Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 7688
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Quenched" er vel ikke direkte "utørst", "to quench one's thirst" er som "å slukke tørsten". Når man gjør det, er man ikke "slukket".
Sist endret av robhol; 2. desember 2022 kl. 21:43.
Sitat av robhol Vis innlegg
"Quenched" er vel ikke direkte "utørst", "to quench one's thirst" er som "å slukke tørsten". Når man gjør det, er man ikke "slukket".
Vis hele sitatet...
Nei, man er ikke slukket, man er utørst.
Du slukker tørsten, altså du er ikke tørst lenger.
Du slukker ikke deg selv, du hydrerer deg selv.
"Nei takk, ikke mer drikke. Jeg er forsynt." Kan brukes til både mat og drikke.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
"Nei takk, ikke mer drikke. Jeg er forsynt." Kan brukes til både mat og drikke.
Vis hele sitatet...
Ja det er en måte å si at man ikke er tørst, men det er ikke et ord for at man ikke er tørst.
Jeg synes det er en uting å bare sette u foran ord some finnes for å beskrive det motsatte
Sist endret av Absurd; 3. desember 2022 kl. 01:06.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja det er en måte å si at man ikke er tørst, men det er ikke et ord for at man ikke er tørst.
Jeg synes det er en uting å bare sette u foran ord some finnes for å beskrive det motsatte
Vis hele sitatet...
Lesket.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja det er en måte å si at man ikke er tørst, men det er ikke et ord for at man ikke er tørst.
Jeg synes det er en uting å bare sette u foran ord some finnes for å beskrive det motsatte
Vis hele sitatet...
Det motsette av tørst (eller tyrst) er utørst (eller utyrst). Ordet fanst alt i gammalnorsk (úþyrstr) og er fullgodt.

Mange skriv til Språkrådet og hevdar at vi har eit hol i ordtilfanget, men utørst er faktisk eit ord. Det er til og med ganske praktisk. Berre tenk på tyskarane og dei engelsktalande, som må ty til omstendelege uttrykk som (ich habe) keinen Durst mehr og (I am) no longer thirsty!

Danskane drikk seg ikkje lenger utørste (meir om det nedanfor), medan svenskane har ordet otörstig. Islandsk og færøysk har i prinsippet høvesvis óþyrstur og ótystur, men orda er visst lite brukte.

Mistyding
Påstanden om hol i ordtilfanget byggjer på to mistydingar: 1) at eit antonym må ha ei heilt anna form enn det ordet som er utgangspunktet, og 2) at ord på u- ikkje duger som antonym. Ord som ugift, upraktisk og usunn viser at det ikkje stemmer.


At det ikkje finst ei særskild ordrot for det motsette av tørst, er sant nok, så det finst ein liten ubalanse i ordtilfanget som er interessant nok. Både biologisk, økonomisk og kulturelt er det som kjent stor skilnad på fast og flytande føde. Kanskje ligg grunnen her, men det er vanskeleg å seia noko meir om.

Bruk
Sjølv om vi har ordet i språket, er det rett nok ikkje vanleg å bruka utørst heilt på line med mett. Det vanlegaste er å seia noko slikt som «eg e ’kje tørst (lenger)». Og dei fleste seier sikkert heller berre «då eg hadde drukke» enn «då eg var utørst» eller «då eg hadde drukke meg utørst». Skal ein ta litt i, kan ein òg sløkkja torsten. Men merk at det er torsten som er sløkt, ikkje drikkaren. I engelsk har ein tilsvarande to quench one's thirst. Vil ein vera litt eksentrisk, kan ein saktens seia at ein (eller helst torsten) er leska.

https://www.sprakradet.no/svardataba...rst-og-utorst/
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja det er en måte å si at man ikke er tørst, men det er ikke et ord for at man ikke er tørst.
Jeg synes det er en uting å bare sette u foran ord some finnes for å beskrive det motsatte
Vis hele sitatet...
Var det en u-intendert pun?

