Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8882
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla freaker, har oppstått veldig mye problemer med politiet i den siste tiden her og jeg begynner og bli lei av at de skal alltid ransake meg da jeg blir bare pratet med også, jeg sier jo som oftest nei uansett om jeg har noe ulovlig på meg eller ikke. De hører ikke på meg. Da jeg nekter så spør jeg alltid hvorfor de skal ransøke meg og om de har noe mistanke om jeg har noe på meg men de svarer alltid

"Vi er Politiet vi har lov uansett" Jeg nekter alltid uansett med og bli ransaket men det ender alltid opp til glattcella der de sjekker hele meg. Jeg lurer på om de har lov til og ransake meg helt uten grunn bare fordi de snakker med meg. Jeg er en kjenning i politiet men det er jo ikke grunn nok til at de skal trakkasere mitt privatliv
R.i.p 23.04.2021
Skjellig grunn til mistanke. Vet dem hvem du er fra før av eller har hat klameri med politiet før kam du banne på at dem ransaker deg. Dette er jo helt fast rutine politiet har hold på med i alle år.
Sist endret av Tarm; 3. mars 2021 kl. 11:58.
BRAND ∞ STRONG
Står en del om hva de kan og ikke kan her
  • Politiet kan stanse deg på gaten, uten noen tilsynelatende god grunn.
  • Politiet kan da kreve at du oppgir personalia (navn, alder og bosted)
  • De kan visitere deg for å sjekke for våpen
  • Hvis de skal ransake skal det være for å finne bevis
Har du midler til å sette advokat på saken? Hvis nei er svaret enkelt: De kan gjøre omtrent som de vil.
Skillet mellom ransaking og visitasjon er i beste fall fuzzy. Alle presiserer at de to har ulikt hjemmelsgrunnlag. Vistasjon etter politiloven kan gjøres for shits and giggles, mens ransakning etter straffeprosessloven krever mer. Der er alle enige. Alle er også enige om at man i en ransakning kan demontere bilen din til sine enkelte skruer og sende disse til analyse hver for seg, og at dette ikke kan kalles visitasjon. Det er også skjønn enighet om at politiet kan gjøre hva faen de vil med overskuddsinformasjon, så dopet de finner når narkobikkja snuser etter våpen kan de hekte deg for.

Men det er jo ikke det folk lurer på. Det folk er interesserte i å vite er om politiet kan grafse rundt i lommer, i undertøy, eller endog sjekke røvhullet med lommelykt og plasthansker og likevel kalle det en visitasjon. Eller, sagt på en annen måte: Kan politiet utføre den mest inngripende, nedverdigende og ydmykende maltrakteringen av individets integritet med rutinemessig nonchalance etter forgodtbefinnende? Dette skrives det mindre om. Sivilombudsmannen har imidlertid dekket det på forståelig vis her. Det korte svaret er at ja, spelunking i analen er visitasjon. Sivilombudsmannen synes de tar seg litt store friheter når det kommer til inngrepets omfang satt opp mot formålstjeneligheten, spesielt når det gjøres som rene rutinehandlinger, men det driter snuten ikke overraskende loddrett i. Det bemerkes også at slike handlinger kan og bør gjennomføres så skånsomt som mulig og at snuten driter i det også med samme vigør. Ingen med makt til å gjøre noe med akkurat det bryr seg.

Her er en masteravhandling avlagt ved juridisk fakultet ved UiO i 2015 om emnet for de som vil lese en mer inngående drøftelse. Den lister alt man måtte ønske av rettskilder og -litteratur dersom man fortsatt ikke har gravd nok i problemstillingen.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. juli 2021 kl. 01:19.
New generation
colakork's Avatar
Jævla politi stat.

Har blitt ransaket 2ganger, en gang klappet de meg på brystet og håndlommer.

Andre gang så snudde de meg og huset opp ned inn ut.

Vi var heldige med olja hvertfall

Ditt beste bet er å være clean, ha en respektabel jobb og råd til å bite tilbake på lovlig vis.

