Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  236 93104
Pilleknaskern, har du sniffet såpass mye siden du leste posten?
Hmm.. Leste posten og har blitt noen ganger etter det ja, men ikke nå lenger.
Forstår du ikke at bensin ødelegger fettvevet i hjernen?
Eller er du ikke klar over at hukommelse er det hjernen som tar seg av?
Klarer du å trekke konklusjoner som feks. når hjernen blir ødelagt så blir også hukommelsen dårligere?
Kom deg til lege, det er ganske umulig for oss å si om bensinen har svidd bort hue eller om du jevnlig har slått hue i en fjellvegg den siste tiden.
Jeg skal være veldig presis her.
Når noen først har begynt å sniffe bensin, gjevnlig eller en gang annenhver uke, den personen henger i et forferdelig tynt hårstrå.
Det har ingen hensikt i å legge framtidige planer (Jobb eller føre slekten videre), man ligger seks fot under gressmatta før den tid.
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Jeg ser at Pilleknaskeren har vært så dom at han ble mer ivrig etter å prøve bensin etter han leste tråden, noe som er helt opp til han hvordan han vil ødelegge livet sitt.

Så er vel bedre å bare slette posten hans istedenfor å gi han informasjon han ikke ser til å få inn i huet sitt!
Har hørt historier fra kompiser som har testet bensin.. Får halliser at tunga har falt ut og ligger nedi posen osv.. full panikk prøver å grave den opp osv..

så skjønner ikke helt at folk i det hele tatt vil prøve dette.. Spesielt etter å ha lest i denne tråden..
Lim/lightergass/bensin og andre løsemidler er bevist opp i mente at er super skadelig på hjernen.

Har selv bestefar som fikk ødelagt hele livet sitt, pga var billakerer i gamle dager. Og da var det ikke noe maske.. De som brukte det da, var idioter og så teite ut. Men er en litt annerledes holdning nå.. Og er veldig god grunn til det!

Så ikke vær dum og begi seg ut på slike saker.. Fins andre bedre måter å ruse seg på om du absolutt må det.
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du forteller om bensin rusen. Husker jeg begynte å eksprimentere med bensin på ungdomskolen, jeg og en venn skulket skolen og satt i helt vår egen bensinrusverden i 6t, dette gjorde vi ett par ganger i uken, over en viss tid. Det skumle var at jeg klarte ikke tenke på annet når jeg drev med det.

Skremmende å tenkte tilbake på det, hvordan det kunne ha godt. Glad foreldrene mine fant det ut og vi fikk snakket om det og hvor farlig det er, er ikke så lett å se alvoret når man er så ung, for det var jo noe nytt og spennende, husker tydelig at jeg fikk se forskjellige slags filmsnutter inn i hodet mitt, igjennom univærset, hvor jeg så masse magiske, merkelige ting, klart det appelerte til meg som 13-14åring. Men jeg kunne like gjerne vært der du er nå, eller værre.
Sist endret av TripAlex; 2. september 2008 kl. 16:35.
Sitat av mentalmelt
Hushælvete:
Nå er det lenge siden jeg har lest den, og jeg har ingen planer om å gjøre det igjen =)

Det jeg vil fram til er at bensin gjør noe ganske annet med hodet enn det typiske hallusinogener gjør. Det er ikke selve hallusinasjonene som er farlige med bensin, men det faktum at bensin omdanner hjernen til julegrøt, noe som igjen forårsaker hallusinasjoner. Folk som lider av ettereffekter fra bensinsniffing gjør det fordi de er løsemiddelskada, noe som ikke er til å sammenligne med bruk av fysisk sett harmløse, psykotropiske planter.

Jeg vil ikke akkurat anbefale OP å spise masse hallusinogener, jeg reagerte mer på måten du sammenlignet bensin med hallusinogener på, som om det er selve hallusinasjonene som er farlige fremfor årsaken til dem.
Vis hele sitatet...
Mentaltmelt, vi må ha misforstått hverandre her en plass. Poenget mitt skulle være at har man allerede ødelagt hodet på bensin, synes kanskje jeg det beste ville vært å ikke ødelegge det mer med evnt. farlige effekter av hallusinogener, selv om jeg er svært klar over at det også finnes positive. Men jeg synes ikke disse klarer å utjevne hverandre, så hvorfor ta den risken?

Hilsen Hushælvete, som ble utestengt og måtte lage ny profil.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MissSmokeAlot
Mentaltmelt, vi må ha misforstått hverandre her en plass. Poenget mitt skulle være at har man allerede ødelagt hodet på bensin, synes kanskje jeg det beste ville vært å ikke ødelegge det mer med evnt. farlige effekter av hallusinogener, selv om jeg er svært klar over at det også finnes positive. Men jeg synes ikke disse klarer å utjevne hverandre, så hvorfor ta den risken?

Hilsen Hushælvete, som ble utestengt og måtte lage ny profil.
Vis hele sitatet...
Jeg kan skjønne at når man først har ødelagt seg på bensin, så vil man ikke ødelegge seg mer.
Poenget her er at hallusinogener har ingen fysiske effekter på hjernestrukturen som løsemidler har: Løsemidlene etser bokstavelig talt bort hjernemasse. LSD,Sopp,DMT etc har aldri blitt påvist å gjøre den slags, eller noen annen form for fysisk endring av enten hjernestruktur eller resten av kroppen.

De eneste negative effektene hallusinogener kan ha, er å fremprovosere latente psykotiske lidelser (man skal aldri ruse seg om man er mentalt ustabil), eller gi deg en såkallt "Bad trip" der og da, som går over så fort rusen er over.
Sist endret av Dodecha; 4. september 2008 kl. 15:17.
Detta er ganska offtopic men som en stor fan av Its Fern kom jeg over video de sniffer noe som heter dust ellerno hva innholder dette egentlig her er linken til videon http://www.itsfernthemovie.com/ITS_F...Does_Dust.html skal aldri teste noen løsemidler bare lurer på hva dritt denna boksen inneholder og hvorfor man blir så rusa av dette.
Sist endret av PirateX; 6. september 2008 kl. 03:10.
Sitat av PirateX
Detta er ganska offtopic men som en stor fan av Its Fern kom jeg over video de sniffer noe som heter dust ellerno hva innholder dette egentlig her er linken til videon http://www.itsfernthemovie.com/ITS_F...Does_Dust.html skal aldri teste noen løsemidler bare lurer på hva dritt denna boksen inneholder og hvorfor man blir så rusa av dette.
Vis hele sitatet...
wikipedia Er vel bare en eller annen slik, vanskelig å se akkurat hva de sniffet, men en av gassene som nevnt på den wikisida.
Fucked up videosnut. At folk ruser seg på løsmiddler er meg helt jævlig uforståelig. Hvis det er økonomiske årsaker, vel, da finnes det ørten forskjellige derivater og andre research chemicals som er billige og som kan gi kraftig rus, i alle mulig former.
Sitat av Forconin
Løsemidler ØDELEGGER hjernen. Enkelt og greit, er få ting som er like skadelig for hjernen som løsemidler. Vil påstå at det er "tryggere" å røyke heroin enn å sniffe bensin med tanke på senskader.

