Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 9590
Dagbladet:

Skulle gjerne vært der.
Frank Frøshaug var en av heltene 22. juli, han var ute i båt lenge før politiet kom til stedet og ble beskutt. Han var også i land på Utøya før Anders Behring Breivik ble pågrepet, for å se om noen av ungdommene som lå på stranda var i live, slik at han kunne redde dem. Han var på Utvika camping da det smalt og reddet 20-30 ungdommer med sin heroiske innsats.

Men han ble ikke invitert til den nasjonale minneseremonien, der Kong Harald og Jens Stoltenberg talte og noen av Norges fremste artister bidro.

Frøshaug reagerte raskt da han hørte skuddsalver 22. juli. Han satte i land sin 10 år gamle sønn, før han dro ut med stor fare for sitt eget liv.

- Jeg må innrømme at det har vært tungt for meg i tiden etter 22. juli, det plager meg personlig. Det er litt blandede følelser, jeg burde faen ikke reist ut og risikert livet mitt, samtidig er jeg glad for at jeg var der.

Skulle du gjerne vært med på minneseremonien?

Noen kommentarer?
Helt ubeskrivelig teit at han ikke ble invitert. Helt sykt!
Det var Kulturdepartementet som hadde ansvaret for gårsdagens arrangement. Kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz sier at alle heltene burde vært invitert, men at de ikke hadde tid til å spore dem opp.

- Med den tiden vi hadde til rådighet, tre uker fra vi fikk oppdraget, var vi avhengige av at navn ble meldt inn til oss, sier Gjørtz til Dagbladet. Hun sier videre at flere frivillige selv tok kontakt med departementet og fikk billetter til arrangementet.
Vis hele sitatet...
Det er mye riktig i dette. Det er litt vansklig å finne alle som var helter her. Det var trossalt mange som stilte opp. Om folk hadde ønsket å bli med i minneseremonien kunne de tatt kontakt så ville de bli gitt biletter.
[...]jeg burde faen ikke reist ut og risikert livet mitt, samtidig er jeg glad for at jeg var der
Vis hele sitatet...
litt drøyt utsagn, han burde være glad for alt han har bidratt med og reddet liv istedenfor å være sur for å ikke ha vært tilstede under seremonien... sikkert en glipp, selvfølgelig har de ikke gjort det med vilje

han var heller ikke eneste helten, makan til dramaqueen
Sist endret av pyth0n; 22. august 2011 kl. 22:53.
oggen's Avatar
Trådstarter
Sitat av pyth0n Vis innlegg
litt drøyt utsagn, han burde være glad for alt han har bidratt med og reddet liv istedenfor å være sur for å ikke ha vært tilstede under seremonien... sikkert en glipp, selvfølgelig har de ikke gjort det med vilje

han var heller ikke eneste helten, makan til dramaqueen
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg overreagerte litt. Godt innspill!
Sitat av pyth0n Vis innlegg
litt drøyt utsagn, han burde være glad for alt han har bidratt med og reddet liv istedenfor å være sur for å ikke ha vært tilstede under seremonien... sikkert en glipp, selvfølgelig har de ikke gjort det med vilje

han var heller ikke eneste helten, makan til dramaqueen
Vis hele sitatet...
Vell, det er ikke bare bare å fortsette livet etter at du har vært på samme øy som en massmorder, men fullt i døde ungdommer rundt deg, mens kulene flyr.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
litt drøyt utsagn, han burde være glad for alt han har bidratt med og reddet liv istedenfor å være sur for å ikke ha vært tilstede under seremonien... sikkert en glipp, selvfølgelig har de ikke gjort det med vilje

han var heller ikke eneste helten, makan til dramaqueen
Vis hele sitatet...

Tror kanskje han mente i retningen, det er ikke "min jobb/ansvar" som kanskje hinter mere mot at han syntes det er skammelig at det tok så lang tid før redningen/politiet kom...

Mvh
Jeg var overraska at dagbladet i det hele tatt hadde en sak over dette. Men dette er norge i et nøtteskal om hvordan man behandler helter sier jeg bare
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Vell, det er ikke bare bare å fortsette livet etter at du har vært på samme øy som en massmorder, men fullt i døde ungdommer rundt deg, mens kulene flyr.
Vis hele sitatet...
Vell, man kan ikke sitte og tenke over slikt heletiden.

Synes det er utrolig dramaspill det her, han reddet folk jepp, men et seremonien er ikke der hvor heltene skal få ros, det har media sørget nokk for.

Min mening.


Personlig hadde jeg aldri klart og gått på seremonien og sett foreldrer som er lei seg over dattra/sønn døde her, og her går en eller annen kar som ikke reddet min unge.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
litt drøyt utsagn, han burde være glad for alt han har bidratt med og reddet liv istedenfor å være sur for å ikke ha vært tilstede under seremonien... sikkert en glipp, selvfølgelig har de ikke gjort det med vilje

han var heller ikke eneste helten, makan til dramaqueen
Vis hele sitatet...
Han har da all rett til å være sur hvis han vil, mens politi, militær og alle oss andre var på ganske trygg avstand så drev han og resten av heltene å reddet liv. Tallene ville vært mye høyere hvis ikke båtene hadde plukket opp folk fra vannet, ettersom det ikke er så enkelt å svømme 600-700 meter (minst) med en skytegal fitte bak deg.