Lover deg at politi flest kjenner det i magen om du sier du må prate med familieadvokaten før du gjør noe annet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skillet mellom ransaking og visitasjon er i beste fall fuzzy. Alle presiserer at de to har ulikt hjemmelsgrunnlag. Vistasjon etter politiloven kan gjøres for shits and giggles, mens ransakning etter straffeprosessloven krever mer. Der er alle enige. Alle er også enige om at man i en ransakning kan demontere bilen din til sine enkelte skruer og sende disse til analyse hver for seg, og at dette ikke kan kalles visitasjon. Det er også skjønn enighet om at politiet kan gjøre hva faen de vil med overskuddsinformasjon, så dopet de finner når narkobikkja snuser etter våpen kan de hekte deg for.

Men det er jo ikke det folk lurer på. Det folk er interesserte i å vite er om politiet kan grafse rundt i lommer, i undertøy, eller endog sjekke røvhullet med lommelykt og plasthansker og likevel kalle det en visitasjon. Eller, sagt på en annen måte: Kan politiet utføre den mest inngripende, nedverdigende og ydmykende maltrakteringen av individets integritet med rutinemessig nonchalance etter forgodtbefinnende? Dette skrives det mindre om. Sivilombudsmannen har imidlertid dekket det på forståelig vis her. Det korte svaret er at ja, spelunking i analen er visitasjon. Sivilombudsmannen synes de tar seg litt store friheter når det kommer til inngrepets omfang satt opp mot formålstjeneligheten, spesielt når det gjøres som rene rutinehandlinger, men det driter snuten ikkke overraskende loddrett i. Det bemerkes også at slike handlinger kan og bør gjennomføres så skånsomt som mulig og at snuten driter i det også med samme vigør. Ingen med makt til å gjøre noe med akkurat det bryr seg.

Her er en masteravhandling avlagt ved juridisk fakultet ved UiO i 2015 om emnet for de som vil lese en mer inngående drøftelse. Den lister alt man måtte ønske av rettskilder og -litteratur dersom man fortsatt ikke har gravd nok i problemstillingen.
Vis hele sitatet...

Her vil jeg gjerne legge til; jeg har opplevd knivsjekk på byen. Fikk da beskjed om at det var KUN kniv de skulle sjekke. Litt tvilende stilte jeg kroppen til dispensasjon. Hadde en klump i lomma og den fikk jeg tilbake! Skrev aldri noe, kanskje de noterte et sted. Men det er litt over 2 år siden og har aldri fått de hjem eller blitt stoppa etter det heller. Og er dømt for nark to ganger pluss mye smått. (Forelegg)

De kan jo være fitter men aldri opplevd noe etter det
Politiet kan egentlig ransake deg når de enn vil. I teorien skal det være sterk mistanke. Men politet kan alltid pulle ''dette er en etterforskning under utvikling'' og ransake deg.
Det er jo kjent at politet kan anklage deg for å ha store pupiller, det betyr at du er rusa og så ransaker de deg. Skjedde med meg engang i 2018 når jeg var ute på byen en vår kveld og det var så vidt mørkt. Ble kropps visert, eneste de fant på meg var noen rizzla og en boks øl. Så skjedde ingenting
Sitat av 420master Vis innlegg
Her vil jeg gjerne legge til; jeg har opplevd knivsjekk på byen. Fikk da beskjed om at det var KUN kniv de skulle sjekke. Litt tvilende stilte jeg kroppen til dispensasjon. Hadde en klump i lomma og den fikk jeg tilbake! Skrev aldri noe, kanskje de noterte et sted. Men det er litt over 2 år siden og har aldri fått de hjem eller blitt stoppa etter det heller. Og er dømt for nark to ganger pluss mye smått. (Forelegg)

De kan jo være fitter men aldri opplevd noe etter det
Vis hele sitatet...
Det er jo hyggelig å høre, men mitt inntrykk er at du heller er unntaket enn regelen i så måte. Dette er den ferskeste avisartikkelen jeg fant om emnet.
Den gangen ble cirka 60 personer kontrollert. Ingen kniver eller ulovlige gjenstander ble funnet, men sju personer ble bortvist fra stedet etter ufin oppførsel. To personer ble anmeldt for besittelse av narkotika.
Vis hele sitatet...
Og fra 2012:
Tatt med hasj
Men det er ikke bare kniver politiet er ute etter. For plutselig forsvinner en sivikledd politimann inn i en butikk. Han har observert noe.

