Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10960
Jeg bor på Grunerløkka. Det er en person som bor der som var [kjendis] for noen år siden. Men hun forsvant og det ble vel kjent i media at hun slet med anoreksi. Jeg ser henne ganske ofte og hun ser ikke veldig bra ut. Hun ser veldig syk ut. Det skjærer meg i miljøterapeut og medmenneskehjertet mitt.

Jeg har lyst til å spørre om det går bra og om hun får den hjelpen hun trenger evt om hun vil snakke med meg. Jeg er jo bare en random fyr men dette handler bare om et ønske om å hjelpe. Kanskje hun ikke har noen, kanskje hun trenger nettopp dette, at noen bryr seg.

Men så har vi dette med at vi bor i Norge da og at å snakke med noen ut av det blå er definisjonen på galskap.

Særlig dere kvinner her inne. Hva tenker dere om dette? Dette handler bare om å være en god samaritan, og evt en venn i framtiden, ikke noe annet. Jeg vil bare hjelpe.
Sist endret av Tias; 5. september 2021 kl. 22:37. Grunn: Redigert for å beskytte vedkommendes privatliv
Det skader ikke å rekke ut en hånd, så hvorfor ikke?
Så lenge man gjør det på en respektfull måte, noe du virker innstilt på, så er det jo grunnleggende nyttig å bli tilbudt hjelp og støtte av andre, om man trenger og vil ha det.
Vet ikke jeg ass, det tror jeg at jeg ville synes var ubehagelig. Altså, hadde jeg grått, sittet sammensunket på gaten eller åpenbart vært i en eller annen form for akutt stress så ville det vært naturlig, men bare "du ser generelt ut som et vrak, trenger du hjelp" hadde jeg nok ikke blitt så glad for. Ikke at du ville sagt det, men det er jo det man hører. Du kontakter henne fordi du synes hun ser syk ut, og det er veldig personlig.

Det er fint at folk bryr seg, men det må en slags relasjon eller tillitsforhold på plass først. Et varmt smil fra en forbipasserende kan bety mye i seg selv. Blir det grenseoverskridende så oppleves det litt som at det handler mer om hjelperens behov for å gi omsorg enn mitt behov for å få det.
Sist endret av *pi; 5. september 2021 kl. 20:13.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Jeg skulle presisert at jeg måtte ha etablert en form for kontakt først. Jeg hadde seff ikke gått bort og sagt du ser ikke bra ut, her er your knight in shining armor.

Det er bare noe jeg har tenkt på i det siste. Kan begynne med å følge etter henne i butikken til hun trenger å nå opp til noe. Der er det jeg skinner mest. Jeg er høy og kan plukke ned ting fra øverste hylle.

Neida. Det bare går innpå meg når man ser noen som mest sannsynlig ikke har det bra, og jeg vet med meg selv at jeg har vært i situasjoner der det hadde betyddd veldig mye hvis noen spurte hvordan går det eller er noe galt? Trenger du hjelp?

Vi får se hvordan det utvikler seg. Sier ifra hvis det skulle skje noe
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg skulle presisert at jeg måtte ha etablert en form for kontakt først. Jeg hadde seff ikke gått bort og sagt du ser ikke bra ut, her er your knight in shining armor.

Det er bare noe jeg har tenkt på i det siste. Kan begynne med å følge etter henne i butikken til hun trenger å nå opp til noe. Der er det jeg skinner mest. Jeg er høy og kan plukke ned ting fra øverste hylle.

Neida. Det bare går innpå meg når man ser noen som mest sannsynlig ikke har det bra, og jeg vet med meg selv at jeg har vært i situasjoner der det hadde betyddd veldig mye hvis noen spurte hvordan går det eller er noe galt? Trenger du hjelp?

Vi får se hvordan det utvikler seg. Sier ifra hvis det skulle skje noe
Vis hele sitatet...
Hvis du er noenlunde sosialt intelligent, så finner du sikkert ut når det eventuelt passer seg. Jeg skjønner at det er empati som driver deg her, men for mye empati kan fort begynne å handle om dine egne empatiske følelser og ikke personens faktiske emosjonelle behov. Det er en risiko å være klar over. Det føles godt å hjelpe, men å ta imot hjelp kan være litt både/og. Noe å være bevisst på, bare.
Sist endret av *pi; 5. september 2021 kl. 20:58.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du er noenlunde sosialt intelligent, så finner du sikkert ut når det eventuelt passer seg. Jeg skjønner at det er empati som driver deg her, men for mye empati kan fort begynne å handle om dine egne empatiske følelser og ikke personens faktiske emosjonelle behov. Det er en risiko å være klar over. Det føles godt å hjelpe, men å ta imot hjelp kan være litt både/og. Noe å være bevisst på, bare.
Vis hele sitatet...
Ja det er jeg fullstendig klar over. Jeg er ikke like flink til å ordlegge meg skriftlig som jeg er i real life. Dette handler ikke om meg men det er klart, det vil jo hvis det skulle komme noe godt ut av en evt suksesshistorie gi meg noe og. Sånn er det bare. Jeg liker å hjelpe andre mennesker. Alltid jobbet med det og vil gå så langt som å si jeg har talent for det. Et av mine sterke felt er at jeg leser mennesker veldig godt.

Så det vil bli klart veldig fort om jeg skulle ta kontakt om det i det hele tatt er mulig. Det siste jeg vil være er en plage og en son ikke skjønner et hint, men heldigvis er jeg en av de som faktisk ser og forstår både kroppsspråk og hint.

Det kan jo være at jeg ikke ser henne på ukesvis eller månedsvis for alt jeg vet, og kanskje jeg er på et helt annet sted i mitt eget hode da. Uansett, så joda så Neida så får vi se da
Jeg tenker at enten så er henne positiv til at du tar kontakt med en hjelpende hånd og ønsker hjelp. Eller så er henne negativ for hvilken som helst grunn og avslår.


