Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2840
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For et halvt års tid siden hadde jeg en overraskende opplevelse. Av forskjellige grunner hadde jeg drukket noen døgn i strekk, og kunne dermed se frem til 1-3 dager med abstinenssymptomer, angstspiraler i retning helvete, alvorlig skjelvende hender osv.

For å gjøre historien kort tok endte jeg opp med noen folk som hadde amfetamin, som jeg tok et par timer etter at jeg hadde sluttet å drikke. Litt bekymret over dette, sørget jeg samtidig for å få med meg et eller annet benzodiasepin i baklomma. Det jeg tenkte var selvfølgelig at amfetamin som et stimulerende stoff kunne føre til en forverring av enkelte aspekter ved abstinenssymptomene, kanskje føre til kramper.

Men neida. Jeg opplevde en helt normal amfetaminrus, muligens litt mer forvirret, jeg var jo sliten. Jeg hadde fått i meg ganske mye speed, ihvertfall loket jeg kjapt vekk en åtte-ti timer, og det var da jeg oppdaget det forunderlige.

Amfetaminet hadde ikke bare skygget over alkoholabstinensene, heller ikke utsatt dem, men fjernet dem. La oss si at jeg egentlig skulle ha hatt abstinenser i en tolv timer på dette tidspunktet, da er det som sagt langt fra over. Jeg skalv ikke engang på hendene.

Jeg nevnte en stund senere dette for en person jeg tilfeldigvis møtte, som hadde lignende erfaringer, og han kjente til det og kalte det "et gammelt triks".

Det jeg lurer på, er om noen vet hvordan dette kan ha seg, hva skjer og hvordan foregår det?

Og sist men ikke minst: hvor usunt er dette? I seg selv er jo alkoholabstinenser noe av skadeligste man kan utsette hjernen sin for.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Amen! Brukte amf mot abstinenser og nerver da jeg slutta å drikke selv. Hadde større alkoholproblemer, så brukte av/på i halvannen uke. Passet likevel på å ta pauser for å spise og sove. Ser ikke på det som så usunt, og har hvertfall ikke dårlig samtvittighet for det! Da jeg merket plagene gikk over tok bruken av. Nå tar jeg en og annen helgen for å kose meg litt ekstra på en fest.
Amf frigjør dopamin å serotonin som du trygt kan si leder huet ditt i bedre retning enn helvete, men det kommer jo et krasj som regel også, ser ut som du ikke merket noe av det, tok du i deg benzo i etterkant? Du trenger ikke speed for å roe ned huet etter 3 dager med alkohol, benzo funker greit det å.

fregnete havmann: du ser ikke på det som usunt? Speed er skittent som faen i hævlette, usunt er det.
Hmm.

Forenklet fungerer sentralnervesystemet med to ulike typer nevrotransmittere (signalstoffer), eksitatoriske (aktiverende) og inhibitoriske (dempende). Alkohol påvirker nervesystemet ved å forsterke de inhibitoriske signalene. Abstinenser er alltid en motsatt reaksjon av rusvirkningen, og fordi alkoholrusen vil øke mengden inhibitoriske signaler vil abstinensreaksjonen føre til det motsatte. Alkoholabstinenser er altså en overaktivering av sentralnervesystemet som følge av for få (eller for liten reaksjon på) inhibitoriske signaler.

Amfetamin derimot virker hyperaktiverende på nervesystemet ved å øke mengden eksitatoriske signaler. Det virker biologisk plausibelt at alkoholabstinensene kan kanselleres av amfetamin ved at hyperaktiveringen av nervesystemet skjer som følge av økt mengde eksitatoriske signaler heller enn for lite inhibitorisk aktivitet, som ville vært tilfellet ved cold turkey på alkohol. Hvorvidt dette faktisk er det som skjer vet jeg ikke, men det virker fornuftig.

