Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5634
Hva tror dere, kan cannabis utløse en psykose som gjør at man dreper to av sine vennener med kniv, for så å skrive gud på inngangsdøren?

Kan det være at han faktisk har hatt en psykisk lidelse ingen har merket noe til som gjør at han plutselig tror han skal bli gud ved å drepe sine kompiser?
Sist endret av slaaen; 30. august 2013 kl. 16:28.
Han har sannsynligvis hatt alvorlige problemer i en rekke år.
Bruk av diverse stoffer har gjort vondt verre.
Det står noe i artikkelen om tidligere hendelser.

Tidligere bruk av psykofarmaka og andre stoffer finnes sannsynligvis å lese om i rapporten.

Cannabis kan være utløsende.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_%28drug%29

Virkningen Cannabis har varierer voldsomt fra individ til individ.
Russisk rulett.
Sist endret av Jim114; 30. august 2013 kl. 17:01.
Cannabis har nok ikke fått han til å gå fra normal til morder, men han burde nok ikke ha røyka nei.
Cannabis er ikke så ufarlig som mange her inne skal ha det til. Er du disponert for å utvikle psykoser/psykisk sykdom er det lett for at det KAN gå gæernt. Ikke ment som noen moralpreken da jeg har røyket Cannabis/hasj i store mengder selv..
Selfølgelig har ikke cannabis noe med dette å gjøre, det er en naturlig plante. Tilfeldig at det skjedde rett etter han hadde røyka.

Ot: Dette er selvfølgelig utrolig sjeldent at det skal gå så galt, men det er jo ikke noen tvil om at cannabisen utløste noe.
Sist endret av narni; 30. august 2013 kl. 23:09.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av narni Vis innlegg
Selfølgelig har ikke cannabis noe med dette å gjøre, det er en naturlig plante. Tilfeldig at det skjedde rett etter han hadde røyka.

Ot: Dette er selvfølgelig veldig sjeldent, men det er jo ikke noen tvil om at cannabisen utløste noe.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. Selv om cannabis som regel er et ufarlig rusmiddel så kan det på lik linje med andre stoffer være ekstremt farlig for folk. Det er ikke som å spille roulette akkurat, men kanskje mer som å spille lotto. Har du ekstremt uflaks så er du en av de som får ekstremt dårlige bivirkninger, og det kan ødelegge livet ditt, som i dette tilfellet.
Sitat av narni Vis innlegg
Selfølgelig har ikke cannabis noe med dette å gjøre, det er en naturlig plante. Tilfeldig at det skjedde rett etter han hadde røyka.
Vis hele sitatet...
Naturlig og ufarlig er ikke samme ting. Det finnes mange svært giftige planter, du går ikke ut og tygger på de bare fordi de er naturlige?
Kødder du? Håper for din del at du ikke leste hele innlegget, for da burde du skjønt at det var en smule ironi..
Sitat av narni Vis innlegg
Kødder du? Håper for din del at du ikke leste hele innlegget, for da burde du skjønt at det var en smule ironi..
Vis hele sitatet...
Så mer ut som en total selvmotsigelse, ironi funker dårlig på internett.

Ser det nå, men det er skummelt hvor mange som faktisk tenker slik, derfor måtte jeg bare si noe.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Så mer ut som en total selvmotsigelse, ironi funker dårlig på internett.

Ser det nå, men det er skummelt hvor mange som faktisk tenker slik, derfor måtte jeg bare si noe.
Vis hele sitatet...
Ja enig i det, men trudde det var såpass åpenbart
Nok et eksempel på hvordan staten og media prøver å manipulere folk med propaganda, hadde det vært i alkoholrus dette skjedde hadde sikkert ikke media skrevet om det en gang!
Sitat av seven_up Vis innlegg
Nok et eksempel på hvordan staten og media prøver å manipulere folk med propaganda, hadde det vært i alkoholrus dette skjedde hadde sikkert ikke media skrevet om det en gang!
Vis hele sitatet...
Vis alkohol hadde utløst det så hadde de vel skrevet om det.
Har du noen bekjente som har fått utløst en psykisk sydkom grunnet helgefyll?
Cannabis kan utløse 1, 10, 1000 gang. Du vet aldri om du er disponert.
Edit: ja man kan klikke å være en idiot under alkoholrus, men har aldri hørt om noen mennesker med et normalt alkoholbruk som har fått utløst noen psykiske lidelser grunnet at de har drukket 1-2 ganger i helgene.
Sist endret av narni; 31. august 2013 kl. 00:14.
Sitat av narni Vis innlegg
Vis alkohol hadde utløst det så hadde de vel skrevet om det.
Har du noen bekjente som har fått utløst en psykisk sydkom grunnet helgefyll?
Vis hele sitatet...
Ja, alkoholisme.
Det førte med seg et hav av psykiske lidelser for vedkommende.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Ja, alkoholisme.
Det førte med seg et hav av psykiske lidelser for vedkommende.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte ikke alkolisme eller misbruk. Les en gang til....
Gjør du noe dumt mot en annen i alkoholrus kan du selfølgelig påføre han/hun skade, men jeg tenkte på individet som inntar rusmiddelet.
Sist endret av narni; 31. august 2013 kl. 00:19.
Sitat av narni Vis innlegg
Jeg nevnte ikke alkolisme eller misbruk. Les en gang til....
Gjør du noe dumt mot en annen i alkoholrus kan du selfølgelig påføre han/hun skade, men jeg tenkte på individet som inntar rusmiddelet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet mange ser på alkoholisme som en sykdom, men etter å ha vokst med flere alkoholmisbrukere har jeg fått en oppfatning av det må være en psykisk lidelse.
Meg om det, skjønner absolutt hva du mener narni.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av narni Vis innlegg
Har du noen bekjente som har fått utløst en psykisk sydkom grunnet helgefyll?
Vis hele sitatet...
Ja? Alkoholisme, angstproblemer, vedvarende depresjon, psykose, mani.