Jeg skulle presisert at jeg måtte ha etablert en form for kontakt først. Jeg hadde seff ikke gått bort og sagt du ser ikke bra ut, her er your knight in shining armor.
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk tro at det siste vil funke best. Vær ærlig fra første stund.
Det kan slå tilbake om du innleder et forhold med en intensjon uten å si det fra starten
Kan jo starte med å smile å hilse når du ser henne.
Er ikke det naturlig hvis man ser noen ofte i nabolaget ?
Jeg tror det er en dårlig idè å introdusere seg til noen på basis av de ser ut som vrak. Hun kommer da til å se se seg selv gjennom dine øyne, og det er ikke sikkert slikt hun ser seg selv er så ille som det du ser.

Hvis du først skal møte henne ville jeg heller ha introdusert meg med at jeg kjente henne igjen som kjendis, og har savnet og se henne på skjermen eller noe sånt. Appeller til det positive i stedet for det negative.
Sist endret av bluedan86; 6. september 2021 kl. 11:35.
For å være helt ærlig så tror jeg du seriøst undervurderer kompleksiteten av en alvorlig spiseforstyrrelse.
Sitat av Deezire Vis innlegg
For å være helt ærlig så tror jeg du seriøst undervurderer
kompleksiteten av en alvorlig spiseforstyrrelse.
Vis hele sitatet...
Mye mulig, men man bør ikke undervurderer betydningen av medmenneskelighet heller.
Bluedan er inne på noe. Stigmatisering er ekstremt smertefullt og hennes oppfattelse av seg selv, kan være annerledes enn din oppfattelse av situasjonen. Kom heller i prat med vedkommende og baser videre handling ut fra hva hun forteller og potensielle problemer, ikke hva du antar er hennes problemer.

Er medlem av gruppen "hjelp - ikke straff" på Facebook, og der har jeg lært at man skal være utrolig var på hvordan man går frem.

Er ikke mye morsomt om man blir stemplet som noen som trenger hjelp om man ikke er det.

Edit: i det minste: ihvertfall ikke gjør som de jævla kjøttpøkkene i USA som ikke engang kan gi noen en hamburger fra McD uten at de må dokumentere det godt på YouTube om hvor generøse og snille og ikke minst "USELVISKE" de er, i all ydmykhet.
Så, skal du gjøre det, gjør det riktig
Sist endret av Mokkasinen; 6. september 2021 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg bor på Grunerløkka. Det er en person som bor der som var [kjendis] for noen år siden. Men hun forsvant og det ble vel kjent i media at hun slet med anoreksi. Jeg ser henne ganske ofte og hun ser ikke veldig bra ut. Hun ser veldig syk ut. Det skjærer meg i miljøterapeut og medmenneskehjertet mitt.

Jeg har lyst til å spørre om det går bra og om hun får den hjelpen hun trenger evt om hun vil snakke med meg. Jeg er jo bare en random fyr men dette handler bare om et ønske om å hjelpe. Kanskje hun ikke har noen, kanskje hun trenger nettopp dette, at noen bryr seg.

Men så har vi dette med at vi bor i Norge da og at å snakke med noen ut av det blå er definisjonen på galskap.

Særlig dere kvinner her inne. Hva tenker dere om dette? Dette handler bare om å være en god samaritan, og evt en venn i framtiden, ikke noe annet. Jeg vil bare hjelpe.
Vis hele sitatet...
Går det ikke an å utnytte at du er miljøterapaut, og at det er derfor du er galen nok til å ta kontakt (du er vant til å jobbe med den type ting)?
Sist endret av itori123; 6. september 2021 kl. 14:14.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Går det ikke an å utnytte at du er miljøterapaut, og at det er derfor du er galen nok til å ta kontakt (du er vant til å jobbe med den type ting)?
Vis hele sitatet...
En miljøterapeut har nok lite å bidra med her.

Bærer hun preg av noe annet enn å «se veldig syk ut»? Hva betyr det? Har hun skitne klær, tigger, stjeler eller sover ute? Virket kontaktsøkende? Hvordan er kjendisdelen relevant for oss?

Hvis du lurer på om det går bra med noen går det an å spørre den det gjelder. Helst etter du har blitt kommunisert til via kroppsspråk at de er åpne for uplanlagte samtaler med en fremmed. Nå, med en såpass spesifikk tråd på et åpent forum har du imho skutt deg litt i foten. Vedder spenn på instant creepzoning.

Nåværende normer i Norge tilsier vel at om du er i tvil angående hvor kontaktsøkende folk er, så vil de sannsynligvis ikke ha kontakt med deg. Spesielt gjelder dette for menn.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av funksjon Vis innlegg
En miljøterapeut har nok lite å bidra med her.

Bærer hun preg av noe annet enn å «se veldig syk ut»? Hva betyr det? Har hun skitne klær, tigger, stjeler eller sover ute? Virket kontaktsøkende? Hvordan er kjendisdelen relevant for oss?

Hvis du lurer på om det går bra med noen går det an å spørre den det gjelder. Helst etter du har blitt kommunisert til via kroppsspråk at de er åpne for uplanlagte samtaler med en fremmed. Nå, med en såpass spesifikk tråd på et åpent forum har du imho skutt deg litt i foten. Vedder spenn på instant creepzoning.

Nåværende normer i Norge tilsier vel at om du er i tvil angående hvor kontaktsøkende folk er, så vil de sannsynligvis ikke ha kontakt med deg. Spesielt gjelder dette for menn.
Vis hele sitatet...
«En miljøterapeut har nok lite å bidra med her». Hva betyr det? Det er en tittel du kan ha med hauger av forskjellige utdanninger.

Hva er poenget med spørsmålene dine? Jeg er bare ute etter å evt kunne hjelpe noen. Ikke fikse dem, ikke kurere noe. Bare være en som spør om det går bra? For noen betyr det veldig mye, for andre så er det ikke noe de ønsker. Uansett så hadde det ikke skadet å spørre hvordan det går med en.

Som sagt så skjønner jeg fort om jeg bare skal si «beklager forstyrrelsen» eller om vedkommende faktisk smiler og sier takk for at du spør.

Og hvordan i alle dager har jeg skutt meg i foten og hvordan i alle dager skal et enkelt spørsmål eller en samtale på under ett minutt gjøre meg til en creep?

Du kjenner ikke meg, men jeg er så langt fra noen creep du kommer.

Merkelig innspill fra deg synes jeg
Jeg tror du er forelska i denne jenta
Sitat av NodSquad Vis innlegg
«En miljøterapeut har nok lite å bidra med her». Hva betyr det? Det er en tittel du kan ha med hauger av forskjellige utdanninger.

