Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  212 23864
Hei Freaks! Vil gjerne snakke om en sak som irriterte meg og viste meg hvor trangsynte enkelte rasister er.


Jeg ble ringt tidlig av 2 kompiser som lurte på om jeg ville bli med,han ene av dem har noe imot utlendinger,men siden jeg er ikke er av den * Wallah* typen liker han å gå med meg. Selvom jeg er av utenlandskopprinnelse,noe jeg selvsagt er stolt av.


Vi satt oss i bussen,der en kompis av meg ringte ( rundt 20 årene) til en kompis av han som jeg ikke kjenner. ,da tok dama hans telefonen. Så satt de og snakket og han kompisen min lurte ikke på om vi tre kunne stikke opp,da hun spurte hvem det var,så sa han navna. Da merket selvsagt dama hans at et av navna ikke var norskt og hvisket inn i telefonen til kompisen min ( Er det en svarting med ? Fordi *** ikke vil ha svartinger inn i huset ). Så kompisen min ble selvsagt skuffet og begynte å vrøvle om at jeg ikke er som alle de andre osv osv.

For å være ærlig,så syntes jeg dette var litt merkelig. Da jeg sjeldent opplever rasistiske utsagn. Kompisen min mente selvsagt dette var å dra alle utlendinger over en kam,og det viste seg tydeligvis senere at han ikke ville ha meg inn siden han trodde * alle* utlendinger stjeler og han mente selvsagt at jeg ville robbe huset hans. Hvor trangsynt og usaklig er ikke det ?

Hva mener dere om dette ? Ble ganske skuffet.
Sist endret av random50361; 25. januar 2011 kl. 22:40.
Jeg synes det er fryktelig trist. Og veldig, veldig drøyt. Jeg tror ikke det er så veldig mye rasisme her til lands, men jeg mener det er en hel haug med fremmedfrykt.
Jeg tror fordommer mot utlendinger er ganske utbredt i Norge. Dette har nok mye å gjøre med at Norge lenge har vært et ganske isolert land (både innad og utad), folk har i generasjoner bodd på gårder hvor fjorder, fjell og daler har vært en buffersone mot ukjente mennesker. Samtidig så har vi ikke hatt så stor kontakt med omverden på grasrotnivå før arbeidsinnvandringen startet på syttitallet.

Mennesker, som dyr flest, er instinktvis mistenksomme ovenfor det de oppfatter som fremmed. Dette kombinert med det ovenfornevnte er kanskje grunnen til at Norge kan fremstå som veldig rasistisk til tider. Jeg har vokst opp blant bønder og arbeidsfolk så jeg kjenner veldig godt til disse holdningene, og de er høyst reelle og etter min erfaring godt utbredt blant de mindre dannede samfunnskretser. Jeg kan ikke si så mye om befolkningen forøvrig, men jeg har fått et inntrykk av at det blant de mer dannede ikke er like stor fiendtlighet ovenfor utlendinger, men fortsatt i enkelte tilfeller en ganske tilstedeværende skepsis.

Red.: jeg tror det er veldig viktig å skille mellom kulturfordommer og rasisme. Jeg tror (håper) ikke det er så altfor mange som fortsatt tror at det er store rasemessige forskjeller mellom oss mennesker.
Sist endret av gulunderstrek; 25. januar 2011 kl. 22:59.
Er sånn du kaller white trash det
Rasisme og fremmedfrykt går hånd i hånd, og jeg tror de kan være like skadelige. Fremmedfrykt finnes det utrolig mye av her i landet. Jeg er selv "norsk" (i hvert fall meste parten av mitt blod), så har aldri opplevd førstehåndserfaringer ang. det selv, men mange av vennene mine og min familie har opplevd helt forkastelige ting. Faen, jeg skjønner ikke at folk kan gjøre og si sånne ting. Saken du opplevde var jævlig, men tro meg, du er heldig. Er mange med ikke-norsk bakgrunn i dette landet som opplever mye værre ting.

Har fått inntrykk av at det er mindre av det i byen enn på bygda, men er vanskelig å få innsikt i hva den gjevne byboer mener og tror, kontra det gjevne bygdemenneske (om man vokser opp på bygda).
Tror det mer handler om oppførselen man ser hos enkelte innvandrere her i landet. Gå en tur på Oslo S f.eks.
Så da er det ekstremt enkelt å slå alle under en og samme kam.

Fremmedfrykt vil jeg tro er mer tilrettelagt den eldre garde.
Fordommer er utbredt av alle folk,raser og religiøse/politiske grupper. det er lett og si "jeg er ikke rasist" men omtrent alle mennesker har forutinntatte fordommer over en annen gruppe.
Sist endret av Shellshock; 26. januar 2011 kl. 00:25.
Sitat av Kirder Vis innlegg
det viste seg tydeligvis senere at han ikke ville ha meg inn siden han trodde * alle* utlendinger stjeler og han mente selvsagt at jeg ville robbe huset hans.
Vis hele sitatet...

Vil det si at han tror at alle svensker gjør det samme? siden teknisk sett er de ikke norske, derfor utlendinger?



Uansett idiotisk, greit vi har alle dårlige erfaringer med folk. Men fy faen.