Når det kommer til om det er farlig, så er svaret ja. Det er alltid farlig å kombinere rusmidler, spesielt de som har motsatt effekt på nervesystemet, da resultatet er uforutsigbart og individuelt betinget. Teknisk sett har amfetamin og alkohol cirka motsatt effekt på nervesystemet, som i teorien betyr at i riktige mengder vil de nærmest kansellere hverandre ut. Uheldigvis er ikke menneskekroppen så simpel, så effektene er vanskelig å forutse og vil variere betraktelig mellom individer. Med det sagt, funker det så funker det, og jeg tror ikke nødvendigvis at amfetamin brukt forsiktig for å dempe alkoholabstinenser nødvendigvis er verre enn selve abstinensene. Dette er ikke en oppfordring til å forsøke dette, og jeg vil gjerne presisere at det potensielt kan ha fatale konsekvenser. Hver enkelt må vurdere risikoen selv.
Sist endret av Nether; 5. august 2018 kl. 18:47.
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Alkohol virker på det dempende GABA-systemet i hjernen. Abstinenssymptomene etter langvarig inntak av alkohol skyldes at hjernen tilpasser seg og nedregulerer, som det heter, aktiviteten i dette systemet, som dermed virker dårligere enn det skal, resulterende i "motsatt" effekt.

Det er derfor benzodiazepiner, som binder seg til GABA-reseptorer, lindrer disse symptomene. Amfetamin derimot fører til kraftig økt noradrenalin- og spesielt dopaminaktivitet. Det har så vidt jeg vet ingen direkte tilknytning til GABA.

Og det er altså dette jeg lurer på. Hva skjer?

Nei, jeg tok ikke det benzodiazepinet jeg hadde. Jeg kjenner til "kræsjet" etter stort amfetamininntak, det er ikke særlig behagelig, men det har ingenting å gjøre med alkoholabstinenser.

Og hvorvidt amfetamin er usunt i seg selv er altså heller ikke poenget.
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nether: Der kom du meg i forkjøpet med en del ting. Men dette er jo et eksempel på at den forenklede inndelingen i eksitasjon og inhibisjon er en overforenkling når man hever blikket fra enkeltcellenivå. Skulle jeg for øvrig ha foreslått en "motsetning" til GABA, ville det nok ha vært glutamat, ikke dopamin eller noradrenalin.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nether: Der kom du meg i forkjøpet med en del ting. Men dette er jo et eksempel på at den forenklede inndelingen i eksitasjon og inhibisjon er en overforenkling når man hever blikket fra enkeltcellenivå. Skulle jeg for øvrig ha foreslått en "motsetning" til GABA, ville det nok ha vært glutamat, ikke dopamin eller noradrenalin.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig, det er en grov forenkling. Du har også rett i at glutamat er det som vanligvis settes opp som motsetning til GABA. Når man ser på totaleffekten på nervesystemet har amfetamin og alkohol likevel omtrent motsatt effekt, der alkohol vil virke inhiberende og amfetamin eksiterende, så poenget står.
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei, poenget står ikke bare fordi du gjentar det

Grunnen til det, er at det ikke gir noen mening å snakke om en "motsatt effekt", det er som sagt en overforenkling, noe også opplevelsen er et eksempel på.
Abstinenser etter å ha drukket noen døgn i strekk? Er dette vanlig?

Personlig så drikker jeg nesten hver dag, ikke alltid det blir noen voldsomme mengder, men sliter litt med å klare å rote frem noe abstinenssymptomer. Heldigvis!
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg og flere bekjente har ved flere anledninger drukket mye (konstant) daglig i mer enn ei uke. Aldri hørt om abstinenser av syden- eller festivalfylla. Hvor mye/lenge drakk du ts?
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av sjangsespill Vis innlegg
Amf frigjør dopamin å serotonin som du trygt kan si leder huet ditt i bedre retning enn helvete, men det kommer jo et krasj som regel også, ser ut som du ikke merket noe av det, tok du i deg benzo i etterkant? Du trenger ikke speed for å roe ned huet etter 3 dager med alkohol, benzo funker greit det å.

fregnete havmann: du ser ikke på det som usunt? Speed er skittent som faen i hævlette, usunt er det.
Vis hele sitatet...
Alt er relativt. Nå tenker på akkurat i den situasjonen jeg var i. Hvorfor kaller du speed så «skittent som faen i hælvette»? For en speedfreak som bruker flere gram daglig i flere år er det skittent og usunt. For meg som brukte små mengder de dagene jeg sleit som faen, anser jeg det ikke som hverken usunt eller «skittent som faen i hælvette.»
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei, dette tar tid. Har man først opplevd abstinenser én gang, senkes terskelen videre. Jeg har dog hørt mange komme tilbake fra sydenfylla beskrive hvor bakfulle de er: "Jeg var så bakfull at jeg skalv." Dette er ikke vanlig "hangover", som skyldes en opphopning av giftstoffet acetaldehyd, men abstinenssymptomer. "Fylleangst" er det samme. Hvis man for eksempel begynner å "reparere" (dvs. drikke lenger enn en halv dag), vil det i lang tid "gå greit", men til slutt vil man nok merke at abstinensene begynner å melde seg.