Hva er poenget med spørsmålene dine? Jeg er bare ute etter å evt kunne hjelpe noen. Ikke fikse dem, ikke kurere noe. Bare være en som spør om det går bra? For noen betyr det veldig mye, for andre så er det ikke noe de ønsker. Uansett så hadde det ikke skadet å spørre hvordan det går med en.

Som sagt så skjønner jeg fort om jeg bare skal si «beklager forstyrrelsen» eller om vedkommende faktisk smiler og sier takk for at du spør.

Og hvordan i alle dager har jeg skutt meg i foten og hvordan i alle dager skal et enkelt spørsmål eller en samtale på under ett minutt gjøre meg til en creep?

Du kjenner ikke meg, men jeg er så langt fra noen creep du kommer.

Merkelig innspill fra deg synes jeg
Vis hele sitatet...
Har du spesialisering i spiseforstyrrelser? Ellers enig med han over om at du virker litt betatt. Hvis dere stadig treffes uten at hun gir deg noen hint om kontakt, ta hintet. Du har skutt deg i foten på grunn av overtenkingen, noe hun kanskje merker om hun er nogenlunde oppegående og sannsynligvis finner ubehagelig. Hadde du agert spontant/normalt tidligere ville jeg stilt meg annerledes til hele opplegget, men da ville vel ikke denne tråden eksistert.

Hvis du er hypp på å hjelpe folk finnes det en drøss frivillige organisasjoner som tar imot deg med åpne armer.
Er det ikke bare å slenge ut en "hallo, står til?" eller noe?
Det kan gjøre dagen til noen det. Eller kanskje er ikke personen interessert i en samtale, å dere går hver deres vei.

Jeez.. det prates om stigmatisering, creeps og alt mulig. Er det bare lov å hilse på folk i skogen og i skiløypa?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg har et sånt forhold akkurat nå! en dame på 60 år som vil at skal lære henne trommer, og dette var jo noe jeg synes var fett når hu spørte. Men etter noen trommetimer, så er det åpenbart av at interessen hennes er kun å prøve å påvirke hvordan jeg lever livet mitt.
Dette finner jeg hjerteknusende, da jeg faktisk følte at noen genuint ville ha kontakt med meg for de verdiene jeg har. Men så ser ha bare på meg som et vrak som kan fikses. Det føles som om hu har allerede laget seg en historie og opplevelse av hva jeg tenker, går gjennom og opplever, uten å ha spørt meg!
Også føler jo jeg at jeg lever et verdig og meningsfult liv, og det bare drar meg ned når folk vil ingå et vennskap på sånne forhold. Jeg føler det uærlig hvertfall

jeg synes du skal droppe det
Sist endret av Absurd; 6. september 2021 kl. 23:28.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Jeg tror du er forelska i denne jenta
Vis hele sitatet...
Men at han ikke vil innrømme det mener du? Eller at han ikke skjønner det selv?

Bedømt etter det jeg har lest av @NodSquad har skrevet, så syns jeg han virker som en fyr som sier ting som de er.
Nei det syns jeg ikke. Er så mange av de mennene som leter etter sårbare jenter for å få makt og deretter utnytte eller misbruke dem så det kunne fremkalt mer frykt og avsky enn varme.
Dessuten hvem er du til å avgjøre om hun har det bra eller dårlig? Jeg fikk i noen år spørsmål og rykter om at jeg hadde anoreksi men hadde det helt supert også delvis fordi jeg ga faen i hva andre måtte syntes om at jeg kledde meg i behagelige klær og ikke pyntet meg bare fordi jeg skulle på butikken eller ut på byn. Joggebukse og hoodie 4 life og jeg dreit i om t skjorta hadde ketchup flekk på seg Digg å ikke bry seg om hvordan andre dømmer deg og det kan hende du dømmer henne helt feil også.
Å slå til på et tidspunkt hvor du skal hjelpe henne med å få tak i noe på høy hylle i butikken vil kreve mye stalking før den sjansen byr seg og ingen liker å bli umyndiggjort heller. Man spør betjeningen eller andre hvis man trenger hjelp og en mann som prøver å leke reddende engel etter å ha stalket hun i alle gangene i butikken i månedsvis høres bare utrolig creepy ut.

Tanken din kommer fra et godt sted men hennes helse er ikke din business. Kanskje hun sliter eller kanskje ikke, om hun så skulle hatt heftige problemer så skaper det bare enda dårlige selvbilde og mer sosial angst at fremmede påpeker det.
Hvis du vil gjøre noe for mennesker som er syke og som ønsker hjelp kan du melde deg opp som Røde Kors chattevenn, besøksvenn eller yte så godt du kan gjennom jobben din hvis du er miljøterapeut =)
Så hyggelig at du har lyst til å hjelpe! Det er en veldig fin tankegang. Vi trenger folk som deg.

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, kun første innlegg. Jeg tror ikke at det å ta kontakt med fremmede om noe sånt kommer til å ende på den måten du ønsker. Jeg jobber for en av Norges «suicide hotlines», og da jeg var midt i inntakskurset så jeg på meg selv som en habil samtalepartner, og uerfaren som jeg var trodde jeg at jeg så ting hos venner og bekjente, og tilbydde meg å prate med dem om ting og tang (dette lærte jeg meg å slutte med). Som oftest ble ikke det godt mottatt. Tror heller ikke at du kommer til å få reaksjonen du ønsker om du tilnærmer deg en person du ikke kjenner på den måten på butikken.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Downers Vis innlegg
Er det ikke bare å slenge ut en "hallo, står til?" eller noe?
Det kan gjøre dagen til noen det. Eller kanskje er ikke personen interessert i en samtale, å dere går hver deres vei.

Jeez.. det prates om stigmatisering, creeps og alt mulig. Er det bare lov å hilse på folk i skogen og i skiløypa?
Vis hele sitatet...
Så enkelt som det her kan hele greia jeg mente oppsummeres. Takk

Til en del av dere andre: Fytte helvete denne tråden tok en mørk vending. Her er jeg en som skal kurere spiseforstyrrelser, jeg er egentlig bare keen på å komme i buksa på henne. Jeg er generelt en jævlig fyr pga et spørsmål om å spørre folk om det går bra med dem? Synes faen meg synd på dere som klarer å komme dit oppi hodene deres. «Stalke henne for å plukke noe fra en hylle», er du seriøs og tror jeg skal følge etter henne?