Glipp og glipp, det har skjedd for mange "glipp" under denne episoden.
- Politiet loker.
- Sivile helter blir ikke invitert til gjenåpningen av Utøya.
Det neste glippet blir vell at Breivik blir belønnet som landets fader.

Og karen er ikke sur, men han sier jo selv han satte fra seg sin 10 år gamle sønn, denne ungen kunne fort blitt foreldreløs. Er ikke mange her som hadde gått rett inn i en slik episode, INK. politi. Det gjorde disse karene, de burde ikke bare blitt invitert til Utøya åpningen, men de bør bli belønnet med noe stort symbolsk her til lands, en eller annen tapperhetsmedalje hadde vært det minste de kunne fått.
oggen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kain Vis innlegg
Vell, man kan ikke sitte og tenke over slikt heletiden.

Synes det er utrolig dramaspill det her, han reddet folk jepp, men et seremonien er ikke der hvor heltene skal få ros, det har media sørget nokk for.

Min mening.


Personlig hadde jeg aldri klart og gått på seremonien og sett foreldrer som er lei seg over dattra/sønn døde her, og her går en eller annen kar som ikke reddet min unge.
Vis hele sitatet...
Poenget her er også at han hadde stort ønske om å bli invitert. Det sier meg kanskje også at noen må ha vist om han og hans innsats, samt hans indentiet
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Vell, det er ikke bare bare å fortsette livet etter at du har vært på samme øy som en massmorder, men fullt i døde ungdommer rundt deg, mens kulene flyr.
Vis hele sitatet...
Veldig enig i det!
Jeg hadde ønsket at en slik seremoni skulle vært åpen for alle som ville komme, rett og slett fordi hendelsen preget så mange på forskjellige måter. Noen dro med livet som innsats, andre hadde venner som brutalt ble drept, noen var pårørende, og noen gikk det rett og slett veldig inn på selv om de ikke hadde noen personlig tilknytning til noen av drapene.
Selvfølgelig hadde det blitt en helt annen størrelse på arrangementet, men det synes jeg de burde tatt stilling til.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er mye riktig i dette. Det er litt vansklig å finne alle som var helter her. Det var trossalt mange som stilte opp. Om folk hadde ønsket å bli med i minneseremonien kunne de tatt kontakt så ville de bli gitt biletter.
Vis hele sitatet...
Kripso skal visst ha avhørt de som var med på å redde. Personalet i det hotelet som tok ble invitert, Kongen som satt og slappet av med konjakt ble invitert, artister var invitert, men de som reddet mange av ungene ble ikke invitert, fordi "vi glemte dem". hehe trist bare...
Mener ikke å være spydig, han er selvfølgelig en helt som risikerte livet sitt, men alene om det var han ikke.
Sliter han med psyken etter dette kan han også oppsøke hjelp, er ikke seremonien som ville leget han.
Helt sikkert en glipp, det var tross alt veldig mange mennesker tilstede under seremonien. På TV fikk man også med seg alt, selv om jeg vet det ikke er det samme og salen var proppfull.
Sist endret av pyth0n; 22. august 2011 kl. 23:10.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
Mener ikke å være spydig, han er selvfølgelig en helt som risikerte livet sitt, men alene om det var han ikke.
Sliter han med psyken etter dette kan han også oppsøke hjelp, er ikke seremonien som ville leget han.
Helt sikkert en glipp, det var tross alt veldig mange mennesker tilstede under seremonien. På TV fikk man også med seg alt, selv om jeg vet det ikke er det samme.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, han var langt i fra alene om det. Blir bare innmari irritert over at heltene som var tilstede må ringe arrangøren for å bli invitert. Blir jo litt som å spytte fyren midt i fleisen. Du reddet dem, men nå skal vi fisefine vise oss frem for kameraene. (Dro den litt langt men jaja det jeg mener hvertfall).
Sist endret av Ivar; 22. august 2011 kl. 23:14.
Sitat av oggen Vis innlegg
Dagbladet:

Skulle gjerne vært der.
Frank Frøshaug var en av heltene 22. juli, han var ute i båt lenge før politiet kom til stedet og ble beskutt. Han var også i land på Utøya før Anders Behring Breivik ble pågrepet, for å se om noen av ungdommene som lå på stranda var i live, slik at han kunne redde dem. Han var på Utvika camping da det smalt og reddet 20-30 ungdommer med sin heroiske innsats.

Men han ble ikke invitert til den nasjonale minneseremonien, der Kong Harald og Jens Stoltenberg talte og noen av Norges fremste artister bidro.

Frøshaug reagerte raskt da han hørte skuddsalver 22. juli. Han satte i land sin 10 år gamle sønn, før han dro ut med stor fare for sitt eget liv.

