Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 20328
Sitat av Marr Vis innlegg
Ja, sterkt uenig.

"Mangedoblet alle sideeffektene" ..og vi nevner i fleng? Sløvhet, dårlig korttidsukommelse osv. vil jeg tro du vil svare. Dette på grunn av at mye fler kommer til å røyke cannabis. Vil virkelig så mange fler komme til å røyke? Det kan godt hende det vil bli flere som tar seg en jonas en gang i blant, men tror du dette vil overgå problemene vi har med kriminaliseringen idag?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på at folk vil få større personlighetsforstyrrelser, det er lettere å få psykiske plager når man har så mange fristelser så lett tilgjengelig. Altså, både alkohol og cannabis. Det er ikke sunt å tilby det til hele folkemengden.

Du treffer et godt poeng der, for jeg tro nemlig -ikke- vi har så mye problemer i dag, som vi vil få om vi legaliserer ..... Mange flere vil begynne tidlig og få problemer. Mange flere vil bli stonere i voksen alder og det vil påvirke folkehelsen i stor grad ... På den annen side vil jeg også påstå at det vil kanskje gi et bedre liv i dårlige tider. For da er det ikke så mye å gjøre for folk flest og vi trenger da noe å underholde oss med.


Sitat av Marr Vis innlegg
Selv om det hadde blitt lovlig betyr ikke det at alle må røyke seg ballefjerne hver eneste dag. De som vil røyke seg ballefjerne hver eneste dag gjør det allerede.

Hadde man ikke vært kriminell ved bruk av cannabis ville det vært mye lettere å få hjelp med eventuelle problemer man ville fått av bruk.
Vis hele sitatet...
-Flere- ville røyka seg ballefjerne hver dag om det var lovlig. Lettere å få tak i = Lettere å ruse seg hver dag og slippe unna hverdagen for flere.

Enig i det siste påstanden. Vi ville fått mer forskning på problemene og bedre forståelse rundt rusen, men det ville ikke løst problemet. Det ville vært der og forårsaket økonomisk og helsemessig tap i samfunnet.
Sitat av Marr Vis innlegg
Som du selv sier, hvordan cannabis oppleves er svært individuelt. Jeg har likevel ikke hørt om noen som har blitt hypre og rastløse av cannabis enda. Generelt sett blir folk slappe og uten lyst til å gjøre fysisk arbeid.

Hvor mange ganger man må bruke cannabis for å få den beroligende rus-effekten varierer veldig. Noen merker det kanskje ikke de første 5-10 gangene, mens andre merker det godt første gangen.

Hvis du tenker på hvor lang tid det tar før pasienter som bruker cannabis som medisin merker virkning som fjerning av kvalme etc er nok det det samme som hvor lang tid det tar for å oppnå rus-effekten. Det er jo tross alt rus-effekten som gjør at man f.eks blir sulten.
Vis hele sitatet...
Hva med mengde og tilgjengelighet?

Skal folk som er kvalme og har andre symptomer som cannabis kan hjelpe med, få tilgang til cannabis ? Jeg tenker at vis du får det så lett vil det bli lett for alle og anskaffe det. Noe det er idag, men da ville man anskaffet det lett på lovlig vis.

Pris: Det kommer til og bli billigere av de som selger det på gata. Så hvorfor kjøpe det av evt apoteker?

Mengde Noen trenger vell 10 gram i uka for at det skal funke. andre vill trenger mer/mindre. Hvordan skulle man tilrette lagt dette?
Sitat av Hygge Vis innlegg
Det er best på hvilke måte? Dette blir vel veldig personlig. Jeg kan helt fint fungere sosialt med edru personer etter en joint.

Det er ikke snakk om ENTEN så samarbeider vi, ELLER så ruser vi oss. Friheten til å ruse seg i et fungerende samfunn er allerede tilstedet, men ikke i form av den uskyldige planten cannabis.
Vis hele sitatet...
Bra du nevner det at det er personlig, for det er det som er hele grunnsteinen i demokratiet. Alle får sin personlige mening belyst og alles mening sees i helhet, og flertallet får sin vilje ..

Det er godt du kan fungere fint i rus, du kan så klart også fungere fint uten?

Mente heller ikke det. Men jeg mener at for å kunne utføre en skikkelig jobb, så kan man ikke være full eller rusa på noen måte. Da må man være klar i hodet og være klar til å ta ordre. I 8 timer, 5 dager i uka. Sånn er samfunnet bygd. Man klarer ikke det ved å være rusa.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hva med mengde og tilgjengelighet?

Skal folk som er kvalme og har andre symptomer som cannabis kan hjelpe med, få tilgang til cannabis ? Jeg tenker at vis du får det så lett vil det bli lett for alle og anskaffe det. Noe det er idag, men da ville man anskaffet det lett på lovlig vis.

Pris: Det kommer til og bli billigere av de som selger det på gata. Så hvorfor kjøpe det av evt apoteker?

Mengde Noen trenger vell 10 gram i uka for at det skal funke. andre vill trenger mer/mindre. Hvordan skulle man tilrette lagt dette?
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt alkohol billigere på gata. Folk kjøper likevel drikken sin på polet og i butikker.
Hvorfor kjøper du fra butikker/polet?
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tenkte mer på at folk vil få større personlighetsforstyrrelser, det er lettere å få psykiske plager når man har så mange fristelser så lett tilgjengelig. Altså, både alkohol og cannabis. Det er ikke sunt å tilby det til hele folkemengden.

Du treffer et godt poeng der, for jeg tro nemlig -ikke- vi har så mye problemer i dag, som vi vil få om vi legaliserer ..... Mange flere vil begynne tidlig og få problemer. Mange flere vil bli stonere i voksen alder og det vil påvirke folkehelsen i stor grad ... På den annen side vil jeg også påstå at det vil kanskje gi et bedre liv i dårlige tider. For da er det ikke så mye å gjøre for folk flest og vi trenger da noe å underholde oss med.




-Flere- ville røyka seg ballefjerne hver dag om det var lovlig. Lettere å få tak i = Lettere å ruse seg hver dag og slippe unna hverdagen for flere.

Enig i det siste påstanden. Vi ville fått mer forskning på problemene og bedre forståelse rundt rusen, men det ville ikke løst problemet. Det ville vært der og forårsaket økonomisk og helsemessig tap i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette er jo et fungerende system i Amsterdam, hvor de totale negative effektene på overdoser og rusmidler all-around har blitt kraftig redusert etter legaliseringen. Det er det eneste "beviset" vi har i dag, og det er absolutt en viktig brikke i denne debatten.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hva med mengde og tilgjengelighet?

Skal folk som er kvalme og har andre symptomer som cannabis kan hjelpe med, få tilgang til cannabis ? Jeg tenker at vis du får det så lett vil det bli lett for alle og anskaffe det. Noe det er idag, men da ville man anskaffet det lett på lovlig vis.

Pris: Det kommer til og bli billigere av de som selger det på gata. Så hvorfor kjøpe det av evt apoteker?

Mengde Noen trenger vell 10 gram i uka for at det skal funke. andre vill trenger mer/mindre. Hvordan skulle man tilrette lagt dette?
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på den medisinske delen, så avhenger jo det av diagnosen til vedkommende.

Igjen, amsterdam har et velfungerende system der cannabis er tillatt under visse omstendigheter av myndige personer. Det er ikke kun den medisinske delen av debatten jeg prøver å fremme. Jeg ønsker å avkriminalisere det å ta seg en joint på lørdagskvelden.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Du får kjøpt alkohol billigere på gata. Folk kjøper likevel drikken sin på polet og i butikker.
Hvorfor kjøper du fra butikker/polet?
Vis hele sitatet...
Av personlige grunner drikker jeg ikke alkohol. Men kan prøve og svare på spørsmålet uansett.

Det kan tenkes at folk gjør det for sikkerheten. Kanskje noen til og med vill gi tilbake til staten, og skatte for kjøpet sitt.

Uansett så er det en barnslig kommentar og komme med.
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Så du tror at dersom man lukker øynene og later som problemet ikke eksisterer bare forsvinner det?

Neidu, uansett om det er lovlig eller ikke er det ikke noe fasit svar på om bruken blandt folk vil øke eller minke, den vil mest sannsynlig holde seg stabil.
Forskjellen er at de som nyter det, i motsetning til de som nyter alkohol, er kriminelle. Hadde det vært avkriminalisert slik som alkohol, hadde de som nyter det vært like frie som resten av norges befolkning med rent rulleblad. Det er de ikke per idag, om feil personer finner ut av ting.

