Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3036
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Mener ikke siracha og sweet sause typ, men sånn du blander ut i dressing?

Har dem sånt på utlending-sjappene?
Du må vel ha en ide om hva du ønsker ?
I alle Asiaatiske butikker ��
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Du må vel ha en ide om hva du ønsker ?
Vis hele sitatet...
Ikke sikker. Har letet litt på nettet, men orker ikke bestille fra utlandet og vente 3 uker.

Vil ha noe veldig sterkt, som ikke smaker søtt. Helst noe man kan blande ut i andre typer saus/dressing igjen.

Sitat av Blade2K Vis innlegg
I alle Asiaatiske butikker ��
Vis hele sitatet...
Har letet i sånne sjapper, men finner kun sweet chilli.
Sist endret av hasjkake; 24. oktober 2021 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det går an å bestille på nettet, ihvertfall. Ellers kan det muligens være noe å finne på mathallen hvis du er i Oslo. Selv bruker jeg mye cayennepepper fra santa maria. Det er ikke habanero-styrke pepper, men det er nok til å snufse.
Du kan jo lage ditt eget mesterverk? kjøp fersk chili i ymse varianter også kjøper du sylta chili, og forskjellige tørkede også kan du lage din en chiliolje. Når du treffer en blanding du liker så har du alltid en flaske chiliolje stående. Kan du bruke i sauser, over maten direkte eller i dressinger og supper.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan jo lage ditt eget mesterverk? kjøp fersk chili i ymse varianter også kjøper du sylta chili, og forskjellige tørkede også kan du lage din en chiliolje. Når du treffer en blanding du liker så har du alltid en flaske chiliolje stående. Kan du bruke i sauser, over maten direkte eller i dressinger og supper.
Vis hele sitatet...
Skal prøve!
Gulating har mye hotsaucer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sriracha er en relativt "ren" hot sauce selv om den inneholder f.eks. hvitløk, tror jeg. Det er lettere å komme med noe fornuftig hvis du sier hva problemet ditt er med de "vanlige" sausene og hva du ser etter.

Hvis du er veldig påpasselig med hva som kan og ikke kan være i sausen, får du gå og kjøpe chili og lage selv. Det er godt, ikke voldsomt komplisert, og du har full kontroll. Husk at eddik og sukker er konserveringsmidler. Og bruk engangshansker.
Sist endret av robhol; 24. oktober 2021 kl. 15:17.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Sriracha er en relativt "ren" hot sauce selv om den inneholder f.eks. hvitløk, tror jeg. Det er lettere å komme med noe fornuftig hvis du sier hva problemet ditt er med de "vanlige" sausene og hva du ser etter.

Hvis du er veldig påpasselig med hva som kan og ikke kan være i sausen, får du gå og kjøpe chili og lage selv. Det er godt, ikke voldsomt komplisert, og du har full kontroll. Husk at eddik og sukker er konserveringsmidler. Og bruk engangshansker.
Vis hele sitatet...
De er for lite sterk, og siracha er for sur. Ser etter en med lite eller uten smak som igjen kan blandes i andre typer sauser. (Har testet en del sauser som er nøyaktig det jeg leter etter. Men finner ikke ut hva de heter/ hvor de selges)
Sist endret av hasjkake; 24. oktober 2021 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bruk cayenne (pulver)? Noe særlig enklere kilde til chili-hete uten andre smaker vet jeg ikke om.
Sist endret av robhol; 24. oktober 2021 kl. 15:22.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Bruk cayenne (pulver)? Noe særlig enklere kilde til chili-hete uten andre smaker vet jeg ikke om.
Vis hele sitatet...
Den jeg pleier og bruke, santa Maria sin. Men er for lite sterk.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Den jeg pleier og bruke, santa Maria sin. Men er for lite sterk.
Vis hele sitatet...
Kjøp deg 'Carolina reaper' pulver, den duger. Men vær veldig forsiktig med den, og den er drøy i bruk, for å si det slik.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kjøp deg 'Carolina reaper' pulver, den duger. Men vær veldig forsiktig med den, og den er drøy i bruk, for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Selges den i Norge?
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Selges den i Norge?
Vis hele sitatet...
Noe sånt som dette tror jeg smeller godt.
oluf.no/chili-klaus-chilipulver-carolina-reaper-12-g
Dressinger lager man selv. Det er enkelt, basen for en god thousand island/hamburger dressing er sennep, tomatketchup og majones. Så kan man smake seg fram til den perfekte dressingen med eddik, sitron, krydder, alt ettersom hva man har i kjøleskapet. Mye bedre enn idun sine dressinger.

For chili bruker jeg cayennepepper, det var allerede nevnt her, men cayennepepper er uten masse bismaker slik som f.eks. japalenos.

Men hvis man virkelig er glad i chili og vil ha noe skikkelig sterkt, da får man ikke tak i det i norske dagligvarehandler, men de har det på internasjonale matbutikker.
Sist endret av Hans Høyhet; 24. oktober 2021 kl. 15:56.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Selges den i Norge?
Vis hele sitatet...
Den jeg har ble iallfall kjøpt i Norge, og det er merket til Chili-Claus. Glasset ble til og med kjøpt i en butikk på bygda. Har også en olje av merket "Psycho drops", som jeg kjøpte på Teknikkmagasinet for en del år tilbake (har ikke nå lenger), med en styrke på én million scovelle.
Bruker å kjøpe habanero på Asia-butikk og lager saus selv.. Plenty hot.
Kan fint bruke den sterkeste fra Hot Ones på youtube. Bruker den mye i mat og fordi den ikke krever så mye så lager den ikke så mye ekstra smak. Den er også laget på ekte chilli istedenfor ekstrakt
Sambal olek?
Sist endret av Ramboblazer; 24. oktober 2021 kl. 16:51. Grunn: Autocorrect
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
TRS serien er ganske bra, finnes på alle lokale innvandrersjapper, eller på nett (sendes fra Oslo) TRS Chili powder (extra hot)
Sitat av hasjkake Vis innlegg
De er for lite sterk, og siracha er for sur. Ser etter en med lite eller uten smak som igjen kan blandes i andre typer sauser. (Har testet en del sauser som er nøyaktig det jeg leter etter. Men finner ikke ut hva de heter/ hvor de selges)
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det kan være for mye eddik i mange srirachaer, men dette merket er veldig bra. Kan på en måte sammenlignes med ketchup, men lagd av chilipepper istedet for tomat...

Ville prøvd nærmeste pakkis-sjappe,asiatisk-sjappe..Ellers kan du jo prøve deg på mathallen da. Mye lærdom og innhente av en tur dit! Anbefales
Prøvde Chili-Klaus sin tørket og pulverisert Scotch Bonnet. Fra matbutikk, karibisk chilifrukt. Ligger på 300 000 på skalaen. En liten knivsodd i stor gryterett blir hott og godt! Sikkert dyrt, noen og åtti spenn for en pose med 14 gram, men har over halve posen fortsatt etter noen år.
Mvh
Kjøp noen habanero, og smak deg forsiktig fram
Alle ikke-kommersielle matvarebutikker og innvandrerbutikker.
Jeg har samme greia med at alle krydder å få tak i på butikken er uten futt..
Løste problemet med å kjøpe tørket carolina reaper i pulver også en røkt utgave som var meget god.
Ebay ble løsningen og 20 gram har holdt lenge