Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4903
Nå er det strekt rør i huset og jeg har begynt å strekke nettverkskabler. Slik ser punktene ut:




I og med at punktene er i taket tenkte jeg å ha AP med støtte for PoE. Dette koster jo litt og har tenkt til å beholde routeren jeg har for øyeblikket og deaktivere trådløse delen på den. Har sett på Unifi AC PRO. Der følger det med PoE injektor. Har lite greie på dette så da kommer spørsmålene. Har flere punkter i taket, hvis PoE injektoren står ved routeren vil da denne holde til 3 AP'er? Eller må jeg ha en til hver AP?

Nå er det heller ikke slik at jeg blir nødt til å ha PRO versjonen på alle punktene når det kommer til ren ytelse men det er vel kun de som har ett nettverksuttak ekstra slik at det er mulig å koble til ett AP til? Er det noen som har noen forslag settes selvfølgelig dette pris på
En PoE injector holder til en Unifi, dessverre. Hvis du skal kjøpe switch/router med innebygget PoE må du passe på at den støtter så og så mange watt og denslags, da det er litt forskjellige standarder på det. De PoE injektorene som følger med AP AC Pro er ikke store greiene.
85 x 44 x 29 mm sakset fra ubiquiti selv. Og hvis du skal kjøpe PoE switch, må du passe på at den klarer 10Wx3 og eventuelt har nok PoE porter.
Vil anbefale Unifi på det sterkeste, har det hjemme og hos flere kunder, fungerer så langt veldig bra!

Du må nok ha en POE adapter per aksesspunkt, jeg ville dog satt POE injector så nærme AP som mulig, for å ikke miste spenning og dermed få dårligere signaler. POE injector kommer med LAN in og POE (og LAN) utgang til AP. Du trenger nok ikke Pro for alle stedene, men kommer litt ann på hvor de plasseres og tiltenkt dekningsområde.

En POE switch er også et alternativ, Zyxel har noen rimlige, som må restartes en gang i blant, men fungerer i forhold til hva du betaler for de. Pass på at POE switch har nok porter og leverer nok strøm ihht. hvor mange AP og input APene behøver.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kjøper du denne Cisco PoE 8-port 36w og bruker f.eks disse AP'ene så vil du klare 3 stk.

Ciscoen har 36w PoE budsjet og AP'ene tar 10.15W hver
Edit: AP'ene du allerede har sett deg ut er bare 9w per enhet så de er et bedre alternativ, var litt rask der.
Sist endret av Dodecha; 4. september 2018 kl. 14:35.
Fant ut at jeg da har strekt kabler til ingen nytte og at hele planen gikk i dass, for alle tak punktene til taket i andre etasjen går ut med kun en kabel, så da får en finne på noe nytt. Kommer liksom ikke til med en PoE injektor mellom disse.. Klarer en PoE injektor som følger med AC PRO 10m uten tull? Da kan jeg kjøre en i taket med skult ledning og en med synlig fra veggpunktet, i hver sin ende av huset.

Starter med det og ser hvordan det blir, hvis PoE injektoren klarer 10m. Blir en ikke tilfreds får en spe på med AP'er nede også. Litt usikker på rekkevidden så får ta det litt etterhvert.

Jeg er ute etter noe som fungerer, uten noe tull og uten at noe trengs å restartes
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Starter med det og ser hvordan det blir, hvis PoE injektoren klarer 10m. Blir en ikke tilfreds får en spe på med AP'er nede også. Litt usikker på rekkevidden så får ta det litt etterhvert.
Vis hele sitatet...
10m er uproblematisk - standarden støtter 100m over Cat5E/Cat6. Men du bør alltid trekke alt av kabler tilbake til ein plass. Anna grunn er jo at du ikkje vil at alle AP skal gå ned om du skal oppgradere firmware på eit AP, eller det oppstår feil på eit AP.
Mener det lengste jeg brukte PoE injector på var 25m uten problem.
"Øko-Terrorist"
Har selv lagt opp POE aksesspunkter og overvåkningskameraer på skip, lengste strekket mellom switch og kamera var vel på en ca 80 meter, ingen problemer(Cisco POE switch, Ubiquiti AP + kameraer).
Sist endret av tr80r; 5. september 2018 kl. 00:24.
Cap ac fra MikroTik ser ut som den gjør det du vil. Sammen med en capsman kontroller for eks. Eller unifi inwall.

Får sikkert flere også.

