Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 9773
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det åpner i hvertfall for spekulasjoner på om en mannlig rektor ville håndtert denne saken på samme måte. Min erfaring er at et mannfolk ville styrt unna max drama og ville håndtert det hele annerledes.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det faktisk ikke, all den tid du ikke kjenner et representativt utvalg rektorer som har vært i samme situasjon. På tross av hva man kan få inntrykk av i DBs kommentarfelt så handler ikke alt her i verden om kjønn.
Saken er jo helt på tryne! Man ser jo tydelig i slutten av filmen at dette er noen som har lekt seg med en animasjons app på mobilen.. i dette tilfelle appen FxGuru, som kan lastes ned på iPhone. Å reagere på en slik måte mot et så ungt menneske blir litt for drøyt.
Sist endret av henrik988; 22. februar 2013 kl. 05:26.
I høst forberedte alle skoler seg på Norges første skoleskyting. Dette er en helt reell trussel, vi vet med nesten 100% sikkerhet at det kommer en eller annen gang, men vi vet ikke hvor og når. Alle skoler har nå laget en handlingsplan for den dagen det blir aktuelt. Politiet har stengt av skoler og øvd på scenarioet. Vi ut fra tidligere erfaring at det er vanlig at en som begår en sånn forbrytelse varmer opp med aggressive statusoppdateringer og videoer. Ingen steder står det noe om hvor proffe disse videoene må være for at man skal ta det alvorlig - skolelederne har blitt instruert om å melde alt uansett.

Så får skolebarna leve med at å legge ut den typen videoer får konsekvenser. Det er faktisk for å beskytte dem!

Og når rektor meldte fra er vel ikke relevant? Hun kan ha meldt fra om kvelden, mens politiet valgte å vente til neste morgen, eller hun kan ha valgt å vente til gutten var på skolen. Det er det ingen her som vet noe om.
Sist endret av Susa; 22. februar 2013 kl. 08:18.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Og når rektor meldte fra er vel ikke relevant? Hun kan ha meldt fra om kvelden, mens politiet valgte å vente til neste morgen, eller hun kan ha valgt å vente til gutten var på skolen. Det er det ingen her som vet noe om.
Vis hele sitatet...
Alt det jeg tok vekk i sitatet ditt faller jo i grus på det grunnlag at det ikke kan bli tatt som en trussel, vi er ikke så forbanna hårsåre i 2013.
Det blir skreve i avisen etter intervjuvet med hun at hu ventet til dagen etterpå, 20 minutter før skolestart ved og ringe det inn.
Sitat av Ilmag Vis innlegg
Ser ut som det samme har skjedd her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10107612
Vis hele sitatet...
yup, samme program!


Bilde:

http://upit.no/bilder/thumbs/lGEZx.jpg

Kilde: Barnehage evakuert etter bombespøk fra Høyre-ansatt


Men folkens... det er flere som har brukt denne appen!

dj broiler!

Norske DJ Broiler stjal dette bildet på Google, ble musikkjendiser

Sjekk musikkvideoen "Møndarn" :

http://upit.no/bilder/thumbs/oT76g.png

http://upit.no/bilder/thumbs/fS5t.png

http://upit.no/bilder/thumbs/fsr0W.png

Pussig at det er dagbladet som har begge disse sakene... ser de ikke likeheten?

Nå blir vel dj broiler satt i arresten for "mistanke om terror" om 3...2...1...

[EDIT:]

Noe jeg burde tilføye?

http://upit.no/bilder/tIxvA.png
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Nå er det jo livsfarlig å bruke den fxguru appen, kan jo risikere full politiutrykkning om en poster video av den.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nå er det jo livsfarlig å bruke den fxguru appen, kan jo risikere full politiutrykkning om en poster video av den.
Vis hele sitatet...
er det jeg prøver å hinte til i mailen til dagbladet journalistene...

Det vi ser nå kan lede opp til det som skjedde da obama sa "don't photoshop this image"

Resultatet: google image search --> obama don't photoshop

http://upit.no/bilder/thumbs/3gZoD.png

Jeg spår at vi i neste uke vil ha noen titalls videoer redigert med denne appen.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
er det jeg prøver å hinte til i mailen til dagbladet journalistene...

