Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 22720
Jeg trenger konkret informasjon om bruk av Psilocybe Semilanceata før 70-tallet. Altså den historiske bruken av fleinsopp i Nord-Europa/Norge før ungsomskulturen og hippiebevegelsen kom inn i bildet. Jeg henvender meg da til dere som eventuelt vet noe om dette, og kanskje også kan referere til noen kilder.

Setter pris på alt av hjelp som ikke bare er vås dratt ut av løse lufta. Har lett en stund nå, og det er tydligvis ikke så mange som vet noe om dette. Om det finnes noen i det hele tatt da..
jeg vet for vidt at vikingene brukte det før de skulle ut å plyndre før i tiden. Det er det jeg vet, at fleinsoppen går såpass langt tilbake i tid. Du finner nok mye historie mellom vikingene og hippiene.

=)
Trodde vikingene brukte fluesopp jeg *klø seg i hodet*
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det vil jeg nesten se kilder på qtex. Jeg har hørt og lest flere steder at vikingene brukte FLUESOPP, men såvidt jeg har fått med meg er dette bare antakelser (dvs. det er en teori som ble laget en stund tilbake, absolutt ingen beviser). At de imidlertid spiste fleinsopp har jeg ikke hørt før.
Sist endret av Tias; 27. juli 2007 kl. 13:06.
Fleinsoppen fremkaller ikke "Berserkergang" Så det var nok flusopp de spiste ja!
[quote=Tias]Det vil jeg nesten se kilder på qtex.QUOTE]

Har desverre ingen bevis, jeg kan ta feil. Men jeg mener å ha lest at de ruset seg på både fluesopp og fleinsopp i tillegg til å drikke sin egen urin før de skulle på "byn" :P
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg satt og venta på den der.. Takk qtex, men jeg tror ikke det er noen dokumentasjon som bekrefter denne påstanden.

Hva vikingene egentlig brukte har jeg så langt ikke sett noen som helst konkrete beviser eller indisier på. Det spekuleres i om de brukte en eller annen vekst, kanskje en sopp. Og så vidt jeg har forstått, og som Tias også sier, så er det nok i tilfellet sansynligvis Rød Fluesopp.
Men da er jeg like nysjerrig som deg på hvor opprinnelsen kom fra. Da har jo du arbeid å gjøre mentalmelt :P
Sist endret av qtex; 27. juli 2007 kl. 13:18.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Allright, vi holder oss til tema fra nå av: han søker etter konkret informasjon.
Sist endret av Tias; 27. juli 2007 kl. 13:24.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
qtex:
Ja, jeg prøver så godt jeg kan. Men det ser ikke ut som om det er noe særlig interesse blant norske forskere og historikere på dette området. Prøver å finne en professor på Universitetet som kanskje vet noe, men det er vel begrenset hva de faktisk vet om noe som nesten ingen har tatt seg bryet å undersøke..

Jumbo:
Det skal jeg gjøre
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Peter staffords psychedelic encyclopedia sa ikke mye heller, den konsentrerte seg om tidligst bruk av psilocinholdig sopp, som indianerne i amerika og mexico sto for.
Er jo en kjent myte at vikingene spiste flein, hvertfall her jeg bor. Alle som snakker om vikinger nevner mjød og flein.

