Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7605
Hei! Nettopp fått lappen og har på automat. Pappa har manuell bil, hva skjer om jeg blir stoppet av politiet når jeg kjører manuell bil og kun har førerkort på automat?
Hvorfor tok du ikke lappen på manuelt gir når du allikevel har brukt for det?
Det blir det samme som å kjøre uten førerkort. Så du vil få bot for å kjøre et kjøretøy du ikke har lappen til å kjøre.
I tillegg så vil ikke forsikringen være gyldig når du kjører, da du ikke har lov å kjøre bilen.

Skjønner ikke at folk velger å ta lappen med begrensning på gir. Utrolig mye du ikke kan kjøre lovlig.
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Tok automat fordi jeg ikke har hatt mulighet for å øvelsekjøre med noe annet. Uten at det er relevant for spørsmålet mitt.

Men kan jeg miste førerkortet mitt, eller kun få bot? Får jeg prikker?
Jeg googlet «kjøre manuell bil med automatlappen» nå og fikk bra treff.

Men kan du kjøre med manuelt gir nå? Og er det mye om og men å ta lappen på manuell når man har på automat?
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Tok automat fordi jeg ikke har hatt mulighet for å øvelsekjøre med noe annet. Uten at det er relevant for spørsmålet mitt.

Men kan jeg miste førerkortet mitt, eller kun få bot? Får jeg prikker?
Vis hele sitatet...
Det er ikke god nok grunn til å miste førerkortet hvis du bli r stoppet i f.eks en vanlig rutine kontroll. Du vil få bot, og må sannsynligvis la bilen stå.
Om dette medfører prikker er jeg ikke sikker på, har aldri hørt om noen som har blitt tatt for dette før.
Det vanlige når man kjører bilklasser man ikke har førerkort for er at hele førerkortet inndras og man blir anmeldt for dette (ikke noe du kan sno deg unna med forenklet forelegg). Dette ser også ut til å gjelde kjøring uten førerkort for manuell gir klasse B, så det er opp til deg selv om du vil risikere alt dette for noe så lite. For meg høres det veldig ut som lite å vinne og veldig mye å tape.
Du trenger bare å ta ny oppkjøring. Ingen teoriprøve. Du kan alt kjøre bil, så bare øv litt med bilen hans til manuellkassa sitter og du er good to go.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det vanlige når man kjører bilklasser man ikke har førerkort for er at hele førerkortet inndras og man blir anmeldt for dette (ikke noe du kan sno deg unna med forenklet forelegg). Dette ser også ut til å gjelde kjøring uten førerkort for manuell gir klasse B, så det er opp til deg selv om du vil risikere alt dette for noe så lite. For meg høres det veldig ut som lite å vinne og veldig mye å tape.
Vis hele sitatet...
Søkte litt rundt, og du har rett. Trodde ikke det var så strengt. Lappen kan i verstefall ryke, så jeg ville ikke tatt sjangsen.
Blir som å kjøre uten lappen, 8laks i bot og 6mnd uten lappen var det sist jeg ble stoppa uten for noen år siden, full ny førerprøve må du også ta, nå så jeg du ikke hadde mulighet til å øvelseskjøre med manuell men innlegget ditt gjenspeiler alikevell idiotien til folk som frivillig velger å kjøre opp på bare automat
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Tok automat fordi jeg ikke har hatt mulighet for å øvelsekjøre med noe annet. Uten at det er relevant for spørsmålet mitt.

...
Vis hele sitatet...
Hm, jeg trodde da at absolutt alle førerskoler hadde biler med manuelt gir som du kunne øvelseskjøre med. Så feil kan jeg ta.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hm, jeg trodde da at absolutt alle førerskoler hadde biler med manuelt gir som du kunne øvelseskjøre med. Så feil kan jeg ta.
Vis hele sitatet...
Tenker mer at han prater om øvelsekjøringen hjemme.

Altså kjøringen som tar plass mellom kjøretimene der man øver på tingene man gjennomgår i kjøretimene. Om man ikke plukker ting opp kjapt/er flink så kan det være forferdelig dyrt om du må bruke kjøretimer på å øve på masse.