- Jeg må innrømme at det har vært tungt for meg i tiden etter 22. juli, det plager meg personlig. Det er litt blandede følelser, jeg burde faen ikke reist ut og risikert livet mitt, samtidig er jeg glad for at jeg var der.

Skulle du gjerne vært med på minneseremonien?

Noen kommentarer?
Vis hele sitatet...
Hva med politiet som snudde??

All ære til han som satt ut, som ikke har det som jobb.

ALL ÆRE.

Jævlig sjelden jeg komplimenterer noen, dette er vel første gangen, but totally fucking worth it.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy Vis innlegg
Hva med politiet som snudde??

All ære til han som satt ut, som ikke har det som jobb.
Vis hele sitatet...
Når du har det som jobb så har du trening i det. Del av den treninga er garantert å ALLTID tenke eigensikkerhet, foran alt anna. Døyr du kan du ikkje gjere ein jobb. At profesjonelle har betre og meir fornuftige risikovurderinger enn amatører ser ein overalt. Prøv å stå i stige for å male i nordsjøen for eksempel - totalt uakseptabelt. Grunntanken er den same - eigensikkerhet overalt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Når du har det som jobb så har du trening i det. Del av den treninga er garantert å ALLTID tenke eigensikkerhet, foran alt anna. Døyr du kan du ikkje gjere ein jobb. At profesjonelle har betre og meir fornuftige risikovurderinger enn amatører ser ein overalt. Prøv å stå i stige for å male i nordsjøen for eksempel - totalt uakseptabelt. Grunntanken er den same - eigensikkerhet overalt.
Vis hele sitatet...
I beg to differ, hvor er æresfølelsen?

Du mener alså at alt av politi burde ha gitt faen i å utrykke?
(pga egenseikkerhet)
Litt satt på spissen, but a volid point alikavel.

politi er betalt for å ofre sine egne liv.
Sist endret av Bundy; 23. august 2011 kl. 07:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy Vis innlegg
Du mener alså at alt av politi burde ha gitt faen i å utrykke?
(pga egenseikkerhet)
Vis hele sitatet...
Nei, men dei har ei plikt til å minimere risikoen. Ein død politimann kan ikkje gjere en jobb. Så for å ha en nytteverdi må dei enkelte ganger gi faen i å gå inn i ein situasjon.
Sitat av Bundy Vis innlegg
politi er betalt for å ofre sine egne liv.
Vis hele sitatet...
Nei, det er dei ikkje. Dei er betalt for å stanse kriminalitet.
Han gjorde jo en mye større jobb en hva politiet gjorde der og da.
Sist endret av FoFoFo; 23. august 2011 kl. 08:14.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men dei har ei plikt til å minimere risikoen. Ein død politimann kan ikkje gjere en jobb. Så for å ha en nytteverdi må dei enkelte ganger gi faen i å gå inn i ein situasjon.

Nei, det er dei ikkje. Dei er betalt for å stanse kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Ja, kriminalitet som f.eks og stoppe en desperado som har våpen, de er vel ikke betalt for å snu, og utsette sivile?

Dvs, la sivile bli drept, istedet for seg selv.

Er de betalt for å overse "the public people" sin rop for hjelp? Er de betalt for å forlate menneskeheten i nød?

Don't think so.

Disse skal opprettholde reglene vi har i samfunnet vårt, alikavel var de chicken, og stakk sin vei.
Sist endret av Bundy; 23. august 2011 kl. 09:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy Vis innlegg
Ja, kriminalitet som f.eks og stoppe en desperado som har våpen, de er vel ikke betalt for å snu, og utsette sivile?
Vis hele sitatet...
Nei, men i situasjoner der dei ikkje aner kor mange som skyt, og heller ikkje kor, så er det rimelig naturleg at dei ikkje går inn uten å ha oversikt. Om dei vert skotne og drepne har det jo ikkje hjelpt nokon. Då er det betre at dei bruker litt lenger tid på eigensikring.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Dvs, la sivile bli drept, istedet for seg selv.
Vis hele sitatet...
Nei. Men for å forhindre tap er det nødvendig å ta et steg tilbake og få oversikt over situasjonen, for å unngå at ein taper mogelege innsatsstyrker.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Disse skal opprettholde reglene vi har i samfunnet vårt, alikavel var de chicken, og stakk sin vei.
Vis hele sitatet...
Nei, dei hadde ikkje anelse om kva situasjonen var, og da er det iht. prosedyrer og sunn fornuft å ta timeout.

