Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9947
Hei!

Jeg ser det er flere som har fått gode tips i TV-jakten, og lurer på om det er noen entusiaster som kunne tenke seg å komme med et par forslag til meg også.

Jeg ønsker å finne en TV med et godt bilde og vakker design. Er opptatt av å unngå gimmicker, så vil slippe å betale for f.eks. 3D eller dårlig software. Har hørt at det er mye ræl i programvaren til ulike "smart-TVer", med elendige browsere og unødvendige apps.

Den vil i hovedsak bli brukt til å se film og serier, men også noe vanlig TV. Har en Apple TV, PS3 og Macbook som jeg tenker at TVen kan streame film fra, men er åpen for at noen modeller kan ha programvare som gjør streamingen enda enklere.

TV-en skal bo på stua, og sofaen er 3-3,5m unna. Fant noen sånne avstandskalkulatorer på nettet hvor du plottet inn avstand og den spytta ut ideell størrelse, og det virka som 55" var anbefalt for min stue.

Har satt meg et tak på 10k, så spørsmålet er: hvilken TV bør jeg slå til på ut fra nevnte utgangspunkt? Har det ikke bråtravelt, og kan godt vente noen uker med å handle hvis det f.eks. er sannsynlig at noe plutselig dropper i pris.

Alle forslag mottas med takk.
Bruk litt tid på å lese om ST60 fra Panasonic. Du får 50-tommelen nå til 8500,- og det er et strålende kjøp.
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1682251

Edit:damn autocorrect.
Sist endret av DonTomaso; 24. februar 2014 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt valg. Det er unødvendig å fokusere mye på SmartTV da bilde er det viktigste. Jeg sier til kundene mine at sitter du på rundt 4m er 46"/47" helt opp til 55" ett godt valg. Utifra hvor du sitter hadde jeg gått for en 46"/47", men alt går selvfølgelig på smak å behag.

Uten å fokusere for mye på det nå, så har det seg slik at skal du ha en TV med ett godt bilde kommer 3D funksjonen med så å si altid, men du betaler ikke lenger for det. SmartTV følger også med på de fleste modeller. Samsung er nok du som skiller seg litt ut akkurat der. De vet de er best på det, og tar seg litt ekstra betalt for det på TV'ene sine.

Ser du har ett par fine valg ute nå. Prisene synker stadig fremmover mot våren nå, før det så går opp igjen. Det kan være en ide å dra til en butikk som selger TV'er, da det hender at du kan prute litt og du kan få noen lokale tilbuder på utstillingsvarer.

De jeg ser ute nå som er ett godt kjøp er: 55" LG 667, 55" Samsung 6755, 47" LG 860, 46" Samsung 8005, 47" Sony 807 og 47" Panasonic ET60. Der har du ihvertfall noen valg. Er det noe mer, er det bare å fyre løs :-).
Trådstarter
2 0
Tusen takk for svar folkens :-)

Synes den Panasonic-TVen ser kurant ut, men må innrømme at jeg har litt fordommer mot plasma. Det at elementer "brennes inn" i bildet – betyr det at levetiden er kortere? Hva er fordelene/ulempene med plasma kontra LCD? Mulig det er helt uberettiget.

Ser at den 55" Samsung 6755 kommer i litt ulike varianter/priser hvor forskjellen ser ut til å være hertz. Hvordan oppleves dette i praksis? Er det verdt å hive inn litt ekstra for å få 400hz kontra 100?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Plasmatv'er brenner seg så og si aldri fast nå, det var gamledager.

400hz vs 100: Her er det nok lite forskjeller vil jeg si, hertzen står for å glatte ut bevegelsene i bildet, dvs at bildet SER jevnere ut.
Jeg hadde ærlig talt ikke kjøpt 400hz, men oppe i 100tallet kan være kjekt, mtp 3d.
Sist endret av Fleff; 25. februar 2014 kl. 00:59.
Sitat av pardalis Vis innlegg
Tusen takk for svar folkens :-)

Synes den Panasonic-TVen ser kurant ut, men må innrømme at jeg har litt fordommer mot plasma. Det at elementer "brennes inn" i bildet – betyr det at levetiden er kortere? Hva er fordelene/ulempene med plasma kontra LCD? Mulig det er helt uberettiget.

