Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2203
Hei alle

Har nettopp fått fiber i hus, og har begynt å lese litt og tenke litt...
Har altibox og lurer på om jeg fra min egen server kan sette opp ett nytt vlan og en dhcp server.
(Altibox har tlf på vlan 100, tv på vlan 101 og internett på vlan 102)
Kan jeg i teorien sette opp ett vlan 105 /m dhcp og la nabohuset koble til meg på samme vlan?
Er litt fersk på dette, så hvis jeg er helt på bærtur, tar jeg gjerne litt forklaring..

Har nær familie og eier ett ekstra hus rundt mitt eget, og kunne derfor tenke meg mitt eget lan for disse...spilling og streaming..
Hvis det er mulig, ville jeg vel heller ikke være bundet av fartsbegrensninger fra AiB, kun farten på eget utstyr..(Gb)?

JA! jeg har tatt bort routeren...
Er på fiberadapteret nå....rett i egen server..
så vidt jeg vet er det fritt fram for deg å ha så stort lan du bare vil,
hvis ikke kommunen bryr seg kan du grave ned kabel under bakken og legge inn
hos naboen, men jeg tror ikke du kan begynne å ta betalt for det slik

Med en helt alminnelig trådløsrouter kommer du ganske langt og kan dele nett med hvem du vil,
og hvis du ikke vet hvordan det gjøres bør du lese deg fram til det og prøve og feile.

Bruk kryptering, helst ikke WEP da det er den svakeste (lettest å knekke) og sørg for at du har
passord med tosifret antall tegn i kombinasjon store/små bokstaver og tall. Svak eller ingen
kryptering er ensbetydende med at alle kan avlytte trafikken og det er like smart som å la
ytterdøra være ulåst når du reiser på ferie.
Du kan vel det, men dette blir vel en del dyrere?
Sitat av hefalompis Vis innlegg
så vidt jeg vet er det fritt fram for deg å ha så stort lan du bare vil,
hvis ikke kommunen bryr seg kan du grave ned kabel under bakken og legge inn
hos naboen, men jeg tror ikke du kan begynne å ta betalt for det slik

Med en helt alminnelig trådløsrouter kommer du ganske langt og kan dele nett med hvem du vil,
og hvis du ikke vet hvordan det gjøres bør du lese deg fram til det og prøve og feile.

Bruk kryptering, helst ikke WEP da det er den svakeste (lettest å knekke) og sørg for at du har
passord med tosifret antall tegn i kombinasjon store/små bokstaver og tall. Svak eller ingen
kryptering er ensbetydende med at alle kan avlytte trafikken og det er like smart som å la
ytterdøra være ulåst når du reiser på ferie.
Vis hele sitatet...
Han snakker ikke om trådløst her. Det er snakk om vlan, altså 802.1q.

GizMoRonimo: Ja, det kan du absolutt gjøre. Dersom du har tilgang til switchen så kan du opprette et vlan med id 105, gjerne sette opp et eget subnett for det med en DHCP som gir ut interne adresser. Med et eget subnett må du selvfølgelig også opprette en gateway for det nettet som kan route mellom naboens (vlan 105) nett og til din gateway-adresse (i vlan 102).
Sist endret av m0b; 1. oktober 2012 kl. 16:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Truleg vil ikkje Lyse sitt utstyr transportere vlanet. Det vil i så fall vere eit rimeleg alvorleg sikkerhetshol...
slashdot og jeg svarer forskjellig litt basert på hva det er du egentlig tenker på å gjøre. Ønsker du at naboen din som også har fiber skal få tilgang inn i ditt nett, eller er det slik at du ønsker å gi naboen din nett fra din fiber?

Hvis det er førstnevnte som er det du ønsker å gjøre, så er jeg enig med slashdot om at det vil være et uheldig scenario for kundene. ISPer bruker gjerne 802.1ad (aka QiQ), og dette gjør at hver kunde kan ha de samme VLAN-IDene uten at dette påvirker hverandre. Taggede pakker er innpakket i enda en tagget pakke. Det vil si at du kan opprette så mange vlan du bare måtte ønske med de IDene du har, men de andre kundene vil ikke kunne nå disse på grunn av QiQ. Og da vil svaret være "Nei, det kan du ikke. Ikke på den måten.".