Capsman gjør MikroTik løsningen mer sømløs og enkel i drift enn tradisjonell routers https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:CAPsMAN
Da tenker jeg det blir 2 stk unifi ac pro med PoE injektorer til å begynne med. Så kan det hende det blir en PoE switch senere, eller om jeg bare får tak i en router med PoE støtte hvis det finnes noe brukbart der. Litt tungvindt å ha Asus ac68u i det dataskapet i og med at det er såpass lite. Knotete å ha der, og unødvendig når jeg ikke skal bruke trådløsbiten i det hele tatt. Takker for alle innspill, gjør monn til en uviten på området
Klarer ikke la være:
Godt valg å gå for Unifi! Jeg har hatt det i ett år nå, har ikke restartet utstyret en eneste gang. Fullstendig stabilt.

Bruker AC Lite med POE injektor. Alt dette ligger under en skuff som er i TV-bordet mitt. Altså, jeg fjerna skuffen, koblet alt der, og la skuffa tilbake. Usynlig utstyr, bortsett fra aksesspunktet i taket
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja, da har det kommet i hus. Full 5Ghz dekning i hele huset
Ble litt styr med å sette på rj45 pluggene da disse er helt håpløse, får ikke det den funksjonen hvor den skal sitte fast når en plugger den i, kanskje det er tangen som brukes det er noe gale med. Dette ble jo litt styr i og med at AP'et skal vris på plass. Fikk ikke kontakt og måtte vri den ut igjen
for å sjekke pluggen. Da kom 2 av ledningene ut og måtte satt på ny plugg. Hater de pluggene og neste gang kjøper jeg heller ferdig kabel og klipper av ene enden for så å sette på plugg etter den er strukket gjennom røret...

Så det positive Du verden Hvorfor har jeg ikke gjort dette tidligere? Dette er noe annet enn å kjøre 2 "vanlige" routere... Her skifter det over fra AP til AP etter hvor jeg befinner meg i huset. Åpnet seg en helt ny verden her for meg

Førsteinntrykket er strålende, så får vi håpe det holder seg slik.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Derfor setter du aldri plugger på kabel. Det er eit helvete, og aldri verdt det. Fell inn en boks bak APet, og sett på plinteterminal der, og bruk en 30cm ferdiglaga patchkabel til APet.

I tillegg høyres det ut som du har fått feil plugger, og gjerne brukt plugger for mangetråda på eintråda leder, eller brukt heilt feil redskap til å montere det med - eller terminert dei på heilt feil vis. Eg har aldri opplevd at ledninger kjem ut av RJ45...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Å terminere RJ45 er noe som ikke er umulig, men du burde ha brukbart utstyr og litt erfaring. Hadde jeg hatt ei krone for hver gang jeg har feilterminert så...

Forøvrig er det dårlig praksis å ha en kabel som kommer ut av veggen og skal inn i et AP, man gjør det heller slik vidarlo forklarer med et Cat6 vegguttak og du må ha en slik sak for å terminere lederne, om du aldri har gjort det før finnes det videoer på youtube.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis jeg kjøper en slik og kommer kun inn med en ledning, får jeg uttak på begge kontaktene da? Akkurat som en skjøt kan en si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvis jeg kjøper en slik og kommer kun inn med en ledning, får jeg uttak på begge kontaktene da? Akkurat som en skjøt kan en si.
Vis hele sitatet...
Nei. GbE må ha 8 leiarar. Du må altså ha to kabler for å bruke begge uttak.
Sist endret av vidarlo; 25. september 2018 kl. 13:48.
Så slik jeg forstår er det ikke mulig å ha en kabel fra routeren inn i ene kontakten (innsiden), for deretter å sette inn en kabel (innsiden) videre til ett annet enkelt uttak til PC, for deretter å kunne bruke begge rj45 uttakene samtidig som en opprettholder GbE? Må jeg da ha 2 kabler fra routeren for å få dette til? Eller kan jeg like vel få GbE om jeg setter en switch ved punktet som kobler de sammen?