Hva gjorde dem gale?
I 1784 lanserte en prest ved navn Ödmann teorien om at berserkene spiste rød fluesopp før de dro i kamp. Ödmann skal ha observert sibirske sjamaner innta soppen og mente å kunne dokumentere virkningen. Denne myten er senere blitt regnet som fakta og kan i seg selv langt på vei forklare berserkenes tilsynelatende uhemmede galskap og råskap. Men i 2004 testet et britisk fjernsynsprogram myten ved å sammenligne en persons evne til å sloss med våpen vikingene hadde til rådighet, først edru, og deretter under påvirkning av en blanding av alkohol og rød fluesopp. Resultatet viste at under en slik påvirkning ville berserkene være enkle bytter, da slossevnen falt betraktelig når personen var under påvirkning. Utifra dette eksperimentet kan det umiddelbart virke som om det nok ikke var fluesopp vikingene brukte for å gå i berserkergang, men mange aspekter i forhold til suggesjon etc. er utelatt i forsøket. Men muligens var det en annen sopp de brukte. Kanskje var det heller fleinsoppen som gjorde berserkene forrykte og sinnsyke. Vi vet at den lille fleinsoppen er sterkt hallusinatorisk og kan sammenlignes med LSD i sin virkning. På Island skal sågar soppen gå under navnet berserkersopp uten at undertegnede var i stand til å bekrefte det eller sjekke hvor lenge den har hatt tilnavnet. Meldrøye og malurt kan også ha vært brukt, men mest sannsynlig var det en blanding av flere urter og sopper sammen med mjød eller øl som gjorde berserkene psykotiske og livsfarlige dersom de i det heletatt gikk utover det å drikke seg gale på alkohol. For kanskje var det rene psykologiske prosesser som førte til galskapen. At de gjennom ritualer og suggesjon gjorde seg istand til å løpe uredde ut på slagmarken, eller som Jon Geir Høyersten skriver i Tidskrift for den Norske Lægeforening i nr. 24, 2004 - at "tilstanden er mest sannsynlig en type dissosiativ transe via selv- og gruppesuggesjon". I følge det danske nasjonaleposet Saxo Grammaticus drakk de iallfall mjød, og kanskje også ulveblod.
Vis hele sitatet...
Tatt fra Agder Vikinglag

Jeg tror det blir heller vanskelig å bestemme hva de faktisk gjorde, ettersom alle har forskjellige teorier. Lite reine fakta ute og går.
Sist endret av hopalong; 27. juli 2007 kl. 14:02.
For litt siden leste jeg den meget gode "Shroom, a cultural history of the magic mushroom" av Andy Letcher. Letcher legger gjennom grundig research frem at psykadeliske sopper ikke ble brukt i vesten før på 50-tallet og ikke populært før på 60-70-tallet. De eneste stedene man har funnet bevisst bruk av sopp (det finnes noen nedtegnelser av folk som har fått det i seg ufrivillig her og der) er enkelte områder i Sibir (fly agraric) og i mexico (cubensis). Da brukt stort sett av shamaner i ritualer.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Denne myten er senere blitt regnet som fakta
Vis hele sitatet...
hopalong:
Myter som på magisk vis blir til fakta uten vitenskapelig grunnlag er ikke akkurat det jeg leter etter.. Og hvis Amanita ikke egner seg til plyndring og voldtekt, så gjør ihvertfal ikke Semilanceata det =)

Men takk uansett..

jack z:
Okay, flott. Skal sjekke ut den boka.. Takker
Sist endret av mentalmelt; 27. juli 2007 kl. 14:57.
Jau, det kan virke som om flein rett og slett aldri ble "oppdaget" før 60-70-tallet. Mikroskopisk størrelse og dårlig smak kan muligens ha noe med det å gjøre, folk leter vel først og fremst etter mat når de plukker sopp. Personlig har jeg ingen tro på at vikingene tok flein eller fluesopp.
Har også lest en plass at fleinsoppens rusvirkning er noe ganske nyoppdaget.
Frimurerne begynte jo å kalle den liberty caps før rusvirkningen var kjent.
▼ ... over en uke senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg vil unødig ødelegge tråden din med å gå OT.

Men jeg ble naturligvis nyskjerrig og lurer på hvilken informasjon du har om historien og når tid den ble begynt å brukes i Norge..
Kanskje jeg misforstod, men jeg regnet bare med at du hadde info, ettersom du etterlyser spesefike årstall.

Om du ønsker å dele det med forumet, haddet det vært stor artet.

__

Jeg spekulerer bare, men mange tanker dukket opp.

Det var jo en tid der mange Nordmenn som reiste til USA, fåtall kom tilbake, men endel kom igjen.
Jeg tenker at det kan ha kommet tilbake på folkemunne, igjenom kunnskap om indianere, og dem ritualer. Evt. Når kom den første indianer til Norge =)

Jeg tenker at den også lett kan ha blitt interesant igjenom Rock'music og hippie tiden på 60-70' tiden.
Jefferson Airplane, The Doors, samt. flere. Har låter, der mushroom er nevnt.