Legalisering er selvfølgelig løsningen på problemene. I tillegg til at det fungerer som medisin for en hel rekke lidelser, kan det også brukes til masse industrielt.

Man kan lage tauverk, papir.. ja til og med biodrivstoff basert på cannabis-planten. Den kan redde livene til kreftsyke pasienter, cannabis-olje i riktig konsentrasjon er kjent for å drepe kreftceller, ifølge en ny forskning. Søk det opp.

Så legalisering av cannabisplanten vil føre til:
- Mindre dødsfall
- Mindre kriminalitet
- Mer ressurser til andre mer seriøse ting for politiets del
- Økt industri i mange land
- Redusert klimagassutslipp dersom biodrivstoff tas i bruk og blir vanlig.
- Mange pasienter vil slutte med "prescription drugs" (som tar flere liv en illegal drugs i U.S.A)
OSV!

Jeg er enig i TS, jeg nyter cannabis. Jeg er ikke dum, jeg har ambisjoner. Jeg har gode karakterer, jeg trener og er en sunn og oppegående person. Jeg styrer cannabis, cannabis styrer ikke meg.

Jeg tror også en av faktorene til at det er forbudt er fordi mange av legemiddelselskapene idag ville gått konkurs, dersom man kunne dyrke sin egen medisin i sin egen hage, uten store kostnader.

Jeg vet også at de materielle begrensningene vi har lagd for oss selv og blitt oppdratt med, forsvinner delvis når man nyter cannabis. Man evner å tenke ut av boksen i større grad enn før, og blir mye mer "open-minded".

Men som alt annet, kan det misbrukes. Det er ingenting som tilsier at det er farligere å misbruke cannabis, enn tobakk eller alkohol. Tar du for mye cannabis, sovner man som sagt. Tar man for mye alkohol kan du havne i psykose, dø eller besvime og bli bevisstløs og ender på sykehuset for pumping. Røyker man for mye tobakk blir kroppen full av tjære og møkk og man dør sakte. Det er ingen problemer med cannabis, cannabis alene er faktisk ikke bevist å være skadelig for lungene i det hele tatt. Tvert imot! Cannabisrøykere har vist en tendens til å ha bedre lunge kapasitet enn selv ikke-røykere ifølge Wikipedia (under "Cannabis").

Så det er bare å vente på at folk åpner øynene! Lik "Folkeaksjonen LUHM" på facebook og hjelp til å støtt dem. Sannheten MÅ frem!

Utrolig flott innlegg forresten TS, vi trenger flere sånne. Man er ikke knarker-stoner-pothead-narkoman bare fordi man foretrekker en fredelig rus kontra apedopet alkohol, eller å sakte drepe seg selv med sigaretter og snus.

-PS fett at du la ut innlegget klokken 16.20, som er 420 amerikansk tid.
Vis hele sitatet...
Når hintet jeg til at om man lukker øynene for et problem, så forsvinner det? Det er noe jeg hater mest av alt. Man skal belyse alle problemer og løse dem.

Du kan komme med alle påstander du vil om at "det kan brukes til ditt og datt", hvor fantastisk det er og hele verden, men til den dagen det faktisk brukes til det, da skal jeg være enig.

Hvis det er så fantastisk, hvorfor brukes da ikke cannabisfibre (eller hva det nå er) til det? Greit at det er ulovlig i mange land, men hadde det virkelig vært så fantastisk som du beskriver, så hadde det vel vært en skikkelig industri blant ja, industrien nå? Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Ville du vært like engasjert i debatten om det bare gjaldt cannabis innen industribruk?

Tror ikke vi skal dra det der inn i "rus"-rebatten.

Det du skriver om at "om man røyker for mye cannabis sovner man" er ikke helt sant. Det vet jeg av erfaring, for det var en som jobbet med disse sakene som fortalte meg det en gang. Og i blackout kan man gjøre mye rart, akkurat som i alkohol-blackout...

Du glorifiserer cannabis og det er ikke helt bra. Du skriver du styrer cannabisen og ikke omvendt, da burde du ikke være så fryktelig fanatisk i innleggene dine.

Man kan også bruke alkohol som en "hjerne-åpner". Alkohol i riktige mengder er påvist å være sunt for hjertet. Så vi bør ikke begynne å dra frem den diskusjonen.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Dette er jo et fungerende system i Amsterdam, hvor de totale negative effektene på overdoser og rusmidler all-around har blitt kraftig redusert etter legaliseringen. Det er det eneste "beviset" vi har i dag, og det er absolutt en viktig brikke i denne debatten.



Hvis du ser på den medisinske delen, så avhenger jo det av diagnosen til vedkommende.

Igjen, amsterdam har et velfungerende system der cannabis er tillatt under visse omstendigheter av myndige personer. Det er ikke kun den medisinske delen av debatten jeg prøver å fremme. Jeg ønsker å avkriminalisere det å ta seg en joint på lørdagskvelden.
Vis hele sitatet...
Det er greit at det er den medisinske delen du vill diskutere. Men man kan ikke utelukke den andre delen.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Det er greit at det er den medisinske delen du vill diskutere. Men man kan ikke utelukke den andre delen.
Vis hele sitatet...
Det er greit at det er den medisinske delen du vill diskutere. Men man kan ikke utelukke den andre delen.

Så en "dokumentar/film" om at en nordmann var i Amsterdam og hentet cannabis, som han tok med tilbake til Norge. Dette var da lovlig fordi det var til medisinsk bruk.
Kan ikke det tenkes og være en løsning for folk som vill bruke cannabis for medisinske tilfeller.

Dette ville være en grei måte for de som hadde villet bruke cannabis medisinsk.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Det er greit at det er den medisinske delen du vill diskutere. Men man kan ikke utelukke den andre delen.
Vis hele sitatet...

Så en "dokumentar/film" om at en nordmann var i Amsterdam og hentet cannabis, som han tok med tilbake til Norge. Dette var da lovlig fordi det var til medisinsk bruk.
Kan ikke det tenkes og være en løsning for folk som vill bruke cannabis for medisinske tilfeller.

Dette ville være en grei måte for de som hadde villet bruke cannabis medisinsk.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Det er greit at det er den medisinske delen du vill diskutere. Men man kan ikke utelukke den andre delen.



Det er greit at det er den medisinske delen du vill diskutere. Men man kan ikke utelukke den andre delen.

Så en "dokumentar/film" om at en nordmann var i Amsterdam og hentet cannabis, som han tok med tilbake til Norge. Dette var da lovlig fordi det var til medisinsk bruk.
Kan ikke det tenkes og være en løsning for folk som vill bruke cannabis for medisinske tilfeller.

Dette ville være en grei måte for de som hadde villet bruke cannabis medisinsk.




Så en "dokumentar/film" om at en nordmann var i Amsterdam og hentet cannabis, som han tok med tilbake til Norge. Dette var da lovlig fordi det var til medisinsk bruk.
Kan ikke det tenkes og være en løsning for folk som vill bruke cannabis for medisinske tilfeller.

Dette ville være en grei måte for de som hadde villet bruke cannabis medisinsk.
Vis hele sitatet...
Ja dette greide jeg og fuck'e til
Sitat av Hygge Vis innlegg
"Frihet til å skyte heroin", den drar du vel litt langt? Du sammenligner et veldig uskyldig stoff med et av verdens farligste stoffer. Ikke greit
Vis hele sitatet...
Du snakker om full frihet over sin egen kropp og jeg nevner heroin som et eksempel for å markere den tåpelige mentaliteten din og din respektløshet ovenfor Norges lover. Basert på ditt innlegg som jeg siterte som nr. to i denne tråden så burde man ha like stor rett til å injisere heroin som å inhalere Cannabis.