Edit: Min påstand er ikke begrunnet i vitenskapelige undersøkelser, bare personlig erfaring med folk som har prøvd de forskjellige tingene.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. Løsemidler løser opp fett. Hjernen er bygget opp av fettstoffer, disse løses opp og forsvinner rett og slett når man bruker løsmidler. Løsemidlene spiser rett og slett opp hjernen. Man får da tilfeldige uopprettlig hjerneskade(r).

Gjør please hva som helst annet enn dette.
En veldig god trip rapport. Har selv hatt en lignende opplevelse (riktig nok med ligthergass) hvor jeg ble dratt inn i tv'n. Det er absolutt ikke å anbefale!
Løsemiddler er noe av det mest skadelige som finnes!

Håper det går bra med deg mann. har du vurdert å oppsøke psykolog?
▼ ... over et år senere ... ▼
Tror ikke helt på denne tråden jeg, virker så sabla usansynnlig bensin har vært min medesin i nesten ti år.
Det er bare sett ned på fordi det er en billig og litt teit måte og ruse seg på, men for å være helt ærlig har bensin overgått mange av mine opplevelser på lsd og annen pyskadelika.
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
Tror ikke helt på denne tråden jeg, virker så sabla usansynnlig bensin har vært min medesin i nesten ti år.
Det er bare sett ned på fordi det er en billig og litt teit måte og ruse seg på, men for å være helt ærlig har bensin overgått mange av mine opplevelser på lsd og annen pyskadelika.
Vis hele sitatet...

Kan ikke se for meg at du er seriøs i innlegget ditt.

Om du er, føler jeg synd på deg. Hvorfor? Fordi du ikke ser selv store problemet. Er vanskelig når en er inni problemet. Er først når du begynner å komme deg ut av problemet ting begynner å "klarne" seg. Nå skal jeg ikke inn på noe jeg ikke har erfaring med, ti år med bensin høres nesten urealistisk.

Huff. Bare hva du skrev, håper jeg du klarer å slutte og ønsker deg vell senere i livet. Om du er realistisk å mener hva du sier, så sier trolig ikke innlegget mitt noe betydelig for deg.
Sist endret av Seltiner; 16. februar 2010 kl. 04:58.
NEI kødder ikke for siste jævla gang har kanskje vært litt trangsynt, men personlig har jeg aldri hat noe problemer med bensin, lynol, lim, propan etc. Har som sagt ganske mye erfaring da er snakk om 10 år ingen jeg kjenner i miljøet har heller ikke tatt noe spess skade, de sier også at jeg er helt lik som før.
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
NEI kødder ikke for siste jævla gang har kanskje vært litt trangsynt, men personlig har jeg aldri hat noe problemer med bensin, lynol, lim, propan etc. Har som sagt ganske mye erfaring da er snakk om 10 år ingen jeg kjenner i miljøet har heller ikke tatt noe spess skade, de sier også at jeg er helt lik som før.
Vis hele sitatet...
Det er ikke som om et miljø bestående av sniffere er spesielt godt egnet til å avgjøre noe sånt. De er jo antageligvis like hjerneskadet som deg. Og da mener jeg ikke hjerneskadet som en fornærmelse, men i ordets rette forstand.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Tankene mine har også blitt påvirket av bensin, ofte at jeg føler meg våken mens jeg drømmer og at jeg føler at jeg drømmer mens jeg er våken. Er også en tanke jeg går konstant rundt med, at jeg aldri klarte å fjerne posen fra munnen min, føler at jeg sitter i en eller annen skog og sniffer bensin nå, å når jeg først for tatt den vekk kommer jeg tilbake, føler liksom at hele verden er en illusjon, og tenker ofte hvorfor smiler vi?, hvorfor ler vi?, hvorfor gråter vi?, hvorfor har vi det vondt?, hvorfor det?, hvorfor det?, hvorfor det?
Vis hele sitatet...
For å spikke litt flis, så tror jeg ikke dette helt kalles en psykose, men DP/DR, depersonaliseringslidelse. Jeg kjenner igjen spørsmålene og følelsene du beskriver her fra tiden jeg selv slet med det samme.

Det ser ut til at folk som har intense opplevelser, spesielt av typen hvor man er ute av kroppen, inni en annen verden, del av konstruerte virkeligheter, også videre, er de som opplever depersonalisering. Som om man automatisk begynner å intuitivt sette spørsmål ved virkeligheten så snart man har opplevd en annen, som føles like ekte.

Til alle dere som har vært igjennom det samme, hvordan var/er drømmene deres i denne tilstanden?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av honabobob Vis innlegg
En veldig god trip rapport.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en triprapport.
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
Tror ikke helt på denne tråden jeg, virker så sabla usansynnlig bensin har vært min medesin i nesten ti år.
Vis hele sitatet...
Både mennesker, doser og situasjoner er forskjellige.
Bare lurer på en ting, er det normal å begynne å spørre spørsmål til deg skjøl om hvorfor ting er sånn og sånn og fundere om mye rart etter man har tat f. eks løsemiddler eller 2c-b eller lignende?

Og er det normalt at man får litt sånn rart syn på ting altså man ser ting på en litt rar måte noen ganger og selve synet blir litt sånn tåkete?

Sitat av Rottegift Vis innlegg
For å spikke litt flis, så tror jeg ikke dette helt kalles en psykose, men DP/DR, depersonaliseringslidelse. Jeg kjenner igjen spørsmålene og følelsene du beskriver her fra tiden jeg selv slet med det samme.

Det ser ut til at folk som har intense opplevelser, spesielt av typen hvor man er ute av kroppen, inni en annen verden, del av konstruerte virkeligheter, også videre, er de som opplever depersonalisering. Som om man automatisk begynner å intuitivt sette spørsmål ved virkeligheten så snart man har opplevd en annen, som føles like ekte.

Til alle dere som har vært igjennom det samme, hvordan var/er drømmene deres i denne tilstanden?
Vis hele sitatet...

Så nettopp denne posten og trykket på linken jeg så og det er helt vanvitting jeg føler det er akkurat sånn jeg er, jeg ser ikke ting som det er jeg er litt utenfor kroppen vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men ting var ikke som det var før.

