Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 9718
Sitat av fatfro Vis innlegg
Bedre å bli tatt enn å fortsette livet sitt med narkotika.
Vis hele sitatet...
Er det noe historien har vist oss så er det at forbudspolitikken ikke fungerer.
Dette har ingen preventiv effekt.
Sitat av Knask Vis innlegg
Er det noe historien har vist oss så er det at forbudspolitikken ikke fungerer.
Dette har ingen preventiv effekt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke så mye om det, men jeg personlig syns det er bedre å bli stemplet som kriminell på videregående enn å drive med narkotika resten av livet.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg vet ikke så mye om det, men jeg personlig syns det er bedre å bli stemplet som kriminell på videregående enn å drive med narkotika resten av livet.
Vis hele sitatet...
Du går ut ifra at det å bli stemplet på videregående er synonymt med å bli reddet fra å drive med narkotika hele livet.

En trenger ikke være særlig opplyst for å vite at dette overhodet ikke er tilfellet, om noe så fungerer det nok mot sin hensikt.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg vet ikke så mye om det, men jeg personlig syns det er bedre å bli stemplet som kriminell på videregående enn å drive med narkotika resten av livet.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke absurditeten i det du sier? På hvilken måte tror du det å bli stemplet som kriminell på videregående hjelper til å holde folk på rett sti i livet, og for den saks skyld unna narkotikamisbruk?
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Politiet har dessverre vanligvis ikke vett til dette. En elev som blir markert under skolerazzia må vanligvis både pisse på glass, inngå ruskontrakt hvis den er positiv, ha samtaler med foreldre og politi og gjerne bli truet/løyet til under avhør for at han skal snitche på dealere og/eller andre kompiser som også røyker[1
Vis hele sitatet...
Jeg ihvertfall syns dette er bedre enn at politiet lar dem ha frie grenser. Narkotia er en forbrytelse, og må bekjempes på en like drittmåte som narkotika er, siden det er forskjell på å etterforske en tyv og en narkoman.


Sitat av pappabetaler Vis innlegg
men razzia og uthenging av elever på skolen er ikke riktig løsning
Vis hele sitatet...
Det kan vel diskuteres. Narkotika blant unge er en umulig oppgave for politiet, og man bør skjønne hvor stort problemet er hvis politiet ikke har andre muligheter enn razzia.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Det går fint an å leve et liv hvor med fornuftig bruk av cannabis kombinert med både skole, jobb, kjæreste, festing, trening osv.
Vis hele sitatet...
Men hvor er steget fra "fornuftig bruk" til misbruk?

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Ser du ikke absurditeten i det du sier? På hvilken måte tror du det å bli stemplet som kriminell på videregående hjelper til å holde folk på rett sti i livet, og for den saks skyld unna narkotikamisbruk?
Vis hele sitatet...
Videregående er tre år av livet, og jeg tror ikke det å bli stemplet som kriminell noensinne kommer til å gjøre en veldig stor impact på livet ditt. Jeg vet ikke helt, jeg har ingen erfaring men det er dette jeg tror. Jeg tror ikke DET vil hjelpe folk, men jeg tror det vil hjelpe folk å få hjelp, koste hva det koste må.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg ihvertfall syns dette er bedre enn at politiet lar dem ha frie grenser. Narkotia er en forbrytelse, og må bekjempes på en like drittmåte som narkotika er, siden det er forskjell på å etterforske en tyv og en narkoman.
Vis hele sitatet...
Det er kun en kriminell handling å innta narkotika fordi noen har bestemt at det er en kriminell handling.
Om jeg sitter hjemme i stua og fyrer meg en joint for å kose meg - hvordan kan dette likestilles med andre kriminelle handlinger?
Her er det lov å bruke skjønn.

Narkotika blant unge er en umulig oppgave for politiet, og man bør skjønne hvor stort problemet er hvis politiet ikke har andre muligheter enn razzia.
Vis hele sitatet...
Man burde skjønne at det man har gjort frem til nå ikke har vært den rette metoden for å få bukt med problemet.

Men hvor er steget fra "fornuftig bruk" til misbruk?
Vis hele sitatet...
Skille mellom bruk og misbruk


Videregående er tre år av livet, og jeg tror ikke det å bli stemplet som kriminell noensinne kommer til å gjøre en veldig stor impact på livet ditt.
Vis hele sitatet...
Så når du er på vei inn i voksenlivet og legger grunnlaget for hele livet ditt med skolegang så har det ingen betydning utsettes for potensielt traumatiske opplevelser og blir stemplet som kriminell, kastes i fengsel for narkotikabruk osv.?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du en elev bare forsvinner i stillhet ut under en politiinspeksjon uten at noen bemerker seg det? I praksis kunne de hengt et skilt rundt halsen på de det gjelder med "JEG ER KRIMINELL" på.