Maks white trash.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Fordommer er utbredt av alle folk,raser og religiøse/politiske grupper. det er lett og si "jeg er ikke rasist" men omtrent alle mennesker har forutinntatte fordommer over en annen gruppe.
Vis hele sitatet...
Her driter du på leggen, uansett om jeg hadde blitt satt på en øde øy med ett folkeslag med helt andre verdier enn oss hadde jeg aldri hatt noen fordommer mot disse. Heller syntes det hadde vært spennende og interessant, og jeg tviler på at jeg er en få som tenker slikt her i landet. Halveis oppegående folk må jo skjønne at alle ikke kan være like. Hvor kjedelig hadde ikke det vært igrunn? Grøsser ved tanken om en verden full av den stereotypiske ola og kari nordmann.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Hei Freaks! Vil gjerne snakke om en sak som irriterte meg og viste meg hvor trangsynte enkelte rasister er.


Jeg ble ringt tidlig av 2 kompiser som lurte på om jeg ville bli med,han ene av dem har noe imot utlendinger,men siden jeg er ikke er av den * Wallah* typen liker han å gå med meg. Selvom jeg er av utenlandskopprinnelse,noe jeg selvsagt er stolt av.


Vi satt oss i bussen,der en kompis av meg ringte ( rundt 20 årene) til en kompis av han som jeg ikke kjenner. ,da tok dama hans telefonen. Så satt de og snakket og han kompisen min lurte ikke på om vi tre kunne stikke opp,da hun spurte hvem det var,så sa han navna. Da merket selvsagt dama hans at et av navna ikke var norskt og hvisket inn i telefonen til kompisen min ( Er det en svarting med ? Fordi *** ikke vil ha svartinger inn i huset ). Så kompisen min ble selvsagt skuffet og begynte å vrøvle om at jeg ikke er som alle de andre osv osv.

For å være ærlig,så syntes jeg dette var litt merkelig. Da jeg sjeldent opplever rasistiske utsagn. Kompisen min mente selvsagt dette var å dra alle utlendinger over en kam,og det viste seg tydeligvis senere at han ikke ville ha meg inn siden han trodde * alle* utlendinger stjeler og han mente selvsagt at jeg ville robbe huset hans. Hvor trangsynt og usaklig er ikke det ?

Hva mener dere om dette ? Ble ganske skuffet.
Vis hele sitatet...
Litt ironisk at du sier først at en nordmann setter alle utlendinger under samme "kam" og så sier du at det norske SAMFUNNET er rasistisk.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Litt ironisk at du sier først at en nordmann setter alle utlendinger under samme "kam" og så sier du at det norske SAMFUNNET er rasistisk.
Vis hele sitatet...
Vinklingen din her skjønner jeg ikke.

Trådstarter spør i overskriften om hvor rasistisk (vi tror/mener) det norske samfunnet er (generelt).
Det oppfatter jeg som en høyst ordinær spørsmålsstilling. Da er det også helt vanlig å eksemplifisere det. Akkurat som ts gjør.

I og med at du skriver ortografisk korrekt, er det vanskelig å tro at du er så omkalfatret i hue at du ser ting oppned.
Da er mitt spørsmål: Hvordan klarer du ut ifra en så oversiktlig og enkel tekst, å trekke den konklusjonen - fullstendig uten ironi?

Å si noe er en ytring/påstand. Da hekter man ikke på et spørsmålstegn.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Tror det mer handler om oppførselen man ser hos enkelte innvandrere her i landet. Gå en tur på Oslo S f.eks.
Så da er det ekstremt enkelt å slå alle under en og samme kam.

Fremmedfrykt vil jeg tro er mer tilrettelagt den eldre garde.
Vis hele sitatet...
Og du var i garden når?
Er selv halvt amerikaner og jeg har benyttet meg godt av den store kjærligheten nordmenn har til statene,i form av masse rart uten å gå mer inn på dette.Mye av fordommene nordmenn har er vel begrunnet men selvsagt ikke alt,det er jo en flaskehals at mange innvandrere/asylsøkere velger å danne egne klikker istedenfor å intrigere seg med "etninske" nordmenn.

Men jeg vil ikke si at "vi" er et spesielt rasistisk folkeslag når man ser nedover i resten av verden.Jeg syns skepsisen vi har er helt naturlig i forhold til beliggende og histiorie
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Tror det mer handler om oppførselen man ser hos enkelte innvandrere her i landet. Gå en tur på Oslo S f.eks.
Så da er det ekstremt enkelt å slå alle under en og samme kam.
Vis hele sitatet...
Har slett flere slike innlegg i det siste. Hva er greia? Befinner meg på Oslo S flere ganger i måneden, både på dagen, kvelden og natta, og har aldri blitt rystet av oppførselen til utlendingene som oppholder seg der. Har faktisk hatt fler problemer med knarkerne som står der og tigger penger, og de fleste av disse har norsk opprinnelse.

Jeg tror også at fremmedfrykt er den store stygge ulven her. Folk er redd for det de ikke kjenner, og løser dette ved å isolere seg fra det ukjente. Det er det som er problemet, at mange nordmenn ikke tar seg tid til å bli kjent med utlendinger i nærområdet, og derfor ikke forstår at de er akkurat som alle andre - bare med mørkere hud.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg er ikke rasist. Men når det kommer personer inn i Norge bor å bosette seg, å de ikke lærer seg Norsk, da blir jeg irritert. Mange folk rundt her som jeg vet har vært her over 2 år men kan ikke noe Norsk.