Det er helt ok at man mener det motsatte som meg i legaliseringsdebatten. Det som ikke er ok er at man fortrenger de negative aspektene ved Cannabis og later som om de ikke er der. Mer patetisk blir det å ta stilling i denne debatten når man er ignorant nok til kun å se den ene siden av saken.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Har du, som styrer og bestemmer, noen anelse om hvordan dette stoffet fungerer? Hvis du har det, og fortsatt mener at dette stoffet er for farlig til å tas inn i samfunnets varme, er det nemlig DU som er kriminell, som lar alkoholen florere i samfunnet som den gjør i dag. 600.000 dør av alkohol hvert år i Europa. Hvor mange dør av Cannabis hvert år?- Ingen, i verdens historie.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hygge Vis innlegg
Alkohol som er mye farligere, og skaper mye flere problem, kan en hver myndig person anvende. Cannabis, et stoff med mindre skadevirkninger og null dødsfall i verdens historie, kan ikke en myndig person anvende uten å bli stemplet som kriminell.
Vis hele sitatet...
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Og hvis du nå trekker frem at jeg KAN risikiere å skade noen ved bruk av cannabis (usikker på hvordan; klikke i en psykose?), trekker jeg frem alkohol.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hygge Vis innlegg
Det er også HØYE tall for personer som dør i trafikken, personer som dør av våpen, personer som dør av tobakk og lignende. Skal vi av den grunn si NEI til disse tingene?
Vis hele sitatet...
Sitat av Hygge Vis innlegg
Pleier du å drikke alkohol på jobb?


Regnestykket er ikke så vanskelig:
Tobakk:
7.500 dør hvert år av tobakk i Norge.
Cannabis:
0 personer dør hvert år av cannabis i Norge.

Verdens mest populære "rusmidler" er alkohol, tobakk, koffein og cannabis.
Vis hele sitatet...
Sitat av Marr Vis innlegg
Folk snuser, røyker, drikker og oppfører seg som tullinger overalt hele lørdagskvelden. Det er ihvertfall ikke trivelig for alle parter. Hadde cannabis blitt lovlig å bruke så betyr ikke det at man ikke må sette grenser for hvordan det skjer. Det er ikke lov å drikke offentlig, og en slik regel ville nok helt klart blitt innført om det skulle blitt lovlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Men som alt annet, kan det misbrukes. Det er ingenting som tilsier at det er farligere å misbruke cannabis, enn tobakk eller alkohol.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hygge Vis innlegg
Cannabis og alkohol gir rus på forskjellige måter ja, og det er ikke meningen å kombinere de. Alkohol er like dødelig alene som sammen med cannabis. Og cannabis alene er ikke dødelig.
Vis hele sitatet...
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Du får kjøpt alkohol billigere på gata. Folk kjøper likevel drikken sin på polet og i butikker.
Hvorfor kjøper du fra butikker/polet?
Vis hele sitatet...

For å snu litt på det, kunne ikke dere for legalisering kommet med noen argumenter, uten å måtte trekke inn alkohol og sigaretter? Møkklei av å høre at "det er mindre skadelig en alkohol og sigg azz!!!"
For å klarere. Jeg er ikke en som hater marihuana, og har absolutt ingenting imot folk som tar seg en liten joint i helger og ferier. Det jeg derimot stiller meg kritisk til er om Ola Nordmann virkelig vil klare å begrense bruken. Er redd altfor mange vil gå rundt ruset på THC, siden veldig mange ikke merker at de er ruset. Har sett sunne, oppegående mennesker bli til arbeidsløse stonere, og som bare går rundt å sløver, og ender opp som et null. Det hele startet jo med at ingen merket at de var ruset(?)
Okey, jeg har lest ferdig tråden nå. Jeg må si at jeg blir litt skremt da enkelte ikke vet hva de snakker om...

For å gjøre klarhet i noe:

Det finnes flere cannabinoler i Marijuana. De mest kjente heter: THC og CBD. CBD inneholder ikke psykoaktive stoffer (det som påvirker hjernen), men det er den cannabinolen som har den medisinske formålet. Altså smertstillende effekt, motvirker kvalme, og reduserer mutasjonen i kreftceller, samt minker celledelingen. Kilde til sistnevnte: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol, tredje avsnitt.

Og ved medisinsk cannabis, så dyrker de plantene ved å krysse gener på de som har høyest CBD innhold, og lavest THC. Dermed vil ikke gå an å kjøre i påvirket tilstand med Cannabis som legemiddel. Altså, vi snakker om så lite THC i en plante at de vil ikke ha noen betydning. Akkurat som Hamp- planter er idag, med under 0,2 % THC.

Ved rekreasjone formål derimot, der man bruker cannabinolen THC for å bli "høy", vil fortsatt være ulovlig å ruse seg på arbeidsplass, kjøre i påvirket tilstand, eller ruse seg offentlig som vil være for seanse for andre. Akkurat som det er med alkohol idag.

Dere som nevner mengde og tilgjengelighet: Det vil ikke bli noe fri flyt i Norge på noen som helst måte...Staten vil kunne kontrollere og regulere mengden uansett hva. Med den gode ruspolitikken vi har nå tildags, så vil vi klare å hevde oss over Nederland, og deres suksess de har hatt til idag.

På skolene i Norge, har vi hatt problemer med Cannabiskonsumering i mange år... Og forbudet mot Cannabis, hindrer oss i å gjøre noe ordentlig tiltak for disse ungdommene. Slik det er nå, blir de diskrimminert, og kriminalisert pga. forbudet. Det de virkelig trenger, er HJELP, ikke straff.
Sist endret av Abaways; 13. mars 2013 kl. 21:48.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan komme med alle påstander du vil om at "det kan brukes til ditt og datt", hvor fantastisk det er og hele verden, men til den dagen det faktisk brukes til det, da skal jeg være enig.

Hvis det er så fantastisk, hvorfor brukes da ikke cannabisfibre (eller hva det nå er) til det? Greit at det er ulovlig i mange land, men hadde det virkelig vært så fantastisk som du beskriver, så hadde det vel vært en skikkelig industri blant ja, industrien nå? Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Ville du vært like engasjert i debatten om det bare gjaldt cannabis innen industribruk?

Tror ikke vi skal dra det der inn i "rus"-rebatten.

Det du skriver om at "om man røyker for mye cannabis sovner man" er ikke helt sant. Det vet jeg av erfaring, for det var en som jobbet med disse sakene som fortalte meg det en gang. Og i blackout kan man gjøre mye rart, akkurat som i alkohol-blackout...

Du glorifiserer cannabis og det er ikke helt bra. Du skriver du styrer cannabisen og ikke omvendt, da burde du ikke være så fryktelig fanatisk i innleggene dine.

Man kan også bruke alkohol som en "hjerne-åpner". Alkohol i riktige mengder er påvist å være sunt for hjertet. Så vi bør ikke begynne å dra frem den diskusjonen.
Vis hele sitatet...
http://www.gizmag.com/first-us-hemp-house/17115/

Dette er kun ett eksempel på de mange bruksområdene til cannabis-plantene. Grunnen til at bruken av c. ruderalis, "industrihamp" - en underart av cannabis sativa iflg wikipedia - ikke er spesielt utbredt er fordi bruken av cannabis er tungt regulert og dyrt, som følge av at det er ulovlig. For ikke å ødelegge tråden kan du undersøke selv når og under hvilke omstendigheter cannabis (inkl. ruderalis) ble ulovlig, først i Amerika og så i FN, og vurdere hvorvidt det var gode grunner for det - men dét kan vi diskutere over PM eller i en annen tråd om du vil.

Jeg tror en del av grunnen til at bruksområdene til c. ruderalis blir litt "ekstra" oppå rusbruk, er at det for vanlige folk ikke spiller så stor rolle om vi har t-skjorter av bomull eller hamp, og vi vet jo hvordan det er med miljøvern - man klikker "like," tenner en sigarett og kjører til butikken for å kjøpe plastinnpakket middag.
For industriens del er det penger som står på spill, og de vil man gjerne tjene fort og enkelt - ikke etter tiår med kostbar legaliseringskamp. De som kjemper hardest for lovlig bruk av ruderalis er, regner jeg med, marginale aktører. Jeg kan ikke nevne en eneste organisasjon som kjemper for legalisering kun av cannabis ruderalis.

Det du skriver om at noen som jobber med "disse sakene" (hva, konkret, jobber vedkommende med?) fortalte deg en gang at man kan få blackout på cannabis, og at man derfor ikke nødvendigvis sovner av for mye, vil jeg gjerne ha litt mer seriøse argumenter for.
Misforstå meg rett - det er ikke nødvendigvis slik at man kan røyke 10 jointer, og så på den 11. så sovner man med en gang - men når man bruker mye cannabis over kort tid, så blir man søvnig.