Jeg har sett henne i nabolaget flere ganger. Jeg vet hvem hun er pga personen var profilert før.
Det var bare snakk om å spørre om det går bra?

Admins, synes denne vendingen denne tråden går er nok grunn til å bare slette. Det ble jo et minefelt av folk med shady tankegang. Og det er ikke i mitt hode. Makan hva folk klarer å koke opp i skallen sin.
Ser ingen personangrep her, bare folk som er uenige i hva som er sosialt akseptabel framferd ovenfor fremmede. Har det slått deg at du kanskje ikke er den første hjelpsomme ridderen denne kjente, anorektiske personen har møtt? Det er jo ikke helt usannsynlig.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Til en del av dere andre: Fytte helvete denne tråden tok en mørk vending. Her er jeg en som skal kurere spiseforstyrrelser, jeg er egentlig bare keen på å komme i buksa på henne. Jeg er generelt en jævlig fyr pga et spørsmål om å spørre folk om det går bra med dem? Synes faen meg synd på dere som klarer å komme dit oppi hodene deres. «Stalke henne for å plukke noe fra en hylle», er du seriøs og tror jeg skal følge etter henne?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel ikke så mye om du er en sånn fyr, men faktum er at det er mange akkurat sånne fyrer der ute - og de har en egen evne til å sniffe ut sårbare individer. Som jeg har nevnt så bør ikke dette handle om deg og dine edle intensjoner, men om henne og hvordan hun vil oppleve det.

Vet ikke om du har fulgt med på hashtaggen #villebaresnakkelitt. Er det ikke bare å slenge ut et hallo, hvordan står det til? Er ikke det bare hyggelig da? Ville jo bare slå av en prat, hva er galt med det? Det er creepy, og grunnen til at det er creepy er at det knapt finnes én eneste kvinne som ikke har hatt han der som satte seg ved siden av henne på bussen og gikk av et stopp før han skulle for å følge henne helt hjem på trappa, han som hun måtte gå tre runder rundt kvartalet for å riste av seg så han ikke skulle se hvor hun bodde, han som hun måtte argumentere og bli sur på for å slippe å ta med på festen hun skulle på. Vet du hvordan det er å stå og stotre og prøve å være høflig samtidig som du ikke gir falske forhåpninger, med klump i magen for at det er nok en sånn ekkel fyr og samtidig med dårlig samvittighet for at du tenker det, han ville jo bare snakke litt?

Du er ikke en ekkel fyr, men det er ekkelt å bli singlet ut som sårbar og det er ekkelt når folk bryter normer for hvordan man nærmer seg deg. Jeg skjønner at du vil godt, men dette handler ikke om deg, din empati og din smerte i miljøarbeiderhjertet. Det handler om henne. Ikke gjør henne til ditt hjelpeprosjekt. Det er sånn jeg ville oppfattet den tilnærmingen. I beste fall.
Sist endret av *pi; 7. september 2021 kl. 01:07.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ser ingen personangrep her, bare folk som er uenige i hva som er sosialt akseptabel framferd ovenfor fremmede. Har det slått deg at du kanskje ikke er den første hjelpsomme ridderen denne kjente, anorektiske personen har møtt? Det er jo ikke helt usannsynlig.
Vis hele sitatet...
Du legger altfor mye i dette. Det du tenker er ikke det jeg tenker eller hva jeg ønsker. Jeg ser en rusavhengig person ligge på gata. Siden jeg kjenner til slikt og ikke er en pingle som de fleste er så går jeg bort og spør om det går bra. I 99,9% av tilfellene får man et jada, og kanskje til og med et «jo takk» og et lite smil.

Se for deg dette da. Helt tilfeldig, så møter jeg personen det er snakk om på butikken. HEEEEELT TILFELDIG. «Hei, er ikke du «sett inn navn»? Hvorfan går det?

Enten får jeg et blikk som sier «å nei, ikke en sånn en», noe jeg ville plukket opp med en gang.

Eller så kanskje «joda det går fint».

«Så bra» sier jeg da. Og ferdig med den saken.

Kanskje jeg ser personen et par uker senere. Jeg smiler vennlig. Jeg sikler ikke og tar meg i skrittet mens jeg gjør BJ gestikulering med hånda.

Kanskje hun sier noe, kanskje ikke. Men jeg har spurt og hvis det ikke er naturlig så lar man det bare være med det.

Men ikke kom her og tillegg meg en haug med baktanker om å skulle redde noen eller leke spiseforstyrrelseekspert. Bestevenninnen min har faktisk spiseforstyrrelser. Jeg er fortsatt ikke ekspert.

Jeg vil bare være grei. Kan du skru hodet ditt tilbake på normal mode nå? Og bort fra alle menn vil utnytte sårbare kvinner modusen
Jeg støtter deg her @NodSquad.
Nekter å tro at et "Hei" slik du beskriver det vil oppleves så jævlig av noen.
I så fall kan man nesten ikke være ute blant folk heller.
Sist endret av vindaloo; 7. september 2021 kl. 01:15.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
pi: jeg hakke ord. Skulle gjerne men jeg har ikke. Så ille har det altså blitt. Ja jeg husker veldig godt den hashtaggen, og det er heller ikke meg. Jeg gir opp. Noe som var så enkelt har nå blitt begynnelsen på ganske ufin hinting. Og du må vel få lov til det.

Men jeg hakke mer å si. Alt blir bare feil uansett
Sitat av NodSquad Vis innlegg
pi: jeg hakke ord. Skulle gjerne men jeg har ikke. Så ille har det altså blitt. Ja jeg husker veldig godt den hashtaggen, og det er heller ikke meg. Jeg gir opp. Noe som var så enkelt har nå blitt begynnelsen på ganske ufin hinting. Og du må vel få lov til det.