Er det noen måte å kurere dette på?
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rottegift Vis innlegg
For å spikke litt flis, så tror jeg ikke dette helt kalles en psykose, men DP/DR, depersonaliseringslidelse. Jeg kjenner igjen spørsmålene og følelsene du beskriver her fra tiden jeg selv slet med det samme.

Det ser ut til at folk som har intense opplevelser, spesielt av typen hvor man er ute av kroppen, inni en annen verden, del av konstruerte virkeligheter, også videre, er de som opplever depersonalisering. Som om man automatisk begynner å intuitivt sette spørsmål ved virkeligheten så snart man har opplevd en annen, som føles like ekte.

Til alle dere som har vært igjennom det samme, hvordan var/er drømmene deres i denne tilstanden?
Vis hele sitatet...
Nå er det en stund siden jeg skrev denne tråden, så jeg kan vell oppdatere litt.

Det jeg skrev var en psykose visste seg å være schizofreni. Etter jeg skrev denne tråden holdt jeg på med hallusinogener i et og et halvt år helt til jeg fikk angst. Da slutta jeg med absolutt alt og bestemte meg for å endelig søke hjelp.

Psykiateren fastslo at jeg var psykotisk, men etter mange samtaler og masse tester fant de ut at det var schizofreni, noe som egentlig er ganske likt det å være psykotisk.

Også tatt MR og EEG tester. MR testen viste ingen skader på hjernen noe jeg aldri hadde trodd på grunn av bensin sniffinga. EEG testen viste noe høyere hjerne aktivitet eller noe sånt.
Gratulerer til deg som har kommet deg til legen!
Håper du får god hjelp til å komme deg!
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Nå er det en stund siden jeg skrev denne tråden, så jeg kan vell oppdatere litt.

Det jeg skrev var en psykose visste seg å være schizofreni. Etter jeg skrev denne tråden holdt jeg på med hallusinogener i et og et halvt år helt til jeg fikk angst. Da slutta jeg med absolutt alt og bestemte meg for å endelig søke hjelp.

Psykiateren fastslo at jeg var psykotisk, men etter mange samtaler og masse tester fant de ut at det var schizofreni, noe som egentlig er ganske likt det å være psykotisk.

Også tatt MR og EEG tester. MR testen viste ingen skader på hjernen noe jeg aldri hadde trodd på grunn av bensin sniffinga. EEG testen viste noe høyere hjerne aktivitet eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Hva vil høyere hjerne aktivitet si da?
Begynte faktisk med sniffing, det var etter jeg nettop hadde fylt 13 år, viste heller ikke att det var så farlig eller kansje, men slutta etter en periode da jeg fikk ekle eppelepsi-lignende annfall av å sniffe.Husker også att munnen min brukte å se blå-lilla ut, i ettertid tror jeg det er grunnet oksygenmangel jeg fikk da jeg sniffet så går ikke bare ille utover lungene men også hjernen.
Twisted_Shroom: Tar du medisin for schizofrenien eller?
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Windows Vis innlegg
Twisted_Shroom: Tar du medisin for schizofrenien eller?
Vis hele sitatet...
Ja, går på Quetiapin(Seroquel) å har gått på det de siste 5 månedene.
@ Rest1Peace

For å fastslå en diagnose overfor en pasient med flere mulige årsaksforhold, som eksempelvis psykiske lidelser ved løsemiddelskade, rusutløst psykose, organisk psykose INA (uspesifisert), psykose INA (uspesifisert), epilepsi eller polynevropati, vil legene (psykiatere) foreta noen standardiserte forundersøkelser for å kunne ekskludere (utelukke) differensialdiagnoser, dvs. diagnoser som har visse likheter med foreløpig hoveddiagnose. Dessuten kan undersøkelsesresultater også avdekke underliggende deldiagnoser, som f.eks stoffmisbruk, diabetes, blyforgiftning, osv. Disse undersøkelsene kan vi enkelt kalle for nevrologiske undersøkelser, eller om du vil - noe ukorrekt - medisinske undersøkelser/fysiske undersøkelser.

Psykolog/psykiater/lege vil i første omgang kartlegge pasientens sykdomshistorie (anamnese), og ut fra denne informasjonen bestemme hvilke medisinske (nevrologiske), eventuelt nevropsykologiske, og andre relevante undersøkelser som må utføres/iverksettes før en videre utredning av symptomer og tilstand kan gjennomføres. Slike forundersøkelser bestilles normalt sett ved et sykehus, og standard i en psykoseutredning er blodprøver, urintester og CT- eller MR-undersøkelse.

Blodprøvene testes for underliggende sykdom som kan være deskriptiv (beskrivende) for visse symptomer, som epilepsi (sammen med nevrologiske tester), diabetes, osv. Dessuten måles leververdiene ved hjelp av blodprøver for å utelukke andre sykdomstilfeller som hepatitt, alkoholmisbruk, hemokratose, kreft, kyssesyke, medikamenter, idosynkrasi (overfølsomhet for stoffer og medikamenter, e.l.), osv.

Urintest iverksettes ved behov, dvs. ved mistanke om rusmisbruk eller andre nærliggende tilfeller som kan avdekkes i urinen. Primært utføres urintester ved en psykoseutredning med øye for å avdekke type rusmidler pasienten kan være påvirket av, har vært påvirket av, eller fortsatt metaboliseres i kroppen og dermed antas å kunne være en påvirkende årsak til visse symptomer.

Sist - men ikke minst - av de standardiserte testene vel og bemerke (nevropsykologiske tester er ikke standard ved psykoseutredning med mindre legen spesielt bestiller en slik test i henhold til pasientens anamnese, mens slike tester er standardisert ved eksempelvis AD/HD-utredning), er de medisinske (nevrologiske) tilleggstestene som CT- eller MR-undersøkelse, eventuelt også - for å ekskludere differensialdiagnoser - EEG obligatorisk. Dette er undersøkelser for å avdekke fysiske eller nevrologiske skader på organer, i dette tilfelle hjernen, enten ved hjelp av "avbildning" som CT- og MR-undersøkelse, eller ved å registrere den elektriske hjernaktiviteten i hjernen, som ved en EEG-undersøkelse. På denne måten kan man skille mellom [COLOR="DarkSlateBlue"]årsaksmessige psykoser[/COLOR] (som kan påvises av en årsak), som rusutløste psykiske lidelser og organiske psykoser, og [COLOR="DarkSlateBlue"]funksjonelle psykoser[/COLOR], som schizofreni, paranoid psykose eller bipolar lidelse, for å nevne noen.