Jeg tror mange er enige med meg at de liker bedre innvandrere som snakker bra Norsk, enige?
Fremmedfrykt? Ja kanskje for noen.. Personlig er jeg en som ønsker innvandrere mer enn velkommen til Norge, og håper selvfølgelig de blir godt integrert og kan bidra og yte av vårt samfunn. Men realiteten er at uansett hvor gode tanker man har om noe, så hjelper det lite hvis man har utelukkende dårlige erfaringer.
På den andre siden så kan jo disse erfaringene komme av at motparten også har fremmedfrykt og fordommer, som en slags ond sirkel.. Poenget er, uansett hvor gode tanker og ideer du har om noe, så er det uungåelig at man begynner å tvile på sin egne meninger når dette gang på gang blir motbevist.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg er ikke rasist. Men når det kommer personer inn i Norge bor å bosette seg, å de ikke lærer seg Norsk, da blir jeg irritert. Mange folk rundt her som jeg vet har vært her over 2 år men kan ikke noe Norsk.

Jeg tror mange er enige med meg at de liker bedre innvandrere som snakker bra Norsk, enige?
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men når f.eks en skole i Tromsø måtte dele gymtimen med jenter/gutter pga en eller anna muslim ikke fikk lov av foreldrene å dele den med det andre kjønn

Når de kommer til Norge, fortsetter skikken sin med å gifte vekk småbarn til gamle griser og forventer at dette går bra

Har opplevd flere ganger når jeg er på byn at utlendinger begynner å oppføre seg som idioter og det irriterer meg mer enn når en nordmann gjør det

Små drittunger som går rundt å raner busser/kiosker/personer. De har ingenting å tape, så hvorfor ikke?
Satt alene på en buss en gang når 10+ pakistanere som ikke var eldre enn 13 år, sprang inn, betalte ikke for seg og satt seg helt bak. De maste og gaula. Fikk lyst å gå av bussen.

Sånne ting som det irriterer, og ja..jeg kommer til å stemme FRP neste år hovedsaklig pga innvandringspolitikken demmes.
Vi må jo ikke glemme det som vi får høre på feks nyhetene. De er veldig gode til å legge vekt på om personen er av utenlandsk opprinnelse. Nå har jeg levd i 20 år og merker at sånt påvirker mitt syn på utlendinger. Jeg er veldig klar over at nordmenn også gjør slike ulovelige ting, men det velger media å holde tilbake.

jeg har generelt ikke noe imot utlendinger, så lenge de prøver å integrere seg, eller hvertfall gjør en innsats for å holde seg unna det kriminelle.

Hadde senest denne praten med en utenlandsk person som går i klassen min på universitetet, på lørdag. Og vi var egentlig veldig enige i dette. Han ga meg dette eksemplet. er litt usikker på om jeg husker det helt riktig: (var litt full :P) Om jeg skulle kommet å besøkt huset ditt ville jeg respektert det, personene i det og fulgt husets regler. Hadde jeg brutt de reglene hadde jeg mest sannsynlig blitt kastet ut. i dette eksamplet hans er da huset ment som Norge.

Litt senere på kvelden, jeg er på vei hjem fra nach så går jeg forbi en utlending som roper etter meg. Litt skeptisk som jeg er stopper jeg og hører på hva han har å si. Det viste seg at han skulle selge hasj til meg, noe som jeg pent takket nei til å gikk videre... kan godt hende han er er knakanes god kar, men her bryter han loven. Enten om det er fordi han ikke gidder å ta seg en utdanning eller skaffe seg en ærlig jobb så misliker jeg dette.

Og igjen det er med på å styrke min skeptisisme (er det et ord?) til utlendinger. Det jeg syns er trist er at jeg trenger på en måte en "overbevisning" om at denne personen er grei hver gang jeg møter en utlending for første gang. Jeg skulle heller ønske at jeg ikke var sånn, men innimellom er det faktisk nødvendig.

Jeg mener at media er veldig flinke til å sette griller i hodene våres og mye av fremmedfrykten kommer derifra pluss det som er nevnt i poster over meg.
Bodde på en øy (Vardø) å der ute var rasist noe som var for alle.
Ble fortelt rasiste vitser på butikken osv.. var jo artig å høre på, men når man tenker over saken så vet dem ikke bedre om invandera!
dem har ikke milijøt selv å hører kun på nyhetene alt det negative om dem, (ikke rart dem har noe imot dem da)
Har en vennine som er ilag med en invander å han jobber å er ganske "OK" i forhold til mange Norske.

Hører ofte ordet (svartinger !!!!) men hvorfor skal ordet svart være negativ? dem kaller jo oss får hvite fans osv.. men sier vi 1 ord som inneholde (svart, N ordet) da er vi de slemme putselig.
Men dere vet at det er mere invandera i Oslo kretsfengsel en det er i Norske folk, det som er helt på trynet med er at Norge ikke tenker på å sender hjem de slemme invanderan (Når dem havner i Fenglset så fortjene dem å bli sendt hjem)
Sist endret av justastonedhuman; 26. januar 2011 kl. 09:08.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av Omaha Vis innlegg
Her driter du på leggen, uansett om jeg hadde blitt satt på en øde øy med ett folkeslag med helt andre verdier enn oss hadde jeg aldri hatt noen fordommer mot disse. Heller syntes det hadde vært spennende og interessant, og jeg tviler på at jeg er en få som tenker slikt her i landet. Halveis oppegående folk må jo skjønne at alle ikke kan være like. Hvor kjedelig hadde ikke det vært igrunn? Grøsser ved tanken om en verden full av den stereotypiske ola og kari nordmann.
Vis hele sitatet...
Du ville kanskje ikke hatt fordommer, men det vil nok mest sannsynlig de du havnet på øya med
Sitat av Kirder Vis innlegg
Hei Freaks! Vil gjerne snakke om en sak som irriterte meg og viste meg hvor trangsynte enkelte rasister er.