Du vender og vrir på det eg skriv, ved å få det til å sjå ut som om dei stakk med halen mellom beina. Slutt med det.
Ja er det mulig! Faen i helvete! Denne mannen burde bli ridder erklært av kongen selv! Alt annet er uakseptabelt. Dessuten burde han få kompensasjon for opplevelsen. Noen andre som er enige i det sist nevnte?
Hvorfor fyre seg så voldsomt opp? Tror dere de som har hatt ansvaret for arrangementet har fått ordre fra Stoltenberg eller Kongen om å ikke invitere han? Tror dere systemet aktivt går inn for å ikke hedre denne personen?
Hvor retter dere sinne deres, hvem vil dere ha en unnskyldning fra og hvorfor tror dere ikke det hele dreier seg om en menneskelig feil, men automatisk skriker at hoder skal rulle?
oggen's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Ja er det mulig! Faen i helvete! Denne mannen burde bli ridder erklært av kongen selv! Alt annet er uakseptabelt. Dessuten burde han få kompensasjon for opplevelsen. Noen andre som er enige i det sist nevnte?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det, er han selvfølgelig en av de fornærmende og får økonomisk oppreisning. Det jeg ikke vet er om han får noen form for heder. Som mange skriver i tråden tidligere var det mange som hjalp til, selv om han kanskje var den som tok størst risiko og hjalp flest. Hvis han skal noen heder må alle kartlegges god slik at det ikke blir noen forskjelsbehandling og nye formærmelser.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor fyre seg så voldsomt opp? Tror dere de som har hatt ansvaret for arrangementet har fått ordre fra Stoltenberg eller Kongen om å ikke invitere han? Tror dere systemet aktivt går inn for å ikke hedre denne personen?
Hvor retter dere sinne deres, hvem vil dere ha en unnskyldning fra og hvorfor tror dere ikke det hele dreier seg om en menneskelig feil, men automatisk skriker at hoder skal rulle?
Vis hele sitatet...
Sinnet mitt er rettet til den feilen som er blitt gjort, ikke enkeltpersoner.
Ja det er klart han burde blitt invitert, men nå har media melket utøyasaken til ytterpunktet føler jeg. Det har gått fra godt journalistisk arbeid til tabloidnyheter og agurknytt.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Ja det er klart han burde blitt invitert, men nå har media melket utøyasaken til ytterpunktet føler jeg. Det har gått fra godt journalistisk arbeid til tabloidnyheter og agurknytt.
Vis hele sitatet...
For noe tull. Det er flere som ikke sjekker nyheter hver dag og som trenger oppdateringer, for ikke å snakke om alle som vil dokumentere artiklene. Jeg synes det dessuten er viktig at avisene følger denne saken heftig, og at vi nordmenn leser og tenker om saken hver dag. Hvilke aviser er det du mener som "utnytter" saken?
Har ikke sagt at noen utnytter saken. Sier heller ikke at de skal skrive om den men nå får alt sin egen artikkel. Det begynner å lukte spikersuppe av hele greia spør du meg. Fortsetter det sann er neste overskrift :"behrings frisør om sjampoovalget til drapsmannen"
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor fyre seg så voldsomt opp? Tror dere de som har hatt ansvaret for arrangementet har fått ordre fra Stoltenberg eller Kongen om å ikke invitere han? Tror dere systemet aktivt går inn for å ikke hedre denne personen?
Hvor retter dere sinne deres, hvem vil dere ha en unnskyldning fra og hvorfor tror dere ikke det hele dreier seg om en menneskelig feil, men automatisk skriker at hoder skal rulle?
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor fyre seg så voldsomt opp? Tror dere de som har hatt ansvaret for arrangementet har fått ordre fra Stoltenberg eller Kongen om å ikke invitere han? Tror dere systemet aktivt går inn for å ikke hedre denne personen?
Hvor retter dere sinne deres, hvem vil dere ha en unnskyldning fra og hvorfor tror dere ikke det hele dreier seg om en menneskelig feil, men automatisk skriker at hoder skal rulle?
Vis hele sitatet...
Arbeiderpartiet bruker veldig mye "fellesskap" i sin retorikk. "Vi trenger mer felleskap".Deretter setter de likhetstegn mellom "fellesskap" og offentlig sektor. Frivillige hjelpeorganisasjoner er forsøkt kvelt ved å ta inntekten de fikk fra tippeautomater, private helseinstitusjoner motarbeides osv.

Det er klart det da er pinlig at private frivillige sto for all hjelp i over en time mens offentlige helsevesen sto å så på etter ordre fra politiet. Brannvesenet hadde båter, men de ble ikke sjøsatt da de ikke hadde fått melding, osv.

Kulturdepartementer er ledet av AP, og AP har et stort behov for å fortelle en historie der deres offentlige sektor fremstår som heltene alene.
Tror ikke de gjorde en veldig innsats for å finne heltene. De hadde nesten 4 uker, og politiet har lister etter åtatt forklaring fra alle. Disse hadde de funnet hvis de ville!

Sommeren har vist at fellesskapet sitter i folket, ikke i AP løsningene!
Utrolig hvor mange Captain Hindsight's det har dukket opp etter 22. juli egentlig. Blir nesten flau...
Hvorfor bitcher dere om at myndighetene nærmest bevisst utelukker disse heltene fra minnesermonien? Dette spørsmålet ble vel strengt tatt besvart da etse kommenterte og siterte hva Kommunikasjonsjef Hanne Gjørtz hadde sagt; nettop at de simpelt hen ikke hadde hverken midler eller tid til å spore opp hver enkelt person som har hjulpet til under tragedien. Ingen har sagt at de ikke burde ha vært invitert... Det virker egentlig som om dere bare vil ha noen å være sint på, en form for syndebukk.

