Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8860
Sitat av EoT Vis innlegg
Du omtaler dagens samfunn som demokratisk, men den siterte påstanden ligger nærmere sannheten.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg vet hva du legger i demokrati, og det er selvsagt intet demokrati i den betydning. Men jeg la i innlegget det alle legger i det, altså den form for demokrati vi har idag, skyggen av det egentlige demokrati. Parlamentarisme, som det kalles i Norge og noen andre land. Hvordan du mener samfunnet vårt idag styres av en ansvarlig intelligentsia, kan jeg ikke fatte.

Hva Tjen Folket og leninisme angår, må jeg bare si at vi virker å ha misforstått hverandre. Jeg kjøper ikke utvikling- og fremskrittsfilosofien bak leninismen.
Sist endret av exocytose; 30. mai 2012 kl. 21:40.
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden. Men har ei vennine som er medlem i rødt ungdom, og ikke klarer å holde kjeft om det. Har vært med henne på møte en gang i 10 minutt, jeg klarte ikke mer. For alt jeg kunne se var det en gjeng med personer uten forståelse for virkeligheten, som kun klarer å se sine egne ideologier og ikke godtar noe annet.

Angående dette med maks lønn på 1,5 millioner så synes jeg det blir for galt. Det er mye penger, og burde være nok til å kunne leve et rikt liv, men hvorfor skal dem som jobber hardt ikke få betalt for det? Det er sjeldent man ser folk med mye penger som ikke har jobbet for det.

Rødt er bare en gjeng med folk som er sinna på samfunnet, og vi får bare håpe de aldri kommer til makten .
Sitat av Afasar Vis innlegg
Vel, jeg vet hva du legger i demokrati, og det er selvsagt intet demokrati i den betydning. Men jeg la i innlegget det alle legger i det, altså den form for demokrati vi har idag, skyggen av det egentlige demokrati. Parlamentarisme, som det kalles i Norge og noen andre land. Hvordan du mener samfunnet vårt idag styres av en ansvarlig intelligentsia, kan jeg ikke fatte.
Vis hele sitatet...
Om den er ansvarlig eller ikke, kan diskuteres. Poenget mitt var bare at vi allerede har et elitistisk styresett, hvor befolkningen har gitt fra seg all makt til et fåtallsstyre, det være de ansvarsfrie kapitaleierne, eller de folkevalgte politikerne (som den synlige, og anerkjente makten).

Sitat av Afasar Vis innlegg
Hva Tjen Folket og leninisme angår, må jeg bare si at vi virker å ha misforstått hverandre. Jeg kjøper ikke utvikling- og fremskrittsfilosofien bak leninismen.
Vis hele sitatet...
Paterpartiet skulle bestå av en ansvarlig intelligentsia. Er klar over at det bare er et fragment av marxist-leninistisk ideologi, men tanken din epitomiseres i partinavnet "Tjen Folket".
Sitat av EoT Vis innlegg
Om den er ansvarlig eller ikke, kan diskuteres. Poenget mitt var bare at vi allerede har et elitistisk styresett, hvor befolkningen har gitt fra seg all makt til et fåtallsstyre, det være de ansvarsfrie kapitaleierne, eller de folkevalgte politikerne (som den synlige, og anerkjente makten).
Vis hele sitatet...
Ja, vi har et plutokrati. Min tanke ligger nok nærmere et slags intellektuelt aristokrati. At det er ansvarlig er forøvrig hele poenget mitt, og den økonomiske og politiske makten kan nok ikke settes så sterke skiller mellom.

Sitat av EoT Vis innlegg
Paterpartiet skulle bestå av en ansvarlig intelligentsia. Er klar over at det bare er et fragment av marxist-leninistisk ideologi, men tanken din epitomiseres i partinavnet "Tjen Folket".
Vis hele sitatet...
Det ligger også i navnet at folket skal tjene folket, og det er det alle Tjen Folket-medlemmer jeg har snakket med, snakker om. "Folket" skal reise seg og ta makten. Jeg har hverken tro på at "folket" noensinne kommer til å ha mulighet eller vilje til å gjøre dette eller at det kommer til å fungere.

