Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8860
(litt usikker på hvor denne tråden skulle plasseres. beklager om den ligger feil.

Hei

For en stund siden så gikk jeg med på at min mor , som er sykepleier, kunne ta en urinprøve av meg på grunn av mistanke om hasjbruk.

Jeg regnet med at hun fikk analysert denne der hun jobber, og at det ikke ble registrert - men slik gikk det ikke. Mor hadde levert prøven til fastlegen min, som etter å ha analysert den, ringe tilbake til min mor og fortalte at prøven var positiv. Jeg ble presentert for dette da jeg kort tid etter var hos fastlegen av andre grunner.

Jeg innrømmet å ha brukt, og legen ga meg valget mellom å beholde førerkortet eller å fortsette med hasj. Om jeg ville beholde førerkortet måtte jeg ta jevnlige prøver fremover. Som han sier så er han forpliktet til å si fra til fylkeslegen ved hasjbruk, og fylkeslegen vurderer deretter førerkort.

Etter å ha skulket prøvene et par ganger, var jeg tilbake hos fastlegen igjen denne uken (av andre årsaker). Da fortalte jeg han at jeg ikke kom til å ta noen prøver, og at jeg vurderte å klage inn prøvetakingen. Hans svar var at det ikke hadde noe å si, ettersom at jeg hadde innrømmet hasjbruk.

Så kjære Freak'ere; hva gjør jeg?

Kan jeg kreve prøven ugyldiggjort - og kan jeg nekte å ta prøver uten at de skal kunne ta fra meg førerkortet? Og har legen i denne saken brutt taushetsplikten (jeg er 19)? Hva har det å si at jeg har innrømmet hasjbruk? Jeg har aldri tatt noen urinprøver på legekontoret.

Om noen får lyst til å gi meg en moralpreken (som jeg har skjønt er en selvfølge på dette forumet) så kan jeg opplyse om at jeg er reflektert nok til å tenke over dette selv. Jeg kjører heller aldri i ruset tilstand.

På forhånd - takk for svar!
Sist endret av psst; 4. desember 2012 kl. 15:16.
Hva i all verden, man mister ikke førerkortet pga. bruk av narkotika (ved jo mindre man er beruset mens man kjører, men det er en annen sak.)

Nei, tror ikke de har noen beviser på deg så lenge du ikke har tatt prøve på legekontoret.
Hva slags fjott av en lege er dette her? Hørtes helt på jordet ut. Ikke gjør noen ting, bare ikke innrøm bruk til noen, da spesielt ikke politiet.
Han kan ikke bevise at du har innrømmet bruken så jeg hadde sat hardt mot hardt, og passet på å ikke røyke på en god stund. i tilfelle politiet vil ha en blodprøve hvis de blir koplet inn.
Bradypus variegatus
Sloth's Avatar
wow, hva har skjedd med fastleger og taushetsplikt? Bytt lege i all fall :P
19 år og pisser på glass fordi mamma sier det? Kanskje på tide å bli voksen og flytte for seg selv?
Jeg ville i alle fall først og fremst byttet fastlege.
Eventuelt også latt være og røyke hasj en liten periode fremover hvis i verste fall politiet skulle blitt innblandet.
Ikke innrøm noe.

Synes det er kvalmende at noen fastlege kan oppføre seg sånn, ja..
Trådstarter
3 2
Sitat av Charger Vis innlegg
19 år og pisser på glass fordi mamma sier det? Kanskje på tide å bli voksen og flytte for seg selv?
Vis hele sitatet...
For meg handler det om å ta vare på det gode forholdet jeg har til moren min. Dessuten har jeg mer enn nok med å ta vare på meg selv (er på DPS). Godt å høre at folk er forskjellig.