Forøvrig, om TS føler seg komfortabel med å kjøre en manuell bil i trafikken til tross for at han ikke tok oppkjøringen sin i en, så synes han heller burde ta tiden/pengene til å faktisk ta lappen for manuelt istedenfor å risikere både inntrekkelse av førerkort, bot og eventuelt ting som ulykker der forsikringen ikke er gyldig pga fører ikke hadde gyldig førerkort.
Det kommer litt an på men bot første gang og inndragning av førerkort andre gang.

Det er dumt å ta lappen for automatgir, ikke bare fordi det er vanskeligere å kjøre lånt bil lovlig, men også fordi kjøp av førstegangsbil generelt koster mye mer med automatgir enn manuell hvis du bare har råd til en billig bruktbil. Det er generelt eldre modeller uten automatgir som er det unge førstegangskjøpere har råd til.
Jeg tror ikke dette blir merket selv i en kontroll. Og hvor stor er sjansen for og bli stoppa i det hele tatt.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hvorfor tok du ikke lappen på manuelt gir når du allikevel har brukt for det?
Vis hele sitatet...
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Skjønner ikke at folk velger å ta lappen med begrensning på gir. Utrolig mye du ikke kan kjøre lovlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det er dumt å ta lappen for automatgir,
Vis hele sitatet...
Sitat av freebied
men innlegget ditt gjenspeiler alikevell idiotien til folk som frivillig velger å kjøre opp på bare automat
Vis hele sitatet...
Skal jeg også fortelle TS hvor dum han er så er vi sikker på at han har fått med seg det? Han har jo til og med forklart hvorfor for lenge siden! Han tok da i det minste lappen i motsetning til enkelte her som uttaler seg etter å ha blitt stoppa uten. Da kan man jo spørre seg hvem som egentlig bedriver idioti.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg tror ikke dette blir merket selv i en kontroll. Og hvor stor er sjansen for og bli stoppa i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Nei altså hvis TS føler seg så flink at han kan garantere å aldri bli involvert i en ulykke er jo dette nesten helt greit det da?

Det er en grunn til at vi må ha forsikringer for å være på veien, og forsikringsselskaper betaler ikke ut i hytt og pine til folk som ikke har gyldig førerkort på bilen de kjører.

Men her foreligger det ingen planer om en kollisjon, så det går nok kjempe bra!
Du mister ikke lappen på resten, nei.

Du får et forelegg for kjøring uten gyldig førerkort.

Om så førerkortet ditt er utløpt 1 dag for eksempel får du også samme forelegg. Eller aldri hatt.
Uvaksinert 👍
Sitat av freebird Vis innlegg
Blir som å kjøre uten lappen, 8laks i bot og 6mnd uten lappen var det sist jeg ble stoppa uten for noen år siden, full ny førerprøve må du også ta, nå så jeg du ikke hadde mulighet til å øvelseskjøre med manuell men innlegget ditt gjenspeiler alikevell idiotien til folk som frivillig velger å kjøre opp på bare automat
Vis hele sitatet...
Nei, trenger ikke full ny førerprøve. 6mnd eller mindre trenger ikke dette med mindre man blir stoppet mens man allerede har mistet den.
6mnd eller mindre, man får lappen tilbake uten noe pes
6-12mnd man må ta oppkjøring på nytt
12mnd-> man må ta teoriprøve og oppkjøring på nytt
Man trenger kun å ta på den "tyngste" klassen man har så får man alle andre også tilbake.

I disse korona tider så er det også slik at man prøver å lage forenkla forelegg på så mye som mulig, så det er letter å få litt ekstra rabatter.
Hvorfor tror folk man mister førerkort?

Det står veldig rett fram i lovdata hva reaksjonen er for kjøring uten gyldig førerkort - det er 8000kr bot. Ikke tap av førerrett på øvrige klasser.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvorfor tror folk man mister førerkort?

