Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1460
#Offisielt Trønder
Hei,


Skal gå over fra Windows 7 Ultimate til Linux.
Første som slo meg var Ubuntu men det funker ikke photoshop og all de adobe programmene så det ble utelukket... Men jeg vet om mang distroer er det noen som vet om noen distroer som funker for meg?

Tenkte på Snow Leopard men det må du vel ha Mac for eller er det en måte utenom ?..

Så: Det jeg trenger : En distro som jeg kan ha Photoshop,after effects,fireworks,dreamweaver og alle de der, jeg vil også ha linux...

Hvorfor Linux?
1. jeg har nesten sluttet og spille på pcen...
2.jeg ser mest film.
3.Linux er Raskere.
4.Linux slipper du anti-virus.
5.Linux har fine design eks. Skrivebord og vindu osv..
6.Begynner og bli veldig lei av Windows 7 Ultimate nå...

Har en Acer Aspire 5810TG
Du skal gå over til linux, men du vil også bruke Adobe Creative Suite som bare er laget til Windows og Mac?

lykke til ...

Du kan alltids emulere alt av Adobe-programmer gjennom Wine i enhver Linux-distribusjon, men da faller argumentet ditt om at Linux er raskere igjennom og du sitter igjen med et faktisk ytelsestap.

Om du vil bruke Adobe-programvare i et *nix-miljø: selg pc-en og kjøp en mac
Sist endret av liasis; 12. juli 2010 kl. 11:39.
Kan installere det meste av windows-programmer på linux i wine.

Så vidt meg bekjent finnes det ikke egne linux-varianter av programmene du nevner.

Edit: Litt treg der
Sist endret av PiGmeNt-; 12. juli 2010 kl. 11:41.
Enig. Med mindre du du ønsker å dualboote, altså ha muligheten til å velge mellom to ulike OS; ville jeg holdt meg til Windows. Av antivirus kan du like gjerne se etter et nytt, om det plager deg. Det er masse og velge mellom, som verken bruker mye ressurser, eller plager deg i større grad. Programstøtten du leter etter er også ikke-eksisterende på linux.
hva med å bygge en hackintosh da får du instalert snowleopard.

edit: så at det vare laptop du hadde, hvis den har intel processor kan det hende du klarer å instalere os x på den
#Offisielt Trønder
Trådstarter
hmm får ta ubuntu da

har intel core 3 sole processor ;D

laptop ja
Dualboot er nok veien å gå... men VMWare kan være et valg og... men vet ikke hvordan PS fungerer i virtuell maskin.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Dualboot er nok veien å gå... men VMWare kan være et valg og... men vet ikke hvordan PS fungerer i virtuell maskin.
Vis hele sitatet...
På random konsumerhardware enda verre enn på decent hardware ville jeg tro.

Sitat av simonpro Vis innlegg
hmm får ta ubuntu da

har intel core 3 sole processor ;D

laptop ja
Vis hele sitatet...
Du mener vel Intel Core 2 solo, som forøvrig er en høyst utdatert CPU, ala 2006\7 hvis man tenker på ytelse.
Jeg kjører Photoshop CS3 og Adobe Flash i Wine i Linux Mint. Det fungerer, men det funker ikke like godt som i Windows.
Teskten er liten og utydelig f.eks.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har også en Acer aspire 5810TG og siden jeg er linux bruker, så gikk Vista som orginalt kom på PCen kjapt bort...

Hvis du ikke har tidligere erfaring med linux, så er Gentoo og Slackware utelukket. Så du burde se på distroer som er lettere å instalere og bruke "out of the box". Jeg har brukt Fedora på maskinen, men det tar deg mye configurering siden det er litt sær hardware på den. Ubuntu har mye non-free drivers innebygget, så her vil du ikke få mange problemer. Det enste en display driver. Men det løser du med den automatiske hardware driver funksjonen!