Sitat av Sloth Vis innlegg
wow, hva har skjedd med fastleger og taushetsplikt? Bytt lege i all fall :P
Vis hele sitatet...
Hehe, ja.. Det er gjort

Sitat av Kapitalisten Vis innlegg
Hva i all verden, man mister ikke førerkortet pga. bruk av narkotika (ved jo mindre man er beruset mens man kjører, men det er en annen sak.)
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/09/05/n...kort/17899738/

Fra artikkelen:
Espen er offer for helsedirektoratets retningslinjer knyttet til førerkortforskriftens helsekrav. Hensikten er å redusere rusrelaterte trafikkulykker, og direktoratet fastslår at de som oppsøker behandlingsapparatet for et rusproblem, ikke oppfyller helsekravene. Det pålegger videre helsepersonell å melde alle pasienter med rusproblemer og førerkort inn til fylkeslegen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av psst; 4. desember 2012 kl. 16:00.
Der står det jo rusproblemer, og da antar jeg det er de som er såpass mye ruset at de til enhver tid vil være påvirket av THC som blir meldt inn.

Legen har jo ingen beviser for at det var deg som pissa i det glasset, med mindre de kjører på DNA-prøver som koster nok.
Hold deg ren en periode og si du kan gå opp til en ny pisseprøve for å bevise at du er "rein".
Jeg skjønner ikke hvordan du kom fram til at pisseprøve var en god ide kontra å fortelle det selv.
Så lenge du har innrømmet bruk så har det fint lite å si om urinprøven blir ugyldigjort. Din innrømmelse er sterkere enn noe som helst annnet bevis.
Du kan miste førerkortet fordi du røyker hasj utenom bilkjøringen jo...
Uansvarlig bruk av rusmidler kan føre til at du mister førekortet. Det vil si, har du et uansvarlig bruk av alkohol og politiet vet om dette, så kan de faktisk kreve at du holder deg avholds for å få lov til å beholde førerkortet. Derav gjelder det samme for andre rusmidler, også hasj.
Skift fastlege.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
1. Du kan ikke kreve prøven ugyldig.
2. Når legen allerede har definert deg som at "ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles" (kilde) må du nok ta prøver for å bevise din uskyld.
3. Legen har ikke brutt taushetsplikten han er lovpålagt av opplysningsplikten å melde fra i denne situasjonen, se kilden over.
4. Smule usikker her, i politisammenheng hadde du måtte skrevet under en rapport fra avhøret, men det sier seg vel selv at myndighetene tror heller på utsagnet fra legen enn en pasient som nekter for å ha inrømmet bruk.
5. Dette er det lugubre i saken, moren din er kvalifisert helsepersonell med påfølgende autoritet, men har gått utenom normale rettningslinjer/praksis for å sikre prøven. Dette kan dog ikke brukes som noe ultimatum for å ugyldiggjøre prøven.

Som i de fleste av disse sakene, så vil du ikke komme noen vei uten å hyre en advokat og lage noe leven, noe som koster penger og tar mye tid. Den lette veien er å ta rene prøver en periode for å bevise at du oppfyller de helsemessige krav som stilles til innehavere av førerkort.
Som nevnt ovenfor; Skift fastlege.
Sist endret av Klistermerke123; 4. desember 2012 kl. 20:25.
HVA FAEN? hvorfor røyker du hasj når det fins så mye bra marihuana der ute... Mitt tips er å ta pause
Trådstarter
3 2
Sitat av Dodecha Vis innlegg
1. Du kan ikke kreve prøven ugyldig.
3. Legen har ikke brutt taushetsplikten han er lovpålagt av opplysningsplikten å melde fra i denne situasjonen, se kilden over.
5. Dette er det lugubre i saken, moren din er kvalifisert helsepersonell med påfølgende autoritet, men har gått utenom normale rettningslinjer/praksis for å sikre prøven. Dette kan dog ikke brukes som noe ultimatum for å ugyldiggjøre prøven.
Vis hele sitatet...
Føler jeg må presisere dette. Moren min er utdannet sykepleier, men er nå hjemmehjelp for eldre. Kan ikke forstå at hennes utdannelse/jobb har noe å si en privat sammenheng? Ei heller at hun må følge "retningslinjer/praksis" for å ta en prøve av sin sønn. Jeg mener legen ikke har gjort jobben sin når han har tatt imot en prøve fra en privatperson, og registrert den på en annen person. I tillegg vil jeg da anta at legen har brutt taushetsplikt, når han har fortalt min mor taushetsbelagte opplysninger uten samtykke fra meg.