Ser at den 55" Samsung 6755 kommer i litt ulike varianter/priser hvor forskjellen ser ut til å være hertz. Hvordan oppleves dette i praksis? Er det verdt å hive inn litt ekstra for å få 400hz kontra 100?
Vis hele sitatet...
(Nå ble det ett langt svar, men jeg vet dette er vanskelig å forklare, så prøvde å ta det enkelt å greit. Bare å spørre om det er noe mer :-) )

Levetiden er nok ikke nødvendigvis kortere på en Plasma vs LED. Det som har noe å si på levetiden er i bunn og grunn komponentene. Billig TV = billig komponenter = kortere levetid. På plasma er det panelet som oftest ryker først, på LED er det hovedkortet.

Det er helt naturlig å tenke at du kan brenne fast bildet på en plasma TV. Det Fleff sier er litt sant. Det er ikke lenger ett like stort problem, men det kan skje. Du bør alltid ha en fast regel på at ved de første 100timene ved en ny TV bør du unngå å ha ett statisk bilde for lenge (dette gjelder også LED, men ikke i like stor grad).

Fordelen med plasma er at du kan få ett veldig bra bilde for lite penger, MEN se på TV'en i en butikk før du går for en. Det er også store forskjeller fra plasma til plasma.

Fordelen med LED er at de som oftest er tynnere, de bruker langt mindre strøm, blir ikke like varme, og ikke bråker (noen plasma TV'er kan ha mye viftestøy etter noen timer bruk).

Ang. hertz:

Her er det 2 VIKTIGE forskjeller. Du har noe som heter bildebehandling (ofte kalles noe som hz CMR, hz PMR, osv) og noe som heter bildefrekvens.

Bildebehandlingen er det vi i bransjen kaller "jukse-hertz". Dette er noe produsentene bruker for å betegne bildebehandlingen sin (eks. Samsung bruker CMR = Clear Motion Rate, Philips bruker PMR = Perfect Motion Rate). Dette har lite å si for deg som kunde. Det er sant at de bedre TV'ene bruker større bildebehandling hz, men det er ikke noe du bør henge deg opp i.

Bildefrekvens er det vi kaller "ren-hertz". DETTE har en betydning for deg som kunde (om du skal ha en LED TV. Merk! Dette med hz gjelder ikke plasma på samme måte). Dette er selve frekvensen på panelet (enkelt sagt, hvor kjapt TV'en greier å oppdatere pixlene sine).

En ting jeg må ta med her og det gjelder Samsung. De NEKTER å oppgi bildefrekvensen på panelen sine. Men jeg kan fortelle at Samsung sine TV'er med modellnummer 6500 og oppover har 100hz. De under, bør du styre unna om du skal ha en god TV. En fin huskeregel er at de fleste TV'er med bare 100hz (ett eller annet) bildeBEHANDLING er 50hz (eks. 100hz CMR).

Bildefrekvens kommer hovedsaklig i tre utgaver: 50hz, 100hz og 200hz.

50hz: Greier ikke å oppdatere bildet så fort at det er naturlig for øynene våre. Med andre ord vil du oppleve hakking og etterslep i bildet. Du ser det spesielt på film, spilling og sport. Jo mindre TV'en er, jo mindre ser du dette (godt synlig på 40" + ). Merk! En kraftig bildebehandling KAN gjøre dette langt bedre, men panelet vil aldri greie å gjøre samme jobben som ett 100hz/200hz panel.

100hz: Oppdaterer bildet fortere enn hva vi kan oppfatte. Dette er noe jeg anbefaler på det sterkeste til alle som skal ha en stue-TV eller en TV de skal bruke mye. Er det bare en reserve TV, eller lignende, går 50hz helt fint :-).

200hz: De aller dyreste/beste modellene kommer med dette. Du vil neppe greie å se forskjell på 100hz/200hz, men det sies at det gir en langt bedre 3D opplevelse (da på aktiv-3D, ikke passiv-3D). Jeg selv har ikke greid å se noen spesiell forskjell.