Sitat av tissemannX Vis innlegg
hvorfor skal dem som jobber hardt ikke få betalt for det?
Vis hele sitatet...
Det er jo forsåvidt også et moderne, liberalistisk fenomen. "Borgeren" arbeider ikke for samfunnets beste, men for seg selv, og det er derfor urimelig at han ikke skal kunne nyte fruktene selv. Fattige er fattige for at deres eneste grunn til å arbeide, altså å ikke bli fattig, kan opprettholdes. Vi vil tjene penger for å selv leke herrer en dag, ikke for å dele det med dem enda dårligere stilt enn oss.

Vi jobber ikke fordi vi gjør det vi elsker, det som "ligger for oss". Den som gjør det trenger heller ikke ytterligere begunstigelse, og grunnen til at det virker anderledes, er at arbeidet er blitt noe negativt. Sosialismen er altså et fenomen som er helt uforståelig for oss -- yte etter evne og få etter behov.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Ja, vi har et plutokrati. Min tanke ligger nok nærmere et slags intellektuelt aristokrati. At det er ansvarlig er forøvrig hele poenget mitt, og den økonomiske og politiske makten kan nok ikke settes så sterke skiller mellom.
Vis hele sitatet...
Men hvordan skulle dette aristokratiet legitimert makta si? Skulle de hatt voldsmonopol og fungert gjennom strukturer lignende den moderne stat? Hvordan skulle de i utgangspunktet oppnådd politisk makt? Revolusjon a lá statskupp? Utvising av kapitalistene? Og hvis de, på magisk vis, skulle oppnådd makt, hvordan skulle de hvisket ut skillet mellom økonomi og politikk, uten å innføre et slags sentralisert planleggingsorgan? Sosialisme, eller hva man vil kalle en human og koordinert politikk, tror jeg aldri vil innføres ovenfra.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Det ligger også i navnet at folket skal tjene folket, og det er det alle Tjen Folket-medlemmer jeg har snakket med, snakker om. "Folket" skal reise seg og ta makten. Jeg har hverken tro på at "folket" noensinne kommer til å ha mulighet eller vilje til å gjøre dette eller at det kommer til å fungere.
Vis hele sitatet...
Ja, man romantiserer menneskeheten ved slike slagord. Nei, kanskje ikke, men i mine øyne, er det eneste man kan håpe på. Altså at befolkningen på et tidspunkt innser at de har felles interesser med 99% av jordas befolkning. Man har sett fragmenter av det historisk, da politikken var mer polarisert på begynnelsen av 1900-tallet. Et slikt scenario (altså et polarisert politisk bilde) tror jeg vi er på god vei inn i at time speaking.
Nei, ingenting likt den moderne statsmakt. Jeg har mer tro på en sterk desentralisering, som nevnt i en annen tråd. Men ja, det er ikke spørsmål som er lette å svare på. Atomkrig med bare små befolkninger rundt omkring igjen? Nei, jeg vet ikke. Vi kan ihvertfall ikke overleve som sivilisasjon med liberalisme. Bare be industrirepresentantene ta stilling til miljøspørsmål. Autoritet henger naturligvis uadskillelig sammen med ansvar, selv om det kan virke anderledes idag. Fy faen som vi har skakkjørt oss. Utvikling, meg i ræva.
Ja, det er helt sinnsykt. Jeg veit ikke, jeg har liten tro på at jeg får oppleve et bedre samfunn i min levetid, men som min kamerat sa (løst sitert); "man kan nesten bare vente på det momentum som oppstår når kapitalismen fragmenteres, i mellomtiden er teoretisering, spredning av nye tanker og bevisstgjøring det mest fornuftige man kan gjøre." Hvem veit hvor menneskeheten er om 200 år, liksom. :S