Men jeg hakke mer å si. Alt blir bare feil uansett
Vis hele sitatet...
Blitt og blitt, det har vel alltid vært sånn. Bare i det siste folk har begynt å lage hashtagger om det.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg støtter deg her @NodSquad.
Nekter å tro at et "Hei" slik du beskriver det vil oppleves så jævlig av noen.
I så fall kan man nesten ikke være ute blant folk heller.
Vis hele sitatet...
Det har glidd ut til mer eller mindre et hei i forbifarten, men det var ikke det han spurte om. Det var dette:
Jeg har lyst til å spørre om det går bra og om hun får den hjelpen hun trenger evt om hun vil snakke med meg.
Vis hele sitatet...
Hakket mer invaderende det, synes du ikke?
Sist endret av *pi; 7. september 2021 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg ser en rusavhengig person ligge på gata. Siden jeg kjenner til slikt og ikke er en pingle som de fleste er så går jeg bort og spør om det går bra. I 99,9% av tilfellene får man et jada, og kanskje til og med et «jo takk» og et lite smil.
Vis hele sitatet...
Hadde satt pris på om du slutta med det med mindre du samtidig gir meg en femtilapp til kaffe. Har denne modusen noen gang endt opp i noe meningsfullt?
Synes egentlig det var litt fint å lese en post om en tilsynelatende oppegående å grei fyr, og som egentlig bare lurer på hvordan han kan gå frem for å spørre noen som kanskje ikke har det så bra, om hvordan det står til..

Blir rett å slett satt ut av noen av svarene.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
ærlig talt så hadde jeg synes det var ekstremt ekkelt om noen jeg ikke kjente satt å snakka om meg på internett, å spekulerte inn i min mentale helse. Jeg synes liksom det er litt forskjellig å møtes random på butikken, og å sitte å diskutere det her først.
Liksom om du synes hun virker hyggelig og shit så ta gjerne kontakt, men jeg får intrykket av at du vil ta kontakt fordi du ikke tror hu får den hjelpen hu trenger og at hun ser syk ut, og det blir jo litt feil.

Men jeg tror jeg skjønner deg altså, du ser en person som ikke har det bra, og du vil være der for den personen og det er jo en helt riktig ting å gjøre, og det gjør deg jo vel bare til et bra menneske at du en gang tenker disse tankene. avsnittet over dette er på en måte en gjennomgang av hva jeg først tenkte når jeg leste dette før jeg fikk gått igjennom det rasjonelt.

Kjør på bror! men baser vennskapet på noe ekte, og det tviler jeg ikke på at du vil
Sitat av *pi Vis innlegg
Hakket mer invaderende det, synes du ikke?
Vis hele sitatet...
Joda, det er mer en et hei riktig det, og jeg er klar over at jeg ikke har peiling på hvordan folk med spiseforstyrrelser
har det eller reagerer på at noe tar kontakt ang. det.
Men jeg syns fortsatt at vi er innenfor det jeg regner som medmenneskelighet, selv om det ikke praktiseres så ofte.
Nodsquad jeg tror ikke mange av oss her tror at du er en shady fyr som bare vil i buksa hennes. Istedet for å bli dramatisk og dra den sinte varianten av "Not all men"-kortet så prøv å lytt til hvordan virkeligheten er for kvinner. Mange menn utnytter barn og kvinner i sårbar livssituasjon og damer må deale med creepy menn jevnlig hele livet.
Gjelder det ikke deg så behøver du ikke føle deg truffet, men hensyn til kvinners sikkerhet og privacyspace skal faktisk få lov til å være viktigere enn følelsene dine hvis du blir støtt av det som skrives her i tråden. Hvis du respekterer kvinner helt og holdent skjønner du det. Kvinner har all grunn til å være på vakt og skeptisk til menn hvis du leser statestikk og lytter til opplevelsene deres.

Jeg syns ikke det er en god idé å spørre en fremmed på butikken uansett kjønn om de har det bra med helsa si bare fordi de er ute å handler og prøver å gjøre greia si. For ikke lenge siden leste jeg et innlegg av en rullestolbruker som var dritt lei av at fremmede alltid skulle hjelpe uten å ha blitt bedt om hjelp. Skribenten skjønte at det kom fra et godt sted men man må gi andre muligheten til å få eksistere som selvstendig individ som gjør så godt de kan for seg sjæl. Som pi sier hadde det vært noe annet om personen åpenbart gråt og hadde det vondt, men ikke når du bare basert på utseendet hennes antar at hun har det vondt.

At hun er eller har vært profilert forsterker behovet for privatliv enda mer tenker jeg.. Tenk så jævlig å ha vært kjendis og vet at folk kjenner deg igjen, ha fått et nytt liv kanskje med psykiske problemer nå og pga kjendistilværelsen syns det er vanskelig nok fra før å gå på butikken i en sånn tilstand. Så opplever man at fremmede ser hvor mye man sliter og begynner å blande seg. Jeg hadde hvertfall fått angst av det og kviet meg for å gå ut av døra igjen hvis det var meg som fremmede begynte å stakkarsliggjøre og kontakte for å grave i private ting. Din empati og medlidenhet er uansett en god menneskelig egenskap du skal ta vare på. Et smil skader aldri og kan lyse opp dagen men ellers bør hun få være i fred sånn jeg ser det.
Sist endret av celtseus; 7. september 2021 kl. 02:04.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Blitt og blitt, det har vel alltid vært sånn. Bare i det siste folk har begynt å lage hashtagger om det.



Det har glidd ut til mer eller mindre et hei i forbifarten, men det var ikke det han spurte om. Det var dette:

Hakket mer invaderende det, synes du ikke?
Vis hele sitatet...
Nå er du rett og slett, og igjen har jeg ikke helt ordene med meg men muligens nedlatende. Tror du virkelig jeg ville gått og spurt om alt det der ut av det blå?
Tror du virkelig jeg er så dum og blottet for sosiale antenner?

Lært mye i dag føler jeg. Man balanserer virkelig på en knivsegg da det som startet som en god tanke endte opp som de som på fylla er ekle mot kvinner og mangler totalt filter på hva de sier. Det er totalt forskjellige scenarioer. Ikke sett meg i samme boks som dem

Og hvorfor man går bort til en rusavhengig som ligger i gata. Personen kan være i ferd med å overdose. Jesus Christ.