"Bensinpsykose", som det her blir omtalt i denne tråden, er nært underliggende rusutløste psykoser ved løsemidler. Hva man egentlig ruser seg på med bensin er hydrokarboner, spesielt n-heksan. En fullstendig yrkesmedisinsk utredning er som regel påkrevd for å skille løsemiddelsyndrom fra psykiske lidelser, som f.eks rusutløste psykiske lidelser. En annen ting med løsemiddelutløste symptomer, er såkalt amnesi som kan oppstå i etterkant av misbruket. Dette kan være symptomer som forbindes med toksisk encefalopati. Det spesielle med toksisk encefalopati er at "diagnosen forutsetter at funn ved nevrologisk og nevropsykologisk undersøkelse bekrefter at det foreligger hjerneskade, uten at en kan finne annen organisk årsak og at tilstrekkelig eksponering for giftstoffer kan påvises."

Toksisk encefalopati må derfor utelukkes ved hjelp av nevrologiske og nevropsykologiske tester som potensielt differensialdiagnostisk med organisk psykose, eventuelt rusutløst psykose ved løsemidler eller alkoholpsykose. En slik nevrologisk undersøkelse er EEG, som måler hjerneaktiviteten på forskjellige steder i hjernen, og avdekker unormal høy eller lav hjerneaktivitet på det området - under stimulering eller uten. Andre tilfeller som CT-, MR- og EEG-undersøkelser hjelper å avdekke, er polynevropati. De viktigste tegn til denne tilstanden er kjennetegnet ved sensoriske forstyrrelser og parestesier. Sensoriske forstyrrelser kan sees på flere former av psykose, likeså parestesi - som de fleste forbinder med kokainpsykose (maur som kryper under huden), og motoriske forstyrrelser - som kan gjenkjennes i blant annet kataton schizofreni (katatoni).

Hvis vedkommende pasient under anamnese-intervjuet røper å ha vært i langvarig kontakt med løsemidler som bensin, i tillegg til rusmidler, vil det være logisk å bestille en EEG-undersøkelse, spesielt hvis vedkommende er ung. I første omgang, hvis en ser for seg symptomene som oppstår når man ruser seg på løsemidler, da spesielt med heksan (bensin), bør det klarlegges om pasienten har oppnådd en mental nevrologisk skade eller hjerneskade som følge av å ha blitt utsatt for løsemidler, samtidig som det er viktig å få ekskludert visse differensialdiagnoser som eksempelvis epilepsi. Den mest vanlige metoden for å påvise epilepsi er via EEG-undersøkelse.
I en frisk hjerne er hjernecellenes stoffskifteprosesser og samspillet mellom hjernecellene stabilt regulert, og en vil ha et regelmessig EEG-mønster. Ved et epileptisk anfall vil det komme karakteristiske utladninger. Disse utladningene er litt forskjellige ved de ulike anfallstypene.

Også utenom anfall vil det hos mange pasienter forekomme unormale elektriske spenningsforandringer som kan sees på EEG. Slike utladninger representerer ofte en form for små epileptiske anfall, men de vil vanligvis ikke merkes av pasienten eller andre.
Vis hele sitatet...
Kilde

N-heksan forårsaker som sagt perifer polynevropati og denne tilstanden kan forveksles med visse psykotiske eller pre-psykotiske symptomer - uavhengig årsak. Men en annen ting med "bensinpsykose" er faren for utsatt blyforgiftning. Blyforgiftning fører også - lik eksponering av n-heksan i kroppen - til perifer polynevropati. Dette er veldig alvorlig, og legen/psykiateren er - hvis pasienten opplyser bensin som årsaksforhold til sine psykiske plager - nødt til å nevrologisk teste vedkommende for utsatt blyforgiftning. Dette skjer ved å måle aktiviteten i hjernen ved hjelp av EEG-undersøkelser. Kort forklart:
"Alpha and beta activities of the EEG were more common in subjects with higher long term exposure to lead."
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så stødig på dette området, men jeg mener at hjernebølgene kan inndeles i rytmer, som består av deltarytme (0-3 hz), thetarytme (4-7 hz), alfarytme (8-12 hz) og betarytme (13-35 hz). Registrering av alfa- og betarytme sees vanligvis hos normalt fungerende individer. For ikke å svømme på dypt vann og drukne, kan jeg heller kort fortelle at jeg tror "høyere hjerneaktivitet" i dette tilfelle betyr diffuse forandringer. En skiller mellom diffuse (utbredte) og fokale (lokaliserte) EEG-forandringer. Diffuse forandringer er oftest meget langsomme bølger som opptrer likt over begge hjernehalvdeler, i motsetning til fokale forandringer, som kan lokaliseres til en bestemt part av hjernen. Med høyere hjerneaktivitet anser jeg det som at aktiviteten på de to hjernehalvdelene registreres noe høyere enn forventet - ut i fra diffuse forandringer.

Det er også registrert høyere hjernebølgeaktivitet ved psykotiske symptomer, da vil jeg tippe på at dette ligger i delta- og thetarytme, og spesielt som fokale forandringer (lokaliserte). Testresultatene til twisted shroom indikerer derfor ingen tegn til epileptiske anfall, ei heller årsaksmessig psykose (som organisk psykose), og dermed kan en "bunch" med nevrologiske lidelser ekskluderes. Via en utredningsveileder, intervjumal og observasjoner - samt vedvarende varighet av psykotiske symptomer - kan dette ha bidratt til at psykiateren(e) har stilt diagnosen schizofreni, når løsemiddelskade eller andre organiske og såvel årsaksmessige forhold som rusindusert psykose er ekskludert. Siden det er fremlagt en hypotese om at blyforgiftning kan være en medvirkende årsak til schizofreni - i hvertfall forårsake schizofreni-lignende symptomer - kan det godt tenkes at legene har vurdert årsaksforholdet dithen at blyforgiftning, evt. bensin (løsemidler) var den utløsende årsaken til en allerede latent psykoselidelse, aka schizofreni.