En annen ting som irriterer er folk som klager på politiet. Ingen visste alvoret i situasjonen på tidspunktet, så det var heller ingen som kunne vurdere risikoen i å gripe inn direkte.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men dei har ei plikt til å minimere risikoen. Ein død politimann kan ikkje gjere en jobb. Så for å ha en nytteverdi må dei enkelte ganger gi faen i å gå inn i ein situasjon.

Nei, det er dei ikkje. Dei er betalt for å stanse kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Digger deg, slashdot. her er en kake
Sitat av Ivar Vis innlegg
Glipp og glipp, det har skjedd for mange "glipp" under denne episoden.
- Politiet loker.
- Sivile helter blir ikke invitert til gjenåpningen av Utøya.
Det neste glippet blir vell at Breivik blir belønnet som landets fader.
Vis hele sitatet...
Politiet loker? Det tok litt over en halvtime fra første melding om skudd på Utøya, og til politiet var på øya. Politiet er faktisk ikke magiske vesener som kan trylle seg selv hit og dit.

de burde ikke bare blitt invitert til Utøya åpningen
Vis hele sitatet...
Det er sannsynligvis bare en glipp. Det er vanskelig å få oversikt over alle.

Sitat av Bundy Vis innlegg
Hva med politiet som snudde??
Vis hele sitatet...
Hva med det? Mener du de burde latt seg sprenge i fillebiter i stedet?

Sitat av Bundy Vis innlegg
Ja, kriminalitet som f.eks og stoppe en desperado som har våpen, de er vel ikke betalt for å snu, og utsette sivile?
Vis hele sitatet...
Hvor mye nytte gjør en haug med døde politimenn?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Politiet loker? Det tok litt over en halvtime fra første melding om skudd på Utøya, og til politiet var på øya. Politiet er faktisk ikke magiske vesener som kan trylle seg selv hit og dit.


Det er sannsynligvis bare en glipp. Det er vanskelig å få oversikt over alle.


Hva med det? Mener du de burde latt seg sprenge i fillebiter i stedet?


Hvor mye nytte gjør en haug med døde politimenn?
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle at det tok en halv time for dem å komme dit, når de så stikker videre.

De gikk ikke inn i øye noe spesielt annerledes, 45 minutter etter at de første betjentene kom til Utøyaområdet.

En haug døde politimenn i denne episoden, gjør like mye nytte som en haug levende.
Sitat av Ivar Vis innlegg
En haug døde politimenn i denne episoden, gjør like mye nytte som en haug levende.
Vis hele sitatet...
Javell, så hvorfor skulle de da ha ofret livene sine?
Politiet var jo tross alt ikke klar over hvor mange drapsmenn det var snakk om her, for alt de visste kunne det være titalls andre.
Det blir bare helt feil og glemme en av heltene til et slikt event. ''Vanskelig å få med alle'' Alle som hadde med saken å gjøre ble avhørt, ikke veldig vanskelig å titte igjennom disse papirene å se etter sivilehjelpemannskaper, det er mer snakk om å ''gidde'' å finne fram til de som hjalp til. Politiet kunne ikke..Risiko..Etc.. Hva faen skal vi med politiet da? Neivell, snuten er en gjeng med kjærringer som ikke kan gjøre jobben sin, da får dere sette inn millitæret vårt da?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Det blir bare helt feil og glemme en av heltene til et slikt event. ''Vanskelig å få med alle'' Alle som hadde med saken å gjøre ble avhørt, ikke veldig vanskelig å titte igjennom disse papirene å se etter sivilehjelpemannskaper, det er mer snakk om å ''gidde'' å finne fram til de som hjalp til. Politiet kunne ikke..Risiko..Etc.. Hva faen skal vi med politiet da? Neivell, snuten er en gjeng med kjærringer som ikke kan gjøre jobben sin, da får dere sette inn millitæret vårt da?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert mulig å finne alle heltene i denne saken, men som kommunikasjonsjefen sa: de hadde bare 3 dager på seg. Kanskje du selv vil prøve å oppspore alle de som har hjulpet til på noen som helst slags måte på 3 dager? Tror de vet hva de snakker om når de sier at de ikke hadde mulighet til å gjøre det.

Og du mener at jobben til politiet er å gå inn i en situasjon som de overhodet ikke har oversikt over og muligens risikere livene sine for ingenting? Og hvis de ikke kan gjøre dette, så er det ikke noe vits i å ha dem? Jeez...

Hva med å stoppe å bitche om at politiet ikke er bra nok, og heller gjøre en felles innsats for å redusere slike holdninger som gjerningsmannen hadde og gjøre det vanskeligere å gjennomføre slike fryktelige gjerninger som vi var vitne på 22. juli? Jeg tror heller at det er bedre å forebygge enn å reparere i denne sammenhengen.