Edit: For å korrigere, det er forsåvidt ikke pakken som blir tagget, men frame blir utvidet med et indre, og et ytre 802.1q område.
Sist endret av m0b; 1. oktober 2012 kl. 17:24.
slashdot og |d13m0b har helt rett , hvis dem kjører default altibox config så er det sperret, MEN nå har du jo en fint tv-net som ikke er sperret(er litt sperrer men, nok til at du får kjørt openvpn på udp) men da mister du tv box'en i vær ende.
Sitat av hefalompis Vis innlegg
så vidt jeg vet er det fritt fram for deg å ha så stort lan du bare vil,
hvis ikke kommunen bryr seg kan du grave ned kabel under bakken og legge inn
hos naboen, men jeg tror ikke du kan begynne å ta betalt for det slik

Med en helt alminnelig trådløsrouter kommer du ganske langt og kan dele nett med hvem du vil,
og hvis du ikke vet hvordan det gjøres bør du lese deg fram til det og prøve og feile.

Bruk kryptering, helst ikke WEP da det er den svakeste (lettest å knekke) og sørg for at du har
passord med tosifret antall tegn i kombinasjon store/små bokstaver og tall. Svak eller ingen
kryptering er ensbetydende med at alle kan avlytte trafikken og det er like smart som å la
ytterdøra være ulåst når du reiser på ferie.
Vis hele sitatet...
Dette blir litt feil...:-)
Har allerede en en trådløs sone på 3km...så der klarer jeg meg...:-)
Er stort sett fiber og vlan jeg lurer på....

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
slashdot og jeg svarer forskjellig litt basert på hva det er du egentlig tenker på å gjøre. Ønsker du at naboen din som også har fiber skal få tilgang inn i ditt nett, eller er det slik at du ønsker å gi naboen din nett fra din fiber?

Hvis det er førstnevnte som er det du ønsker å gjøre, så er jeg enig med slashdot om at det vil være et uheldig scenario for kundene. ISPer bruker gjerne 802.1ad (aka QiQ), og dette gjør at hver kunde kan ha de samme VLAN-IDene uten at dette påvirker hverandre. Taggede pakker er innpakket i enda en tagget pakke. Det vil si at du kan opprette så mange vlan du bare måtte ønske med de IDene du har, men de andre kundene vil ikke kunne nå disse på grunn av QiQ. Og da vil svaret være "Nei, det kan du ikke. Ikke på den måten.".

Edit: For å korrigere, det er forsåvidt ikke pakken som blir tagget, men frame blir utvidet med et indre, og et ytre 802.1q område.
Vis hele sitatet...
Mitt ønske er vel ikke å dele ut nett...
Det er rett å slett å opprette ett virituelt lan... derav vlan....:-)
Er nok mest snakk om spilling og tildeling....
Det går vel opp for meg at mitt vlan 105 ikke vil slippe mellom portene på AiB's Switch...
Har ikke TV eller tlf, men kan jeg da benytte meg av disse vlan (100 & 101)
Ser jo for meg en managed switch i hvert hus + en DHCP & gateway hos meg

Sitat av ontheroad Vis innlegg
slashdot og |d13m0b har helt rett , hvis dem kjører default altibox config så er det sperret, MEN nå har du jo en fint tv-net som ikke er sperret(er litt sperrer men, nok til at du får kjørt openvpn på udp) men da mister du tv box'en i vær ende.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg "i teorien" skulle prøvd dette, hva slags båndbredde vil jeg ha?
Begrensning på eget utstyr, eller AiB's switch?