Men føler du noe spesielt når du ikke er tørst, eller er det bare fravær av følelsen tørst? Hvis sistnevnte synes jeg bare det er rart å lage et eget ord for noe som ikke har en egen kvalitet. Vi snakker om fravær av andre følelser, som "jeg er ikke sint", "han virket ikke sjalu", "hun ble ikke trist". Vi trenger ikke egne ord for det å ikke være irritert, sjalu eller trist. Det er først når det motsatte faktisk er en følelse, "hun ble ikke trist, hun ble faktisk glad!", at vi trenger et spesifikt ord for det.

Som sagt synes jeg det er annerledes med sult/mett, da mett er en egen følelse. Det går fint an å bare ikke være sulten uten å føle seg mett. Har aldri følt behov for et eget ord for det, det holder å si at man ikke er sulten.
Sist endret av *pi; 3. desember 2022 kl. 02:27.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
huff ja @JatterMed det er vell uunngåelig at det blir fler u-ord

@entropi hehe jepp var ikke utiltenkt den nei
Sist endret av Absurd; 3. desember 2022 kl. 02:29.
Sitat av Absurd Vis innlegg
huff ja @JatterMed det er vell uunngåelig at det blir fler u-ord

@entropi hehe jepp var ikke utiltenkt den nei
Vis hele sitatet...
Men hva tenker du om eksemplene mine over, da? Savner du et ord for "ikke sint" for eksempel? Eller oppleves det å ikke være tørst som en egen følelseskvalitet for deg, og ikke bare fravær av tørst?
Sist endret av *pi; 3. desember 2022 kl. 02:32.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Men hva tenker du om eksemplene mine over, da? Savner du et ord for "ikke sint" for eksempel? Eller oppleves det å ikke være tørst som en egen følelseskvalitet for deg, og ikke bare fravær av tørst?
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig og sette ord på hvordan jeg opplever det å være hydrert kontra å være dehydrert, jeg vet egentlig ikke om jeg opplever og ikke være tørst, annent en som du sier at det er et fravær av følelsen av å være tørst.
Jeg savner ikke ikke et ord for "ikke sint" og føler at det fint kommuniseres og beskrives ved å si "ikke sint" egentlig.. bare ikke si usint

Og jeg synes du slår spikeren på hodet ved å sette spørsmål om det finnes et ord for ikke sulten..
Sist endret av Absurd; 3. desember 2022 kl. 02:43.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Litt vanskelig og sette ord på hvordan jeg opplever det å være hydrert kontra å være dehydrert, jeg vet egentlig ikke om jeg opplever og ikke være tørst, annent en som du sier at det er et fravær av følelsen av å være tørst.
Jeg savner ikke ikke et ord for "ikke sint" og føler at det fint kommuniseres og beskrives ved å si "ikke sint" egentlig.. bare ikke si usint
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes vel heller ikke utørst er så naturlig å si vanligvis. Ikke tørst er derimot akkurat presis hva jeg føler når eg ikke er tørst. Null på tørsthetsskalsen. Men "å drikke seg utørst" er jo litt kjappere å si enn "å drikke til man ikke lenger er tørst"
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Man kan jo også bare si "Jeg har drukket", "Jeg har drukket meg utørst" eller "Jeg har drukket så jeg er ikke lenger tørst" er litt overdrevent. selv om det at man har drukket ikke nødvendigvis betyr at man ikke lenger er tørst, så ligger det kanskje litt i ordet drukket eller drikke at det forebygger tørsthet
Sitat av Absurd Vis innlegg
Man kan jo også bare si "Jeg har drukket", "Jeg har drukket meg utørst" eller "Jeg har drukket så jeg er ikke lenger tørst" er litt overdrevent. selv om det at man har drukket ikke nødvendigvis betyr at man ikke lenger er tørst, så ligger det kanskje litt i ordet drukket eller drikke at det forebygger tørsthet
Vis hele sitatet...
Ja i de aller fleste tilfeller ville "ikke tørst" vært mest naturlig for meg. Var bare akkurat i formuleleringen "å drikke til..." jeg ville brukt utørst tror jeg. Et nytt spesifikt ord for å ikke ha en følelse, høres derimot rart ut. Litt som å ha et ord for å ikke være kvalm, liksom. Det er ikke noe.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg savner ikke ikke et ord for "ikke sint" og føler at det fint kommuniseres og beskrives ved å si "ikke sint" egentlig..
Vis hele sitatet...
Man kan sikkert innvende at man ved å si "jeg er ikke sint" engentlig kommuniserer at man faktisk er ganske sint. Men da er vi på kommunikasjon 2.0
Sist endret av *pi; 3. desember 2022 kl. 03:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja i de aller fleste tilfeller ville "ikke tørst" vært mest naturlig for meg. Var bare akkurat i formuleleringen "å drikke til..." jeg ville brukt utørst tror jeg. Et nytt spesikt ord for å ikke ha en følelse, høres derimot rart ut. Litt som å ha et ord for å ikke være kvalm, liksom. Det er ikke noe.
Vis hele sitatet...
Sånn sett ville jeg antageligvis sagt å drikke til jeg ikke lenger er tørst. men i dagliglivet ville jeg bare si "jeg må drikke litt" eller noe i den dur.

