Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 13869
I dag er det julaften, jeg er på jobb, og har ei som er jehovas vitne sammen med meg på jobben.
jeg tør faktisk ikke spørre henne om hva hun skal gjøre i dag, så derfor spør jeg de av dere som er med i jehovas vitner, hva gjør dere egentlig i dag?
Hun kommer selvfølgelig for å forføre deg.

Trosser sin familie, og sin tro, i håp om sperre deg inne på kontoret;
Spe deg med bibelske lyrikker. Forlokke deg med hypnotiske øynene.
Hun nærmer seg, beveger seg med myke sensuelle bevegelser som treffer alle følsene i kroppen din.

Hun mister grepet, river av seg klærne, og hopper dyrisk over deg med sterke lår som presser mot dine.
For og avslutte med et realt, velplassert slag mellom øyeeplene *VÅKN OPP*
Ikke sitte å dagdrømme på jobben!

Eller så kan det hende at jahovas vitner tar avstand fra å feire jul, fødselsdager og flere andre skikker som de anser for å være av en opprinnelse som gjør at de er i strid med bibelske prinsipper.

Hva de gjør aner jeg ingenting om.
Sist endret av pfiction; 24. desember 2008 kl. 09:54.
Nei, Jehovas vitner feirer ikke jul, så hva annet de finner på kan man jo lure på...
Mange vitner drar til det oh hellige landet Syden i julen. De slipper vel neppe unna julen der nede, men sikkert hyggeligere med familieferie enn å sitte hjemme med juletegnefilmer på TV hvis man først har fri.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Mange vitner drar til det oh hellige landet Syden i julen.
Vis hele sitatet...
OT: Landet Syden? Hvor er det ?

Men ellers så tror jeg farmor er med i Jehovas vitner, og hun er her nå for å feire jul med oss.
Sånn offisielt feirer jo ikke Jehovas Vitner jul, så det er mel mer eller mindre en vanlig dag for dem. Men med alt jule-styret i media og butikkbransjen, er det vel vanskelig å ikke rive seg litt med. De spiser vel kanskje en god middag med familien?
En stor del av min slekt er Jehovas vitner.
De de pleier å gjøre på julafta er å dagen helt med ro, spise god mat og kanskje til og med et glass
vin før de legger seg.

Det er ikke så mye annerledes en meg og deg, forutenom pakker og de tradisjonsrike filmene på nrk1
Det spørs hvor vikitg religionen er for dem.

Mange i familien min er Jehovas Vitner. Før fikk jeg returnert alle julegavene jeg sendte, men nå har de faktisk et juletre og feirer julen sammen med oss.

Det som egentlig er litt trist er at du JOBBER på julaften. Skal du ikke se på dårlig dubbet tjekkisk film fra 70tallet?
Du tjener sikkert flesk håper jeg ?
Sist endret av plohg; 24. desember 2008 kl. 12:21.
Greia er at man går egentlig ikke glipp av så mye ved å jobbe på dagtid i dag. Dårlige filmer fins det nok av, mens penger har en tendens til å være mangelvare nå i jula
Sitat av plohg Vis innlegg
Det spørs hvor vikitg religionen er for dem.

Mange i familien min er Jehovas Vitner. Før fikk jeg returnert alle julegavene jeg sendte, men nå har de faktisk et juletre og feirer julen sammen med oss.

Det som egentlig er litt trist er at du JOBBER på julaften. Skal du ikke se på dårlig dubbet tjekkisk film fra 70tallet?
Du tjener sikkert flesk håper jeg ?
Vis hele sitatet...
Julaften er ingen helligdag, og man får derfor heller ingen lovpålagte ekstra goder gjennom å jobbe på denne dagen.
Julaften er vel heligdag etter 12 ?
Jeg var forresten på jobb fra 7 til 11 dag.
Sist endret av ju-dazz; 24. desember 2008 kl. 13:17.
Sitat av ju-dazz Vis innlegg
Julaften er vel heligdag etter 12 ?
Jeg var forresten på jobb fra 7 til 11 dag.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok sånn ca. Ifølge HSH så slutter ordinær arbeidsdag kl 1315. Og selv om man f.eks bare jobber 0800-1315 så skal man ha betalt for åtte timer hvis det er dette man normalt jobber. Det samme gjelder nyttårsaften.

Selv skulle jeg også hatt halv arbeidsdag i dag, men jeg har avspasert siden jeg har jobbet en god del overtid tidligere i måneden.
Sjefen min er med i Jehovas vitner. Han har dratt til danmark på ferie

Tingen med Jehovas vitner er også at de egentlig ikke skal snakk om dette på jobb. Husker jeg hadde dem på døra og spørte om de kjente sjefen min. Jada, de gjorde det. Men det var rart at jeg visste dette, da de egentlig ikke skal snakke om slikt på jobb.

Haha, Jehovas vitner er bare tull
Varierer vell sterkt hva Jehovas Vitner gjør på juleaften.
Kan tenke meg at det kommer ann på hvor seriøs man er, du blir ikke kristen av og vere medlem av statskirken, for og si det slik.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Med tanke på at over 80% av befolkningen per januar 2007 var medlem av statskirken mot 15 000 i Jehovas Vitner (usikker kilde) er det en noe drøy sammenligning.
Sitat av plohg Vis innlegg
Det spørs hvor vikitg religionen er for dem.

Mange i familien min er Jehovas Vitner. Før fikk jeg returnert alle julegavene jeg sendte, men nå har de faktisk et juletre og feirer julen sammen med oss.

Det som egentlig er litt trist er at du JOBBER på julaften. Skal du ikke se på dårlig dubbet tjekkisk film fra 70tallet?
Du tjener sikkert flesk håper jeg ?
Vis hele sitatet...
Dubbet og Dubbet Det han rare mannen vi ikke ser sier, kunne liksågodt stått bak på den like dårlige videoen
så er det ikke alle som feirer julen kristent vis men bruker anledningen til og gi gaver. familien min er ikke kristen men vi feirer jul med middag og pakker.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
så er det ikke alle som feirer julen kristent vis men bruker anledningen til og gi gaver. familien min er ikke kristen men vi feirer jul med middag og pakker.
Vis hele sitatet...
Jepp, men å feire jul og gi gaver er normalt blant ikke-kristne også da=)
juletradisjoner
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jehovas vitner feirer ikke jul pga at dagen jesus døde var i virkeligheten på våren(husker ikke eksakt dato men)da de feirer minnehøytiden og ikke 24.desember noe som er bevist.Men kirken osv vil avlike vell ta vare på den gamle tradisjonen med jula og feirer hans død for meskeheten da.

Sitat av Pippole Vis innlegg
Sjefen min er med i Jehovas vitner. Han har dratt til danmark på ferie

Tingen med Jehovas vitner er også at de egentlig ikke skal snakk om dette på jobb. Husker jeg hadde dem på døra og spørte om de kjente sjefen min. Jada, de gjorde det. Men det var rart at jeg visste dette, da de egentlig ikke skal snakke om slikt på jobb.

Haha, Jehovas vitner er bare tull
Vis hele sitatet...
Er ingen bestem regel om at dem ikke kan snakke om sin relgion på jobben.
Og det at dem går og forkynner fra dør til dør er heller ingen jobb dem gjør hvis du tror det det er noe dem gjør helt frivillig slik som jesus og disiplene også forkynte sin relgion i sin tid.