Avhengig av hvilke symptomer som var fremtredende under observasjon, hvilke symptomer pasienten selv berettet overfor psykolog/psykiater, og forholdene som er blitt vurdert av legene, evt. miljøet i samråd med leger (psykiatere), vil jeg tippe på at en av to schizofreni-former er aktuelle i denne sammenheng:

Hebefren schizofreni (kjennetegn: ungdomsløvsinn; tilbaketrekning fra kontakt, svikt i arbeid eller skole, endring i døgnrytme og avvikende atferd for øvrig, atferd som ofte av utenforstående i begynnelsen kan oppfattes som latskap eller ungdommelig protest; disorganisering [tankeforstyrrelser], negative symptomer)

Paranoid schizofreni (kjennetegn: paranoia; vrangforestillinger ved klar bevissthet er nøkkelsymptomet. Forfølgelses- eller forgiftningsforestillinger, som oftest av andre vil bli oppfattet som klart meningsløse og lite plausible, er vanlige, foruten andre symptomer forenlig med schizofreni; delusions [vrangforestillinger], positive symptomer)

Eventuelt:
(Uspesifisert schizofreni: kjennetegn - schizofrene symptomer ikke karakteristisk nok til å tilfalle de andre underliggende underkategori av schizofreni; mulig dominert trekk av desorientering og negative symptomer)
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy Vis innlegg
N-heksan forårsaker som sagt perifer polynevropati og denne tilstanden kan forveksles med visse psykotiske eller pre-psykotiske symptomer - uavhengig årsak. Men en annen ting med "bensinpsykose" er faren for utsatt blyforgiftning. Blyforgiftning fører også - lik eksponering av n-heksan i kroppen - til perifer polynevropati. Dette er veldig alvorlig, og legen/psykiateren er - hvis pasienten opplyser bensin som årsaksforhold til sine psykiske plager - nødt til å nevrologisk teste vedkommende for utsatt blyforgiftning. Dette skjer ved å måle aktiviteten i hjernen ved hjelp av EEG-undersøkelser. Kort forklart:
Vis hele sitatet...
Så du mener jeg kan være blyforgifted? Såvidt jeg husker heter bensin 95 blyfri, vill ikke det da si at det er blyfritt?
Må si at dette ikke bare var en god raport men en fantastisk ekte fortelling!
Btw, god bedring

Du burde virkelig få dettte på trykk, som sakt utrolig bra!!!
Mvh. Omba
@ twisted shroom

La oss nå håpe på at du ikke er alvorlig blyforgiftet i hvertfall. Men selv om du kjøper blyfri bensin, inneholder denne bensinen små rester av tetraetylbly eller tetrametylbly i seg.
Tiltak for å redusere bruken av bly i bensin har ført til en merkbar forbedring i tilstanden. Blytilsetning i bensin har dominert utslippene av bly, og veitrafikken er den største kilden til blyforurensning i Europa. Såkalt blyfri bensin benyttes i stadig større grad. Det har derfor vært en nedgang i blykonsentrasjonen i de mest belastede områdene de siste ti årene. Også "blyfri" bensin inneholder imidlertid fortsatt en viss mengde bly.
Vis hele sitatet...
Kilde

Denne konsentrasjonen er mest sannsynligvis ikke farlig når bensinen forbrenner i motoren, men når du inhalerer den kan den være betydelig. Men det vet jeg ingenting om. Det jeg forsøkte å si var hvorfor legen/psykiateren din valgte å ta de ulike nevrologiske testene på deg, og ut i fra bensininnånding så må tungmetaller og hydrokarboner utelukkes som årsak. Hvis det hadde vært årsak ville det vært en organisk psykose, og ikke en funksjonell psykose.

Med en organisk psykose så mener jeg at de kunne pekt på et årsaksforhold, som f.eks blyforgiftning. Siden du fikk diagnosen schizofreni er det nærliggende å tro at de ikke fant en årsaksforhold. Men kontroversiell forskning har kommet frem til at det er en mulighet for at blyforgiftning kan forårsake en schizofren utbrudd. Og du trenger ikke så store mengden bly i deg for at det skal regnes som alvorlig, eller i hvertfall helseskadelig - og da er du i risikosonen, i følge den kontroversielle forskningen. Men det skal være ganske enkelt for legene å undersøke om du er blitt blyforgiftet eller ikke.

Hvis de ikke har sagt noe, er det store muligheter for at du ikke er blitt det. Likevel kan det lille blyet som var i bensina når du sniffa det være nok til å forårsake psykotiske symptomer. Den påstanden er ikke kontroversiell..
Mm. Bensin lukter jo godt, da. Eksos også.
Husker alltid jeg elsket å så bak eksosen og bare nyte røyklukta fra tid annen - i gamle dager.
Det du sier der er neste som om jeg skulle sagt det selv!!!

Etter 50'tuber med den såkalte "Shoe Patch" stoppet butikken og selge denne voldsomme limen, kansje ikke så rart når 2-3 stamkunder kjøper lim av hu samme eieren i kassen hver bidige dag, fordi dette var jo ikke til sko-bruk.

Da kom bensinen inn i verden, og her utartet helvete seg, med sinnsyke turer ut i universet og en filosof ut av det like.
Du beskriver veldig mye av det jeg også følte, nevner ikke mer :-)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke som om et miljø bestående av sniffere er spesielt godt egnet til å avgjøre noe sånt. De er jo antageligvis like hjerneskadet som deg. Og da mener jeg ikke hjerneskadet som en fornærmelse, men i ordets rette forstand.
Vis hele sitatet...
HAHA mange av gutta jeg sniffer med er suksessrike mennesker, grundere som meg selv. Så hva mer trenger jeg her i livet jeg har det helt fint klarer meg ekstremt bra i samfunnet, er en smart og oppegående kar som er litt for glad i å sniffe diverse "løsemiddler".
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
HAHA mange av gutta jeg sniffer med er suksessrike mennesker, grundere som meg selv. Så hva mer trenger jeg her i livet jeg har det helt fint klarer meg ekstremt bra i samfunnet, er en smart og oppegående kar som er litt for glad i å sniffe diverse "løsemiddler".
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan ikke, og akter ikke å argumentere mot din personlige oppfatning av din egen livssituasjon. Den skal du selvsagt få ha for deg selv.

Men utenfor din personlige verden, så finnes det allikevel en slags objektiv virkelighet. Og i denne virkeligheten, så blir man ikke ansett som en smart og oppegående kar hvis man sniffer løsemidler på tross av at man er informert om de svært godt dokumenterte skadevirkningene og risikoene som sniffing fører med seg.

Lev for all del det livet du ønsker, men ikke forvent at den objektive virkeligheten på lang sikt kommer til å tilpasse seg etter din personlige virkelighetsoppfatning. Du kan jo le av det nå, men jeg tror ikke du kommer til å le av det om et par tiår hvis du fortsetter å kjøre samme stilen.
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy Vis innlegg
@ twisted shroom

La oss nå håpe på at du ikke er alvorlig blyforgiftet i hvertfall. Men selv om du kjøper blyfri bensin, inneholder denne bensinen små rester av tetraetylbly eller tetrametylbly i seg.

Kilde

Denne konsentrasjonen er mest sannsynligvis ikke farlig når bensinen forbrenner i motoren, men når du inhalerer den kan den være betydelig. Men det vet jeg ingenting om. Det jeg forsøkte å si var hvorfor legen/psykiateren din valgte å ta de ulike nevrologiske testene på deg, og ut i fra bensininnånding så må tungmetaller og hydrokarboner utelukkes som årsak. Hvis det hadde vært årsak ville det vært en organisk psykose, og ikke en funksjonell psykose.

