Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 975
Hei alle sammen!

Jeg har vært så heldig å få jobb via et utenlandsk selskap. Skal jobbe for de 40 timer i uka, og jeg er på en "konsulentavtale på fulltid". Jobben gjøres fra hjemmekontor i Norge.

Finner ikke helt ut hvordan jeg skal gå frem her, når det kommer til skatt og andre ting. Planen er å fakturere de antallet timer jeg jobber via enkeltmannsforetaket mitt.

Da jeg ikke direkte selger et produkt, må jeg betale MVA på lønnen? Har jeg fortsatt mulighet til å kjøpe inn kontorutstyr uten moms? Hvordan betaler jeg skatt, og hvor ofte betaler jeg den?

Finner veldig lite info om å jobbe for utenlandsk bedrift i Norge på nett. Håper noen kan hjelpe her !
Sitat av Krispo123 Vis innlegg
Finner ikke helt ut hvordan jeg skal gå frem her, når det kommer til skatt og andre ting. Planen er å fakturere de antallet timer jeg jobber via enkeltmannsforetaket mitt.
Vis hele sitatet...
Så lenge jobben utføres på hjemmekontor i Norge er du skattepliktig til Norge. Når du fakturerer via enkeltpersonforetaket, beregnes også virksomhetsinntekten til dette enkeltpersonforetaket, så rent skattemessig burde du ikke støte på problemer.

Sitat av Krispo123 Vis innlegg
Da jeg ikke direkte selger et produkt, må jeg betale MVA på lønnen? Har jeg fortsatt mulighet til å kjøpe inn kontorutstyr uten moms? Hvordan betaler jeg skatt, og hvor ofte betaler jeg den?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder merverdiavgiften er dette området noe mer komplisert, men for varer og tjenester som går ut av Norge (merverdiavgiftsområdet) er utgangspunktet at det ikke skal beregnes merverdiavgift.

Det kan være slik at du her kan få fradrag for inngående merverdiavgift, men det forutsetter at salg av samme vare/tjeneste ville vært avgiftsbelagt her til lands. Du kan forsåvidt lese mer her. Vil forøvrig anbefale deg å ringe Skatteetaten å forhøre deg om du er usikker.