Neste gang du møter sjefen din kan du jo ta en prat med han om hva Jehovas vitner egentlig tror på noe jeg helt sikkert tror han hadde blitt glad for og svare på =) føre du sier at dem bare er tull hehe
Sist endret av wowfreaken; 8. januar 2009 kl. 07:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
wowfreaken: går utifra at det er fødsel du mener

Har en kamerat som er jehovas vitner,, jeg fant det ut the hadr way, da jeg en gang hadde pokerkveld hjemme hos meg, så spurte jeg han om han gledet seg til jul, og han svarte at han ikke feira jul,,, da spurte jeg med en meget spydig tone, "er du jehovas vitner eller?"
han tok det fint, og forklarte at han var vant til å ikke feire jul, så han dreit i det,, og han fikk ellers så mye dyre gaver av foreldra resten av året, så en dag med masse annet dritt behøvde han ikke.
han gikk ikke på sånne møter og sånn, men holdt "troen" av respekt for foreldra.. men han var ikke sånn skinhellig fyr,, drakk og banna som ungdom ellers.

Hadde en kamerat da jeg var liten som også var Jehovas vitner,, da jeg inviterte han til bursdagen min sa mora hans at dem aldri ga gaver til andre, men jeg kunne komme på bursdagen hans, og gi han en liten ting.
Sitat av kenny Vis innlegg
Hadde en kamerat da jeg var liten som også var Jehovas vitner,, da jeg inviterte han til bursdagen min sa mora hans at dem aldri ga gaver til andre, men jeg kunne komme på bursdagen hans, og gi han en liten ting.
Vis hele sitatet...
De gidder ikke gi bort gaver, men tar dem gjerne i mot?

What? Litt omvendt av de mer vanlige religioners budskap i grunn..
Sitat av Semjuel Vis innlegg
De gidder ikke gi bort gaver, men tar dem gjerne i mot?

What? Litt omvendt av de mer vanlige religioners budskap i grunn..
Vis hele sitatet...
Vel, var sånn jeg forstod det.
men jeg dro aldri i det selskapet der så jeg vet ikke med sikkerhet hvordan det funka. husker bare jeg syntes synd på han kameraten min,, han var vel rundt 5-6 som meg, og han måtte være med på alle de møtene de hadde og sånn.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
På jula chiller vi... Punktum.
det du sier kenny, er merkelig. Siden vi ikke feirer bursdager i det heletat, så var det i såfal veldig merkelig av hun mora til kameraten din å si det hun sa xD
Vet av noen vitner som drar på hyttetur sammen i juletider. Det virker som om det stort sett er kos og god mat, og det er jo fint.

offt:
Hei Masclet.
Kan du, som Vitne, forklare meg hvor i bibelen det står at vi skal ta avstand fra feiringer av f.eks. bursdager?
Eller er dette noe folk innen JV har kommet fram til selv?
Det er det at gud har sakt at man skal tilbe ham, og ikke andre.
Jesus vil heller ikke bli tilbedt på noen måte, og derfor blir jula litt drøy. Men alikevel ble ikke jesus født på jula.
Bursdager blir det samme, bare med andre personer.
Veldig kort forklart men..

Men ellers både gir vi, og tar imot gaver
Wow , det der hørtes faktisk ganske smart ut! Jeg som selv ikke er religiøs, heller imot religioner. Det var vell det smarteste jeg har hørt om noen grein innenfor kristendommen(hvis det er det da?).
Respekten min steg betydelig for vitener bare utfra din post Masclet, takk skal du ha
Nei ikke i det heletatt når de er akkurat slik som muslimene (og en hele haug til av religiøse) og tror det er kun dem selv som kommer til himmelen. De setter seg selv som mer verdt enn alle andre mennesker, bare de sier det ikke rett ut!
Sist endret av Inspecta_Deck; 23. mars 2009 kl. 16:22.
Synes personlig at denne tråden har vert utrolig negativ mot Jehovas Vitner, må bare si at jeg personlig er et av Jehovas Vitner. Hvis det er noe dere lurer på så er det bare å spørre, er ikke vits å komme med teorier og sånnt
Okey niikoo:
Beklager, men har ikke noe til overs for mennesker som ser ned på og dømmer meg til helvette fordi jeg ikke har den samme troen som dem selv. Stemmer ikke dette? Er det ikke kun vitnene som kommer til himmelen?

Og hvorfor går "dere" fra dør til dør for å misjonere? Kan dere ikke holde dere for dere selv og la de som ønsker mer informasjon ta kontakt med dere? Jeg liker lite å få de damene på døra flere ganger i året hvor de gir meg brosjyrer om både hvordan jeg skal leve og oppføre meg. At dere "kaster ut" familiemedlemmer som ikke tror lenger. Synes jeg rett og slett er motbydelig, hvordan kan man behandle sin egen familie slik?

Hvorfor sier gud at man skal tilbe ham og ingen andre egentlig?
144 000 vitner kommer til himmelen.
Resten skal leve videre på jorda. Helt greit for meg da xD

Ingen har dømmt deg til helvete heller. Bare gud som kan dømme andre, så jeg kan ikke se hva han dømmer om andre.

Går fra dør til dør og tilbyr gratis literatur. og den literaturen er jo bare gode nyheter da, og ikke bare streng veivisning

Man tilber gud, fordi han er en kjærlig gud. Man setter jo selvfølgelig pris på allt han har gjort.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Okey niikoo:
Beklager, men har ikke noe til overs for mennesker som ser ned på og dømmer meg til helvette fordi jeg ikke har den samme troen som dem selv. Stemmer ikke dette? Er det ikke kun vitnene som kommer til himmelen?

Og hvorfor går "dere" fra dør til dør for å misjonere? Kan dere ikke holde dere for dere selv og la de som ønsker mer informasjon ta kontakt med dere? Jeg liker lite å få de damene på døra flere ganger i året hvor de gir meg brosjyrer om både hvordan jeg skal leve og oppføre meg. At dere "kaster ut" familiemedlemmer som ikke tror lenger. Synes jeg rett og slett er motbydelig, hvordan kan man behandle sin egen familie slik?

Hvorfor sier gud at man skal tilbe ham og ingen andre egentlig?
Vis hele sitatet...
Skal prøve å svare så godt jeg kan på spørsmålene dine Vil ta med skrifssteder fra bibelen, for å vise at dette er ikke noe som vi har funnet på, men at det faktisk er skrevet i Bibelen.

1: Hvorfor vi forkynner:


Jesus ga sine disipler befaling om å forkynne, om å lære folk Gud å kjenne

[Matteus 24:14] Dette gode budskap om riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle nasjonene; og så skal enden komme.

[Matteus 28:19,20](19)Gå derfor og gjør disipler av mennesker av alle nasjonene, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn (20) og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil avslutningen på tingenes ordning.

De publikasjonene vi utgir er en hjelp til å tilegne deg nøyaktig kunnskap til det som står i Bibelen, og kan være et hjelpemiddel for deg å nærme deg Jehova Gud.

2: "Kaster ut familiemedlemmer"

Du har kansje misforstått litt mellom dette og eksklusjon. Hvis en i menigheten har gjort en alvorlig synd, straffes dette med eksklusjon. Jesus gav oss befalingen som vi finner i [1 Korinterne 5:11] Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske. 

Blant de overtredelsene som kan føre til eksklusjon av den kristne menighet, er utukt, ekteskapsbrudd, homoseksuelle handlinger, griskhet, utpressing, tyveri, løgn, drukkenskap, spott, spiritisme, mord, avgudsdyrkelse, frafall og det å forårsake splittelse i menigheten.

