Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 889
Jeg satte igår sammen min første pc. Idag installerte jeg software o.l. Deretter skulle jeg spille Battlefield 3 og tempraturen på skjermkortet mitt økte plutselig noe voldsomt! 101grader, vil si det er litt i overkant av anbefalt.
Det er et Asus Radeon HD6950 grafikkkort.
Resten av systemet:
i7 2600k - Prosessor
Corsair HX 750W - PSU
Asus Maximus IV Gene-Z - Hovedkort
CM Haf X - Kabinett

Noen som vet hva som kan være problemet?
Spinner viften på skjermkortet ?

Hvor ser du denne temperaturen ?

Sjansen er stor for at luftflyten i kabinettet ditt suger megakuk.
Sikker på at progammet du bruker for å måle "funker"?

Prøvd å laste ned progammer til å sette opp hastigheten på vifta? Skjermkortet mitt ble 80grader under maks load, men nå spinner den på bare 60% og blir ikke høyere enn 55grader.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Spinner viften på skjermkortet ?

Hvor ser du denne temperaturen ?

Sjansen er stor for at luftflyten i kabinettet ditt suger megakuk.
Vis hele sitatet...
Ja, begge viftene snurrer.

I noe som heter "SmartDoctor". Som fulgte med kortet..

Tviler egentlig.
Juster hastigheten på skjermkortviften din til 100% og se om det bedrer seg.
Hadde samme problemet selv med mitt gamle skjermkort. Ordnet seg da jeg selv justerte hastigheten på viften opp til 100%.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
sjekk det ut med speedfan. Der kan du også kontrollere de fleste vifter i pcen
Når kortet var oppe i 101 grader hørtes det ut som at viftene skulle lette hele kabinettet, tviler på at de går fortere enn det de gikk da.
Da høres det egentlig ut som kontakt-problemer mellom blokken og GPUen. Returner kortet asap.
Det funker helt fint ellers da :S
helt til det blir for varmt, og tar kvelden. Returner det du, og få et nytt på garanti.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det er vel DCII-versjonen av HD6950 du har om jeg ikke gjetter feil. Isåfall skal dette ligge på 60-70C under fullt stress så 100C er alt for mye, og dessuten 5C mer enn maks anbefalte temp.

Nå er det vel flere sensorer på dette kortet så mulig du ser tempen på VRM. Last ned GPU-Z eller MSI Afterburner og se hva tempen ligger på der. Du kan jo også prøve å berøre kortet på baksiden under stress. Hvis kjernen faktisk ligger på 100C vil du kjenne det.
Den ligger på 34 grader på Idle, så jeg lurer på hva som er galt :S
Sitat av Zumqlex Vis innlegg
Den ligger på 34 grader på Idle, så jeg lurer på hva som er galt :S
Vis hele sitatet...
du lurer på hva som er galt etter folk har sagt det? Det er en hardware feil på kortet. F.eks. at kjøleblokken har dårlig kontakt med GPU og kjøleevnen derfor er redusert. Returner kortet og få nytt på reklamasjons-retten

Om du venter for lenge kan det være du mister denne retten, da man skal si i fra så fort man oppdager problemet - og ikke vente til det er heeeeelt ødelagt og skaden er mye større.
Sist endret av etse; 1. november 2011 kl. 22:03.
Problemet er at viften skrur seg ikke på max førre kortet allerede har blitt 70++
Prøv heller å la viften stå på 60% hele tiden.