Kan ikke fatte at politikere enda ikke har skjønt at avstraffing kun virker forebyggende på de som uansett ikke er i faresonen.
Vis hele sitatet...

For alt det de andre i klassen vet, så kan du ha sitti på en fest hvor noen har røyka. Så om du blir stempla som narkis om du blir markert på skolen din, så er det noe rart. Politiet sier ikke bevisst for klassen at "XXXXX har røyka".

Har kanskje litt med hvilken klasse du går i også, men.
Sist endret av Bruskork1; 8. desember 2012 kl. 21:01.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er kun en kriminell handling å innta narkotika fordi noen har bestemt at det er en kriminell handling.
Om jeg sitter hjemme i stua og fyrer meg en joint for å kose meg - hvordan kan dette likestilles med andre kriminelle handlinger?
Her er det lov å bruke skjønn.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk enig med deg, narkotika kunne kanskje vært lovlig hvis du gjør det alene og ikke ute blant folk.

Sitat av Knask Vis innlegg
Man burde skjønne at det man har gjort frem til nå ikke har vært den rette metoden for å få bukt med problemet.
Vis hele sitatet...
Det er der problemet ligger, narkotika har blitt så stort at det ikke finnes andre muligheter for å stoppe det enn razzia.


Sitat av Knask Vis innlegg
Så når du er på vei inn i voksenlivet og legger grunnlaget for hele livet ditt med skolegang så har det ingen betydning utsettes for potensielt traumatiske opplevelser og blir stemplet som kriminell, kastes i fengsel for narkotikabruk osv.?
Vis hele sitatet...
Så det er vel en god grunn til å ikke begynne med narkotika, det fører med seg mye dritt du egentlig burde holdt deg unna. Enig med at dette forslaget ikke er det lureste, men når det ikke finnes andre muligheter må politiet gjøre det de kan.
Sitat av Playground Vis innlegg
Gjelder denne razziaen også for private skoler?
Gjelder det ungdomsskoler eller vidergående skoler, eller begge deler?
Vis hele sitatet...
På den private skolen jeg gikk på, hadde de det som årets aprilspøk en gang at alle elevene skulle urintestes for narkotika og steroider. Men der hadde vi heldigvis litt oppegående lærere som ikke hadde hørt på all skremselspropagandaen man blir fora opp på her i landet.
"Narkotika"avhengighet er en psykisk lidelse.
Snart blir det vel ulovlig for en som lider av depresjon å sitte deprimert på skolen også. Eller å sitte nervøs på skolen fordi man lider av Sosial Angst.

De færreste begynner/bruker rusmidler som kan ødelegge hele deres fremtidige karriere eller sende de i fengsel, bare for å "ha det litt gøy".

Kjenner personlig flere personer som bruker rusmidler, og det de alle har til felles er å lide av psykiske lidelser, deriblant meg selv.
Kjenner f.eks en som lider av alt fra angst til psykose, som denne personen bruker rusmidler for å klare å kunne "slippe unna" (ingen behandling som det offentlige har tilbudt har funket).

Måten myndighetene har besvart dette på er ved å sende en sterkt psykisk syk person i fengsel i over 1 år for oppbevaring og bruk av narkotika.

Ja, det vil sikkert funke ekstremt bra det..
Sist endret av Playground; 8. desember 2012 kl. 21:27.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Det er der problemet ligger, narkotika har blitt så stort at det ikke finnes andre muligheter for å stoppe det enn razzia.
[snip]
Så det er vel en god grunn til å ikke begynne med narkotika, det fører med seg mye dritt du egentlig burde holdt deg unna. Enig med at dette forslaget ikke er det lureste, men når det ikke finnes andre muligheter må politiet gjøre det de kan.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange andre tiltak som kan brukes enn razziaer, men dessverre synes en del i de politiske kretsene at det har noe for seg å bruke maktmidler fremfor mer sosiale løsninger.

Først og fremst kan du jo spørre deg selv hvor lurt det er at politiet skal settes inn for å bekjempe narkotikamisbruk, og spesielt blant barn i ung alder som er i en prosess hvor deres holdninger til samfunnet skal formes. Bekjempelse av narkotikamisbruk burde være en sak for helse- og sosialvesenet, slik de har begynt å skjønne i en del land nå. Siden vi snakker om tiltak på skoler kunne vi heller satt inn penger slik at de faktisk hadde ressurser og kompetanse til å følge opp vanskeligerestilte elever. På den måten kunne de fått en god skolehverdag og kommet seg gjennom videregående skole med et verdig faglig utbytte. Jeg tror spesielt sistnevnte vil gjøre mer mot narkotikamisbruk enn det en gjeng politifolk og noen hunder kan gjøre.