Jeg ble ringt tidlig av 2 kompiser som lurte på om jeg ville bli med,han ene av dem har noe imot utlendinger,men siden jeg er ikke er av den * Wallah* typen liker han å gå med meg. Selvom jeg er av utenlandskopprinnelse,noe jeg selvsagt er stolt av.


Vi satt oss i bussen,der en kompis av meg ringte ( rundt 20 årene) til en kompis av han som jeg ikke kjenner. ,da tok dama hans telefonen. Så satt de og snakket og han kompisen min lurte ikke på om vi tre kunne stikke opp,da hun spurte hvem det var,så sa han navna. Da merket selvsagt dama hans at et av navna ikke var norskt og hvisket inn i telefonen til kompisen min ( Er det en svarting med ? Fordi *** ikke vil ha svartinger inn i huset ). Så kompisen min ble selvsagt skuffet og begynte å vrøvle om at jeg ikke er som alle de andre osv osv.

For å være ærlig,så syntes jeg dette var litt merkelig. Da jeg sjeldent opplever rasistiske utsagn. Kompisen min mente selvsagt dette var å dra alle utlendinger over en kam,og det viste seg tydeligvis senere at han ikke ville ha meg inn siden han trodde * alle* utlendinger stjeler og han mente selvsagt at jeg ville robbe huset hans. Hvor trangsynt og usaklig er ikke det ?

Hva mener dere om dette ? Ble ganske skuffet.
Vis hele sitatet...

Nordmenn kan ofte bli sett på som litt trangsynt fordi ofte blir utlendinger framstilt i media som de som stjeler og noen hvite nordmenn ofte har opplevd å blitt robbet av en utlending og dermed sprer rykter seg osv.

Bare for å gi ett eksempel, i klassen jeg går i er vi alle redd for å legge ting fra oss fordi det ble stjålet 2 snusbokser og de stjal fra arbeidsgiveren vi var ute å arbeidet med. Dette skaper fordommer og dårlig miljø, ingen andre i klassen ville funnet på noe sånn.

Men for all del var vel litt over kanten det som skjedde med deg, litt rar situasjon

Sitat av Kain Vis innlegg
Bodde på en øy (Vardø) å der ute var rasist noe som var for alle.
Ble fortelt rasiste vitser på butikken osv.. var jo artig å høre på, men når man tenker over saken så vet dem ikke bedre om invandera!
dem har ikke milijøt selv å hører kun på nyhetene alt det negative om dem, (ikke rart dem har noe imot dem da)
Har en vennine som er ilag med en invander å han jobber å er ganske "OK" i forhold til mange Norske.

Hører ofte ordet (svartinger !!!!) men hvorfor skal ordet svart være negativ? dem kaller jo oss får hvite fans osv.. men sier vi 1 ord som inneholde (svart, N ordet) da er vi de slemme putselig.
Men dere vet at det er mere invandera i Oslo kretsfengsel en det er i Norske folk, det som er helt på trynet med er at Norge ikke tenker på å sender hjem de slemme invanderan (Når dem havner i Fenglset så fortjene dem å bli sendt hjem)
Vis hele sitatet...
sier svarting og neger hele tiden jeg, så lenge de kaller meg hviting ser ikke noe forskjell og har heler ikke fått høre noe
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Vi må jo ikke glemme det som vi får høre på feks nyhetene. De er veldig gode til å legge vekt på om personen er av utenlandsk opprinnelse. Nå har jeg levd i 20 år og merker at sånt påvirker mitt syn på utlendinger. Jeg er veldig klar over at nordmenn også gjør slike ulovelige ting, men det velger media å holde tilbake.
Vis hele sitatet...
Nå er vel strengt tatt etniske minoriteter rimelig overrepresentert i norske fengsel.. selvfølgelig gjør normenn kriminelle ting også, men det er ikke noen unnskyldning for at etniske minoriteter skal få gjøre hva de vil.

Personlig har jeg fått 3 mobiltelefoner stjålet i løpet av livet mitt. Alle 3 ble tatt av pakistanere. Bilen min ble også sannsynligvis stjålet av en pakistaner. I hjembyen min Horten er det kun noen få områder hvor du ikke kan sette sykkelen din ulåst i noen minutter uten at den blir stjælt..gjett hvilke mennesker som bor i de områdene?

Like interessant, ser du på de 3-4 videregående skolene med lavest inntaktskrav så ser du at de utelukkende inneholder Norsk-Pakistanere og andre etniske minoriteter. Ser du bort ifra pugge-pakkisene så underpresterer minoritetene grovt i norske skolen.
Hadde senest denne praten med en utenlandsk person som går i klassen min på universitetet, på lørdag. Og vi var egentlig veldig enige i dette. Han ga meg dette eksemplet. er litt usikker på om jeg husker det helt riktig: (var litt full :P) Om jeg skulle kommet å besøkt huset ditt ville jeg respektert det, personene i det og fulgt husets regler. Hadde jeg brutt de reglene hadde jeg mest sannsynlig blitt kastet ut. i dette eksamplet hans er da huset ment som Norge.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at majoriteten av "innvandrere" er født og oppvokst i Norge. Trust me, møkka-gangster-kulturen som mye av den smårampen her forguder har absolutt ingenting med Pakistansk kultur å gjøre. Pakistanere jeg møter på reisende mine rundt omkring er generelt høflige, hyggelige og hjelpsomme. Norsk-Pakistanerene passer enda mindre inn i Pakistan enn de gjør i Norge.