Hvis noen skjønte hva jeg mente
Sist endret av Jens1; 26. september 2018 kl. 03:33.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja, du kan ha en kabel ut til punktet, så en liten switch (som er GbE) og så flere punkt ut fra den.
Det du ikke kan gjøre er å seriekoble to nettverkspunkt på en kabel slik du først foreslo.
Tips til rj45: https://www.leteng.no/platinum-tools...k-modularplugg

Gjør det enkelt å lage plugger. Dog trenger en spesiell krympetang.
Har fortsatt de hjemmesnekra kablene til AP'ene men kjøpte nettverksuttak og kroneverktøy for å få litt skikk og orden på kablene i huset. Takker de som kom med tipset slik at jeg fikk finger'n ut og gjorde noe med det

Sitat av Patrick Vis innlegg
Tips til rj45: https://www.leteng.no/platinum-tools...k-modularplugg

Gjør det enkelt å lage plugger. Dog trenger en spesiell krympetang.
Vis hele sitatet...
Sikker veldig fine plugger, men nå har jeg lært. Kjøper ferdig kabler. Der det ikke går får jeg heller finne en annen bedre løsning. Nå har jeg jo verktøyet som skal til så det burde ikke være ett problem. Hvorfor jeg ikke har skaffet dette tidligere er meg en gåte.
Sist endret av Jens1; 26. september 2018 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
litt offtopic, men har aldri sett problemet med rj45 plugger. Det er en potensiell feilkilde, selvfølgelig, men en nettverkskontakt anses som fast elektrisk montasje, og skal derfor monteres av en registrert installasjonsvirksomhet. Samtidig er en kontakt en potensiell feilkilde i tillegg, som er svært unødvendig.

Jeg kommer derimot ikke til å miste noe nattesøvn over at du velger nettverkskontakt. Alle løsninger har fordeler og ulemper.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Patrick Vis innlegg
litt offtopic, men har aldri sett problemet med rj45 plugger. Det er en potensiell feilkilde, selvfølgelig, men en nettverkskontakt anses som fast elektrisk montasje, og skal derfor monteres av en registrert installasjonsvirksomhet. Samtidig er en kontakt en potensiell feilkilde i tillegg, som er svært unødvendig.

Jeg kommer derimot ikke til å miste noe nattesøvn over at du velger nettverkskontakt. Alle løsninger har fordeler og ulemper.
Vis hele sitatet...
Burde være ganske logisk?

Det er fordi en løs kabel som stikker ut er stygt samt lettere å ødelegge. Man skal ikke ha ting hengende ut av veggene slik.
Kan du vise til reguleringene som sier at du ikke har lov å terminere nettverkspuntk i eget hus? For det er oppspinn.
Sist endret av Dodecha; 27. september 2018 kl. 10:29.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Å terminere RJ45 er noe som ikke er umulig, men du burde ha brukbart utstyr og litt erfaring. Hadde jeg hatt ei krone for hver gang jeg har feilterminert så...

Forøvrig er det dårlig praksis å ha en kabel som kommer ut av veggen og skal inn i et AP, man gjør det heller slik vidarlo forklarer med et Cat6 vegguttak og du må ha en slik sak for å terminere lederne, om du aldri har gjort det før finnes det videoer på youtube.
Vis hele sitatet...
Hvis det er UniFi AP han har så så er det bare å montere disse over hullet og plugge kabelen rett i AP-et. Ingen synlig kabel.

UniFi har også noen in-wall AP som erstatter veggbokser. Terminer rj45 på kabelen, skru fast festebrakett til koblingsboksen, plugg kabelen i unifi in-wall dingsen og fest den til braketten. Da har du wifi pluss 2x gigabit nettverksuttak hvor den ene er PoE. Sjenialt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kjøper du denne Cisco PoE 8-port 36w og bruker f.eks disse AP'ene så vil du klare 3 stk.

Ciscoen har 36w PoE budsjet og AP'ene tar 10.15W hver
Edit: AP'ene du allerede har sett deg ut er bare 9w per enhet så de er et bedre alternativ, var litt rask der.
Vis hele sitatet...
Det begynner for øvrig å bli helt kaos i "dataskapet" samtidig som jeg har planer om å spe på med i alle fall ett AP til. Mobiltelefonene har litt laber trådløs og på kjøkkenet er det kun rundt 20% dekning..

Da er jeg litt på tanken angående en switch med PoE. Kan jeg kjøre en styrt switch som denne? Om så kan den drive en unifi lite? (fant svaret på det selv, de nye støtter også 802.3af)
Sjekk 16 porteren om du har plass, brukte den hos en kunde med ca 8 accesspunkt + cloudkey og det funka veldig fint.