Det er veldig enkelt å være etterpåklok, og kanskje til og med enda lettere å velge ut en syndebukk som man kan slippe ut all frustrasjonen på.
Sist endret av kilroy1995; 25. august 2011 kl. 16:42.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Det blir bare helt feil og glemme en av heltene til et slikt event. ''Vanskelig å få med alle'' Alle som hadde med saken å gjøre ble avhørt, ikke veldig vanskelig å titte igjennom disse papirene å se etter sivilehjelpemannskaper, det er mer snakk om å ''gidde'' å finne fram til de som hjalp til. Politiet kunne ikke..Risiko..Etc.. Hva faen skal vi med politiet da? Neivell, snuten er en gjeng med kjærringer som ikke kan gjøre jobben sin, da får dere sette inn millitæret vårt da?
Vis hele sitatet...
så det er greit at politiet bare leverer ut papirer over hvem som har vært i avhør og slikt? Hva med personvern? Det hadde i mine øyne blitt helt feil av politiet å utlevere den informasjonen.
de som viste minst heroisk innsats på utøya var politiet, fy faen for noen loka folk.
Ga meg null mer respekt for politiet i dette landet, tvert i mot enda mindre, å se hvordan de håndterte denne situasjonen. De var så feige at det var deprimerende å få vite etterpå.

men han karen trådstarter nevner turte å trosse dødsfrykt selv om han har en sønn og ingen våpen eller skuddsikkert visir og vest. Han burde hylles istedenfor Jens og Kongen og fakkings snuten
Sitat av kilroy1995 Vis innlegg
Det er sikkert mulig å finne alle heltene i denne saken, men som kommunikasjonsjefen sa: de hadde bare 3 dager på seg. Kanskje du selv vil prøve å oppspore alle de som har hjulpet til på noen som helst slags måte på 3 dager? Tror de vet hva de snakker om når de sier at de ikke hadde mulighet til å gjøre det.

Det er veldig enkelt å være etterpåklok, og kanskje til og med enda lettere å velge ut en syndebukk som man kan slippe ut all frustrasjonen på.
Vis hele sitatet...
3 dager? Hvor får du det fra? De hadde såvidt jeg vet minst 3 uker, noe som også er blitt sitert tidligere i tråden. Skal du kritisere andre folks meninger, så sørg i det minste for å ha fakta noenlunde i orden.

Og til deg og dere andre som mener det er feil å komme med kritikk for det at de frivillige som hjalp til med å redde folk fra Utøya ikke fikk innbydelse til minneseremonien; Det å si at man "ikke hadde tid nok" er en veldig svak unnskyldning. Jeg mistenker nok heller at det er visse folk som ikke tørr innrømme at de har gjort en feil. I mine og sikkert mange andres øyner så blir det bare fullstendig feil at man skal invitere seg selv til slikt (aka spørre om invitasjon). Men dette var visstnok hva kulturdepartementet hadde basert seg på.

Jeg begynner også å se meg lei på alle de som hysjer ned kritikk av hvordan ting ble gjort den 22. juli. Det finnes nok en og annen viktigper som hele tiden skal komme å være etterpåklok, bare for å hevde seg selv. Men de aller fleste mener nok bare godt, og ønsker en debatt om hvorvidt ting kunne bli gjort bedre. Man lærer ikke av eventuelle feil ved å si at det er ingen vits i å diskutere det i etterkant, "fordi det bare er etterpåklokskap".

Og angående dette som Frøshaug hadde uttalt:
"jeg burde faen ikke reist ut og risikert livet mitt, samtidig er jeg glad for at jeg var der"

Jeg tror nok ikke han mente at han ikke burde reist ut dit fordi han ikke fikk noen invitasjon. Det var nok heller det som en annen nevnte her tidligere; han har en sønn, som kunne blitt uten far. Stående alene på land, som 10-åring.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Ivar Vis innlegg
Spiller ingen rolle at det tok en halv time for dem å komme dit, når de så stikker videre.
Vis hele sitatet...
De stakk ikke videre. De dro direkte til et område de visste egnet seg for å sette ut båt. Det var uansett ikke ledige båter der fergen hadde ligget.

De gikk ikke inn i øye noe spesielt annerledes, 45 minutter etter at de første betjentene kom til Utøyaområdet.
Vis hele sitatet...
Det tok ca. en halvtime fra skyting ble meldt og til politiet gikk i land på Utøya.

En haug døde politimenn i denne episoden, gjør like mye nytte som en haug levende.
Vis hele sitatet...
Som vanlig tar du feil. Døde politifolk kan ikke gjøre noe som helst. Derimot gjorde politifolkene som faktisk var der det som var nødvendig.

Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Politiet kunne ikke..Risiko..Etc..
Vis hele sitatet...
Hva er det du babler om? Hvorfor setter du deg ikke inn i saken før du driter deg ut?

Sitat av Dagdriver Vis innlegg
de som viste minst heroisk innsats på utøya var politiet, fy faen for noen loka folk.
Vis hele sitatet...
Dette er bare løgn. Heller ikke du har satt deg inn i hva situasjonen var, og hva politiet faktis gjorde.