Jeg håper det går opp for deg at det finnes andre løsninger enn razziaer.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg håper det går opp for deg at det finnes andre løsninger enn razziaer.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig at det finnes det. Men hva? Skal de legges inn må jo den syke selv være enig, og det finnes nok få narkomane som vil legge seg inn. Få vil snakke om det, så hva skal man gjøre?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Det er godt mulig at det finnes det. Men hva? Skal de legges inn må jo den syke selv være enig, og det finnes nok få narkomane som vil legge seg inn. Få vil snakke om det, så hva skal man gjøre?
Vis hele sitatet...
Nå snakker du plutselig om narkomane som må legges inn. Jeg tror de færreste på videregående er på dette stadiet, selv om det vil være tilfeller av misbrukere blant brukerne der. Leste du hele innlegget mitt, forresten?

Skolene sitter og ruger på elevene i ti obligatoriske år på grunnskolen, pluss de årene de eventuelt går på videregående. I løpet av alle disse årene er det mange anledninger til å fange opp elever som sliter. Et bruksmønster som kvalifiserer til misbruksstempelet vil ofte gå ut over faglig prestasjon, så det er jo det åpenbare stedet å starte å se. Her kan man forresten lure på hvorfor det ikke er et godt system slik at alle elever i landet som sliter faglig får god hjelp, i et av verdens rikeste land. I tillegg hadde det vært lurt av skolene å satse på en helsetjeneste med personell elevene virkelig føler seg på bølgelengde med ('kule' helsesøstre er stikkordet), og som de føler seg komfortable med å gå til hvis de har problemer.

Her har du altså et par konkrete tiltak skolene burde se på. Det er forresten verdt å merke seg at grunnen til at mange er skeptiske til razziaer er nettopp fordi de ikke er basert på noe som helst forskning på at det er hensiktsmessig. Det er faktisk ganske synd at mange lukker øynene for de positive resultatene mange land har hatt etter å ha myket opp linjen ovenfor brukere.
Helt utrolig at de påstår at det er frivillig å være med. Hvis man svarer nei, blir man fulgt opp av lærere eller annet personal på skolen.
Er det noen her som har hørt rykter, eller sitter på informasjon om når det antagligvis blir razzia'er? Eller om det har hvert noe i det siste.
Sitat av flymachine Vis innlegg
Er det noen her som har hørt rykter, eller sitter på informasjon om når det antagligvis blir razzia'er? Eller om det har hvert noe i det siste.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke.
Sist endret av Playground; 9. desember 2012 kl. 00:53.
Flotters, da slepper jeg den noia'n
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er kun en kriminell handling å innta narkotika fordi noen har bestemt at det er en kriminell handling.
Om jeg sitter hjemme i stua og fyrer meg en joint for å kose meg - hvordan kan dette likestilles med andre kriminelle handlinger?
Her er det lov å bruke skjønn.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er Freak.no som har fått meg på de tankebaner om at det er helt greit å kunne kose seg hjemme med en joint eller hva du nå ønsker å innta. Hvilken rett har noen til å nekte deg eller noen andre dette? Hvem andre enn deg selv "skader" du?

Jeg bruker ikke narkotika, men røyker der i mot vanlige sigaretter/tobakk og tar meg gjerne en øl eller et glass vodka. Og hvis noen skulle prøve å hindre meg der, så skulle jeg gjerne gitt dem en fot opp der sola aldri skinner.

Dette overformynderiet er utrolig irriterende til tider.

I skoletida kan man der i mot strengt tatt klare seg uten. (Bare for å være litt O.T.)
Sist endret av Fuzzybossen; 9. desember 2012 kl. 01:10.
Sitat av Playground Vis innlegg
"Narkotika"avhengighet er en psykisk lidelse.
Snart blir det vel ulovlig for en som lider av depresjon å sitte deprimert på skolen også. Eller å sitte nervøs på skolen fordi man lider av Sosial Angst.

De færreste begynner/bruker rusmidler som kan ødelegge hele deres fremtidige karriere eller sende de i fengsel, bare for å "ha det litt gøy".

