Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1279
Okei sånn her er saken.. Jeg driter i beats, det gidder jeg ikke lage.. Men hva slags utstyr trenger jeg for å kunne rappe,mikse, osv ? Er det like avansert arbeid som jeg har fått inntrykk av?
Og sist men ikke minst, er full utstyrspakke veldig dyrt nytt ?
Sitat av BiigMama Vis innlegg
Okei sånn her er saken.. Jeg driter i beats, det gidder jeg ikke lage.. Men hva slags utstyr trenger jeg for å kunne rappe,mikse, osv ? Er det like avansert arbeid som jeg har fått inntrykk av?
Og sist men ikke minst, er full utstyrspakke veldig dyrt nytt ?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på om du skal ha alt digitalt i form av et program på pc eller om du skal ha et full-size mixebord egentlig.

Pris? 10-15k ------>
For å lage helt grei kvalitets rap/hiphop når du har beats på forhånd, trenger du en PC med mikrofoninngang, og en mikrofon. Last ned Audacity, så har du recording suite du kommer langt med.

Skal du lage musikk, derimot, trenger du noen tusenlapper i utstyr
Jeg vet ikke hvor avansert du har fått inntrykk av at det må være, men hvis du kjøper et godt lydkort som er egna til innspilling og en god mikrofon er du kommet langt på vei. Har ikke peil på mikrofoner, men trur det burde være mulig å holde seg under 5000kr hvis det ikke er no mer du trenger.
Sitat av excubated Vis innlegg
For å lage helt grei kvalitets rap/hiphop når du har beats på forhånd, trenger du en PC med mikrofoninngang, og en mikrofon.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Anbefaler du pop- eller rock-vokalister å spille inn på denne måten også?

En ordentlig mikrofonforsterker, en ordentlig mic og en kompressor er i mine øyne minste-kravet for å spille inn noe som helst med vokal, og Rap er ikke noe unntak (uansett hvor lite du liker sjangeren).

Sitat av excubated Vis innlegg
Skal du lage musikk, derimot, trenger du noen tusenlapper i utstyr
Vis hele sitatet...
Rap er ikke musikk?
Sitat av fetter Vis innlegg
Virkelig? Anbefaler du pop- eller rock-vokalister å spille inn på denne måten også?

En ordentlig mikrofonforsterker, en ordentlig mic og en kompressor er i mine øyne minste-kravet for å spille inn noe som helst med vokal, og Rap er ikke noe unntak (uansett hvor lite du liker sjangeren).
Vis hele sitatet...
Enig, lite konstruktivt innlegg Det jeg mente var, at det er en helt grei start for de fleste å bare spille inn på PCen. Hvis du ikke skal selge låtene dine blir det helt grei kvalitet på denne måten, sett at du har en ålreit mic

Skal du begynne litt proffere, vil jeg anbefale å kjøpe et eksternt lydkort med XLR-inngang, og tilsvarende en mic med XLR ut. Kombiner gjerne dette med en mikser, Behringer har miksere med innganger og USB ut.

Selv gikk jeg til anskaffelse av et M-Audio Delta 1010 rackmonterbart studiolydkort for noen år siden. Der har jeg 10 balanserte jack-innganger og 10 utganger. Kobles til PCen med noe liknende en LPT-kabel, til PCI-kortet som fulgte med i pakka. Kosta rundt 3000kr, mener jeg kjøpte det fra www.gitarnett.no.

Når det gjelder programvare for opptak og miksing, kan du klare deg lenge med gratisprogrammer. Skal du mekke egne beats kan jeg trygt anbefale FL Studio. Det er riktignok ikke gratis, men vel verdt pengene hvis du skal selge bort musikken din Selv store, kjente artister bruker FL Studio - Infected Mushroom, for eksempel
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
fetter: smule mye å ta i, man trenger ikke mer enn et lydkort til mellom 1-2000 kroner, en brukbar mic (f.eks denne ) og en pc.
Kompressorer finnes i softwareformat og man kan heller lære seg å knote med de før man bruker enda et par tusen kroner på utstyr.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
fetter: smule mye å ta i, man trenger ikke mer enn et lydkort til mellom 1-2000 kroner, en brukbar mic (f.eks denne ) og en pc.
Kompressorer finnes i softwareformat og man kan heller lære seg å knote med de før man bruker enda et par tusen kroner på utstyr.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Et lydkort til 1-2000 kr inneholder vanligvis mikrofonforsterker, og jeg sa ingenting om at kompressoren måtte være analog. jeg reagerte bare på hele "bare du har mikrofon og mikrofoninntak bakpå pcen din" approachen, og i hovedsak at dette var greit for rap men ikke for "musikk".
Sist endret av fetter; 11. oktober 2010 kl. 11:17.
Sitat av fetter Vis innlegg

Rap er ikke musikk?
Vis hele sitatet...
Utdyp er du snill?
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Utdyp er du snill?
Vis hele sitatet...
Les innlegget jeg svarer på og mitt innlegg igjen du...
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Utdyp er du snill?
Vis hele sitatet...
Sitat av fetter Vis innlegg
Les innlegget jeg svarer på og mitt innlegg igjen du...
Vis hele sitatet...
Sorry, var ikke helt ved mine fulle fem.
Back in the day kjøpte jeg Creative lydkort til noen lapper med inngangspanel foran på PC'en. I tillegg til denne hadde jeg en studiomikrofon fra Røde, også denne til et par-tre tusen. Utover det hadde jeg en firekanals mikser og kabler. Mer trenger du faktisk ikke. Pustefilter kan du lage selv, men anbefaler et bra et når du skal drive med rap. Det blir mye spytting og pesing.
▼ ... over et år senere ... ▼
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Laos, bump her

Har en iMac 2011 og godt headsett, jeg har spilt inn noe greier uten verken mic eller lydkort (takk gud for Logic og mixing), har veldig lyst til å gå til innkjøp av utstyr nå, men vil holde det til en overkommelig pris!

Noen pro tips?
Alt man trenger for en overraskende god vokalinnspilling er et lydkort til rundt tusenlappen, en billig men OK kondensatormikrofon, og et tett headset. Eks. Presonus Audiobox-pakka, den koster ca 1700 spenn og inneholder alt det. Eventuelt Focusrite Scarlett Studio bundle til rundt 2600 spenn, som har litt bedre kvalitet.