Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 34742
Sitat av takZa Vis innlegg
Mann som omkom etter basketak med politet.

http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3523241

Det er filmet og de skal visst ha gjort alt etter boka. Men burde ikke da metodene gjennomgås? Burde ikke være en sjanse for å dø når politiet pågriper deg.
Vis hele sitatet...

Der tar du grådig feil. Det er faktisk ganske så vanlig rutine at folk bare faller døde om når de blir lagt kontrollert i bakken av politiet.
Skulle nesten bare mangle at dem ikke får medalje for heltemodig innsats.

Må også avslutte med at en liten fugl som var på vakt den kvelden, tolker situasjonsbildet veldig mye mer anderledes enn avisene.
Sist endret av feltrasjon; 30. november 2012 kl. 13:41. Grunn: skriveleif
Beskytter sine egne
Vis hele sitatet...
Denne saken er et godt eksempel på dette:

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Po...n-7060527.html

Kun en tidligere politibetjent slipper så billig unna med så mange alvorlige tiltalepunkter!
Sitat av Knask Vis innlegg
Denne saken er et godt eksempel på dette:

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Po...n-7060527.html

Kun en tidligere politibetjent slipper så billig unna med så mange alvorlige tiltalepunkter!
Vis hele sitatet...
WTF!!! hun kan søke politijobb seinere... Wow.. jeg har ikke ord... Hun har jo for faen meg stjelt narkotikaen til folk, men hun skal få lov å søke politijobber senere... skulle blitt politi... herregud...

Jeg trodde at jeg ikke stolte på politiet tidligere, nå vet jeg at jeg ikke stoler på politiet..
Novice, om du virkelig ikke viste at det fantes forbrytere også blandt politeit før denne dag, da vil jeg nesten gratulere!

Veldig bra du fra i dag ser verden i ett helt nytt lys, og virkelig virkelig ikke stoler på politiet!
Sitat av seven_up Vis innlegg
Novice, om du virkelig ikke viste at det fantes forbrytere også blandt politeit før denne dag, da vil jeg nesten gratulere!

Veldig bra du fra i dag ser verden i ett helt nytt lys, og virkelig virkelig ikke stoler på politiet!
Vis hele sitatet...
Les nå hva han skriver før du tar av deg buksa og pisser fyren i trynet.
leste også denne i dag, om hun politidama, syntes dette er alt for drøyt, bare fordi hun er politi får hun mildere straffer.. burdte være omvendt spør du meg, er jo et alvorlig tillitsbrudd når de som skal beskytte oss starter med slike ting.. og det at hun kan søke ny politijobb senere...

sitter her med en følelse av maktløshet, ikke at jeg mener jeg burdte kunne gjort noe med dette, men still..

politiet er en stor vits, men jeg ler ikke., rart det der
Sitat av skepsis Vis innlegg
leste også denne i dag, om hun politidama, syntes dette er alt for drøyt, bare fordi hun er politi får hun mildere straffer.. burdte være omvendt spør du meg, er jo et alvorlig tillitsbrudd når de som skal beskytte oss starter med slike ting.. og det at hun kan søke ny politijobb senere...

sitter her med en følelse av maktløshet, ikke at jeg mener jeg burdte kunne gjort noe med dette, men still..

politiet er en stor vits, men jeg ler ikke., rart det der
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du begynner å se på politiet som går på TVNorge.

Noen godbiter:
http://www.youtube.com/watch?v=IVASseOBjdo

Denne er den beste:
http://www.youtube.com/watch?feature...gtQY_Es#t=152s
Skal sjekke ut dette etter jobb, ser Aldri på tv så går glipp av slikt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mannen som ble døde da politiet la han i bakken ved drept av kvelning (press mot halsen):

http://m.db.no/2012/12/18/nyheter/po...tiet/24894129/
Ekstremt tragisk med disse dødsfallende etter basketak med politiet. For å sette det helt ut på spissen (og overdrive litt), så virker det nesten som om politet virker nesten totalt makteløse i nedkjempelse av farlige hardbarkede kriminelle og bevæpnede terrorister, imens dem bestemt bruker rå makt og rå overgrep mot fulle mennsker, narkomane, prostituerte, relativt ufarlige småkriminelle, og diverse andre sivile.

Hvorfor? Har ikke politiet samme mengde baller i kamp mot organisert og hardbarket kriminalitet (som f.eks si H. Angels som btw har fått lov til å holde på en stund), som dem har mot fulle gutter ute på byn..?
Sitat av Novice Vis innlegg
WTF!!! hun kan søke politijobb seinere... Wow.. jeg har ikke ord... Hun har jo for faen meg stjelt narkotikaen til folk, men hun skal få lov å søke politijobber senere... skulle blitt politi... herregud...

Jeg trodde at jeg ikke stolte på politiet tidligere, nå vet jeg at jeg ikke stoler på politiet..
Vis hele sitatet...
Hun kan søke jobb i politiet ja...men hvem er villig til å ansette hun etter det hun har gjort? Hun kommer aldri til å jobbe i politiet igjen.
Sitat av takZa Vis innlegg
Mannen som ble døde da politiet la han i bakken ved drept av kvelning (press mot halsen):

http://m.db.no/2012/12/18/nyheter/po...tiet/24894129/
Vis hele sitatet...
Så denne saken nettopp i nyhetene.

Politioverbetjenten/politisjefen mente visstnok at denne formen for makt var nødvendig, og kommer ikke til å ta de 2 politibetjentene ut av tjeneste..
Hvorfor er ikke jeg overrasket..?
Jeg liker absolutt IKKE politiet. Jeg har vel ikke alltid fulgt loven til punkt og prikke, men aldri gjort noe som jeg synes er uakseptabelt.

Min erfaring med politiet er at det beste de vet er å finne en eller annen grunn til å "ta" deg. En gang i mai i fjor ringte stefaren min og sa at politiet hadde vært på døra og leita etter meg. Jeg bor hos min far, så stefaren min hadde sendt de videre dit. Han spurte videre hva de ville med meg, men de sa bare "Siden han er over 18 år sa får han stå for sine handlinger selv."

Stefaren min var såpass grei at han tenkte han skulle advare meg først da. Jeg ble skikkelig redd og ANTE ikke hva de skulle for noe, men tenkte tilbake om det var noe jeg hadde gjort. Kom ikke på noe jeg hadde blitt busta for. De klarte ikke å finne frem til huset, så jeg måtte gå og møte dem.

Når jeg traff på dem ble jeg bedt om å sette meg inn i bilen hvorpå de kjørte meg hjem. De fortalte at de hadde fått et anonymt tips om at jeg hadde vært med på et stort ran av en russebuss og påsto at jeg hadde hele musikkanlegget til denne russebussen baki bilen min! :O Dette var da snakk om et PA-anlegg til godt over 200 000 kr. Jeg fortalte dem så rolig jeg kunne at dette var da ikke mulig, siden et anlegg av slikt kaliber ikke ville få plass i en bil, og viste dem deretter mitt lille bilanlegg. De var fortsatt ikke helt sikre og spurte om kvitteringer og full pakke. Dette hadde jeg ikke siden det var kjøpt brukt, og derfor måtte de skrive ned serienummer og hele sullamitten. Det endte heldigvis godt og jeg hørte ikke mer fra dem.


En annen historie jeg har var da jeg og to kamerater hadde vært på fest i en by litt unna der vi kommer fra og klokka hadde blitt 5 på morningen. Vi ringte rundt til alle vi kjente for å prøve å skaffe kjøre hjem. Men alle sov. Plutselig kommer en politibil kjørende og stopper ved oss med en gang de ser oss.

Ut kom de med en lommelykt hver. På dette tidspunktet hadde jeg aldri prøvd noen rusmidler annet enn alkohol, men både jeg og de to andre var veldig fulle. Politimennene var veldig strenge og lurte på hva vi drev med, og det var visst ingen tvil om at vi drev med noe ulovlig. De var også skråsikre på at vi hadde røyket hasj. Jeg forklarte at vi var bare kanskje litt for fulle og slet med å komme oss hjem.

Det virket for meg som at de bare mente det fordi vi var unge, og ungdommen nå til dags er jo så fæle med hasjnarkotikasprøytene sine. Pisseprøva gikk fint for alle tre og det endte godt denne gangen også.



En gang trengte jeg hjelp av politiet. Jeg ringte og sa at jeg ville anmelde en idiot som hadde grisebanka meg helt uten grunn på en fest. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta taxi til legevakta som er 2 mil unna. Jeg sa at det har jeg ikke penger til for jeg er en fattig student. Da fikk jeg beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg. Jeg prøvde å si at de kunne gjerne sende en bil, eller så kunne jeg bli kjørt til politistasjonen dagen etter for å vise dem skadene mine. Dette gikk visst ikke. Jeg ble litt sur og dette begynte å bli en litt heftig diskusjon. Før jeg visste ordet av det hadde idioten lagt på. Jeg ringte opp igjen litt senere når jeg hadde roet meg ned, og prøvde samma greia igjen. Dette endte med at røret ble lagt på enda fortere enn forrige gang.


Min erfaring med politiet er at de gjerne vil gjøre hva som helst for å "ta" ungdom de ser ute langs gata, men de vil faen ikke hjelpe dem om de trenger det!
Sitat av bondeknølen Vis innlegg
[...]
Min erfaring med politiet er at de gjerne vil gjøre hva som helst for å "ta" ungdom de ser ute langs gata, men de vil faen ikke hjelpe dem om de trenger det!
Vis hele sitatet...
Og det er vel problemet oppsummert i en enkelt setning. KP for eleganse!

Politiets mandat er å ta folk for å bryte loven. De har derfor en fiendlig grunninnstilling. Hvis du sier noe som kan tolkes, så vil de tolke det negativt. De har ikke humor, mangler selvironi og forsøker alltid å intimidere fremfor å forhandle.

Eller, ikke alltid. Det finnes hederlige unntak, det må presiseres.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Råder alle til å lese denne artikkelen: http://www.klassekampen.no/61161/art...s-statistikken

Det står om at justisministeren krever at politiet har en viss oppklaringsprosent, og får å klare dette bruker politiet idiotisk mye ressurser på å ta små narkotika beslag for det er så enkelt å oppklare..

Dette er noe jeg har sagt at skjer i flere år, men jeg har altid trodd at jeg var paranoid konspirasjonsteoretiker.. Nå når jeg finner ut at jeg hadde rett i alle disse årene syns jeg saken blir litt mer alvorlig.. Jeg kan huske jeg fortalte noen at det var sånn, og når de reagerte sterkt så lo jeg og sa at neida, sånn er det bare i Amerika...
Nå føler jeg meg dum for at jeg ikke trodde på meg selv..

Politiet jobber for folket, hva skal folket gjøre når de skjønner at politiet gjør en dårlig jobb?
Jeg sitter med en følelse at jeg MÅ gjøre noe, og jeg må gjøre det for flere år siden, men siden jeg ikke kan reise i tid har jeg ikke annet valg en å forsøke å ta tak i det nå..
Men hva skal man gjøre? jeg føler en ekstrem maktesløshet og blir faktisk deprimert av dette da jeg ser på det som beviset på at landet våres har vært fortapt lenge og at vi egentlig bare burde dra så mye penger vi kan ut av staten også rømme landet i skam over at vi lar det skje...

Det er ikke nok å sitte å forstå at politiet trenger forbedring, vi er ansvarlige for at politiet forbedres, men hvordan kan en liten guttevalp slåss mot staten Norge i en kamp for å få ett politi som får lov til å gjøre jobben de burde gjøre?