Jeg tror du burde gå for Ubuntu 10.04!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Har aldri forstått argumentet med at Linux er raskere enn Windows. Jeg vil like Linux, jeg vil virkelig det. Jeg er glad i alt som er open-source, og elsker å konfigurere og personliggjøre systemet mitt. Jeg har installert Linux (utallige forskjellige distros) på mine maskiner flere ganger, spesielt netbooken min, men har fort falt tilbake til Windows. Alt jeg har hatt av erfaring tilsier det stikk motsatte av opinionen, for hos meg opplever jeg alltid at Windows yter bedre.

Eksempel fra min Ideapad S12 netbook, hvor jeg nå har Crunchbang Linux og Windows XP installert i dual-boot. Windows XP booter på ~30 sekunder. Før jeg kan benytte meg av Crunchbang (Openbox og Fluxbox jeg har testa der) må jeg vente et minutt eller lenger, selv om jeg har fjernet det jeg kunne finne av unødvendige oppstartsprosesser.

Cross-platform software som Firefox og OpenOffice opplever jeg starter tydelig tregere under Linux, scrolling av grafikk-tunge websider som aftenposten er en hakkete affære (hvor i Windows dette går nærmeste flytende), og Adobe sin flash-modul for Linux er rett og slett grufull. Klarer ikke å streame vanlige youtube-videoer uten at disse skal hakke. Og ja, jeg har intel-driverne installert etter oppskriften. Dette er fremdeles på min Ideapad netbook, forresten.
¨
Så, [/rant]. Ble mye OT.
Sist endret av ticks; 7. august 2010 kl. 00:04.
Sitat av ticks Vis innlegg
Har aldri forstått argumentet med at Linux er raskere enn Windows. Jeg vil like Linux, jeg vil virkelig det. Jeg er glad i alt som er open-source, og elsker å konfigurere og personliggjøre systemet mitt. Jeg har installert Linux (utallige forskjellige distros) på mine maskiner flere ganger, spesielt netbooken min, men har fort falt tilbake til Windows. Alt jeg har hatt av erfaring tilsier det stikk motsatte av opinionen, for hos meg opplever jeg alltid at Windows yter bedre.

Eksempel fra min Ideapad S12 netbook, hvor jeg nå har Crunchbang Linux og Windows XP installert i dual-boot. Windows XP booter på ~30 sekunder. Før jeg kan benytte meg av Crunchbang (Openbox og Fluxbox jeg har testa der) må jeg vente et minutt eller lenger, selv om jeg har fjernet det jeg kunne finne av unødvendige oppstartsprosesser.

Cross-platform software som Firefox og OpenOffice opplever jeg starter tydelig tregere under Linux, scrolling av grafikk-tunge websider som aftenposten er en hakkete affære (hvor i Windows dette går nærmeste flytende), og Adobe sin flash-modul for Linux er rett og slett grufull. Klarer ikke å streame vanlige youtube-videoer uten at disse skal hakke. Og ja, jeg har intel-driverne installert etter oppskriften. Dette er fremdeles på min Ideapad netbook, forresten.
¨
Så, [/rant]. Ble mye OT.
Vis hele sitatet...
Det er litt rart, for jeg føler at ting starter mye raskere. Da med Ubuntu 10.04 vs. Windows 7. Jeg testet de samme tingene som deg, Firefox og OpenOffice.

Angående Firefox kan det hende at visse plug-ins kjører bedre på den ene plattformen eller den andre, men jeg har ikke testet dette.

For Open Office sin del, da man installerer det i Windows enables quick start by default (den starter alle programmene ved oppstart, men viser ikke vinduene før du faktisk ber om å "starte" et program) mens i for eksempel Ubuntu, gjør den ikke det. Med den featuren på starter Open Office så og si umiddelbart på min HP Pavilion dv9000 (tror den er 3-4 år gammel).

En ting jeg føler er værre på Ubuntu er spill ytelse. Om du ikke er heldig og har en skjermkort med veldig godt støttet driver, vil det alltid være bedre på Windows, pga. driveren, slik jeg har forstått det.