Som sagt, dette er bare spekulasjoner og satser på at dette ikke ødelegger tråden din.
Da skal jeg heller ta å slette innlegget
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Null stress. Bare kult at andre interesserer seg for dette temaet også

Jeg har hittil ikke funnet noe konkret dokumentasjon på bruk av fleinsopp i Norge før rundt 60 tallet. Og allmennheten fikk visst ikke opp øynene før i 1977, gjennom nyhetsoppslag om "narkosopp" og lignende..

Men jeg har funnet en del antydninger til at Semilanceata kan ha vært i bruk i så mye som i 12 000 år, og at det i senere tid har hatt sin plass i urtesamlingen til europeiske hekser, for eksempel. (Plants Of The Gods)

I tillegg vet jeg med sikkerhet at samene går og bærer på en del hemmeligheter som de ikke deler med noen andre enn seg og sine. Men som sagt, det er veldig vanskelig å få dette dokumentert.


Skal man se til hva historikere og forskere har avdekket så er det nok ikke mye håndfast å støtte seg til. Men jeg har noen prosjekter jeg jobber med selv, så vi får se med tiden om det lar seg gjøre å avdekke noen skjulte deler av historien. Legger så klart ut info etter hvert som dette blir publisert.

Og jeg setter stor pris på all den hjelpen jeg kan få på veien..
Sist endret av mentalmelt; 7. august 2007 kl. 17:34.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Samene har utvilsomt mye i sin tradisjon som ikke kommer til å bli delt med oss med det første. Dessverre! Interessant er det jo også at "trollkjærringer" (troll eller menneske) ofte forbindes med sopp i folketroa vår. Har ikke kilder til konkrete eventyr nå, før du spør

Den russiske kunstneren Ivan Billibin (1876-1942) inkorporerte mye sopp i sine illustrasjoner av russisk mytologi og folklore. Se f.eks. Vasilisa the Beautiful at the Hut of Baba Yaga, som har bilde av fluesopp, fleinsopp, cubensis mm. Med henblikk på trollkjerringer er hans Baba Yaga et godt eksempel på assosiasjonen med fluesopp. Det er flere bilder av ham som har mye sopp i vegetasjonen rundt, mest fluesopp.
Når det gjelder konkrete historiske beviser er det få å refferere til, men det er som sagt nok av hint og antydninger.... det nærmeste historisk bevis må jo være at islenderne har integrert ordet berserk i navnet på fluesopp..


http://en.wikipedia.org/wiki/Amanita_muscaria
Berserker rages

"The notion that Nordic Vikings used A. muscaria to produce their berserker rages was first suggested by the Swedish professor Samuel Ödman in 1784.[84] Ödman based his theories on reports about the use of fly agaric among Siberian shamans. The notion has become widespread since the 19th century, but no contemporary sources mention this use or anything similar in their description of berserkers. Today, it is generally considered an urban legend or at best speculation that cannot be proven. On the whole, muscimol, the psychoactive ingredient, is a mild relaxant, but it is widely known, as with all drugs that it can create a range of reactions within a range of people [85] and it is possible that it could make a person incredibly angry, as well as make them "very jolly or sad, [jump] about, [dance], [sing] or [give] way to great fright". [86]"

<----hint og antydninger (fra gammelt av)



http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/dec99.html

"These mushrooms were effectively used by the Vikings when they were getting ready to invade a land. The Vikings essentially turned off their fear emotions, thus gaining their reputation for their fierceness. The people of many cultures of northern Europe lived in constant fear of invasion. Vikings would enter a village fearlessly, wreak havoc among the people and carry off the women. Before entering battle, the Vikings would go through a religious ritual in which they would dance around the woods and consume Amanita muscaria. So the main reason the Vikings were able to fight without fear is that they were on drugs! For this reason the Vikings were also known as the berserkers."