Der går ikke vifta ved vanlig drift noe som var grunnen til at jeg valgte den der (skulle stå på ett kontor)
Sitat av rfa Vis innlegg
Sjekk 16 porteren om du har plass, brukte den hos en kunde med ca 8 accesspunkt + cloudkey og det funka veldig fint.

Der går ikke vifta ved vanlig drift noe som var grunnen til at jeg valgte den der (skulle stå på ett kontor)
Vis hele sitatet...
Plukket opp den jeg linket til hos Nidaros Data. Ble også slik at jeg bestilte 2 Unifi ac pro til 1340 kr pr stk fra en annen butikk. Problemet mitt er at det lille dataskapet på veggen kun er 10" og ikke så alt for høyt, så det er ikke plass til all verden. Forstår at noe må gjøres der. Blir vel å måtte utvide plassen med ett skap av noe slag til.

Når PoE injektoren til ac pro koster 400 kr ser jeg at jeg skulle handlet switch'en først for å spare noen kroner, men når en ikke er sikker på hva en skal ha så blir det vel fort slik
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Plukket opp den jeg linket til hos Nidaros Data. Ble også slik at jeg bestilte 2 Unifi ac pro til 1340 kr pr stk fra en annen butikk. Problemet mitt er at det lille dataskapet på veggen kun er 10" og ikke så alt for høyt, så det er ikke plass til all verden. Forstår at noe må gjøres der. Blir vel å måtte utvide plassen med ett skap av noe slag til.

Når PoE injektoren til ac pro koster 400 kr ser jeg at jeg skulle handlet switch'en først for å spare noen kroner, men når en ikke er sikker på hva en skal ha så blir det vel fort slik
Vis hele sitatet...
Ubiquiti leverer routere og svitsjer som passer fint i 10" skap som Edgerouter og Edgesvitsj. Edgesvitsj leveres med PoE i porter, og man har 8 porter + 2 SFP porter. Har 2 RJ45 SFP, så har jeg 10 rj45 porter. Funker helt fint.

Ellers er jeg enig med andre i forumet angående hjemmemekket kabler. Jeg har gjort det før, og sluttet med det. Jeg målte båndbredden på kablene som jeg laget selv. Under 5 av 10 tilfeller får jeg gigabyte hastighet på kabelen, resten på 100 megabyte.
Overfører filer på 112 MB så det er ikke så ille her nå, men like vel enig.

Angående router så har jeg sett på noen. Er litt på gjerdet der for vet ikke helt hva jeg trenger, og hva jeg klarer å håndtere. Vi vurderer å få den nye tv løsningen til Altibox, men da kreves det litt mer kunnskap når det kommer til oppsettet og utstyr etter hva jeg forstår (uten hjemmesentralen). Jeg trenger noe jeg da kan kjøre fiberen rett inn i, og samtidig få både internett og tv, og helst med min kunnskap trenger jeg ett litt sånn wizard oppsett. Jeg trenger ikke det, men hvis ikke er jeg litt avhengig av hjelp til oppsettet. Tid kan jeg bruke masse av, for det har jeg

Har sett litt på både edgerouter 6 (tror jeg det var) og USG pro 4, men dette er ting som kommer siden. Mest sannsynlig kommer det ett ekstra dataskap her også, liker å ha det litt ryddig, så kjører jeg patchinga i 10" skapet og kjører kabelgate ned til skap nr 2.

Men det koster så må ta litt etter litt. Nå har jeg tatt ett lite jafs Neste på tapetet får være ett 10" patchepanel. Men nå har jeg litt blandet kabler, cat 5e og cat 6 (23 awg) som sikkert har litt betydning for hvilket patchepanel jeg skal handle. Kanskje jeg må ha 2 stk? Eller går cat 6 og cat 5e om hverandre? Cat 5e gikk i alle fall tålig greit i cat 6 vegguttaket jeg fikk tak i.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg høyres det ut som du har fått feil plugger, og gjerne brukt plugger for mangetråda på eintråda leder, eller brukt heilt feil redskap til å montere det med - eller terminert dei på heilt feil vis. Eg har aldri opplevd at ledninger kjem ut av RJ45...
Vis hele sitatet...
Tror jeg fant ut av det her. Eller du rettere sagt Ja, det er vel kanskje ikke meningen at en skal sette plugger på 23 awg kabel. Som du var inne på blir vel den kabelen i tykkeste laget, i alle fall til de pluggene jeg brukte. De er jo ganske så massive de lederene der. Blir litt som hyssing vs sytråd..