Selv om cannabis kanskje er verre på det psykiske, så kan alkohol være svært ille på psyken det også.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ja? Alkoholisme, angstproblemer, vedvarende depresjon, psykose, mani.

Selv om cannabis kanskje er verre på det psykiske, så kan alkohol være svært ille på psyken det også.
Vis hele sitatet...
'Ja pluss at duden var jo ikke helt til stede, satt og leste bibelvers? timene før det skjedde.. Det sier egentlig sitt spør du meg. No offence mot Kristne...

Og det at han selv sier at han merka psykoser før av Cannabis. Da er det jo bare holde seg the fuck away from that... Er jo mange som ikke tåler f.eks brunt brennevin pga de blir aggressive etc etc.. De fleste drekker da ikke mer brunt brennevin.. Hvertfall ikke mens de pugger bibelvers på Halloween...

Nei han var nok ikke frisk, lenge før det skjedde..

Tragisk hendelse...
Nå var det både alkohol og cannabis han hadde konsumert, ikke bare cannabis som mange tror. Uansett har retten vurdert nå at psykosen ikke var utløst av dette.


Dette er en Dabladet artikkel fra Desember 2011 når mordet skjedde: http://www.dagbladet.no/2011/12/22/n...hasj/19507493/

Denne artikkelen er et godt eksempel på hvordan media fremstiller cannabis vs alkohol, og propaganden som råder.

Overskriften, som er det eneste man ser når man var inne på Dagbladet den dagen:

"Halloween-drapssiktet drepte i hasjrus"

Så rett under overskriften etter man har trykket på artikkelen:

"Politiets teori er nå at drapet ble begått i en blandingsrus av alkohol og hasj, som det er kjent at kan føre til psykoser."

Og:

"Dette var ikke noe raveparty, men en normal fest der det er blitt brukt i hovedsak alkohol, sier politiadvokat Per Niklas Hafsmoe til Dagbladet."

Alikevel fokuserer media og folk bare på om cannabis alene var årsaken til psykosen, selv om det er helt klart at han var ruset av både alkohol og cannabis.
har sagt det før, og det ser faen ta ut som om jeg må si det igjen.
Cannabis fører killingspree
Sitat av narni Vis innlegg
Kødder du? Håper for din del at du ikke leste hele innlegget, for da burde du skjønt at det var en smule ironi..
Vis hele sitatet...
Skrev selv et greit hissig innlegg før jeg så siste del av posten..
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Nå var det både alkohol og cannabis han hadde konsumert, ikke bare cannabis som mange tror. Uansett har retten vurdert nå at psykosen ikke var utløst av dette.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
Artikkelen som jeg linket til, som siterer politiet.

"Politiets teori er nå at drapet ble begått i en blandingsrus av alkohol og hasj,..."


Også VG: "Tidligere er det kommet frem at politiet i en fengslingsbegjæring at politiet mente at drapet og drapsforsøket skjedde som følge av en psykose, utløst av en blandingsrus av alkohol og cannabis. "

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10054079

Politiet tok jo feil når de sier at de trodde psykosen var utløst av alkohol og cannabis, men det er tydelig at blodprøven viste at han hadde brukt både alkohol og cannabis.

Han ble dømt utilregnelig, psykosen var ikke utløst av rus: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3670614.ece
Hva med religion da? Gutten satt jo og leste i bibelen. Statistisk sett har vel religion tatt livet av flere enn hva cannabis har?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva med religion da? Gutten satt jo og leste i bibelen. Statistisk sett har vel religion tatt livet av flere enn hva cannabis har?
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske kjent at de som lider av psykotiske sykdommer ofte tiltrekkes religion også. Spesielt sykdommer som schizofreni der man hører stemmer, mange vil tror at dette er Gud eller Jesus som ber dem om å gjøre ting.