Sitat av *pi Vis innlegg
Man kan sikkert innvende at man ved å si "jeg er ikke sint" engentlig kommuniserer at man faktisk er ganske sint. Men da er vi på kommunikasjon 2.0
Vis hele sitatet...
Ja det blir litt 3d chess
Sist endret av Absurd; 3. desember 2022 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Sånn sett ville jeg antageligvis sagt å drikke til jeg ikke lenger er tørst.
Vis hele sitatet...
"Å drikke nok" burde igrunn funke. Dette blir litt hypotetisk for meg, da jeg aldri noensinne har prøvd å drikke nok. Ifølge alle helseblogger burde jeg vært en rosin nå.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
"Å drikke nok" burde igrunn funke. Dette blir litt hypotetisk for meg, da jeg aldri noensinne har prøvd å drikke nok. Ifølge alle helseblogger burde jeg vært en rosin nå.
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg derimot er som regel super tørst selv om jeg er vel hydrert...

Tenker også at jeg vil sagt:

"Hei Absurd er du tørst?"
"Nei takk, jeg har drukket." fungerer bra for å beskrive at jeg ikke er tørst

"Nei takk, jeg er utørst" blir litt rart
Sist endret av Absurd; 3. desember 2022 kl. 03:15.
Et uttrykk som det norske folk går glipp av fra Stavanger er "annige". "Du va så sykt annige". Dets betydning strekker seg langt mer enn utålmodig. Vil vel trekke ordet over i den nevrotiske og innpåslitne versjonen av utålmodige. Meget beskrivende og treffende ord som benyttes flittig i vokabularet daglig
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Et uttrykk som det norske folk går glipp av fra Stavanger er "annige". "Du va så sykt annige". Dets betydning strekker seg langt mer enn utålmodig. Vil vel trekke ordet over i den nevrotiske og innpåslitne versjonen av utålmodige. Meget beskrivende og treffende ord som benyttes flittig i vokabularet daglig
Vis hele sitatet...
Om du bruker ordet flittig til daglig så har enten ordet mistet sin betydning eller så trenger du et nytt miljø
▼ ... mange måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Jeg har fått meg sommerjobb hvor jeg går igjennom eldre freak prosjekter å sjekker status på disse.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det er en handling som mangler et ord i både det norske og engelske språk, og jeg har kommet opp med et forslag til dette ordet.
Vis hele sitatet...
Fyll inn nedenfor er du gem.


Ordet er.......................................................... ....... Sign:....................................................... ........Dato:..................
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har fått meg sommerjobb hvor jeg går igjennom eldre freak prosjekter å sjekker status på disse.



