Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3701
Hello har min 2 oppkjøring på bil i mårra stryk første gang før vikepliktbrudd. Kjørelæreren min sier at jeg klar å bestå om jeg kjører sån som jeg gjør når jeg har kjøretime.
Men jeg sliter med at jeg blir stresset når det er prøver å sånt. Noen tips før hvordan jeg skal klar å slutte å stresse så mye, før jeg klare ikke å tenke på alt når 90% av hode mitt stresser
En ting du må prøve å gjøre er å ikke overfokusere på for eksempel fart. Bruk øya og observer mer slik at du får planlagt kjøringa og er klar over hva som skjer rundt deg. Å gjøre en feil eller to er ikke noe stress så lenge sensor ikke må gripe inn. Da kan du for eksempel si at du er litt nervøs og gjerne vil vise at du mestrer samme situasjon hvis du får sjansen igjen. Kanskje sensor setter deg i en posisjon så du får vist at du kan det.

Men hovedregelen er, bruk tiden du trenger for å få oversikt. Mange tror at det handler om å være «effektiv» og å allti holde fartsgrensen. I Oslo feks så er det ingenting i veien med å ta det litt sakte i enkelte kryss osv for å få all informasjon du trenger. Gjerne fortell hvorfor du gjør som du gjør til sensor så hen skjønner mer av hvordan du tenker. Og husk blindsonen.

Du kan dette. Det er bare fordi en person med et skjema sitter ved siden av deg det blir vanskelig. Du kan også be om å få ha med kjørelærer hvis det hjelper
Sist endret av NodSquad; 22. september 2021 kl. 22:49.
Takk før svar. Ja jeg bruker å slakke ned på fart når jeg kommer til er uoversiktlig kryss eller fotgjengerfelt. Skal prøve tipse ditt å krysser fingrene før at jeg klarer det denne gang
Pust med magen, ikke kjør fortere enn du rekker å stoppe på den strekningen du har oversikt over. Kjør mykt og vis hensyn, dette får du til
Ikke stress med at du er stresset. Litt stress gjør deg bedre! Det er mitt beste råd for sånne ting; bare aksepter at du føler stress, det er helt naturlig at du føler det, og det ødelegger ikke for deg. Lykke til!
Bare kjør rolig, lat som du bare er ute å cruiser for deg selv så går det bra. Det eneste fokuset er å se opp for skilt og farer.
Takk før svar alle sammen. Har trua å håpa det går min vei i mårra.
*pi akuratt det æ slitt med bi så stressa før at æ stressa om det men må bare pust med magen å håp at det går bra
Prøv å roe deg ned så mye som mulig før du skal ha prøve. Ha en rolig morgen med god tid. Drikk noe varmt og spis noe godt. Våkne litt tidligere så du er godt i gang med dagen og føler deg fresh før du skal inn. Kanskje meditere eller puste dypt i en stund før du går ut døra. Om du allerede er stresset med å møte opp til riktig tid og ikke har roen på forhånd kan gi masse utslag på hvor komfortabel du er under oppkjøringen.

Ønsker deg masse lykke til! Dette fikse du lett
Min første oppkjøring var jeg veldig stresset, redd for å stryke, og «prøvde» skikkelig hardt å kjøre så bra som mulig, og jeg strøyk. På min neste gikk jeg inn med en mer «jaja vi ser hvordan det går, mulig jeg stryker igjen»-holdning, og klarte slappe mye mer av og se på det som en vanlig kjøretime/tur. Bestod med glans.

Et tips hvis du skulle gjøre en liten feil er å ikke få panikk, men erkjenne feilen og si hva du skulle gjort annerledes mens du kjører videre. Dette viser at du egentlig kan, men alle kan gjøre en feil.

Masse lykke til!
Sitat av Yoomyslime Vis innlegg
Takk før svar alle sammen. Har trua å håpa det går min vei i mårra.
*pi akuratt det æ slitt med bi så stressa før at æ stressa om det men må bare pust med magen å håp at det går bra
Vis hele sitatet...
Ja, det er ofte stresset for stresset som er verst. Men stress er en reaksjon vi har for å yte bedre. Det skjerper oss. At du er litt nervøs kan faktisk gjøre at du presterer bedre, selv om det ikke er en behagelig følelse. Det er kanskje en tanke som kan hindre at det tar helt overhånd.