[1 Korinter 5:9-13] (9) I mitt brev skrev jeg at dere skulle slutte med å omgås utuktige; (10) jeg mente ikke helt og holdent de utuktige i denne verden eller de griske og utpressere eller avgudsdyrkere. Da måtte dere jo gå ut av verden. (11) Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske. (12) For hva har jeg med å dømme dem som er utenfor? Dømmer ikke dere dem som er innenfor, (13) mens Gud dømmer dem som er utenfor? «Fjern den onde mannen fra DERES midte.»

[Titus 1:9] Et menneske som fremmer en sekt, skal du avvise etter en første og en annen formaning, 11 da du vet at et slikt menneske er blitt vendt bort fra veien og synder, dømt av seg selv.

Dette gjelder ikke på samme måte innenfor familien, familiemedlemmer blir ikke kastet ut. Men de kan ikke delta i familiens gjøremål i forbindelse med bibelstudium, o.l.

Ekskluderte kan også komme tilbake til menigheten hvis de angrer.

3: Hvorfor vi bare skal tilbe Gud og ingen andre


Fordi han fortener å bli tjent, han har skapt oss og har gitt oss livet [1 Mosebok 1]

Han er den eneste Gud, det finnes ingen annen gud utenom ham.

Han er kjærlig og rettferdig [Joh 4:8]

Det er ikke en navnløs Gud, han har navnet Jehova [JHWH, http://no.wikipedia.org/wiki/JHVH]

Han er Gud i kraft av sin skapergjerning. [1Mo 1: 1; Åp 4: 11] Den sanne Gud er virkelig [Joh 7: 28], han er en person [Apg 3: 19; He 9: 24] og ikke en livløs naturlov som virker uavhengig av en levende lovgiver. Han er ikke en blind kraft som frambringer noe gjennom en serie av tilfeldigheter.

Han er universets suverene overherre, den evige konge. [Salme 67:20] 20 Den sanne Gud er for oss en Gud som gjør frelsesgjerninger;
og Jehova, Den Suverene Herre, ham tilhører utveiene fra døden.

Tenk på alt han har gjort for oss...

Håper jeg klarte besvare spørsmålene dine på en grei og forståelig måte
Neste gang Jehovas Vitner kommer på døra, ikke bare steng igjen, de biter ikke, de kan besvare mange spørsmål som du har og Bibelen blir alltid brukt som kilde

NB! Alle skriftsteder fra Bibelen er utdrag ifra Ny Verden Oversettelsen av De Hellige Skrifter (NW)
Bursdagsfeiringen kommer egentlig fra en hedensk tro, om at barnet er veldig utsatt for onde ånder på bursdagen. Derfor bør barnet beskyttes av nære venner og familie, kanskje få små gaver og som skal beskytte mot ondskap.
Sitat av niikoo Vis innlegg
Skal prøve å svare så godt jeg kan på spørsmålene dine Vil ta med skrifssteder fra bibelen, for å vise at dette er ikke noe som vi har funnet på, men at det faktisk er skrevet i Bibelen.

1: Hvorfor vi forkynner:


Jesus ga sine disipler befaling om å forkynne, om å lære folk Gud å kjenne

[Matteus 24:14] Dette gode budskap om riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle nasjonene; og så skal enden komme.

[Matteus 28:19,20](19)Gå derfor og gjør disipler av mennesker av alle nasjonene, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn (20) og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil avslutningen på tingenes ordning.

De publikasjonene vi utgir er en hjelp til å tilegne deg nøyaktig kunnskap til det som står i Bibelen, og kan være et hjelpemiddel for deg å nærme deg Jehova Gud.

2: "Kaster ut familiemedlemmer"

Du har kansje misforstått litt mellom dette og eksklusjon. Hvis en i menigheten har gjort en alvorlig synd, straffes dette med eksklusjon. Jesus gav oss befalingen som vi finner i [1 Korinterne 5:11] Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske. 

Blant de overtredelsene som kan føre til eksklusjon av den kristne menighet, er utukt, ekteskapsbrudd, homoseksuelle handlinger, griskhet, utpressing, tyveri, løgn, drukkenskap, spott, spiritisme, mord, avgudsdyrkelse, frafall og det å forårsake splittelse i menigheten.

[1 Korinter 5:9-13] (9) I mitt brev skrev jeg at dere skulle slutte med å omgås utuktige; (10) jeg mente ikke helt og holdent de utuktige i denne verden eller de griske og utpressere eller avgudsdyrkere. Da måtte dere jo gå ut av verden. (11) Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske. (12) For hva har jeg med å dømme dem som er utenfor? Dømmer ikke dere dem som er innenfor, (13) mens Gud dømmer dem som er utenfor? «Fjern den onde mannen fra DERES midte.»

[Titus 1:9] Et menneske som fremmer en sekt, skal du avvise etter en første og en annen formaning, 11 da du vet at et slikt menneske er blitt vendt bort fra veien og synder, dømt av seg selv.

Dette gjelder ikke på samme måte innenfor familien, familiemedlemmer blir ikke kastet ut. Men de kan ikke delta i familiens gjøremål i forbindelse med bibelstudium, o.l.

Ekskluderte kan også komme tilbake til menigheten hvis de angrer.

3: Hvorfor vi bare skal tilbe Gud og ingen andre


Fordi han fortener å bli tjent, han har skapt oss og har gitt oss livet [1 Mosebok 1]

Han er den eneste Gud, det finnes ingen annen gud utenom ham.

Han er kjærlig og rettferdig [Joh 4:8]

Det er ikke en navnløs Gud, han har navnet Jehova [JHWH, http://no.wikipedia.org/wiki/JHVH]

Han er Gud i kraft av sin skapergjerning. [1Mo 1: 1; Åp 4: 11] Den sanne Gud er virkelig [Joh 7: 28], han er en person [Apg 3: 19; He 9: 24] og ikke en livløs naturlov som virker uavhengig av en levende lovgiver. Han er ikke en blind kraft som frambringer noe gjennom en serie av tilfeldigheter.

Han er universets suverene overherre, den evige konge. [Salme 67:20] 20 Den sanne Gud er for oss en Gud som gjør frelsesgjerninger;
og Jehova, Den Suverene Herre, ham tilhører utveiene fra døden.

Tenk på alt han har gjort for oss...

Håper jeg klarte besvare spørsmålene dine på en grei og forståelig måte
Neste gang Jehovas Vitner kommer på døra, ikke bare steng igjen, de biter ikke, de kan besvare mange spørsmål som du har og Bibelen blir alltid brukt som kilde

NB! Alle skriftsteder fra Bibelen er utdrag ifra Ny Verden Oversettelsen av De Hellige Skrifter (NW)
Vis hele sitatet...
Et spørsmål:
Hvorfor tror du på dette?
Jeg kan ikke forstå at mennesker har et ønske om å leve etter bibelen som ble skrevet for over 2000 år siden. For å ikke snakke om at personer faktisk kan tro på det! Før jeg fortsetter skal jeg si at jeg TROR at en person med kallenavn Jesus har vandret på jorden. Jeg tror han utgjorde mirakler, men hadde han utgjort de samme miraklene i nåtiden hadde vi fnyst av det.
De mange historiene som står i bibelen og de synspunkter som blir uttrykt er foreldet. De er skrevet av mennesker som levde i en epoke der de ikke var like "opplyst" om hvordan verden egentlig fungerer og de var misinformert. Dette skapte bibelen og dens historier da menneskene på den tiden ville på lik linje med oss ha svar på "alt".