Det står veldig rett fram i lovdata hva reaksjonen er for kjøring uten gyldig førerkort - det er 8000kr bot. Ikke tap av førerrett på øvrige klasser.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder bare hvis man ikke har førerkort fra før, hvis man derimot har førerkort og kjører en klasse man ikke har førerrett for risikerer du å miste førerkortet i tillegg til en bot. Det er også en fare for at forsikringsselskapet ikke dekker dine utgifter ved en ulykke og du endre opp som gjeldsslave.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Dette gjelder bare hvis man ikke har førerkort fra før, hvis man derimot har førerkort og kjører en klasse man ikke har førerrett for risikerer du å miste førerkortet i tillegg til en bot. Det er også en fare for at forsikringsselskapet ikke dekker dine utgifter ved en ulykke og du endre opp som gjeldsslave.
Vis hele sitatet...
Nei, det er feil, og det er feil.

Kom gjerne med en kilde. Jeg har kjørt motorsykkel uten gyldig førerkort, og har ellers klasse BE og CE. Ikke mistet noen av de andre.

Forsikringen må ellers kunne påpeke at manglende førerkort er den utløsende årsaken til et uhell. De kan ikke kreve regress sånn uten videre.

Du kan i verste fall miste førerkort på de øvrige klassene om du har vært uaktsom ved å kjøre uten gyldig førerkort, men i seg selv er det ikke lovbestemt at det fører til tap av førerrett.

Det er mange, maaange som blir stoppet med litt for stor tilhenger bak bilen for eksempel. Disse mister som regel ikke lappen på bilen de kjører, men får kr8000 i bot for å ikke ha gyldig førerkort for henger.

Men igjen - kom gjerne med en kilde om du er så sikker.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Nei, det er feil, og det er feil.

Kom gjerne med en kilde. Jeg har kjørt motorsykkel uten gyldig førerkort, og har ellers klasse BE og CE. Ikke mistet noen av de andre.

Forsikringen må ellers kunne påpeke at manglende førerkort er den utløsende årsaken til et uhell. De kan ikke kreve regress sånn uten videre.

Du kan i verste fall miste førerkort på de øvrige klassene om du har vært uaktsom ved å kjøre uten gyldig førerkort, men i seg selv er det ikke lovbestemt at det fører til tap av førerrett.

Det er mange, maaange som blir stoppet med litt for stor tilhenger bak bilen for eksempel. Disse mister som regel ikke lappen på bilen de kjører, men får kr8000 i bot for å ikke ha gyldig førerkort for henger.

Men igjen - kom gjerne med en kilde om du er så sikker.
Vis hele sitatet...
https://www.ung.no/oss/lappen/90716.html
Jeg sa risikerer, vil tro at politiet viser enn viss mengde skjønn i sånne saker.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ekke forskjellen på automat og manuell lappen bare en liten kode bakpå førerkortet? Fattern har jobbet i statens vegvesen i hundre år og han sier at det omtrent aldri blir sjekka. Politiet aner ikke hva de skal se etter engang. Dette er seff ingen garanti for at man ikke blir avslørt. Nye elektroniske hjelpemidler viser kanskje sånt lettere og. Bare lær deg manuell du så kjører du opp igjen. Morsommere å kjøre manuell og, hvis du ikke bor i byen med ni hundre lyskryss per hundre meter og må stå i kø hele tiden da.

Faren min pleide å ta nye elever på kjøreskolen sin og sette dem i rushtrafikken. Da lærer man clutch og manuell giring fort
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Forsikringen må ellers kunne påpeke at manglende førerkort er den utløsende årsaken til et uhell. De kan ikke kreve regress sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med kilder på det?
Hvis man f.eks sovner bak rattet uten førerrett, fronter på motorveien og ender opp halvveis under en lastebil, blir flydd avgårde i luftambulanse og på mirakuløst vis overlever så kan man risikere å måtte betale mange hundre tusner for skadene og selve utrykningen. Er grunnen til at folk sovner bak rattet at de ikke har førerkort?

En konsekvens som ser ut til å gå deg hus forbi når du kun snakker om bøter er sperrefrist.