Jeg vil ikke bagatellisere blackouts eller si at det ikke kan skje med cannabis også - men jeg personlig har aldri erfart det verken med meg selv eller andre rundt meg. Dog har jeg liten tro på at en person i cannabis-blackout vil finne på så mye ugagn at det er noe å ta spesielt hensyn til dersom man vurderer å legalisere cannabis.

Å glorifisere et rusmiddel er absolutt ikke bra, men det må vel gå an å være engasjert i noe som er ulovlig uten at man skal bli servert slike hersketeknikker. Jeg er ikke enig i at Hygge glorifiserer cannabis, men jeg befinner meg i nogenlunde samme situasjon som ham, og kan hende jeg ikke ser det på samme måte som deg.

Du skriver alkohol i "riktige" mengder - dette er flisespikkeri - men det er vel strengt tatt bedre å skrive "moderat alkoholkonsum" for å understreke at det ikke skal mye til før helseeffekten blir snudd til det negative.
Sist endret av Takub; 13. mars 2013 kl. 22:05.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ingen av dere i mot som i det hele tatt kan tenke dere at det vil bli kjørt holdningskampanjer sånn at folk lærer seg ansvarlig bruk? I tillegg vil "de kule kidsa" som er ftp og acab måtte finne seg noe annet å gjøre enn å røyke hasj...

Og jeg vil bare si; ja til frihet til å skyte heroin! Det er såvidt jeg vet lovlig pr. I dag og sniffe bensin, men hvor mange kjenner du som gjør det regelmessig? Sannsynligvis bare den dumme kompisen din som "får så fin rus av det" og "YOLO, alt må prøves lizm". Folk skjønner at noe er farlig ..

Edit: siden det tydeligvis er relevant: jeg røyker ikke hasj.
Sist endret av droppboks; 13. mars 2013 kl. 22:34.
Jesus. Blir litt flau av å lese enkelte svar her. Først av alt: Jeg røyker ikke cannabis, kommer heller ikke til å gjøre det.

Til dere som ikke vil legalisere: Tror dere at cannabis ikke eksisterer i Norge i dag? Jo, det gjør det. MILLION industri! Men hvem tjener på dette? Jo, som dere sier - kriminelle som bruker disse pengene på våpen osv. Ingenting i hemp som påvirker deg til å gå til sterkere stoffer, det er miljøet man havner i. Barn i 12-13 års alderen kommer rusa på skolen av weed. Ikke alkohol. LEGITIMASJON TAKK! ... Dere argumenterer mot dere selv. ... For faen
Sist endret av dagrun3; 13. mars 2013 kl. 22:37.
Fint skrevet, grei oppsummering av de hovedsaklige argumentene for forbudet, samt gode motargumenter.

Du skriver endog ikke noe nytt.
Sitat av pinkman Vis innlegg
Har sett sunne, oppegående mennesker bli til arbeidsløse stonere, og som bare går rundt å sløver, og ender opp som et null. Det hele startet jo med at ingen merket at de var ruset(?)
Vis hele sitatet...
Jeg har sett sunne, oppegående mennesker bli til ardeidsløse tapere uten å noen gang ha vært i nærheten av weed eller narkotika, og jeg vet om folk som studerer medisin som liker å nyte cannabis i blant. Så nå er vi komt like langt..

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Du skriver endog ikke noe nytt.
Vis hele sitatet...
Han bidrar til en veldig aktuell debatt. Du trenger ikke å kritisere det.
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av Taurean Vis innlegg
Når hintet jeg til at om man lukker øynene for et problem, så forsvinner det? Det er noe jeg hater mest av alt. Man skal belyse alle problemer og løse dem.
Vis hele sitatet...
Her:

Sitat av Taurean Vis innlegg
]Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.
Vis hele sitatet...
Mengden problemer vil ikke minske om man fortsetter å holde det ulovlig, ergo lukke øynene og ignorere "problemet".

Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan komme med alle påstander du vil om at "det kan brukes til ditt og datt", hvor fantastisk det er og hele verden, men til den dagen det faktisk brukes til det, da skal jeg være enig.

Hvis det er så fantastisk, hvorfor brukes da ikke cannabisfibre (eller hva det nå er) til det? Greit at det er ulovlig i mange land, men hadde det virkelig vært så fantastisk som du beskriver, så hadde det vel vært en skikkelig industri blant ja, industrien nå? Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Ville du vært like engasjert i debatten om det bare gjaldt cannabis innen industribruk?
Vis hele sitatet...
Det brukes rett og slett ikke i industrien fordi de har funnet "sikre kilder på at man kan ruse seg på også denne planten". Så det i ett intervju på nrk om jeg husker rett.
Ifølge denne artikkelen vedr. legalisering av industriell hampdyrking i Norge er det ulovlig fordi:

Sitat av NationenLandbruk
Slektskapet med cannabis-planten som brukes til å fremstille marihuana har ført til at all hamp er oppført på den norske narkotikalista — også de typene det er umulig å lage narkotika av.



Og slik skal det fortsatt være, mener Helse- og omsorgsdepartementet.
Vis hele sitatet...
Og i denne videoen på YouTube forklares det hvorfor det er ulovlig med industriell hamp i Norge, etter ett opptak av nrk.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Tror ikke vi skal dra det der inn i "rus"-rebatten.

Det du skriver om at "om man røyker for mye cannabis sovner man" er ikke helt sant. Det vet jeg av erfaring, for det var en som jobbet med disse sakene som fortalte meg det en gang. Og i blackout kan man gjøre mye rart, akkurat som i alkohol-blackout...

Du glorifiserer cannabis og det er ikke helt bra. Du skriver du styrer cannabisen og ikke omvendt, da burde du ikke være så fryktelig fanatisk i innleggene dine.
Vis hele sitatet...


Men jasså, så en som jobbet med "dette" har fortalt deg det, så du vet av erfaring at man kan få en alkohol-lignende blackout på bare cannabis? Det høres for meg, helt fremmed ut. Har aldri hørt om, eller opplevd noen sinne, ingenting som kan sammenlignes med alkohol-blackout..
Så denne personen som jobber med det, kan jo kanskje komme med noen kilder på det? Hvis det er psykose du sikter til, så er det en annen sak, og skjer ytterst sjelden. Skjer mye hyppigere ved alkoholkonsumering, og/eller blanding med andre rusmidler.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Man kan også bruke alkohol som en "hjerne-åpner". Alkohol i riktige mengder er påvist å være sunt for hjertet. Så vi bør ikke begynne å dra frem den diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg bare på hva "å bruke alkohol som hjerne-åpner" har med hvor sunt det er for hjertet og drikke alkohol? Det er tydelig at du ikke kan tenke deg hva begrepet betyr, og det er nok ikke oppnåelig ved å drikke alkohol nei, dessvere.

Ja, vi vet alle at en øl om dagen er sunt og godt for hjertet og kroppen.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Kall det gjerne en legaliseringstråd, men jeg har skrevet et helt innlegg om tema, og ønsker gjerne tilbakemelding på det jeg har skrevet, og åpner for diskusjon.
Vis hele sitatet...
Hva vil du ha tilbakemelding på? At du er kjempeflink og har et ideelt forhold til cannabis? Eller at du kjenner så mange andre som også er det? At politiet kaster vekk ressurser på noe som i bunn og grunn ikke gjør annet enn å kriminalisere store deler av befolkningen på bakgrunn av offerløs kriminalitet?

Om du sender dette innlegget til bestemoren din kan hun sikkert få noe å tenke på, men dette er freak.no. Her er legaliseringsdebatten like utpult som negerhorene på carl johan, og hvert eneste poeng du tar opp finner en igjen i 9 av 10 tråder om legalisering. De er konsensus her på bruket, og "diskusjonen" som oppstår blir følgelig samme grad av sirkelrunking som oppstår om man argumenterer for at gud eksisterer på et kristenforum.

Men alle er enig, så KP får du
Sist endret av Tøffetom; 14. mars 2013 kl. 01:03.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva vil du ha tilbakemelding på? At du er kjempeflink og har et ideelt forhold til cannabis? Eller at du kjenner så mange andre som også er det? At politiet kaster vekk ressurser på noe som i bunn og grunn ikke gjør annet enn å kriminalisere store deler av befolkningen på bakgrunn av offerløs kriminalitet?