Jeg har lyst til å kjøpe kjetting også binde meg fast i en stolpe utenfor politistasjon, også bare rope opplærende setninger til dem til jeg fryser ihjel, men tror liksom ikke det hadde hjulpet noe mer enn om jeg fortsatte å sitte her å oppsamle hat og onde følelser for ett ubrukelig system...
Sitat av Novice Vis innlegg
Råder alle til å lese denne artikkelen: http://www.klassekampen.no/61161/art...s-statistikken

Det står om at justisministeren krever at politiet har en viss oppklaringsprosent, og får å klare dette bruker politiet idiotisk mye ressurser på å ta små narkotika beslag for det er så enkelt å oppklare..
Vis hele sitatet...
Dette er ikke overraskende og skjer nok i alle land hvor narkotika fremdeles er illegalt. Det viser hvor viktig narkoforbrytelser er for å opprettholde antall stillinger i bl.a politiet.

Dessuten; Hvem tror dere blir forfremmet av en drapsetterforsker med kanskje 2-3 saker i året, eller en narkospaner med 300 arrestasjoner i året? (Har denne fra en dokumentar, tror jeg.)
Sist endret av caperno; 5. februar 2013 kl. 20:05.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er ikke overraskende og skjer nok i alle land hvor narkotika fremdeles er illegalt. Det viser hvor viktig narkoforbrytelser er for å opprettholde antall stillinger i bl.a politiet.

Dessuten; Hvem tror dere blir forfremmet av en drapsetterforsker med kanskje 2-3 saker i året, eller en narkospaner med 300 arrestasjoner i året? (Har denne fra en dokumentar, tror jeg.)
Vis hele sitatet...
Men det er jo helt forferdelig, hvordan kan alle folk i alle land der de stoffene vi har på narkotikalisten er illegale godta dette?

Nei.. imorra skriver jeg brev til grethe faremo, må vente til imorra så ikke hun anmelder meg, tror ikke det er lurt å skrive når jeg er så *adjektiv* som jeg er nå....

Syns alle burde skrive en klage til henne, den som tier samtykker, så å ikke klage er å si at du er enig i hvordan ting gjøres....
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ser man på politiet, spesialenheten for politisaker, grensekontroll og andre institusjoner som system tror jeg derimot det er nok å kritisere.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan se fungerer spesialenheten svært godt.

Hva er problemet med grensekontroll?

Det er velkjent at når det er bråk på byen er politiet sjeldent i nærheten. Det er ikke akkurat vanskelig å gjette hvilke taksikøer og når bråket som oftest skjer, men politiet er ikke der.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet ikke er i nærheten så er det fordi de har det travelt med andre oppdrag. Mener du de skal ignorere andre voldsepisoder bare for å overvåke taxikøene du mener er viktigere enn alt annet?

Det er også velkjent at tyverier og annen småkriminalitet i meget stor grad går uoppklart. Det er såpass at de fleste jeg kjenner mener det er bortkastet tid å annmelde tyveri.
Vis hele sitatet...
Det kommer av at politiet har begrenset kapasitet. Og småkriminalitet føles veldig ille for hvert enkelt offer, men i en større sammenheng er det veldig trivielt. Politiet kan ikke bare bruke tiden på trivielle saker. De kan ikke etterforske alle saker, og må derfor prioritere noe bort.

Det er derimot velkjent at man må passe på i trafikken, fordi plutselig er det en sivil politibil som tar deg. Ofte kjører han litt under trafikkgrensen og tar deg når du kjører forbi.. eller så legger han seg rett bak deg så du gasser opp fordi han ligger for nærme.
Vis hele sitatet...
Politiet er på langt nær så aktive i trafikken som de burde ha vært. Jeg leste et sted at forskning på politiets bruk av tid viser at de bruker under 2% av tiden sin på trafikkrelaterte oppgaver.

Rundt omkring en gang i året dukker det også opp nyhetssaker om at politiet igjen har raidet en leilighet fordi noen spillte kort der. De som spillte kort var bare så uheldige at kortspillet de har blitt hektet på er poker.
Vis hele sitatet...
Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter. Men organisert gambling er ofte forbundet med mafiavirksomhet. Uansett, at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.

I det hele tatt, for folk flest er majoriteten av interaksjoner med politiet negative.
Vis hele sitatet...
Det er fordi du som regel ikke kommer i kontakt med politiet med mindre det har skjedd noe negativt.

Jeg vet de aller fleste er ukomfortable med å snakke om Breivik.. men det faktum at noen fikk sprenge opp regjeringsbygget vårt, deretter kjøre til en øy og i mange timer drepe rundt 80 ungdom, en etter en, er nesten uforståelig.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. Det er umulig å planlegge for slike hendelser. Det er mulig å gjøre det bedre enn det ble gjort, men det hadde uansett blitt gjort mye feil fordi det tross alt bare er mennesker som skal ta seg av det.

Dessuten er politiet i Norge dimensjonert for hverdagsoppgaver og ikke digre krisesituasjoner.

7. september er det fem år siden Eugene Obiora døde. Han døde som følger av behandlingen han fikk av fire politimenn. Etter kveletak og mageleie utafor sosialkontoret øst i Trondheim sluttet Obioras hjerte å slå.
Vis hele sitatet...
Dette påstår du er et eksempel på at politiet slipper unna med mord, men der tar du feil. Obiora skal ha vært ruset, voldsom og direkte livsfarlig. Hadde ikke politiet tatt kontroll på ham hadde du sittet og kritisert dem fordi de lot folk komme til skade.

Faktum er at politifolkene brukte arrestasjonsteknikker de hadde blitt lært opp til å bruke, og de kan derfor ikke klandres når det medførte at Obiora døde.

Det er fem år siden, men jeg husker godt denne dagen og dagene som fulgte. Noen samla informasjon og delte med andre. Obiora ble drept. Folk som gikk forbi var sjokkert av brutaliteten til politiet. De hørte at Obiora ropte på hjelp og at han ropte at han ble drept. Han ropte til det ble helt stille, under fire politimenn som skal være trent til å løse vanskelige situasjoner.
Vis hele sitatet...
Folk som aldri har sett en arrestasjon før synes alltid de ser og høres veldig brutale ut. Arrestanten vil gjerne hyle og bære seg, og gjøre alt han kan for å slippe unna. Hva naive sivile som ikke har fnugg av livserfaring synes om saken kan man ikke tillegge særlig stor vekt.

Det må nødvendigvis se voldsomt ut når flere politifolk må til for å få kontroll på en diger, voldelig, ruset person. Obiora motsatte seg voldsomt da han ble forsøkt pågrepet, og dermed måtte politiet eskalere maktbruken til de faktisk fikk kontroll på ham.

At denne saken ikke har vært oppe i det sivile rettsvesenet er uansett absolutt helt fullstendig forkastelig. Det er absolutt ingen tvil om at Obiora ikke hadde dødd den dagen hvis politiet ikke hadde kommet, og da er rimelig komplett irrelevant at Spesialenheten for politisaker ikke synes at politioffiserene har gjort noe klanderverdig. Denne saken skulle vært i rettssystemet.
Vis hele sitatet...
Nei, det skulle den ikke. Politifolkene brukte godkjente teknikker og kan ikke klandres. De måtte ta seg av en diger, ruset, farlig mann og dermed gikk det som det gikk.

Politiet beskytter altså sine egne. Uansett om de har feil eller ikke. Når politiet henla skattesaken mot sine egne toppledere ble det toppen av kransekaka for min del...
Vis hele sitatet...
Spesialenheten er ikke en del av politiet. Alle saker som meldes inn kan heller ikke sendes videre til rettssystemet. Det må være et grunnlag for det, og det var det ikke i Obiora-saken (noe du også delvis har sagt deg enig i).

Å sende saker videre som åpenbart ikke har noe for seg er å kaste bort domstolens tid, og utsetter politifolkene for unødvendig mye bråk.

Jeg tror at i Norge så kan en hvilken som helst politimann som misliker en person sterkt nok gjøre veldig mye skade.. fordi folk flest tror det er såpass utenkelig og fordi politiet uansett vil beskytte han.
Vis hele sitatet...
Nei, en politimann kan ikke gjøre det. Og det er ikke slik at kolleger nødvendigvis vil støtte ham. Dessuten er spesialenheten ikke en del av politiet.

Det er visst en merkelig oppfatning om at politifolk helt magisk har et slags uløselig bånd bare fordi de har samme yrke. Slik er det ikke. Det kan nok være en viss grad av kollegial støtte mellom de som jobber sammen direkte, men husk også på at de fleste politiledere (de som eventuelt sender saker videre til spesialenheten) har juristbakgrunn og ikke politibakgrunn. Det har alltid vært en viss grad av konflikt mellom politiutdannede og jurister, da det tradisjonelt sett har vært påkrevet med juridisk kompetanse for å bli politileder, og juristene i politiet har kjempet for å beholde det slik.

Du bør med andre ord justere meningene dine en smule, for det blir litt for naivt og konspiratorisk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke alle klarer å snakke med autoritet til en truende person. Det er bra vi har politiet til dette. Men nesten alle andre i samfunnet klarer å bruke normal folkeskikk når de henvender seg til folk i normale situasjoner. Hvorfor politiet aldri greier dette, skjønner jeg ikke. Hadde de lært seg dette enkle grepet som de fleste andre mestrer, ville mye vært gjort.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Såvidt jeg kan se fungerer spesialenheten svært godt.

Hva er problemet med grensekontroll?



Hvis politiet ikke er i nærheten så er det fordi de har det travelt med andre oppdrag. Mener du de skal ignorere andre voldsepisoder bare for å overvåke taxikøene du mener er viktigere enn alt annet?



Det kommer av at politiet har begrenset kapasitet. Og småkriminalitet føles veldig ille for hvert enkelt offer, men i en større sammenheng er det veldig trivielt. Politiet kan ikke bare bruke tiden på trivielle saker. De kan ikke etterforske alle saker, og må derfor prioritere noe bort.



Politiet er på langt nær så aktive i trafikken som de burde ha vært. Jeg leste et sted at forskning på politiets bruk av tid viser at de bruker under 2% av tiden sin på trafikkrelaterte oppgaver.



Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter. Men organisert gambling er ofte forbundet med mafiavirksomhet. Uansett, at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.



Det er fordi du som regel ikke kommer i kontakt med politiet med mindre det har skjedd noe negativt.



Ikke egentlig. Det er umulig å planlegge for slike hendelser. Det er mulig å gjøre det bedre enn det ble gjort, men det hadde uansett blitt gjort mye feil fordi det tross alt bare er mennesker som skal ta seg av det.

Dessuten er politiet i Norge dimensjonert for hverdagsoppgaver og ikke digre krisesituasjoner.



Dette påstår du er et eksempel på at politiet slipper unna med mord, men der tar du feil. Obiora skal ha vært ruset, voldsom og direkte livsfarlig. Hadde ikke politiet tatt kontroll på ham hadde du sittet og kritisert dem fordi de lot folk komme til skade.

Faktum er at politifolkene brukte arrestasjonsteknikker de hadde blitt lært opp til å bruke, og de kan derfor ikke klandres når det medførte at Obiora døde.



Folk som aldri har sett en arrestasjon før synes alltid de ser og høres veldig brutale ut. Arrestanten vil gjerne hyle og bære seg, og gjøre alt han kan for å slippe unna. Hva naive sivile som ikke har fnugg av livserfaring synes om saken kan man ikke tillegge særlig stor vekt.

Det må nødvendigvis se voldsomt ut når flere politifolk må til for å få kontroll på en diger, voldelig, ruset person. Obiora motsatte seg voldsomt da han ble forsøkt pågrepet, og dermed måtte politiet eskalere maktbruken til de faktisk fikk kontroll på ham.