Sitat av Veitrafikklovens § 24 a.
Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted.
Vis hele sitatet...
Men du hadde kanskje aldri planer om å ta motorsykkel lappen, så dette ble aldri noe problem for deg etter du ble tatt?

Til slutt vil jeg gjerne at du finner frem loven som tilsier at man kun får en bot, og at denne er på 8000kr. Hvis du er opptatt av kilder burde det være uproblematisk å legge de ved når du argumenterer.

Det eneste som står konkretisert om straff for brudd på veitrafikkloven er
Sitat av Veitrafikklovens § 31.Alminnelige straffebestemmelser
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud.
Vis hele sitatet...

Sitat av NodSquad
Fattern har jobbet i statens vegvesen i hundre år
Vis hele sitatet...
Sitat av NodSquad
Faren min pleide å ta nye elever på kjøreskolen sin og sette dem i rushtrafikken. Da lærer man clutch og manuell giring fort
Vis hele sitatet...
Er statens veivesen en kjøreskole? Kan nesten se sånn ut når man leser

Men uansett om han gjorde dette mens han jobbet for statens veivesen eller i forbindelse med opplæring av elever må jeg si det høres betenkelig ut. Ødelegge trafikkflyten midt i rushtrafikken, stresse elever(i stede for å øve på en parkeringsplass), øke risiko for ulykker. Er det sånn man får jobb i statens veivesen?
Bestill deg ny oppkjøring - med manuelt gir.

Må må ha førerkort for den klassen du skal kjøre.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Er statens veivesen en kjøreskole? Kan nesten se sånn ut når man leser

Men uansett om han gjorde dette mens han jobbet for statens veivesen eller i forbindelse med opplæring av elever må jeg si det høres betenkelig ut. Ødelegge trafikkflyten midt i rushtrafikken, stresse elever(i stede for å øve på en parkeringsplass), øke risiko for ulykker. Er det sånn man får jobb i statens veivesen?
Vis hele sitatet...
Jesus mann. Han drev kjøreskole før jobben i vegvesenet. Og kjøreskolebiler har to sett med pedaler så han kan hjelpe til så mye han vil. Og å stresse elever er bra det fordi det er mye bedre læring å vært gjennom litt stress når det først gjelder. Det er ikke akkurat som å kaste dem ut i krig med luftgevær.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Er statens veivesen en kjøreskole? Kan nesten se sånn ut når man leser

Men uansett om han gjorde dette mens han jobbet for statens veivesen eller i forbindelse med opplæring av elever må jeg si det høres betenkelig ut. Ødelegge trafikkflyten midt i rushtrafikken, stresse elever(i stede for å øve på en parkeringsplass), øke risiko for ulykker. Er det sånn man får jobb i statens veivesen?
Vis hele sitatet...
Statens veivesen vil bare kjøre med deg under oppkjøring og de vil også ofte få deg til å kjøre i litt utfordrerne omstendigheter for å se hvordan du takler det.

Er helt etter boka og utfordre eleven litt under kjøretimer med å få de til å kjøre i byen med mye trafikk som et eksempel. Man må jo utfordre seg selv for å bli bedre.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jesus mann. Han drev kjøreskole før jobben i vegvesenet. Og kjøreskolebiler har to sett med pedaler så han kan hjelpe til så mye han vil. Og å stresse elever er bra det fordi det er mye bedre læring å vært gjennom litt stress når det først gjelder.
Vis hele sitatet...
Jeg veit at kjøreskole biler har krav om pedaler på hver side, men det kan fortsatt bli både plagsomt for elev og andre trafikkanter. Dessuten en det en helt unødvendig risiko, da stress håndtering burde komme etter man i det minste har grunnleggende kjøreferdigheter. Den eneste det er bra for er kjøreskole lærere som får mere penger fordi eleven trenger flere timer da han ikke får øvd på det som burde være hovedfokus; håndtere clutch, gass og brems. Stresse elever midt i rushtrafikken mens de skal lære grunnleggende kunnskaper om bilkjøring virker for meg helt blåst, og det må jeg vel få lov til å mene?