Om du sender dette innlegget til bestemoren din kan hun sikkert få noe å tenke på, men dette er freak.no. Her er legaliseringsdebatten like utpult som negerhorene på carl johan, og hvert eneste poeng du tar opp finner en igjen i 9 av 10 tråder om legalisering. De er konsensus her på bruket, og "diskusjonen" som oppstår blir følgelig samme grad av sirkelrunking som oppstår om man argumenterer for at gud eksisterer på et kristenforum.

Men alle er enig, så KP får du
Vis hele sitatet...
Jeg mente selvsagt tilbakemelding på innholdet i teksten.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Hehe, nå må jeg le litt.

Regnestykket er ikke så vanskelig:
Tobakk:
7.500 dør hvert år av tobakk i Norge.
Cannabis:
0 personer dør hvert år av cannabis i Norge.

Verdens mest populære "rusmidler" er alkohol, tobakk, koffein og cannabis.


Det er ikke snakk om at "flere" blir skadet. Det er snakk om at folk BLIR skadet, og det er noe vi må innfinne oss i. Poenget er at ingen har dødd av cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at hvis antall brukere av cannabis hadde økt, så hadde heller ikke cananbisrelaterte dødsfall økt? Altså dødsfall som kunne vært unngått hvis ikke cannabis hadde vært en del av bildet. Vi må faktisk ikke infinne oss i at folk blir skadet. Det fins ganske mange tiltak nettopp for å forhindre død og skade. Regulering av alkohol, antirøyrke kampanjer og reklamefilmer, midtdelere og andre sikkerhetstiltak langs veiene.

Also. Hva er greia med døden egentlig? Synd når folk dør, uten tvil, men jeg syns det er et dårlig argument. For det er med cananbis som med alt annet; det kan misbrukes. Og en legalisering/ avkriminalisering der resultatet var flere cannabisbrukere hadde sannsynligvis ført til flere misbrukere. Og selv om det ikke nødvendigvis ville ført til død så ville det sittet en eller annen Steinar i leiligheten sin med rødsprengte øyner og ostepopsmuler i hele sofaen, med cannabisrøyk i hele rommet. Som i mine øyne er mye mer ødeleggende for samfunnet, og ikke minst individet, enn død. Misbrukere som ikke har noen annen glede enn å fyre sin neste spliff lever jo ikke. De bare eksisterer. Og det kan umulig være veldig trivelig. Vi må se på det store bildet. Hva gagner samfunnet? Ikke flere misbrukere hvertfall.

De nykterne brukerene av cannabis er jeg ikke så veldig opptatt av. De kan styre på akkuratt sånn som de vil for meg. Og det er meget mulig det fins andre måter å løse dette på, slik at vi ikke får en oppgang av antall misbrukere ved en eventuell legalisering. Jeg vet ikke hvordan, men kanskje det finnes en smarte løsning enn det vi har i dag. Uansett så håper jeg at vi alle kan være enige om at misbruk er en uting, det være seg alkohol, cananbis, Cocca Cola osv osv.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Jeg mente selvsagt tilbakemelding på innholdet i teksten.
Vis hele sitatet...
Som en karakter på en norskstil på videregående? Da kan du vel få en 6'er.

Om du derimot vil ha tilbakemelding på hvorvidt du bringer nye fakta eller problemstillinger på bordet på et forum som allerede drukner i legaliseringstråder var det nettopp det du fikk.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Som en karakter på en norskstil på videregående? Da kan du vel få en 6'er.

Om du derimot vil ha tilbakemelding på hvorvidt du bringer nye fakta eller problemstillinger på bordet på et forum som allerede drukner i legaliseringstråder var det nettopp det du fikk.
Vis hele sitatet...
En tilbakemelding på innholdet i form av diskusjoner rundt tema. Jeg ønsker selvsagt ikke noe bedømming av teksten, det trenger man ikke være professor for å forstå. Dette er uansett veldig irrelevant, og interessen min for dette er også lik null, så plis til topic.
Sitat av Abaways Vis innlegg
For å gjøre klarhet i noe:

Det finnes flere cannabinoler i Marijuana. De mest kjente heter: THC og CBD. CBD inneholder ikke psykoaktive stoffer (det som påvirker hjernen), men det er den cannabinolen som har den medisinske formålet. Altså smertstillende effekt, motvirker kvalme, og reduserer mutasjonen i kreftceller, samt minker celledelingen. Kilde til sistnevnte: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol, tredje avsnitt.
Vis hele sitatet...
Så vidt meg bekjent kalles de aktive komponentene i cannabis for cannabinoider, ikke cannabinoler. Cannabinol (CBN) derimot er en metabolitt av THC.

I all hovedsak finnes det et større anslag av prekursorene THCA og CBDA i nylig høstet cannabis. Omgjøringen til sine respektive produkter skjer over tid (tørking, lagring) eller direkte dekarboksylering ved oppvarming (antenning).
Ingen dør av cannabis...derfor bør vi legalisere det? Virker som om dette er et sterkt argument hos enkelte. Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner greia. Jeg ser for meg at jeg skulle sittet på morgenmøte på jobb og prøvt å kommunisert med en bunch av stonere. Det er så digg å røyke hasj, derfor bør det legaliseres tror jeg ikke når helt inn til evt. helseministeren.
Etter uttalige tråder her på freak hvor jeg ser medlemmer snakker om cannabisavhengigheten sin og hvordan de ikke gidder å delta i samfunnet etterhvert får meg til å tvile på hele legaliseringen. Tanken høres jo nydelig ut..sitte under åpen himmel med et feit joint i hånda og diskutere alt mulig piss er sikkert trivelig. Lets be wannabe hippies. Også var det det å komme seg tilbake til reality da og bidra i samfunnet.

Innen medisinsk bruk til de som kan ha nytte av det synes jeg det er en helt annen sak.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Obster Vis innlegg
Ingen dør av cannabis...derfor bør vi legalisere det? Virker som om dette er et sterkt argument hos enkelte. Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner greia. Jeg ser for meg at jeg skulle sittet på morgenmøte på jobb og prøvt å kommunisert med en bunch av stonere. Det er så digg å røyke hasj, derfor bør det legaliseres tror jeg ikke når helt inn til evt. helseministeren.
Etter uttalige tråder her på freak hvor jeg ser medlemmer snakker om cannabisavhengigheten sin og hvordan de ikke gidder å delta i samfunnet etterhvert får meg til å tvile på hele legaliseringen. Tanken høres jo nydelig ut..sitte under åpen himmel med et feit joint i hånda og diskutere alt mulig piss er sikkert trivelig. Lets be wannabe hippies. Også var det det å komme seg tilbake til reality da og bidra i samfunnet.

Innen medisinsk bruk til de som kan ha nytte av det synes jeg det er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Så ditt argument er at alle som er for legalisering er stonere som ønsker å være wannabe hippies?
Du skjønner hvor teit du er nå? Argumentet at det ikke dreper noen ligger jo i at argumentet for kriminalisering er "beskyttelse" av samfunnet mot rusmidlet.

At du tror at alle stonere er folk som ikke bidrar i samfunnet sier sitt.
Dra ut i verden, du trenger litt bredere horisont, kompis.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Ingen dør av cannabis...derfor bør vi legalisere det? Virker som om dette er et sterkt argument hos enkelte. Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner greia. Jeg ser for meg at jeg skulle sittet på morgenmøte på jobb og prøvt å kommunisert med en bunch av stonere. Det er så digg å røyke hasj, derfor bør det legaliseres tror jeg ikke når helt inn til evt. helseministeren.
Etter uttalige tråder her på freak hvor jeg ser medlemmer snakker om cannabisavhengigheten sin og hvordan de ikke gidder å delta i samfunnet etterhvert får meg til å tvile på hele legaliseringen. Tanken høres jo nydelig ut..sitte under åpen himmel med et feit joint i hånda og diskutere alt mulig piss er sikkert trivelig. Lets be wannabe hippies. Også var det det å komme seg tilbake til reality da og bidra i samfunnet.

Innen medisinsk bruk til de som kan ha nytte av det synes jeg det er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Hvem sier det vil bli sosialt akseptert å ta seg en liten en før jobb? Er det sosialt akseptert å ta seg ett glass eller to før jobb? Uansett lovlighet, så er det fortsatt et rusmiddel og burde behandles som ett. Hvorfor tror dere i mot at alle (untatt dere selv) vil begynne å røyke, og at alle vil røyke hele tiden?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Vis hele sitatet...
Hører gjerne om hva du mener med "alle sideeffektene til cannabis"..?