Med en organisk psykose så mener jeg at de kunne pekt på et årsaksforhold, som f.eks blyforgiftning. Siden du fikk diagnosen schizofreni er det nærliggende å tro at de ikke fant en årsaksforhold. Men kontroversiell forskning har kommet frem til at det er en mulighet for at blyforgiftning kan forårsake en schizofren utbrudd. Og du trenger ikke så store mengden bly i deg for at det skal regnes som alvorlig, eller i hvertfall helseskadelig - og da er du i risikosonen, i følge den kontroversielle forskningen. Men det skal være ganske enkelt for legene å undersøke om du er blitt blyforgiftet eller ikke.

Hvis de ikke har sagt noe, er det store muligheter for at du ikke er blitt det. Likevel kan det lille blyet som var i bensina når du sniffa det være nok til å forårsake psykotiske symptomer. Den påstanden er ikke kontroversiell..
Vis hele sitatet...
Psykiatern min har ikke nevnt noe om blyforgiftning utifra det vi har testet, I såfall hvilke tester må man ta for å finne ut noe sånt?

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du kan jo le av det nå, men jeg tror ikke du kommer til å le av det om et par tiår hvis du fortsetter å kjøre samme stilen.
Vis hele sitatet...
Et par tiår, er ikke det litt å ta i? Han er nokk enten død eller grønnsak lenge før den tid viss han sniffer løsemiddler hyppig.
Sist endret av twisted shroom; 22. februar 2010 kl. 17:23.
Det kommer an på hvor hyppig det er snakk om. Er man heldig og klarer å unngå å dø av oksygenmangel, så kan man leve relativt lenge selv om man sniffer. Men etter som årene går, så vil organskadene man pådrar seg bli helt umulig å ignorere. Det kan jo like godt skje neste uke, men det kan også ta flere år før man innser skadeomfanget selv. Ihvertfall hvis man i utgangspunket har vanskelig for å se seg selv utenifra, noe de fleste mennesker, og særlig rusmisbrukere har vanskelig for.
Et par tiår, er ikke det litt å ta i? Han er nokk enten død eller grønnsak lenge før den tid viss han sniffer løsemiddler hyppig.
Vis hele sitatet...
Også tatt MR og EEG tester. MR testen viste ingen skader på hjernen noe jeg aldri hadde trodd på grunn av bensin sniffinga. EEG testen viste noe høyere hjerne aktivitet eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Du ble jo ikke skadet av bensinen fysisk, schizofrenien din kunne gått ha blitt utløst av lsd for den saks skyld.
10 år og helt fin da klarer jeg 30 til
Men har du blitt frisk igjen? høres ikke noe gøy ut er schizofrenien permanent eller er det mulig å bli kvitt? Blir du nesten helt normal når du bruker medesin?
anyway lykke til videre.
Å sniffe løsemidler må virkelig være den mest idiotiske formen for rusmisbruk jeg kan tenke meg.
Det skal være nok å fullføre ungdomskolen for å forstå nok grunnleggende kjemi til å skjønne faren man faktisk utsetter seg for.
Skulle man falle av lasset før ungdomskolen så vil absolutt alle fagfolk i alle instanser fra barnevernet til leger fortelle om hvor skadelig det er. Hvis man attpåtil har sett hvordan løsemiddelskadde har det i hverdagen og hvor syke mange av de faktisk er, så skjønner jeg ikke at noen fortsatt kan stikke hodet ned i bensinkanna for å ruse seg.

At man får uhelbredelige fysiske skader av å sniffe løsemidler er 100% sikkert. Det er bare ett spørsmål om tid.
Som mentalmelt sier, det kan skje neste uke eller det kan skje om 10år alt ettersom hvor hyppig og hvor mye man sniffer. Er man heldig så stryker man med av oksygenmangel, før man får diagnosen toksisk encefalopati.
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
Du ble jo ikke skadet av bensinen fysisk, schizofrenien din kunne gått ha blitt utløst av lsd for den saks skyld.
10 år og helt fin da klarer jeg 30 til
Men har du blitt frisk igjen? høres ikke noe gøy ut er schizofrenien permanent eller er det mulig å bli kvitt? Blir du nesten helt normal når du bruker medesin?
anyway lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Jeg anser meg selv som veldig heldig som ikke har pådratt meg fysiske skader av bensin.

Jeg ser hva du skriver, å jeg kan fortelle deg at når jeg først ble medlem på dette forumet så ga jeg også tommel opp for bensin sniffing, fordi jeg ikke hadde en anelse om at det var veldig farlig. Som jeg skrev i førsteposten: jeg visste ikke at det var noe mer farlig enn andre rusmiddler. Men fact is, løsemiddler er helt sykt uforugsibart, du kan død av kun noen få sniff eller dø flere år senre av tungt bruk.

Medesinen jeg går på synes jeg egentlig bare hjelper mot angsten, og ikke imot de psykotiske symptomene.

Sitat av Mith Vis innlegg
Å sniffe løsemidler må virkelig være den mest idiotiske formen for rusmisbruk jeg kan tenke meg.
Det skal være nok å fullføre ungdomskolen for å forstå nok grunnleggende kjemi til å skjønne faren man faktisk utsetter seg for.
Skulle man falle av lasset før ungdomskolen så vil absolutt alle fagfolk i alle instanser fra barnevernet til leger fortelle om hvor skadelig det er. Hvis man attpåtil har sett hvordan løsemiddelskadde har det i hverdagen og hvor syke mange av de faktisk er, så skjønner jeg ikke at noen fortsatt kan stikke hodet ned i bensinkanna for å ruse seg.

At man får uhelbredelige fysiske skader av å sniffe løsemidler er 100% sikkert. Det er bare ett spørsmål om tid.
Som mentalmelt sier, det kan skje neste uke eller det kan skje om 10år alt ettersom hvor hyppig og hvor mye man sniffer. Er man heldig så stryker man med av oksygenmangel, før man får diagnosen toksisk encefalopati.
Vis hele sitatet...
Viss de bare hadde gitt oss korrekt fakta om rusmiddler på ungdomskolen så hadde ikke dette skjedd. Å hva mener du med at det skal være nokk å fullføre ungdomskolen for å forstå det er farlig?