I mitt tilfelle var det snakk om tre ukers drikking under en Europatur for mange år siden, og så en lang periode hvor jeg kanskje en gang i uken/annenhver uke endte med å drikke to dager. Innimellom skled det ut, og det ble flere. Da det var på sitt verste, kunne jeg oppleve abstinenser etter bare én kveld. De var naturligvis ikke kraftige, lett skjelving, nervøsitet, men falt jeg ned i hullet for en tre-fire-fem dager, så begynte det å nærme seg det uutholdelige. Nå drikker jeg såpass sjeldent og lite at jeg sannsynligvis ikke ville oppleve slike effekter, men det ville nok gå fort hvis jeg satte i gang igjen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt er relativt. Nå tenker på akkurat i den situasjonen jeg var i. Hvorfor kaller du speed så «skittent som faen i hælvette»? For en speedfreak som bruker flere gram daglig i flere år er det skittent og usunt. For meg som brukte små mengder de dagene jeg sleit som faen, anser jeg det ikke som hverken usunt eller «skittent som faen i hælvette.»
Vis hele sitatet...
Speeden din blir ikke mindre skitten eller mindre usunn om du bruker mindre mengder enn om du bruker flere gram daglig. Speed er skittent, som faen å. Stoffet blir ikke mindre skittent fordi du bruker det mer med måte eller som et verktøy.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av sjangsespill Vis innlegg
Speeden din blir ikke mindre skitten eller mindre usunn om du bruker mindre mengder enn om du bruker flere gram daglig. Speed er skittent, som faen å. Stoffet blir ikke mindre skittent fordi du bruker det mer med måte eller som et verktøy.
Vis hele sitatet...
Er det din mening eller de internasjonale retningslinjer? Hva er definisjonen på et skittent stoff? Hvem bestemmer dette? Du? Jeg, og sikkert mange fler synes det er et godt stoff for mitt bruk, men jeg tar kanskje feil?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, poenget står ikke bare fordi du gjentar det

Grunnen til det, er at det ikke gir noen mening å snakke om en "motsatt effekt", det er som sagt en overforenkling, noe også opplevelsen er et eksempel på.
Vis hele sitatet...
Jeg satte opp et kjapt søk i PubMed med følgende streng eller varianter av den:

("dextroamphetamine"[MeSH Terms] OR "amphetamines"[MeSH Terms] OR "amphetamine"[MeSH Terms] OR amphetamine[Text Word]) AND ("Alcohol Withdrawal Seizures"[Mesh] OR "Alcohol Withdrawal Delirium"[Mesh])
Vis hele sitatet...
og kom ikke opp med noe relevant. Dette indikerer at det er svært lite forskning på området.

Lenge siden jeg har hatt om dette, men jeg gjør et forsøk. Cellulært skulle man tro at amfetamin brukt ved alkoholabstinenser ville forsterke de eksitatoriske effektene amfetamin utøver.
Nedregulering av GABAerg aktivitet vil føre til høyere cellepotensiale som resultat av mindre klor inn i cella eller mindre kalium ut av cellen. Resultatet er en celle med høyere cellepotensiale, slik at det skal mindre eksitatorisk påvirkning til før cella når terskelverdi.

Amfetamin vil øke mengden dopamin, noradrenalin og tildels glutamat ved å reversere DAT, og NET i tillegg til å binde til VMAT2. Ettersom samtlige av disse er (hovedsakelig) eksitatoriske, er det fornuftig å trekke slutningen at amfetamin vil fungere kraftigere på individer som gjennomgår alkoholabstinenser. Du kommer med en påstand som indikerer at dette ikke stemmer. I tillegg påstår du at alkoholabstinensene var fraværende, noe du antar var et resultat av amfetaminen. Dette er interessant. Jeg finner ikke noe særlig litteratur om dette, men skal forsøke å få kontakt med en foreleser jeg har hatt som er ekspert på området i løpet av neste uke. I mellomtiden kan jeg forsøke å komme fram til noe semifornuftig.