Cannabis har ikke tatt livet av noen direkte, kun indirekte ved at folk havner i selvpåførte ulykker i cannabis rus. Statistisk sett så har nok religion drept flere indirekte ja. For eksempel de kristne korstogene eller den religiøse gruppen Heaven's gate der 39 mennesker begikk selvmord. For ikke å snakke om foreldre som tror Gud vil hjelpe barnet deres, så de trenger ikke å oppsøke lege. Selvfølgelig dør jo barnet, og foreldrene blir tiltalt for mord.
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Det er vel ganske kjent at de som lider av psykotiske sykdommer ofte tiltrekkes religion også. Spesielt sykdommer som schizofreni der man hører stemmer, mange vil tror at dette er Gud eller Jesus som ber dem om å gjøre ting.

Cannabis har ikke tatt livet av noen direkte, kun indirekte ved at folk havner i selvpåførte ulykker i cannabis rus. Statistisk sett så har nok religion drept flere indirekte ja. For eksempel de kristne korstogene eller den religiøse gruppen Heaven's gate der 39 mennesker begikk selvmord. For ikke å snakke om foreldre som tror Gud vil hjelpe barnet deres, så de trenger ikke å oppsøke lege. Selvfølgelig dør jo barnet, og foreldrene blir tiltalt for mord.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skjønner dette. Det var mer ment som en tankevekker.

Hva om han istedet for å lese bibelen satt og spilte Call of Duty før han gikk apeshit? Tror du det hadde blitt fokus, og kanskje skyldt på CoD da? Hvorfor blir det isåfall ikke fokus på at han leste bibelen da?
Sist endret av Sjølvaste; 5. september 2013 kl. 23:56.
Min bestemor er søsteren til bestemoren til gutten og jeg får da litt informasjon gjennom den kanten, og jeg har selv hatt direkte kontakt med gutten gjennom barndommen.

Husker selv han var veldig snill og godhjertet den gangen, men har ikke vært i kontakt med han på nermere 10år. Bladde tilbake i diverse album og fant et bilde av oss sammen, utrolig trist at slike ting kan skje.

Ta vare på hverandre og familien deres folkens.
Alt i alt er det tragisk. Hvis spørsmålet er rent teknisk, så vil jeg anmode at alle rusmidler skal være ulovlige, rett og slett pga sånne hendelser som det her. Det kan også knyttes til drapet som nettopp er begått i norge.

Ett drap begått i rus\pga rusmisbruk er ett drap for mye! Vi kan finne andre måter å underholde oss selv på! Vi er smarte nok!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alt i alt er det tragisk. Hvis spørsmålet er rent teknisk, så vil jeg anmode at alle rusmidler skal være ulovlige, rett og slett pga sånne hendelser som det her. Det kan også knyttes til drapet som nettopp er begått i norge.

Ett drap begått i rus\pga rusmisbruk er ett drap for mye! Vi kan finne andre måter å underholde oss selv på! Vi er smarte nok!
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke med en del års erfaring på nakken konkludere med at å gjøre noe ulovlig ikke vil gjøre etterspørselen mindre? Å så lenge markedet er der, så vil alltid stoffet være der.

Forstå meg rett,alt det her er jo helt forferdelig, men jeg har liten tro på at ting ville vært bedre om mer blir ulovlig.
Stoffene disse personene har vært ruset på er vel ulovlige den dag idag? Uten at det hjalp noe særlig,desverre.

Jeg tror vi må tenke noe nytt, jeg har ikke svaret men håper noen andre har.

Mange er smarte nok, men ikke alle å det tror jeg ikke vil forandre seg mye fremover.
Sitat av Bemu Vis innlegg
Kan vi ikke med en del års erfaring på nakken konkludere med at å gjøre noe ulovlig ikke vil gjøre etterspørselen mindre? Å så lenge markedet er der, så vil alltid stoffet være der.

Forstå meg rett,alt det her er jo helt forferdelig, men jeg har liten tro på at ting ville vært bedre om mer blir ulovlig.
Stoffene disse personene har vært ruset på er vel ulovlige den dag idag? Uten at det hjalp noe særlig,desverre.

Jeg tror vi må tenke noe nytt, jeg har ikke svaret men håper noen andre har.

Mange er smarte nok, men ikke alle å det tror jeg ikke vil forandre seg mye fremover.
Vis hele sitatet...
For å sitere dine ord: "Å så lenge markedet er der, så vil alltid stoffet være der."

Her tror jeg du tar feil.

Jeg tror løsningen ligger i å hjelpe de som havner utfor.

Jeg tror vi har evnen til å hjelpe enhver som havner utfor . . .
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tror løsningen ligger i å hjelpe de som havner utfor.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også hjelp er svart, ikke straff.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å sitere dine ord: "Å så lenge markedet er der, så vil alltid stoffet være der."

Her tror jeg du tar feil.

Jeg tror løsningen ligger i å hjelpe de som havner utfor.

Jeg tror vi har evnen til å hjelpe enhver som havner utfor . . .
Vis hele sitatet...
Men ikke alle som ruser seg havner utenfor, og for dem vil markedet alltid eksistere.
De som havner utenfor bør uten tvil få hjelp som du nevner, og ikke mer rusmidler.
Men om de vil ha rusmidler, hvordan skal man da stoppe dem?

Det er her jeg mener at det hjelper lite at et stoff er ulovlig.