Men det er greit. Avslutter med en bitter tone og fortsetter å være god nordmann og aldri smile til noen eller i det hele tatt ta kontakt med noen. Hvis man er mann ihvertfall, spesielt hvis man er mann. Vi er fæle. Jeg er faen meg hvit og hetero og så jeg burde strengt tatt bare unnskylde meg for å ha en mening om noe og å faktisk tenke på å handle på noen av meningene mine eller tankene.

Hva faen tenkte jeg med der? Burde skjønt at alt var feil fra første stund. Må innrømme jeg ble ganske sinna av noen av svarene i starten, siden jeg helt ærlig hadde en helt ren uskyldig god tanke i hodet. Jeg burde skjønt den ville bli vridd til å handle om noe helt annet til slutt. God natt. Dere får glede dere til neste helg når dere drikker igjen og plutselig alle sosiale regler forandrer seg igjen.

Og helt til slutt. Ja at hun var kjent før ser jeg at kunne gjort ting litt vanskeligere, siden hun har fått dette smørt ut i media før.

Men. Jeg ville bare være en snill person.

Som ble koblet til villebarepratelitt som handlet om trakassering. Hjelp
Sist endret av NodSquad; 7. september 2021 kl. 03:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Nå er du rett og slett, og igjen har jeg ikke helt ordene med meg men muligens nedlatende. Tror du virkelig jeg ville gått og spurt om alt det der ut av det blå?
Tror du virkelig jeg er så dum og blottet for sosiale antenner?

Lært mye i dag føler jeg. Man balanserer virkelig på en knivsegg da det som startet som en god tanke endte opp som de som på fylla er ekle mot kvinner og mangler totalt filter på hva de sier. Det er totalt forskjellige scenarioer. Ikke sett meg i samme boks som dem

Og hvorfor man går bort til en rusavhengig som ligger i gata. Personen kan være i ferd med å overdose. Jesus Christ.

Men det er greit. Avslutter med en bitter tone og fortsetter å være god nordmann og aldri smile til noen eller i det hele tatt ta kontakt med noen. Hvis man er mann ihvertfall, spesielt hvis man er mann. Vi er fæle. Jeg er faen meg hvit og hetero og så jeg burde strengt tatt bare unnskylde meg for å ha en mening om noe og å faktisk tenke på å handle på noen av meningene mine eller tankene.

Hva faen tenkte jeg med der? Burde skjønt at alt var feil fra første stund. Må innrømme jeg ble ganske sinna av noen av svarene i starten, siden jeg helt ærlig hadde en helt ren uskyldig god tanke i hodet. Jeg burde skjønt den ville bli vridd til å handle om noe helt annet til slutt. God natt. Dere får glede dere til neste helg når dere drikker igjen og plutselig alle sosiale regler forandrer seg igjen.

Og helt til slutt. Ja at hun var kjent før ser jeg at kunne gjort ting litt vanskeligere, siden hun har fått dette smørt ut i media før.

Men. Jeg ville bare være en snill person.

Som ble koblet til villebarepratelitt som handlet om trakassering. Hjelp
Vis hele sitatet...
Hjelpe meg. Jeg har til de grader understreket at jeg tror du har gode intensjoner, så jeg har ikke beskyldt deg for noe av dette. Hvit og hetero, hva er det du snakker om? Det er jo du som blir krenka fordi noen har andre meninger enn deg her, selv om du spurte. Alt jeg gjør er å svare på spørsmålet ditt.

Du spurte om det var greit å spørre en person du ikke kjenner om hun trenger hjelp, og du må selv ha skjønt at det var i grenseland, ellers hadde du ikke spurt. Jeg advarte forsiktig i starten mot å la Jeg-vil-bare-være-snill-behovet ditt komme i veien for behovet til dem du retter det mot. Gjennom tråden virker det ganske åpenbart for meg at det er det som har skjedd her.

Og ja, finner jeg en person liggende i tilsynelatende akutt livsfare på gaten så går jeg selvsagt bort, rusmisbruker eller ikke. Det er jo ikke det samme i det hele tatt. Jeg går derimot ikke bort til en rusmisbruker minding his business og spør om han får hjelp eller trenger noen å snakke med. Rusmisbrukere er ikke rekvisitter i mitt barmhjertig samaritan-prosjekt.
Sist endret av *pi; 7. september 2021 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Og hvorfor man går bort til en rusavhengig som ligger i gata. Personen kan være i ferd med å overdose. Jesus Christ.
Vis hele sitatet...
Har DET noensinne skjedd da, at du har redda noen fra en overdose?

En litt sosialt keitete bekjent hadde uvanen med å legge seg oppi tilfeldige fremmedes situasjon. Gremmes når jeg tenker på de ultrakleine øyeblikkene der alle utenom han selv så hvordan opptrinnene handlet mer om eget ego og verdiposering enn den han skulle "hjelpe" i fem minutter mens vi venta på trikken.

Så drar du inn fylla, som om dét skal være en sammenlignbar arena for sosialisering. Man er gjerne litt mer åpen for kontakt inne på et utested enn på lokalbutikken en tilfeldig tirsdag.

Synes også det er litt trist at det er sånn, men også ganske digg når jeg har en drittdag.

Hvis du virkelig har et behov for å hjelpe finnes det nok arenaer som oppsøkes av folk som VIL ha hjelp. Tror du (og de!) ville fått mer utav å bidra der enn du gjør med antakelser og grunne handlinger på gata, uavhengig av hvor edel motivasjonen din er.
Tanken din er god, jeg tror det er vanskelig å skulle tilby god hjelp til randoms på gata som privatperson. Synd at man ikke kan snakke med folk på en normal måte uten at det skal være 'creepy'. Synd at Norge og det norske folk er der.

Jeg tror at riktig adresse for engasjement og omsorg vil være gjennom røde kors sitt arbeid lokalt eller en av kirkeorganisasjonene.

Du har ett godt hjerte, ikke hør på skitprat.

Tror beste veien er gjennom en organisasjon.
Hvis poenget er å hjelpe noen som trenger det så finnes det mange frivillige organisasjoner som jobber med dette som du sikkert kan bli aktiv innen. Et stort problem innen psykisk helse er at hjelpen gjerne ikke er der når personen trenger det eller er mottakelig for det. Det er mange årsaker til dette, men som oftest bunner det ut i tilgjengelige ressurser.