Førstebetjent Stein Hagen kommer raskt etter. Han visiterer mannen grundig. Det viser seg at han ikke har kniv. Men han har noen gram med hasj, og dessuten ingen ID-papirer. Mannen får påsatt håndjern, og blir tatt med i en bil.
Vis hele sitatet...
Politiet kan fort få et "anonymt tips".
Jeg har aldri hatt problemer med politiet. De har sjekket etter våpen og liknende på byen. Jeg føler de har relativt gjensidig respekt.

Overfører vi min logikk over på deg så virker du egentlig ikke som et englebarn, no offense.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg har aldri hatt problemer med politiet. De har sjekket etter våpen og liknende på byen. Jeg føler de har relativt gjensidig respekt.

Overfører vi min logikk over på deg så virker du egentlig ikke som et englebarn, no offense.
Vis hele sitatet...
Å være høfflig og imøtte kommende med politi går en lang lang vei.
Imellom interesser
Tvangsplasseringer gir deg krav på fri oppnevnt advokat. Du kan også bytte til hvem du vil om du ikke er fornøyd med den du får.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg har aldri hatt problemer med politiet. De har sjekket etter våpen og liknende på byen. Jeg føler de har relativt gjensidig respekt.

Overfører vi min logikk over på deg så virker du egentlig ikke som et englebarn, no offense.
Vis hele sitatet...
Meg du sikter til her? I så fall, none taken. Jeg ser imidlertid ikke helt hvordan ekstrem skepsis mot maktmisbruk, ukultur og dårlig rolleforståelse hos landets utøvende makt impliserer at jeg tilhører en demografi som lider under det. Kan du utdype?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Meg du sikter til her? I så fall, none taken. Jeg ser imidlertid ikke helt hvordan ekstrem skepsis mot maktmisbruk, ukultur og dårlig rolleforståelse hos landets utøvende makt impliserer at jeg tilhører en demografi som lider under det. Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente TS. Han har vært litt aktiv her i det siste med litt ymse idèer angående institusjonen han bor på. Jeg burde sitert han.
Sist endret av Superspurv; 4. mars 2021 kl. 11:23.
Det går en hårfin tvetydig grense for hvor lov de har til å trakasere. Desverre er det av en eller annen rar grunn ekstremt mange psykopatisk anlagte mennesker i politiet i de fleste land. Se vedlagt studie.Det til tross for at og i politiet er det masse fine velmenende mennesker, men den gruppen som utvilsomt har psykopatiske trekk bør eksponeres.

Ellers tror jeg advokat er veien og gå, at trakaseringen dokumenteres. I tidsånden trengst virkelig ildsjeler som våger og stå frem, så om du er en av dem ville jeg filmet vedkommende. Enten du filmer eller ei, så spør om de kan legitimere seg(det er de pliktige til), slik at du kan få notert ned tjenestenummer. Ellers er det lurt og si minst mulig. Det eneste du er pålagt og gjøre er 3 ting. Vise legitimasjon, fortelle hvor du bor, og si hvor du jobber. Resten av de eventuelle spørsmålene er ikke deres sak. Da gir du dem mindre grunnlag for den ransakelsen, sellv om de sikkert likevel vil si du ser nervøs ut, eller har rare pupiller. Uansett prøv å dokumentere alle gangene, samle opp tjenestenummer før du gir det til advokat. Alternativt ring advokat før ransakelsen av deg i det de står der og ha klar tjenestenummeret deres om det går.


https://www.psychologytoday.com/us/b...opathic-traits
Sist endret av pipestilk; 4. mars 2021 kl. 12:42.
I teorien trenger de skjellig grunn og mistanke.