Nå vet vi mer. Vi har mye større informasjonsflyt og utdanning og intellekt er bredere. Muligens, om 2000 år så sitter noen å håner våres tankegang, men jeg vil i hvertfall ikke personlig leve etter leveregler
jamen yolo da.
luni's Avatar
Er det virkelig så viktig å nevne sitt eget syn på religion i enhver debatt? Minner mistenkelig om misjonering og begynner etterhvert å bli temmelig uinteressant. "Eventyrbok", "opplyst samfunn" og "teit å tro på noe som skjedde for 2000 år siden" er nevnt, og da tar jeg svakt i, minst tusen ganger tidligere på dette forumet.

Informasjon om de ulike trossamfunnene fra folk som faktisk er inne i det er faktisk interessant for noen, så det hadde vært greit hvis ikke enhver religionstråd ble søplet til av misjonerende ateister.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Er det virkelig så viktig å nevne sitt eget syn på religion i enhver debatt? Minner mistenkelig om misjonering og begynner etterhvert å bli temmelig uinteressant. "Eventyrbok", "opplyst samfunn" og "teit å tro på noe som skjedde for 2000 år siden" er nevnt, og da tar jeg svakt i, minst tusen ganger tidligere på dette forumet.

Informasjon om de ulike trossamfunnene fra folk som faktisk er inne i det er faktisk interessant for noen, så det hadde vært greit hvis ikke enhver religionstråd ble søplet til av misjonerende ateister.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at jeg misjonerer for ateistene. Jeg prøver bare å fremme mitt syn på religion. Jeg håper heller at jeg kan få konstruktive og objektive svar/meninger om utsagnene mine istede for at folk kommer å "forsøppler" tråden med innlegg som egentlig har lite med tema å gjøre.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg vil ikke si at jeg misjonerer for ateistene. Jeg prøver bare å fremme mitt syn på religion. Jeg håper heller at jeg kan få konstruktive og objektive svar/meninger om utsagnene mine istede for at folk kommer å "forsøppler" tråden med innlegg som egentlig har lite med tema å gjøre.
Vis hele sitatet...
1. Ja, du prøver å fremme ditt syn på religion i en tråd om Jehovas vitners manglende julefeiring. Ser du ingenting galt i det?
2. Hvordan i huleste venter du at noen skal uttale seg konstruktivt og objektivt om dine subjektive synspunker? Vet du i det hele tatt hva objektivt betyr?

Å argumentere mot noens religiøse eller ikke-religiøse tro har dessuten lite for seg. Du kan informere, som flere medlemmer av Jehovas vitner har gjort her, men å påpeke at du tror noe annet er kun en meningsyttring, ikke noe argument, og meningsyttringer ifh. til religion er det allerede tusenvis av. Din var verken ny eller relevant.

Der har du mitt "objektive" svar.
Sitat av fabianca Vis innlegg
1. Ja, du prøver å fremme ditt syn på religion i en tråd om Jehovas vitners manglende julefeiring. Ser du ingenting galt i det?
2. Hvordan i huleste venter du at noen skal uttale seg konstruktivt og objektivt om dine subjektive synspunker? Vet du i det hele tatt hva objektivt betyr?

Å argumentere mot noens religiøse eller ikke-religiøse tro har dessuten lite for seg. Du kan informere, som flere medlemmer av Jehovas vitner har gjort her, men å påpeke at du tror noe annet er kun en meningsyttring, ikke noe argument, og meningsyttringer ifh. til religion er det allerede tusenvis av. Din var verken ny eller relevant.

Der har du mitt "objektive" svar.
Vis hele sitatet...
objektiv a1 allmenngyldig; saklig, upartisk, mots *subjektiv en o- framstilling
Jeg viser da til den allmenngydlige objektiviteten; "saklig".

Personlig mener jeg du tar feil ang. det å argumentere for/imot religion. Jeg vil si at jeg la frem en rekke ord/setninger der jeg fremhever en viss grad av agrument:
De er skrevet av mennesker som levde i en epoke der de ikke var like "opplyst" om hvordan verden egentlig fungerer og de var misinformert.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke forstå at mennesker har et ønske om å leve etter bibelen som ble skrevet for over 2000 år siden.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg klassifiserer som en type argument for min "sak" om du vil.

argumen't n3 (fra lat., av arguere 'klarlegge, bevise') saksforhold en nevner, utsagn som blir satt fram for å styrke el. svekke en påstand; utslagsgivende faktor ha gode, dårlige a-er / vektige a-er / det er ikke noe a- / det a-et holder ikke

Til slutt vil jeg legge til at denne lille diskusjonen våres, som du startet, har lite/til ingen ting med tråden å gjøre og jeg vil herved avslutte denne.
Hvis du vil fortsette ber jeg deg sende meg P.M.
Dere er ”litt sprøe” etter min mening.
Tipper himmelen er full allerede da? Eller er det ikke 144000 vitner som er døde enda? Ville nå tru det hvis dere er guds utvalgte folk? Hva med de andre menneskene?
Hva når forholdene ikke ligger til rette for mennesker på jorda lengre da? Og hvor lenge har jorda eksistert etter deres tro egentlig? Par tusen år =p ? Hvor lenge har den igjen? Hva er alle de menneskene som ikke tror på Jehova for noe da? Bare random kjøtt og blod (slik som dere), men de er ikke med i det store og det hele?

Det er ikke bare gode nyheter. Det står masse overtroisk i de brosjyrene. Det skader barn når de blir fortalt så mye feil i oppveksten sin. Og hva eksakt er det Gud har gjort egentlig? For meg virker det som om han ikke har gjort en dritt positivt for den verden vi lever i hvert fall? Du tror vel ikke på Noas ark også =p?

Bryr meg ikke hva som faktisk står i bibelen. Bibelen er skrevet av mennesker som hadde en teori eller en plan.
Man kan ikke befale/tvinge noen til å tro på Gud. Alle de pedofile prestene som forkynner dette budskapet…. Skulle henretta dem alle sammen. Mentalt ustabile på grunn av hjernevasking og ”backdoor punish” fra de var små barn.

2: "Kaster ut familiemedlemmer"

Ja hadde nok det, men det er fortsatt helt sinnsykt og ekskludere familiemedlemmer fordi de har for eksempel løyet slik alle mennesker gjør store delere av livet sitt. Selv om vi har lært at hvite løgner er lov, strider det jo i mot det ”faktiske budskapet” da? Drøyt uansett å ikke spise forkost med brødre fordi de ikke tror på den samme guden eller div. andre småting..

Sitat av niikoo Vis innlegg
[Titus 1:9] Et menneske som fremmer en sekt, skal du avvise etter en 11 da du vet at et slikt menneske er første og en annen formaning, blitt vendt bort fra veien og synder, dømt av seg selv. [Joh 4:8]
Vis hele sitatet...
Wow, er det ikke det dere er da? En sekt!? Det er hvert fall slik resten av menneskene i hele verden ser på dere som. En sekt underlagt kristendommen?

Ja man får jo alltid tilgivelse ja, stemmer det. Skulle ønske jeg levde i samme verden som du lever i. Hva skjer når du dør da? Tipper du ikke er en av de utvalgte til å komme til himmelen =P?

3: Hvorfor vi bare skal tilbe Gud og ingen andre

Så Gud har skapt ”oss”? Hvem har skapt Gud da? Har han alltid eksistert han eller? Hva er starten på alt sammen da? Hva er meningen med livet?