Joa vi lærer at løsemiddler er farlig, men vi lærer også at amfetamin, kokain, lsd, hasj, ectasy osv er også farlig. De sier ikke noe om at løsemiddler er mer skadelig enn andre stoffer, de sier bare at alle rusmiddler er farlig, det er hva de dumme lærerne på ungdomskolen sier.
Jo, de dumme lærerne på ungdomskolen sier hvor farlig løsemidler er å ruse seg på.
De håper at ingen er dumme nok til å gjøre det, etter å ha vært gjennom sikkerhetsrutinene rundt disse stoffene i naturfag timene. De forklarer at det er jævla farlig å bruke løsemidler uten god ventilasjon og at det finnes veldig mange personer som har blitt ødelagt av å jobbe med løsemidler. At folk da stikker nesen sin ned i en plastikkpose med bensin i er ikke de dumme lærernes feil.

Hvor ofte helte du salpetersyre på huden, bare fordi de dumme lærerne hadde fortalt deg at LSD var livsfarlig? Drakk du kaustisk soda når du fant ut at alkohol var ganske trygt? Jeg regner med at svaret er nei, og da kan jeg virkelig ikke skjønne hvorfor noen sniffer bensin fordi læreren har sagt at hasj er dødelig.
Trodde du virkelig at bensin var ett rusmiddel på samme måte som alkohol, tobakk og hasj?
Hvordan har du det nå? Er du fortsatt depressiv og har problemer med å se lyst på ting?
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Trodde du virkelig at bensin var ett rusmiddel på samme måte som alkohol, tobakk og hasj?
Vis hele sitatet...
Ja for faen, å det trodde resten av skolen også. Jeg husker jeg pleide å komme på skolen dagen etter jeg hadde sniffa å fortelle alle om hvor spennende det var, da fikk jeg hundrevis av spørsmål om det var farlig. Det var ingen som visste at det var så farlig.
Så ingen av dere lurte på hvorfor det ikke er aldersgrense på det? Ingen som lurte på hvorfor voksne folk ikke bruker det i festlig lag? Ingen som lurte på hvorfor det koster mindre enn øl og vin? Heller ingen som spurte sine foreldre om hvorfor de puttet det på bilen når det er mye bedre å sniffe? Og når du fikk hundrevis av spørsmål om det var farlig så sjekka du det ikke?
Absolutt alle plasser du spør eller slår opp vil fortelle deg at det er ufattelig idiotisk og livsfarlig å sniffe bensin.
Så lite kritisk har jeg vanskelig for å tro at en hel skole er. At noen driver med det kan jeg forstå, men å skylde på skolen og at du ikke var klar over farene ved det kjøper jeg ikke.
Sist endret av Mith; 24. februar 2010 kl. 19:28.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så ingen av dere lurte på hvorfor det ikke er aldersgrense på det? Ingen som lurte på hvorfor voksne folk ikke bruker det i festlig lag? Ingen som lurte på hvorfor det koster mindre enn øl og vin? Heller ingen som spurte sine foreldre om hvorfor de puttet det på bilen når det er mye bedre å sniffe? Og når du fikk hundrevis av spørsmål om det var farlig så sjekka du det ikke?
Absolutt alle plasser du spør eller slår opp vil fortelle deg at det er ufattelig idiotisk og livsfarlig å sniffe bensin.
Så lite kritisk har jeg vanskelig for å tro at en hel skole er. At noen driver med det kan jeg forstå, men å skylde på skolen og at du ikke var klar over farene ved det kjøper jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk fra 6-9 klasse var det ikke særlig mange som var klar over farene hos meg heller. Mange trodde det var ufarlig pga. at det solgte det i butikk(formfett etc.), og bensin solgte de jo på alle bensinstasjonene, så hvordan kunne det være farlig? Såklart var det de som skjønte at det var farlig, men absolutt ikke alle. Det ser ikke ut som du har særlig forståelse for hvordan enkelte barn/ung ungdom tenker.
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Absolutt alle plasser du spør eller slår opp vil fortelle deg at det er ufattelig idiotisk og livsfarlig å sniffe bensin. Så lite kritisk har jeg vanskelig for å tro at en hel skole er. At noen driver med det kan jeg forstå, men å skylde på skolen og at du ikke var klar over farene ved det kjøper jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Nesten absolutt alle plasser du spør om heroin er farlig sier de også ja.

La meg spørre deg hva tror du en ungdomskole elev tror er værst av å sniffe gass fra en pose eller sette en sprøyte i armen? Selvfølgelig er det sprøyte i armen, alle tror sprøyter er det farligste som er, fordi helt siden vi var små har vi hørt så mye skrekk og gru om det. Men jeg hørte aldri under oppveksten min om løsemiddler.

Hva er det du ikke kjøper? Tror du at jeg visste hvor farlig bensin var mens jeg holdt på med det? Det hvet ikke du en dritt om for dette er mitt liv ikke ditt!
Nei for all del, du trenger ikke forsvare deg ovenfor meg. Jeg sier bare at du ikke kan skylde på skolen eller lærerne for en feil du har begått. Jeg er fullt klar over at noen er unge og dumme, men da får man også innrømme det og ikke skylde på alle andre.
Når det kommer til hvordan ungdomskoleelever tenker så forstår jeg at det kan være spennende å ruse seg. Man blir advart fra tidlig alder og spesielt mot løsemidler og andre kjemiske hverdagsprodukter. Ikke lukt for mye på tusjen, Tipp-Exen eller limet, den advarselen er jeg sikker på at de aller fleste barneskoleelever har hørt.

Når det kommer til formfett og andre husholdningsprodukter så er alle som har penger nok til å kjøpe slik også gamle nok til å lese og forstå disse tegnene:
http://www.gronnhverdag.no/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/faresymboler/738493-1-nor-NO/Faresymboler.gif

Hvis du ikke visste hvor farlig det var med bensin så lurer jeg på hvorfor du ikke spurte noen eller ikke tok til deg de advarslene du hadde fått. Eller i det minste lurte på hvorfor man føler seg rar i hodet når man gjør det...
Som sagt så trenger du ikke forsvare deg, det er veldig fint at du har klart deg såpass bra som du har. Det kunne antagelig gått mye verre.
Sist endret av Mith; 24. februar 2010 kl. 20:10.
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei for all del, du trenger ikke forsvare deg ovenfor meg. Jeg sier bare at du ikke kan skylde på skolen eller lærerne for en feil du har begått. Jeg er fullt klar over at noen er unge og dumme, men da får man også innrømme det og ikke skylde på alle andre.
Når det kommer til hvordan ungdomskoleelever tenker så forstår jeg at det kan være spennende å ruse seg. Man blir advart fra tidlig alder og spesielt mot løsemidler og andre kjemiske hverdagsprodukter. Ikke lukt for mye på tusjen, Tipp-Exen eller limet, den advarselen er jeg sikker på at de aller fleste barneskoleelever har hørt.

