Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1550
Etter å ha forsøkt DPS et par ganger uten hell fikk jeg endelig henvisning til en privat behandler. Jeg trodde jeg hadde vært veldig heldig for en gangs skyld, som faktisk har sluppet til hos en behandler som virker dyktig med utrolig mye kunnskap. Det tok noen måneder med venting før jeg endelig hadde første time nylig, og førsteinntrykket virka veldig bra. Det jeg derimot stusser på er ventetid på neste time. Jeg hadde selvsagt ikke sovet nok natten før den første timen, og har tydeligvis ikke helt fått med meg detaljene da neste time ble satt opp. Jeg fikk med meg en bunte med ark som skulle fylles ut, og noen av de skal fylles ut jevnlig over litt tid. Derfor var det ønskelig å vente litt før neste time. Jeg var som sagt litt distré da timen ble satt opp, og trodde det var snakk om én måned. Bare det føltes litt lenge ut, men der og da tenkte jeg at det sikkert går greit. Det var først da jeg kom hjem og så nærmere på innkallingen at det gikk opp for meg at neste time ikke er før om to måneder.

Er det normalt at man blir bedt om å vente så lenge? Kan behandleren ha fått inntrykk av at jeg ikke hadde behov for noe mer i mellomtiden og derfor venter så lenge? Jeg hadde gjerne trodd man slapp slike ventetider når man først var blitt tatt inn i det private. Jeg kjenner jeg er redd for at det kan bli lenge å vente, spesielt når det virker som om ting går feil vei etter en litt bedre periode. Jeg føler meg også teit som kjenner på et behov for oppfølgning, og ideelt sett føler jeg jo at jeg bare burde klare meg selv, men så er det jo ikke der jeg er da. Jeg hadde en fastlege som alltid sa at jeg aldri måtte gå alene med tunge tanker i dårlige perioder, men så ble jeg flytta til en annen lege, og nå har jeg ingen andre konkrete steder å henvende meg.
Jeg har venta over 1 år på 3 henvisninger til privat og bare 1 har svart og der ble jeg avvist.. Du er heldig, bare fortsett selv om det er venting.
Lang ventetid er helt vanlig i psykiatrien i Norge dessverre. Det er mulig ventetiden vanligvis er kortere hos privatpraktiserende psykologer. Har ikke opplevd så lang ventetid mellom timene hos (privat) psykolog, men mulig det er annerledes når man går til psykiater. Det er nok en grunn til at du ikke har neste time før om to måneder, psykiateren har nok ikke kapasitet og nok av pasienter å behandle. Du kan eventuelt si ifra om at du kan komme til ledig time på kort varsel om det skulle dukke opp en ledig time?

Du er ikke teit som ønsker oppfølging. Helt rimelig at du ønsker tett oppfølging og kort ventetid mellom timene. Jeg ser for meg at en lege/psykiater kommer enda mer til kort enn en psykolog vil gjøre. Finnes der ikke andre tilbud i kommunen din hvor du kan få samtale med for eksempel en sosionom, miljøarbeider eller psykiatrisk sykepleier? Snakk med psykiateren om alternativer og muligheter.
Jeg tipper du vil få mer regelmessig oppfølging etter neste time, typ hver 14 dag eller noe. Mest sannsynlig var dette bare en begynnelse på en kartlegging, som du sa så fikk du med deg papirer som skal fylles ut. Men jeg synes jo du kunne fått litt mer informasjon om gangen i det.

Du får spørre neste gang du er der hvor ofte du kan komme.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har venta over 1 år på 3 henvisninger til privat og bare 1 har svart og der ble jeg avvist.. Du er heldig, bare fortsett selv om det er venting.
Vis hele sitatet...
Skal absolutt ikke droppe det. Var så vidt det ordna seg med noe som ikke var stappfullt. Alle andre i byen har så lange ventelister at de ikke kan ta flere på lista engang.

Sitat av Medusa Vis innlegg
Lang ventetid er helt vanlig i psykiatrien i Norge dessverre. Det er mulig ventetiden vanligvis er kortere hos privatpraktiserende psykologer. Har ikke opplevd så lang ventetid mellom timene hos (privat) psykolog, men mulig det er annerledes når man går til psykiater. Det er nok en grunn til at du ikke har neste time før om to måneder, psykiateren har nok ikke kapasitet og nok av pasienter å behandle. Du kan eventuelt si ifra om at du kan komme til ledig time på kort varsel om det skulle dukke opp en ledig time?