http://leda.lycaeum.org/?ID=8188

"I can’t help but reiterate to the reader that just because some modern people cannot seem to consistently feel the same effects from A. muscaria as is postulated the ancients did in no way should lessen the theory of A. muscaria being the divine Soma of the 4000 year old Rigveda and one of the world oldest religious tools. As is well know shamanism didn’t just mean kicking back after the ingestion of an entheogen, the way which many moderns work with entheogens. Instead archaic man was very proficient in many techniques to alter their state of awareness, and these no doubt where used in combination with the mushroom, thereby altering the purely psychopharmacological effects of the mushrooms alkaloids. Modern man is also much more familiar with strong synthetic chemical hallucinogens. In our age of LSD, Psilocybin, and DMT we can’t help but feel that anything less than the experiences these produce could be considered powerful. But to the ancient Siberians, whose familiarity with stronger entheogens was nonexistent, an Amanita experience, which can induce both heaven and hell, would certainly take on Godly proportions. Might it even be possible that as the earliest waves of archaic man past over the present day Americas they brought with them their Amanita traditions, nesting in a few spots such as the Pacific Northwest, Canada, the Great Lakes region, Mexico, and Guatemala, and that some sought out new allies in Psilocybe, Datura, and Cactaceae species as well as in Yage, and Ebena. Our reference for a Godly entheogenic experience has changed from that of archaic mankind. Many believe this mushroom lacks entheogenic value, but history has shown that it has long been valued by mankind, throughout Europe, Siberia, and in the Americas. I think it is unwise to compare our western philosophical understanding of A. muscaria to that of the religio-magical experiences of the ancients. This is a powerful mushroom that deserves our respect and attention for possibly being the ancient source for that which makes us human."


http://leda.lycaeum.org/?ID=8720

"Fly agaric is also the kind of mushroom that Vikings took to enter the "beserker" state for battle. The Icelandic name for the fly agaric contains the word 'berserk' in it."



http://cannabisculture.com/articles/3136.html

"Modern Christmas traditions are based on ancient mushroom-using shamans."



http://video.google.com/videoplay?do...68493586165660

"sacred weeds serien, informativt."



http://en.wikipedia.org/wiki/Berserk..._berserkergang

en smule andre teorier som i bunn og grunn bare støtter opp under en teori om et spessielt blandingsforhold/sammensetning av diverse stoffer.


Så som sagt ikke mange beviser men mange teorier... går mye på ordtaket "ingen røyk uten ild"..
Sist endret av wolty; 17. mai 2008 kl. 15:39.
Jeg har hørt at same sjamaner kultiverer både flein og fluesopp. Om det er myte eller fakta hvet jeg desverre ikke.
Vet ikke om dette blir 100 % sakelig men men.
Reinsdyrene til samene spiser rød fluesopp. Dette gjorde/gjør samene og når de dro
avgårde med sleden sin,skal de ha trodd att de hadde fløyet.
De er av dette folk tror att nissen slede flyr,pga att samene har trodd att de har fløyet og fortalt det videre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
mr 50-50: Ikke helt korrekt, jeg leste litt nå om opprinnelsen til julenissen/santa claus/Father christmas.

Vi vet vel alle om sankt nicholas som gikk rundt med gaver i hellas rundt år 400 e.kr.

Litt mindre kjent er at i germanisk paganisme dro Odin på den store jakten i himmelen rundt Yule tider mens han red på sleipner (sleipnir) som hadde 8 føtter, det mistenkes at dette har noe med reinsdyrene å gjøre.

Men til samene, på den Norske wikipediaartikkelen (som også finnes i den engelske artikkelen, men mye kortere) står det:
På slutten av 1800-tallet flyttet flere samiske familier fra indre Finnmark til Alaska sammen med 500 reinsdyr for å lære inuitter å drive reindrift. Det norsk-amerikanske selskapet Lomen Company brukte flere av samene og reinsdyra i en reklamekampanje for reinkjøtt. I kampanjen ble det brukt et opptog hvor reinene blir leid av samer og i sleden som hver reinen trakk satt det en julenisse i en haug av gaver. Den amerikanske kommersielle julemyten med Santa Claus, Rudolf og reisen fra Nordpolen var født.
Vis hele sitatet...
Så at samene var involvert: ja, men at de spiste amanita muscaria for å så tro at de så den flyvende nissen er ikke helt korrekt, og er heller ikke dokumentert noe sted.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
wolty (m.f):
Jeg ber om kilder for historisk bruk av FLEINsopp, ikke fluesopp. Men ellers takk..
Sist endret av mentalmelt; 18. mai 2008 kl. 20:54.
Jeg har også hørt at samene spiste fluesopp og flein når sjamanene holdt på. Også hørt noen gamle samiske historier som mest av alt minner om heftige tripprapporter, der de møter på ildjevelen, svever gjennom luften og faller i et bunnløst hull.