Ga meg null mer respekt for politiet i dette landet, tvert i mot enda mindre, å se hvordan de håndterte denne situasjonen. De var så feige at det var deprimerende å få vite etterpå.
Vis hele sitatet...
Igjen, sett deg inn i hva som skjedde før du uttaler deg. Du babler bare i vei fordi du hater politiet uansett.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
De stakk ikke videre. De dro direkte til et område de visste egnet seg for å sette ut båt. Det var uansett ikke ledige båter der fergen hadde ligget.
Vis hele sitatet...
Direkte? Var en patrulje på fergeliet til Utøya først som så dro videre.
+ at resten av gjengen dro innom campingen en tur også.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det tok ca. en halvtime fra skyting ble meldt og til politiet gikk i land på Utøya.
Vis hele sitatet...
Å ja. Vilken verden lever du i ? Første meldingen kom inn 17.30. var politiet på øya 18.00?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Som vanlig tar du feil. Døde politifolk kan ikke gjøre noe som helst. Derimot gjorde politifolkene som faktisk var der det som var nødvendig.
Vis hele sitatet...
Han kan ikke ta feil da ingen politifolk døde og ingen kan si om noen hadde dødd hvis de hadde dratt over før heller.
Politifolkene gjorde som de var opplært til. Nå ser at ting kunne vært gjort annerledes.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er bare løgn. Heller ikke du har satt deg inn i hva situasjonen var, og hva politiet faktis gjorde.
Vis hele sitatet...
Og i den samme kategorien stiller du også.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Igjen, sett deg inn i hva som skjedde før du uttaler deg. Du babler bare i vei fordi du hater politiet uansett.
Vis hele sitatet...
Hater han politiet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjassop Vis innlegg
Å ja. Vilken verden lever du i ? Første meldingen kom inn 17.30. var politiet på øya 18.00?
Vis hele sitatet...
Ja .
Sitat av Pjassop Vis innlegg
Direkte? Var en patrulje på fergeliet til Utøya først som så dro videre.
+ at resten av gjengen dro innom campingen en tur også.
Vis hele sitatet...
Det var en patrulje der som prøvde å få tak i båter. Det var nemlig ingen båter fortøyd ved fergeleiet. Da de prøvde å rope på et par båter som kom forbi, reagerte båtene med å stikke av.

Å ja. Vilken verden lever du i ? Første meldingen kom inn 17.30. var politiet på øya 18.00?
Vis hele sitatet...
Wikipedia:
  • 17:26 – Politiet i Buskerud får melding om skyting på Utøya.
  • 18:03 – De første politistyrkene stiger i land på Utøya.

Han kan ikke ta feil da ingen politifolk døde og ingen kan si om noen hadde dødd hvis de hadde dratt over før heller.
Politifolkene gjorde som de var opplært til. Nå ser at ting kunne vært gjort annerledes.
Vis hele sitatet...
Han tar feil fordi han mener politiet burde gjennomføre rene selvmordsaksjoner. At man i ettertid vet at det ikke var opptil 7 gjerningsmenn, og at det ikke var utplassert bomber på ulike steder for å ramme politiet og andre, kan man ikke legge vekt på her.

Hva mener du burde vært gjort annerledes? Og hvilken kompetanse har du til å uttale deg?
Sist endret av hemmeligegreier; 13. september 2011 kl. 18:32.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Wikipedia:
  • 17:26 – Politiet i Buskerud får melding om skyting på Utøya.
  • 18:03 – De første politistyrkene stiger i land på Utøya.
Vis hele sitatet...
La oss se på akkurat dette en gang til. Kilden Wikipedia viser til her er følgende :
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/eu...html?hpt=hp_t1

6:03 p.m.: The first police depart for the island in a boat.
Vis hele sitatet...
I følge kilden til Wikipedia var ikke politiet på Utøya kl 18:03 men var på vei til Utøya. Jeg mistenker dog at CNN sin timeline er basert på litt dårlig oversetting, ser vi på en annen norsk timeline (politimester Sissel Hammer sin) så kan man lese følgende :

17.52: Første politipatrulje ankommer området - må vente på egnet båt
18.03: Melding om at båt var på vei
18.09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet
18.25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya
Vis hele sitatet...
18.03 er ikke et tidspunkt politiet var på Utøya, 18.03 er tidspunktet politiet fikk beskjed om at det er en båt på vei for å plukke de opp.

Så var det avklart (med mindre jeg har gått glipp av noe vel og merke).
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det var en patrulje der som prøvde å få tak i båter. Det var nemlig ingen båter fortøyd ved fergeleiet. Da de prøvde å rope på et par båter som kom forbi, reagerte båtene med å stikke av.


Wikipedia:
  • 17:26 – Politiet i Buskerud får melding om skyting på Utøya.
  • 18:03 – De første politistyrkene stiger i land på Utøya.
Vis hele sitatet...
Ezukiel har jo påpekt faktafeilene dine vedr. tidspunkt. Politiet brukte 55 minutter fra første melding. Og det er vel egentlig veldig bra respons når det tar 30 min bare å kjøre fra Oslo til fergeleiet for Utøya på en bra dag.