Hvis han er den eneste gud og det ikke finnes noen andre. Hvorfor må han da påpeke at ”du” ikke skal ha andre guder enn han? Han bruker opp en regel på at man ikke skal tilbe andre guder når han selv vet han er den eneste? Ville det ikke vært bedre å brukt det opp på at du skal respektere alle mennesker uansett tro og tilhørlighet for eks.? Men nei, religion forskjellsbehandler fordi det var en baktanke med hele greia.

Sitat av niikoo Vis innlegg
Han er kjærlig og rettferdig [Joh 4:8]
Vis hele sitatet...
Verden vi lever i, er det ikke kjærligheten som rår, og hvert fall ikke rettferdighet.

Sitat av niikoo Vis innlegg
Det er ikke en navnløs Gud, han har navnet Jehova [JHWH, http://no.wikipedia.org/wiki/JHVH]
Han er Gud i kraft av sin skapergjerning. [1Mo 1: 1; Åp 4: 11] Den sanne Gud er virkelig [Joh 7: 28], han er en person [Apg 3: 19; He 9: 24] og ikke en livløs naturlov som virker uavhengig av en levende lovgiver. Han er ikke en blind kraft som frambringer noe gjennom en serie av tilfeldigheter.
Han er universets suverene overherre, den evige konge. [Salme 67:20] 20 Den sanne Gud er for oss en Gud som gjør frelsesgjerninger;
og Jehova, Den Suverene Herre, ham tilhører utveiene fra døden.

Tenk på alt han har gjort for oss...
Vis hele sitatet...
Helt seriøst? Hva har han gjort? Den sanne gud er virkelig.. Men han falske er falsk.. Hvis han var så suveren så hadde ikke ting vært slik de var i dagens samfunn, men hvis alle Jehovas vitner er samlet i Norge/Skandinavia så er det vel ikke så mange av dere som tenker på fattigdom, andre katastrofer og ondskap.

Problemet er at de kommer tilbake igjen og igjen bare fordi jeg tar i mot bladene deres. Selv om jeg sier at jeg ikke tror på gud og mener de har blitt ”påvirket” siden de ble født.
”Bare til å slenge ut hjernevasket ganske tidlig hvis man har dårlig tid den Kvelden =/ ”

Bibelen som kilde blir det samme som å bruke Asbjørnsen og Moe som en formel til evig liv.

Sorry for å være så krass, men du aner kanskje ikke hvor uvirkelig det er å lese for meg som ikke tror på Gud, hvert fall ikke i en slik sammenheng som det her. Imponerende at du er overbevist om at du av alle mennesker i hele verden vet hva som er ”the real deal” da.
Hvor gammel er du om jeg får lov til å spørre? Se på dette innlegget som din første test ; )
I mine øyne, HVIS Gud skapte mennesket er han ond. Han er en sadistisk jævel som leker med oss.

Argument:

La oss tenke oss at Gud skapte mennesket. No question about it!
Gud skapte mennesket med fri vilje, men han sier at:

1 Mos 1,27/28
(27) Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. (28) Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere!»
Vis hele sitatet...
Så hvis Gud skapte menneskene i sitt bilde, og Gud er allmektig. Vil det si at det egentlig er han som står bak:
FN: - Israel brukte elleveåring som levende skjold
- Mishandlingsdød gutt (8) ble sviktet av alle
Dette er bare tatt ut kjapt fra VG.no i dag (24.03-09). Kan finne utallige andre saker som "Gud står bak".
1 Pet 5,5
5 Dere unge skal underordne dere de eldste. Og alle skal dere være kledd i ydmykhet mot hverandre. For
"Gud står de stolte imot,
men de ydmyke gir han nåde."
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg si er forskjellsbehandling. Hvorfor skal Gud stå de stolte imot? Fordi de ikke tror på ham?
For jeg har lært at:
5 Mos 10,17
17 For Herren deres Gud er Gud over alle guder og Herre over alle herrer, den store, mektige og fryktinngytende Gud, som ikke gjør forskjell på folk og ikke tar imot bestikkelser.
Vis hele sitatet...
Hva nå...?
Sitat av Masclet Vis innlegg
På jula chiller vi... Punktum.
det du sier kenny, er merkelig. Siden vi ikke feirer bursdager i det heletat, så var det i såfal veldig merkelig av hun mora til kameraten din å si det hun sa xD
Vis hele sitatet...

Kan hende jeg missforstod det litt, husker ikke helt eksakt hva mora hans sa.
jeg synes i hvartfall litt synd på barna som tilhører Jehovas vitner, siden de er såpas utsatt for alt med jul, gaver og alt det der gjennom venner, skole og media, og ikke får delta på det.
husker fra barneskolen første dag etter jul da alle sammen sto å skrøt av hva de hadde fått i julegaver, hadde du ikke fått Nintendo, eller slalomski da, så var du nesten utstøtt.
Jeg er bare 15, og har det helt greit
Har mange venner som er JV, og mange som ikke er.
Har ingen problemer med å ikke feire jul heller. I år var vi i sirdalen, og traff kjennte i slalombakken osv
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Tipper himmelen er full allerede da? Eller er det ikke 144000 vitner som er døde enda? Ville nå tru det hvis dere er guds utvalgte folk? Hva med de andre menneskene?
Vis hele sitatet...
(Åpenbaringen 14:1) Her fortelles det om 144 000 som skulle bli kjøpt fra jorden (Åp. 14:4), disse skulle regjere som konger og prester, over hvem? Bibelen snakker om en annen skare av alle folk, nasjoner og tungemål. Disse har ikke et himmelsk håp. Siden de skulle bli utvalgt så vil det si at ikke alle mennesker vil komme til himmelen. Hvorfor ønske seg et liv i himmelen når Bibelen låver evig liv på jorda? [Åpenbaringen 21:1-4] Og jeg så en ny himmel og en ny jord; for den tidligere himmel og den tidligere jord var forsvunnet, og havet er ikke mer. (3) Da hørte jeg en høy røst fra tronen si: «Se, Guds telt er hos menneskene, og han skal bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv skal være hos dem. (4) Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet.»

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hva når forholdene ikke ligger til rette for mennesker på jorda lengre da? Og hvor lenge har jorda eksistert etter deres tro egentlig? Par tusen år =p ? Hvor lenge har den igjen? Hva er alle de menneskene som ikke tror på Jehova for noe da? Bare random kjøtt og blod (slik som dere), men de er ikke med i det store og det hele?
Vis hele sitatet...
Bibelen sier ikke noe om hvor lenge jorda har eksistert.
[Forkynneren 1:4] En generasjon går, og en generasjon kommer; men jorden står endog til uavgrenset tid.
Hva mener du med hva de andre menneskene er for oss?