Du kjenner heller ikke til den medisinske historien til personen, som gjør det litt søkt å tro at du kan hjelpe sånn helt uten videre. Det er også litt interessant at du nevner rusmisbrukere. Har du for vane av å ta kontakt med en rusmisbruker for å spørre om de får tilstrekkelig hjelp med problemene sine når du ser de på gaten? For likhetstrekkene mellom rusmisbruk og spiseforstyrrelser er skremmende like, og behandlingen er minst like komplisert. Hvis noen ligger bevisstløse på gaten så vil det være moralsk forkastelig og et lovbrudd å ikke gjøre noe, så jeg ser ikke helt sammenlikningen.

Bli aktiv i politikken. Tal saken til de som ikke evner eller har mulighet til å tale sin egen sak. Da kan du utgjøre en stor forskjell.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av funksjon Vis innlegg
Har DET noensinne skjedd da, at du har redda noen fra en overdose?

Hvis du virkelig har et behov for å hjelpe finnes det nok arenaer som oppsøkes av folk som VIL ha hjelp. Tror du (og de!) ville fått mer utav å bidra der enn du gjør med antakelser og grunne handlinger på gata, uavhengig av hvor edel motivasjonen din er.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det har jeg faktisk gjort. 2 ganger har jeg måttet ty til nesesprayen på folk som hadde falt ut. Og jeg har jobbet på div arenaer hvor man hjelper folk hele livet. Siste sted var Frelsesarmeens rusomsorg.

Det er greit folkens. Jeg hører hva noen sier, selv om jeg synes noe av det blir å overdrive. Passer mine egne saker til jeg evt får lov til å hjelpe noen i en evt framtidig ny jobb.
Jeg har vinglet litt frem og tilbake her og er fortsatt litt conflicted.

Jeg tenker at i en ideell verden så burde det være sånn som TS skisserer.
Ser man noen som trenger hjelp så forsøker man å hjelpe.
Syns det burde være slik, men sånn er det ikke.

Jeg tror ikke jeg selv ville blitt sur eller fornærmet hvis noen tok kontakt
og spurte om jeg trengte hjelp hvis de var up front på at det var det henvendelsen gjaldt,
men jeg ville nok ikke tatt i mot hjelpen. Ville antagelig bare sagt takk og adjø.

Men jeg er mann og jeg skjønner damer nok er mye mer skeptiske til plutselige hevendelser
fra tilfeldige folk på gaten. Brent barn skyr ilden.
Sist endret av vindaloo; 7. september 2021 kl. 15:50.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis poenget er å hjelpe noen som trenger det så finnes det mange frivillige organisasjoner som jobber med dette som du sikkert kan bli aktiv innen. Et stort problem innen psykisk helse er at hjelpen gjerne ikke er der når personen trenger det eller er mottakelig for det. Det er mange årsaker til dette, men som oftest bunner det ut i tilgjengelige ressurser.

Du kjenner heller ikke til den medisinske historien til personen, som gjør det litt søkt å tro at du kan hjelpe sånn helt uten videre. Det er også litt interessant at du nevner rusmisbrukere. Har du for vane av å ta kontakt med en rusmisbruker for å spørre om de får tilstrekkelig hjelp med problemene sine når du ser de på gaten? For likhetstrekkene mellom rusmisbruk og spiseforstyrrelser er skremmende like, og behandlingen er minst like komplisert. Hvis noen ligger bevisstløse på gaten så vil det være moralsk forkastelig og et lovbrudd å ikke gjøre noe, så jeg ser ikke helt sammenlikningen.

Bli aktiv i politikken. Tal saken til de som ikke evner eller har mulighet til å tale sin egen sak. Da kan du utgjøre en stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Har lyst til å avslutte diskusjonen nå. Skjønner poengene som har kommet fram, men jeg ser også at jeg ikke har fått frem helt hva jeg mente. Så jeg prøver en liten oppsummering.

Jeg mente aldri at jeg skulle hjelpe personen med spiseforstyrrelsene. Jeg mente bare å si hei og spørre hvordan det går? Bare det. Plutselig har man skaffet seg en venn. Og ja jeg er enig rus og spiseforstyrrelser er veldig likt. Det er slik jeg og min beste venninne bonda. Begge hadde aldri møtt noen som forstod så godt som vi gjorde.

Og jeg er aktiv. Jeg prøver å gjøre alt jeg kan. Og det kan være dere hører mer fra meg i framtiden uten at dere vet det er meg.

Men jeg respekterer grenser, og jeg har som sagt de evnene som skal til for å kunne se når en person blir brydd eller ikke vil snakke.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har vinglet litt frem og tilbake her og er fortsatt litt conflicted.

Jeg tenker at i en ideell verden så burde det være sånn som TS skisserer.
Ser man noen som trenger hjelp så forsøker man å hjelpe.
Syns det burde være slik, men sånn er det ikke.

Jeg tror ikke jeg selv ville blitt sur eller fornærmet hvis noen tok kontakt
og spurte om jeg trengte hjelp hvis de var up front på at det var det henvendelsen gjaldt,
men jeg ville nok ikke tatt i mot hjelpen. Ville antagelig bare sagt takk og adjø.

Men jeg er mann og jeg skjønner damer nok er mye mer skeptiske til plutselige hevendelser
fra tilfeldige folk på gaten. Brent barn skyr ilden.
Vis hele sitatet...
Dame eller mann dette har lite å gjøre med kjønn. Å få på prakket hjelp sånn uten videre kan sikkert føles som tvang og også føles nedverdigene. Greit å prøve å stifte et bekjentskap om man tror det hjelper, igjen er vennskapet på uærlig premisser og personen vil til slutt merke at det er noe galt.

Angående å slå av en prat med en dame for sjekking er det helt greit. Vil faktisk si det er veldig positivt om gjøres riktig, siden ingen gjør det her. Mange Jenter setter pris på det og sier ofte de skulle ønske det var mer vanlig i Norge.

Når de snakker om #villebaresnakkelitt vil jeg tro dette ofte er menn som som mangler litt koblinger og ikke tar hintet om at personen er interessert eller ei. Ikke la dere skremme av å bli oppfattet som "creepy" om dere ser noen dere liker og vil gå bort og prate.
Jeg spurte en dame ute på byen om det gikk bra med henne, hun hadde blitt dumpet av typen. Dro hjem med henne, jeg var the "white knight rider", skammer meg ikke over dette heller.