Kjenner personlig flere personer som bruker rusmidler, og det de alle har til felles er å lide av psykiske lidelser, deriblant meg selv.
Kjenner f.eks en som lider av alt fra angst til psykose, som denne personen bruker rusmidler for å klare å kunne "slippe unna" (ingen behandling som det offentlige har tilbudt har funket).

Måten myndighetene har besvart dette på er ved å sende en sterkt psykisk syk person i fengsel i over 1 år for oppbevaring og bruk av narkotika.

Ja, det vil sikkert funke ekstremt bra det..
Vis hele sitatet...
hehe, de færreste her inne tror jeg vil si at de bruker rus for psykiske lidelder. Så jeg tror nok at de fleste mener de starter med rusmidler som kan ødlegge hele deres fremtidige karriere eller sende de i fengsel for å ha det litt gøy..
Elevene burde ikke finne seg i dette! Synes folk burde bruke retten til å si nei i stor stil. Hadde jeg hatt barn så hadde jeg satt foten ned og åpent sagt til skolen at det er fordi jeg er mot dagens narkotikapolitikk. Thorvald Stoltenberg og Kofi Annan er for avkriminalisering, da kan sørenmeg jeg sette foten ned for dette uten å være redd eller skamme meg!
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Men hunden kan markere på deg uansett. Og da blir man ført vekk i alles påsyn og stemplet som narkoman av de andre elevene, og av politiet selvsagt. Man får vel problemer med skolen også, så dette er en flott måte å luke ut utskuddene på. Det bør jo ikke være lett å få en utdanning hvis man har rotet seg bort i andre stoffer enn alkohol på fritiden. Og rettsprinsippet om at det må foreligge mistanke for å ransake noen har alltid vært en teit regel uansett.
Vis hele sitatet...
Utdanningen skal jo lære deg det du trenger for å drive med det yrket du har tenkt til å jobbe med, og du skal bli vurdert ut i fra ditt faglige ståsted. Du skal ikke vurderes ut i fra om du ruser deg på fritiden din. Det har ingenting med dine karakterer og din utdannelse å gjøre. En person som røyker hasj en gang i blandt kan være minst like flink til f.eks. å lære bort kunnskap som det en person som ikke ruser seg en gang i blandt kan.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Utdanningen skal jo lære deg det du trenger for å drive med det yrket du har tenkt til å jobbe med, og du skal bli vurdert ut i fra ditt faglige ståsted. Du skal ikke vurderes ut i fra om du ruser deg på fritiden din. Det har ingenting med dine karakterer og din utdannelse å gjøre. En person som røyker hasj en gang i blandt kan være minst like flink til f.eks. å lære bort kunnskap som det en person som ikke ruser seg en gang i blandt kan.
Vis hele sitatet...
Det er sånn det skulle ha vært, men hvis man har prikk på rullebladet og det står i register at man har blitt tatt for å bruke dop, er det nok noen arbeidsplasser som ikke vil gi deg jobben.

En venn av meg fikk for eksempel ikke jobb som lærer pga dette.
Sitat av SasukeUchiha Vis innlegg
Det er sånn det skulle ha vært, men hvis man har prikk på rullebladet og det står i register at man har blitt tatt for å bruke dop, er det nok noen arbeidsplasser som ikke vil gi deg jobben.

En venn av meg fikk for eksempel ikke jobb som lærer pga dette.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig, men i mange tilfeller så gir lærere dårligere karakter fordi man har gjort noe ulovelig på privatlivet. F.eks. å røyke hasj. Da blir man vurdert ut i fra hva man gjør på privatlivet, noe skolen ikke skal gjøre.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg

Jeg bruker ikke narkotika, men røyker der i mot vanlige sigaretter/tobakk og tar meg gjerne en øl eller et glass vodka. Og hvis noen skulle prøve å hindre meg der, så skulle jeg gjerne gitt dem en fot opp der sola aldri skinner.
Vis hele sitatet...
Dette var tilfelle under forbudstiden da dette "overformynderiet" gikk fullstendig av skaftet, men ekstra spesielt er det at 62% av stemte for fortsatt forbud da det ble anledning til å stemme over saken.
Her kan man trekke paralleller til dagens narkotikapolitikk mtp. cannabis, det stoffet som er et av de vanligste rusmidlene for ungdommene det aksjoneres mot ved de aktuelle skolene.

Rusmiddelpolitikken som har vedvart i 100 år her i Norge er ikke noe annet enn et fossil som hører hjemme på museum.
Det burde ikke ta så lang tid å finne ut at denne måten å gå frem på ikke fungerer, spesielt når vi er blant de landene i verden som har kommet lengst på de aller fleste områder.