Det vi ser nå kan lede opp til det som skjedde da obama sa "don't photoshop this image"

Resultatet: google image search --> obama don't photoshop

http://upit.no/bilder/thumbs/3gZoD.png

Jeg spår at vi i neste uke vil ha noen titalls videoer redigert med denne appen.
Vis hele sitatet...
Videoen har ihvertfall blitt godt parodiert her på øya i etterkant
Sitat av Turbolego Vis innlegg

http://upit.no/bilder/tIxvA.png
Vis hele sitatet...
Fått noe svar, eller? Haha
Sitat av Ilmag Vis innlegg
Fått noe svar, eller? Haha
Vis hele sitatet...
Ikke enda... kommer sikkert noe til uka.
Jeg er klar over at dette er litt copy-cat, men så stor som trusselen er mot Mjøndalen er det viktig at flere tar kontakt for å hindre at dette blir oversett.

http://bildr.no/thumb/1399796.jpeg
Kanskje flere også kan hjelpe til?
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg er klar over at dette er litt copy-cat, men så stor som trusselen er mot Mjøndalen er det viktig at flere tar kontakt for å hindre at dette blir oversett.

http://bildr.no/thumb/1399796.jpeg
Kanskje flere også kan hjelpe til?
Vis hele sitatet...
sweet!

Blir interessant å se hva db svarer om de får mange henvendelser!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tror jeg også må sende mail. Ble sjokkert når jeg så det klippet.
Høres ut som ingen folk her har hatt en rolle som krever ansvar før?
Om du sitter på jobben din, og oppgaven din innebærer blant annet at du skal passe på 3-400 elever hver dag.
Ingen sjanser bør settes på spill, selv om det virker høyest urimelig.

Jeg sier ikke at ungen fortjener straff av noe slag. Men at de tok han inn for avhør finner jeg så absolutt rett
Jeg tror også en 13-Åring har en rpg i kjelleren som han kan ta med til skolen.

Hvor brød i huet kan man bli?
Sitat av guppy Vis innlegg
Jeg tror også en 13-Åring har en rpg i kjelleren som han kan ta med til skolen.

Hvor brød i huet kan man bli?
Vis hele sitatet...
Still..Når du har ansvaret for 3-400 elever så sitter man ikke akkurat i en posisjon hvor man tar sjanser.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Det er jo ikke mange år siden en kid tok med seg en hagle på skolen i Harstad. Bare så vidt at noen ikke ble skutt. Det var nesten nasjonal sørgedag. For oss som bor i nærheten var det en merkelig dag.

Man kan si mye om videoen med RPG'en, men med tanke på hva som har vært over atlantern og forsåvidt andre land også de siste årene kan man ikke være for forsiktig. Som nevnt over var det bare gullhår langt inni ræva som gjorde at det ikke gikk liv i Harstad for noen år siden. Den gutten gikk hele veien til skolen med en hagle uten at noen som helst la merke til noe. Gutten var bare 9 år gammel. Tenk hva en 13åring kan finne på om han bryter totalt sammen mentalt og har tigang på våpen hjemme.

Sitat av NRK.no
En kvinnelig lærer var den som først kom til unnsetning og stanset 9-åringen, som kom på Kanebogen skole i Harstad med en hagle tirsdag morgen.

- Hun er dagens helt. Vi vet hva som kunne ha skjedd om hun ikke fikk avvæpnet han, sier politimester Elisabeth Kaas i Midtre Hålogaland politidistrikt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Zendium; 25. februar 2013 kl. 04:43.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Still..Når du har ansvaret for 3-400 elever så sitter man ikke akkurat i en posisjon hvor man tar sjanser.
Vis hele sitatet...
så det var derfor hun VENTET til neste dag med å gjøre noe, til alle de "3-400" elevene var på skolen. Hvis dette var greia, hvorfor ikke varsle FØR de 3-400 eleven kom i "fare"?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
så det var derfor hun VENTET til neste dag med å gjøre noe, til alle de "3-400" elevene var på skolen. Hvis dette var greia, hvorfor ikke varsle FØR de 3-400 eleven kom i "fare"?
Vis hele sitatet...
Jeg driter vell hvor lenge hun ventet. Det er da bare godt at hun ikke ventet lenger.
Gjort er gjort. Hva nå enn grunnen er for at hun valgte å ikke ringe politiet på kvelden er meg fullstendig likeverdig. Hun gjorde det som trengtes, og ikke noe mer.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Still..Når du har ansvaret for 3-400 elever så sitter man ikke akkurat i en posisjon hvor man tar sjanser.
Vis hele sitatet...
Hun tok jo en betydelig kjangs når hun ventet til dagen etterpå OM hun virkelig trodde det var noen som helst fare. Så den eneste logiske forklaringen her er jo rett og slett at hun bare var media kåt.

Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Jeg driter vell hvor lenge hun ventet. Det er da bare godt at hun ikke ventet lenger.
Gjort er gjort. Hva nå enn grunnen er for at hun valgte å ikke ringe politiet på kvelden er meg fullstendig likeverdig. Hun gjorde det som trengtes, og ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Igjen så siterer jeg meg selv om mot argumentere det som står ovenfor.
Selvsagt er det ikke likegyldig!
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Jeg driter vell hvor lenge hun ventet. Det er da bare godt at hun ikke ventet lenger.
Gjort er gjort. Hva nå enn grunnen er for at hun valgte å ikke ringe politiet på kvelden er meg fullstendig likeverdig. Hun gjorde det som trengtes, og ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Men skolen hadde ikke mottatt noen trussel! Diskusjonen bør ikke gå på hvorvidt rektor behandlet trusselen riktig eller ei, men hvorvidt det var en trussel i det hele tatt. Og der er svaret kategorisk nei.

En trussel er en advarsel om forestående bruk av vold eller lignende, normal med den hensikt å påføre mottaker frykt. For at utsagn skal være en trussel må følgende være oppfylt:
1) Det må ligge et uttrykt ønske om å utføre handlingen.
2) Den omtalte handlingen må være egnet til å volde skade.
3) Den omtalte handlingen må være gjennomførbar, i alle fall i teorien.
Videoen viser hvordan skolen ville sett ut hvis den ble truffet av en RPG. Punkt 1 marsjerer rett ut med høye kneløft, for det ytres hverken ønske om å se skolen gå i lufta eller vilje til å gjøre det. Punkt 3 er også uaktuelt da ingen i privatpersoner i dette landet disponerer slike våpen. Altså oppfyller ikke videoen de krav som skal til for å være en trussel. Så, det ble aldri fremsatt noen trusler mot skolen. Jeg skal gå i mer detalj på dette da enkelte tydeligvis hgar veldig tungt for det.

I de klassiske skoleskytingene vi har sett, så har det enten skjedd uten forvarsel, eller så har gjerningsmannen publisert en detaljert beskrivelse av hva de skal gjøre. Det er ikke snakk om en tåpelig video som kan avskrives som en skøyerstrek, kunstverk eller fandens oldemor; det er snakk om spesifikke saker. Gjerne med detaljerte opplysninger om hvem de vil prioritere å drepe, hvorfor, og en grundig analyse av deres valgte våpen. Nokså langt unna hva vi ser her.

Dersom noen skriver "i morgen skal jeg ta med en propantank på skolen, tette alle rom i kjelleren og lage en gasseksplosjon som blåser hele skiten til himmels" så har man en trussel. Da er det snakk om å ytre en intensjon om å volde skade, og metoden er høyst gjennomførbar. Ser man forskjellen?

Hvis den videoen der er en trussel, så kan egentlig hva osm helst være en trussel bare vi tolker det bredt nok. Derfor er ikke denne videoen en trussel, og de som fortsatt mener det burde ringe politiet hver gang de hører noen si ting som "jeg hater skolen" og "Die Hard 3 er en kul film".
Som vanlig fokuseres det på nokså overfladiske forhold: At politiet lager litt teater, eller tidspunktet når det ble meldt fra osv. (Det var jo ikke noen trussel, bare en betenkelig type stemningskapende propagnada, som man ikke vil ha noe av, og av helt forståelige grunner).

Alt i alt en fillesak, men det potensielt alvorlige, og som ville fortelle om landet – bak den pene fasaden- var i ferd med å bli en paranoid politistat a la USA, ligger i om politiet lar navnet på denne uskyldige ungdommen havne på PST sine lister over ”folk som hadde vært i søkelyset pga potensiell terror-fare” elns. Vedkommende ville ikke skjønne det selv før etter kanskje 10 eller 20 år når han ble utestengt fra en stilling, eller når han blir nektet innreise til land som USA osv. (Eller mye, mye verre ting, om nå landet vårt skulle utvikle seg enda mer drastisk i nevnte retning)
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Better safe than sorry. Til alle som synes rektoren er en dritt... tenk hvis en person hadde laget en slik video om huset ditt der familien din bor? Just saying.
Vis hele sitatet...
Noen har gjort det. Nabogutten bombet huset vårt med en drone.
Jeg sa, ''Hey, det var jo faktisk ganske stilig!''

Burde kanskje ha ringt purken istedet?
Sist endret av Bombasa; 25. februar 2013 kl. 16:13.
Vi får vel lage slike videoer av alle kommunale bygg og skoler i landet. Hadde vært morro.
Bare sånn at det har blitt sagt. Hvis du (peker ikke på noen spesifikt) mener det var forsvarlig av rektor og VENTE TIL DAGEN ETTERPÅ før hun meldte i fra, er du faenmeg helt syk i hovudet. Jeg beklager, men det er sant.

Det er helt rett av rektor og melde i fra om videoen, enten det bare var en spøk eller ikke, hvordan politiet tok det i etterkant er en annen sak. Men det kan for faen ikke på noe plan forsvares at hun ventet til neste dag. Uasnett hvordan du vrir og vender på det. Bedre sent enn aldri? Faktisk ikke. Hadde dette vært en reell trussel, hadde et utall mennesker mistet livet.