Her kan du se en ofisiell tidslinje :
http://www.ambulanseforum.no/?p=18317

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Han tar feil fordi han mener politiet burde gjennomføre rene selvmordsaksjoner. At man i ettertid vet at det ikke var opptil 7 gjerningsmenn, og at det ikke var utplassert bomber på ulike steder for å ramme politiet og andre, kan man ikke legge vekt på her.
Vis hele sitatet...
Det er vel du som karakteriserer det som selvmordsaksjoner ikke han?
Hvordan vet du at det hadde vært en selvmordsaksjon?
Tror nok de som gikk i land 18.25 ikke var mindre nærvøse da, enn hvis de hadde gått i land litt før.
De ventet nok ikke på bedre info. Det som gjorde at de ikke gikk i land tidligere var logistikken med båten.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva mener du burde vært gjort annerledes? Og hvilken kompetanse har du til å uttale deg?
Vis hele sitatet...
Hvor tar du ting i fra ??? Er du totalt fraværende ? Leser du ikke aviser og følger du ikke med?
I ettertid kan man se hva som kunne ha vært gjort annerledes Ja.
Som f.eks. bedre retningslinjer for bruk av helikopter.
Klarere bruk av "skyting pågår" instruksen.
At det faktisk kan redde liv å ha litt bedre utstyr tilgjengelig.
Jeg trenger ikke å skryte av kompetanse, når andre kompetente uttaler seg om saken i media. Da er det nok å følge med.
Jeg karakteriserer det som selvmordsaksjoner fordi det er nettopp det det vil være dersom det faktisk er bomber og flere gjerningsmenn.

Det blir bare tullete å si at man "kunne gjort ting annerledes" og så pekt på retningslinjer. Retningslinjene er der for å følges, så nei, man skulle ikke gjort ting annerledes enn retningslinjene krever. Dersom retningslinjene derimot er feil er det en helt annen sak.

Politiet fulgte "skyting pågår".

Og "burde hatt bedre utstyr" er også tåpelig tullprat.

Så du har altså ingenting de faktisk burde ha gjort annerledes. Bare "de burde helt magisk tryllet seg til bedre ressurser". Hurra.

De kompetente som uttaler seg i media driver ikke med tull slik du gjør.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg karakteriserer det som selvmordsaksjoner fordi det er nettopp det det vil være dersom det faktisk er bomber og flere gjerningsmenn.

Det blir bare tullete å si at man "kunne gjort ting annerledes" og så pekt på retningslinjer. Retningslinjene er der for å følges, så nei, man skulle ikke gjort ting annerledes enn retningslinjene krever. Dersom retningslinjene derimot er feil er det en helt annen sak.

Politiet fulgte "skyting pågår".

Og "burde hatt bedre utstyr" er også tåpelig tullprat.

Så du har altså ingenting de faktisk burde ha gjort annerledes. Bare "de burde helt magisk tryllet seg til bedre ressurser". Hurra.

De kompetente som uttaler seg i media driver ikke med tull slik du gjør.
Vis hele sitatet...
Og når man ikke følger retningslinjene så er det noe som kunne vært gjort annerledes. Les : Skyting pågår instruks. Den ble ikke fulgt.
Den sier at man skal gripe inn med en gang, ikke samles 3,5 km unna.
Det er en ting man med 100% sikkerhet si at hadde gjort ting annerledes.

Men som jeg sier dette er i etterpåklokskapens navn. Jeg kritiserer ikke de som aksjonerte den dagen.

Tull er det du som farer med. Du har null kompetanse og alikevell klassifiserer du sitvasjonen som en selvmordsaksjon.
Du kan ikke kalles noe annet en en IDIOT hvis du mener at de hadde bra nok utstyr,(spesielt båt)

Jeg påpeker kun dine feil, jeg kommer ikke med påstander kun fakta.
Du driver med synsing og tull selv, ingen andre.
Godt sagt pjassop og ezukiel. Her er det overraskende mange som nærmest er fanatisk opptatt av å forsvare politiet, det å liksom relativisere eller hvertfall rettferdiggjøre en generelt dårlig planlagt, dårlig iverksatt og dårlig utført aksjon.

Når dèt først er sagt, så må en også si at de redda jo liv i en større grad tross alt, og kom rimelig kjapt mtp. mulighetene de hadde tilgjengelig!!
Ingen enkeltpersoner har heller skyld i denne saken også!


Forøvrig vil jeg bare tillegge dette - selv om det 'litt' satt på spissen; hvorfor burde det være såpass vanskelig her til lands å godkjenne en aksjon der gjerningsmann kverkes kjappest mulig?? - Det foregikk en massakre(!), og politiet fikk (selv i strømmen av masse info) håndfaste meldinger om at det var èn eller få pers som var gjerningsmenn..
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Kan hende dette høres tåpelig ut, men kan jo være at alt dette er en del av planen til Breivik og at Frank var med på hans lag og å bli invitert til en seremoni med kongen og Stoltenberg er en del av aksjonen til Breivik?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som begynnelsen på en konspirasjonsteori. Det kommer vel gjennomtenkte og argumenterte teroier etterhvert som tiden går tenker jeg.