Nei, det skulle den ikke. Politifolkene brukte godkjente teknikker og kan ikke klandres. De måtte ta seg av en diger, ruset, farlig mann og dermed gikk det som det gikk.



Spesialenheten er ikke en del av politiet. Alle saker som meldes inn kan heller ikke sendes videre til rettssystemet. Det må være et grunnlag for det, og det var det ikke i Obiora-saken (noe du også delvis har sagt deg enig i).

Å sende saker videre som åpenbart ikke har noe for seg er å kaste bort domstolens tid, og utsetter politifolkene for unødvendig mye bråk.



Nei, en politimann kan ikke gjøre det. Og det er ikke slik at kolleger nødvendigvis vil støtte ham. Dessuten er spesialenheten ikke en del av politiet.

Det er visst en merkelig oppfatning om at politifolk helt magisk har et slags uløselig bånd bare fordi de har samme yrke. Slik er det ikke. Det kan nok være en viss grad av kollegial støtte mellom de som jobber sammen direkte, men husk også på at de fleste politiledere (de som eventuelt sender saker videre til spesialenheten) har juristbakgrunn og ikke politibakgrunn. Det har alltid vært en viss grad av konflikt mellom politiutdannede og jurister, da det tradisjonelt sett har vært påkrevet med juridisk kompetanse for å bli politileder, og juristene i politiet har kjempet for å beholde det slik.

Du bør med andre ord justere meningene dine en smule, for det blir litt for naivt og konspiratorisk.
Vis hele sitatet...
Takk for et reflektert og kunnskapsbasert innlegg.

Det er vanskelig for mange å akseptere den autoriteten og makten som politirollen innehar. For dere er det viktig å øve seg på å se på verden fra ulike perspektiver.

Norge har utvilsomt det mest fredsomme og folkelige politi av alle verdens land. Dessverre i den grad at det er lite rustet til å håndtere annet enn hverdagskriminalitet, slik vi så med Breivik.
Sist endret av 001; 14. februar 2013 kl. 21:52.
Et politistat er nødvendig i dagens samfunn og en realitet i framtiden. Dette må bli akseptert i tråd med jordets befolkning. Større befolkning = Mer politi og hardere straffer
Skjønner dere ikke hva politiet gjør for samfunnet ?

Greit at noen politimenn er "vanskeligere" en andre, men de gjør da bare jobben sin ?
Jeg driver ikke med "faenskap" Så jeg har ikke noe forhold til politiet i det hele tatt.

Men jeg VEIT at uten politiet så hadde samfunnet vært helt forandret, jeg hadde ikke følt meg trygg.
Jeg føler bare at dere som "hater" politiet har brutt loven å fortjener det.

Noen som kan fortelle meg hva dem føler til det jeg skriver?
Er jeg helt på bærtur ?
Sist endret av Iluwu; 15. februar 2013 kl. 01:15.
Det står mye her allerede men en gang jeg var ute på et fylleeventyr og oppførte meg ikke helt pent, så ble jeg putta på glattcella og jeg er POSITIV til at jeg hadde iphonen min på meg i det jeg ble 'arrestert'.. Ingen har selvfølgelig noe grunn til å tro meg, oppførte meg nogenlunde respektløs ovenfor politiet i bilen på vei bort men jeg vet 100% sikkert at de stjal iphonen min fra meg, sikkert som en slags "ekstra straff" siden jeg ikke opptredte på en en pen og respektfull måte mot dem.

Er glad jeg ble arrestert tho, det var jobben demmes og kall det gjerne karma men korrupsjon hører faen ikke hjemme noe sted uansett, jævla fitter.
Sist endret av robz1; 15. februar 2013 kl. 02:06.
Politiet i Norge er ganske greie etter min mening. De få gangene jeg har blitt tatt inn eller gjort noe galt har de vært veldig tålmodige.. Hadde jeg vært i andre land hadde jeg fått tazern, blitt slått osv. Norge er et veldig bra land å bo i, politiet trenger etter min mening å få bære våpen. Helt sykt at dem må få godkjenning før dem trekker våpen. Jeg er fornøyd med politet i Norge, de har hjulpet meg og jeg har aldri møtt på noen skikkelig "drittsekker". Skjønner ikke hvorfor så mange hater på politet, de gjør jobben sin. Er du snill gutt ser du dem aldri
Etter min mening er det noen av oss her som er sykt villige til å forsvare politiet. Som h*n over her som har sitert veldig mange utdrag fra ulike innlegg og prøver å svare dem på en "streng" måte...

Mon tro om h*n jobber i Politiet, eller er en tidligere politimann/kvinne?
[Har byttet om rekkefølgen på quotene litt; for å ta viktigste svaret først.. har også kuttet litt for å unngå milevis lange quoter]
[tingene jeg ikke svarer på (særlig om spesialenheten) er jeg overhodet ikke enig i det han skriver, men har ikke noe mer å komme med enn det jeg har allerede har skrevet]
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette påstår du er et eksempel på at politiet slipper unna med mord, men der tar du feil. Obiora skal ha vært ruset, voldsom og direkte livsfarlig. Hadde ikke politiet tatt kontroll på ham hadde du sittet og kritisert dem fordi de lot folk komme til skade.

Faktum er at politifolkene brukte arrestasjonsteknikker de hadde blitt lært opp til å bruke, og de kan derfor ikke klandres når det medførte at Obiora døde.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg tar feil når jeg sier politiet slapp unna med drap? Politiet bestrider ikke at Obiora ble drept av politiet iallefall. Han ble kvalt og døde surstoffmangel er den offisielle versjonen. Uenigheten står ikke om hvorvidt politiet drepte han eller ikke, uenigheten står om hvorvidt de kan klandres.

Jeg har min mening. Godt over 1000 mennesker i Trondheim følte sterkt nok for at man burde ha en rettsak til at de gikk ut på gatene og demonstrerte. Det er veldig, veldig mange i en by som Trondheim. Da bør det virkelig gå opp for deg at selv om du er berrettiget til din mening, så er det ikke lenger absolutt 100% sikkert at du har rett. Jeg sier overhodet ikke at man skal bøye seg for majoritetsmeningen hver eneste gang alle andre sier noe annet, men du må åpne for at du tar regelrett feil da.

1. Vitner mener politiet var unødvendig voldelige. Du mener vitner som ikke er vant til vold alltid kommer til å synes politiet er voldelige, og derfor kan man ikke høre på dem? Det du sier er åpenbart et moment som bør komme fram i en rettssak, for er sannhet i det, men det er også ekstremt tynt grunnlag å avskrive dem på.. og høres mer ut som et argument jeg hadde forventet å se fra myndighetene i et arabisk eller afrikansk land.. eller Kina. La oss ta en oppsummering av det du har brukt som unnskyldninger, på engelsk, og se etter hva slags land du tror dette kommer fra:

"Yes, witnesses described the police as excessivly violent and agressive, but the police used proven methods for policing and followed all rules and regulations. Violence is sometimes needed when arresting dangerous criminals, and these civilian witnesses were not trained police officers and are thus not in a position to judge their actions. We have decided not to prosecute them, and no actions will be taken against the police officers involved as a internal enquiry clearly showed they not guilty of neglicence.."

2. At politiet brukte korrekte arrestasjonsteknikker betyr ikke at de utviste nødvendig dømmekraft. Obduksjonsrapporten sa faktisk at han ble kvelt ihjel.. du synes kanskje det er greit at politiet dreper mennesker så lenge de bare følger brukermanualen sin, men det synes nå verken jeg eller ganske mange i Trondheim er greit.

Hva er argumentene mot å få dette opp i rettsapparet? Kommer det fram fortjent kritikk så får man ting opp i lyset som virkelig burde opp i lyset.. og har de ingenting å skjule, så gjenoppretter man mye av tilliten politiet mistet...

.. for la oss ikke miste synet av hva som skjedde: politiet tok kvelertak på en person, han døde av oksygen-mangel og det har kun blitt gjennomført en lukket undersøkelse av hendelsen. Hvordan i all verden kan dette være ok?

Hva er problemet med grensekontroll?
Vis hele sitatet...
Prinsippielt, åpenbart ingenting.. men det føyer seg inn i den store rekken av myndighetsutøvelse som har som hensikt å kontrollere og straffe. Litt av poenget mitt er at jeg synes denne kontroll-tendens har gått litt av skaftet, særlig siden jeg føler at det treffer veldig ulikt. Lovlydige pent klipte venner av meg blir aldri kontrollert, imens lovlydige venner av meg som ser ørlite utenfor normalen blir stoppet ofte...

.. hele poenget mitt er egentlig at mange av tingene jeg påpeker er isolert sett ikke ille i det hele tatt, men satt sammen til et helhetelig system så blir det rimelig jævli.
Hvis politiet ikke er i nærheten så er det fordi de har det travelt med andre oppdrag. Mener du de skal ignorere andre voldsepisoder bare for å overvåke taxikøene du mener er viktigere enn alt annet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke politiet sitter på rævva og later seg om kvelden nei. Jeg mener åpenbart at politiet har altfor for få på vakt på kveldene. Disse taxikøene jeg nevner er essensielle for at folk skal føle seg trygge, og politiet er dønn avhengig av samarbeidvilje i resten av yrkesutøvelsen sin.... Jeg er ikke eneste lovlydige personen jeg kjenner som nå har som grunnregel å ikke prate med politiet.. eller som vil være grunnleggende mistenksom når jeg må ha med dem å gjøre. Det burde ikke være sånn.

Det kommer av at politiet har begrenset kapasitet. Og småkriminalitet føles veldig ille for hvert enkelt offer, men i en større sammenheng er det veldig trivielt. Politiet kan ikke bare bruke tiden på trivielle saker. De kan ikke etterforske alle saker, og må derfor prioritere noe bort.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at smånasking kommer til å ha lav oppklareringsprosent. Spørsmålet blir da hvor lav?. Det er halv-jevnlig historier ute om folk som har iphone-trackingen på, vet hvilket hus deres stjålne mobiltelefon er i, men kan ikke få politiet til å hjelpe.. anekdotisk, men inntrykket man sitter igjen blir at politiet ikke en gang gidder å ta de enkleste sakene... for på et eller annet tidspunkt handler det ikke bare om prioriteringer, men bare dårlig håndtverk.
Politiet er på langt nær så aktive i trafikken som de burde ha vært. Jeg leste et sted at forskning på politiets bruk av tid viser at de bruker under 2% av tiden sin på trafikkrelaterte oppgaver.
Vis hele sitatet...
Javel. Det er særdeles få dødsfall i Norge i forhold til folketall og kjøreforholdene. Det er greit at du vil ha mer, håper du lar vær å stemme ved neste valg.
[angående når politiet raider folk som spiller poker]
Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter. Men organisert gambling er ofte forbundet med mafiavirksomhet. Uansett, at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.
Vis hele sitatet...
Alt annet jeg har svart har vært av typen 'jeg er åpenbart uenig, men ser hvorfor du har meingene du har'.. .men dette var.. tåpelig

Hvis du tror noen av pokerringene som har blitt tatt i Norge har noe med mafia-virksomhet å gjøre må du enten slutte å henge på nyhetsspeilet eller bruke 5 sekunder på et av forumene hvor poker diskuteres. Det er nok av mennesker der som har blitt tatt, og de folka der er ikke akkurat mafia-materiell..

.. og ja, jeg synes det er rimelig tragikomisk at den type saker har blitt prioritert ja. Om politiet tilfeldigvis er på stedet skjønner jeg selvfølgelig at de må tas, men fanden heller..de har kjørt store raid i Bergen. Det kan du fanden meg ikke forsvare i ramsalt alvor? Jeg håper du skrev dette fordi du hadde behov for å si imot meg, og ikke fordi du faktisk mener det.

