Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 11221
Hei, lurer egentlig på om noen her inne har forslag til gode bøker, eller forfattere jeg bør lese. Som tittelen sier vil jeg helst lese faktabaserte bøker og ikke skjønnlitteratur.

Bøker jeg har lest og likt er Steven Pinker "How the brain works" og Richard Dawkins "The god delusion". Har ikke noe i mot at bøkene er på engelsk, men også kult hvis de er på norsk. Tema jeg liker er egentlig ganske vidt, men lener mye mot ting innen det psykologiske og kriminalitet/kriminologi, hvis noen trenger en pekepinn.
Er heller ikke særlig interessert i en 600siders bok om sjøsvampenes utvikling fra trias-perioden fram til nå-tid.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Dødsranet av Rolf Widerøe og Hans Petter Aass. Handler om veien til NOKAS-ranet. Interessant lesning.
Skal sjekkes ut! takker for tips
Hvor mange brødre har Obama? Av Noel Botham
Artig samling av unyttig informasjon. Kanskje ikke helt hva du er på jakt etter.
A Short History of Nearly Everything

Lettlest, god og informativ. Kan leses flere ganger og du vil lære noe nytt for hver gang.
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
A Short History of Nearly Everything

Lettlest, god og informativ. Kan leses flere ganger og du vil lære noe nytt for hver gang.
Vis hele sitatet...
Da var ny bok bestilt
Kronvitnet er en spennende bok om en tidligere Hells angels samarbeidspartner i Danmark som etter mange år ikke ser noen annen utvei enn å tyste til politiet om HA og deres assosierte..
Meget spennende lesing. 1 % miljøet i Danmark finner jeg meget fascinerende.
Norsk eller engelsk? Av norsk sakprosa (hardcore-mode) anbefales i fleng:
  • Snorre, Den yngre Edda og/eller Heimskringla, også kalt Snorres kongesagaer eller bare Snorre: Obligatorisk for alle nordmenn. Heftige mannemenn som dreper og lemlester andre mannemenn av uvisse eller misforståtte årsaker. One-liner-sitat-skattkiste.
  • Georg Johannesen, Om den norske tenkemåten, Norges åpenbart smarteste tullebukks raljering over det norske...
  • Gunnar Tjomlid, Placebodefekten, har ikke lest selv enda (kom ut nylig), men mannen har Norges morsomste blogg. Generell slakt av alternativindustrien.


Engelsk:
  • Richard Dawkins, The Selfish Gene, beste presentasjon og gjennomgang av Darwin. Ever.
  • Keith Stanovich, The Robot's Rebellion: fascinerende synsvinkel på samme tema; har vi tatt kampen opp mot genene våre?
  • Christopher Hitchens, God is not Great: samme tema som Dawkins' God Delusion, bare bedre, morsommere og sintere skrevet. Sjekk forøvrig ut youtube om du ikke kjenner ham fra før. Det meste han har skrevet er verdt det.
  • Slavoj Zizek, Violence eller eventuelt Welcome to the Desert of the Real: verdens skarpeste kulturteoretiker/filosof/psykoanalytiker skriver best om det meste. Aquired taste, men treffer han deg blir du klok.
  • Mark Mazower, Dark Continent: Europe's Twentieth Century: Kort og heftig gjennomgang av all jævelskapen i det tyvende århundres Europa.
  • Norman Finkelstein, The Holocaust Industry: "Kontroversiell" bok om det politiske og økonomiske misbruket av jødeutryddelsene som vist av både staten Israel og den jødiske lobbyen i USA.
  • Stephen J. Dubner og Steven D. Levitt, Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything: Moro med økonomien som betraktningsvinkel på samfunnet. Hvorfor sank kriminaliteten i New York på nittitallet? Svar: Abort. lol

Kan komme tilbake med mer, men nå ødela kidsa htpc'en i stua. Faen.
The Psychopath Test av Jon Ronson anbefales.
Sitat av polpot Vis innlegg
Norsk eller engelsk?
Vis hele sitatet...
er ganske nøytral, men de engelske pleier å være billigere å få tak i. Skal skrive ned de norske som er anbefalt her i tråden og se om bibilioteket har de inne

Takker for alle forslag til nå
Sist endret av Lonelycrab; 17. november 2013 kl. 00:06.
Gert Nygårdshaugs øko-thriller trilogi: Mengele Zoo, etterfulgt av Himmelblomsttreets Muligheter, og Afrodites Basseng
Samfunnskritisk på engelsk, sjekk ut Derrick Jensen og Daniel Quinn
On Wings of Eagles
http://en.wikipedia.org/wiki/On_Wings_of_Eagles
Får du rimelig brukt på amazon.com og ebay.com

Free to Choose
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_to_choose

BLEKINGEGADEBANDEN - Samlet udvidet udgave - (illustreret)
http://www.pensum.dk/trans1.php?brugtid=923586
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Harald Ofstad: Vår forakt for svakhet - en analyse av nazismens normer og vurderinger. Ikke lengre i trykk/salg men fåes garantert på et bibliotek.