Fyll inn nedenfor er du gem.


Ordet er.......................................................... ....... Sign:....................................................... ........Dato:..................
Vis hele sitatet...
Uhm, han sa det jo tidligere i tråden. Utørst, et ord for å ikke være tørst..
Sist endret av Expialidocious; 24. august 2023 kl. 19:27.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Uhm, han sa det jo tidligere i tråden. Utørst, et ord for å ikke være tørst..
Vis hele sitatet...
Stemmer. Men har glemt hva det var jeg hadde kommet opp med

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har fått meg sommerjobb hvor jeg går igjennom eldre freak prosjekter å sjekker status på disse.



Fyll inn nedenfor er du gem.


Ordet er.......................................................... ....... Sign:....................................................... ........Dato:..................
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at det går veldig fort i jobben din, dessuten er sommeren straks over..
Sist endret av Majao Gibensis; 24. august 2023 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Uhm, han sa det jo tidligere i tråden. Utørst, et ord for å ikke være tørst..
Vis hele sitatet...
Skjemaet ble aldri fylt ut og arkivert
Altså.. jeg klarer bare ikke å vri hodet mitt rundt tankegangen din. Det høres merkelig nok ut som du har prøvd å unngå å gjøre noe som helst forsøk på å lære/lese om denne prosessen med nye ord, jeg fant jo svaret jeg ga etter 20 sekunder googling.
For å gre ut litt: Kan du huske noen som helst gang at vi har blitt "introdusert" et nytt ord? Hvordan skulle det foregå? Statsministeren på talerstol som proklamerer det? Norsk språkråd har "kunngjøring" på tv/radio etc og skal "tvinge" oss til å bruke et nytt ord?
Har du sett noen statuer av folk som har gitt oss nye ord? Er det noen portretter av slike folk på halevingen på Norwegian flyene?
Vis hele sitatet...
Joda nye ord introduseres dann og vann. Ofte av en "ordsmed", altså en som smir ord.

Det kan være feks kreative tekstforfattere, i revysanger, skjønnlitteraturen eller i sangtekster. Noen ganger plukkes slik ord-leik opp en stund andre ganger kanskje bare i enkelte kretser eller aldersgrupper. Det kan bli slang eller mer eller ingenting.

Skulle svare for noen timer siden men så måtte jeg gjøre noe annet så nå har jeg glemt 2 av de 3 eksemplene jeg kom på i farten istad på norske sangtekster. Biblestripp tror jeg var en danseband låt eller noe sånt og da ble det ordet ofte brukt til å beskrive "glad-kristne" gla'jenter.

Men sånt dør jo fort ut. Blir litt som slang. Slang endres jo og "kule slang uttrykk" for 7 år tilbake kan bli direkte pinlige idag. Men er de veldig gamle kan de bli retro-kule.

Jo der var en til gitt. Surfe på Mjøsa. En gammel norsk låt, som noen benyttet til å beskrive det å være griserusa. Så høy at du kan surfe på flatt vann.

edit
Sist endret av _abc_; 24. august 2023 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Uhm, han sa det jo tidligere i tråden. Utørst, et ord for å ikke være tørst..
Vis hele sitatet...
Hæ? Skal man lese alle innleggene i trådene nå?

Jeg ser ofte på tråder med >50 innlegg at veldig mange ikke leser mer enn bare TS første innlegg før de kommer med et svar, uavhengig om noen har svart på spørsmålet 10 ganger allerede.

Ellers burde Makkaloo ikke bruke mer enn et par minutter å skumlese gjennom alle innleggene<3
Sist endret av IneartheDx; 24. august 2023 kl. 22:01.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hæ? Skal man lese alle innleggene i trådene nå?

Jeg ser ofte på tråder med >50 innlegg at veldig mange ikke leser mer enn bare TS første innlegg før de kommer med et svar, uavhengig om noen har svart på spørsmålet 10 ganger allerede.