[Angående Utøya etc]Dessuten er politiet i Norge dimensjonert for hverdagsoppgaver og ikke digre krisesituasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at feil kommer til å gjøres.. det er mennesker som tar vanskelige beslutninger raskt, med utilstrekkelig informasjon tilgjengelig. At ting går feil betyr dermed ikke at de nødvendigvis fortjener kritikk, men at det er vanskelig er heller ikke noe mot-argument mot all kritikk som kommer.

Les notatene over hva som gikk feil under reaksjonen på Nygaards-mordforsøket (Boka om det er god lesning)... Det ble sendt ut ordre om at grenseovergangene skulle stenges, noe som ikke skjedde fordi den ikke ble mottatt.. og det ble sendt ut beskjeder til andre politidistrikt om hva de skulle være på vakt etter.. som ikke ble sett. Det var en komplett mangel på kommunikasjon mellom politidistriktene som sterkt vanskeligjorde etterforskningen.

Ser dette kjent ut?
Sist endret av DumDiDum; 15. februar 2013 kl. 03:29.
Gejnnomtenkt dumdidum. +1
hemmeligegreier: Nei, det skulle den ikke. Politifolkene brukte godkjente teknikker og kan ikke klandres. De måtte ta seg av en diger, ruset, farlig mann og dermed gikk det som det gikk.
Vis hele sitatet...
Hva faen? (den her setningen måtte jeg bare reagere på når jeg så den...) Er "godkjente teknikker" at de denger løs på Obiora og kveler han? Uansett om han er en diger, ruset, og "farlig" (svart/ikkenorsk) mann, så har jo politiet en hel rekke alternative pågripelsesmetoder enn de allermest voldsomme og skadefremmende (bl.a de du lærer ved å se på MMA eller noe enda mer voldelig).

Er det virkelig mulig å mene at alt politiet foretar seg er O.k., siden det er i politiets/myndighetenes regi? -Jeg mener fremdeles at du enten så jobber i politiet eller så driver du gjøn med leserne av tråden her. Seriøst.
Sist endret av aeon_illuminate; 15. februar 2013 kl. 04:03.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Er du snill gutt ser du dem aldri
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. Jeg er stort sett en snill gutt, men de gangene jeg har enten ringt inn episoder (observert vold, bevisstløse folk i gata etc.) blitt omdirigert (f.eks. sperring av gater) eller har anmeldt ting, har jeg uten unntak blitt møtt med en anklagende og ufin tone. (Eksempel: Da jeg ringte om en bevisstløs mann i veibanen, sa de bare "Vi vet det, du kaster bort tiden vår!" og la på...) En gang skulle jeg anmelde et tyveri av ryggsekk, og uten at de engang så på saken, beskyldte de meg for å ha gjort det selv for å få inn forsikringspenger!

To ganger har jeg blitt plukket opp og tatt med på stasjonen uten noen grunn og uten noen forklaring. Nå kommer mange selvsagt til å si at jeg sikkert hadde gjort ett eller annet og fortjente det, og jeg kan ikke si noe annet enn at slikt skjer i småbyer hvor politiet kjeder seg og ungdom er utendørs om natta. (Ja, jeg var helt edru. Kan jo også legge til at jeg har hvit hud og er som regel "pen i tøyet".) Den ene gangen ble jeg beskyldt for et innbrudd som det viste seg aldri hadde skjedd!

Jeg føler meg ikke trygg når jeg ser politiet - spesielt småbypoliti - rulle rundt i gatene på jakt etter folk de kan plage.
Politiet her jeg bor er ihvertfall veldig oppegående. Om du møter dem ute på kvelden eller på et utested er de veldig hyggelige og respektfulle. Masse av det som skrives er helt ukjent for meg, men nå tror jeg ikke alle her kommer med hele bildet de forteller om.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Såvidt jeg kan se fungerer spesialenheten svært godt.

Hva er problemet med grensekontroll?



Hvis politiet ikke er i nærheten så er det fordi de har det travelt med andre oppdrag. Mener du de skal ignorere andre voldsepisoder bare for å overvåke taxikøene du mener er viktigere enn alt annet?



Det kommer av at politiet har begrenset kapasitet. Og småkriminalitet føles veldig ille for hvert enkelt offer, men i en større sammenheng er det veldig trivielt. Politiet kan ikke bare bruke tiden på trivielle saker. De kan ikke etterforske alle saker, og må derfor prioritere noe bort.



Politiet er på langt nær så aktive i trafikken som de burde ha vært. Jeg leste et sted at forskning på politiets bruk av tid viser at de bruker under 2% av tiden sin på trafikkrelaterte oppgaver.



Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter. Men organisert gambling er ofte forbundet med mafiavirksomhet. Uansett, at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.



Det er fordi du som regel ikke kommer i kontakt med politiet med mindre det har skjedd noe negativt.



Ikke egentlig. Det er umulig å planlegge for slike hendelser. Det er mulig å gjøre det bedre enn det ble gjort, men det hadde uansett blitt gjort mye feil fordi det tross alt bare er mennesker som skal ta seg av det.

Dessuten er politiet i Norge dimensjonert for hverdagsoppgaver og ikke digre krisesituasjoner.



Dette påstår du er et eksempel på at politiet slipper unna med mord, men der tar du feil. Obiora skal ha vært ruset, voldsom og direkte livsfarlig. Hadde ikke politiet tatt kontroll på ham hadde du sittet og kritisert dem fordi de lot folk komme til skade.

Faktum er at politifolkene brukte arrestasjonsteknikker de hadde blitt lært opp til å bruke, og de kan derfor ikke klandres når det medførte at Obiora døde.



Folk som aldri har sett en arrestasjon før synes alltid de ser og høres veldig brutale ut. Arrestanten vil gjerne hyle og bære seg, og gjøre alt han kan for å slippe unna. Hva naive sivile som ikke har fnugg av livserfaring synes om saken kan man ikke tillegge særlig stor vekt.

Det må nødvendigvis se voldsomt ut når flere politifolk må til for å få kontroll på en diger, voldelig, ruset person. Obiora motsatte seg voldsomt da han ble forsøkt pågrepet, og dermed måtte politiet eskalere maktbruken til de faktisk fikk kontroll på ham.



Nei, det skulle den ikke. Politifolkene brukte godkjente teknikker og kan ikke klandres. De måtte ta seg av en diger, ruset, farlig mann og dermed gikk det som det gikk.



Spesialenheten er ikke en del av politiet. Alle saker som meldes inn kan heller ikke sendes videre til rettssystemet. Det må være et grunnlag for det, og det var det ikke i Obiora-saken (noe du også delvis har sagt deg enig i).

Å sende saker videre som åpenbart ikke har noe for seg er å kaste bort domstolens tid, og utsetter politifolkene for unødvendig mye bråk.



Nei, en politimann kan ikke gjøre det. Og det er ikke slik at kolleger nødvendigvis vil støtte ham. Dessuten er spesialenheten ikke en del av politiet.

Det er visst en merkelig oppfatning om at politifolk helt magisk har et slags uløselig bånd bare fordi de har samme yrke. Slik er det ikke. Det kan nok være en viss grad av kollegial støtte mellom de som jobber sammen direkte, men husk også på at de fleste politiledere (de som eventuelt sender saker videre til spesialenheten) har juristbakgrunn og ikke politibakgrunn. Det har alltid vært en viss grad av konflikt mellom politiutdannede og jurister, da det tradisjonelt sett har vært påkrevet med juridisk kompetanse for å bli politileder, og juristene i politiet har kjempet for å beholde det slik.

Du bør med andre ord justere meningene dine en smule, for det blir litt for naivt og konspiratorisk.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva faen? (den her setningen måtte jeg bare reagere på når jeg så den...) Er "godkjente teknikker" at de denger løs på Obiora og kveler han? Uansett om han er en diger, ruset, og "farlig" (svart/ikkenorsk) mann, så har jo politiet en hel rekke alternative pågripelsesmetoder enn de allermest voldsomme og skadefremmende (bl.a de du lærer ved å se på MMA eller noe enda mer voldelig).

Er det virkelig mulig å mene at alt politiet foretar seg er O.k., siden det er i politiets/myndighetenes regi? -Jeg mener fremdeles at du enten så jobber i politiet eller så driver du gjøn med leserne av tråden her. Seriøst.
Vis hele sitatet...
Ved en systemfeil på polithøyskolen, hadde ikke de fanget opp hendelser og ny kunnskap fra dødsfall ved pågripelser i andre land. Det gikk på at ekstremt utagerende personer kan dø av overanstrengelse/surstoffmangel ved bruk av mageleie over tid. Dette gjelder særlig overvektige personer.
Dette var ukjent for skolen og ukjent for politifolkene.
Ja, at dette ikke var kjent når det var kjent i andre land er kritikkverdig. Men det blir vanskelig å kritisere enkeltpersoner, og aller minst politifolkene som gjorde som de var blitt lært til.

De fleste MMA teknikker er lite aktuelle for de har et for stort skadepotensiale. Utøverne på MMA er svært godt trente og profesjonelle.

Selv om bruk av langvarig mageleie er blitt endret etter Obiora, må vi regne med at dødsfall også vil skje i fremtiden. Det er ikke ufarlig å miste kontrollen over seg selv og begi seg ut på ekstreme fysiske påkjenninger, som ved pågripelser. For politiet og samfunnets tillit som de er avhengige av og den enkelte politimann er dødsfall det verste som kan skje.

Det er en svært stor andel av befolkningen som mener at politiet gjør en svært god eller god jobb. Denne andelen er vesentlig høyere enn i andre land.
Sitat av 001 Vis innlegg
Ved en systemfeil på polithøyskolen, hadde ikke de fanget opp hendelser og ny kunnskap fra dødsfall ved pågripelser i andre land. Det gikk på at ekstremt utagerende personer kan dø av overanstrengelse/surstoffmangel ved bruk av mageleie over tid. Dette gjelder særlig overvektige personer.
Dette var ukjent for skolen og ukjent for politifolkene.
Ja, at dette ikke var kjent når det var kjent i andre land er kritikkverdig. Men det blir vanskelig å kritisere enkeltpersoner, og aller minst politifolkene som gjorde som de var blitt lært til.

De fleste MMA teknikker er lite aktuelle for de har et for stort skadepotensiale. Utøverne på MMA er svært godt trente og profesjonelle.

Selv om bruk av langvarig mageleie er blitt endret etter Obiora, må vi regne med at dødsfall også vil skje i fremtiden. Det er ikke ufarlig å miste kontrollen over seg selv og begi seg ut på ekstreme fysiske påkjenninger, som ved pågripelser. For politiet og samfunnets tillit som de er avhengige av og den enkelte politimann er dødsfall det verste som kan skje.

Det er en svært stor andel av befolkningen som mener at politiet gjør en svært god eller god jobb. Denne andelen er vesentlig høyere enn i andre land.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått her - det er inegn som påstår at politimennene som drepte Obiora nødvendigvis skulle bli dømt. Vi mener derimot at saken skulle ha blitt prøvet for retten. Ser du forskjellen?

