Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: TV Kalibrering verdt pengene?
Ja 3 9,09%
Nei 30 90,91%
Stemmegivere: 33. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  10 6318
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Skal nå kjøpe ny TV etter mange år med den gamle. Har endt opp med at det blir en LG C2 65".

Når jeg snakka med typen i butikken nevnte han dette "Calman 4K Premium HDR & SDR Bildekalibrering"-greiene de selger for 1699kr ekstra nå man kjøper TV.

Blir veldig usikker på om dette er noe det er verdt å bruke penger på, eller om det bare blir bortkasta?

Noen som har meninger om dette?
Bortkasta, skal kun tjene penger på deg. Sett så mange ganger dette har blitt tatt opp i media der det kommer frem at de ikke gjør noen jobb i det heletatt. Still inn Tv selv etter dine preferanser.
Du vil også finne settings på nett om du bruker Google, der de har brukt proft kalibreringsutstyr.
Butikken vet ikke hvordan tv'n og fargene vil fungere hjemme hos deg. Juster det heller selv, med mindre du er veldig kresen eller har 11 tommeltotter.
Dette er for entusiaster.

Se på det som en som kalibrerer hjemmekinoanlegg. Han hadde kalibrert TV.

Bortkastet for TVn i stuen.

Har du to skjermer ved siden av, helt i mørket. Så hadde du sett forskjellen.
Sist endret av Naturgrønn; 17. oktober 2022 kl. 23:48.
Dette fiksa du fint frå godstolen heime. Bruk desse instilligane frå RTINGS som utgangspunkt, og gjer ev. personlege tilpassingar.

Grattis med fin fin TV forresten
Scaaaaaam
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Scaaaaaam
Vis hele sitatet...
Nei. De er så vidt jeg vet markedsledende innen monitorkalibrering og leverer professionelt utstyr i langt høyere prisklasser enn dette. Totalt unødvendig for TV-en i stua skal jeg være den første til å si meg enig i, men en scam er det ikke. Utstyret gjør nøyaktig det produktbeskrivelsen sier at den skal gjøre.

At entusiaster er villig til å betale overpris for den siste 0,1% er jo ikke noe nytt.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Nei. De er så vidt jeg vet markedsledende innen monitorkalibrering og leverer professionelt utstyr i langt høyere prisklasser enn dette. Totalt unødvendig for TV-en i stua skal jeg være den første til å si meg enig i, men en scam er det ikke. Utstyret gjør nøyaktig det produktbeskrivelsen sier at den skal gjøre.

At entusiaster er villig til å betale overpris for den siste 0,1% er jo ikke noe nytt.
Vis hele sitatet...
Riktig. Har jobbet tidligere i butikk hvor dem tilbyr dette. Dette er for folk som virkelig vil ha det ypperste. Det er forskjell, men den er minimal og vil nok ikke gjøre opplevelsen til noe som helst forskjellige med mindre du er karen som ikke klarer sitte stille om du vet det du har kan være bedre.

En annen ting er også at det faktisk STOR forskjell på resultatet om fyren du snakker med er erfaren og har gjort dette mye, enn om han er ny og uerfaren.
Sist endret av Emilher1; 18. oktober 2022 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke verdt det, siden forholdene der tv’n skal stå er helt annerledes og vil derfor kreve andre innstillinger enn der den eventuelt ville blitt kalibrert. Skal du ha den kalibrert er det bedre å bestille dette selv, så kan det gjøres der den skal stå, er en drøss med folk som reiser rundt og gjør dette.
Sist endret av Vasken; 18. oktober 2022 kl. 16:56.
Finn noen innstillinger på nettet å still inn etter de.
Det er lett å se seg blind hvis man skrur på måfå og plutselig syns du bildet ser bra ut mens folk som kommer
steiler når de ser tv n
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Ikke verdt det, siden forholdene der tv’n skal stå er helt annerledes og vil derfor kreve andre innstillinger enn der den eventuelt ville blitt kalibrert. Skal du ha den kalibrert er det bedre å bestille dette selv, så kan det gjøres der den skal stå, er en drøss med folk som reiser rundt og gjør dette.
Vis hele sitatet...
Hvor stor er egentlig denne forskjellen for en forbruker?
Om tven ikke kalibreres på stedet den skal stå.

TS: Alle TVer bør kalibreres, men du kan gjøre mye selv uten å behøve spesialkompetanse eller dyre verktøy.

Det finnes guider for de fleste tv modeller som gjør grovarbeidet, også finjusterer du selv.
Det er ikke alle som har like preferanser på tv bildet.

Jeg har en Philips 4k tv og jeg vil påstå at bildet er opp mot dobbelt så bra med manuelle innstillinger enn de innebygde.