Sitat av reaVen Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan du kom fram til at pisseprøve var en god ide kontra å fortelle det selv.
Vis hele sitatet...
Trodde jeg var rein var en stund siden sist
Sist endret av psst; 7. desember 2012 kl. 19:05.
Jeg ble tatt med 15g hasj og 2g marihuana + 3 andre stoffer (ikke store mengder) av politiet, og de truet ikke med å ta ifra meg lappen. Dette hørtes veldig rart ut.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Jeg ble tatt med 15g hasj og 2g marihuana + 3 andre stoffer (ikke store mengder) av politiet, og de truet ikke med å ta ifra meg lappen. Dette hørtes veldig rart ut.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet ble du nok tatt for salg, og ikke misbruk (mangel på edruelighet). Så jeg kan se forskjellen.
saksøk moren din og legen din! de følger jo ikke norges lover, slik du du tydligvis gjør..

evt. hva med å bare inse at man bommet litt for så å ta det som en mann?

Man er vel klar over konsekvenser av handlinene sine? Eller består samfunnet bare av lover alle andre må følge og ikke deg?
Sitat av Charger Vis innlegg
19 år og pisser på glass fordi mamma sier det? Kanskje på tide å bli voksen og flytte for seg selv?
Vis hele sitatet...
så hva er galt med å bo hjemme når du er 19 år? selv om dine foreldre feiret med champis og tuppa deg ut av huset når du ble 18år så har ikke alle det sånn!
http://www.dagbladet.no/2011/09/05/n...kort/17899738/

Saken refererer til reglene i Helsedirektoratets veiledning, IS-1348, og der står det også:

Men ikke enhver bruk av illegale rusmidler er å anse som et misbruk i trafikal sammenheng. Hvis illegale rusmidler inntas sporadisk i små mengder og ikke i forbindelse med kjøring, slik at det ikke kan anses at inntaket av disse har betydning for kjøreevnen, vil ikke et slikt forbruk i seg selv innebære at helsekravene ikke er oppfylt.
Vis hele sitatet...
Dette kan du kanskje diskutere med legen?


kilde
http://www.helsedirektoratet.no/publ...r/default.aspx
Det er masse unntak fra taushetsplikten som er spredd rundt i forskjellig lovgivning.

Det er nesten latterlig å tro at man i det hele tatt er beskyttet av taushetsplikt hos lege eller psykolog i dag. Den er fullstendig uthulet og har mistet sin virkning og i mange tilfeller blitt gjort om til en meldeplikt, som er det motsatte.

Men ett enkelt tilfelle av en positiv hasjprøve representerer ikke grunnlag for å rapportere deg. Det er kun hvis du innrømmer regelmessig bruk at legen kan rapportere deg.

Du burde bytte fastlege. En fastlege som oppfører seg slik ville i hvert fall ikke jeg hatt.

Hvorfor gikk du med på at moren din testet deg i utgangspunktet? Utrolig uintelligent gjort. Og jeg vil også si at det er ekstremt dårlig gjort av moren din, dette her. Hun burde be om unnskyldning.

Det du må gjøre fra nå av, er å si at dette var et engangstilfelle. At du har prøvd hasj 2-3 ganger i ditt liv, og at det ikke er grunnlag for å si at du ikke er edruelig eller kreve prøver. Nekt alt, og rapporter legen til fylkesmannen for brudd på taushetsplikten.

Sitat av Kapitalisten Vis innlegg
Hva i all verden, man mister ikke førerkortet pga. bruk av narkotika (ved jo mindre man er beruset mens man kjører, men det er en annen sak.)
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. De siste årene har det blitt vanlig at politiet tar førerkortet og krever regelmessige prøver under oppsyn i ett år dersom man innrømmer regelmessig bruk av hasj. Regelmessig kan defineres som f.eks. en gang i måneden, politiet er tette i pappen opererer etter en logikk der hasjrøykere pr. definisjon anses som kronisk rusa, selv om Folkehelseinstituttets retningslinjer krever THC i blod for å anses som rusa, og selv om Helsedirektoratet og forskning har avkreftet at metabolittene etter THC gir noen virkning 12 timer etter inntak. Derfor må man alltid si at det er et engangstilfelle, at man har prøvd det et par ganger eller liknende.
Sist endret av paularen; 9. desember 2012 kl. 01:17.