Et utdrag fra Oftand store norske leksion-artikkel. Da de oppsumerer boken bedre en hva jeg ville gjort
Ofstad huskes i dag best for boken Vår forakt for svakhet fra 1971, som tar for seg nazismens mentalitet og normer, med utgangspunkt i Hitlers «Mein Kampf». Her arbeidet Ofstad videre med de temaer han tidligere har vært inne på, og han viser hvordan nazismens enkelte komponenter til sammen danner et tydelig mønster – som igjen peker tilbake på menneskets grunnleggende forakt for svakhet. Det handler bl.a. om en selvoppfyllende ideologi her, siden den sterke faktisk beviser sin overlegenhet ved å undertrykke andre. Når den svake lar seg kue med makt, fortjener han eller hun altså ikke bedre. Lignende tanker finnes fremdeles blant oss, advarer Ofstad. Boken er blitt en moderne klassiker.
Vis hele sitatet...
Mange gode forslag nok en gang. Har hørt mye godt om Ishmael av Daniel Quinn så jeg må nok få lest den en gang
Kjeltringer, handler om ran miljøet, og mye annet. I Stavanger/Jæren (Mest Jæren). Ekstra kjekk bok, hvis du er litt kjent i områdene.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Mange gode forslag nok en gang. Har hørt mye godt om Ishmael av Daniel Quinn så jeg må nok få lest den en gang
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre for hadde flere lest "Ishmael" tror jeg vi hadde hatt et annet samfunn! Kan også anbefale "The culture of makebeleive" og "Endgame 1&2" av Derrick Jensen. Derrick Jensen er fornuftens stemme.
Sitat av polpot Vis innlegg
Norsk eller engelsk? Av norsk sakprosa (hardcore-mode) anbefales i fleng:
  • Snorre, Den yngre Edda og/eller Heimskringla, også kalt Snorres kongesagaer eller bare Snorre: Obligatorisk for alle nordmenn. Heftige mannemenn som dreper og lemlester andre mannemenn av uvisse eller misforståtte årsaker. One-liner-sitat-skattkiste.
Vis hele sitatet...
Absolutt god lesning men vet ikke om det er hva jeg ville kalt sakprosa. Selv om det utvilsomt er et definisjonsspørsmål. Tekster skrevet på denne tiden var vel stort sett alltid skrevet av noen med ganske nære bånd til diverse konger og/eller jarler. Så man må vel ta de med en klype salt.

Ellers kan jeg anbefale "The Bluffers Guide" serien. Det er en rekke bøker skrevet av forskjellige forfattere med forskjellig tema. Har selv Bluff your Way in Archaeology som var ganske underholdende. Det er til en viss grad faktabøker skrevet av personer som kjenner temaet godt. Professorer o.l. Men kvaliteten varierer noe. Bluff Your Way in Litterature war f.eks mye mer saklig en den forrige nevnte, og i så måte en mye bedre innføring i temaet. Men i all hovedsak skal bøkene presentere fakta på en humoristisk måte.
Siden media fokuserer mye på spionasje, overvåking og etteretningsvirksomhet om dagen:

Black Banners (http://www.amazon.com/The-Black-Bann.../dp/0393079422)
Looming Tower (http://www.amazon.com/The-Looming-To..._bxgy_b_text_y)

Tar for seg historien som begynner med revolusjonen i Iran og ender med terrorangrepene i 2001, men også en historie om byråkrati, samarbeidsproblemer, feilslått taktikk og inkompetanse. Mer nøkternt fortalt enn en actionfilm, og fritt for alt konpirasjonspisset
Sist endret av liasis; 19. november 2013 kl. 19:47.
"Øko-Terrorist"
Kan absolutt anbefale The Elegant Universe av Brian Greene http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elegant_Universe som tar for seg string teori og superstring teori, og The Silent World av Jaques Cousteau og Frederik Dumas som omhandler utvikling av SCUBA utstyr og de første prøvedykk. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sil...rld_%28book%29
Sist endret av tr80r; 19. november 2013 kl. 20:09.
Sitat av Deathproof Vis innlegg
Kan også anbefale "The culture of makebeleive" og "Endgame 1&2" av Derrick Jensen. Derrick Jensen er fornuftens stemme.
Vis hele sitatet...
Noted


Sitat av moridin Vis innlegg
Siden media fokuserer mye på spionasje, overvåking og etteretningsvirksomhet om dagen:
Vis hele sitatet...
Interessant, har prøvd å sette meg litt inn i alt, men hvis de bøkene ikke er overflodet av "konspirasjonspiss" om 9/11 så skal jeg sterkt vurdere å lese de.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Kan absolutt anbefale The Elegant Universe av Brian Greene http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elegant_Universe som tar for seg string teori og superstring teori, og The Silent World av Jaques Cousteau og Frederik Dumas som omhandler utvikling av SCUBA utstyr og de første prøvedykk. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sil...rld_%28book%29
Vis hele sitatet...
Går den veldig dypt inn på stringteori? Er absolutt et interessant tema, men er i tvil på om det er litt utenfor min fatteevne, går på samfunnvitenskapelig linje av en grunn haha.


Takker igjen for mange gode forslag
▼ ... noen uker senere ... ▼
Politi & Røver! Illusjonen som brast kan vel også nevnes. Boken Ran er også finfin.
The Long Emergency by James Howard Kunstler Handler om problemer vi kommer til å få når oljen blir mer kostbar og vanskeligere å oppdrive.

The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of Science by Andrew Montford Handler om problemer og illusjoner innen klimavitenskap og hvor lite ipcc sine projeksjoner er basert på faktiske forhold.

Confessions of an Economic Hit Man by John Perkins
Beretter om metoder brukt av konserner for å utnytte fattige land med gjeld og andre økonomiske metoder