Sitat av NodSquad
Det er ikke akkurat som å kaste dem ut i krig med luftgevær.
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat som at jeg noen gang har verken sagt eller insinuert dette heller. På denne måten blir det umulig å føre en saklig diskusjon da du bygger stråmannen mye høyere enn du har belegg for.

Sitat av Palumboism
Statens veivesen vil bare kjøre med deg under oppkjøring og de vil også ofte få deg til å kjøre i litt utfordrerne omstendigheter for å se hvordan du takler det

Er helt etter boka og utfordre eleven litt under kjøretimer med å få de til å kjøre i byen med mye trafikk som et eksempel. Man må jo utfordre seg selv for å bli bedre.
Vis hele sitatet...
Som sagt burde man kunne bruke clutch før man blir satt midt i rushen for å "lære fort". At veivesenet har utfordrende løyper har ingen sammenheng med å sette en fersk sjåfør midt i rushtrafikken, hva slags argumentasjon er dette?

Er stress håndtering et eget trinn i trafikk opplæringa som man skal gjennomgå før folk klarer å kjøre bil? Hvis det er "etter boka" å holde på sånn så vil jeg gjerne få noen kilder på dette, for det nekter jeg å tro.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ok, du er tydeligvis veldig engasjert i dette så jeg skal gi en liten detalj til, med rushtrafikk mente jeg kø. En kø hvor du må stoppe, kjøre sakte fremover, stoppe og repeat. Det er ikke mer stress enn vanlige folk tåler. Og det fungerte. Og du vet da vel ikke hvor mye tid han brukte på dette eller hva annet han lærte elevene?

Hva har skjedd med deg i trafikken eller når du tok kjøretimer siden dette ble så stor sak for deg?
Kjøreopplæringem består vanligvis av 4 trinn.

I teoriboka som brukes nå står det en kort sammenfatning av hva trinnene går ut på.

Trinn 1 er trafikalt grunnkurs.

TRINN 2: Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse På dette trinnet skal du lære å håndtere bilen rent kjøreteknisk. Dette kan du velge å gjøre privat eller ved hjelp av en trafikkskole.

Hvordan dette bør gjøres avhenger av den enkelte elev; dine forutsetninger samt din mulighet for å øvingskjøre privat. Det viktigste er ikke hvordan det organiseres, men at målet for trinnet oppnås. God kjøreteknisk ferdighet er nødvendig for at du skal få fullt

utbytte av opplæringen på de neste trinnene
, derfor avsluttes trinn 2 med en obligatorisk trinnvurderingstime. Her skal du ta stilling til hvorvidt målene for trinnet er nådd og om grunnlaget for videre opplæring er tilstrekkelig for å få fullt læringsutbytte av neste trinn.
Vis hele sitatet...
TRINN 3: Trafikal del
På dette trinnet skal du lære å kjøre i variert trafikk og bli tilnærmet selvstendig. Du lærer å kjøre i ulike miljøer som by-, boligområder og variert landevei. Du lærer blant annet om trafikantgrupper og interessemotsetninger, du lærer å kjøre effektivt og behagelig, miljøvennlig og økonomisk, samt at du lærer å redusere risikoen for ulykker.Sammen med trafikkskolen skal du gjennomføre «sikkerhetskurs på bane». Det er fire timer. Mot slutten av trinn 3 skal du på ny også gjennom en trinnvurderingstime for å se om du har tilstrekkelig kompetanse til å begynne på den avsluttende delen av føreropplæringen din som er trinn 4.
Vis hele sitatet...
https://www.teoribok.no/blog/trinnene

Trinnene er utformet i spesifikk rekkefølge og det er flere gode grunner til at det går i denne rekkefølgen. Om du har studier, undersøkelsen eller forskning som tilsier noe annet tar jeg gjerne imot med åpne armer. Men selv om faren din gjorde det sånn, betyr ikke det nødvendigvis at det er den beste måten å gjøre det på.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Han drev kjøreskole på 80 tallet så det var andre regler og direktivet den gangen. Folk lærer på forskjellige måter. I ettertid ble han inspektør og var ansvarlig for å følge med på at kjøreskoler fulgte reglene slik at ingen skulle bli utnyttet. Svein Svendsen blant annet fikk et jævlig dårlig rykte på seg blant annet for å lokke med kule biler men ræva opplæring.

