Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2866
Ser at VG reklamerer med "superrente" hos Lånekassen og vurderer derfor å ta meg et lite lån på mellom 10-20 tusen.
Har aldri tatt et lån , så lurte litt på reglene rundt dette.

"Fra 1. februar har Lånekassens kunder kunnet binde renten på 2,379 prosent for tre år (2,673 for to måneder siden), 2,575 prosent for fem år (ned fra 2,967) og 3,162 prosent for ti år (ned fra 3,455)."

Så hvis jeg ønsker å låne 20.000 for 10 år, må jeg betale litt etter litt, eller kan jeg slippe å tenke på og betale før om 10 år, eller må jeg velge serie eller annuitetslån?
Ettersom 10-års renten er på 3,162 blir regnestykket da 20000*1,03162=20632 ?


https://www.vg.no/dinepenger/artikke...artid=10043329
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan jo ikke "låne" penger i lånekassen dersom du ikke er student eller elev i videregående skole.
Studielån er ekstremt gunstige, en an kan vel teoretisk sett tjene på å låne penger av lånekassen og la dem kose seg på høyrentekonto.

Men som atxbyea påpeker må en faktisk studere for å få dette lånet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du kan jo ikke "låne" penger i lånekassen dersom du ikke er student eller elev i videregående skole.
Vis hele sitatet...
Jeg går VG1, men er over 18
Får ikke utbetalt noe mer en 800kr i året som stipend, så blir nok nødt til å låne.
Sist endret av weed911; 12. februar 2012 kl. 17:02.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Jeg går VG1, men er over 18
Vis hele sitatet...
Da kan du søke om studielån gjennom lånekassen, x deler av lånet blir omgjort til stipend ved fullførte studier, flunker du blir alt om til lån.

Dersom du fortsetter å studere vil ikke renter løpe på lånet før du er ferdig med å studere.
Ok, men hvis jeg velger 10-års renten, må jeg betale F.eks. hvert år, eller kan jeg betale hele summen i 2022 ?
Og siden jeg ikke får noe mer en kr 800 i stipend i året(utstyr-stipend), vil fremdeles x deler av lånet bli gjort om til stipend?

Er regnestykket mitt riktig angående hva jeg må betale som sluttsum(20000*1,03162=20632 )?

Hvor mye er det snakk om å tjene hvis jeg låner max fra lånekassen over 10 år på høyrentekonto?
Sist endret av weed911; 12. februar 2012 kl. 17:16.
Du får ikke noe lån av lånekassen så lenge du bor hjemme med mor og far, og de ikke er lut fattige.

Du får heller ikke kunne binde renten før etter noen år.
Sist endret av MikeHunt; 12. februar 2012 kl. 17:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av weed911 Vis innlegg
Er regnestykket mitt riktig angående hva jeg må betale som sluttsum(20000*1,03162=20632 )?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er rente per år. Du må sjølvsagt betale avdrag og renter heile vegen. Du må betale tilbake omlag 27000,- samla sett. Men det er jo ungdomsskulematematikk.

Fastrente lønner seg forøvrig ikkje, med mindre du ikkje tåler risikoen ved flytande rente.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Du får ikke noe lån av lånekassen så lenge du bor hjemme med mor og far, og de ikke er lut fattige.

Du får heller ikke kunne binde renten før etter noen år.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg bodde hjemme hos mine foreldre i garasjen i to år mens jeg var lærling, jeg fikk fullt stipend.

(leide dog i garasjen, men samme adresse som foreldre).
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Du får ikke noe lån av lånekassen så lenge du bor hjemme med mor og far, og de ikke er lut fattige.

Du får heller ikke kunne binde renten før etter noen år.
Vis hele sitatet...
Lån skal vel alle få, men stipend er det verre med?
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Du får ikke noe lån av lånekassen så lenge du bor hjemme med mor og far, og de ikke er lut fattige.
Vis hele sitatet...
FEIL.

Du får lån, men deler av lånet blir ikke omgjort til stipend vis du står i alle fagene. Er du borteboer så skjer dette, du får da lån men vis du står i fagene så blir en del av lånet omgjort til stipend vis du står i fagene du tar.

Men bor du hjemme hos dine foreldre, så får du kun lån.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da kan du søke om studielån gjennom lånekassen, x deler av lånet blir omgjort til stipend ved fullførte studier, flunker du blir alt om til lån.

Dersom du fortsetter å studere vil ikke renter løpe på lånet før du er ferdig med å studere.
Vis hele sitatet...
Nei.

Er du elev på VGS, regner de ut hvor mye stipend du har krav på. Han sa selv at han bare får 800,- i stipend (regner med at det er et grunnstipend), og det er noe alle har krav på.