Den samiske "tripprapporten" finnes i vår norskbok, husker ikke navnet atm.
Sist endret av Elemental; 18. mai 2008 kl. 20:31.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av mentalmelt
Jeg henvender meg da til dere som eventuelt vet noe om dette, og kanskje også kan referere til noen kilder. Setter pris på alt av hjelp som ikke bare er vås dratt ut av løse lufta.
Vis hele sitatet...
Ikke for å virke utakknemlig =) men jeg har også hørt både ditt og datt uten at dette har noen vitenskapelig eller historisk verdi what so ever. Jeg er ute etter konkret, dokumentert informasjon, ikke myter og rykter..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Muligens at dette er vås som kommer utifra løse lufta, men jeg føler det er verdt å ofre det en tanke likevel.

Dette gjelder ikke Psilocybe Semilanceata så det er litt off-topic, men kom til å tenke på Psilocybe Magnivelaris(jonsokkfleinsopp) og hvorfor den er kalt Jonsokk.
Jonsokk er så vidt jeg har forstått det samme som st.hans eller Sant Johannes dag, selv om det er en kristen høytid er Jonsokk knyttet til den gamle hedenske midtsommerfeiringen som igjen er knyttet til den norrøne tradisjonen midtsommerdag eller midtsommerblotet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sommersolverv
http://no.wikipedia.org/wiki/Sankthans
http://nn.wikipedia.org/wiki/Jonsok

Kanskje har Psilocybe Magnivelaris blitt brukt under midtsommerfeiringen?
Å finne noen bevis på dette blir vel så og si umulig, men det er kanskje mulig å finne ut av hvem og når soppen har blitt gitt det navnet. Så kan man jo spekulere i hvorfor de har valgt å kalle den Jonsokk.

Den kristne høytiden feries 23.Juni og den nørrøne ble feiret 14.Juli altså før soppsesongen er i gang, men det er vel mulig å oppbevare sopp året rundt?
Så avhenger det jo selfølgelig av om soppen er innaktiv eller har noe psykoaktiv effekt i det hele tatt.

Håper ikke det ble for off-topic=)
Den soppen er ikke spesielt aktiv, eller aktiv i det hele tatt. Vokser forøvrig fra May til November i Nord-Europa, USA og de britiske øyene =)

Og det er selvfølgelig mulig å oppbevare tørket sopp året rundt.
Sist endret av Sky; 8. januar 2009 kl. 07:42.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oi, har ikke kommet over denne tråden før nå...

Min bestefar drev såvidt jeg husker å sakket om "Trollsopp"(tror jeg) når jeg var liten. Og at noen hadde blitt gale av det. Tror det var når han var ung(Født 1930).

Dette er så lenge siden at jeg ikke husker noe mere desverre. Enda verre er det at han ikke er iblant oss lengre...
Kan ta meg en tur til bestemora mi en dag og spørre om hu har noen kjennskap til "Trollsoppen" som han kalte det. Dette foregikk da i Nord-Trøndelag(Roan)

Skal også sies at min bestefar var litt av en skrøner, og at kanskje hele greia er BS i høyeste grad, men skal høre med bestemor, og sjekke om hun kan huske noe.
En grei måte å få svar på slikt,
kunne være å gjøre som Terence McKenna - spørre soppen selv i høye doser.


Mennesker under ed kunne helt sikkert gitt menneskeheten svar på en hel del slike spørsmål om dem bare ble gitt sjansen i anstendige omgivelser.
Er det ikke noe som heter fleinsoppteorien? Har noe med bibelen å gjøre, but what do I know...
http://www.erowid.org/library/books_...e/g61-70.shtml

Golden guide hallucinogenic plants står det masse information, vet ikke helt om det er dette du konkret leter etter men det er en veldig spennende og informativ guid/bok

Håper dette hjelper deg^^
i det källmaterial till samisk religion, som har refereats finns inga bälegg för att nåjden anvt flugsvamp för att framkalla trance. Däremot finns en uppteckning från sen tid hos renskötande samer i Enare, där det uppges att nåjden ätit flugsvamp med sju fläckar. Det äldre källmaterialetes uppgifter om nåjdernas bruk av lut, brännvin, heligfjällsvatten och det Olsen kallar "Rupzias" kan möjligen ha avsett medvetanförandrande drycker. I vart fall får man intrycket, att författarna till väre källor - med undantag av Isaac Olsen - inte ägnat någån ingående uppmärksamhet åt denne sida av nåjdens beteende. Det går därfor inte att belägga någon använding av hallucinogenga medel i den samiska schamanismen, men inte heller att utesluta den.
Vis hele sitatet...
s185f

