til barndomshjemmet til Per, og en til leiligheten deres.

Mulig du mener at Pers mor faktisk betaler to lisenser, en for sin egen husstand og en for deres husstand. Men ut fra hva du har skrevet tidligere, om at Per aldri har betalt noe lisens før, så oppfatter ikke jeg det sånn, i alle fall.

Poenget er altså at hver husstand(/leilighet/hybel/kollektiv) som har en TV, må betale sin egen lisens. Én person, altså Pers mor, kan ikke kjøpe 10 TVer på sin ene lisens og spre de rundt over landet til alle ungene sine uten at det genereres ekstra lisensplikt.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du leser lovteksten, så slipper du å spørre. Hver husstand som har (dvs eier, leier eller låner) en TV (altså dere) må betale lisens. Når TVen tidligere sto hos Pers mor, så var det hennes lisens. Når TVen nå står hos Per, er det hans lisens, og det at moren betaler for sin TV hjemme, fritar ikke Per for å betale for deres TV i deres leilighet. Nå er det blitt to lisenser, en til barndomshjemmet til Per, og en til leiligheten deres.

Mulig du mener at Pers mor faktisk betaler to lisenser, en for sin egen husstand og en for deres husstand. Men ut fra hva du har skrevet tidligere, om at Per aldri har betalt noe lisens før, så oppfatter ikke jeg det sånn, i alle fall.

Poenget er altså at hver husstand(/leilighet/hybel/kollektiv) som har en TV, må betale sin egen lisens. Én person, altså Pers mor, kan ikke kjøpe 10 TVer på sin ene lisens og spre de rundt over landet til alle ungene sine uten at det genereres ekstra lisensplikt.
Vis hele sitatet...
Lisensen går ikke per husstand. Den går på individ (da enten individet som eier, leier eller låner)

Om det bor 3 stykker i et kollektiv, og de har hver sin fungerende tv, så skal de i teorien betale 3 lisenser.
Sitat av randomize Vis innlegg
Lisensen går ikke per husstand. Den går på individ (da enten individet som eier, leier eller låner)

Om det bor 3 stykker i et kollektiv, og de har hver sin fungerende tv, så skal de i teorien betale 3 lisenser.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Gitt at de individene forsørger seg selv, i alle fall, men det gjør jo de fleste voksne i dag.