i de aller fleste tilfeller detter ikke pengene eller direktørstillingen i fanget på en,det avgjøres av evner,innsats og kompetanse og man må ha noe å komme med om man skal tiltrekke seg de beste folkene.ser ikke helt hva et lønnstak skal hjelpe på helheten.
Det er fks mange logodesignere her på forumet som har jobbet hardt for å bli flink til det de gjør, kommer det derimot en halvgod logodesigner og tilbyr sine tjenester til en billig slant, da blir det ramaskrik.
Jeg synes det er trist at man må utdanne seg ihjel for å få en noenlunde god lønn,det er mange som er flinke og gjør en god jobb som ikke får godt nok betalt imo,spesielt kommuneansatte
Sist endret av Cosmos; 30. mai 2012 kl. 22:50.
Jeg tror jeg må begrense meg til å kommentere det Bernhard skriver.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Okey, jeg har lest gjennom dine to siste innlegg nå og du skirver veldig mye rart. For det første, det er ikke i det private næringslivet i Norge du finner mest korrupsjon. I staten og statlige anbudsrunder er det ekstreme mengder korrupsjon. Eksempler på dette er anbudsinformasjonen, som hvor ting blir produsert og hvor stort budet er blir gitt ut til konkurrenter som da vinner anbudet ganske lett. Eller når ting ikke blir gitt ut på anbud og enkelte firmaer bare får kontrakter på flere millioner kroner fra staten uten konkurranse. Dette er så langt ifra kapitalisme som mulig. Det er ikke usansynlig at noe av dette skjedde med altinn når det ble lagt ut på anbud.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at bedriftene ikke blir maksimalt produktive og ikke produserer de riktige varene så lenge vi har en ren kapitalistisk økonomisk modell er at målsettingen for bedrifter i dag ikke primært er å være mest mulig produktive. I et kapitalistisk system er suksesskriteriet for en bedrift at den lykkes i å samle mer kapital til eierne. Å være produktiv og lage varer som folk vil kjøpe er bare én av midlene for å oppnå dette. Det er ikke slik at dersom markedet ikke fungerer ideelt så skyldes det korrupsjon. De store kapitaleierne som John Fredriksen er blitt store nettopp fordi de forstår dette og vet å spille på alle strengene.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det du skriver om en lønnsgrense på 1,5millioner er noe du tydligvis ikke helt forstår virkningene av. Dette hadde gjort at alle som var flinke og kreative entrepenører ville flyttet ut av landet med en gang de innså at de kom til å tjene over 1,5millioner. I tillegg så ville Oslo børs blitt lagt ned og hele finans og store deler av den private banksektoren ville flyttet seg utenlands.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg rett og slett ikke stemmer. Jeg tror du blander sammen motivasjonen til finanseliten og motivasjonen til entreprenører og fagfolk. De som virkelig ønsker å skape noe og er dyktige til det trives best i et miljø hvor de faktisk får lov til å skape noe. Det er for eksempel en utbredt oppfatning i gründer-kretser at man skal være forsiktige med å akseptere venture-kapital. En av grunnene til det er at venture-kapitalister fokuserer veldig sterkt på å øke kapital-verdien på firmaet. Dette kommer ofte i konflikt med entreprenørenes ønske om å skape noe som de selv oppfatter som verdifullt. Kreative og skapende mennesker er ofte ikke så ekstremt opptatt av penger. 1,5 millioner i årslønn vil nok være tilstrekkelig til at ikke lønna fikk dem til å flykte fra landet.