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Det er ikke bare gode nyheter. Det står masse overtroisk i de brosjyrene. Det skader barn når de blir fortalt så mye feil i oppveksten sin. Og hva eksakt er det Gud har gjort egentlig? For meg virker det som om han ikke har gjort en dritt positivt for den verden vi lever i hvert fall? Du tror vel ikke på Noas ark også =p?
Vis hele sitatet...
Alle blader, bøker og brosjyrer er basert på bibelen. Kan du gi eksempler? Kan ikke forstå hvorfor du mener dette.
Mange synes at det ikke kan være en Gud i verden i dag, pga. verdensforholdene. [2 Korinter 4:4] blant dem har denne tingenes ordnings gud blindet de ikke-troendes sinn, for at lyset fra det herlige gode budskap om KRISTUS, som er Guds bilde, ikke skal skinne igjennom
Det er Satan Djevelen som er denne verdens Gud, eller hersker. Menneskene valgte selv å være uavhenige i Edens Hage.
Jo, vi tror på Noas ark også. Vi tror på hele Bibelen, og bruker hele Bibelen. Vi lager ikke våre egne varianter av det som står der.[2 Timoteus 3:16,17] Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet, 17 for at gudsmennesket kan være fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Bryr meg ikke hva som faktisk står i bibelen. Bibelen er skrevet av mennesker som hadde en teori eller en plan.
Vis hele sitatet...
Du er ikke den eneste som ikke bryr deg om det, og det er litt dumt hvis du tenker på verdiene i den. Bibelen er inspirert av Gud (2.Tim 3:16), og nedskevet av personer på jorden. Akuratt som en sekretær, det er sekretæren som skriver men det er ikke sekretærens tanker. Mange funn viser at Bibelen er historisk korrekt, og omtaler mange personer som det er funnet bevis for. Den har også en bemerkelsesverdig indre harmoni, som man ikke finner i noen andre bøker som er skrevet av en rekke forfattere over en tidsperiode på mange hundre år. Men har du lest Bibelen, siden du har så sterke meniger om denne boken?

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Man kan ikke befale/tvinge noen til å tro på Gud. Alle de pedofile prestene som forkynner dette budskapet…. Skulle henretta dem alle sammen. Mentalt ustabile på grunn av hjernevasking og ”backdoor punish” fra de var små barn.
Vis hele sitatet...
Vi tvinge ingen til å tro på en Gud, vet ikke hvor du har fått dette fra. Ingen her er mentalt ustabile, synes at det er synd at du kan snakke på denne måten ovenfor andre mennesker. Siden du har lyst å henrette folk så tror jeg det er du så er mentalt ustabil. Vi påtvinger aldri noen andre et syn på noe, vi bare lærer dem Bibelen å kjenne. Det er barna selv som må ta et standpunkt, ingen kan tvinge dem til noe. Foreldre har låv til å ta med barna, så lenge ikke barna har noe i mot det. Vi driver ikke med hjernevasking, eller noe annet.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
2: "Kaster ut familiemedlemmer"
Ja hadde nok det, men det er fortsatt helt sinnsykt og ekskludere familiemedlemmer fordi de har for eksempel løyet slik alle mennesker gjør store delere av livet sitt. Selv om vi har lært at hvite løgner er lov, strider det jo i mot det ”faktiske budskapet” da? Drøyt uansett å ikke spise forkost med brødre fordi de ikke tror på den samme guden eller div. andre småting..
Wow, er det ikke det dere er da? En sekt!? Det er hvert fall slik resten av menneskene i hele verden ser på dere som. En sekt underlagt kristendommen?
Vis hele sitatet...
La oss først ta definisjonen på ordet sekt, som en religiøs gruppe som har brutt ut av et etablert religionssamfunn som det oft blir definert som. Men det er også en gruppe som følger en bestemt menneskelig leder eller lærer. Ordet har vanligvis en nedsettende klang. Jehovas vitner er ikke noen utløper av noe kirkesamfunn, men omfatter mennesker fra alle samfunnslag og med bakgrunn i mange religionssamfunn. Vi ser ikke hen til noe menneske som sin leder slik som mange andre religionsamfunn, men til Jesus Kristus. Vi følger ikke noe menneske og vi isolerer oss ikke fra resten av samfunnet.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Ja man får jo alltid tilgivelse ja, stemmer det. Skulle ønske jeg levde i samme verden som du lever i. Hva skjer når du dør da? Tipper du ikke er en av de utvalgte til å komme til himmelen =P?
Vis hele sitatet...
Du kan få tilgivelse hvis du angrer det gale du har gjort.
Når du dør slutter du å eksistere [Forkynneren 9:5] For de levende vet at de skal dø; men de døde vet slett ingen ting, og de har ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt.
Men Bibelen gir oss et håp om en oppstandelse fra de døde, for både rettferdige og urettferdige. (Apg. 24:15)
[Åpenbaringen 21:3,4] Da hørte jeg en høy røst fra tronen si: «Se, Guds telt er hos menneskene, og han skal bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv skal være hos dem. (4) Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet.»

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
3: Hvorfor vi bare skal tilbe Gud og ingen andre
Så Gud har skapt ”oss”? Hvem har skapt Gud da? Har han alltid eksistert han eller? Hva er starten på alt sammen da? Hva er meningen med livet?
Vis hele sitatet...
Han sier selv at han er Alfa og Omega, begynnelsen og slutten. Han har alltid eksistert og vil alltid eksistere. [Åpenbaringen 22:13] Jeg er Ạlfa og Ọmega, den første og den siste, begynnelsen og enden. Vitenskapen vet heller ikke hva som er starten på alt sammen, de mangler til og med bevis for utviklingsteorien. Som enda kun er en teori.
Bibelen lærer at da Jehova Gud skapte mannen og kvinnen, hadde han en spesiell hensikt med dem. Jehova gav våre første foreldre dette oppdraget:
[1. Mosebok 1: 28] Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden og legg den under dere, og rå over havets fisk og himlenes flygende skapninger og hver levende skapning som beveger seg på jorden
Det var Guds hensikt at Adam og Eva og barna deres skulle gjøre hele jorden til et paradis. Det var ikke meningen at menneskene skulle bli gamle og dø, og heller ikke at de skulle ødelegge miljøet. Men på grunn av de dårlige valgene våre første foreldre traff, har vi arvet synd og død. (1. Mosebok 3: 2-6; Romerne 5: 12) Jehovas hensikt har likevel ikke forandret seg. Jorden vil snart bli et paradis. -Jesaja 55: 10, 11.
Jehova skapte oss med både de fysiske og de intellektuelle evnene som var nødvendige for at hans hensikt skulle bli gjennomført. Han skapte oss ikke for at vi skulle leve uavhengig av ham, hans hensikt kommer fram i disse versene:
[Forkynneren 12: 13] Konklusjonen på det hele, etter at alt er blitt hørt, er: Frykt den sanne Gud og hold hans bud. For dette er hele den forpliktelse mennesket har.
[Mika 6: 8] Hva krever Jehova til gjengjeld av deg annet enn at du skal øve rett og elske godhet og vandre beskjedent med din Gud.
[Matteus 22: 37—39]. Du skal elske Jehova din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn.’ Dette er det største og første bud. Det andre, som er likt det, er dette: ’Du skal elske din neste som deg selv.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hvis han er den eneste gud og det ikke finnes noen andre. Hvorfor må han da påpeke at ”du” ikke skal ha andre guder enn han? Han bruker opp en regel på at man ikke skal tilbe andre guder når han selv vet han er den eneste? Ville det ikke vært bedre å brukt det opp på at du skal respektere alle mennesker uansett tro og tilhørlighet for eks.? Men nei, religion forskjellsbehandler fordi det var en baktanke med hele greia.
Verden vi lever i, er det ikke kjærligheten som rår, og hvert fall ikke rettferdighet.
Vis hele sitatet...
Vi respekterer alle mennekser likt, og forskjellsbehandler aldri mennesker pga. religion, språk eller hudfarge.

