Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1167
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
God aften. For noen år siden tok jeg en psykologisk undersøkelse i forbindelse med søknad om uføretrygd. I undersøkelsen kom det frem at jeg har Asperger og sannsynligvis ADD.
ADD-diagnosen er ikke bekreftet, de sa bare at det er sannsynlig at jeg har det.
Når jeg bruker speed så blir jeg jo "speeda", akkurat som de fleste andre. Får masse energi, stuker, fikler med ting og får ikke sove. Har en kompis som har ADHD, han blir rolig av speed. ADD og ADHD er vel omtrent det samme, bare at man ikke er hyperaktiv med ADD. Med speed så mener jeg amfetamin og amfetamin-preparater som Ritalin og Concerta.
De med ADD og ADHD blir vel rolige av speed? Eller er det kun de med ADHD som blir rolige?

Hvis det samme gjelder med ADD og amfetamin, så kan jeg vel bare avkrefte den diagnosen?
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hmm lurt en del på det samme faktisk, jeg har en kompis jeg speedet med som har ADHD, han har tatovert AD/HD som AC/DC logo på armen faktisk haha.
Men jeg mener at jeg ikke har ADHD eller ADD, og vi begge blir super chille på speed.

Jeg har kjent meg igjen i ting han har sagt om sensitiv hud som liten, noe som er vanlig med folk med denne diagnosen. Måtte klippe lappene på boxerene hele tiden, sømmene på sokkene var ille liksom, og jeg hadde mye mer rage før.

Men det er ikke sånn nå lenger og jeg mener fortatt at jeg ikke har ADHD/ADD, men jeg blir fortsatt "rolig" på speed/stimulanter. Men ikke roligere enn jeg er til vanlig.
Jeg tror at en person med ADHD/ADD har samme effekt som en uten. Det eneste tillegget for en med ADHD/ADD er at de blir fri mye av symptomene ADHD bringer med seg. Det vil gjøre at de føler seg mer avslappen grunnet mer fokus. Dette med tanke på medisinske doser. Uansett ADHD eller ikke så blir man speeda på «samme måte». Noen føler seg sånn, noen annerledes uavhengig om de har ADHD.

Jeg har ADD selv og har brukt alle typer medikamenter som forskrevet, i tillegg har jeg brukt speed og medikamentene til å ruse meg.
Sist endret av Bloodyhand; 29. november 2022 kl. 17:44. Grunn: Lettere å forstå
Det er ikke en indikasjon hvordan man reagerer på amfetamin.
Froskhæren i anmarsj
FroskmannRandy's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
God aften. For noen år siden tok jeg en psykologisk undersøkelse i forbindelse med søknad om uføretrygd. I undersøkelsen kom det frem at jeg har Asperger og sannsynligvis ADD.
ADD-diagnosen er ikke bekreftet, de sa bare at det er sannsynlig at jeg har det.
Når jeg bruker speed så blir jeg jo "speeda", akkurat som de fleste andre. Får masse energi, stuker, fikler med ting og får ikke sove. Har en kompis som har ADHD, han blir rolig av speed. ADD og ADHD er vel omtrent det samme, bare at man ikke er hyperaktiv med ADD. Med speed så mener jeg amfetamin og amfetamin-preparater som Ritalin og Concerta.
De med ADD og ADHD blir vel rolige av speed? Eller er det kun de med ADHD som blir rolige?

Hvis det samme gjelder med ADD og amfetamin, så kan jeg vel bare avkrefte den diagnosen?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det avhenger av dosen. Når jeg tar mindre en 30mg blir jeg bare lett i stand til å fokusere på musikk i lange perioder, og klarer å sitte stille i mer enn 5 minuter i strekk. Over 30mg og jeg blir obsessionert med musikk og klarer ikke å slutte.

Jeg tror det er fordi amfetamin hjelper med ubehaget i armene og benene mine, kanskje har du ADHD uoppmersom type? https://www.adhdnorge.no/artikkel/ad...ppmerksom-type
Det kommer an på dosen, gi nok speed til en med ADHD så blir ofte symptomene værre. Jeg har kompis med ADD som blir roligere av medisinen sin men hvordan du reagerer på amfetaminpreparater er ikke det samme som at du har ADD/ADHD selv om du blir rolig. De fleste uten ADHD har jeg inntrykk av blir roligere av den medisinen så lenge den ikke misbruker/overdoseres.
Jeg blir ganske slått ut av ritalin f. eks og må legge meg nedpå om jeg har tatt typ 20-30mg og kan sovne som en stein.
Sist endret av NokErNok; 29. november 2022 kl. 21:17.
Hvordan man reagerer på stimulanter avgjør ikke om man har ADHD eller ikke. Og folk med ADHD reagerer også ulikt på det. Man kan bli påtent og speeda av stimulanter selv om man har ADHD, noe er doserelatert såklart. Jeg blir rolig av 70mg Aduvanz, og gira av 140mg. Ritalin gjør meg ikke rolig uansett dose. Jeg har ADHD, synes ikke så godt utenpå hos meg, er ikke så veldig rastløs. Men feks Motivasjon, impulsivitet, angst og at jeg blir distrahert lett er ofte til stede og blir mye, mye bedre med rett dose Aduvanz.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
God aften. For noen år siden tok jeg en psykologisk undersøkelse i forbindelse med søknad om uføretrygd. I undersøkelsen kom det frem at jeg har Asperger og sannsynligvis ADD.
ADD-diagnosen er ikke bekreftet, de sa bare at det er sannsynlig at jeg har det.
Når jeg bruker speed så blir jeg jo "speeda", akkurat som de fleste andre. Får masse energi, stuker, fikler med ting og får ikke sove. Har en kompis som har ADHD, han blir rolig av speed. ADD og ADHD er vel omtrent det samme, bare at man ikke er hyperaktiv med ADD. Med speed så mener jeg amfetamin og amfetamin-preparater som Ritalin og Concerta.
De med ADD og ADHD blir vel rolige av speed? Eller er det kun de med ADHD som blir rolige?

Hvis det samme gjelder med ADD og amfetamin, så kan jeg vel bare avkrefte den diagnosen?
Vis hele sitatet...
Det er jaggu en seiglivet myte at ADHDere reagerer annerledes på sentralstimulerende enn andre. Det er jo en grunn til at folk uten ADHD bruker det som studydrugs, det er ikke for stuke og fikle.

Det varierer hvilken hjelp folk med ADHD har av ulike medikamenter. De fleste vil ha positiv effekt av i alle fall ett av de ulike alternativene, men noen får ikke effekt av noen, eller de får for mange bivirkninger til at det er verdt det. De har fortsatt ADHD. De det funker for vil også få en paradoksal forverring av symptomer hvis de tar for høy dose.