Og med det sagt og denne diskusjonen gjør jeg nå som Karl den annen og gir faen
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hva har skjedd med deg i trafikken eller når du tok kjøretimer siden dette ble så stor sak for deg?
Vis hele sitatet...
De tragiske hersketeknikkene der kan du putte ett annet sted.

Sitat av NodSquad
Og med det sagt og denne diskusjonen gjør jeg nå som Karl den annen og gir faen
Vis hele sitatet...
Så bra!
Sist endret av knert1; 30. juni 2021 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Som sagt burde man kunne bruke clutch før man blir satt midt i rushen for å "lære fort". At veivesenet har utfordrende løyper har ingen sammenheng med å sette en fersk sjåfør midt i rushtrafikken, hva slags argumentasjon er dette?

Er stress håndtering et eget trinn i trafikk opplæringa som man skal gjennomgå før folk klarer å kjøre bil? Hvis det er "etter boka" å holde på sånn så vil jeg gjerne få noen kilder på dette, for det nekter jeg å tro.
Vis hele sitatet...

Sier seg selv at man må kunne gire og clutche bilen før du blir satt i rushen. Nei, men man må som sagt utfordre seg selv litt for å bli bedre i noe. Prøv å ta ting litt mindre litterært.

Sitat av knert1 Vis innlegg
De tragiske hersketeknikkene der kan du putte ett annet sted.
Vis hele sitatet...
Slutt å kaste stein i glasshus
Sist endret av Palumboism; 30. juni 2021 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Sier seg selv at man må kunne gire og clutche bilen før du blir satt i rushen. Nei, men man må som sagt utfordre seg selv litt for å bli bedre i noe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har vi denne diskusjonen da?

Sitat av Palumboism
Prøv å ta ting litt mindre litterært.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med eksempler?

Sitat av Palumboism Vis innlegg
Slutt å kaste stein i glasshus
Vis hele sitatet...
Kan du komme med eksempler?

Eller veit du hva, da får jeg også bare melde meg ut. Jeg gidder ikke å diskutere med folk som hverken har eksempler eller kilder.
Sist endret av knert1; 30. juni 2021 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Skal jeg også fortelle TS hvor dum han er så er vi sikker på at han har fått med seg det? Han har jo til og med forklart hvorfor for lenge siden! Han tok da i det minste lappen i motsetning til enkelte her som uttaler seg etter å ha blitt stoppa uten. Da kan man jo spørre seg hvem som egentlig bedriver idioti.



Nei altså hvis TS føler seg så flink at han kan garantere å aldri bli involvert i en ulykke er jo dette nesten helt greit det da?

Det er en grunn til at vi må ha forsikringer for å være på veien, og forsikringsselskaper betaler ikke ut i hytt og pine til folk som ikke har gyldig førerkort på bilen de kjører.

Men her foreligger det ingen planer om en kollisjon, så det går nok kjempe bra!
Vis hele sitatet...
Sa jeg at ts var dum noe sted? Vis meg!

Må være lov å være nysgjerrig på motivasjonen til å ta automatlappen, da ts rett etter å ha fått automatlappen vil kjøre manuellbil.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvorfor har vi denne diskusjonen da?


Kan du komme med eksempler?



Kan du komme med eksempler?

Eller veit du hva, da får jeg også bare melde meg ut. Jeg gidder ikke å diskutere med folk som hverken har eksempler eller kilder.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva jeg skrev så står det "utfordre eleven litt under kjøretimer" Ikke sette en elev uten noen erfaring med verken clutch eller gir midt i rushtrafikken som du tolker det som.

Ja, du fremstår Hissig og overlegen samt tar ting veldig litterært.
Blir det samme som å bli stoppet med BE-henger med bare B lappen.