Spørre folk generelt om det går bra er innenfor, men stalke, planlegge og skrive en tråd om dette? La det heller være tilfeldigheten, ikke en masterplan du har kokt ihop. Det er litt red flags faktisk.

Lykke til da.
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Dame eller mann dette har lite å gjøre med kjønn. Å få på prakket hjelp sånn uten videre kan sikkert føles som tvang og også føles nedverdigene.
Vis hele sitatet...
tenkte du på denne uttalelsen?:
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men jeg er mann og jeg skjønner at damer nok er mye mer skeptiske til plutselige hevendelser
fra tilfeldige folk på gaten. Brent barn skyr ilden.
Vis hele sitatet...
for i så fall var det ikke det å ta i mot hjelp jeg siktet til her, men mere det at en fremmed mann henvender seg generelt.

De fleste damer har jo en haug med historier om innpåslitne eller truende menn. De ville vært rart om de ikke var
mer skeptiske til en henvendelse på gata en det en mann ville vært.
Veldig få menn som blir redde hvis en dame stopper de.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Jeg spurte en dame ute på byen om det gikk bra med henne, hun hadde blitt dumpet av typen. Dro hjem med henne, jeg var the "white knight rider", skammer meg ikke over dette heller.

Spørre folk generelt om det går bra er innenfor, men stalke, planlegge og skrive en tråd om dette? La det heller være tilfeldigheten, ikke en masterplan du har kokt ihop. Det er litt red flags faktisk.

Lykke til da.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette er grove overdrivelser og tillegging av meninger og handlinger jeg lissom skulle gjøre. Det har verken vært en plan eller noe som helst. Jeg har bare lagt merke til en person som ikke så ut som hun hadde det noe bra, og det fikk meg til å lure på om jeg skulle spørre.

«Stalke, planlegge og skrive en tråd»? Hvor kommer dette fra? Skjønner ikke hvorfor jeg svarer lenger egentlig. Prøver vel febrilsk å ikke bli ansett som en ekkel creepy jævel som bare vil utnytte andre. Det er jo seff det jeg hadde gjort hadde jeg stilt henne et spørsmål.

Å skrive tråden må vel være en god ting. Slik at når dere hører at en kvinne ble overfalt og trakkasert i media, så vet dere at jeg har satt den onde planen min i gang.

Satan ballebrokk fitte faen og helvete ass. Admins gjør meg en tjeneste og bare fjern dette her. Hele jævla tråden. Jeg blir fysisk uvel over hele greia.
Betviler litt hvor "god sammaritan" en fyr som kommer med personkarakteristikker på andre over en lav sko egentlig er jeg.
Når du skal hjelpe på innpust og lirer av deg at folk flest er "pingler" og diverse på utpust så mister du litt troverdighet som sånn enormt medfølende humanist.
Når du i tillegg klikker såpass i vinkel når enkelte stiller spørsmål ved dine motiver så er det ikke til å unngå at du sender sterke "nice guy" vibber lang vei.
Om det å opptre ikkefientlig:

Jeg bor i et leilighetskompleks der min egen dør er adskilt fra resten av oppgaven. Min dør til høyre, resten til venstre. Vinduet står tilfeldigvis åpent og jeg kan høre hva som skjer på yttersiden. Jeg har vært på butikken og det står ei jente på yttersida på venstre side og venter. Jeg går inn til mitt. Hører at hun må ringe og prate med andre som tydeligvis har problemer med å finne ut av hvordan åpne opp for henne, det er tross alt studentuke. Jeg åpner opp døra og sier "Hei, høres ut som du skal på fest, skal jeg låse deg inn?" - hun avslår tilbudet og jeg lukker døra.

Når jeg går på en kiosk og butikk hvor det ikke er dør som åpner seg automatisk, og enser at det er noen (hvem som helst) så er det meg av en gammel vane åpne døra og la personen bak meg gå inn først. Mulig det er en vane jeg har med meg fra finnmark og mine venner/venninner, der kjenner jeg eller har sett personen før. Tror dog ikke det kan misoppfattes veldig utspekulert eller fientlig. "Takk", "Vær så god, ingen problem" - end of story.

Begynn med de små tingene og bruk de til sosialisering, i det lengste la være å sette i gang en aksjon der det hvor enn usannsynlig det skulle være at du skulle redde noen fra sitt liv. La det foregå spontant, ikke med en misjon om at du skulle være snill og grei eller at det er en problemstilling du har måtte vurdere og anse hva som er rett fremgansmetode. Folk flest har en "evne" til å oppfatte når noe er, i mangelen av bedre ord, merkelig eller utenom normalen.

Det oppfattes sannsynligvis ikke veldig vanlig å skulle møte på noen som skal hjelpe deg "fordi du ser sliten ut" (i langt mindre grad om du har iaktatt de), med mindre de er i akutt nød. Jeg ser for meg den indre monologen til henne som også har lagt merke til han som alltid stirrer på henne. Nøyaktig på samme viset som når du går i gågata og nøyaktig vet at personen som kommer opp til deg enten skal selge deg fadderbarn eller spørreundersøkelser. Det er generelt litt "off".

Åpner selvfølgelig for at det er jeg som misoppfatter verden og det er jeg som ikke oppfattter eller misoppfatter sosiale signaler.
Sist endret av m0b; 8. september 2021 kl. 05:27.
Hadde du spurt en kvinne på butikken om hun trengte hjelp eller noen å prate med dersom hun led av fedme? Hun er nok klar over problemet selv og kjemper en daglig kamp. Om hun får profesjonell hjelp eller ikke vet ikke vi, men du kjenner ikke vedkommende godt nok til å kunne være til særlig hjelp. Man skal hjelp de som har akutt og åpenbart behov for hjelp, en person som faller om eller blir truffet av en bil. Da er det naturlig å stoppe opp/hjelpe vedkommende.

Det at du lager en tråd om det kan tilsi at du har en tanke eller plan med det hele. Det er ikke 100%, men det kan virke veldig slik. Om du har et behov for å hjelpe andre så finnes det mange andre arenaer for det.