Mebius, Hans 2003: Bissie - Studier i samisk religionshistoria. Östersund: Jengel
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Psilocybe Semilanceata - Norge og Nord-Europa - Konkrete etnomykologiske spor eller informasjon. Det er det eneste jeg er interessert i. Ikke fluesopp eller andre vekster, ikke andre deler av verden, og ingen obskure myter =)
Spor eldre enn skriftkulturen vår tror jeg du skal lete lenge etter, da vi ikke har noe særlig bildemateriale, og også siden soppen er rimelig vanskelig å tegne. Så vidt meg bekjent finnes ingen spor fra hverken norrøn eller samisk (som jeg viste i forrige post) kultur om bruk av soppen.

Neste steg blir mest sannsynlig å sjekke den tradisjonelle medisinen. Jeg tviler litt på at noen finnes her også, da soppen strengt tatt ikke er veldig effektiv som medisin. (med mindre en er ute etter noe mot cluster-headaches eller som hjelp til samtaleterapi) Videre kan en ta for seg svartebøkene og magisk bruk av sopp. (om det kan skilles fra medisinen) Igjen tviler jeg at man vil finne noe, selv om det kanskje er her det ligger størst håp. En grunn til min tvil, er en antagelse om at svartebøkene er en form for symbolsk rennesansemagi, hvor symbolikken til en magisk ingrediens er viktigere enn den fysiske virkningen, og at det dermed ikke er større grunn til å ta med fleinsopp enn en hvilken som helst annen sopp. En del slike bøker finner du her: http://www.hf.uio.no/ikos/forskning/...bok/index.html

Dette er definitivt et interessant emne, da det kan hjelpe å sette dagens soppkultus inn i en historisk sammenheng, eller evt. påpeke mangelen av en slik. Om noen skulle ha mer relevant informasjon kommer jeg til å følge denne tråden...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Psilocybe Semilanceata - Norge og Nord-Europa - Konkrete etnomykologiske spor eller informasjon. Det er det eneste jeg er interessert i. Ikke fluesopp eller andre vekster, ikke andre deler av verden, og ingen obskure myter =)
Vis hele sitatet...
Ok, leste ikke posten din nøye nok. Skal se om jeg finner noe annet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kom over boken "The Psilocybin Solution" av Simon Powell på nettet. Den tar for seg historikk rundt bruk av sopp, og gir følgende referat mht bruk av sopp i Skandinavia i bronsealderen:

"(...) we find artistic representations of mushrooms on Swedish, Norwegian and Danish Bronze Age objects. On bronze artefacts like razors have been found mushroom motifs (generally stylised cross-sectional views of a mushroom) which depict the mushroom in a way that suggests that it was an object of worship. Since the fly agaric mushroom abounds in Scandinavia, these motifs are thought to represent a similar fly agaric-worshipping cult to those of Siberia."

Han antyder altså at det gjelder bruk av rød fluesopp. Det hadde imidlertid vært interessant å la noen av dagens etnomykologer undersøke disse bronsegjenstandene det er snakk om. De er dessverre ikke avbildet sammen med denne teksten.

Ja, etter litt graving dukket følgende bilde av en svensk helleristning opp, og
jeg holdt nesten på å legge denne linken i tråden for identifisering av fleinsopp -
hvilke sopp er de der i midten...?