Du har et godt poeng der med at kjærlighet og rettferighet er vanskelig å finne i dagens samfunn. Det står til og med profetert at kjærligheten skal kjølne hos de fleste i de siste dager:[Matteus 24:12] og på grunn av den tiltagende lovløshet skal kjærligheten kjølne hos de fleste.
Denne verdens hersker er som sagt Satan Djevelen, og han er for å si det slik motsatt av Jehova Gud, og fremmer aldri egenskaper som kjælighet og rettferdighet

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Helt seriøst? Hva har han gjort? Den sanne gud er virkelig.. Men han falske er falsk.. Hvis han var så suveren så hadde ikke ting vært slik de var i dagens samfunn, men hvis alle Jehovas vitner er samlet i Norge/Skandinavia så er det vel ikke så mange av dere som tenker på fattigdom, andre katastrofer og ondskap.
Vis hele sitatet...
Gud har skapt alt og gitt alt liv, som sagt, våre forfedre ville være uavhenige av Gud.
Vi fremmer alltid fred, vi går ikke i krig. Derfor kan jeg trygt si at vi vertfall ikke fremmer ondskap. Vi dreper ikke, og hjelper andre. Vi gir ofte hjelp i forbindelse med naturkatastrofer, o.l. Men vi har et arbeid som er langt viktigere, forkynnelsesarbeidet. Der hjelper vi også folk til å få nøyaktig kjennskap til Bibelen og et nært forhold til Gud. Slik at de kan bli spart på hans store vredes dag. - Sefanja 1:14-18

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Problemet er at de kommer tilbake igjen og igjen bare fordi jeg tar i mot bladene deres. Selv om jeg sier at jeg ikke tror på gud og mener de har blitt ”påvirket” siden de ble født.
Vis hele sitatet...
Vi kommer om og om igjen, for at du skal få en mulighet til å høre på budskapet.
Påvirket siden de ble født sier du? Veldig mange av Jehovas Vitner har ikke vert det siden barndommen men har tatt et standpunkt senere når de lærte Gud og Bibelen å kjenne.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
”Bare til å slenge ut hjernevasket ganske tidlig hvis man har dårlig tid den Kvelden =/ ”
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hva du kaller hjernevask...
Den litteraturen vi utgir, blir utgitt gratis og den er helt nøytral og bruker Bibelen.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Bibelen som kilde blir det samme som å bruke Asbjørnsen og Moe som en formel til evig liv.
Vis hele sitatet...
Fordi uansett hvordan du vrir og vender på det så blir Asbjørnsen og Moe en eventyrsamling. Det er verken noen ting som er bevist at har eksistert, ingen profetier som har gått i oppfyllelse og ingen indre harmoni. Det har heller ingen dypere mening, og tar ikke for seg noe evig liv engang.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Sorry for å være så krass, men du aner kanskje ikke hvor uvirkelig det er å lese for meg som ikke tror på Gud, hvert fall ikke i en slik sammenheng som det her. Imponerende at du er overbevist om at du av alle mennesker i hele verden vet hva som er ”the real deal” da.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det, at dette kan være uvirkelig for mange som ikke tror på en Gud. Men hvorfor tror du ikke på en? Tror du virkelig at verden har blitt til av et smell, og noen celler som utvikler seg til å bli digre mammuter og mennesker som kan tenke? Akuratt som å riste på en klokke med løse deler inni, etter 1 milliard år så er det enda en klokke med løse deler inni, det blir ikke en helt fullstendig klokke igjen. Hvordan kan alle naturlovene og alt bli til uten videre? Og hvorfor har menneskene et ønske om å leve lengst mulig, kansje fordi det var hensikten med oss fra starten av.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hvor gammel er du om jeg får lov til å spørre? Se på dette innlegget som din første test ; )
Vis hele sitatet...
Jeg er 16 år

For å ta litt om det med julen også (så slipper tråden å bli for off-topic):
Bibelen sier aldri noe om når Jesus ble født, eller om noen feiret fødselsdagen hans.
Det kommer ikke fram engang hva som er hans egentlige fødselsdato. Men at han var født i Juletiden kan vi være sikre på at han ikke var:
[Lukas 2:8-11] "var det . . . noen hyrder som holdt til utendørs." Dette hadde vert en utrolig unødvendig opplysning hvis de var ute året rundt. Om vinteren er det kald i Betlehem med regn og snø. Hyrdene ville ikke vært ute, og dyrene ville vert tatt inn. Dessuten reiste Josef og Maria til Betlehem fordi keiser Augustus hadde gitt ordre om at det skulle foretas en folketelling. (Lukas 2: 1-7) Ettersom jødene allerede var forbitret på det romerske styret, er det svært lite sannsynlig at Augustus ville ha befalt dem å reise til sine forfedres byer midt på den kaldeste vinteren.
Julen har tvert imot ikke forbindelse med Bibelen i det hele tatt, men var en av gamle hedenske høytider. Denne høytiden ble feiret som solens fødselsdag. Feiringen av Julen som Jesu fødselsdag oppstod i en tid da soltilbedlsen stod serkt i Romerriket. Det var vanlig under denne høytiden å gi gave og spise festmåltider. Dette er jo punkter som er sterkt bevart i julefeiringen i dag. Sanne kristne gir av kjærlighet, ikke på en bestemt høytid eller dato, og forventer ikke å få gaver til gjengjeld. Gav ikke astrologene fødselsdagsgaver til Jesus? Nei. Det at de gav gaver, var rett og slett en måte å vise respekt for en fremtredende person på, en vanlig skikk i bibelsk tid. I tillegg så gav de disse gavene etter at Jesus hadde blitt født.
Du kan også tenke på dette eksempelet, hvis du hadde hatt en fødselsdag og du hadde invitert masse gjester. Hva om de brydde seg mer om nisser og dansing rundt et juletre at de helt glemte deg. Deretter gir de gaver til hverandre, men er det ikke du som fortjener dem da? Det var jo din fødselsdag.

Hvis du har flere spørsmål kan du sende PM
Sitat av niikoo Vis innlegg
Du er ikke den eneste som ikke bryr deg om det, og det er litt dumt hvis du tenker på verdiene i den. Bibelen er inspirert av Gud (2.Tim 3:16), og nedskevet av personer på jorden. Akuratt som en sekretær, det er sekretæren som skriver men det er ikke sekretærens tanker.
Vis hele sitatet...
Og hvordan fikk Gud formulert tankene sine til denne sekretæren? Såvidt jeg vet ble ikke trådløs kommunikasjon oppfunnet før sent på 1900-tallet..

Sitat av niikoo Vis innlegg
Vitenskapen vet heller ikke hva som er starten på alt sammen, de mangler til og med bevis for utviklingsteorien.
Vis hele sitatet...
Nå er du på litt tynn is her når du begynner å prate om at vitenskapen ikke har bevis.

Sitat av niikoo Vis innlegg
Vi respekterer alle mennekser likt, og forskjellsbehandler aldri mennesker pga. religion, språk eller hudfarge.
Vis hele sitatet...
Men legning?

Sitat av niikoo Vis innlegg
Påvirket siden de ble født sier du? Veldig mange av Jehovas Vitner har ikke vert det siden barndommen men har tatt et standpunkt senere når de lærte Gud og Bibelen å kjenne.
Vis hele sitatet...
Orly? Definer veldig mange.

Sitat av niikoo Vis innlegg
Fordi uansett hvordan du vrir og vender på det så blir Asbjørnsen og Moe en eventyrsamling. Det er verken noen ting som er bevist at har eksistert, ingen profetier som har gått i oppfyllelse og ingen indre harmoni. Det har heller ingen dypere mening, og tar ikke for seg noe evig liv engang.
Vis hele sitatet...
Fullt av ting som er bevist eksisterer i Da-Vinci koden av Dan Brown også, men det er like fullt fiksjon.