Vil gjerne høre litt praktisk info om hvordan man kan gjennomføre openvpn over udp..
kun "teoretisk" så får du i praksis at det som er i gjen av fibern din. du har i dag 100mbit(noen kunder har fått gbit link).
som er delt på iptlf(1mbit) + inet(50mbit?) + tv(20mbit) = det som er i gjen er der du får.
Nå har jeg 60/60 linje, uten tlf og TV, men jeg vet ikke om disse vlanene er åpne for meg (100 & 101)
Uansett om de er åpne eller ikke vil jeg vel da få bedre båndbredde om jeg setter opp en vanlig vpn kobling mellom husene over vanlig internett.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
kun "teoretisk" så får du i praksis at det som er i gjen av fibern din. du har i dag 100mbit(noen kunder har fått gbit link).
som er delt på iptlf(1mbit) + inet(50mbit?) + tv(20mbit) = det som er i gjen er der du får.
Vis hele sitatet...
Fibern kan kjøres så hardt som bare det. Fult mulig å få 1000mbit inn til huset, det koster dog en del.

100mbit linja er ikke så dyr derimot, og den er uavhengig av tv/iptelefoni.

Sitat av GizMoRonimo Vis innlegg
Nå har jeg 60/60 linje, uten tlf og TV, men jeg vet ikke om disse vlanene er åpne for meg (100 & 101)
Uansett om de er åpne eller ikke vil jeg vel da få bedre båndbredde om jeg setter opp en vanlig vpn kobling mellom husene over vanlig internett.
Vis hele sitatet...
Du prater litt utenfor min forståelsesevne, så vet ikke helt om jeg forstår rett her. Du vil ha kontakt med HS gjennom de andre portene på HS, men de har ingen form for internettilgang. Disse sender kun TV-/telefonsignaler.
Sist endret av bamsegutt; 3. oktober 2012 kl. 09:39.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Fibern kan kjøres så hardt som bare det. Fult mulig å få 1000mbit inn til huset, det koster dog en del.

100mbit linja er ikke så dyr derimot, og den er uavhengig av tv/iptelefoni.



Du prater litt utenfor min forståelsesevne, så vet ikke helt om jeg forstår rett her. Du vil ha kontakt med HS gjennom de andre portene på HS, men de har ingen form for internettilgang. Disse sender kun TV-/telefonsignaler.
Vis hele sitatet...
Jeg vil forbinde 3 hus sammen via det eksisterende fibernettet som går til alle tre hus...
Lurer vel mest på den beste måten å gjøre det på, og for å få høyest mulig båndbredde mellom husene..
Jeg bruker ikke HS men kabel rett i PC som er router..
De andre 2 husene har bare 20/20 linjer, så et "LAN" over VPN ville vel blitt begrenset til 20/20 mbit.
Tenkte først jeg kunne opprette ett separat vlan mellom husene,
men det ser ut som om dette ville blitt sperret av den første switchen jeg treffer på ut av huset..
Tenkte deretter på å bruke ett av de eksisterende vlanene, men hvis begrensningene til AiB spiller inn,
Så vil vel et vlan på 100 bli begrenset til 1 mbit, og et vlan på 101 bli begrenset til 15 mbit?

Så det ser jo ut som det enkleste og med mest båndbredde, ville være å kjøre vanlig VPN,
Men vil da (tror jeg), bli begrenset til hastigheten til huset med lavest båndbredde...(20/20)
Dersom det er singelmode fiber 9/125 (noe jeg tipper det er), så har Planet en rimelig media convorter fra 1000BASE-TX til 1000BASE-LX som heter PLANET GT-702S. Om det mot formodning er lagt multimode fiberkabel 50/125 eller 62,5/125, så må du se etter en 1000BASE-SX convorter. For eksempel PLANET GT-802
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Dersom det er singelmode fiber 9/125 (noe jeg tipper det er), så har Planet en rimelig media convorter fra 1000BASE-TX til 1000BASE-LX som heter PLANET GT-702S. Om det mot formodning er lagt multimode fiberkabel 50/125 eller 62,5/125, så må du se etter en 1000BASE-SX convorter. For eksempel PLANET GT-802
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men lurer ikke på hardware....:-)
Er koblet på den medfølgende fiberkonverteren nå, og har bestillt sfp for min webmanaged switch..
Og, ja det er single mode....:-)