Det er jo merknader på førerkort.. f eks briller og andre ting. Om det står fysisk på førerkort vet jeg ikke. Men nå kontrollerer jo de alle førerkort de kan.

Har aldri vært borti hvordan politi forholder seg til automatsertifikat og bil…

Men om du får låne bilen av din far som vet du har førerkort for auto…

Eller øvekjør med manuell. Du trenger ikke ny teori.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Sa jeg at ts var dum noe sted? Vis meg!

Må være lov å være nysgjerrig på motivasjonen til å ta automatlappen, da ts rett etter å ha fått automatlappen vil kjøre manuellbil.
Vis hele sitatet...
Nei, men du var en av de 4 som var mere opptatt av TS sitt valg om å ta automat lappen enn å faktisk forsøke å besvare spørsmålet.

Du var nesten inne på noe da du i neste post sa
Sitat av Taxidriver
Jeg googlet «kjøre manuell bil med automatlappen» nå og fikk bra treff.
Vis hele sitatet...
Men så sa du ikke noe mere om hva du fant. Da blei det plutselig veldig irrelevant igjen.

Totalt sett regner jeg med at disse utsagnene irriterer TS. Det er lov å være nysgjerrig, og det er ikke verdens undergang. Problemet er når han allerede har svart deg og påpekt at dette ikke er veldig relevant, så fortsetter folk å male videre om at de ikke skjønner vitsen med å ta automat lappen.
Sitat av freebird
nå så jeg du ikke hadde mulighet til å øvelseskjøre med manuell men innlegget ditt gjenspeiler alikevell idiotien til folk som frivillig velger å kjøre opp på bare automat
Vis hele sitatet...
Når det kommer sånt som dette på tross av at han allerede veit at TS ikke hadde mulighet til å ta lappen og han i tillegg bretter ut om å bli tatt for kjøring uten førerkort og blir det bare så må jeg spørre hvem sin idioti som egentlig gjenspeiles.

Det var ikke ment som noe personlig angrep rettet mot akkurat deg at jeg spurte om jeg også skulle fortelle TS hvor dum han var. Håper du forstår hva jeg mener, og ikke tar det så ille opp. Det er ingen ting personlig mot deg.

Sitat av Palumboism Vis innlegg
Hvis du leser hva jeg skrev så står det "utfordre eleven litt under kjøretimer" Ikke sette en elev uten noen erfaring med verken clutch eller gir midt i rushtrafikken som du tolker det som.
Vis hele sitatet...
Som sagt da skjønner jeg ikke at vi har diskusjonen hvis vi er enige om saken? Det er jo dette jeg har forsøkte å fortelle NodSquad.

Jeg prøvde å føre en diskusjon med NodSquad. Du siterte meg og begynte å si at det
Sitat av Palumboism
Er helt etter boka og utfordre eleven litt under kjøretimer med å få de til å kjøre i byen med mye trafikk som et eksempel. Man må jo utfordre seg selv for å bli bedre
Vis hele sitatet...
så jeg regnet med at det hadde en slags sammenheng med de to tidligere postene hvor diskusjonen gikk ut på å sette en uerfaren sjåfør rett i rushtrafikken basert på denne uttalelsen.
Sitat av NodSquad
Faren min pleide å ta nye elever på kjøreskolen sin og sette dem i rushtrafikken. Da lærer man clutch og manuell giring fort
Vis hele sitatet...
Men kanskje det bare var noe du sa helt uten sammenheng med noen ting. At det var en tilfeldig løs statement som ble slengt ut der, på et helt tilfeldig tidspunkt?

Sitat av Palumboism
Ja, du fremstår Hissig og overlegen samt tar ting veldig litterært.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikke kommet med eksempler eller kilder slik jeg har bedt om, i stede har du gått fra å påstå at det NodSquad skriver om er normalt og en god måte å "utfordre" elever på, til å være enig med meg i at man ikke begynner i rushtrafikken. Så jeg får slutte å ta noe av det som skrives her litterært og se på det hele som røverhistorier.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan vi holde oss til tema og droppe metadiskusjonen rundt hva som kan og ikke kan diskuteres?