Nevn én profeti som har gått i oppfyllelse.

Det du omtaler som en såkalt indre harmoni, er jo kun din personlige mening. Tipper mange andre finner hauger av indre harmonier i Harry Potter også.

Sitat av niikoo Vis innlegg
Du har rett i det, at dette kan være uvirkelig for mange som ikke tror på en Gud. Men hvorfor tror du ikke på en? Tror du virkelig at verden har blitt til av et smell, og noen celler som utvikler seg til å bli digre mammuter og mennesker som kan tenke? Akuratt som å riste på en klokke med løse deler inni, etter 1 milliard år så er det enda en klokke med løse deler inni, det blir ikke en helt fullstendig klokke igjen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, fordi en klokke er laget av metaller og ikke av levende organismer som vokser og formerer seg.


Sitat av niikoo Vis innlegg
Hvordan kan alle naturlovene og alt bli til uten videre?.
Vis hele sitatet...
De har alltid vært her, og vil alltid være her.. Nøyaktig samme som din forklaring på Guds oppstandelse..

Sitat av niikoo Vis innlegg
Og hvorfor har menneskene et ønske om å leve lengst mulig, kansje fordi det var hensikten med oss fra starten av.
Vis hele sitatet...
Fordi vi ikke vil dø. Selv den mest primitive organismen har overlevelsesinnstinktet.


Til slutt så vil jeg stille deg noen spørsmål jeg alltid har ønsket å stille en harbarka kristen.

Hvordan kan du blindt akseptere at slike ting som sex (før ekteskap) er en synd? Nøyaktig hva gjør det til en synd? Det som er så 100% naturlig og faktisk det viktigste elementet i en hver arts overlevelseskampanje..

Hva tror du skjer med dyr når de dør?

Når du ser at det er millioner av andre med en annen tro som er minst like overbevist som det du er, hvordan kan du la være å se at det kun er resultater av enorm massesugesjon? (Hvis det var riktig ord)

Du skjønner jo at mennesker ofte kan se seg blinde på ting, at de ikke ser utenfor det de selv tror på. Hvordan kan du tro at det ikke gjelder deg?
Sist endret av Gamgee; 24. mars 2009 kl. 23:54.
Om Jehovas Vitner ikke vil feire noe, fordi det blir å sette noen over andre - er det ikke da litt merkelig at kun JV kommer til himmelen/paradis? Og er det ikke mer merkelig at enkelte Vitner blir valgt over resten, og skal sitte ved Guds side? Er det virkelig ingen Vitner som ser den logiske bristen i dette?

Og når fikk Jehovas Vitner lov til å ta ibruk internett? Og venner som ikke er Vitner selv? Sosialisering med ikke-Vitner er vel forbudt? Eller har dere endret regelverket?
Det er vel fint å leve i en sekt der tolkningen av regler kan endres etter behov?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Med tanke på at Jehovas Vitner har en egen nettside i Norge har de trolig lov til å ta i bruk internett
Sitat av pÝv Vis innlegg
Om Jehovas Vitner ikke vil feire noe, fordi det blir å sette noen over andre - er det ikke da litt merkelig at kun JV kommer til himmelen/paradis?
Vis hele sitatet...
Vi har andre grunner til å ikke feire mange av høytidene, det har ikke noe med at vi setter oss over andre.
Det er Gud som bestemmer hvem som skal komme til himmelen / paradis. [Romerne 10:13-15] For «enhver som påkaller Jehovas navn, skal bli frelst». (14) Men hvordan kan de påkalle ham som de ikke har kommet til tro på? Og hvordan kan de komme til tro på ham som de ikke har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at noen forkynner? (15) Og hvordan kan de forkynne hvis de ikke er blitt utsendt?
Sitat av pÝv Vis innlegg
Og er det ikke mer merkelig at enkelte Vitner blir valgt over resten, og skal sitte ved Guds side? Er det virkelig ingen Vitner som ser den logiske bristen i dette?
Vis hele sitatet...
De fleste kunne heller tenkt seg et liv på jorden enn et liv i himmelen. De som blir utvalgt til å være i himmelen, har blitt utvalgt. De 144 000 har blitt utvalgt helt siden de første kristne og fram til idag.
Sitat av pÝv Vis innlegg
Og når fikk Jehovas Vitner lov til å ta ibruk internett? Og venner som ikke er Vitner selv? Sosialisering med ikke-Vitner er vel forbudt? Eller har dere endret regelverket?
Vis hele sitatet...
Vi har alltid hatt låv til å bruke internett. Står ingenting om at du ikke kan bruke det i Bibelen. Det er ikke forbudt, regelverket er ikke endret. Regelverket vårt er Bibelen. Det oppfordres til å være med andre JV'er, siden at de deler samme tro som deg, og legger samme moralnormer for dagen.
Sitat av pÝv Vis innlegg
Det er vel fint å leve i en sekt der tolkningen av regler kan endres etter behov?
Vis hele sitatet...
Jehovas Vitner er et religionssamfunn, ikke en sekt.
Reglene endres ikke etter behov, Bibelen er vår regelbok. Den endres ikke og har vert den samme hele tiden.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Men er ikke det litt synd? At reglene aldri endres? For du må jo innrømme at samfunnet per idag er ganske annerledes enn samfunnet på den tiden Bibelen ble skrevet, feks internett da (med mange flere eksempler du lett tenker deg til)?
niikoo: Jeg har en del spørsmål til deg, iom. at du er medlem av Jehovas Vitner og tror på dette.

Fra Wikipedia fant jeg dette:

"Jehovas vitner tror at Satan er en virkelig åndeperson, en av Jehovas engler som misbrukte sin frie vilje og gjorde opprør mot Gud. For rundt 6 000 år siden skapte Jehova Adam og Eva som fullkomne mennesker og gav dem i oppdrag å befolke jorden med like fullkomne etterkommere. Satan klarte imidlertid å forlede menneskeparet til å bryte Guds lov. Adam og Eva mistet sin fullkommenhet og lot isteden synd og død gå i arv til sine etterkommere. Jehova kunne straks ha tilintetgjort Satan og det syndige menneskeparet, men valgte heller å la synden få fortsette å eksistere i noen tusen år. Dermed ville det bli åpenbart for alle at Satan og menneskene ikke kunne skape en god verdensordning uavhengig av Gud. Når dette var blitt klart bevist, ville Jehova igjen gripe makten."

- Tror du på dette?
- Mener du at Adam og Eva ble skapt for rundt 6 000 år siden av Jehova, selv om det er funn av mennesker som stammer lengre tilbake i tid? For i din tro er jo Adam og Eva de første menneskene på jorden? Gir du avkall på alle dokumenterte funn som er gjort opp igjennom tidene av mennesker eldre enn 6 000 år? (BBC News: 160 000 år gamle hodeskaller funnet!)
- De siste avsnittene jeg har hentet fra Wikipedia omhandler Satan og at "Jehova kunne straks ha tilintetgjort Satan..." Enda lengre nede står det: "Når dette var blitt klart bevist, ville Jehova igjen gripe makten." Mener du virkelig at dette er klare bevis?
Ganske mange spørsmål dere kommer med, må bare si at jeg har det litt travelt om dagene. Det kan være det tar litt tid før jeg kan svare alle, håper dere har forståelse for dette