Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 898
Hei!

Vil bygge meg en liten kompakt 4k media center pc og lurer på hvilke deler jeg trenger for å kunne spille av 4k hdr smertefritt? Formålet er å bruke den til film.
Ingen budsjett.

Takk for eventuelle svar!
Hvor ligger filene?

Jeg har dette oppsettet:
Synology 218 PLAY NAS
Vero 4K mediaboks som kjører KODI på linux og henter filene fra NASen over kablet nettverk: https://osmc.tv/vero/

Dette er en flott og enkel kombinasjon, og du slipper å sitte med et tregt og forferdelig windows grensesnitt og tull. Ikke blir det særlig dyrt heller. Med HDD ender vel dette på rundt 4-5K for et opplegg som er både fremtidsrettet og enkelt i bruk.

Før i tiden brukte jeg en intel NUC til alt, både lagring av filer og avspilling. NUCen bråkte alt for mye, windows var aldri stabilt, og det er begrenset med lagringsplass på en NUC. Derav endte jeg på det overnevnte oppsettet, og jeg vil aldri gå tilbake.

En annen fordel med Synology NAS er at den kan laste ned alt av -lovlige- torrents også.
Sist endret av SkyMarshal; 27. august 2018 kl. 10:50.
En Nvidia Shield fungerer også bra til dette.
Har du konsoll m/4K? Om du kun tenker film så er det ikke veldig store greiene du trenger. Alt fra raspberry PI klonen fra Asus, thinkerboard til Nuc etc. En liten sak som thinkerboard eller en av de sprekere konkurrentene løser dette for en billig penge. Legg til noen kroner for ekstra passiv kjøling og et kabinett og en fet disk til lagring av filmer så har du alt du trenger. Du kan kjøre KODI eller en av alternativene. Enten kan du streame over nettverk, internett eller du kan lagre rett på boksen om du smekker i stor nok disk eller ekstern disk.

Om du ønsker litt ekstra krefter for sikkerhetsskyld eller hater lag i menyer så ta feks en titt på UDOO, feks Udoo Ultra, de har både quad og dual core single board pc.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Har du konsoll m/4K? Om du kun tenker film så er det ikke veldig store greiene du trenger. Alt fra raspberry PI klonen fra Asus, thinkerboard til Nuc etc. En liten sak som thinkerboard eller en av de sprekere konkurrentene løser dette for en billig penge. Legg til noen kroner for ekstra passiv kjøling og et kabinett og en fet disk til lagring av filmer så har du alt du trenger. Du kan kjøre KODI eller en av alternativene. Enten kan du streame over nettverk, internett eller du kan lagre rett på boksen om du smekker i stor nok disk eller ekstern disk.

Om du ønsker litt ekstra krefter for sikkerhetsskyld eller hater lag i menyer så ta feks en titt på UDOO, feks Udoo Ultra, de har både quad og dual core single board pc.
Vis hele sitatet...
4k HDR på en Raspberry kan du bare glemme.

Et generelt tips er å kjøpe noe som er litt kraftigere enn hva du trenger.
Sist endret av SkyMarshal; 27. august 2018 kl. 14:41.
Nå sier jeg ikke han skal velge Raspberry pi, men en av klonene. Feks UDOO, eller tinkerboard. Og ja de klarer 4K HDR.
En moderne bluray spiller med wifi/usb burde da funke like godt som noe DYI prosjekt hvis det er bare til film.