Ellers så går det an å si til sensor at du er nervøs. Det har de helt garantert erfaring med.
Takk før alle tipsan. Oppkjøring om ikke så lemge oppdtater kordan det gikk
Lykke til! Dette klarer du!
Lykke til, dette klarer du
Lykke til. Det er vanlig å stresse. En god sjåfør kommer med erfaring.
Viktigste er å kjøre riktig i rundkjøringer, bruke speil når du skal bytte fil og holde vikepliktsregelen.
Ikke overtenk på alt mulig annet og prøv å sett deg i et mindset om at ting får flyte som det gjør, og at du får ikke gjort noe anderledes. Gjort er gjort og spist er spist og det får gå som det går! Jeg strøyk også første gang pga én feilblemme men andre gang hadde jeg en døds jovial sensor som hjalp meg med å ha en avslappende "jaja, det får gå som det går, vi prøver!" holdning.
Det er forventinger som skaper press og nervøsitet så ikke ha noen forventninger til deg selv! Lykke til håper du nailern denne gangen!
Sist endret av celtseus; 23. september 2021 kl. 15:42.
Må få høre fra deg da, TS Håper det gikk i orden for deg!
Gikk nokk helt supert om ikke nerver knekt'n. Din kjørelærer vill ikke anbefale eller si at du skal ta oppkjøring om du ikke er klar for oppkjøring om kjørelæreren gjør dette så er det en dårlig lærer. Strøk du i dag var det 100% pga nerver.

Om du strøk skal jeg gi deg noen tips her:
Ta det rolig, ikke overdriv.
Se i speilene litt ofte, de liker det.
Om sensor vil prate eller ikke det tar du under veis. når du er litt varm i trøya.
bare vær på pass med fart, plassering i felt og gjerne kjør litt under fartsgrensen i noen svinger for eks, jeg fikk skryt av sensor pga det.


Husk, sensor er ikke der for å stryke deg, sensor er det for å bedømme om du er skikket og kan kjøre bil.
Gjorde du noe dumt under kjøring nevn det der og da eller på slutten og fortell hva du kunne gjort annerledes. da kan du faktisk vippe sensor over på bestått
Sist endret av VitoScaletta; 23. september 2021 kl. 16:36.
besto med glans takk før alle tipsan
Fantastisk. Gratulerer så mye!
5-MeO-DMT? Please DM
Aethil the Dark's Avatar
2 0
Gratulerer så mye! Kjenner igjen den følelsen av å kjøre alene for første gang. Ei hand på rattet, følelsen av at oisann, dette var jo faktisk ikke så ille allikevel. Følte selv når jeg fikk lappen og kjørte solo selv at jeg hadde kjørt bil i flere år, selv om at jeg fikk lappen på dagen.

Vil tro det er individuelt og kommer an på fra plass til plass, men ut i fra min erfaring så er sensorene utrolig hyggelige. Jeg kan garantere at det skal godt gjøres å finne en som er ute etter å være kynisk, men jeg kommer fra en relativt liten by.

Som nybakt sjåfør så er det noen viktige ting du må huske på, kanskje noe av det jeg har lært på den vanskelige måten, men for det om.
SIKKERHET
1. Bilbelte skal ALLTID være på. Løs kargo kan være dødelig prosjektil/slegge.
2. Kjøp deg en jekk før du trenger en (det samme med sugekopp for toalett)
3. Kjør etter SIKT, FØRE og hold fartsgrensa.
4. Fartsgrensa er GRENSA for maksfart. Om sikt, føre og kjøretøyets dekk tillater det så kan fartsgrensa holdes, men ikke overstrides.
5. Ikke kjør for fort, hold fartsgrensa. Sånn serriøst. Det kan være veldig lett å miste kontroll på vinteren spesielt. Spar de to minuttene eller to timene du sparte ved å kjøre etter fartsgrensa til heller å nyte landsskapet:
6.IKKE RUSKJØR - Guilty
7. IKKE OPERER KJØRETØY NÅR DU ER TRØTT
Når du er trøtt er det en mulighet for at du søvner av og dermed null kontroll over kjøretøyet.


Vær fornuftig: trafikken er farlig nok edru, og ikke piss bort lappen
Sist endret av Aethil the Dark; 23. september 2021 kl. 23:46.