Økte mengder av spesielt dopamin har mangfoldige effekter, da dopamin både fungerer som modulator og selvstendig nevrotransmitter, i tillegg til at reseptorene for dopamin er koblet til ulike G-proteiner som både kan øke og senke mengden cAMP (intracellulær mediator) tilgjengelig i gitte celler. Noe av årsaken kan ligge her. Du nevnte spesielt at du ikke hadde skjelving i hendene, som enten er et resultat av økt aktivitet i basalgangliene (modulert av dopamin) eller en angst/stress-relatert respons. Hvis vi tar utgangspunkt i at skjelvingen er nervøst betinget gir det mening at en økning i dopamin vil redusere skjelvingen. Les om parkinson hvis du er nysjerrig på det. Amfetaminen gjør deg trolig mer i stand til å håndtere de psykologiske aspektene med alkoholabstinensene i tillegg, og vil derfor også kunne forklare mangel på skjelving dersom det er en stress/angst-reaksjon.

Amfetamin er også kjent for å hindre kvalme og diaré. De presise cellulære mekanismene for dette kommer jeg ikke på i farta.

Dette er komplisert cellebiologi satt inn i et komplekst makrosystem. Vi kan ikke engang forklare hvordan alkohol medierer de cellulære effektene sine. Samvirke mellom ulike rus- og legemidler er svært dårlig kartlagt fordi det er enormt krevende å undersøke, spesielt for stoffer som virker direkte på nervesystemet. De fleste undersøkelser er gjort på rotter og mus og det er nesten umulig og få godkjent forsøk på mennesker av etiske hensyn. Kanskje jeg bare er dårlig å leite, men spørsmålet du stiller er ikke lett å besvare.
Sitat av sjangsespill Vis innlegg
Speeden din blir ikke mindre skitten eller mindre usunn om du bruker mindre mengder enn om du bruker flere gram daglig. Speed er skittent, som faen å. Stoffet blir ikke mindre skittent fordi du bruker det mer med måte eller som et verktøy.
Vis hele sitatet...
Når du bruker et stoff med kunnskap, anvender fornuftige doseringer og tar alle forhåndsregler for å minimere negative bieffekter, så blir bruken og konsekvensene noe helt annet enn hvis man ignorerer alt dette. I tillegg er det stor forskjell på om et stoff faktisk er rent eller inneholder mye urenheter. At noe er skittent indikerer at det er urent. Ren amfetamin er ikke skittent, selv om du kanskje ikke liker stoffet eller har dårlige erfaringer med det selv.
Sist endret av mentalmelt; 5. august 2018 kl. 23:11.
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, spør gjerne foreleseren din.

Bare for å presisere: Jeg har ikke sagt at jeg ikke fikk en kraftigere amfetaminrus (det kan være, men blir litt vanskelig å vurdere), men at amfetaminet ikke forsterket noen av abstinenssymptomene. Tvert imot forsvant alle, og her er hovedpoenget: Etter at amfetaminrusen var over, var abstinenssymptomene det også. Det er dette jeg finner interessant. Si at jeg hadde 72 timer med abstinenser å se frem til, etter de, la oss være generøse, 12 timene på amfetamin, var jeg helt reelt ... kurert.
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
PS: Samtidig som jeg synes det er herlig at en forumdiskusjon kan føre til at man setter seg inn i farmakologi og medisinsk ABC, så finner jeg det en smule vittig at det ledsages av den nedlatende tonen man finner hos en bestemt type helsepersonell, som om ens kursoriske tilegnelse av kunnskap plutselig invaliderer andres observasjoner i seg selv og ikke bare tolkningen av dem. :-P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
PS: Samtidig som jeg synes det er herlig at en forumdiskusjon kan føre til at man setter seg inn i farmakologi og medisinsk ABC, så finner jeg det en smule vittig at det ledsages av den nedlatende tonen man finner hos en bestemt type helsepersonell, som om ens kursoriske tilegnelse av kunnskap plutselig invaliderer andres observasjoner i seg selv og ikke bare tolkningen av dem. :-P
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne ha sendt deg en PM, men det går ikke med anonyme brukere. Jeg er legitimt interessert i hva som gjør at du oppfatter innleggene som nedlatende. Når jeg skriver faglig har jeg en tendens til å være faglig, og noen ganger er det litt vanskelig å bedømme hvor dypt man skal gå i stoffet uten å overdrive. Men jeg klarer ikke å se noe nedlatende i det jeg skriver, så hvis du hadde orket ville det vært hjelpsomt for meg om du kunne sitere avsnitt eller formuleringer som gjør at du oppfatter det som nedlatende.
Sist endret av Nether; 5. august 2018 kl. 23:44.
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg avsluttet bevisst med et tongue-in-cheek. Det var altså ikke det faglige jeg tenkte på (tvert imot), men formuleringer som det under. Som om fraværet av alkoholabstinenser var en påstand, og som om amfetaminets rolle i dette var en antagelse. Med dette "dette er interessant" lyder det som om du for godt har mistet evnen til å synes at noe er interessant.