Du er ikke teit som ønsker oppfølging. Helt rimelig at du ønsker tett oppfølging og kort ventetid mellom timene. Jeg ser for meg at en lege/psykiater kommer enda mer til kort enn en psykolog vil gjøre. Finnes der ikke andre tilbud i kommunen din hvor du kan få samtale med for eksempel en sosionom, miljøarbeider eller psykiatrisk sykepleier? Snakk med psykiateren om alternativer og muligheter.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig denne legen/psykiateren er svært dyktig innenfor feltet, selv om det generelt sett kanskje ikke er de man får best hjelp av? Veldig mye imponerende å lese om personen i hvert fall, men det viktigste er vel hvordan det fungerer i praksis. Jeg tror altså ikke jeg har kommet til feil sted, det var bare den ekstra ventetiden som satte meg ut litt.

Sitat av Junkhead Vis innlegg
Jeg tipper du vil få mer regelmessig oppfølging etter neste time, typ hver 14 dag eller noe. Mest sannsynlig var dette bare en begynnelse på en kartlegging, som du sa så fikk du med deg papirer som skal fylles ut. Men jeg synes jo du kunne fått litt mer informasjon om gangen i det.

Du får spørre neste gang du er der hvor ofte du kan komme.
Vis hele sitatet...
Jeg ser definitivt nytten, og regner med at det ikke er snakk om å ha timer annenhver måned etter denne oppstarten, så jeg tror du er inne på noe her. Jeg angrer bare på at jeg ikke spurte litt mer i dag, men jeg kan jo sikkert ringe de om jeg kjenner at det blir tungt.
Sitat av asifasifasif Vis innlegg
Jeg tror egentlig denne legen/psykiateren er svært dyktig innenfor feltet, selv om det generelt sett kanskje ikke er de man får best hjelp av? Veldig mye imponerende å lese om personen i hvert fall, men det viktigste er vel hvordan det fungerer i praksis. Jeg tror altså ikke jeg har kommet til feil sted, det var bare den ekstra ventetiden som satte meg ut litt.
.
Vis hele sitatet...
Kan vel være derfor det er ekstra ventetid også. Mulig ventetiden blir kortere etter hvert som en annen her sier. Snakk med psykiateren om det neste time.
Det er vanlig at det tar tid mellom inntakssamtale og kartlegging og til behandlingstimene begynner
Er veldig vanlig å ikke få med seg all informasjon første gangen, noe som skaper stress, og dette er plassen du var på veldig klar over. Ring sekretæren og legg frem problemstillingen din på en høflig måte, og du vil få beskjed om at dette var en form for utredning du har vært på i første runde, du vil også få beskjed om at avstanden mellom hver time fremover når dere er klare med utredningen vil variere etter hva du og psykologen blir enige om…

Dette spørsmålet har sekretæren svart på veldig mange ganger før, og vil svare på det veldig mange ganger til før hen pensjonerer seg..

Flott at du fikk plass, og masse lykke til ��✌️
Sitat av FeilFreak Vis innlegg
Er veldig vanlig å ikke få med seg all informasjon første gangen, noe som skaper stress, og dette er plassen du var på veldig klar over. Ring sekretæren og legg frem problemstillingen din på en høflig måte, og du vil få beskjed om at dette var en form for utredning du har vært på i første runde, du vil også få beskjed om at avstanden mellom hver time fremover når dere er klare med utredningen vil variere etter hva du og psykologen blir enige om…

Dette spørsmålet har sekretæren svart på veldig mange ganger før, og vil svare på det veldig mange ganger til før hen pensjonerer seg..

Flott at du fikk plass, og masse lykke til ��✌️
Vis hele sitatet...
Oppmuntrende kommentar Lett for å tenke at sin egen situasjon er veldig unik, men som du sier så er det sikkert helt typiske spørsmål de får hele tiden. De statlige tjenestene jeg har vært borti her har en tendens til å få tak i sekretærer som virkelig ikke kan trives med telefonansvar, så jeg tenker automatisk at å ta en telefon bare blir stress, men det er vel en viss sjanse for at slike ting er litt bedre hos en privat klinikk. Jeg tar en telefon til de