Og ja, jeg er sterkt uenig. Lett nok å få tak i ulovlig? Ha, hvis ikke du er heldig og kjenner en virkelig connoisseur (og de er det f... meg ikke mange av rundt forbi. Heldigvis noen..), får du dritt som smaker dritt, er helsefarlige stoffer i, for ikke å snakke om jwh-018 blandet inn, og lignende.

Uvitenhet er noe dritt ja

Flest mulige folk, må dyrke mest mulig. Er noe som heter "trygghet for brukere", hvis man absolutt skal snakke det språket.

Har med renhet å gjøre det vet du
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Så ditt argument er at alle som er for legalisering er stonere som ønsker å være wannabe hippies?
Du skjønner hvor teit du er nå? Argumentet at det ikke dreper noen ligger jo i at argumentet for kriminalisering er "beskyttelse" av samfunnet mot rusmidlet.

At du tror at alle stonere er folk som ikke bidrar i samfunnet sier sitt.
Dra ut i verden, du trenger litt bredere horisont, kompis.
Vis hele sitatet...
Nei, argumentet mitt er ikke at alle ønsker å være wannabe hippies. Dette var for å fremprovosere nye argumenter om hva som faktisk er positivt for å legalisere cannabis. Det når ikke helt igjennom at alle vil ha hasj så de kan sitte og røyke når de vil. Jeg klarer ikke se nytteverdien i dette med tanke på legalisering. OM det hadde blitt en legalisering vil jeg dessverre tro at dette ødelegger mer en hva det fører positivt med seg.
Det er jo ikke slik at alle som røyker hasj er stonere, men jeg frykter det vil bli en radikal økning om ting skulle blitt legalisert. Folk som sliter med motivasjon etterhvert, mer søvnproblemer og psykiske faktorer generelt.
Det finnes alltid grupper som håndterer narkotiske midler på en balansert måte, men nå er det ikke denne gruppen jeg velger å ha fokus på.
Problemet med Cannabis er at misbrukspotensialet er veldig høyt. En joint, 2 minutter er alt som skal til for å oppnå en til tider ganske sterk rus. Blir tilgjengeligheten og stoffet billigere er jeg desverre redd for at mange vil misbruke det. I tillegg vil jeg påstå at misbruk av cannabis er bedre sosialt akseptert en misbruk av alkohol, flere ville nok reagert hvis en 20 åring drakk seg drita alene hjemme hver dag en hvis en røyka seg stein hver dag.

Jeg har også selv erfart hvor skadelig misbruk av cannabis kan være på kompiser. Tenker man over det har ofte hasjen og rusen en svært sentral rolle i livet dems, i likhet med andre tyngre misbrukere.

Selv om jeg vet at mange klarer å holde seg til et fornuftig bruk (meg inkludert) finnes det også veldig mange som ikke klarer det hvis tilgjengeligheten blir for enkel. Jeg tror ærlig talt ikke en legalisering og økt bruk vil føre så mye godt med seg, og jeg skjønner at politikerne ikke tar det seriøst, det finnes viktigere saker.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Problemet med Cannabis er at misbrukspotensialet er veldig høyt. En joint, 2 minutter er alt som skal til for å oppnå en til tider ganske sterk rus. Blir tilgjengeligheten og stoffet billigere er jeg desverre redd for at mange vil misbruke det. I tillegg vil jeg påstå at misbruk av cannabis er bedre sosialt akseptert en misbruk av alkohol, flere ville nok reagert hvis en 20 åring drakk seg drita alene hjemme hver dag en hvis en røyka seg stein hver dag.

Jeg har også selv erfart hvor skadelig misbruk av cannabis kan være på kompiser. Tenker man over det har ofte hasjen og rusen en svært sentral rolle i livet dems, i likhet med andre tyngre misbrukere.

Selv om jeg vet at mange klarer å holde seg til et fornuftig bruk (meg inkludert) finnes det også veldig mange som ikke klarer det hvis tilgjengeligheten blir for enkel. Jeg tror ærlig talt ikke en legalisering og økt bruk vil føre så mye godt med seg, og jeg skjønner at politikerne ikke tar det seriøst, det finnes viktigere saker.
Vis hele sitatet...
Det kan kjøres holdningskampanjer slik at det blir sosialt uakseptabelt. Kulturen rundt cannabis vil jeg tro i stor grad forsvinner om det legaliseres, da holdningen oss vs resten av samfunnet ikke vil stå like sterkt.

Hvis du skal tenke sånn så finner du nok alltid viktigere saker.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Vis hele sitatet...
Vil vi få? Cannabis er allerede en stor del av samfunnet. Alle de negative effektene er allerede i gang. Men det har du jo helt klart ikke merket. Kanskje de negative effektene ikke er så ødeleggende for samfunnet likevel?
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vil vi få? Cannabis er allerede en stor del av samfunnet. Alle de negative effektene er allerede i gang. Men det har du jo helt klart ikke merket. Kanskje de negative effektene ikke er så ødeleggende for samfunnet likevel?
Vis hele sitatet...
Det farligste med stoffet er at det er ulovlig.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vil vi få? Cannabis er allerede en stor del av samfunnet. Alle de negative effektene er allerede i gang. Men det har du jo helt klart ikke merket. Kanskje de negative effektene ikke er så ødeleggende for samfunnet likevel?
Vis hele sitatet...
Så du mener en legalisering ikke vil utgjøre en forskjell, våte thegloryhole?

Angst, psykoser og depresjoner kan cannabis utløse hos enkelte (noe som enkelte ganger går hånd i hånd med sykefravær og uføretrygd. Likheten mellom disse er at de går på psyken. Dette er ikke bivirkninger man vil legge merke ved første øyekast når man vandrer på gata. Det er også lite sannsynlig at hver og en av oss kan stille seg i en posisjon hvor man later som om man kan legge merke til de negative effektene samfunnet får. Med mindre det vil bli lagt ut statistikker som viser det eller man har en jobb hvor man vurderer skadeomfanget.

Uansett så vil jeg fortelle at argumentene om "penger til kriminelle miljøer" er de mest patetiske argumentene jeg kommer over. Spesielt når mange av oss her har satt planten så høyt at vi faktisk personlig går inn får å gi støtte til virksomheten fordi vi ønsker å ruse oss koste hva det koste vil.
Den som bare er der
Sitat av Smetown Vis innlegg

Uansett så vil jeg fortelle at argumentene om "penger til kriminelle miljøer" er de mest patetiske argumentene jeg kommer over. Spesielt når mange av oss her har satt planten så høyt at vi faktisk personlig går inn får å gi støtte til virksomheten fordi vi ønsker å ruse oss koste hva det koste vil.
Vis hele sitatet...
Der har du det. Folk vil ruse seg, koste hva det koste vil. Hvorfor ikke da gi pengene til staten istedenfor kriminelle miljøer?
Sitat av Smetown Vis innlegg
Angst, psykoser og depresjoner kan cannabis utløse hos enkelte (noe som enkelte ganger går hånd i hånd med sykefravær og uføretrygd. Likheten mellom disse er at de går på psyken. Dette er ikke bivirkninger man vil legge merke ved første øyekast når man vandrer på gata. Det er også lite sannsynlig at hver og en av oss kan stille seg i en posisjon hvor man later som om man kan legge merke til de negative effektene samfunnet får. Med mindre det vil bli lagt ut statistikker som viser det eller man har en jobb hvor man vurderer skadeomfanget.
Vis hele sitatet...
Angst, psykoser og depresjoner er utløst hos brukere av cannabis. Det som er problemet er at folk tør ikke å oppsøke hjelp fordi de kan bli straffeforfulgt for å ha brukt narkotika. I noen miljøer er det veldig tabu å drive med narkotika, og bare dette kan føre til overnevnte problemer.

Ta for eksempel Ole, 16 år og går 1.klasse på videregående skole. Ole har røyket hasj over en liten periode og har totalt noia for at foreldrene skal finne ut av det. Ole har nå fått utløst en psykose og har angst grunnet bruken av hasj. Hva skal Ole gjøre? Han vil gjerne ha hjelp, men grunnet redsel overfor foreldrene sine så avstår Ole fra å dra til legen.