"Du kommer med en påstand som indikerer at dette ikke stemmer. I tillegg påstår du at alkoholabstinensene var fraværende, noe du antar var et resultat av amfetaminen. Dette er interessant."
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg avsluttet bevisst med et tongue-in-cheek. Det var altså ikke det faglige jeg tenkte på (tvert imot), men formuleringer som det under. Som om fraværet av alkoholabstinenser var en påstand, og som om amfetaminets rolle i dette var en antagelse. Med dette "dette er interessant" lyder det som om du for godt har mistet evnen til å synes at noe er interessant.

"Du kommer med en påstand som indikerer at dette ikke stemmer. I tillegg påstår du at alkoholabstinensene var fraværende, noe du antar var et resultat av amfetaminen. Dette er interessant."
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenkte meg at det var det du siktet til. Det var bare et forsøk på å forsikre meg om at jeg hadde forstått det riktig. I tillegg er det jo bare påstander fra en random person på internett som bruker anonymfunksjonen i attpåtil. Og jeg synes genuint det er interessant. Jeg kan se at det kan oppfattes nedlatende, men det var ikke ment sånn. Beklager for det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det din mening eller de internasjonale retningslinjer? Hva er definisjonen på et skittent stoff? Hvem bestemmer dette? Du? Jeg, og sikkert mange fler synes det er et godt stoff for mitt bruk, men jeg tar kanskje feil?
Vis hele sitatet...
Jeg liker stoffet selv jeg, som bare rakkern å, men du vet godt selv at det er et skittent stoff, ingen vits å nekte på det-

Hvem bestemmer det?: Dealerne.
Tror ikke det finnes noen definasjoner på et skittent stoff.
Mine meninger selvfølgelig!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Når du bruker et stoff med kunnskap, anvender fornuftige doseringer og tar alle forhåndsregler for å minimere negative bieffekter, så blir bruken og konsekvensene noe helt annet enn hvis man ignorerer alt dette. I tillegg er det stor forskjell på om et stoff faktisk er rent eller inneholder mye urenheter. At noe er skittent indikerer at det er urent. Ren amfetamin er ikke skittent, selv om du kanskje ikke liker stoffet eller har dårlige erfaringer med det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg elsker stoffet å har toppers erfaringer med det. Alt du sier er jo helt riktig.
Sist endret av sjangsespill; 6. august 2018 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får da ikke abstinenser av noen døgn på fylla, men du kan bli jævlig fyllesjuk. Det er ikke i samme liga en gang. Amf fungerer utmerket på fyllesjuke i hvert fall. Jeg mener at abstinenser får du først når kroppen din er avhengig av, i dette tilfellet alkohol. Det blir du ikke av noen døgn uansett hva du putter i deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Sugen Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nether: Intet svar fra foreleseren?
Jeg har helt glemt det av. Kan sende han en mail i morgen.
Fikk svar nå. Han hadde forsøkt å lese seg opp og finne litteratur, men han kom opp tomhendt han også. Noe som i mine øyne betyr at det foreløpig ikke finnes noe godt svar. Han kunne heller ikke tenke seg noen fornuftige interaksjoner som kunne føre til totalt bortfall av abstinenser. Kanskje vi får svar om noen år!