Han kan søke om lån, og mest sannsynlig få det. Det gjorde jeg på videregående. Jeg var ikke fornøyd med det lille beløpet jeg fikk i form av stipend og søkte dermed også lån. Når du har fullført VGS, må du begynne å nedbetale lånet med en gang, sett at du ikke begynner å studere høsten etter. Når du studerer har du rentefri, altså at du ikke trenger å nedbetale før fullførte studier.

At lån blir omgjort til stipend gjelder bare ved høyere utdanning.
Sist endret av muffinluv; 12. februar 2012 kl. 17:35.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Nei.

Er du elev på VGS, regner de ut hvor mye stipend du har krav på. Han sa selv at han bare får 800,- i stipend (regner med at det er et grunnstipend), og det er noe alle har krav på.

Han kan søke om lån, og mest sannsynlig få det. Det gjorde jeg på videregående. Jeg var ikke fornøyd med det lille beløpet jeg fikk i form av stipend og søkte dermed også lån. Når du har fullført VGS, må du begynne å nedbetale lånet med en gang, sett at du ikke begynner å studere høsten etter. Når du studerer har du rentefri, altså at du ikke trenger å nedbetale før fullførte studier.

At lån blir omgjort til stipend gjelder bare ved høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, jeg skrev stipend der jeg skulle skrevet studielån.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg

Fastrente lønner seg forøvrig ikkje, med mindre du ikkje tåler risikoen ved flytande rente.
Vis hele sitatet...
Diskuterbart, i moderne tid har vel fastrente aldri vært så lav som nå, så det er litt vanskelig å forutsi om ikke man vil tjene på å binde studielånet i dag. Personlig kan jeg ikke se for meg at renta vil dale enda mer, og uansett skal det godt gjøres å gå noe særlig i tap hvis du binder renta i dette vinduet. Jeg bandt renta nå og betaler med det 300,- kr mindre i kvartalet enn jeg gjorde med flytende rente.
Fastrente KAN lønne seg, men i utgangspunktet beregner banker (og lånekassa) den slik at de tror de skal tjene litt ekstra på den, altså at det egentlig skal være noe dyrere enn flytende rente, men det er naturligvis et regnestykke og en kvalifisert gjetning banken/lånekassa gjør, ikke noe de vet 110% sikkert. Ideen er at man betaler litt for sikkerheten.

MEN: Som Apraksin sier er renta fordømt lav nå, så den kan rett og slett ikke synke så veldig mye mer, derimot kan den lett stige mye, og dermed er det lite å tape, men mye å tjene.
Du vil jo ikke starte å nedbetale lånet før du er ferdig å studere og du kan ikke binde renta før du starter å nedbetale. Dagens fastrente vil du altså ikke kunne "sikre deg"...
Det som er flott med lånekassen, er at fastrenten er bundet direkte opp mot norske statsobligasjoner, og ikke pengemarkedsrenta. Kan du binde til 3, så vil du jo nærmest tjene på det i det lange løp, mtp. inflasjon
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Det som er flott med lånekassen, er at fastrenten er bundet direkte opp mot norske statsobligasjoner, og ikke pengemarkedsrenta. Kan du binde til 3, så vil du jo nærmest tjene på det i det lange løp, mtp. inflasjon
Vis hele sitatet...
Du tjener jo ennå mer på å ikke gjøre det, og å vente på at renten synker.

Dessuten får du skattefradrag for rentene, så hvis du tjener nok til å få fullt skattefradrag så får du i praksis negativ rente.
Ditt regnestykke er forøvrig ikke riktig. Det riktige blir vel 20000*1,026^10 dersom du har året over 10 år. men dersom du skal betale inn tilbake det samme året blir det vel riktig ja
Sitat av Amundo Vis innlegg
Ditt regnestykke er forøvrig ikke riktig. Det riktige blir vel 20000*1,026^10 dersom du har året over 10 år. men dersom du skal betale inn tilbake det samme året blir det vel riktig ja
Vis hele sitatet...
Mitt regnestykke? Ta med 28% skattefordel av det du betaler inn + inflasjon på 2-3 prosent så funker det.
mente TS sitt regnestykke.
Regnestykket blir mye større, i og med at det ikke er 1 år, men 10.
20 000 * 1,03162^10 = 27 304,0787.
Rett meg opp, om jeg tenker feil.

Allerede skrevet! :P
Sist endret av Enixity; 13. februar 2012 kl. 11:46. Grunn: *Ser nå at noen allerede har skrevet dette. :P
Sitat av Enixity Vis innlegg
Regnestykket blir mye større, i og med at det ikke er 1 år, men 10.
20 000 * 1,03162^10 = 27 304,0787.
Rett meg opp, om jeg tenker feil.

Allerede skrevet! :P
Vis hele sitatet...
Ta med skattefradraget på 28% og inflasjonen!