Det aller mest tragiske synes jeg er hvordan mange foreldre svikter barna sine ved å ikke sørge for å gi dem god norsk-opplæring. Den jalla-norsken flesteparten av dem prater holder kort og godt ikke hvis man skal få seg skikkelige jobber (i motsetning til oss som prater dialekt, men kan skrive skikkelig norsk så har majoriteten av disse folka virkelig ikke peiling). Det finnes tilogmed nok av eksempeler på unger vokst opp i Norge som ikke begynner å lære seg norsk før de begynner på skolen (dette gjelder særlig somaliere).
Litt senere på kvelden, jeg er på vei hjem fra nach så går jeg forbi en utlending som roper etter meg. Litt skeptisk som jeg er stopper jeg og hører på hva han har å si. Det viste seg at han skulle selge hasj til meg, noe som jeg pent takket nei til å gikk videre... kan godt hende han er er knakanes god kar, men her bryter han loven. Enten om det er fordi han ikke gidder å ta seg en utdanning eller skaffe seg en ærlig jobb så misliker jeg dette.
Vis hele sitatet...
Kjenner flere hyggelige dop-selgere jeg. Hadde til og med telefonnummeret til et par av dem før. Så lenge de selger bra skit og ikke snyter folk ser jeg ikke noe umoralsk i dop-selging.

Jeg mener at media er veldig flinke til å sette griller i hodene våres og mye av fremmedfrykten kommer derifra pluss det som er nevnt i poster over meg.
Vis hele sitatet...
Pft. Jeg mener media er altfor snille mot minoritetene. Ser du på hva som foregår på skolene og rundt omkring i Oslo øst burde man bli redd. Jeg tror vi har franske tilstander i Norge om 7-12 år.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nå er vel strengt tatt etniske minoriteter rimelig overrepresentert i norske fengsel.. selvfølgelig gjør normenn kriminelle ting også, men det er ikke noen unnskyldning for at etniske minoriteter skal få gjøre hva de vil.

Personlig har jeg fått 3 mobiltelefoner stjålet i løpet av livet mitt. Alle 3 ble tatt av pakistanere. Bilen min ble også sannsynligvis stjålet av en pakistaner. I hjembyen min Horten er det kun noen få områder hvor du ikke kan sette sykkelen din ulåst i noen minutter uten at den blir stjælt..gjett hvilke mennesker som bor i de områdene?

Like interessant, ser du på de 3-4 videregående skolene med lavest inntaktskrav så ser du at de utelukkende inneholder Norsk-Pakistanere og andre etniske minoriteter. Ser du bort ifra pugge-pakkisene så underpresterer minoritetene grovt i norske skolen.

Problemet er jo at majoriteten av "innvandrere" er født og oppvokst i Norge. Trust me, møkka-gangster-kulturen som mye av den smårampen her forguder har absolutt ingenting med Pakistansk kultur å gjøre. Pakistanere jeg møter på reisende mine rundt omkring er generelt høflige, hyggelige og hjelpsomme. Norsk-Pakistanerene passer enda mindre inn i Pakistan enn de gjør i Norge.

Det aller mest tragiske synes jeg er hvordan mange foreldre svikter barna sine ved å ikke sørge for å gi dem god norsk-opplæring. Den jalla-norsken flesteparten av dem prater holder kort og godt ikke hvis man skal få seg skikkelige jobber (i motsetning til oss som prater dialekt, men kan skrive skikkelig norsk så har majoriteten av disse folka virkelig ikke peiling). Det finnes tilogmed nok av eksempeler på unger vokst opp i Norge som ikke begynner å lære seg norsk før de begynner på skolen (dette gjelder særlig somaliere).

Kjenner flere hyggelige dop-selgere jeg. Hadde til og med telefonnummeret til et par av dem før. Så lenge de selger bra skit og ikke snyter folk ser jeg ikke noe umoralsk i dop-selging.


Pft. Jeg mener media er altfor snille mot minoritetene. Ser du på hva som foregår på skolene og rundt omkring i Oslo øst burde man bli redd. Jeg tror vi har franske tilstander i Norge om 7-12 år.
Vis hele sitatet...

Veldig mye bra sagt her, poeng for det.

Jeg takker gud for at jeg ikke bor i oslo, det er jo blitt rene mekka for kriminelle og kebabsjapper
Sist endret av Fanfare; 26. januar 2011 kl. 09:33.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Personlig har jeg fått 3 mobiltelefoner stjålet i løpet av livet mitt. Alle 3 ble tatt av pakistanere. Bilen min ble også sannsynligvis stjålet av en pakistaner. I hjembyen min Horten er det kun noen få områder hvor du ikke kan sette sykkelen din ulåst i noen minutter uten at den blir stjælt..gjett hvilke mennesker som bor i de områdene?

.

Kjenner flere hyggelige dop-selgere jeg. Hadde til og med telefonnummeret til et par av dem før. Så lenge de selger bra skit og ikke snyter folk ser jeg ikke noe umoralsk i dop-selging.

.
Vis hele sitatet...
Så når det ulovlige går imot din interesse er du imot det (altså de stjeler fra deg), men når du vil ha litt dop så syns du kriminalitet er bra?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg er ikke rasist. Men når det kommer personer inn i Norge bor å bosette seg, å de ikke lærer seg Norsk, da blir jeg irritert. Mange folk rundt her som jeg vet har vært her over 2 år men kan ikke noe Norsk.
Vis hele sitatet...
en, to, tre, fire skrivefeil i to setninger... oh, the irony.