Dersom du dreper noen i nødverge, så vil alltid politiet ta ut tiltale for drap. Så vil saken bli prøvet for retten, fakta legges på bordet, og til slutt vil en antatt uavhengig tredjepart (dommerene) avgjøre om du handlet i nødverge eller ikke. En tiltale i en slik sak betyr ikke nødvendigvis at du har gjort noe galt, men det er såpass alvorlig at det må behandles grundig i rettsystemet, slik at man er sikre på at rettferdigheten kommer ferm. Det er i alle fall tanken. Slik burde det også være med saken om Obiora. Kanskje ville en rettsak vise at poltitet ikke kunne ha gjort noe særlig annerledes og at de ikke visste hvor farlig slikt mageleie var. Kanskje ville saken vise at de ikke hadde noe annet valg, og de ville blitt frikjent. Det får vi imidlertid ikke vite, for saken ble ikke prøvet for retten. I etterkant av en rettsak kan man gå gjennom alle dokumenter, eller kanskje sitte på tilhørerbenken mens det pågår, og tilse at alt skjer korrekt. Slik er det ikke for politiets interne høringer eller spesialenhetens vurderinger. Vi kan derfor ikke vite om politiet gikk over streken eller ei, det eneste vi vet er at politiet selv sier alt var greit. Det gir en emmen smak av urettferdighet i munnen; politiet har en ekstra beskyttelse og får ikke sine saker opp for retten, noe som garantert hadde skjedd med sivile.

Hvorfor tør ikke poltiet å la seg underlegge de samme standarder som resten av befolkningen må? Det er veldig lett å mistenke at de selv vet det ville slått ut dårlig for dem... Slike ting gjør at folk blir mer skeptisk til politiet som etat.

Rettferdighet er ikke bare å få folk dømt for forbrytelser. Rettferdighet innebærer også at alle behandles likt og at alvorlige saker blir behandlet på en etterprøvbar måte. Det er der politiet feiler grovt.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Etter min mening er det noen av oss her som er sykt villige til å forsvare politiet. Som h*n over her som har sitert veldig mange utdrag fra ulike innlegg og prøver å svare dem på en "streng" måte...

Mon tro om h*n jobber i Politiet, eller er en tidligere politimann/kvinne?
Vis hele sitatet...
Hva med de som er "sykt villige" til å angripe politiet, selv med beviselig feilaktige påstander? Hva skal man tro om disse?

Og hva med de som bare angriper den som svarer på kommentarer i stedet for å komme med motargumenter? Hva skal man tillegge dem av negative egenskaper for å slippe og forholde seg til det de faktisk skriver?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva faen? (den her setningen måtte jeg bare reagere på når jeg så den...) Er "godkjente teknikker" at de denger løs på Obiora og kveler han? Uansett om han er en diger, ruset, og "farlig" (svart/ikkenorsk) mann, så har jo politiet en hel rekke alternative pågripelsesmetoder enn de allermest voldsomme og skadefremmende (bl.a de du lærer ved å se på MMA eller noe enda mer voldelig).
Vis hele sitatet...
Helt uavhengig av ditt forsøk på å opprette en stråmann, så er sakens fakta den at de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk som i ettertid har blitt forbudt eller modifisert nettopp på grunn av denne episoden.

Når det gjelder om Obiora var farlig, så er det åpenbart at han ble oppfattet slik siden politiet måtte komme til stedet. Videre måtte det flere politifolk til for å få kontroll på ham.

At du mener at "farlig" betyr svart/ikke-norsk får du stå for selv. Jeg gjengir bare sakens fakta, så får du klovne videre.

Ja, politiet har mange maktmetoder, men det er altså slik at de måtte eskalere maktbruken på grunn av situasjonen. Det måtte flere politifolk til for å få kontroll på mannen, så det er helt åpenbart at han gjorde voldsom motstand.

Er det virkelig mulig å mene at alt politiet foretar seg er O.k., siden det er i politiets/myndighetenes regi?
Vis hele sitatet...
Når har jeg skrevet noe slikt? Kanskje det er på tide at du prøver å forholde deg til det jeg skriver, og prøver å la være å la hatet ditt blende deg.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, jeg tar feil når jeg sier politiet slapp unna med drap? Politiet bestrider ikke at Obiora ble drept av politiet iallefall. Han ble kvalt og døde surstoffmangel er den offisielle versjonen. Uenigheten står ikke om hvorvidt politiet drepte han eller ikke, uenigheten står om hvorvidt de kan klandres.
Vis hele sitatet...
Ja, du tar feil. De slapp ikke unna med drap. De kunne ikke klandres i utgangspunktet. Det er ingen uenighet om de kunne klandres eller ikke, for dette er avgjort allerede, og politiet har endret prosedyrene sine for å unngå slikt i fremtiden.

Det var altså noe galt med prosedyrene, ikke med de som fulgte dem.

Jeg har min mening. Godt over 1000 mennesker i Trondheim følte sterkt nok for at man burde ha en rettsak til at de gikk ut på gatene og demonstrerte. Det er veldig, veldig mange i en by som Trondheim.
Vis hele sitatet...
Hva så? Fakta er ikke et demokrati. Det er ikke slik at fakta blir feil bare fordi mange mener det. Følelser er irrasjonelle, og man ser jo at du ikke har fått med deg alle sakens fakta. Jeg kan garantere deg at de fleste av demonstrantene også trodde at politifolkene omtrent henrettet Obiora, når faktum er at de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk som politifolk ble lært opp til å bruke.

Vitner mener politiet var unødvendig voldelige. Du mener vitner som ikke er vant til vold alltid kommer til å synes politiet er voldelige, og derfor kan man ikke høre på dem? Det du sier er åpenbart et moment som bør komme fram i en rettssak, for er sannhet i det, men det er også ekstremt tynt grunnlag å avskrive dem på.. og høres mer ut som et argument jeg hadde forventet å se fra myndighetene i et arabisk eller afrikansk land.. eller Kina.
Vis hele sitatet...
Kjære vene. Jeg vet at arrestasjoner kan se voldsomme ut, og jeg vet at arrestanter ofte skriker og bærer seg og bæljer om politivold. Når arrestasjonen av Obiora så voldsom ut så er det åpenbart fordi han var diger, ruset, farlig og voldelig selv.

La oss ta en oppsummering av det du har brukt som unnskyldninger, på engelsk, og se etter hva slags land du tror dette kommer fra:
Vis hele sitatet...
Det jeg har forklart deg er sakens fakta. Teknikken som ble brukt på Obiora ble forandret på eller forbudt etter hendelsen, noe som bekrefter at politifolkene er uskyldige. Hva et eller annet tilfeldig sitat du kommer med har med saken å gjøre vet jeg ikke.

At politiet brukte korrekte arrestasjonsteknikker betyr ikke at de utviste nødvendig dømmekraft. Obduksjonsrapporten sa faktisk at han ble kvelt ihjel.. du synes kanskje det er greit at politiet dreper mennesker så lenge de bare følger brukermanualen sin, men det synes nå verken jeg eller ganske mange i Trondheim er greit.
Vis hele sitatet...
Det måtte flere politifolk til for å få kontroll på ham. Hvis du ser på sakens fakta er det slik at han kjempet voldsomt imot, og da må politiet eskalere maktbruken til de får ham under kontroll.

At han ble kvalt er ikke relevant fordi de som sagt brukte en godkjent arrestasjonsteknikk. De kan altså ikke klandres for det som skjedde.

Hva er argumentene mot å få dette opp i rettsapparet?
Vis hele sitatet...
Fakta er allerede avklart, og man har ikke funnet noe grunnlag for en rettslig gjennomgang av dette. Man tar ikke bare tilfeldige ting opp i retten fordi man synes det høres lurt ut. Man må ha en reell sak å bygge det på.

.. for la oss ikke miste synet av hva som skjedde: politiet tok kvelertak på en person, han døde av oksygen-mangel og det har kun blitt gjennomført en lukket undersøkelse av hendelsen. Hvordan i all verden kan dette være ok?
Vis hele sitatet...
Dette er OK fordi sakens fakta er såpass klare, selv om du ønsker å benekte dem.

Prinsippielt, åpenbart ingenting.. men det føyer seg inn i den store rekken av myndighetsutøvelse som har som hensikt å kontrollere og straffe.
Vis hele sitatet...
Å vise frem passet sitt er å bli straffet?

Jeg tror ikke politiet sitter på rævva og later seg om kvelden nei. Jeg mener åpenbart at politiet har altfor for få på vakt på kveldene. Disse taxikøene jeg nevner er essensielle for at folk skal føle seg trygge, og politiet er dønn avhengig av samarbeidvilje i resten av yrkesutøvelsen sin....
Vis hele sitatet...
Det er sikkert flott for deg å ha veldig sterke meninger om at akkurat denne taxi-køen er det viktigste i hele verden, men politiet må altså tenke større enn det.

Jeg er ikke eneste lovlydige personen jeg kjenner som nå har som grunnregel å ikke prate med politiet.. eller som vil være grunnleggende mistenksom når jeg må ha med dem å gjøre. Det burde ikke være sånn.
Vis hele sitatet...
Politiet i Norge er rene pusekatter i internasjonal sammenheng. De blir lært opp til å bli sosionomer under utdannelsen sin, omtrent. Hvis du har problemer med politiet så vil jeg si at det er du som er problemet.

Det er åpenbart at smånasking kommer til å ha lav oppklareringsprosent. Spørsmålet blir da hvor lav?. Det er halv-jevnlig historier ute om folk som har iphone-trackingen på, vet hvilket hus deres stjålne mobiltelefon er i, men kan ikke få politiet til å hjelpe.. anekdotisk, men inntrykket man sitter igjen blir at politiet ikke en gang gidder å ta de enkleste sakene... for på et eller annet tidspunkt handler det ikke bare om prioriteringer, men bare dårlig håndtverk.
Vis hele sitatet...
Kjære deg, det er haugevis av telefoner og annet som stjeles hver eneste dag. Politiet kunne sikkert brukt all sin tid på slikt. Men de har mange oppgaver, og de må prioritere. Det føles forferdelig for hver enkelt som mister telefonen, men i en større sammenheng er slike saker trivielle og bør ikke kastes bort for mye tid på.

Javel. Det er særdeles få dødsfall i Norge i forhold til folketall og kjøreforholdene. Det er greit at du vil ha mer, håper du lar vær å stemme ved neste valg.
Vis hele sitatet...
Det er du som vil ha mindre kontroll i trafikken, noe som vil føre til flere døde og skadde.

Hvis du tror noen av pokerringene som har blitt tatt i Norge har noe med mafia-virksomhet å gjøre må du enten slutte å henge på nyhetsspeilet eller bruke 5 sekunder på et av forumene hvor poker diskuteres. Det er nok av mennesker der som har blitt tatt, og de folka der er ikke akkurat mafia-materiell..
Vis hele sitatet...
Alle snakker alltid sant på internett. Det vet jo alle.

Eller hva?

Det er sikkert fint for deg å tro blindt på alt som skrives på nettet, og du tror vel også at det du leser er representativt for alt som skjer.

.. og ja, jeg synes det er rimelig tragikomisk at den type saker har blitt prioritert ja. Om politiet tilfeldigvis er på stedet skjønner jeg selvfølgelig at de må tas, men fanden heller..de har kjørt store raid i Bergen. Det kan du fanden meg ikke forsvare i ramsalt alvor? Jeg håper du skrev dette fordi du hadde behov for å si imot meg, og ikke fordi du faktisk mener det.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg svart på alt. Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter, men nå klager du over at de tar gamblere? Selvmotsigelser er flotte greier.

Og at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tror du har misforstått her - det er inegn som påstår at politimennene som drepte Obiora nødvendigvis skulle bli dømt. Vi mener derimot at saken skulle ha blitt prøvet for retten. Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe poeng å prøve saken for retten, da sakens fakta allerede er kjent, og de som er ansvarlige for bruken av arrestasjonsteknikken har tatt dette ansvaret.

Dersom du dreper noen i nødverge, så vil alltid politiet ta ut tiltale for drap.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er ikke noe poeng å prøve saken for retten, da sakens fakta allerede er kjent, og de som er ansvarlige for bruken av arrestasjonsteknikken har tatt dette ansvaret.