Tar du poenget mitt?

Hadde det vært lovlig, ville det vært mye lettere for Ole å si til foreldrene/venner at han har fått problemer med bruk, og dermed kunne ha oppsøkt hjelp uten fullt kaos i heimen/vennegjengen. Kanskje bare det å lufte tankene sine med noen han stoler på kunne ha hjulpet mye.
Sitat av Smetown Vis innlegg

Uansett så vil jeg fortelle at argumentene om "penger til kriminelle miljøer" er de mest patetiske argumentene jeg kommer over. Spesielt når mange av oss her har satt planten så høyt at vi faktisk personlig går inn får å gi støtte til virksomheten fordi vi ønsker å ruse oss koste hva det koste vil.
Vis hele sitatet...
Du kan synes det er så patetisk du bare vil, det er stOre penger som dras inn i "dritten"
Og som mange andre brukere av cannabis, vil jeg av prinsipp ikke gi damn shit av kroner den veien.

Som du kanskje vet; "Small acts, when multiplied by millions of people, can change the world..!"
Sitat av Marr Vis innlegg
Angst, psykoser og depresjoner er utløst hos brukere av cannabis. Det som er problemet er at folk tør ikke å oppsøke hjelp fordi de kan bli straffeforfulgt for å ha brukt narkotika. I noen miljøer er det veldig tabu å drive med narkotika, og bare dette kan føre til overnevnte problemer.

Ta for eksempel Ole, 16 år og går 1.klasse på videregående skole. Ole har røyket hasj over en liten periode og har totalt noia for at foreldrene skal finne ut av det. Ole har nå fått utløst en psykose og har angst grunnet bruken av hasj. Hva skal Ole gjøre? Han vil gjerne ha hjelp, men grunnet redsel overfor foreldrene sine så avstår Ole fra å dra til legen.

Tar du poenget mitt?

Hadde det vært lovlig, ville det vært mye lettere for Ole å si til foreldrene/venner at han har fått problemer med bruk, og dermed kunne ha oppsøkt hjelp uten fullt kaos i heimen/vennegjengen. Kanskje bare det å lufte tankene sine med noen han stoler på kunne ha hjulpet mye.
Vis hele sitatet...
Leger har taushetsplikt og man blir ikke straffet for å innrømme bruk. Er man 16 år så vil man bryte loven fordi en legalisering ikke vil medføre seg lovlig kjøp for ungdommer som ikke er myndige. Ole vil derfor få en liten smekk på rumpa før han må venne seg til en ny lite kreativ tilværelse med høye doser antipsykotika.
Sist endret av Mofse; 14. mars 2013 kl. 20:08.
Denne debatten står på stedet hvil og har gjort det lenge, samme argumentene om og om igjen. Lei den skiten her. Jeg gir nå faen og røyker gresset mitt når jeg føler for det, skal du dømme meg er det ditt problem. Og ja jeg har et liv, studerer, skole, jobb, dame osv.
"Krigen" deres er tapt.
“If You Can’t Control Drug Use in a Maximum Security Prison How Could You Control Drugs in a Free Society?”
Sitat av Smetown Vis innlegg
Leger har taushetsplikt og man blir ikke straffet for å innrømme bruk. Er man 16 år så vil man bryte loven fordi en legalisering ikke vil medføre seg lovlig kjøp for ungdommer som ikke er myndige. Ole vil derfor få en liten smekk på rumpa før han må venne seg til en ny lite kreativ tilværelse med høye doser antipsykotika.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle 16åringer som vet at alle leger har taushetsplikt. Det er fortsatt også mange som er yngre enn 16 som har fått problemer med bruk, og sannsynligheten for at en ikke vet at leger har taushetsplikt øker med minkende alder. Dermed øker sannsynligheten for at man ikke søker hjelp.

Når en er under 16 år vil det også være et større problem å komme seg til legen uten at foreldrene merker det. Legen har heller ikke taushetsplikt i samme grad som når en er over 16.

Dette var bare om å dra til legen. Du svarte ikke på det med at man fort kan bli sett på som en kriminell knarker i spesielle miljøer hvor bruk av hasj er veldig tabu, og at dette kan føre til problemer.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det er ikke alle 16åringer som vet at alle leger har taushetsplikt. Det er fortsatt også mange som er yngre enn 16 som har fått problemer med bruk, og sannsynligheten for at en ikke vet at leger har taushetsplikt øker med minkende alder. Dermed øker sannsynligheten for at man ikke søker hjelp.

Når en er under 16 år vil det også være et større problem å komme seg til legen uten at foreldrene merker det. Legen har heller ikke taushetsplikt i samme grad som når en er over 16.

Dette var bare om å dra til legen. Du svarte ikke på det med at man fort kan bli sett på som en kriminell knarker i spesielle miljøer hvor bruk av hasj er veldig tabu, og at dette kan føre til problemer.
Vis hele sitatet...
La oss legalisere cannabis fordi 16-åringer ikke vet at legen har taushetsplikt og for at de er redde for å ta konsekvensene for å ha brutt loven. Lærer vi ikke små barn om at hvis man er med på leken må man tåle steken? Hvorfor skal ikke dette gjelde ungdommer som bryter loven? Jeg har selv vært stoner, og jeg la fra meg tidlig mentaliteten jeg hadde når jeg ikke aksepterte at loven var slik den var. Er man redd for å bli sett på som en kriminell knarkis så ser jeg ikke hvorfor man i det hele tatt gidder å røyke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av Smetown Vis innlegg
La oss legalisere cannabis fordi 16-åringer ikke vet at legen har taushetsplikt og for at de er redde for å ta konsekvensene for å ha brutt loven. Lærer vi ikke små barn om at hvis man er med på leken må man tåle steken? Hvorfor skal ikke dette gjelde ungdommer som bryter loven? Jeg har selv vært stoner, og jeg la fra meg tidlig mentaliteten jeg hadde når jeg ikke aksepterte at loven var slik den var. Er man redd for å bli sett på som en kriminell knarkis så ser jeg ikke hvorfor man i det hele tatt gidder å røyke.
Vis hele sitatet...
Her er noen grunner for hvorfor vi skal legalisere:

Anderson Cancer Study: http://safeaccess.ca/research/pdf/MD...ancerStudy.pdf

Cannabinoid action induces autophagy - mediated cell death through stimulation of ER stress in human glioma cells: http://www.jci.org/articles/view/37948

Cannabinoids as antioxidants and neuroprotectants: http://www.patentstorm.us/patents/6630507.html

Clearing the Smoke: The Science of Cannabis: http://watch.montanapbs.org/video/1825223761/

Cannabinoids and Gliomas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17952650

Marijuana fights cancer and helps manage side effects: http://www.thedailybeast.com/article...hers-find.html

Web MD, Cannabis Kills Brain Cancer Cells IN HUMANS: http://www.webmd.com/cancer/brain-ca...t-brain-cancer

Cannabis science: extracts kill cancer cells: http://www.cannabisscience.com/news-...cer-cells.html

Cannabis THC at high doses in area, inhibits cholangiocarcinoma cancer: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19916793

Marijuana Treatment for Different Kinds of Cancers: http://www.times-standard.com/othervoices/ci_13588713

Cannabis Cuts Lung Cancer Tumor Growth in Half: http://www.sciencedaily.com/releases...0417193338.htm

THC inhibits Lung Cancer Growth: http://www.nature.com/onc/journal/v2.../1210641a.html

CBD’s switch off Breast Cancer Gene: http://www.examiner.com/cannabis-rev...st-cancer-gene

Anticancer activity of cannabinoids: http://drugpolicycentral.com/bot/pg/...e...p_1975.htm

9-Tetrahydrocannabinol Inhibits Cell Cycle Progression in Human Breast Cancer through Cdc2 Regulation: http://cancerres.aacrjournals.org/co.../6615.abstract

Antitumor Activity of Plant Cannabinoids with Emphasis on the Effect of Cannabidiol on Human Breast Carcinoma: http://jpet.aspetjournals.org/conten.../1375.abstract

Cannabidiol inhibits tumour growth in leukaemia and breast cancer in animal studies: http://www.cannabis-med.org/english/...l.php?id=220#2

