Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 28112
Hvor mye vann , Gjær , sukker trenger jeg for å lage ca 8-10 liter sprit ?
kommer ann på kor sterk sprit du vil ha.. men en fin regel e at du kan dele satsen på 10 (90%)
kommer anna på kor sterk satsen er å sånt..
søker du på forumet så finner du det
Men kan svare deg kjapt.
1 pakke turbo gjær (fåes kjøpt hos feks.partyman)
9 kg sukker.
ca 20 litter vann.
Da har du ca 25 liter sats. av det får du ca 3 - 4 liter hb med 90+% (kommer litt ann på apperatet du bruker.)

Så dobbler du denne oppskrifta har du ca 8 liter.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 30. mai 2006 kl. 22:44.
Trådstarter
9 0
Konge dt =) får se va jeg finner =)
Tazzn: Du skal bruke en pose turbogjær, 6-8 kilo sukker og 25 liter vann. Husk at noen gjærtyper er dårligere enn andre. Fyll i først ca 8 liter varmt vann, og bland ut alt sukkeret i dette. Fyll så opp til 25 liters merket med kaldt vann, og tilsett gjæren.

Med 25 liter sats som er 16%, skal du få ut 4,22 liter sprit, 90%. Bland det ut med 5,28 liter vann og du har 9,5 liter sprit, 40%
Trådstarter
9 0
Tnx Satisfaction :P
kan også sjekke ut denne pdf fila:

http://www.bryggforum.com/wiki/wiki/..._Br,nnaren.pdf

Har selv tenkt å prøve ut dette i sommer.
Noen som har innvendinger mot denne? Vil den funke bra tror dere, eller er det noen lettere og billigere måte å lage sprit på?
Plasten funker fett, men det går tregt & spriten blir svak. Kan vel få maks 50% trur jeg, men da tar det en evighet. Den funker fett til å dekke eget behov, men ikke om du tenker å omsette..
Bedre å gå for en spiralbrenner med en gang. De fleste som begynner med plastbrenner går over til noe annet. Rett og slett fordi den er for treg, og lager for svak sprit. Da jeg hadde plastbrenneren tok det en uke å få 3 liter sprit. Da holdt spriten 50%. Det var om vinteren og den stod ute. Jo kaldere plastbrenneren står, jo bedre. Skal du bygge plastbrennern, bør du bygge den versjonen med isolert innerbøtte, hvis ikke klarer du ikke å oppnå 40% på spriten engang.
hvis du bruker bakegjær kan du få satsen opp på ca 12,5% det vi si at du må ha så mye sukker som det ...er ikke så nøye hvor mye gjær du trenger......trenger ikke sløse...ta ca 1 pakke pr 5 l (tørrgjær)
hvis du har nå 40 liter av denne satsen, som har stått i ca 3 uker vil du få ca 10 l 50% sprit
Avslører aldri god gammel familie hemmelighet
Sitat av general
Avslører aldri god gammel familie hemmelighet
Vis hele sitatet...

