Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3466
Hallo! Har en Critical XXL autoflower i slutten på uke 3 her.
Den har stått i telt i en liten uke nå, før dette har den kun fått sollys, derfor litt liten.
Jeg har ett Pro 60 telt på 60x60x160 med cool tube, 400w hps.

Når jeg satt den i teltet hadde jeg 80cm avstand til lys.
Jeg har lest meg fram til at 40cm skulle være ideelt, så jeg har flyttet den gradvis nærmere lyset, litt for hver dag. Tok den 40cm ifra i forgås, og ganske snart så begynte noen blader å bøye/krølle seg. Jeg antar den kom for nær.

Jeg økte avstanden til 60cm når jeg oppdaget dette. Neste morgen viste den ingen tegn til forbedring, tvert imot, så jeg økte avstand til 80cm igjen.

Noen tips/innspill? Skyldes det lyset, eller skriker hun etter noe annet?

Igår:

-


I dag:


Ble tipset om en app som heter "Korona", ironisk nok. Hva verdier bør jeg sikte meg inn på?


-

-



Kan også nevne at tempen ved plante topp har lagt på 30grader tidligere. Ved å øke avstand til 80cm har jeg klart å få den ned til 25 grader +/-
Sist endret av Øyboeren; 8. juli 2020 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg hadde lignende og da ga jeg de for mye nitrogen (tror jeg), men kan være lyset/varmen også kanskje?
Stress av for mye varme og/eller for fuktig jord. Hold hånda di over planten, om det ikke blir varmt på oversiden av hånda er det mest sannsynlig rotråte pga overvanning.
Trådstarter
52 4
Jeg har ikke gitt den noe særlig med næring egentlig.
Fikk tak i ett komplett telt billig og ville egentlig bare teste det ut.

Spiret frøet og hadde det i en liten potte med kun plantejord.

Etter 2 uker plantet jeg om til en 15l potte.
Planen var å plante i coco men jeg hadde ikke cal-mag for hånd, så blandet sammen coco (50%), plantejord med leca (30%) og resterende 20% med perlite. Blandet tilslutt inn en liten neve med hønsegjødsel.

Vann Ph 6 med tilsatt Root stimulans (1/3 av angitt dosering på flaske /Gold label)



Så jeg bør la jorden tørke godt før eg vanner litt mindre? Noe annet jeg kan gjøre for å hjelpe hun på vei?
Sist endret av Øyboeren; 8. juli 2020 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Øyboeren Vis innlegg
Jeg har ikke gitt den noe særlig med næring egentlig.
Fikk tak i ett komplett telt billig og ville egentlig bare teste det ut.

Spiret frøet og hadde det i en liten potte med kun plantejord.

Etter 2 uker plantet jeg om til en 15l potte.
Planen var å plante i coco men jeg hadde ikke cal-mag for hånd, så blandet sammen coco (50%), plantejord med leca (30%) og resterende 20% med perlite. Blandet tilslutt inn en liten neve med hønsegjødsel.

Vann Ph 6 med tilsatt Root stimulans (1/3 av angitt dosering på flaske /Gold label)



Så jeg bør la jorden tørke godt før eg vanner litt mindre? Noe annet jeg kan gjøre for å hjelpe hun på vei?
Vis hele sitatet...
Stikk fingeren i jorda, er det tørt lengre ned enn ca 3-5cm vann lett, tviler på røttene går så dypt på dette tidspunktet. Vann uten næring. Løft på potta, prøv å lær deg å kjenne om potta er tung eller lett. Ved overvanning vil bladene henge litt nedover, men i motsetning til når de er tørst vil bladene virke fyldigere fordi de er mettet med vann.
Trådstarter
52 4
Vannet den litt på fredag, har stått til nå (søndag) uten å få vann, jorden var knusktørr. (Vannet nå rett før jeg tok bildene, derfor er jorden våt)

Syntes de øverste nye bladene nå ser frisk å fin ut. Any toughts?


-

-
leste en eller annen plass at man ikke bør flytte mer på lyset enn absolutt nødvendig, kanskje derfor? ellers høres jordmixen ut som en som er ment å gi regelmessig næring. 50% coco og 20% perlite = 70% næringsløst substrat. Er ikke noen ekspert, men jord oppskriftene jeg har sett på har inneholdt rundt 20-30% coco og 10-15% perlite. Og er det 33% luft fuktighet som står på måleren? mener å huske 60-80% er optimal for veg phase
Trådstarter
52 4
Er ikke bekymret for jordmixen. Ei heller svært bekymret for vesla lengre, hun begynner å ta seg godt tilrette i teltet


-


Idag er det 5 uker siden frøet spiret, så den skal vell være 1 uke +/- inn i blomst nå?
Sist endret av Øyboeren; 17. juli 2020 kl. 21:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Bare ett tips til neste gang. For mye lys og for mye gjødsel. Men som man ser så gikk det bra og det gjør som regel det.
Trådstarter
52 4
Har bestilt 250w hps pære, som skal egne seg litt bedre i dette teltet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser ut som overvanning ved første øyekast men jeg vil si som andre her: Tror lampa er litt i overkant kraftig, man kan godt ha 400W HPS i et slikt telt men man bruker ikke den lampa før plantene omtrent er så gamle som de siste bildene du la ut her.