Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 927
Hei!

Fant ingen underforumer som passer, så derfor poster jeg det her.

Det har seg sånn at jeg er en veldig skvetten person, og spessielt når jeg er på jobben.

Jeg har fobi for dører uten vinduer, jeg tør ikke gå igjennom dører uten vinduer, da jeg er redd for at noen som være på andre siden når jeg åpner.
Jeg tar meg selv i å hoppe høyt om jeg åpner døren, å får øyekontakt med en annen person, dette gjelder også når jeg går rundt hjørner å uventet møter på noen andre.

Jeg kjenner jeg får en stor klump i halsen før jeg åpner dørene, er det ingen der så går det vekk, er det en annen person der hopper jeg å kaldsvetter etterpå.

Er den noen andre som har samme problem som meg? og hva gjør dere for å gjøre hverdagen lettere?
Den beste måten å bekjempe fobier på er som regel å utsette seg så mye som mulig for det man er redd for. Er man redd for høyder, så bør man gå opp så mye man tør, og så litt til neste gang, og deretter litt til..

Så prøv det samme med dørene. Tren deg rett og slett opp. Fungerer det ikke, så er psykolog veldig greit i slike tilfeller.
Sosial angst? maybe
Jeg har ikke noen lignende problemer (selvsagt har jeg et par fobier jeg også ). Men jeg anbefaler en psykolog eller kanskje en hypnoseterapaut.
Som en annen har sagt syntes jeg dette høres ut som lettere sosial angst.