Men seriøst, hvor lett er det å lære seg norsk, når den gjevne nordmann viser tilnærmet lik null interesse for å sosialisere med innvandrere? Mange innvandrerfamilier som kommer til Norge, i hvert fall de som bosetter seg på bygda, synes det er veldig vanskelig å komme inn i det sosiale miljøet der. Det blir heldigvis enklere, jo flere generasjoner med ikke-etnisk norske nordmenn vi får her.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. januar 2011 kl. 09:49.
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Veldig mye bra sagt her, poeng for det.

Jeg takker gud for at jeg ikke bor i oslo, det er jo blitt rene mekka for kriminelle og kebabsjapper
Vis hele sitatet...
Kan jeg gi tilbake KP? Liker kebabsjappene jeg

Sitat av Fredriker Vis innlegg
Så når det ulovlige går imot din interesse er du imot det (altså de stjeler fra deg), men når du vil ha litt dop så syns du kriminalitet er bra?
Vis hele sitatet...
Ja. Har ingenting imot kriminalitet uten ofre. Sånt noe er bare utslag av kontroll- og moraliseringspiss.
Rart det virker som det bare er hvite som er rasehatere i norge, rasehets går alle veier, men det er lettere for dem med farge på huden å syte på seg at dem har blitt utsatt for rasehets, jeg er mere rasebevist, som feks jeg mener at det ikke skal være så lett å bare komme til norge å få delta i våres velferdprogram, uten å ha fått seg jobb, og kriminnel aktivitet skulle ført til umidellbar utkastelse av landet vårt! feks somaliere , nesten ingen av disse gidder å få seg jobb http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...hp?artid=65434

Mye av dette fører til den lille rasehetsen som er i norge, men det er vel egentlig mere rasebevisthet, da jeg trur rasehets hører mere til gamlinger som har opplevd krigen
Jeg syns det er utrolig synd at det har blitt slik at alle utlendinger blir tatt som stereotyper, det er jo ikke alle som stjeler, er frekke osv osv.. Selv har jeg en del venner som er utlendinger, og noen av dem er de hyggeligste menneskene jeg har møtt. Selvfølgelig så er det jo noen som stjeler og er rappkjefta men det betyr vel for faen ikke at alle er det?

Det er rett og slett skammelig at en gjennomsnittelig normann ikke kan åpne munne uten å si noe stygt om utlendinger, eller landet de kommer fra.

Skal ikke si at jeg aldri bruker rasistiske utrykk, men jeg prøver å ungå det, å sier det aldri direkte til noen for å med vilje gjøre dem vondt.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg er ikke noe rasist. For meg kan mennesker være hvit, brun, svart, blå, gul, rosa...
Men det jeg derimot har noe imot, er mennesker som ikke kan tilpasse seg til samfunnet de bor i. Som ikke kan akkseptere regelverket der de bor, og som ønsker å pushe sine relegiøse "regler" over på vårt samfunn, eller som til og med, setter disse "reglene" høyere enn loven.

Misliker også slike "yo wallaha bhallla" "gangsters", men det er en annen sak.
Jeg tror det har blitt sånn at "noen" ødelegger for alle. Folk har begynt å legge alle i en bås. Men jeg har selv opplevd episoder som skaper et tvilsomt bilde på enkelte utlendinger. Blind vold og spesielt rettet mot jenter, noe jeg mister total respekt over et annet menneske, når en mann slår en dame.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis dere hadde stått annsikt til annsikt med personen som ikke vil ha utlendinger i huset sitt, tror jeg pipen hadde fått en annen låt. Mange slenger rundt seg med sånne holdninger uten å tenke på hvordan det blir mottatt, det er sikkert et påskudd for å kunne styre og bestemme litt, noen har mer behov for det enn andre.
Ikke for å bagatellisere det du opplevde, jeg aner ikke hvordan det føles å bli utestengt på grunn av for mye pigmenter i huden.
Jeg kjenner folk med holdninger som fort kan oppfattes som rasisme, og det er vel også det i praksis, men ofte er det bare god gammeldags fremmedfrykt og har ikke noe med rase å gjøre i det hele tatt.
Skal ikke påstå at jeg er noe barn av regnbuen selv. Selv om jeg prøver å være et tolerant individ, forhåndsdømmer jeg folk basert på tidligere erfaringer som ikke har noe som helst med de å gjøre, generaliserer og anntar ting jeg ikke har noe peiling på. Vi spiller alle Connect-The-Dots i hodet, og når det blir for langt imellom dottene, trekker vi noen snodige konklusjoner.
Hvis bare utlendinger kunne blitt litt mindre utlendinger, og nordmenn litt mindre nordmenn så kan vi møtes i midten en gang i 2150.
Sist endret av Bothrops; 26. januar 2011 kl. 11:49.
Sitat av Bellissimolto Vis innlegg


Og du var i garden når?
Vis hele sitatet...
Og du har aldri hørt uttrykket "den eldre garde"?

Det vil rett og slett si senior folket her til lands, eller som enkelte kanskje vil si; gamlingene...
Grensene til norge skulle vært blokkert, til vi klarer å la dem som allerede er her tilpasse seg, hatet til folk vil bare bli strørre når man leser slikt som dette :
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/r...eren/1.6950335

jeg er ikke rasehater, men kunne gjerne hvert med på å sende det pakket som kommer hit å gjør ugang hjem...
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
en, to, tre, fire skrivefeil i to setninger... oh, the irony.