http://wikicompany.org/wiki/images/Tanumshede-sweden-petroglyphs.jpg
de er hvertfall veldig karakteristisk for en spiss fleinsopp. Jeg syntes det ville vært rart hvis ingen av de eldre skandinaviene ikke hadde noe erfaring med den soppen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vel, for det første så må jo fleinsopp ha blitt brukt før 70-tallet i og med at man visste hva effektene av soppen var. Det kan selvsagt ha vært kunnskap fra utlandet, men flein vokser jo mange steder rundt her i landet.
Det er iallfall sikkert at det ikke kan ha blitt brukt hyppig fra 1500-tallet og utover. På denne tiden fikk vi nemlig fler og fler skriftlige kilder, og et mer omfattende byriåkrati i Norge, staten kontrollerte folks hverdag i stadig økende grad. Massivt bruk av psykoaktiv sopp ville med andre ord ha blitt dokumentert. Ikke minst på grunn av kirken, som utvilsomt ville ha slått ned på denslags. Et eksempel er da spanjolene kom til Mexico, og noen oppdaget peyote som indianerne brukte. Spanjolene trodde kaktusen gjorde dem allvitende, og de brukte den blant annet til å finne forsvunnet buskap. Men snart fikk inkvisisjonen snusen i dette, og det ble forbudt, siden bare Gud kan være allvitende (hentet fra artikkelen The Diffusion of European Magic in Colonial America av Gustav Hemningsen).

Fleinsopp og ligndende blir gjerne assosiert med hekser, magi og sjamaner. Det er utvilsomt noe i det, fks. har indianere i Amazonas magiske hager, ved siden av de vanlige hagene, der de dyrker urter som får dem i kontakt med guder og ånder. Sannsynligvis har tidlige sjamaner i nord-europa også brukt stoffer for å komme i kontakt med åndeverden. Men såvidt jeg vet finnes det ikke skriftlig dokumentasjon på dette. Det jeg derimot har hørt, er at heksenes reise til Bloksberg er en slags symbolsk åndereise som muligens bygger på sjamanenes. Jeg tror ikke det finnes bevis for at såkalte hekser eller kloke koner og menn i Norge brukte fleinsopp, men det går jo ann å lese litt på http://www.edd.uio.no/ikos/heksearkiv/ der man kan finne alt som er nedskrevet om hekseprosessene i Norge.

Det hersker iallfall ingen tvil om at endel mennesker i gamle dager hadde inngående kunnskaper om planter man fant i norsk natur, endel var overtro, men folk på denne tiden brukte urter og magi for å helbrede sykdommer, skade sine fiender, eller på andre måter manipulere verden rundt. Derfor finner jeg det ikke usannsynlig at folk visste om fleinsopp og effektene av den. På 1500-tallet begynte de store heksprossesene og all overtro som ikke var kristendom ble sett på som svartekunst. Allikvel levde slik kunnskap videre i folkedypet. En lit en sopp med såpass sterk effekt må jo ha blik brukt fra tid til annen?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
En lit en sopp med såpass sterk effekt må jo ha blik brukt fra tid til annen?
Vis hele sitatet...
Jo, en skulle tro det, men for min del hjelper det ikke med spekulasjoner, da jeg planla å bruke denne informasjonen til noe konkret. Jeg kan for så vidt nok om generell etnomykologi og historisk bruk av psilocyber allerede, så det eneste jeg trenger i denne tråden er akkurat det jeg beskrev i førsteposten.

Det var jo kanskje litt naivt å tro at slik informasjon plutselig skulle kunne dukke opp her på nFF i utgangspunktet, når jeg har trålet gjennom såpass mye faglitteratur og snakket med så mange mennesker med relevant bakgrunn allerede. Men det var jo verdt et forsøk
At det ikke finnes noe særlig skriftlig materiell fra Norge er jo ikke så rart, men hvis det hadde vært veldig utbredt i middelalderen hadde det nok garantert vært kilder om det fra fks. England.
Jeg regner med at du har mer info enn meg her, men har du kikket i fks. bøker om gammel naturmedisin eller heksekunster?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
http://books.google.com/books?id=Jj8...epage&q&f=true

Vet ikke om det er av interesse eller om du allerede har vært igjennom det.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har du funnet frem til noe konkret informasjon eller troverdige kilder om temaet, mentalmelt?

Synd hvis det ikke skulle være noe ordentlig informasjon å finne frem til, og vi kun har myter og sære forestillinger basert på lite annet enn blind gjetning. Kan jo alltids tyde på at bruken av fleinsopp for å oppnå psykoaktiv effekt var veldig lite utbredt, om overhodet forekommende, men slår meg som noe usannsynlig at det ikke har vært noe som helst tradisjon for det før 60-70-tallet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Husk temaet går ble sett på som lefling med djevelens verk på denne tiden, emnet er så lite skrevet om nettopp for at slike ting skulle viskes ut av eksistens av det kristne etablissementet på denne tiden. Av det jeg vet om emnet er ekspertene/historikerne også i mørket på emnet nettopp pga manglende bevis av praksisen.