Ellers burde Makkaloo ikke bruke mer enn et par minutter å skumlese gjennom alle innleggene<3
Vis hele sitatet...
Dæven LESE? Herremin hatt, du må roe ned litt nå, fikk et lite angstanfall
BRAND ∞ STRONG
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Makkaloo
Vis hele sitatet...
Faen i helvete.

Admin: La meg pliiiis skifte til Makkaloo (eller makkalaoo).
Du er flink
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skulle svare for noen timer siden men så måtte jeg gjøre noe annet så nå har jeg glemt 2 av de 3 eksemplene jeg kom på i farten istad på norske sangtekster. Biblestripp tror jeg var en danseband låt eller noe sånt og da ble det ordet ofte brukt til å beskrive "glad-kristne" gla'jenter.
Vis hele sitatet...
Tenker du på sangen "Frk. Bibelstripp" av Øystein Sunde?

Teksten er et spark til damer i artist-yrket som utgir seg for være kristne, samtidig som de går veldig utfordrende kledd; som om det er viktigere for dem at spesielt det mannlige publikum vil legge mer merke til måten damene kler seg på, enn det kristne budskap.
Vis hele sitatet...
K O I L
-
Are you thirsty ?
I am cool, thanks
-
Er du tørst ?
Eg er koil, takk
-
kanskje " Koil " er ordet for utørst
( evt varianter: Kaul, Koul, Keil )
-
Gøy å leke med og utfordre språket
Sist endret av herognå; 29. august 2023 kl. 02:44.
Jeg er tilstrekkelig vannet, takk.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Jeg er tilstrekkelig vannet, takk.
Vis hele sitatet...
Du er fuktig rett og slett? Er ikke det klamt?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du er fuktig rett og slett? Er ikke det klamt?
Vis hele sitatet...
Blir litt fuktig når du snakker sånn til meg, ja.
Apropos å være "utørst", som har blitt diskutert her, så hadde man også et annet ord på norrønt som har forsvunnet ut av språket, "drykkjaðr". Som det står i Karlamagnús saga ("sagaen om Karl den store"): "þú ert nú fullvel mettr ok drykkjaðr", mao. "tilfredsstilt på mat og drikke". Et ord vi fortsatt har i dag, som Revbatim sier ovenfor, er "lesket", men som kanskje virker litt unaturlig i dagligspråket. Tørst og sult er også noe man stiller, så tilfredsstilt er jo egentlig ganske spot on. Er man tilbøyelig til engelsk, kan man ha det ganske enkelt: "Er du tørst?/Vil du ha mer?" "Nei takk, jeg er good."

Forresten: Det slår meg at å "stille tilfreds" og "stille sin tørst" ikke er helt samme bruk av ordet, men de har samme opprinnelse, norrønt stilla, og har tett logisk forbindelse: "anbringe, plassere, få til å stå" (første betydning av "stille"), og "stilne, få til å stanse, bli stille" (andre betydning). Det samme gjelder "stanse", som i bunn og grunn betyr "slutte å bevege seg og begynne å stå". Anyway.

Sitat av *pi Vis innlegg

Sitat av warmkorv Vis innlegg
Utørst heter jo kølse. Også fordi da har man et ord som rimer på pølse.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om, vi har jo mølse!

Men det sikkert enklere å overtale folk til å ta i bruk et nytt ord enn å få dem til å spise mølse.
Vis hele sitatet...
"Vølse" er noe med dype kulturhistoriske og kultiske røtter i vårt land.
Sist endret av exocytose; 2. september 2023 kl. 13:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig " koyl " er ordet for utørst
ved nærmere ettertanke, med
visse lokale vokalvarianter ..
-
Er du tørst ( tyst her i vest : )
Eg e koyl , takk so bjyr ..
-
alt ettersom bustad å dialekter
Sist endret av herognå; 6. september 2023 kl. 21:17.