Kilde?
Vis hele sitatet...
Her var det mye tekst og lite innhold. Siden mesteparten av innlegget ditt er en auotrepeat av "fakta sier at politiet gjorde rett" så ser jeg ingen grunn til å svare på annet enn det som er addressert direkte til meg.

Nå, etter utallige gjentakelser, så viser du nok en gang ettertrykkelig at du ikke har fattet poenget - det er hevet over tvil at politiet mente at sakens fakta var klare og entydige og således ikke grunnlag for å dra det videre. Det er imidlertid ikke gitt at retten ville ha kommet til samme konklusjon. Retten skal være uavhengig. Politiets egne vurderinger av politifolk er sikkert uhildrede, ærlige og alt det der. De er imidlertid ikke uavhengige. Og nei, før du kommer drassende med spesialenheten, bruken av folk fra andre avdelinger tilsvarende tøv - samtlige parter har et kollegialt forhold. De er sikkert uavhengige i lovens forstand, men bare en politbetjent er blind nok til å ikke se at de er utakt med rettferdighetsoppfatningen til befolkningen en masse. Men, det er jo bare følelser. Men seriøst - på hvilken måte ville en rettsak ha vært et problem? Hvis det er så forbanna sikkert at politiet handlet korrekt, ville det ikke da være i deres interesse å få saken belyst på best mulig måte? De ville jo ha fått betydelig mindre antipati i befolkningen hvis dette kom klart og tydelig frem fra en uavhengig tredjepart at politiet ikke gjorde noe galt.

Mine grunner til å være skeptisk til politiet er ikke bare tuftet på hva de gjør og lovene de håndhever. Disse tingene er ille nok i seg selv, men det er holdningene deres som virkelig tar kaka. La oss fortsette med Obiora - en mann blir arrestert og liket blir henta senere. Tilbake står en lamslått by og spør seg hva i helvete skjedde nå?! Politiets svar: "Vi kan ikke se å ha opptrådt uansvarlig. Aksepter det og hold kjeft."
Arrogansen! Det er de samme holdningene du utviser i ditt innlegg. Fanatisk støtte til politiet, alle motforestillinger avfeies som infantilt vrørv. Du har rett alle andre tar feil, og nå burde de til helsike holde kjeft.
Et annet aspekt av dette ser man når man forsøker å snakke med politiet. Når sivilie mennesker havner i diskusjon, så forsøker de fleste voksne mennesker å være litt avholdne med konflikteskaleringa. Dersom motparten har syke meninger, så velger man oftest å være litt diplomatisk, legge til litt godvilje og ikke forsøke å ta alt i verste mening. En dårlig spøk oppfates som nettop det, man tar ikke nødvendigvi alt bokstavelig. Slik er det ikke med politiet. En diskusjon der går mer på formen "Enten gjør du som jeg sier, eller så blir dette utrivelig for deg." De kan godt være tålmodige og rolige. Men de hører ikke på hva du sier. Eller, de hører veldig godt etter og forsøke rå vri det du sier til å bli en grunn til å ta deg. Men å faktisk kunne ha en saklig diskusjon der tenkende mennesker utveksler idéer og vurderer det beste alternativet rasjonelt - aldri i livet. It's the cops way or the high way. Og det er faktisk veldig provoserende. Kanskje har snuten rett, men de gir ingen begrunnelse og er ikke åpne for at de kan ta feil. De har bare to innstillinger; krav og konsekvenser. Saklig samtale er ikke et alternativ.
Denne holdningen har også du.

Din etterspørsel om kilder skal nok kunne la seg oppdrive, men det vil kreve en del statistisk arbeid. Samle alle tall over tilfeller der noen har blitt tatt livet av, og subtrahere alle selvmord og drap med ukjent gjerningsmann. Av de resterende skulle man så kunne danne seg et bilde av hvor mange tilfeller hvor det ikke tas ut tiltale fordi saken opplagt handler om nødverge. Dette blir dessverre litt mer komplisert da drapsstatistikken ikke tar med annet enn overlagte og forsettelige drap. Jeg vet ærlig talt ikke hvilke databaser det bør søkes i engang. Tallene er der nok, men det spørs om de er tilgjengelige. Det blir således en vanseklig påstand å bevise. Jeg kan selvsagt hoste opp utallige tilfeller der folk under rettsakene har unnskyldt seg med nødverge, og jeg vet til og med om et tilfelle der en fyr ble frikjent på det grunnlaget. Men det er ikke det vi er ute etter, vi er ute etter de tilfeller hvor politiet ikke gidder å ta ut tiltale selv om en fyr under kjente omstendigheter har tatt livet av en annen. På den annen side skulle det jo være temmelig lett å motbevise? Kom med ett enkelt eksempel, og jeg skal godta at politiet ikke alltid tar ut tiltale ved oppålagte tilfeller av nødverge. Litt urettferdig å kaste ballen tilbake til deg på denne måten, kanskje, - jeg vet at det er mitt ansvar å bevise egne påstander - men jeg prøvde selv og fant ingen. Kanskje du har større suksess?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Helt uavhengig av ditt forsøk på å opprette en stråmann, så er sakens fakta den at de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk som i ettertid har blitt forbudt eller modifisert nettopp på grunn av denne episoden.
Vis hele sitatet...
Jeg skal repetere, siden du tydeligvis har veldig, veldig vanskelig for det:

Det er fullt mulig å gjøre noe galt selv om man bruker godkjente arrestasjonsteknikker. Mennesker er forskjellige, noen kan ha sykdommer verken de eller politibetjentene vet om og noen ganger går bare ting galt. Spørsmålet er da, viste politimennene nødvendig skjønn? Burde de lagt merke til at han ble blå i trynet en liten stund før han var stein dau? Burde politimannen som holdt han skjønt at det var dødskramper han holdt igjen?

Burde politimannen som holdt han skjønt at personen var død, utifra siklet som rant ut av munnen, de døde øynene, mangelen på bevegelse og det faktum at person han holdt fast ikke pustet lengre.. og startet gjenopplivelsesprossessen litt tidligere? .. eller er det greit om han bare fortsetter å holde så lenge han vil, så lenge han bruker en godkjent arrestasjonsteknikk?
Usikker på om det er tatt med i tråden tidligere, men den ene politimannen som kvalte Obiora har tidligere vært i medienes søkelys.

Arrestasjonen av Sophia Baidoo

http://no.wikipedia.org/wiki/Sophia_Baidoo
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå, etter utallige gjentakelser, så viser du nok en gang ettertrykkelig at du ikke har fattet poenget - det er hevet over tvil at politiet mente at sakens fakta var klare og entydige og således ikke grunnlag for å dra det videre.
Vis hele sitatet...
Ikke politiet, men Spesialenheten for politisaker.

Mine grunner til å være skeptisk til politiet er ikke bare tuftet på hva de gjør og lovene de håndhever. Disse tingene er ille nok i seg selv, men det er holdningene deres som virkelig tar kaka. La oss fortsette med Obiora - en mann blir arrestert og liket blir henta senere. Tilbake står en lamslått by og spør seg hva i helvete skjedde nå?! Politiets svar: "Vi kan ikke se å ha opptrådt uansvarlig. Aksepter det og hold kjeft."
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart hva som skjedde. Når ba politiet folk om å holde kjeft?

Du skriver fryktelig mye, men det henger rett og slett ikke på greip.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er fullt mulig å gjøre noe galt selv om man bruker godkjente arrestasjonsteknikker. Mennesker er forskjellige, noen kan ha sykdommer verken de eller politibetjentene vet om og noen ganger går bare ting galt. Spørsmålet er da, viste politimennene nødvendig skjønn? Burde de lagt merke til at han ble blå i trynet en liten stund før han var stein dau? Burde politimannen som holdt han skjønt at det var dødskramper han holdt igjen?
Vis hele sitatet...
De brukte en godkjent arrestasjonsteknikk. Når de bruker en godkjent arrestasjonsteknikk og noe går galt så er det teknikken som har skylden, og ikke politifolkene.

Hva de burde ha lagt merke til er bare et irrelevant sidespor. Det er ikke gitt at det var noen tydelige tegn på noe som helst.

Sitat av shittrønder Vis innlegg
Usikker på om det er tatt med i tråden tidligere, men den ene politimannen som kvalte Obiora har tidligere vært i medienes søkelys.
Vis hele sitatet...
Han ble også frikjent i retten, men når noen har bestemt seg for å hate politiet så er ikke fakta så viktig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
De brukte en godkjent arrestasjonsteknikk. Når de bruker en godkjent arrestasjonsteknikk og noe går galt så er det teknikken som har skylden, og ikke politifolkene.
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke, nå er du tåpelig.

Det viktige spørsmålet er om det kom signaler de burde tatt om at dette ikke var en normal arrestasjon. Om alt forløp seg som under en "vanlig" arrestasjon kan de ikke klandres, men om det skjedde noe nytt eller uvant, som tilsa at det som skjedde kunne skje kan de åpenbart klandres. De har nøyaktig samme plikt til å hjelpe (istedenfor å drepe) mennesker i nød som absolutt alle andre har.

Arrestasjonsteknikker fritar dem ikke fra denne plikten, og det skremmer vannet av meg at noen kan tro at det gjør det.
Hva de burde ha lagt merke til er bare et irrelevant sidespor. Det er ikke gitt at det var noen tydelige tegn på noe som helst.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke et irrelevant sidespor. Det er det suverent viktigste i hele saken, og er grunnen til at man ønsket en rettssak. Burde politiet skjønt hva som skjedde? Utviste de allminnelig dømmekraft?

Dessverre, siden det aldri ble noen rettsak, så kommer vi aldri til å få vite svaret... fordi istedenfor en åpen, god og grundig rettssak ble de isteden frikjent av mennesker med samme håpløse grunnholdning som du har. Det skremmer fortsatt vannet av meg, og er et genuint demokratisk problem for Norge.
Sist endret av DumDiDum; 24. februar 2013 kl. 01:23.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Åpenbart ikke, nå er du tåpelig.

Det viktige spørsmålet er om det kom signaler de burde tatt om at dette ikke var en normal arrestasjon. Om alt forløp seg som under en "vanlig" arrestasjon kan de ikke klandres, men om det skjedde noe nytt eller uvant, som tilsa at det som skjedde kunne skje kan de åpenbart klandres. De har nøyaktig samme plikt til å hjelpe (istedenfor å drepe) mennesker i nød som absolutt alle andre har.

Arrestasjonsteknikker fritar dem ikke fra denne plikten, og det skremmer vannet av meg at noen kan tro at det gjør det.

Nei, det er ikke et irrelevant sidespor. Det er det suverent viktigste i hele saken, og er grunnen til at man ønsket en rettssak. Burde politiet skjønt hva som skjedde? Utviste de allminnelig dømmekraft?

Dessverre, siden det aldri ble noen rettsak, så kommer vi aldri til å få vite svaret... fordi istedenfor en åpen, god og grundig rettssak ble de isteden frikjent av mennesker med samme håpløse grunnholdning som du har. Det skremmer fortsatt vannet av meg, og er et genuint demokratisk problem for Norge.
Vis hele sitatet...
Du mangler helt forståelse for grunnleggende demokratiske rettsprinsipper og vårt rettslige system.

De momentene du stiller spørsmål om er vurdert av påtalejuristene i Spesialenheten for politisaker og kvaliteten på dette arbeidet er vurdert av Statsadvokaten.

Spesialenheten for politisaker er uavhengig av politiet, den er underlagt Justisdepartementet. Det er riktig at mange som arbeider i Spesialenheten har erfaring fra politiet, det er er da også helt nødvendig og riktig for å kunne håndtere arbeidsoppgavene tilagt spesialenheten.