I praksis kan onkel ransake deg så og si når som helst hvis de føler for det.

Kanskje sier de at pupillene dine oppfører seg unormalt eller at det lukter cannabis eller til og med bare at du virker nervøs.

I praksis trenger de bare ha lyst til å ransake deg, finne på en utrolig vag unnskyldning og kjøre på.
Sist endret av krystallkongen; 4. mars 2021 kl. 21:51.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I denne podcasten forteller faktisk politiet om ransakelse og spesielt ift å sjekke folk sin telefon.
For ett par år siden, når jeg var på vei inn til ett kjøpesenter, så ble stoppet av ett par politifolk. De ønsket å ransake meg, og jeg spurte selvfølgelig "hvorfor det?" hvor de repliserte med at Vi har faktisk lov til å ransake hvem vi vil, når vi vil!

Jeg kommenterte jo at Det der gjelder bare hvis dere tror det er "skjellig grunn" for mistanke. Altså over femti prosent sannsynlighet for at dere faktisk finner noe ulovlig her.

De bare glodde på meg i kanskje 10 sekunder, eller noe sånn. Før den ene sa temmelig høyt Hold kjeft! og så rev han ryggsekken av ryggen på meg (jeg gikk bare med sekken slengt over den ene skulderen) og han begynte å rote rundt i den. Flere skolebøker falt faktisk ned på gulvet (noe han selvfølgelig ikke gadd å plukke opp igjen etterpå) pluss at han rev opp glidelås på ett par jakkelommer, bare for å rive ut ett par votter og lommeboken min, som han slapp direkte på gulvet, før han bare gikk temmelig kjapt rett ut fra kjøpesenteret og forsvant. Så ble jeg stående igjen, og måtte rydde opp igjen i alle tingene mine som bare var slengt utover.

Selvfølgelig fant de ikke noe som helst. Jeg har aldri fått noe som helst ulovlig på rullebladet mitt. Det ville jo uansett vært ufattelig idiotisk å gå rundt med ulovlige saker og ting på meg i offentligheten på denne måten, selv om jeg hadde vært kriminell.
Sitat av Fishface Vis innlegg
For ett par år siden, når jeg var på vei inn til ett kjøpesenter, så ble stoppet av ett par politifolk. De ønsket å ransake meg, og jeg spurte selvfølgelig "hvorfor det?" hvor de repliserte med at Vi har faktisk lov til å ransake hvem vi vil, når vi vil!

Jeg kommenterte jo at Det der gjelder bare hvis dere tror det er "skjellig grunn" for mistanke. Altså over femti prosent sannsynlighet for at dere faktisk finner noe ulovlig her.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt du som hadde rett her.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er selvsagt du som hadde rett her.
Vis hele sitatet...
Men det virker ikke som politifolkene brydde seg om hvem som egentlig har "rett" eller ikke...
*ahem*

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Har du midler til å sette advokat på saken? Hvis nei er svaret enkelt: De kan gjøre omtrent som de vil.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvis du med endringer mener endringer i lovverket som eksplisitt stadfester at politiet kan gjøre alt de kan i dag og gjerne enda litt mer, så sikkert. Jeg tipper i alle fall at det blir det endelige utfallet: Arbeiderpartiet er overvåkningskåte, Fremskrittspartiet har benner'n for politiet, Høyre er happy så lenge de rike ikke taper og Senterpartiet har tatt Jan Fuckings Bøhler inn i sine rekker. Dersom noe plutselig ikke er lov lenger kommer politiet til å hyle og bære seg til politikerne endrer loven, eller i det minste snur ryggen til og ser en annen vei når politidirektoratet bestemmer seg for at loven betyr noe helt annet enn ordlyden tilsier.

For å gjenbruke det fabelaktige ordvalget til Evanger: Det skal godt gjøres at Stortinget lar være å angripe personvernet med øks når de får muligheten.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. juli 2021 kl. 01:20.