Når det kommer til formfett og andre husholdningsprodukter så er alle som har penger nok til å kjøpe slik også gamle nok til å lese og forstå disse tegnene:
http://www.gronnhverdag.no/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/faresymboler/738493-1-nor-NO/Faresymboler.gif

Hvis du ikke visste hvor farlig det var med bensin så lurer jeg på hvorfor du ikke spurte noen eller ikke tok til deg de advarslene du hadde fått. Eller i det minste lurte på hvorfor man føler seg rar i hodet når man gjør det...
Som sagt så trenger du ikke forsvare deg, det er veldig fint at du har klart deg såpass bra som du har. Det kunne antagelig gått mye verre.
Vis hele sitatet...
Jeg hvet det er min egen feil, prøvde aldri å skylle på skolen, ville bare få frem at skolen ikke er godt nokk informert når det gjelder rusmiddler.

I rest my case, årker ikke blåse opp til noe krangel.
Jeg må nok si meg enig med Twisted Shroom.

Jeg husker for mange år siden, da vi var drittunger, 7ende klasse eller noe, så innhalerte vi Trykkluftspray (Dust Off som det heter nå), og når vi tenkte: Men dreper ikke detta hjerneceller da? Så sa vi bare til hverandre: Nei herregud, det er jo bare komprimert luft! Vi får overdose på luft, det er enkelt. Er derfor vi blir svimmle. For mye luft

Sånn tenkte vi da. Og når noen sa vi mista 7000 hjerneceller hver gang tenkte vi bare som så: Jaja, 7000 utav flere 100. millioner.

Vi tenkte jo ikke over det som noe farlig. Det var jo bare luft!

Jeg hadde en liten periode en sommer på en uke eller to som jeg sniffa litt bensin. Vet ikke hvorfor. En kamerat og jeg gjorde det, så. Ja.

Jeg fikk en åpenbaring på bensin: Jeg stod ved en "slenge" ved et vann sammen med 2 kamerater. Jeg var helt i bensinverden, og så skjønnte jeg: Jeg er ved begynnelsen! Her møter mennesket (Jeg følte at vi var hulemenn) vannet, eller naturen eller noe i den duren, jeg husker ikke helt. Er sånn man kan få i drømmer. Jeg skal aldri sniffe igjen. Det skader så jævlig. Og man blir ikke informert om det, spread the word guys and girls!

I lang tid etter den sommern følte jeg meg litt fjern. Hverdagen ble ikke påvirket, ingenting ble vanskeligere, men jeg følte det var så trist. Jeg ble lei meg av det. Og er det fortsatt.. Jeg tror jeg er litt fjern. TROR, er ikke helt sikker, kanskje jeg bare er blitt vant til det. Jeg gjør ting før like lett som alltid, tror jeg. Kanskje jeg husker litt dårligere, vet ikke. Avogtil når jeg sitter å tenker, feks nå føler jeg meg litt distansert fra virkeligheten. Ting er liksom ikke virkelig.

Jeg hater det, men det er jo ikke alvorlig i mitt tilfelle. Er bare litt fjern avogtil avogtil, eller jeg vet ikke. Er så vanskelig å vite. Kanskje det bare er at jeg aldri sover nok?

Nei, faen. Glem meg. Jeg vet ikke, jeg er bare så jævlig forvirra til tider. Vet ikke om jeg er løsemiddelskada eller ikke.

Kids, gi faen i bensin.

Hvorfor kan jeg ikke endre posten (Med andre ord: Beklager for dobbel-post)?

Jeg vet ikke. Jeg er nok ikke løsemiddelskada. Men avogtil er jeg litt fjern, men det har jeg vært til tider før.

Sorry.

Åja faen, den endres ved dobbelpost.

Merka det ikke før nå.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Psykiatern min har ikke nevnt noe om blyforgiftning utifra det vi har testet, I såfall hvilke tester må man ta for å finne ut noe sånt?
Vis hele sitatet...
Hematologi, dvs. spesifikke blodprøver, og EEG (spesielt i CNS [central nerve system] sammenheng). Som f.eks når det påvises høy aktivitet ved en EEG-test kan - men ikke alltid - det være et resultat av blyforgiftning. Men jeg regner da virkelig at du har gitt psykiateren din alle relevante opplysninger denne bør vite for å ta de nødvendige undersøkelsene? Blyforgiftning er ikke så enkelt å diagnosere som jeg først påstod, men som jeg etter å ha lest meg litt mer om det forstod måtte spesifikk letes etter. Eller, dette gjelder kronisk blyforgiftning da.

Du har vel fortalt han/henne at det primært var bensin som du ruset deg på? Når ikke nevroleptikaen virker, og EEG viste forhøyet aktivitet, så begynner jeg nesten å lure. For øvrig er schizofreni en psykose, kamerat, mer korrekt - en psykoselidelse - dvs. en vedvarende psykotisk tilstand, men med perioder uten psykotiske utbrudd. Det tar lang tid å restitueres fra schizofreni, og i restitusjonsfasen så kan man oppleve med jevne mellomrom hengende psykotiske symptomer.

Ta det med ro - det er lenge igjen før den tid kommer at du får diagnosen residual schizofreni. Residual schizofreni karakteriseres vel med negative symptomer og hengende psykotiske symptomer, så hvis du fortsatt opplever positive symptomer er det mest sannsynlig at du ikke har oppnådd denne diagnosen. En gang per 6. mnd eller 12. mnd re-evalueres du for en eventuell ny diagnose hvis tilstanden er annerledes i forhold til hva som er forventet, hvordan du var eller hvordan nåværende situasjon utarter seg.

Det er viktig å opplyse psykiater/psykolog om alle positive symptomer, som negative (men de negative symptomene er mest observerbare, det trenger jeg ikke å gå inn på nå). Jo mer du får snakket med din psykolog om de positive symptomene, jo mer gradvis flater de seg ut. Å stole på medisin alene er nok en ønsketenking i psykiatrien, men de er med på å dempe symptomenes intensitet - forhåpentligvis slik at du fortsatt ivaretar den rasjonelle og fornuftige tenkesettet.

Innimellom vil det bryte ut en lettere kort episode (uten at du merker det selv før i ettertid, eller dog at du har en mistanke om at det skjer), selv under medisinering - men det blir ihvertfall ikke langvarig og mye lettere å kontrollere enn når du var uten medisiner. Så spørs det hvor lenge du har gått på medisinene dine også. En jeg ble kjent med på sykehuset måtte gå på Seroquel i nesten ett år/ett og et halvt år før de positive symptomene flatet ut og de negative symptomene ble synlig
Syk histore dette her, veldig spennende