I et demokratisk rettslig system står likhetstanken sterkt. Prinsippet om lik behandling kan ikke neglisjeres selv om politiet som organisasjon eller politibetjenter er under etterforskning for straffbare handlinger. I Obiorasaken ble det således benyttet den vanlige systematikken for rettsprosessen, ved at påtalejuristene og statsadvokaten vurderte om det var nødvendig å ta ut tiltale for en rettsak. For at det skal tas ut tiltale, må påtalemyndigheten føle seg overbevist om at tiltalte er skyldig og at det er ført tilstrekkelig bevis for å få domfellelse i retten. Om dette ikke er oppfylt skal det ikke tas ut tiltale.

Det må gjelde likhet for loven, uansett hvem som blir etterforsket/straffeforfulgt.
Sist endret av 001; 24. februar 2013 kl. 06:40.
Sitat av 001 Vis innlegg
Du mangler helt forståelse for grunnleggende demokratiske rettsprinsipper og vårt rettslige system.
Vis hele sitatet...
Unødvendig forsøk på hersketeknikk, takk.
De momentene du stiller spørsmål om er vurdert av påtalejuristene i Spesialenheten for politisaker og kvaliteten på dette arbeidet er vurdert av Statsadvokaten.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet beordret faktisk Statsadvokaten spesialenheten å ta opp igjen undersøkelsene, etter at saken var avsluttet første gang. Jeg er fullstendig klar over at tiltale er opp til påtalemyndighetene å vurdere, men en avgjørelse blir aldri mer uhildet enn beslutningsgrunnlaget.

Derfor fokuserer jeg og andre på spesialenhetens arbeid her.. fordi vi tror statsadvokaten gjorde riktig beslutning basert på materialet som ble framvist.. og jeg ser ingen grunn til å mistro statsadvokaten. Vi tror bare beslutningsgrunnlaget var særdeles skjevt.
Spesialenheten for politisaker er uavhengig av politiet, den er underlagt Justisdepartementet. Det er riktig at mange som arbeider i Spesialenheten har erfaring fra politiet, det er er da også helt nødvendig og riktig for å kunne håndtere arbeidsoppgavene tilagt spesialenheten.
Vis hele sitatet...
Som sagt var eneste gang dette diskuteres: Formell organisering er komplett likegyldig.. Spørsmålet er om vurderingene de tar er uhildete. For min del, så virker det naturlig at de vil bli partiske.. fordi når den store majoriteten av anklager mot politiet varierer fra rein bullshit til rimelig tåpelige så er det helt naturlig å utvikle en "politiet gjorde sikkert ikke noe galt"-holdning...

...man lærer tross alt av erfaringene man gjør. Bare sjekk historikken min for hvordan jeg instiktivt antar at eleven tar feil og læreren har rett hver eneste gang en "læreren min er slem"-tråd får lov til å leve her.. ikke basert på noen stammetilhørighet med andre lærere, men pga erfaringene mine som lærer.. og selv om jeg selv er 100% overbevist om at jeg er uhildet og nøytral, så viser historikken min noe annet. Jeg tror man ser samme fenomen hos spesialenheten.

... og når vi i Norge har så sterk urokkelig tro på at absolutt alle er helt nøytrale alltid ender vi opp med å være rottefanget når de ikke er det. Statsadvokaten kan ikke ta ut tiltale på tvers spesialenheten implisitte anbefalinger uten å skape massiv skandale.. og dermed har vi endt opp med denne tragedien.
[..]For at det skal tas ut tiltale, må påtalemyndigheten føle seg overbevist om at tiltalte er skyldig og at det er ført tilstrekkelig bevis for å få domfellelse i retten. Om dette ikke er oppfylt skal det ikke tas ut tiltale.[...]
Vis hele sitatet...
... og som Myoxocephalus allerede har påpekt: I sivile saker hvor det hersker usikkerhet, særlig rundt uaksomt drap, er det sterk tradisjon for å ta ut tiltale for å få klarhet i skyldspørsmålet.. selv om påtalemyndigheten ikke er overbevist om tiltalte bør dømmes....

... fordi noen ganger det viktig å få bevist uskyld også.
Sist endret av DumDiDum; 24. februar 2013 kl. 18:50.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ikke politiet, men Spesialenheten for politisaker.
Vis hele sitatet...
Og der er vi ved sakens kjerne. For å få en sak mot politiet prøvd for retten må den først gjennom en spesialenhet som henlegger nesten alt. Det er rett og slett forskjellsbehandling og sementerer oppfatningen om at politiet er hevet over loven. Det er sikkert praktisk for dem, men de er ikke tjent med det på sikt.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er åpenbart hva som skjedde. Når ba politiet folk om å holde kjeft?
Vis hele sitatet...
Politiet mener det er åpenbart. Folk flest er ikke enige. Politiet lukker ørene og laller videre på sitt evinnelige mantra om at de ikke har gjort noe galt. Det er kun ett enkelt faktum i Obiora-saken som er klart, og det er at hadde det ikke vært for politiets innsats hadde mannen fortsatt vært i live. Hvorvidt politiet gjorde noe galt eller ikke er ikke klart, for det har ikke blitt vurdert av rettsvesenet. At politiet og spesialenheten mener sakens fakta er klare betyr bare at ingen av dem bryr seg om rettstatens legitimitet i folket.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
De brukte en godkjent arrestasjonsteknikk. Når de bruker en godkjent arrestasjonsteknikk og noe går galt så er det teknikken som har skylden, og ikke politifolkene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det. Det kan godt hende at de har sitt på det tørre rent juridisk. Eller ikke, det vet vi ikke da det aldri ble avklart. Men her er du inne på noe dypere - er alt bare et spørsmål om å ha fulgt boka og gjort ting i henhold til oppgitte spesifikasjoner? Samme hva du driver med, om det er snakk om politiarbeid, håndverk eller forskning, så ser vi en trend i samfunnet i dag at alt dreier seg om å ha ryggen fri og kunne dokumentere - " Brann i sikringsboksen, sa du? Vel, her står det sort på hvitt at det er oppført i henhold til standard NEK400 og utført av sertifisert montør, så fuck off."
Oversett dette til politiarbeid - det er greit at folk dør så lenge det er læreboka som tar feil! Det er det du sier! Ser du virkelig ikke selv hvor inni helsikes farlig den holdningen der er?

Det er ikke bare lov å tenke selv. Du har en moralsk plikt til å gjøre det. Og uavhengig av hvilken jkurs samfunnet drives i, så har man nokså kategorisk fastslått at det er ikke nok bare å følge ordre - du har en plikt til å tenke selv også. Spesielt hvis jobben din er å utøve makt mot andre. Vet du, hvis jeg hadde vært politi og ved et uhell tatt livet av noen, så hadde jeg ønsket en rettsak, både for de etterlattes og min egen sjelefred. At politifolkene i denne saken tilsynelatende var i stand til å ryste saken av seg og gå videre uten å mukke - ingen av dem påklaget spesialenhetens beslutning om henleggelse - bevitner et totalt fravær av empati og respekt. Man stoler ikke på slike mennesker.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det viktige spørsmålet er om det kom signaler de burde tatt om at dette ikke var en normal arrestasjon. Om alt forløp seg som under en "vanlig" arrestasjon kan de ikke klandres, men om det skjedde noe nytt eller uvant, som tilsa at det som skjedde kunne skje kan de åpenbart klandres. De har nøyaktig samme plikt til å hjelpe (istedenfor å drepe) mennesker i nød som absolutt alle andre har.
Vis hele sitatet...
Det kom ingen signaler siden han lå på magen.

Nei, det er ikke et irrelevant sidespor. Det er det suverent viktigste i hele saken, og er grunnen til at man ønsket en rettssak. Burde politiet skjønt hva som skjedde? Utviste de allminnelig dømmekraft?
Vis hele sitatet...
Nei, for de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og der er vi ved sakens kjerne. For å få en sak mot politiet prøvd for retten må den først gjennom en spesialenhet som henlegger nesten alt. Det er rett og slett forskjellsbehandling og sementerer oppfatningen om at politiet er hevet over loven.
Vis hele sitatet...
Det er direkte feil. Grunnen til at de fleste saker henlegges er at det er svært lav terskel for at Spesialenheten ser på saker, og dette benytter kriminelle seg av for å hevne seg på politifolk.

Spesialenheten er fortsatt uavhengig av politiet, og underlagt justisdepartementet.

Politiet mener det er åpenbart. Folk flest er ikke enige.
Vis hele sitatet...
Nei, det er åpenbart for alle som evner å tenke rasjonelt. "Folk flest"? Ja, hvis folk flest ikke har satt seg inn i saken og de bare baserer seg på løgnpropaganda så kan det sikkert stemme, men fakta avgjøres ikke ved avstemning.


Det er kun ett enkelt faktum i Obiora-saken som er klart, og det er at hadde det ikke vært for politiets innsats hadde mannen fortsatt vært i live. Hvorvidt politiet gjorde noe galt eller ikke er ikke klart, for det har ikke blitt vurdert av rettsvesenet.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke bli vurdert av rettsvesenet fordi det ikke er noe grunnlag for det.

Du svarte forøvrig ikke på når politiet ba folk om å holde kjeft.

Det kan godt hende at de har sitt på det tørre rent juridisk. Eller ikke, det vet vi ikke da det aldri ble avklart. Men her er du inne på noe dypere - er alt bare et spørsmål om å ha fulgt boka og gjort ting i henhold til oppgitte spesifikasjoner? Samme hva du driver med, om det er snakk om politiarbeid, håndverk eller forskning, så ser vi en trend i samfunnet i dag at alt dreier seg om å ha ryggen fri og kunne dokumentere
Vis hele sitatet...
Jo, det er avklart rent juridisk.

Og selvsagt har politifolk som benytter teknikker de er lært opp til å bruke ryggen fri. Det er ikke deres feil at de er lært opp til å bruke slike teknikker. Men du mener kanskje at politiet ikke skal gjøre som de er lært opp til...

Oversett dette til politiarbeid - det er greit at folk dør så lenge det er læreboka som tar feil! Det er det du sier! Ser du virkelig ikke selv hvor inni helsikes farlig den holdningen der er?
Vis hele sitatet...
Holdningen som er farlig er den du kommer med: At politiet skal ignorere det de er lært opp til.

Det er ikke greit at folk dør, men du kan ikke klandre noen som gjør som de er lært opp til.

Spesielt hvis jobben din er å utøve makt mot andre. Vet du, hvis jeg hadde vært politi og ved et uhell tatt livet av noen, så hadde jeg ønsket en rettsak, både for de etterlattes og min egen sjelefred. At politifolkene i denne saken tilsynelatende var i stand til å ryste saken av seg og gå videre uten å mukke - ingen av dem påklaget spesialenhetens beslutning om henleggelse - bevitner et totalt fravær av empati og respekt.
Vis hele sitatet...
Nei, det bevitner at de vil legge saken bak seg. En unødvendig rettssak gjør bare vondt verre. Det er du som mangler empati og respekt som mener at man bør utsette folk for så mye faenskap som mulig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, for de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg ikke gir opp å¨få deg til å forstå, men fanden heller. Godkjent arrestasjonsteknikk og god dømmekraft er ikke det samme..

La oss ta et tenkt, rimelig ekstremt eksempel. En 90 år gammel, liten, skrøpelig mann med gåstol går bortover gaten. Ved et uhelll ender han opp med å kjøre gåstolen sin i en parkert politibil. Politibetjentene kommer ut, og siden 90-åringen var i særdeles dårlig humør (kona han gifta seg med når han var 19 døde dagen før) begynner han å kjefte på dem. Politibetjentene svarer hardt tilbake, fordi de tar ikke skit fra noen.. og den 90-år gamle mannen tar stokken sin og slår etter nærmeste politibetjent.