Et annet og like viktig poeng er at moderne bedrifter stort sett ikke skapes av én person alene. Forestillingen om at bedriftene skapes av lederen er en gammeldags overlevning fra den tiden sjefen var den eneste som skulle tenke og ha idéer mens industriarbeiderne bare gjorde rutinejobber. I et moderne arbeidsliv er det store krav til initiativ og skaperevne hos alle ansatte. Dette gjør moderne bedrifter mer produktive, men det blir vanskeligere å gi elite-lønninger til ledelsen uten at de ansatte reagerer. Her kan imidlertid ledelsen og eiernes egeninteresser stå i motsetning til å skape en moderne bedrift. Ved å hindre ledelsen i å bevilge seg selv fantasilønninger kan vi i realiteten gi bedriftene bedre rammevilkår til å oppnå dette.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det du skriver om kapitalismen som en arvtager av feudalismen er feil. Det du tenker på er aksjeselskapet kapitalismen har eksistert veldig mye lengre. Kapitalismens hovedkjerne er tanken om et frittmarked, for at det skal fungere må du ha enkelte rettningslinjer og regler. Dette var noe grekerene viste, derfor skapte de demkoratiet for å fremme handel.
Vis hele sitatet...
Det at kapitalismen er en arvtager til feudalismen er i hvert fall en ganske utbredt oppfatning av økonomisk historie. De som vil kan jo google "capitalism" og "history". Som du skriver trenger kapitalismen en god del regler rundt både konkurranse og privat eiendomsrett for at kapitalistene skal kunne sikre seg mot inngripen fra andre makt-institusjoner. Disse reglene som mange i dag kanskje tenker på som en form for "naturlover" har ikke vært slik i all tid men er bare noen hundre år gamle.

Historien viser at ulike økonomiske modeller avløser hverandre. Jeg tror ikke at kapitalismen er historiens perfekte endepunkt i så måte. Jeg tror det er mer blåøyd å ikke se problemene kapitalismen sliter med enn å forsøke å finne en annen og bedre løsning. Før avskaffelsen av slaveriet i USA ble de som sloss for dette også stemplet som naive og uten forståelse for hva som holdt den amerikanske økonomien sammen. Men den omleggingen gikk jo også bra til slutt, og resultatet er en industri som er mer effektiv enn den man hadde under slaveriet. Overgangen til sosialisme passer inn i en lang økonomisk historie hvor folk flest får mer makt og mer innflytelse på bekostning av en liten elite. Det er ikke farlig, det kommer mest sannsynlig til å skje ganske gradvis og det kommer til å gjøre livene til de aller fleste av oss bedre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
No er ikkje organisasjonspsykologi mitt sterkaste fag, men om eg ikkje hugser heilt på trynet feil så er ein rimeleg mykje brukt teori ei todeling av motivasjon. Du har hygienefaktorer, som ikkje fører til motivasjon, men som fører til utilfredshet om dei ikkje er der. Lønn, jobbsikkerhet og slikt blir plassert her. Så har du motivasjonsfaktorer, som altså faktisk motiverer. Der er vel ting som tilbakemeldinger, utfordringer, ansvarsfølelse m.m. tatt med.

Men nei - eg trur ikkje lønn er ein vesentleg del av det. Det finst langt enklare måter å bli rik på... Eg trur heller at dei meiner dei kan gjere noko betre enn andre, og vil bruke tid på å bevise det...
Vis hele sitatet...

Dette er kun noe Mintzberg mente.

Men generelt i bunn og grunn, jobber ikke den vanlige borger for å leve? Tjene penger til å gjøre det man virkelig vil ?

Lønn er den generelle motivasjon for å arbeide, i bunn og grunn. Selvom man vil det eller ei. Selvfølgelig fins det store unntak som Røde Kors osv osv.. Men dere fatter poenget..
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Hva for noe? Det der besvarer jo ingenting.

Jeg ber ganske enkelt om en kilde, ikke noe svada-svar.
Vis hele sitatet...
Her er en kilde:

http://www.utviklingsfondet.no/files...WEBversjon.pdf
jeg tror man fort glemmer at disse folkene som tjener 1,5 mil +++, de har skapt mange arbeidsplasser, de betaler også mye skatt. jeg vill heller at styreledere skal tjene 5-10 mil i året, enn at en politiker skal sitte på rævva og tjene fett. det eneste de gjør er og mene masse piss, trykke på ipaden sin og drikke cafelatte.. De bidrar egentlig ikke til en dritt. Jeg syntes egentlig at lærere skulle hatt dobbel lønn av det en politiker har. politikere skulle maks ha tjent 350K.