Men seriøst, hvor lett er det å lære seg norsk, når den gjevne nordmann viser tilnærmet lik null interesse for å sosialisere med innvandrere? Mange innvandrerfamilier som kommer til Norge, i hvert fall de som bosetter seg på bygda, synes det er veldig vanskelig å komme inn i det sosiale miljøet der. Det blir heldigvis enklere, jo flere generasjoner med ikke-etnisk norske nordmenn vi får her.
Vis hele sitatet...
Heheh, jeg skriver kanskje ikke perfekt. Men jeg snakker så bra Norsk at folk skjønner meg. Det som er irriterende er når de kommer til landet vårt, og ikke orker å lære seg Norsk.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Heheh, jeg skriver kanskje ikke perfekt. Men jeg snakker så bra Norsk at folk skjønner meg. Det som er irriterende er når de kommer til landet vårt, og ikke orker å lære seg Norsk.
Vis hele sitatet...
... ikke på langt nær like irriterende som når norsk ungdom som bare har et språk å forholde seg til fortsatt ikke klarer det.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis dere hadde stått annsikt til annsikt med personen som ikke vil ha utlendinger i huset sitt, tror jeg pipen hadde fått en annen låt. Mange slenger rundt seg med sånne holdninger uten å tenke på hvordan det blir mottatt, det er sikkert et påskudd for å kunne styre og bestemme litt, noen har mer behov for det enn andre.
Ikke for å bagatellisere det du opplevde, jeg aner ikke hvordan det føles å bli utestengt på grunn av for mye pigmenter i huden.
Jeg kjenner folk med holdninger som fort kan oppfattes som rasisme, og det er vel også det i praksis, men ofte er det bare god gammeldags fremmedfrykt og har ikke noe med rase å gjøre i det hele tatt.
Skal ikke påstå at jeg er noe barn av regnbuen selv. Selv om jeg prøver å være et tolerant individ, forhåndsdømmer jeg folk basert på tidligere erfaringer som ikke har noe som helst med de å gjøre, generaliserer og anntar ting jeg ikke har noe peiling på. Vi spiller alle Connect-The-Dots i hodet, og når det blir for langt imellom dottene, trekker vi noen snodige konklusjoner.
Hvis bare utlendinger kunne blitt litt mindre utlendinger, og nordmenn litt mindre nordmenn så kan vi møtes i midten en gang i 2150.
Vis hele sitatet...

Det kommer nok aldri til å skjer fordi kultur forskjellene og den " JEG ER MEST GANGSTER" Ukulturen er gått i hodet på mange utlendinger. MEN og BARE men hvis den dagen en gang kommer skal jeg slippe mine fordommer
Sitat av norsolid Vis innlegg
ser ut som dette går begge veier:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article109506.ece
Vis hele sitatet...
så du mener at Nordmenn som drar til syden med sine egne oppsparte penger og bruker sine egne penger i landet, blir det samme som utlendinger som kommer hit å "snylter" av statskassa?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
så du mener at Nordmenn som drar til syden med sine egne oppsparte penger og bruker sine egne penger i landet, blir det samme som utlendinger som kommer hit å "snylter" av statskassa?
Vis hele sitatet...
Nei, økonomisk sett kan de ikke sammenlignes. Det faktum at de har overskudd av ressurser og tid gjør det forøvrig bare enda mer forkastelig at de ikke forsøker å integrere seg bittelitt engang. Samtidig sitter barnebarna dems og suttrer over hvor uintegrert ali fra pakistan er i norge. Latterlig.
Sist endret av Tøffetom; 26. januar 2011 kl. 15:26.
nei, at normenn i spania har lite lyst til å integrere seg.
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Og du har aldri hørt uttrykket "den eldre garde"?

Det vil rett og slett si senior folket her til lands, eller som enkelte kanskje vil si; gamlingene...
Vis hele sitatet...
Les hele innlegget den var en kommentar til du. Først en ladning fordommer, for så å konkludere med at den eldre garde har fordommer..
Bare jeg som er dritdårlig på ironi sikkert.
Sitat av Bellissimolto Vis innlegg
Les hele innlegget den var en kommentar til du. Først en ladning fordommer, for så å konkludere med at den eldre garde har fordommer..
Bare jeg som er dritdårlig på ironi sikkert.
Vis hele sitatet...
Typisk venstresiden å spille fordomskortet så fort bare man har andre synspunkter og meninger.Helt bak mål!

Venstresiden på sit aller verste er de støre konfliktentrepenørene Norge har,det går nazismen,facismen og rasismen en høy gang
Sist endret av Enesheen; 26. januar 2011 kl. 17:25.
Gjest
Trådstarter
Sitat av L3if Vis innlegg
På en annen side, så lukter de fleste fargede mennesker krydder... Er dette genetisk/arvelig?
Vis hele sitatet...

Eller så bruker kanskje ikke noen av utlendingene OMO ULTRA?

Hvor er dine vitenskapelige eller kilder ifra at de fleste utlendinger lukter krydder ?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... ikke på langt nær like irriterende som når norsk ungdom som bare har et språk å forholde seg til fortsatt ikke klarer det.
Vis hele sitatet...
Ett språk, lærer. To t-er.
skal selv begynne på VG nå til høsten, og må faktisk ærlig innrømme at jeg går etter skoler der jeg vet det er høy prosent av etnisk norske og ikke har linjer som i mine øyne tiltrekker innvandrere. Jeg kan kun snakke for meg selv og mine syn basert på Oslo, men det er ikke mye som skal til før "rasismen" slår inn. Grunnen til "" er at jeg vil ikke kalle det rasisme i klar form, for det er ganske mange i oslo øst som hjelper til å underbygge denne holdningen.

når det er sagt skal jeg ta i mot dritt for denne holdningen, for det er nesten på sin plass at jeg får bank av en eller annen, men sånn er det.