Siden mannen er åpenbart aggressiv bestemmer politibetjenten seg for å uskadligjøre han. Han tar tak i han, kaster han i banken og plasserer han i lås. Han bruker godkjent arrestasjonsteknikk, men mannen er uansett såpass skjør og gammel at han brekker begge armene, kragebenet, flesteparten av ribbebeina og hoftepartiet. Etter en uke på sykehuset dør han av skadene.

Går du med på at i dette tenkte tilfellet, så holder ikke "godkjent arrestasjonsteknikk" som unnskyldning? Jeg påstår overhodet ikke at dette har noen paralllerer med saken vi diskuterer, men jeg ønsker kun til å få deg til å innrømme at det finnes scenarioer hvor "godkjent arrestasjonsteknikk" ikke er et forsvar mot "mangel på dømmekraft".
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg ikke gir opp å¨få deg til å forstå, men fanden heller. Godkjent arrestasjonsteknikk og god dømmekraft er ikke det samme..
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er så stort poeng å diskutere denne saken med denne "hemmeligegreier", h*n har bestemt seg på forhånd hva h*n skal kverulere rundt.

Ellers har jeg bare å tilføye dette til "godkjent arrestasjonsteknikk";

- la oss si jeg er politi og treffer med et karatespark i ansiktet en innbryddstyv som må stoppes. Mao, tyven stoppes med karatesparket mot nesa, fordi karatesparket er godkjent arrestasjonsteknikk.. ALtså jeg bruker det fordi det er *mulig*. Tyven segner da om i bevisstløshet, men er det da fortsatt greit, det karatesparket? [COLOR="Silver"] [COLOR="SlateGray"]
(-- her i eksemplet er karatespark mot ansiktet godkjent arrestasjonsteknikk, selvfølgelig urealistisk ja, men likefullt et eksempel på 'voldelig arrestasjonsteknikk' som appåtil er godkjent --)[/COLOR][/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 26. februar 2013 kl. 17:08.
Er spark mot hodet godkjent teknikk da? jeg vet ærlig talt ikke jeg, men har du kilder på dette? håndboka de bruker eller noe?

Hvorfor MÅ tyven stoppes? har han gjort innbrudd, eller drept noen i ett hus eller ja? Jeg mener å huske at politiet velger å avstå fra feks biljakter om det står om helse og sikkerhet?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det kom ingen signaler siden han lå på magen.
Vis hele sitatet...
Altså burde politiet ha vært ekstra forsiktige og mer påpasselige og tenkt på konsekvensene av det de gjorde. Det gjorde de ikke. Men det er jo greit, for du fulgte boka!



Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, for de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk.
Vis hele sitatet...
OK, så boka er viktigere enn evnen til å tenke selv.
Jeg håper jeg aldri møter deg.



Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er direkte feil. Grunnen til at de fleste saker henlegges er at det er svært lav terskel for at Spesialenheten ser på saker, og dette benytter kriminelle seg av for å hevne seg på politifolk.
Vis hele sitatet...
Ah, selvsagt! Tror du virkelig dette? Bare av nysgjerrighet - er du polititjenestemann? Dette er nemlig holdninger man kun forventer å finne innad i den klinken.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Spesialenheten er fortsatt uavhengig av politiet, og underlagt justisdepartementet.
Vis hele sitatet...
De består av forhenværende politifolk og er omtrent like uavhengige som resten av departementet, vil jeg tro. Det ville faktisk hjulpet om de ikke holdt kortene like tett til brystet slik at man fikk se vurderingene deres i større grad. Hvem vet, kanskje man til og med hadde vært enige med dem av og til?


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, det er åpenbart for alle som evner å tenke rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Ah, så alle som er uenige med deg mangler evne til å tenke rasjonelt? Dust!

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
"Folk flest"? Ja, hvis folk flest ikke har satt seg inn i saken og de bare baserer seg på løgnpropaganda så kan det sikkert stemme, men fakta avgjøres ikke ved avstemning.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Media driver løgnpropaganda. Vitnene skjønner ingenting. Trondheim består av lettlurte nisser som lar seg rive med av følelser. Faktisk er det hele en gigantisk konspirasjonsteorie rettet mot de undertrykte politimennene!

Si meg, eksisterer folket for å gjøre politiets jobb lettere? Eller er det kanskje motsatt? Har det aldri slått deg at det er dumt om politiet er så brutalt i utakt med folket de er satt til å tjene?



Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det trenger ikke bli vurdert av rettsvesenet fordi det ikke er noe grunnlag for det.
Vis hele sitatet...
Iføle politiet og spesialenheten, ja. Det betyr ikke at de har rett. Faktisk er det ganske ofte at saker går helt til høyesterett, til tross for at dommerne underveis har vært sikre i sin sak. Å kategorisk fastslå at de overnevnte vurderinger er en juridisk grunnmur vitner om manglende forståelse av hvordan rettstaten fungerer. Politistaten derimot, der ser vi mer av den typen juridisk utøvelse vi så i Obiorasaken.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du svarte forøvrig ikke på når politiet ba folk om å holde kjeft.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjorde jeg, men du var for dum til å se det. Når det setter på platespillersvaret og svarer "vi har ikke gjort noe galt", er stumme for all kritikk og mer enn antyder at kritikerne burde finne seg noe bedre å gjøre, så ber de folk om å holde kjeft. Vanligvis er politiet mer direkte i sin fremtoning, men på høyere nivå henmder det at de snakker politikerspråk også.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og selvsagt har politifolk som benytter teknikker de er lært opp til å bruke ryggen fri. Det er ikke deres feil at de er lært opp til å bruke slike teknikker. Men du mener kanskje at politiet ikke skal gjøre som de er lært opp til...

Holdningen som er farlig er den du kommer med: At politiet skal ignorere det de er lært opp til.
Vis hele sitatet...
Ja faktisk mener jeg akkurat det! De skal tenke selv, ikke stole blindt på en fjern autoritet! Jeg vil heller få urettmessig bank av en politimann som i etterkant er villig til å si "sorry, jeg feilvurderte og gikk for langt" enn av én som sier "jeg fulgte boka og kan ikek klandres". Du vet, en av de hadde jeg kanskje kunnet forsone meg med. Slik du beskriver det, skal politiet opptre som roboter som slavisk følger ett gitt sett med instruksjoner. De av oss som har syslet litt med robotikk har imidlertid sett konsekvensene av feilprogrammerte roboter, og det blir oftes... søl. Politifolk er mennesker, og man bør stille de samme krav til dem som til alle andre. Ett av disse kravene er evnen til å tenke selvstendig. Har de ikke den evnen bør de ikke slippes ut på gata. Hvis boka sier én ting og hodet noe annet, så skal den sunne fornuft seier. Det du beskriver er den totale falitt for det menneskelige intellekt.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er ikke greit at folk dør, men du kan ikke klandre noen som gjør som de er lært opp til.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis de ved hjelp av sunn fornuft kjunne skjønt at det de gjorde var farlig, så både kan og vil jeg klandre dem. Hvis de i etterkant hadde innrømmet feil ville jeg kanskje en gang kunnet tilgi dem.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, det bevitner at de vil legge saken bak seg. En unødvendig rettssak gjør bare vondt verre. Det er du som mangler empati og respekt som mener at man bør utsette folk for så mye faenskap som mulig.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at folk skal utsettes for mest mulig faenskap, men at de skal behandles likt. hvis du mener en rettsak er så jævlig - hvorfor mener du da at vanlige folk skal utsettes for det når de gjør noe galt da?
Sitat av seven_up Vis innlegg
Er spark mot hodet godkjent teknikk da? jeg vet ærlig talt ikke jeg, men har du kilder på dette? håndboka de bruker eller noe?
Vis hele sitatet...
Nei , se da, men det var bare et eksempel på en dum arrestasjonsteknikk. Likevel kunne karatespark være en _mulig_ arrestasjonsteknikk, men i de fleste land avsår man fra karatespark mot trynet/eller noe annet like voldelig.

Jeg veit ikke hvordan det er med Nord-Korea og Iran f.eks, jeg mener å huske å ha lest en artikkel i en engelsk politikkavis at vakter, politi, sikkerhetsfolk etc i N-korea, ofte har en pur glede av å denge opp ulydige folk med karatespark i magen, eller stoppe folk med spark midt i trynet, som i eksemplet mitt... Jeg skal ikke si at det var nøyaktig det jeg beskrver, og artikkelen har jeg lest for lenge siden.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Hvorfor MÅ tyven stoppes? har han gjort innbrudd, eller drept noen i ett hus eller ja? Jeg mener å huske at politiet velger å avstå fra feks biljakter om det står om helse og sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Mhhh, jeg tror vi og kanskje du bittelitt misforstår her. Ja altså, en tyv SKAL stoppes, ihvertfall BØR, selv om ikke tyven har drept eller skadet noen.
Selvfølgelig avstår f.eks norsk politi fra mange livsfarlige biljakter fordi de (som regel) ikke vil bruke idiotiske arrestasjonsteknikker.

...........

For å tilføye til @Myoxocephalus ; fulstendig enig i det som du sier midt i innlegget av en politibetjent skal klare å tenke selv. Jeg husker svært godt de mange gangene vi ble bedt om å _tenke selvstendig_ _innenfor en ordre_ den gangen jeg var inne til førstegangstjeneste. Hvis kritisk og selvstendig tenkning på sett og vis fremheves i et kommando-miljø som Forsvaret (for bedre resultater i forskjellige oppgaver), hvorfor kan ikke da den _sivile_ makten som politiet er også gjøre det samme?
.... og i fortsettelsen av dette, politiet er igjen ute å kjemper for generell bevæpning:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-7134043.html

Å kvele noen krever ihjel krever faktisk ganske mye innsats, vilje og styrke... og selv da blir de ikke tatt til retten. Hva i all verden kommer det til å skje hvis disse folka får lov til å bære våpen?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.... og i fortsettelsen av dette, politiet er igjen ute å kjemper for generell bevæpning:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-7134043.html

Å kvele noen krever ihjel krever faktisk ganske mye innsats, vilje og styrke... og selv da blir de ikke tatt til retten. Hva i all verden kommer det til å skje hvis disse folka får lov til å bære våpen?
Vis hele sitatet...
Ikke sant? Skavvise, "med stor fare for eget liv" og jaddah jaddah ble gjerningsmannen arrestert uten at noen ble skadd. Derfor vil politiet ha våpen slik at de kunne ha skutt ham.

Den samme argumentasjonen så vi forrige gang de gikk ut i media og sutra;
http://www.aftenposten.no/meninger/E...v-7043860.html
her omtaler de en case hvor en fyr holdt en pistol i hånda, men siden de ikke kunne skyte ham måtte de arrestere ham uten dramatikk i steden. Derfor vil de ha våpen i beltet.

Jeg har sett politifolk på skytebanen. Jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv. Enkle ting, som å sørge for at våpenet peker i riktig retning var de ikke interessert i. Da det ble påpekt fra baneleder kom svaret "pøh, den er jo ikke ladd!". Nei, våpenet var ikke ladd. De som har vært litt borti skytrevåpen vet at det ikke er poenget. Utsagnet sier imidlertid litt om hvilken respekt nevnte politimann hadde for skytevåpen og andre folk. Har noen noensinne hørt en politimann si "ojsann, det var jeg ikke klar over! Takk for at du sa fra"?

Jeg vil gå så langt som å si at jeg heller vil la privatpersoner bære våpen enn politiet: samtlige våpeneiere jeg kjenner er oppegående mennesker med sunn fornuft og respekt for skytevåpen. Men de ville heller ikke tatt med seg redskapen på byen for de er ikke cowboyer.