Suppression of Nerve Growth Factor Trk Receptors and Prolactin Receptors by Endocannabinoids Leads to Inhibition of Human Breast and Prostate Cancer Cell Proliferation: http://endo.endojournals.org/cgi/con...ract/141/1/118

The endogenous cannabinoid anandamide inhibits human breast cancer cell proliferation: http://www.pnas.org/content/95/14/8375.abstract

Marijuana Ingredients Slow Invasion by Cervical and Lung Cancer Cells: http://www.webmd.com/cancer/news/200...r-in-test-tube

Cannabinoids in intestinal inflammation and cancer: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19442536

Cannabis compound clue to colon cancer: http://www.newscientist.com/article/...-alcohol_rss20

Marijuana takes on colon cancer: http://www.newscientist.com/article/...9_head_dn14451

The endogenous cannabinoid, anandamide, induces cell death in colorectal carcinoma cells: a possible role for cyclooxygenase 2: http://gut.bmj.com/content/54/12/1741.abstract

Anti-Tumor Effects of Cannabis: http://www.ukcia.org/research/AntiTumorEffects.php

Cannabidiol inhibits human glioma cell migration through a cannabinoid receptor-independent mechanism: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1576089

Cannabinoid action induces autophagy-mediated cell death through stimulation of ER stress in human glioma cells: http://www.jci.org/articles/view/37948

Cannabinoids Inhibit the Vascular Endothelial Growth Factor Pathway in Gliomas: http://cancerres.aacrjournals.org/co...4/16/5617.full

Cannabis extract makes brain tumors shrink, halts growth of blood vessels: http://www.medicalnewstoday.com/articles/12088.php

A pilot clinical study of Delta(9)-tetrahydrocannabinol in patients with recurrent glioblastoma multiforme: http://www.cannabis-med.org/studies/...w.php?s_id=193

Cannabis use and cancer of the head and neck: Case-control study: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2277494

The Cancer Industry EXPOSED! Ways to Prevent and CURE Cancer: http://www.knowledgeoftoday.org/2012...vent-cure.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Smetown Vis innlegg
La oss legalisere cannabis fordi 16-åringer ikke vet at legen har taushetsplikt og for at de er redde for å ta konsekvensene for å ha brutt loven. Lærer vi ikke små barn om at hvis man er med på leken må man tåle steken? Hvorfor skal ikke dette gjelde ungdommer som bryter loven? Jeg har selv vært stoner, og jeg la fra meg tidlig mentaliteten jeg hadde når jeg ikke aksepterte at loven var slik den var. Er man redd for å bli sett på som en kriminell knarkis så ser jeg ikke hvorfor man i det hele tatt gidder å røyke.
Vis hele sitatet...
Det er klart man ikke vil få et slikt stempel. Du er jo et godt eksempel på hvor underinformert deler av befolkningen er. Her er en artikkel om Justin Biebers støtte til tema. Er ikke noe fan av han, men på dette området må jeg være enig. I tillegg er det bra promotering av debatten. Det trengs!

PS: Han over meg med linkene satte vel også ganske greit punktum på diskusjonen, da ingen kan argumentere mot slike faktum. Hva skulle det eventuelt vært?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kanskje dette har noe med grunnen til at antallet barn med autisme bare øker og øker?
http://www.the-scientist.com/?articl...-Cannabinoids/
ArbeidsledigProletar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Kanskje dette har noe med grunnen til at antallet barn med autisme bare øker og øker?
http://www.the-scientist.com/?articl...-Cannabinoids/
Vis hele sitatet...
Nå må vi huske da, at cannanobiode systemer ikke bare blir påvirket av cannabis, selv om de deler navn.

Graf
Grafen var enorm, så får være en link istedet.

Hvis du ser på den grafen der, hvorfor er det ikke en enorm økning på starten ved syttitallet, var jo da en del bruk og misbruk da, enn rett etterpå. Selvfølgelig så har det jo jevnt over økt igjen etter det, men rett rundt "hippietiden" var jo bruken klart høyere enn på 80-tallet, ihvertfall i statene.

Her er en graf fra California:
http://www.ourstolenfuture.org/Images/graphs/2002/2002-10califautism.gif

Finner dog ikke noe kul graf over bruk av cannabis over tid fra California.
Skal ikke se bort i fra at cannabis kan være en medvirkende faktor til den enorme økningen i autismediagnoser.

Nå kan ikke jeg mye om autisme, og det finnes jo et bredt spekter av autistisme. Alt fra frådende voldsmaskiner til høytfungerende nerder. Disse skremmende statistikkene kan også være et produkt av forbedret diagostisering.
Sist endret av Batabusa; 26. april 2013 kl. 15:11.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Kanskje dette har noe med grunnen til at antallet barn med autisme bare øker og øker?
http://www.the-scientist.com/?articl...-Cannabinoids/
Vis hele sitatet...
Nei det er nok alle kjemikaliene de samme folka som forbyr cannabis putter "maten" til folk.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nå må vi huske da, at cannanobiode systemer ikke bare blir påvirket av cannabis, selv om de deler navn.

Graf
Grafen var enorm, så får være en link istedet.

Hvis du ser på den grafen der, hvorfor er det ikke en enorm økning på starten ved syttitallet, var jo da en del bruk og misbruk da, enn rett etterpå. Selvfølgelig så har det jo jevnt over økt igjen etter det, men rett rundt "hippietiden" var jo bruken klart høyere enn på 80-tallet, ihvertfall i statene.

Her er en graf fra California:
http://www.ourstolenfuture.org/Images/graphs/2002/2002-10califautism.gif

Finner dog ikke noe kul graf over bruk av cannabis over tid fra California.
Skal ikke se bort i fra at cannabis kan være en medvirkende faktor til den enorme økningen i autismediagnoser.

Nå kan ikke jeg mye om autisme, og det finnes jo et bredt spekter av autistisme. Alt fra frådende voldsmaskiner til høytfungerende nerder. Disse skremmende statistikkene kan også være et produkt av forbedret diagostisering.
Vis hele sitatet...
Den første grafen du lenket til er nok det meste grunnet bedre diagnostisering. Men den du har lagt inn som bilde, syns jeg er veldig interessant! Bl.a. legg merke til "spikes"ene rundt år 1968 og 1970. Jeg bare hinter til 68 revolusjonen, og fødselen av hippiebevegelsen. Og det virker som om, Nixons kamp mot narkotika, ga et fall i antall autimediagnoser utover 70-tallet.
Ellers


Sitat av Hassel Vis innlegg
Nei det er nok alle kjemikaliene de samme folka som forbyr cannabis putter "maten" til folk.
Vis hele sitatet...
Den kommentaren her er så dum, og viser hvor lite opplyst du er, at jeg ikke gidder å kommentere den noe videre. Enn begynn å les i naturfagboka, alt vi har i oss er kjemikaljer!
Sist endret av aluminiumfluorid; 1. mai 2013 kl. 15:51. Grunn: Utfylling
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Den kommentaren her er så dum, og viser hvor lite opplyst du er, at jeg ikke gidder å kommentere den noe videre. Enn begynn å les i naturfagboka, alt vi har i oss er kjemikaljer!
Vis hele sitatet...
Og så er det første du gjør å kommentere videre.
Ja, vi har i oss sykt mye kjemikalier. Men ikke alle disse er "naturlige", og mange av de har negative effekter på kroppen din, i en mye større grad enn (naturlige) cannabinoider.
Konserveringsmidler, e-stoffer, smakstilsetninger osv, listen er lang.

Dette er forsket på, og bevist. Og tror du ikke bruken av de stoffene har eksplodert de siste(bruker dette løst) årene? Og det kommer stadig nye. Så gå å ta deg en bolle, og les litt i naturfag boka di, du.
Sist endret av Juliaan; 1. mai 2013 kl. 16:16.
Med tanke på hvordan mammastaten bestemmer når man skal få kjøpe alkohol, hvordan kan noen klare å forestille seg at cannabis noensinne vil bli lovlig eller avkriminalisert?

Det kommer ikke til å skje. Det er et attitude problem in Norsk politikk som ligger i bunnen. Herskesyke og begjær om å kontrollere og bestemme over hvert eneste individ i samfunnet og hva de foretar seg.

De forbyr det fordi de kan. Ingen annen grunn. Om det var noen som helst form for rasjonalitet bak forbudet ville ikke alkohol vært lovlig heller.