Gutten burde få en liten skjennepreken. Rektor burde miste jobben, på flekken!
Sist endret av Lille Nikotin; 25. februar 2013 kl. 16:57.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Noen har gjort det. Nabogutten bombet huset vårt med en drone.
Jeg sa, ''Hey, det var jo faktisk ganske stilig!''

Burde kanskje ha ringt purken istedet?
Vis hele sitatet...
Ja, hvem vet om nabogutten har kontroll over en drone, kanskje blir den peila inn mot huset ditt allerede nå! :O
ungdommlig naivitet, ingenting kan hende meg, alle er snille ingen er slemme osv osv..

Rektoren gjorde plikten sin som leder, hvor hun selvsagt burde tatt dette enda mer seriøst og meldt fra på kvelden, som noen her også skriver. Men hun tolket det vel dithen at det ikke var noen sak, før hun kom på jobb, hvor kanskje kollegaer og andre overtalte henne til fornuft.

Politiet gjorde en trusselvurdering på bakgrunn av en rekke faktorer, b.la hvor ille det kan gå om det er en faktisk situasjon osv, og valgte å sette inn nødvendige ressurser.

At en på 13 år ikke er klar over at slikt kan få konsekvenser, det er merkverdig. Da bør man følge med i nyhetsbildet!

Norge var jo lenge verdens mest naive land! Etter 22.06 klaget alle på hvorfor vi nærmest hadde kommando soldater på øya som beskyttet barna til en hver tid. Selvsagt er politiet nødt til å aggere når noen lager en video om å skyte og drepe barn på en skole. Hva forventer man egentlig?
Sist endret av seven_up; 25. februar 2013 kl. 17:45.
Sitat av seven_up Vis innlegg
ungdommlig naivitet, ingenting kan hende meg, alle er snille ingen er slemme osv osv..

Rektoren gjorde plikten sin som leder, hvor hun selvsagt burde tatt dette enda mer seriøst og meldt fra på kvelden, som noen her også skriver. Men hun tolket det vel dithen at det ikke var noen sak, før hun kom på jobb, hvor kanskje kolegaer og andre overtalte henne til fornuft.

Politiet gjorde en trusselvurdering på bakgrunn av en rekke faktorer, b.la hvor ille det kan gå om det er en faktisk situasjon osv, og valgte å sette inn nødvendige ressurser.

At en på 13 år ikke er klar over at slikt kan få konsekvenser, det er merkverdig. Da bør man følge med i nyhetsbildet!

Norge var jo lenge verdens mest naive land! Etter 22.06 klaget alle på hvorfor vi nærmest hadde kommando soldater på øya som beskyttet barna til en hver tid. Selvsagt er politiet nødt til å aggere når noen lager en video om å skyte og drepe barn på en skole. Hva forventer man egentlig?
Vis hele sitatet...
En person i en såpass høy stilling som rektor på en ungdomsskole burde ikke vært avhengig av innspill og overtalelse fra folk hun jobber med om hun trodde det var en ekte trussel.
På hvilket tidspunkt ble det publisert en trussel der vedkommende truet med og skyte og drepe barna på skolen? Tok du deg tid til og se videoen?
har absolutt ikke sett videoen, men tenkte det handlet om skyting eller vold mot andre elever ved skolen. sorry om jeg bommet..

en såpass høy stilling som rektor ved en u skole?? en gammel lærer som har blitt dyttet opp i systemet? tror ikke man lærer noe om risikohåndtering på lærerhøgskolen altså.. haha!

Men ja, helt enig, hun burde rapportert direkte, siden det er det som er jobben hennes, så er det politiet sin jobb å vurdere om det er en reel trussel og hvilke tiltak som skal treffes. Så ja, hun burde selvsagt tatt det mer seriøst med en gang, men hun var vel litt "naiv" i tankemåten, det skjer ikke her osv.. vi i norge er litt slik, vi har ikke opplevd det før.
Poenget mitt, og antakligvis Seven_Up's også, er ikke det faktum at det kom en reaksjon. Der er rett og slett å forvente i disse tider - åpenbar spøk eller ei. Jeg støtter ikke på noe vis måten saken ble håndtert på, men at det kom en reaksjon støtter jeg.

Som jeg sa; Rektor burde miste jobben, og aldri mer få jobbe i et yrke hvor du er ansvarlig for andres ve og vel. Bare ved den enkle handlingen å ikke melde i fra så fort hun fikk nyss om det, demonstrerer at hun ikke på noen måte er kapabel for en slik stilling. My two cents.