Glemte å si at alle TV'ene jeg linket til har rene 100hz paneler Med andre ord: gode kjøp.
Sist endret av Wolfie; 25. februar 2014 kl. 22:06.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Her

Med mindre du har en veldig lys stue.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Wolfie Vis innlegg
(Nå ble det ett langt svar, men jeg vet dette er vanskelig å forklare, så prøvde å ta det enkelt å greit. Bare å spørre om det er noe mer :-) )


Ang. hertz:

Her er det 2 VIKTIGE forskjeller. Du har noe som heter bildebehandling (ofte kalles noe som hz CMR, hz PMR, osv) og noe som heter bildefrekvens.

Bildebehandlingen er det vi i bransjen kaller "jukse-hertz". Dette er noe produsentene bruker for å betegne bildebehandlingen sin (eks. Samsung bruker CMR = Clear Motion Rate, Philips bruker PMR = Perfect Motion Rate). Dette har lite å si for deg som kunde. Det er sant at de bedre TV'ene bruker større bildebehandling hz, men det er ikke noe du bør henge deg opp i.

Bildefrekvens er det vi kaller "ren-hertz". DETTE har en betydning for deg som kunde (om du skal ha en LED TV. Merk! Dette med hz gjelder ikke plasma på samme måte). Dette er selve frekvensen på panelet (enkelt sagt, hvor kjapt TV'en greier å oppdatere pixlene sine).

En ting jeg må ta med her og det gjelder Samsung. De NEKTER å oppgi bildefrekvensen på panelen sine. Men jeg kan fortelle at Samsung sine TV'er med modellnummer 6500 og oppover har 100hz. De under, bør du styre unna om du skal ha en god TV. En fin huskeregel er at de fleste TV'er med bare 100hz (ett eller annet) bildeBEHANDLING er 50hz (eks. 100hz CMR).

Bildefrekvens kommer hovedsaklig i tre utgaver: 50hz, 100hz og 200hz.


Glemte å si at alle TV'ene jeg linket til har rene 100hz paneler Med andre ord: gode kjøp.
Vis hele sitatet...
Hvor er det man ser bildefrekvensen på nettbutikkene? Har lett under "utvidet info" og "spesifikasjoner" men finner ingen ting der det står noe om bildefrekvensen?

Kan du se hva denne tven har? ser det står "1000 Hz Clear Motion Rate" men det er vel ikke EKTE hertz eller?
http://www.expert.no/led/samsungue55...5ledtv/p/9206/
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Hvor er det man ser bildefrekvensen på nettbutikkene? Har lett under "utvidet info" og "spesifikasjoner" men finner ingen ting der det står noe om bildefrekvensen?

Kan du se hva denne tven har? ser det står "1000 Hz Clear Motion Rate" men det er vel ikke EKTE hertz eller?
http://www.expert.no/led/samsungue55...5ledtv/p/9206/
Vis hele sitatet...
Han sa jo at Samsung ikke oppgir hvilken hertz deres paneler har. Så da er det ikke rart at du ikke finner det
Men ut ifra infoen han ga så har den tven minimum 100hertz.
Ikke for å stjele tråden, men hva er fordelene med høye "refresh-rate"-verdier på skjermer dersom man benytter de til visning av kilder med lavere frame rate? Ta foreksemplel min 120Hz pc-monitor. Om jeg ser serier på denne (30fps) ser det nøyaktig likt ut som på en 60hz skjerm (duh), men om jeg i et spilll tvinger fpsen til 60 og sammenlikner dette med 120 opplever jeg en vanvittig forskjell. P
Menneske øyne kan jo ikke få med seg hertz på over 100 uansett.. Så med mindre du kjøper tv-en for at et eller annet dyr med superøyne skal nyte de ekstra hertzene er 100hz helt kurrant. Kan forresten absolutt anbefale 55" Phillips tv med amberlight. Veldig god tv. Ville ikke kjøpt samsung tv da de generelt varer kort og har dårlig bilde.