tullepost

hehe..
det var vel denne også...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er det sitron syren gør i satsen?
Har hørt blant "drevne" at sitron syre er gull for satsen...?
Har aldri gjort dette før, men skal satsen stå og gjære når den er klar?
greit og vite hvor mye av hvert.. men hvor lenge må satsen stå og gjære?
Mötley Crüe: Herre du bor nerme trondheim:P bare let i noen skap hos faren din så finner du sikkert det mest avanserte utstyr sikkert noe familieopskrift og:P
hehe ja kanskje det... men har ikke funnet noe enda nei, men har aperat og greier men aner ikke hvor lenge den satsen skal stå!
Sitat av Mötley Crüe
greit og vite hvor mye av hvert.. men hvor lenge må satsen stå og gjære?
Vis hele sitatet...
2-3 dager holder med turbogjær, ha den stående på et varmt rom, med varmekablene på fullt, da får man god fres i dunken
joda takk for det, men må vel ikke være over 38 grader for da dør vel selv turbogjæret..
Sitat av Mötley Crüe
joda takk for det, men må vel ikke være over 38 grader for da dør vel selv turbogjæret..
Vis hele sitatet...
Er det 38 grader på rommet ditt, så er nok ikke gjæren det største problemet.
skall nokk ikke sette satsen på rommet mitt da.. men gjæren arbeider jo optimalt rundt 36-37 grader så da kan jeg jo tenke meg at satsen bilr bedre og sterkere.. eller tar jeg feil dær?
Han tenker vel kanskje på badet eller noe
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mötley Crüe: Det er større sjangs for at bakterer og andre sopparter slår seg ned i brygget ditt ved så høye temperaturer. Rundt 22 grader anbefales for vin og øl, kan ikke se noen grunn til at det skal være annerledes for sats.
Tias.. men vin og øl skall jo ikke brennes, det gjæres jo bedre, og skall stå og gjære en god stund lengere enn sats, eller tar jeg feil nå og?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jo, sant det, men bakterer i muggsopp f.eks. setter jo en jævla dårlig smak på satsen...? Nei, jeg vet ikke, mulig det bare er til å kjøre på når det gjelder sats, men jeg tror det burde være det samme.
okei, satsen skall jo ikke stå i mere enn 2-3 dager fikk jeg jo vite.. men men får jo bare prøve og feile da, men takker så meget
Hadde jo vert fint hvis noen tar seg tiden til å skrive en korekt framgamgsmåte. Fra du sitter med ingrediensene til du har ferdig sprit, eventuelt øl og?
noen som har funnet ut en side hvor de har en slik omreining for sprit som funker...?
Mener en slik forteller hvor mye vann du må ha i spriten for og blanne den ned til en bestemmt prosent..

:-)
og blande ned prosenten er jo ikke vaskelig, men da må du vite hvor mye % det er i spriten, la oss si du har en liter 80% og skall ha 40% er det bare og tilsette 1 l vann.. vil jeg da tro....
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvordan måler man prosenten i spriten a ?
Sitat av sauistorby
hvordan måler man prosenten i spriten a ?
Vis hele sitatet...
Med en alkoholprøver.

http://www.clasohlson.no/default.asp...1+17%3A01%3A25
Koster 49 kr på Clas Ohlson.

Edit: Skrivefeil.
Sist endret av Grimdoc; 1. oktober 2006 kl. 17:02.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei det dere gjør er:
Kjøp 2 pakker: Cobra24, (må være den til denne oppskriften) og 15 kilo sukker. sett satsen i ett 60l murerspann( ca 100kr på europris)Hiv i alt sukkeret og løs det opp med glovarmt vann. Vær nøye. Fyll så opp med ca 40 l kaldt vann. 16-20 grader er fint. Så hiver du i gjæren. rør godt og vent 3 dager, og du har en kraftig fin sats. Jeg har prøvd så mye forskjellig, men dett er den enkleste måten garantert. Husk bare å holde alt rent og pent da blir5 det bra. Spriten tar smak fra satsen uansett. Så om du vil ha noe som minner om polvare må du mekke deg ett kullfilter med plass til 2 poser aktivt kull. (bruk storms biokarbon, det er dritbra) spriten bør ligge på ca47% før den helles gjennom filteret, for den mister ca 5%alkohol. Jeg lover at det blir den beste hjemmebrenten som tenkes kan.

Glemte å si at av denne oppskriften (den i innlegget over) får du 4,5 til nesten 6 liter 90%+ sprit.oppblandet til 47%blir det 10-13 liter. Bruk alkometer!!!!

Dette er lett å gjøre. Ikke noe hokkus pokkus og ingenting å bekymre seg for.
Stå på og ned med vinmonopolet!
Sist endret av tykkmelk; 4. september 2007 kl. 12:54.
▼ ... flere år senere ... ▼
noen som vet om det er nødvendig å bruke klaringsmiddel for vin i en hb sats som skal brennes og renses gjennom aktivt kull?
2 pk turbo gjær eller cobra. og 12 kg sukker også 50-55 liter vann
Sitat av Lupertazzi Vis innlegg
noen som vet om det er nødvendig å bruke klaringsmiddel for vin i en hb sats som skal brennes og renses gjennom aktivt kull?
Vis hele sitatet...
Nei det trenger du ikke. Bare bruk godt med tid. La satsen stå til den er helt klar, så bruker du hevert over i kjelen for å unngå evt. bunnfall.
Stemmer som ompapa sier. Og jo kaldere i rommet satsen står å klarner, jo bedre.