Vi kan gå så langt å si at det er en stor sannsynlighet til at det ikke var noe utberedt bruk av soppen, for det er ingen konkrete beviser på det så langt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi kan gå så langt å si at det er en stor sannsynlighet til at det ikke var noe utberedt bruk av soppen, for det er ingen konkrete beviser på det så langt.
Vis hele sitatet...
Sopp generelt har etter all sannsynlighet blitt tillagt liten eller ingen verdi
i Skandinavia eller Norden. Sopp har derimot vært kjent og utbredt som
mat i Russland og de østlige deler av Europa. Man kan snakke om et skarpt
skille i holdningene til sopp.

Dette fins det interessant litteratur om, spesielt anbefaler jeg "Mushrooms, Russia
and History" av R. Gordon og Valentina Wasson. Her omtales bl.a. enkelte sibirske
stammers bruk av Amanita muscaria, samt Wassons egne erfaringer med bruk
av psilocybinholdig sopp i Mexico i 1957.

Jeg mener at om man skal nøste opp i eventuell norsk eller nordisk bruk av
hallusinogen sopp før "veiskillet" i 1977 da spiss fleinsopp ble offisielt kjent
som "narkotika", må man begynne å grave i medisinske arkiver på jakt etter
symptomer hos pasienter i psykiatrien. Man må begynne med nyere historie,
da sjansen for at relevante ting er skrevet ned før la oss si 17- eller 1800-tallet
trolig er forsvinnende liten.
Er ikke i Europa. Men iallfall i "vesten".
Psilocybe Semilanceata was first described in 1900, by Civil War veteran, Charles McIlvaine in his seminal mycological treatise “One Thousand American Fungi,” where he described the Liberty Cap and all of its “strange effects.”
Vis hele sitatet...
http://www.entheology.org/edoto/anmviewer.asp?a=80

Ellers hørte snakket Ingvar Ambjørnsen snakket om sin overbevisning om at fleinsoppen var brukt i Norge i lang tid bakover i norsk historie (på trygdekontorets program om psykedelika tidligere i år). Dette bygget han på møte med en fin gammel dame fra Berum (på 70 tallet) som snakket om at hun hadde god kjennskap til fleinsoppen, og at hun fikk stjerner i blikket når hun snakket om da hun og mannen trippet på fleinsopp under krigen.

Ikke noe konkret (annet enn Ambjørnsens ord). Og mulig Ambjørnsen bare kom med en røverhistorie.
Sist endret av Bearass; 29. oktober 2015 kl. 18:37.
jeg tror nok psilocybesopp og andre planter ble brukt ikke bare av vikingene men hele europa lenger tilbake enn vi er klar over. dvs tusenvis av år. lenge før romerrike... kristendommen/abrahamsrelgionen har slettet mye av den historien desverre.
▼ ... flere år senere ... ▼
Opisthokonta
mykofil's Avatar
3 1
Regner med at du har kontaktet professor Høiland ved Universitetet i Oslo? Virker som han har satt seg inn i den historiske bruken av spiss fleinsopp her på berget. I går holdt han et foredrag om sopp som rusmiddel for medlemmer av Foreningen Tryggere Ruspolitikk, hvor han bl.a. snakket om flein.

Møt Foreningen Tryggere Ruspolitikk på åpen medlemskveld med Professor Klaus Høiland. Professor Høiland er mykolog og vil over 45 minutter ta oss inn i soppens verden, og fortelle hvordan sopp brukes som rusmiddel. Brukte egentlig vikingene fluesopp? Hva brukte Koryakkene i Sibir? Han går videre til Amerika med sine kulturer for hallusonogene sopper, og til slutt til Norge med vår Spiss fleinsopp.
Vis hele sitatet...
https://www.rusreform.no/kommende-ev...d-klaus-hiland
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg har ikke hatt kontakt med Høiland, nei. Jeg registrerte at han holdt et foredrag i går, men jeg kom meg ikke på det. Hadde han noen relevante innspill til dette?

Nå er det over 10 år siden jeg prøvde å finne ut av dette, men det er selvsagt fortsatt interessant hvis noen har noe konkret å bidra med.
Sist endret av mentalmelt; 12. oktober 2018 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.