Til TS, situasjonen som du forklarer er jeg derimot på "din" side. Jeg syntes det er helt forkastelig å si "er han svart?". Dessverre er det en generell negativ holding ovenfor fremmede og den kommer spesielt til syne når det gjelder utlendinger.
Da hudfargen min utgjør under 10% av min ytre fargesammensetning en gjennomsnittlig vinterdag synes jeg virkelig det er rart at så observante mennesker som rasister ikke har fått med seg at det er forskjell på folk samme hvor de kommer fra.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Typisk venstresiden å spille fordomskortet så fort bare man har andre synspunkter og meninger.Helt bak mål!

Venstresiden på sit aller verste er de støre konfliktentrepenørene Norge har,det går nazismen,facismen og rasismen en høy gang
Vis hele sitatet...
Hvis du også leser hele innlegget - istedenfor å slenge ut påstander om min eventuelle politiske holdning, som jeg selv ikke har nevnt med et ord - så ser du at Blackkoz' innlegg (utklipp under) i andre og tredje setning hevder det jeg vil kalle fordommer, med definisjonen fra Store Norske Leksikon til grunn:

fordom – psykologi. En holdning basert på mangelfull kunnskap som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter. Begrepet brukes særlig om negativ holdning til personer basert på gruppetilhørighet, diskriminering. Fordommer kan ha sammensatte årsaker; kulturelle og sosiale, motivasjonelle, personlighetsmessige og kognitive. Studiet av fordommer har stor plass innenfor personlighets- og sosialpsykologi.
-------------------------------------------------
(Utklipp av innlegg nr. 6 i denne tråden)

*Tror det mer handler om oppførselen man ser hos enkelte innvandrere her i landet. Gå en tur på Oslo S f.eks.
Så da er det ekstremt enkelt å slå alle under en og samme kam.


Fremmedfrykt vil jeg tro er mer tilrettelagt den eldre garde.*
-------------------------------------------------
Din raljering over hva du definerer som - "å spille fordomskort".. "en av de stør(r)e konflliktentrepenører" osv. er fullstendig malplassert. Ren nonsens. Jeg finner ikke noe fornuftig å argumentere mot i påstandene dine.

Hva holdningen rasisme har å gjøre med en udefinert venstreside, eller andre politiske retninger - som nazisme og fascisme, forblir et sammensurium av begreper, som ikke gir noen mening.

I motsetning til deg ønsker jeg ikke tolke mer enn det du faktisk har skrevet.
Norge er vell det minst rasistiske landet her i europa.

Det at hun ikke ville ha deg i huset trenger ikke ha noe med rasisme å gjøre i det heletatt.
Innvandrer i "wallah" stilen har bare rett og slett gjort det sånn av at sjangsen for at det ville skje no tull viss det var en utlennding i hus, er ofte noe økt iforhold til en som ikke er av utenlands opprinnelse.
Derfor ønsker hun sikkert ikke ta sjangsen. Ikke vits og se seg blind og la seg bli utnytta av folk som nettopp vet at dette kan bli utnyttet kun fordi man ikke skal bli sett på som en rasist.


Er vel selv kansje en rasist ifølge mange fordi jeg mener noen raser er mer slik og slik en andre generelt sett en andre.
Jeg drar ikke alle under en kam og tror heller ikke dette har genestiske grunner, men miljø faktorer.
For meg er det heller ikke snakk om fremmed frykt, men hva jeg har erfart gjennom livet og oppveksten min utenfor oslos østkant.
Jeg mener at rasisme i Norge har kommet fra den åpme politikken om invandring, men ikke bare det, det finns jo i alle land, men bitterheten at Nordmenn jobber og betaler 30-50% skatt, som veldig mange innvandrere benytter seg av, og lever på trygd. Jeg mener at innvandrere som jobber, driver sine familier på sitt vis er helt OK, men vil tro alle har den bitterheten om å "betale mat, og tak over hodet" til innvandrere som absolutt ikke vil jobbe, lære seg Norsk, og være en del av det nye samfunnet de kommer inn i. Mange innvandrere samler seg, og bosetter seg i samme område, noe jeg tror skaper økt kriminalitet, hvor de kunn omgår hverandre, og samfunnet der de lever er tilnærmet kriminaliteten der de kommer ifra. Det burde settes krav om innvandrere, og de som gjør noe for samfunnet er velkommen.
Madina Salmonova er en bløff.. Hun er overhodet ikke forfulgt i hjemlandet og frykter ikke for livet sitt der.
Hvordan kan jeg si noe sånt? jo:

Hun har blitt tibudt Islandsk statsborgerskap (og da får hun faktisk også lov å reise til Norge).
-Men hun takket NEI.. Hvilken person i livsfare takker nei til et sånt tilbud??

Hun har nemlig en annen agenda: å endre på Norges lover samt å få familiegjenforening.
Hun har frekkhetens nådegave det skal hun ha..
Sitat av eXclusive1337 Vis innlegg
Det burde settes krav om innvandrere, og de som gjør noe for samfunnet er velkommen.
Vis hele sitatet...
Hva er det dere tror egentlig? At innvandrere har "frikort" i Norge og kan gjøre absolutt hva de vil? Selvfølgelig settes det krav til innvandrere, like krav som det settes til alle nordmenn. For ja, man er faktisk nordmann når man har norsk statsborgerskap. Rettslig forskjellsbehandling utover det hadde blitt apartheid. Herregud...